Home Eurovision Song Contest Mød de 10 jurymedlemmer i GEE-Panelet 2019 og hør hvad de beskriver...

Mød de 10 jurymedlemmer i GEE-Panelet 2019 og hør hvad de beskriver som den perfekte vinder

Vi er stolte over at kunne præsentere ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi med reviews af alle årets 41 sange tæller ned til Eurovision Song Contest 2019 i Tel Aviv . I denne artikel kan du læse lidt om de 10 jurymedlemmer.


I panelet sidder 10 personer med vidt forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen i flere år. Du kan møde de 10 jurymedlemmer i listen herunder. Benyt pilene for at bladre imellem medlemmerne.

Hver jury har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige medlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12, hvor 1 point uddeles til den eller de sange, man giver den laveste vurdering, mens et 12-tal er en vinder værdig.

NB: Vi har efter første halvdel af semifinale 1 måttet foretage en ændring i panelets sammensætning. Sonny Hornhaver har været så sød af springe ind fra højre og erstatte Jaxie, som måtte trække sig.

1Clara Amalie Singerholm Christiansen

Om Clara

Deltager ved Dansk Melodi Grand Prix 2016 sammen med Sophia Nohr (Blue Horizon) og jurymedlem i Melodi Grand Prix 2019.
Kandidat i musikvidenskab på KU med speciale i Eurovision og har deltaget som Eurovision ekspert for TV2 News.

Beskriv den perfekte vindersang

“For mig skal en vindersang have hele pakken, den skal have et stærkt omkvæd som man kan huske, den skal have et sceneshow som er bemærkelses-værdigt, om det så er helt enkelt eller helt vildt og så skal den selvfølgelig have en stærk frontfigur. Tilsammen bliver det alt det, Petra og Måns beskrev i “Peace, Peace, Love, Love” i 2016”

2Morten Kaiser

Om Morten

Eurovision-fan fra 9 års-alderen, Melodi Grand Prix-jury 2017 og reporter gennem flere år for Oikotimes.com. Mit første Eurovision-minde er Charlotte Nilssons sejr i 1999, og selvom jeg dog faldt i søvn undervejs, så fik “Take Me To Your Heaven” gang i et stort eventyr – og det eventyr har bragt de bedste minder, venner og ikke mindst musik de seneste 20 år. 
Eurovision handler om det bedste fællesskab – det musikalske fællesskab. Vi glemmer for en stund alle bekymringer, krige og problemer, mens vi hylder musikken og hinanden. Uanset hvem vi er og hvor er vi er fra, så er der en plads til dig i Eurovision. Det er jo smukt!

Beskriv den perfekte vindersang

“Den perfekte Eurovision-vinder har hele pakken. Sang, musik og show skal hænge sammen og ja, så skal vinderen røre eller underholde mig, gerne begge dele!”

3Simon Falk

Om Simon

Eurovision-nørd siden 1984, da Kirsten skubbede Søren i poolen. Mener at Birthe Kjær burde have vundet i 1989, men var kisteglad for Brdr. Olsens sejr i år 2000. 
Var med som publikum til ESC i 2001, 2013, 2014, 2016 og 2018, og kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver, hvis det kommer op i festlige anledninger!”

Beskriv den perfekte vindersang

“En god Eurovision-vinder har et genkendeligt omkvæd, som man hurtigt får på hjernen. Jeg er meget til det poppede, men en bevægende sang kan også godt ramme mig, selv om man aldrig går galt i byen med en modulation og en vindmaskine”

4Sonny Martin Hornhaver

Om Sonny

Jeg hedder Sonny. Er gift med Henrik og ellers en musikglad tosse og tilflytter til Fyn.

Musik og ikke mindst Melodi Grand Grand har fyldt rigtigt meget i mit liv. Kan huske tilbage til 1978, da Israel vandt med “A-ba-ni-bi” og hele familien var samlet til fødselsdag. Men tv’et var tændt og alle kom ind, da afgørelsen var faldet og vindersangen skulle spilles igen. Siden dengang har jeg været fast seer til dansk og internationalt Melodi Grand Prix.

Det danske Melodi Grand Prix er blevet fulgt med spænding. Der er blevet samlet udklip og musik med Kirsten og Søren til den store guldmedalje, og det var stort at se dem live på div. Havne- og byfester. Med årene er det svenske Grand Prix (med delfinaler) kommet til, og det samme er det norske samt det tyske.

