Hvis man siger efternavnet Rasmussen, vil de fleste grand prix-fans med det samme tænke på den langhårede viking, som i 2018 sang Danmark til en niendeplads ved Eurovision Song Contest.
Hvis man siger efternavnet Buttenschøn, vil de fleste tænke på den populære singer/songwriter, som gennem tyve år har været et velkendt navn på den danske musikscene, og som i 2021 blev nummer tre ved Dansk Melodi Grand Prix.
Siger man derimod de to efternavne sammen, vil de færreste formentlig tænke, at det var et samarbejde der lige lå i kortene. Ikke desto mindre har de to sangere kastet sig ud i et fællesprojekt, som i dag har kastet en single af sig, der har fået titlen “Halvvejs”.
Såvel Thomas Buttenschøn som Jonas Rasmussen runder 40 år i 2025, og samarbejdet markerer således de naturlige reflektioner ved at runde et skarpt hjørne efter et, indtil nu, erfaringsrigt liv på godt og ondt.
Du kan lytte til sangen her, mens du læser videre:
I forbindelse med den nye single har vi taget en snak med Jonas Rasmussen om samarbejdet, som nok vil komme bag på de fleste.
– Det er blevet godt samarbejde, fordi vi er blevet gode venner. Vi var begge på Mallorca for at skrive nogle sange på en camp, og vi fandt hurtigt ud af, at vi er ret ens. Selvom Thomas har boet i København i mange år, er vi jo begge nogle stille og rolige jyder, vi er lige gamle og har to børn som også har næsten samme alder, og vi har oplevet lidt af de samme ting, fortæller han om samarbejdet, og fortsætter:
– Thomas har spillet mange solokoncerter i de sidste mange år, så jeg skrev til ham om vi ikke skulle prøve at spille en koncert sammen her til sommer, hvor vi bare hygger os. Han svarede med det samme: “Jo, vi skal sgu da også i studiet og indspille noget musik.” Så nu prøver vi det af, laver noget helt nyt, og så ser vi om det kan blive større end bare en enkelt hyggekoncert, hvor vi spillede alt muligt forskelligt.
De to musikere supplerer ikke kun hinanden godt privat. De bringer også nogle forskellige ting til bordet i studiet, når der skal skrives og laves ny musik, fortæller Rasmussen.
– Jeg kommer fra en teaterverden, hvor melodien virkelig skal være i højsædet, og omkvædet skal være stort. Det er Thomas også virkelig, virkelig god til, men jeg kommer fra en anden verden og har mine styrker ind i det, at kunne bringe det ind i samarbejdet. Thomas er sindssygt produktiv, også tekstmæssigt. Vi skriver begge to tekster til det, men han arbejder bare et tårnhøjt niveau, når det kommer til at gribe en tekstidé og komme med pointers ud fra det. Man kan godt mærke, at han har været i gang i tyve år. Så jeg tror, vi supplerer hinanden godt.
I dag har de to udgivet første single. Halvvejs er en fortælling om at være midt i livet og have oplevet en masse – men gør man det egentlig godt nok?
– Det første jeg synger er ”Landet er så yndigt, og vejene er tyndslidt, fra Gedser til Skagen, kunne skrive en roman om tankstationer og hjemve”. Der har vi det begge sådan, hvad er det egentlig værd, det vi laver? Er det det værd at være væk fra familien i længere tid ad gangen? Og hvad gør at det er det værd? Det kan godt gøre ondt, når man siger farvel til ungerne en lørdag, eller hvis man har prøver til shows og ved at man skal undvære dem i en uge. Det begynder at være sådan, om det er det værd. Når man så står på scenen, så føler man jo, at det er det hele værd, men det sætter også altid tanker i gang. Det er sådan en sang. Er vi halvvejs ude eller halvvejs hjemme? Har vi lige så mange oplevelser i os til den næste halvdel, eller er vi halvvejs døde? Er vi virkelig dér nu? Er vi på den retning, vi skal? Men vi ender med at sige, at vi er halvvejs hjemme igen, for vi har det jo også godt.
“Halvvejs” er dog ikke det eneste udspil, de to har i ærmet. Der er planer om at udgive endnu mere musik, ligesom der er en turné i støbeskeen.
