Monday, May 5, 2025

Eurovision 2025 dag 2 – Opsummering på dagens prøver

Eurovision 2025 blev for alvor skudt i gang lørdag den 3. maj, da årets første artister trådte op på scenen i St. Jakobshalle i Basel. I dag søndag fortsætter de individuelle prøver med 2. halvdel af semifinale 1.

Både 1. og 2. prøverne foregår bag lukkede dører uden adgang for pressen, men Eurovision.tv har sit eget team til stede i arenaen, som giver os en liveblog med beskrivelse af, hvad der foregår på scenen i Basel.

Introduktion fra Eurovision digitale team

Prøverne i arenaen:
Hvert land har 30 minutter til at gennemføre deres første prøve. Det er som regel nok tid til at køre deres optræden igennem tre gange.

Hvis der indgår pyroeffekter som røg, tåge, fyrværkeri – eller måske et brændende falsk klaver – bliver disse effekter typisk testet i den sidste gennemkørsel.

Kostumerne, der vises i den første prøve, er som oftest dem, man også vil se i semifinalen – men det er ikke altid tilfældet.

Sådan fungerer livebloggen:
Eurovision.tv’s redaktion ser alle optrædener for allerførste gang, uden forhåndsviden om hvad der venter. Første gennemkørsel ses live i arenaen – uden åbne laptops – så alt kan opleves direkte og umiddelbart. Først bagefter skrives beskrivelserne ned, så fans fra hele verden kan få et klart billede af, hvad der sker på scenen.

Livebloggen skrives af Eurovision.tv’s digitale team, men selve ordene kommer fra én person. I dag er det Heidi fra Eurovision.tv.

En opsummering på dagens prøver

(oversat fra Eurovision digital teams beskrivelse)

Norge: Kyle Alessandro – Lighter

Først på i dag er 19-årige Kyle Alessandro fra Norge med sin sang Lighter. Han er sanger, sangskriver og producer med en spansk far, så han bruger også meget tid med familien i Málaga.

Mange elementer af denne opsætning er taget direkte med fra MGP, herunder rekvisitten med de to stenstøtter og trappetrinnene. Men Kyle har nu en meget større LED-bagvæg til en række post-apokalyptiske bjerglandskaber (bjerge er tydeligvis et tema i år), og også en meget større scene at arbejde med. Han udnytter dette fuldt ud med en meget poleret dans, der bruger både catwalken og det brede forreste område (som crewet kalder “frame stage”, så det gør vi også).

Det, der hæver denne performance til et nyt niveau, er lyset – der er en bevægelig lysrig i loftet, som sænkes i anden halvdel og skaber et fantastisk øjeblik i den stille mellemsekvens efter dansebreaket, hvor Kyle er fanget i hundredvis af spotlights midt på scenen.

Hvad angår Kyles kostume, har der været meget diskussion om, hvorvidt han ville ændre rustningen pga. lighed med Armeniens Parg – han bekræftede, at han beholdt rustningen, men i en ny version. Hvis den er ændret, kan vi ærligt talt ikke se det – for os ser den helt ens ud. Én lille detalje: Kyle har tre dansere i stedet for de fire, vi så ved MGP, og én af dem leverer noget imponerende breakdance til sidst.

🔥 PYRO-OPDATERING! Igen ligesom MGP: en flammekanal foran scenen og flammejets i anden halvdel. Alle i ståområdet bør tage skumfiduser med.


Belgien: Red Sebastian – Strobe Lights

Tid til at skrue op for tempoet og finde glow sticks frem – Red Sebastian fra Belgien har første prøve på sit rave-anthem Strobe Lights.

Red Sebastian er alter ego for 25-årige Seppe Herreman, finalist i Belgium’s Got Talent i 2014. Han har studeret musik på konservatoriet i Gent, hvor han fik sangundervisning af ingen ringere end Gustaph fra 2023. Vi ELSKER, hvor lille Eurovision-verdenen er.

Red Sebastian vandt Eurosong i et inferno af pulserende rød og sort belysning – det er helt klart medbragt til Basel, men fylder nu hele LED-væggen og rammen foran scenen. Den præcise koreografi mellem lys og grafik er spektakulær – i slutningen sænkes Lego-lysene og tilføjer intensitet, når det hele eksploderer, og arenaen danser som om hele verden kigger med.

Den bevægelige platform fra Eurosong er ikke med – Red Sebastian holder sig på jorden og har nu tre dansere i stedet for fire. Hans kostume minder meget om det røde PVC-sæt med trekantskulder fra videoen, og danserne har matchende outfits med sorte detaljer. Det at være på gulvet tillader også mere præcis koreografi, inkl. en sekvens hvor han interagerer med sin egen refleksion i LED-gulvet.

De høje toner er noget særligt. Der er ikke mere tag tilbage på arenaen. Vi har brug for en pause.


