Thursday, May 15, 2025

ESC semifinale 2 liveblog – Dress Rehearsal 2

Onsdag aften blev den anden dress rehearsal for semifinale 2 gennemført i St. Jakobshalle i Basel – med publikum i salen og hele showet afviklet præcis, som det bliver vist på tv.

Tirsdag fik vi sendt 10 lande i finalen og om mindre end 24 timer kender vi navnene på de sidste 10 artister, som trækker en billet til den store finale på lørdag.

Torsdag eftermiddag venter den 3. og sidste generalprøve, før det torsdag aften kl. 21.00 går løs med årets anden semifinaleshow. Her bliver det også alvor for Sissal, som forhåbentligt kan sikre Danmark den første finaleplads siden 2019 i Tel Aviv, hvor Leonora sluttede på 12. pladsen med “Love is Forever”.

Vi kiggede med ved dress rehearsal 2 og her er Mette’s reaktion på de 16 optrædener.

Liveblog, semifinale 2, dress rehearsal 2

Australien

En festlig og underholdende start på semifinale 1 med højt energiniveau, kostumeskift og sing-a-long. Go-Jo er iført en hvid jumpsuit og ledsaget af en danser. Ved første omkvæd hopper han ned i blenderen og kommer ud igen i en blå dragt. Ved broen rives det øverste af Go-Jos outfit af, og han slutter af på “runway”-2-scenen.
Go-Jo starter lidt mindre overbevisende, men slutter i et festfyrværkeri.

Australien bør være godt på vej i finalen.


Montenegro

Nina udgør en kæmpe kontrast til Milkshake Man. Hun optræder i et hvidt kostume, der ligner en kjole, som bliver til en dyne op om ansigtet, med røg/tøris omkring sig og lys, der følger hendes bevægelser. Mod slutningen bevæger hun sig fremad og tager kappen af. Vokalt leverer Nina stærkt, men sangen har i mine øjne slet ikke nok til at blive husket.


Irland

Emmy står på en kæmpe rumraket med danserne under/omkring sig, og hendes bror styrer rumraketten. Bag hende er en imponerende LED-baggrund, som især i omkvædet virker effektivt med den marcherende effekt. Vokalt er det ikke så overbevisende, men der er dog sket forbedringer siden den nationale finale. Flotte farver og en charmerende optræden, der passer fint til genren. Irland kan ikke afskrives med denne optræden.


Letland

En stor kontrast fra den 90’er-inspirerede eurodance til Letlands moderne take på traditionel lettisk folkemusik.

De seks piger står i formation bag et forhæng, og scenen har en blålig tone til at starte med, som bliver varmere ved første omkvæd. I andet vers skifter farverne.
Jeg er lidt skuffet over det lettiske show, som i store dele – rent visuelt – virker lidt uinteressant med de samme farver, samme baggrund (forhænget) og uden, at der sker ret meget. Et interessant element er dog samspillet med LED-skærmen, hvor pigerne får haler – og en smuk effekt, hvor en kugle omdannes til en kæmpe oplysning af scenens gulv. Vokalharmonierne og vokalen generelt sidder knivskarpt.
Jeg ville elske at se Letland i finalen, men har nedjusteret mine forventninger efter at have set hele showet.


Armenien

Der er masser af action, pyro og energi i det armenske show, hvor Parg begynder i midten af scenen og derefter går frem mod fronten, hvor han stiger op på et løbebånd, og tempoet øges i omkvædet. I andet omkvæd får vi pyro, og mod slutningen flere effekter og mere pyro. Vokalt lader det en del tilbage at ønske, men lå-lå-delen får dog publikum med. Jeg tænker “Rambo møder Teen Wolf (20 år efter – nu med boliglån)”, og jeg kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet af showet, der er propfyldt med effekter for at “sminke” et bidrag, der ikke har så meget at byde på.

Jeg tror ikke, Armenien kommer i finalen.


Østrig

JJ giver os stor kunst og viser for alvor, hvorfor Østrig pt. er i bookmakernes top 2. Han starter sin optræden ombord på en båd, iført sort, lang jakke, og hele showet er i sort/hvid. Vokalt står JJ knivskarpt! Denne her kommer til at rydde pladen hos bookmakerne på lørdag.
I andet omkvæd bruges vindmaskine til at skabe en stormfuld stemning. Senere får vi strobelights, og JJ leverer en fuldstændig umenneskelig afslutning.
Publikum elsker det!