En gammel skrøne er nok, at Grand Prix er homoernes juleaften, og ja – det er det! Selvom jeg DOG kender et par, der er ligeglad med det. Grand Prix-ugen bliver skrevet i kalenderen, så snart jeg kender datoerne, og kun en enkelt gang har vi sagt ja-tak til fest på Grand Prix-finaledagen. På min bedre halvdels 40-års fødselsdagsfest var der finale og her var sat fjernsyn op i have og stue. Da Emmelie de Forest og Danmark samtidig vandt det år, gjorde det kun festen endnu bedre.

Til den internationale finale mødes vi så mange, vi kan være her, og har en pengepulje, hvor alle landes navne ligger i en skål. Man trækker på skift et land, smider 20 kr i puljen, og de lande, man har trukket, er dem man hepper på. Så selv den mest dødsyge sang har begejstret her i gemakkerne. Den der så har vinderlandet løber med puljen.

Jeg har været til den internationale finale 2 gange, og det har været en kæmpe oplevelse. Det at stå sammen med grand prix fans fra hele Europa og følge de enkelte landes fans, er den vildeste oplevelse, som jeg håber at opleve igen.

Beskriv den perfekte vindersang

Jeg synes, der kan gå år imellem at jeg får følelsen af en “rigtig” vindersang, som er en af dem man kan huske mange år efter.

Den skal kunne noget bestemt . Jeg ville gerne skrive at show og performance ikke burde tælle så meget, men det gør det nu engang, og er en del af pakken. Det KAN dog lykkedes at vinde med en enkelt og stærk sang ( som Portugal forrige år f.eks.) men sidst jeg virkelig havde følelsen af, at her var noget helt unikt, var da Loreen vandt med Euphoia.

I kraft af min tid som dragqueen har jeg selvfølgelig spottet kostumer, numre, og ikke mindst de lidt skæve numre som Verka Serduchka “Dancing Lasha Tumbai” (Ukraine 2007) og Severina “Moja stikla” (Kroatien 2006), som står mit hjerte nær, og så ikke mindst en fed sang at bygge videre på eller blot bruge til noget show. Men umiddelbart vil jeg sige at Loreen og Euphoria står som den stærkeste sang for mig og på den danske side Grethe og Jørgen Ingmanns “Dansevise”.

5Kevin Arnold

Om Kevin

Jeg har sunget, danset og spillet skuespil, siden jeg var barn. Skrevet sangtekster, digte og filmmanuskripter til amatørkortfilm. Musik har jeg dermed været storforbruger af og der er det svært at komme udenom Melodi Grand Prix, som jeg er vokset op med. 
Igennem mange år har jeg opholdt mig i USA og betegner mig som 90% europæer og 10% amerikaner. Amerikanerne ved sporadisk noget om ESC, men du skal mest til stjernerne i Hollywood, rige tilflyttere fra Europa og latino’er, der har set ESC-stjerner via Telemundo og Univision, før de ved hvad ESC er. Ellers flyder vores Eurovision-sange fra radiostationer, eller fra en fattig mexikaners kassettebåndoptager, uden de ved sangene er fra Eurovision. Det griner jeg ofte af indeni mig selv. 
Når man er i 40’erne ligesom mig, så længes man nok både til de underholdende 90’ere, men forstår også at nyde nuet. Det synes jeg er et godt sted at være, for det er os der holder konkurrencen i live. De helt unge fornyer jo showet, uden, at de kan huske dengang der var live-musik. Men det er vi jo nogen der kan huske og værdsætter, når vi idag skal bedømme en nutidig ESC-sang.

Beskriv den perfekte vindersang

“Det jeg lægger vægt på i mine bedømmelser af en god sang, er at den er moderne produceret, altså med ren klar lyd, skarp og en stemme hvor man kan hører hvad de synger. Det er vigtigt at hvis de synger på engelsk, at det ikke lyder som om det er deres andetsprog. Musikken skal have en retning, altså at den er taktfast. Der må gerne være overraskelser, men der skal være sammenhæng. Teksten skal også have handling, eller give mening. Hvis ikke, så skal det være helt klart at der bliver holdt en fest på scenen, uden den mindste usikkerhed. Så får man 12 af mig!”

6Riikka Jääskä

Om Riikka

I properly became a Eurovision fan in 1998 when the new era started and Dana International won. She is still a great example of a great Eurovision winner. There are many winners and other Eurovision stars who have shown the way to both new music styles and new views of the world around us.

Describe the perfect Eurovision Song

“As I am a pop girl, I love hearing great melodies with pop arrangements. When a song sounds familiar enough but also gives me unique vibes, then I will go for 12 points! One of my all-time favourites comes from Denmark: Chanée & N’Evergreen’s “In a moment like this” from 2010 is a wonderful classic.”