Aserbajdsjan: Mamagama – Run With U

I den første semifinale er det egentlig Italien, der skal på nu, men som en del af Big 5 har de først prøver på torsdag. I stedet er det tid til Aserbajdsjans Mamagama med Asef, Hasan og Arif, som synger Run With U.

Det her er vores første performance i år, hvor vi ikke har en national finale som reference – Mamagama blev valgt internt. Så vi har ingen idé om, hvad vi skal forvente – skræmmende for livebloggeren… men også spændende.

Der er så meget glæde i denne performance – den minder om Daft Punk/Nile Rodgers funk-pop, men med et nik til aserbajdsjansk tradition i afsnittene efter omkvædet, hvor forsanger Asef spiller saz, en traditionel langhalset lut. Showet foregår midt på scenen, inden for en oplyst cirkel på gulvet, spejlet af en mindre cirkel ophængt over scenen. LED-væggen viser skygge-dansere, der spejler bevægelserne fra Mamagamas tre backingdansere og skaber en meget cool publikumseffekt. Vi sidder alle og danser på stolene – det her er en ægte sommerbanger.

Kostumer: Bandet har stilfulde sorte læderdragter med røde detaljer. Asef og Hasan har forskellige jakker, og Arif har ærmeløs top – nok for at gøre det lettere at spille trommer. Danserne er i sorte og røde glitrende catsuits. Vi har fået at vide, at den mandlige danser ikke har det endelige outfit på endnu – det ser vi til anden prøve. Stilmæssigt har 2025 været stærkt, og Aserbajdsjan skuffer ikke.

🔥 PYRO-OPDATERING: Store flammejets til sidst!


San Marino: Gabry Ponte – Tutta L’Italia

Videre til San Marino og den legendariske DJ Gabry Ponte med Tutta L’Italia. Det er vores anden sang i år, der handler om Italien – men ikke er fra Italien. Denne sang blev brugt i reklamepauserne under Sanremo-festivalen i februar, og blev derefter en del af lineuppet i Una Voce Per San Marino efter stor efterspørgsel.

Gabry Ponte stod bag det globale megahit Blue (Da Ba Dee) i 1999, og har også Eurovision-meritter som medforfatter på Østrigs Halo i 2022. Så han er vant til store scener og millioner af seere – og han ejer fuldstændig denne scene.

Fokus er, som vi så i San Marinos finale, primært på Gabry selv i sølvjakke foran en LED-væg fyldt med graffiti og pulserende lys. Hans decks er gigantiske og lavet af spejlpaneler, som reflekterer endnu mere lys. De dansere, vi så i San Marino, er væk – i stedet er der to instrumentalister på harmonika og tamburin.

Det er en spændende og anderledes opsætning, hvor de maskerede vokalister ikke er i centrum. Det minder faktisk lidt om Norges Nocturne fra 1995, hvor violinisten var i fokus frem for sangeren.

Sangen føles som en stadion-sang – man kan nemt forestille sig, at publikum bliver revet med i næste uge. En linje i teksten lyder: “Lad os danse med et glas i hånden / I morgen fortryder vi, at vi sagde jeg elsker dig.” Det føles meget som en aften i Euroclub.

🔥 PYRO-OPDATERING: Flammejets og fyrværkeri, med ekstra røg under sidste omkvæd og fyrværkeri-finale. Pyrolageret er nu tomt.


Albanien: Shkodra Elektronike – Zjerm

Tid til Albaniens Shkodra Elektronike – duoen består af sangskriver/producer Kolë Laca og sanger/sangskriver Beatriçe Gjergji. De vandt Festivali i Këngës kort før jul med Zjerm, og der har været meget debat om, hvad de ville bringe til Basel. Nu ved vi det!

Lego-lysene er sænket i lag bagfra, hvilket skaber en følelse af et intimt rum – som at stå under en lysende trappe. Meget effektivt. Scenografien fra FiK er stort set væk – det her er en komplet rebranding.

Farverne er stadig rød og sort, og geometriske figurer pryder LED-væg, gulv og ramme. Midt på scenen står Kolë i en struktur af lysbokse med sin tromme, mens Beatriçe danser frit med karakteristisk armografi og slutter med at gå ned ad catwalken i finalen.

Hun er stadig i rødt, men det er en ny kjole – i crepe-satin med glitrende overdel og masser af drapering. En enkelt rød handske på højre hånd, og hendes mor har syet kjolen! Kolë er i dobbeltradet uniformsjakke i stil med en ærmeløs pea coat.

Sangen har orkestrale strygere og en tung trommerytme, der mærkes fysisk – det er en fuld kropslig oplevelse.

🔥 PYRO-OPDATERING: Flammejets under hvert omkvæd. Det bliver VARMT herinde.


Holland: Claude – C’est La Vie

Er du klar til Holland? Singer-songwriter Claude har over 100 millioner streams og masser af udsolgte koncerter i Benelux. Han skal også spille på Pinkpop-festivalen til sommer.

Ingen national finale som reference her – i stedet har vi den officielle video, som er ren nutidig kunst. Endnu en sang på fransk – i 2022 havde vi ingen, i år har vi (efter vores optælling) seks.