Grækenland

Klavdia leverer på alle måder en unik optræden, som får én til at glemme de fleste konkurrenter. Visuelle virkemidler, der leder tankerne tilbage på Jamalas imponerende sejr med 1944, og med en vokal, der får taget til at løfte sig. Klavdia står på en platform med lyset bag sig, hvor baggrunden senere bliver til ild. Ved omkvædet får Klavdia selskab af en danser. I sidste omkvæd står hun på en klippe, hvor farverne skifter, og til slut en slags “blackout”, hvorefter Klavdia har skiftet kostume og står i hvidt tøj.
Vokalt leverer hun en meget stærk og følelsesladet præstation.


Litauen

Vind, blå farver og en energisk optræden fra Katarsis, som gør det bedste, de kan med et bidrag, der i mine øjne nok ikke har den brede appel i Eurovision, men når Portugal kan gå i finalen med en portugisisk sproget sang i en noget alternativ genre, så er finalepladsen bestemt heller ikke udelukket for Litauen. Showet ligner meget det, vi så i den lokale finale, overført til den store scene.

Jeg er mere positiv omkring Katarsis’ chance nu end før generalprøven. Vokalt er det 100 % skarpt og visuelt meget effektivt.


Malta

Malta har et gigantisk sæt løber med på scenen og en LED-skærm, der viser en grafik med Miriana Conte. Vi har kostumeskifte undervejs og masser af dans.
Ved broen bevæger Miriana sig frem mod scenens front, og til de høje toner hopper hun og danserne på fitnessbolde. Showet afsluttes med pyro og en LED-tekst: Diva Not Down.
Masser af farver og der sker rigtig meget – måske også for meget? Jeg er ærlig talt lidt skuffet, og jeg synes ikke, showet fungerer. Fitnessboldene vækker stor jubel. Vokalt er det lidt svingende, og jeg synes ikke, den ellers meget karismatiske Miriana brænder igennem. Malta går nok videre, men jeg havde håbet på noget andet.


Georgien

Mariam står på en platform med fire (kosak?) dansere omkring sig. Hun bliver på platformen gennem første halvdel, mens danserne bevæger sig rundt på scenen.
I andet vers smider Mariam frakken og går ned fra platformen mod scenens front. Jeg forstår ikke koblingen mellem Freedom og de hvide flag, og jeg synes ikke, stagingen – selvom den er flot – på nogen måde relaterer sig til sangens tema eller giver nogen mening? Jeg tror, Georgien lander tæt på sidstepladsen, på trods af en ellers meget stærk vokal.


Danmark

Sissal starter i close-up på en rund platform omgivet af hvide gardiner og med blå, pink og lilla lys omkring sig. Hun er iført en hvid/sort frakke, som fjernes under første omkvæd, hvor danserne dukker op i siden og danner silhuetter bag gardinet.
Senere knæler Sissal på et plateau omgivet af blinkende lys, ligesom vi ser en iøjnefaldende effekt med dansere, som står fast i gulvet og kan svæve ud i luften.
Lyseffekterne passer perfekt til bidragets atmosfære, og jeg synes virkelig, det danske team har gjort et flot stykke arbejde med det nye show. Der er lidt udfordringer med kameravinkler, og Sissal lød, som om hun holdt lidt igen med vokalen – hvilket også giver 100 % mening, idet aftenens prøve ingen indflydelse har på resultatet. Jeg er optimistisk, selvom det stadig er en meget stærk semifinale, hvor det er svært at sætte en finger på, hvilke seks lande vi skal sige farvel til.


Tjekkiet

ADONXS leverer en visuelt gennemført optræden iført en ekstravagant hvid jumpsuit og omgivet af fire mandlige dansere – også i hvidt.
Omkring sangens “dancebreak” bliver scenelyset rødt og skaber en dramatisk effekt, inden det vender tilbage til hvidt mod slutningen. Vokalt synes jeg, der var en del usikkerhed, hvilket bekymrer mig en del, ligesom jeg ikke rigtig blev ramt af showet. Man kan ikke undgå at få Mustii-vibes, og jeg kunne godt frygte lidt for Tjekkiets finaleplads.