– Det er et projekt vi har sammen, så vi skal finde vores vej. Om det bliver mere poppet end de seneste udgivelser, Thomas har lavet, eller noget mere rocket – vi har lidt et dogme om, at vi ikke kun må bevæge os indenfor en specifik genre. Der er ikke nogen af os der har forudtænkt, at ”det skal bare være sådan her”. Jeg anede sgu ikke, hvad der kom ud af det. Men vi tænkte bare ”lad os da se, om ikke vi kan lave noget fedt sammen”. Og så er det endt ud i, indtil videre, en del forskellige sange, som kan noget hver for sig.
– Nu udgiver vi denne her sang, og vi følger efter med nogle flere sange. Om det bliver en række singler efter hinanden eller en EP lidt senere, det ved vi ikke endnu, men vi har skrevet og indspillet noget af det. Til koncerterne bliver det nogle intime koncerter, hvor det nok bare er mig og Thomas, nogle guitarer og et klaver, hvor vi snakker om venskabet, vores liv indtil videre og selvfølgelig spiller nogle sange, både fra bagkataloget og nogle nye ting.
Der bliver således rig mulighed for både at høre Higher Ground og Smukkere End Smuk oveni alle de nye sange, når landevejen rammes til efteråret.
Tourplanen er indtil videre på fire koncerter, men der kan meget vel komme flere til, når kalenderen og bookingerne begynder at gå op. Indtil videre rammer de to musikere disse fire byer:
Adel the Second vender tilbage med selvironisk sommer-banger: “Potential”
Efter sin unikke, historiefortællende optræden i Dansk Melodi Grand Prix er Adel the Second klar med sin tredje single i 2025 – og det er ikke hvilken som helst. “Potential” lander 6. juni og præsenterer Adels karakteristiske blanding af sarkasme, selvindsigt og storladne popproduktioner – akkurat som debut-singlen “The Unluckiest Boy Alive”.
Sangen blev skrevet i 2023 i kølvandet på – ifølge Adel selv – endnu en afvisning. Om det var et job, en første date, som aldrig blev til en anden date, en bolig eller et pladeselskab er uklart. Men som han siger: “Det var nok til at få mig til at kigge indad – og skrive en sang med ironisk distance til mine egne tanker og følelser, fordi de kan nogle gange være svære at stå inde for .”
Resultatet er “Potential”: En dramatisk, ironisk, orkestral popsang med et glimt i øjet. Skabt i tæt samarbejde med Morits Wille og radioens nøddeknækker: Frederik Nordsø, er nummeret både perfekt til sommer og et selvportræt fra en kunstner, der nægter at passe ind i kasser, som andre pålægger.
Selvom Adel i dag er kendt fra Dansk Melodi Grand Prix, har han stadig noget at bevise omkring det at blive sat i boks som DMGP-artist – og dét kommenterer han åbent og med humor på: “Folk har en idé om, hvad en Melodi Grand Prix-artist er. Jeg er min egen. Og en hel vanvittig og imponerende mængde ydmyghed får mig altså til at sige, “Jeg er ikke noget specielt, MEN, jeg har altså potentiale.””
Adel insisterer på ikke at tage sig selv alt for seriøst. Men han er på en mission for at bevise, at man sagtens kan blive taget seriøst som artist, selvom man har været en del af den store Eurovision-maskine.
Med potentiale menes der ikke ordets umiddelbare betydning, men derimod en manifestation af, at Adel selv godt ved, at potentialet rækker til stor succes, selvom man i Danmark ofte skal tilpasse sig til jantelovens præmisser.
“Nogle af de største øjeblikke i mit liv er ikke sket på store scener, men i små lejligheder med store hjerter”
Max Ulver
Max Ulver, der i år deltog i det danske Melodi Grand Prix med sangen “Supernova”, har tidligere skrevet sange til kunstnere med milliardstreams og førstepladser på hitlisterne i Kina. Et af verdens største hits er således skrevet midt på Frederiksberg.
I dag udgiver han sin nye single “My House” via Flip It Records.
Max Ulver er aktuel med singlen “My House” – en upbeat popsingle med funky undertoner og en lyd, der trækker tråde til både Bruno Mars og Dua Lipa. Med catchy hooks og varme sommerbilleder er den skabt til dansegulvet – eller dit eget køkken.
“Nogle af de største øjeblikke i mit liv er ikke sket på store scener, men i små lejligheder med store hjerter. Det er den slags fester, “My House” handler om. Om nærhed, venskab – og det elektiske øjeblik, hvor nogen får pulsen til at stige,” fortæller Max Ulver om sin nye single.