7Silje Mirsal

Om Silje

Det gik for alvor op for mig, hvor meget jeg elsker Eurovision, da jeg som 5-årig faldt i søvn under finaleafstemningen og vågnede op bagefter med en kæmpe skuffelse i maven, haha. Siden da har Eurovision været én af mine allerstørste passioner, og ikke mindst fungeret som et “vindue” for mig til alle de andre europæiske lande og deres musik! 
Ikke svært at gætte, at jeg elsker musik med etniske elementer, hvorfor Balkan- og Østeuropa stortset aldrig skuffer mig til ESC. Men jeg elsker også en god “Euphoria” eller “In A Moment Like This”!
Jeg har drømt om at blive ESC-værtinde, siden jeg var 5 år, og tror jeg har brugt halvdelen af min barndom på at øve mig på det.

Beskriv den perfekte vindersang

“En god Eurovisionvinder for mig er ikke defineret af en bestemt genre, men det element i sangen, der omfavner Europa. Det element er meget varierende fra år til år, og et helt stort spændingsmoment i ESC er hvert år at se, hvad the “secret combination” er denne gang”

8Mads Mortensen

Om Mads

Blev forelsket i grand prix-musikken i 1988, da jeg hørte Lulu synge “Jeg tror på Johnny B Goode” hos en legekammerat. Ifølge min mor havde min favoritsang året før dog været “Danse i måneskin”. 
Har altid set Eurovision, men blev for alvor superfan, da DR2 viste deres Tema lørdag i 1999. Største oplevelser var i parken 2001 og Emmelies sejr i Malmø 2013.

Beskriv den perfekte vindersang

“Er Good Evening Europe’s Melfest-ekspert og har fulgt Melodifestivalen siden 2003 og set det live i rundt om i Sverige siden 2007. Så derfor er det det fængelige omkvæd, som jeg bedst synes om ved en ESC sang. Sidder det fast første gang. Så er jeg fan.”

9Michael Flyvholm Thygesen

Om Michael

Fotograf, softwareudvikler og lejlighedsvis reporter på Good Evening Europe. Uddannet programmør. Eurovision-fan siden 2008, hvor han mødte Mette. Hvis noget brænder eller der er stavefejl, er det hans skyld.

Beskriv den perfekte vindersang

“Det er simplere at skrive, hvad den ikke er. Den er ikke et dansenummer med lyd på. Den er ikke 3 minutter med fyværkeri. Den er ikke en eller flere halvnøgne mænd eller kvinder, der vrider sig gennem en gennemsnitlig popsang. Den er ikke en gigantisk LED skærm med svinedyre animationer på.

Den perfekte Eurovision sang skal have et budskab eller en historie. Det skal kunne ses, at sangeren kommunikerer frem for læser op. Hvis jeg tror på budskabet, selvom jeg ikke forstår sproget, så er vi langt oppe på skalaen. 

Men frem for alt skal man kunne huske den. Der er over 40 deltagere i år. Jeg vil se og høre noget, jeg ikke har hørt før, det er derfor konkurrencen eksisterer.”

10Mette Helene Christensen

Om Mette

Grundlægger af ‘Good Evening Europe’, musikelsker, tidligere radiovært og Eurovision-fan siden 80’erne. Mit første minde er fra 1984, da en ung Kirsten Siggaard sang ‘Det’ lige det’ og skubbede kække Søren Bundgaard i poolen. Siden 2004 har jeg hvert år fulgt de nationale udvælgelser og prøverne forud for showet. Fik min første akkreditering i 2010 og har med få undtagelser dækket showet live fra værtsbyerne hvert år siden da. Jeg elsker Eurovision pga. forskelligheden i sangene, muligheden for at høre sange med nationale særpræg, som man ellers aldrig hører i radioen og hele fælleskabsfølelsen med fans verden over.

Beskriv den perfekte vindersang

“For mig skal en ægte Eurovosion-vinder byde på noget udover det sædvanlige. Hvis jeg ville have mainstream, intetsigende pop, så tændte jeg for radioen ;-). 
Jeg går efter den fulde pakke, hvor stemme, melodi, omkvæd, budskab, formidling og show går op i en højere enhed. Et godt eksempel var Jamala’s helt enestående bidrag og optræden i 2016. 
Jeg elsker Balkan-ballader og sange med finurlige instrumenter og/eller kulturelt særpræg, men stemmer også gerne på alle andre genre, så længe historien og følelsen er der.”

1 COMMENT

Comments are closed.

Translate »
Exit mobile version