Luxembourg

Laura nailer den som living doll, der gradvist bliver mere og mere menneskelig gennem sangen. Hun starter liggende på gulvet som en dukke, der vækkes til live. Effekterne i gulvet får det til at se ud, som om hænder fører hende som en dukke. Laura rejser sig op og får følgeskab af sine dansere til første omkvæd.
I de følgende vers går Laura frem over catwalken mod scenens front.
Mod slutningen skifter Laura til et skinnende sølvoutfit.
Alt i alt gennemtænkt, unikt og velfremført.

Luxembourg bør kunne se frem til deres anden finaleplads efter deres comeback til ESC.


Israel

Yuval starter midt på scenen omgivet af stjerner. Ved første omkvæd bevæger hun sig bagud mod det runde tårn og op ad trappen.
Effekterne på LED-skærmen er virkelig effektive – især det oprørte hav og den afsluttende pyro-guldregn giver en kæmpe wow-effekt.
Jeg synes, Yuval har en fantastisk karisma og er en stærk storyteller, og jeg tog ikke øjnene fra hende et øjeblik. Indrømmet – der faldt også en tåre eller to.

Israel kommer til at klare sig rigtig godt i årets konkurrence.


Serbien

Princ leverer en stærk og følelsesladet optræden iført et iøjnefaldende rødt jakkesæt. Fra første til sidste tone leverer han 100 % vokalt og med masser af nærvær.
Koreografien kontrasterer i mit hoved lidt med sangens genre, og jeg savner lidt nogle traditionelle instrumenter på scenen.
Midtvejs oversvømmes scenen af rødt lys, hvilket giver masser af drama.
Mod slutningen trækkes Princ hen over scenegulvet af danserne – uden at miste hverken vokal styrke eller kontrol. Kæmpe wow-moment!
Havde Mila deltaget i 00’erne, var den gået top 5, men jeg har svært ved at vurdere dens appel i 2025. Men Princ modtager et stort bifald.


Finland

Erika Vikman lukker aftenen med et brag med masser af selvtillid og sexappeal i et show, som ligner en opskaleret version af hendes UMK-optræden.
Erika leverer varen, ejer scenen og har publikum med sig fra første sekund.
Til den store finale stiger hun op på en gigantisk mikrofon, som løfter hende over scenen, mens ICH KOMME lyser op bag hende. Til slut eksploderer scenen i pyro.

Erika er en stensikker finalist og burde komme i top 3.

…..

Det var slut på aftenens 16 optrædener. Godnat herfra.

Læs også: Ny måde at afsløre finalisterne på – Vi forklarer principperne bag

Følg os på SoMe

Pick your 10 Finalists from Semi Final 1

Pick your 10 Finalists from Semi Final 2

Dagen derpå: Interview med Sissal

Vi mødte Grand Prix-vinder Sissal til en snak om sejren og planerne for Eurovision Song Contest 2025.

Relaterede artikler

Kan Spotify forudsige resultatet af anden semifinale?

Tirsdag aften blev årets Eurovision åbnet med første semifinale,...

Eurovision 2025: Første semifinale – Her er de 10 finalister

Den 69. udgave af Eurovision Song Contest blev skudt...

Optakt: Eurovision Song Contest 2025 – Semifinale 1

I aften går det løs: Her er deltagerne i...

Ny måde at afsløre finalisterne på – Vi forklarer principperne bag

Eurovision-feberen ruller endelig for alvor, når første semifinale i...

Kan Spotify forudsige resultatet af anden semifinale?

Tirsdag aften blev årets Eurovision åbnet med første semifinale,...

Eurovision 2025: Første semifinale – Her er de 10 finalister

Den 69. udgave af Eurovision Song Contest blev skudt...

Ny måde at afsløre finalisterne på – Vi forklarer principperne bag

Eurovision-feberen ruller endelig for alvor, når første semifinale i...

ESC semifinale 1 liveblog – Dress Rehearsal 2

Mandag aften blev den anden dress rehearsal for semifinale...

Kan Spotify forudsige resultatet af første semifinale?

Første semifinale i Eurovision løber af stablen tirsdag aften,...

Panelet Forudsiger: Hvem går videre fra semifinale 1?

Snart er det snart. Eurovision 2025 er landet. Tirsdag løber...
spot_img

Populære katagorier

spot_imgspot_img
Translate »