“My House” er lavet i samarbejde med Frederik og Fridolin Nordsø, som også står bag Max Ulvers bidrag det danske Melodi Grand Prix 2025 “Supernova”. Nordsø-brøderende står desuden også bag sange til Tobias Rahim, Drew Sycamore, Jonah Blacksmith m.fl.
En rød tråd mellem “Supernova” og “My House”
Max Ulver har tidligere skrevet og produceret sange, der er blevet streamet over en milliard gange og toppet hitlister i både Kina, Sydkorea og Danmark. I 2020 skrev han megahittet “Lover” til den kinesiske superstjerne KUN – en sang skabt midt på Frederiksberg, der blev det mest streamede hit i Kina det år.
Siden har han leveret nummer ét-hits i Asien og arbejdet med artister som Twice, Christopher, Martin Jensen, Sissal, Barbara Moleko og Daniel Schulz. Som soloartist blev Max Ulver første gang udnævnt til UgensKanon på P3, og hans sang “Your World” fra sidste års EP har netop modtaget en honourable mention i The International Songwriting Competition, verdens største sangskriverkonkurrence.
“Der er en rød tråd mellem “Supernova” og “My House” – begge sange udspringer af det samme sted: en privatfest, hvor noget ændrer sig. Det er ikke altid, man får sagt det højt. Nogle gange skriver man en sang i stedet.”, slutter Max Ulver af.
For første gang i historien rykker Dansk Melodi Grand Prix (DMGP) helt op til Frederikshavn. Den 14. februar 2026 danner Arena Nord rammen om årets største musikfest, hvor Danmark vælger sin repræsentant til Eurovision Song Contest. Det markerer samtidig det nordligste værtskab nogensinde for DMGP – tidligere har Aalborg haft æren, men nu går stafetten videre til Frederikshavn.
Det bliver Arena Nord, som lægger rammer til showet. Børnenes MGP bliver afholdt i samme arena ugen efter, den 21. februar 2026.
Nyheden er her til morgen meldt ud på et pressemøde.
Sidste år blev showet afholdt i Jyske Bank Boxen i Herning, hvor Sissal som bekendt tog sejren og i maj sikrede Danmark sin første finaleplads siden 2019 ved Eurovision Song Contest i Basel.
– Ambitionen med Dansk Melodi Grand Prix er at samle danskerne på tværs gennem musikken, og på 69. år er det en begivenhed, som vækker engagement og følelser hos rigtig mange. Det glæder mig, fordi det betyder, at showet i en tid, hvor vi oftere og oftere ser hver vores, fortsat har relevans og er noget folk fra alle mulige dele af landet forholder sig til. Vi ser frem til at bringe Grand Prix-festen til Frederikshavn og ikke mindst at skabe et show, som danskerne samles om i stuerne, siger Erik Struve Hansen, programansvarlig for Melodi Grand Prix.
Information om billetter til komme til september.
Arena Nord: En alsidig kulturarena
Arena Nord er et moderne og fleksibelt kultur- og sportscenter med kapacitet til op til 4.000 stående gæster ved koncerter og 2.500 tilskuere til sportsbegivenheder. Centret råder over 15.000 kvadratmeter fordelt på flere haller og mødelokaler, hvilket gør det ideelt til store nationale begivenheder som DMGP.
Arena Nord har tidligere været vært for internationale sportsbegivenheder og kulturelle arrangementer, herunder den årlige Blues Heaven Festival, der tiltrækker bluesentusiaster fra hele verden.
To uger med arrangementer og aktiviteter i byen
Frederikshavn vil afholde forskellige arrangementer og aktiviteter i byen, som de vil afsløre senere på året. Borgmester i Frederikshavn Kommune Karsten Thomsen siger:
– Jeg kan næsten ikke få armene ned af begejstring. Jeg er så stolt. Værtskabet er en fantastisk mulighed for at vise vores dejlige kommune frem for resten af landet. Det vil uden tvivl tiltrække mange gæster. Det har stor betydning for vores hoteller, forretninger og restauranter. Det bliver helt sikkert en fantastisk oplevelse for både børn og voksne i kommunen – en oplevelse, der samler hele byen i fællesskabets tegn.
Frederikshavn: En by med maritim sjæl og kulturel rigdom
Frederikshavn, beliggende ved Kattegat på Nordjyllands østkyst, er kendt for sin maritime historie og som et vigtigt færgeknudepunkt med forbindelser til Sverige og Norge. Byen har en rig kulturarv med attraktioner som Bangsbo Museum, Krudttårnet og den tropisk inspirerede Palmestrand.