Showet begynder med få pianotoner, som holder os i åndeløs stilhed, og bygger sig op gennem første vers og omkvæd, hvor bassen sætter ind og festen starter. Claude har en naturlig connection med kameraet og får dette til at føles som en stærk visuel historiefortælling, med Claudes smittende glæde og akkompagneret af to moderne dansere, som svæver ind og ud af hans univers.

Han er iført lilla jakkesæt med perledetaljer – herre-styling i topform i år!

Først minimal brug af LED-grafik – men i sidste omkvæd eksploderer det i pink og blå blomster over hele væg, gulv og ramme. Man forventer næsten, at blomsterne strømmer ud i arenaen. Sikke en finale!


Kroatien: Marko Bošnjak – Poison Cake

Tid til dagens syvende prøve, og det er Kroatiens Marko Bošnjak, der har individuel prøve med sin genre-brydende sang Poison Cake. Han lovede os en opdatering af sceneshowet efter Dora, så det bliver spændende at se, hvordan han bringer det til den store scene i Basel.

Marko er kun 20 år gammel og er i gang med at etablere sig som en del af en ny, trendsættende generation af kroatiske musikere. Hans debutalbum udkommer snart, så det er perfekt timing, at han deltager i Eurovision og udvider sin fanbase på tværs af Europa.

OK – glem alt hvad du så ved Dora, for det her er nu fuld Shakespeare-drama. Lego-lysene er i fuld brug her, og krydser hinanden for at skabe en mere intim sceneplads, hvilket samtidig tilfører dramatisk lysdesign, understøttet af røde og grønne stormskyer og flammer på LED-væggen.

Kostumemæssigt er Markos sorte outfit med spidse skuldre blevet udskiftet med noget helt uventet – en kappe i fuld længde med pels omkring skuldrene, som giver “evil Tudor Prince”-vibes. Midt på scenen står der en grå gryde, som Marko og hans fire dansere kaster deres fortryllelser ned i under første vers og omkvæd. Danserne har matchende blå og hvide outfits med flæser og bånd, og i anden halvdel bevæger de sig frem mod den forreste sceneplatform. Til slut kaster Marko kappen og afslører en matchende blå og hvid skjorte.

Det kan også skyldes størrelsen på arenaen, men det føles som om, der er en dybere bas i dette livearrangement – hele optrædenen føles mørkere og mere forførende atmosfærisk, og meget langt væk fra Dora-køkkenet. Velkommen til Basel, Kroatien!

🔥 PYRO-OPDATERING: Masser af lavtliggende tåge, som forstærker det hekseagtige udtryk i starten, samt flammer og flammejets på den forreste scene under de to sidste omkvæd. Til sidst spejler røgstrålerne den røg, der vises på LED-væggen, og lego-lysene går i fuld techno. Vi glemte at trække vejret igen.

Cypern: Theo Evan – Shh

På det her tidspunkt i semifinalen vil Schweiz egentlig gå på – men som værtsnation prøver de først torsdag. Dagens sidste prøve er derfor Theo Evan fra Cypern med dansepoppede Shh.

Theo er født i Nicosia, har sunget og danset siden han var 7, og studeret i USA. Der var ingen national finale, så vi har kun videoen som reference – den havde Hunger Games-stemning og mænd i sorte morph suits.

Men i dag har vi STAGING NOTES! Vi elsker dem. Tak til Cypern-delegationen:

“To stilladstårne er placeret på scenen, og showet åbner med Theo og to dansere i en silhouet, som henviser til teksten. Tårnene flytter sig gennem showet og skaber nye formationer. Fire dansere er med, og koreografien bruger tårnene aktivt. Visuelle effekter og lys skaber dybde og intensitet.”

Og ja – live ser det fantastisk ud. Sort-hvidt lys i starten, rød midtvejs, og tilbage til hvidt. Før det sidste drop stopper alt, og Theo… ånder ud – kameraeffekten får ham til at opløses.

Kostumer: sorte bukser og vester. Den omtalte silhouet? Den må vi ikke afsløre endnu – det er en spoiler, siger delegationen. De lover billeder i morgen.

I morgen fortsætter prøverne på scenen i Basel med 1. del af semifinale 2.

Følg os på SoMe

Pick your 10 Finalists from Semi Final 1

Pick your 10 Finalists from Semi Final 2

Dagen derpå: Interview med Sissal

Vi mødte Grand Prix-vinder Sissal til en snak om sejren og planerne for Eurovision Song Contest 2025.

Relaterede artikler

Eurovision 2025 dag 1 – Opsummering på dagens prøver

Eurovision 2025 blev for alvor skudt i gang i...

OGAE poll 2025: KAJ vinder afstemningen hos fanklubberne

Årets OGAE poll har fundet sin vinder, efter at...

Panelet bedømmer Zoë Më – “Voyage” (Eurovision 2025)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny...
spot_img

Populære katagorier

spot_imgspot_img
Translate »