Frederikshavn er også kendt for sine historiske fæstningsværker og maritime håndværk, hvilket giver byen en unik karakter og charme.
Byen er for mange kendt som start- eller slutlokation for rejsen over Kattegat, hvad enten turen går til Göteborg eller Oslo.
Et stort år for Frederikshavn
Med valget af Frederikshavn som værtsby for DMGP 2026 udvides konkurrencens geografiske rækkevidde og bringer musikkens fest til nye dele af landet. Det giver både lokale og tilrejsende mulighed for at opleve Grand Prix-stemningen i en ny og spændende ramme.
2026 bliver et stort år for Frederikshavn, ikke kun med Dansk Melodi Grand Prix, men også senere på året, når byen er vært for World Company Sport Games. Det er første gang, Danmark afholder dette internationale sportsstævne for virksomheder og deres medarbejdere. Arrangementet samler tusindvis af deltagere fra hele verden til konkurrencer i mere end 30 sportsgrene – og det hele foregår i og omkring Frederikshavn, som dermed cementerer sin position som en stærk eventby med både kulturelle og sportslige muskler.
Sissal lignede et kæmpe spørgsmålstegn, inden hun så småt begyndte at grine lidt af det.
Men den var altså god nok. Danmark havde blot fået to point fra de europæiske seere, og placerede sig derfor på en samlet 23. plads.
Forud for Eurovision havde enhver dansker købt en 23. plads uden at tøve, men det kom alligevel bag på mange – ikke mindst publikum i salen – at Danmark scorede så lavt.
Vi har dykket ned i tallene bag, og lad os lige starte med at understrege – Sissal er en kæmpestjerne, og skribenten her har intet andet end respekt til overs for det, hun leverede i Basel.
Norden var mest positiv
Begge Sissals seerpoint kom fra Island, som dermed havde placeret Danmark på en niendeplads.
Men derudover var der ikke meget hjælp at hente. Det var dog i de nordiske lande, Sissal havde mest opbakning. Både Sverige, Norge og Australien havde placeret hende som nummer 13, hvilket var det næstbedste resultat, hun opnåede i en national afstemning.
Derefter følger Finland og Storbritannien op med en 16. plads til Sissal, mens Israel placerede Danmark som nummer 18. Derfra er det mildest talt trist læsning.
5 sidstepladser
5 af de 37 stemmegivende lande/områder havde placeret Danmark på deres sidsteplads, mens i alt 14 lande placerede Danmark i deres bund 3.
32 af de 37 lande/områder havde Sissal på en 20. plads eller derunder. Det er derfor fair at sige, at Sissal ikke for alvor var tæt på at score flere point fra seerne.
De fem sidstepladser kom fra Kroatien, Italien, Cypern, Grækenland og Slovenien.
Mange positive tendenser i semifinalen
I semifinalen så det ellers godt ud for Sissal, der samlet set kom på en ottendeplads og dermed var sikkert videre til finalen.
De fleste af de pointgivende lande i semifinalen vendte dog Sissal ryggen i finalen. Herunder følger et skema, hvor du bl.a. kan se, at Tjekkiet og Irland dumper Sissal fra en sjetteplads til en 22. plads.
Land
Placering i semifinalen
Placering i finalen
Finland
3 ud af 15
16 ud af 25
Australien
5 ud af 15
13 ud af 26
Storbritannien
5 ud af 16
16 ud af 25
Tjekkiet
6 ud af 15
22 ud af 26
Irland
6 ud af 15
22 ud af 26
Rest Of The World
7 ud af 16
Stemmetal ikke offentliggjort
Tyskland
7 ud af 16
21 ud af 25
Litauen
7 ud af 15
22 ud af 25
Malta
7 ud af 15
20 ud af 25
Armenien
8 ud af 15
22 ud af 25
Østrig
8 ud af 15
20 ud af 25
Frankrig
8 ud af 16
24 ud af 25
Letland
9 ud af 15
23 ud af 25
Montenegro
9 ud af 15
24 ud af 26
Israel
10 ud af 15
18 ud af 25
Luxembourg
10 ud af 15
20 ud af 25
Georgien
11 ud af15
24 ud af 26
Grækenland
11 ud af 15
25 ud af 25
Serbien
14 ud af 15
25 ud af 26
Stemmetallene er hentet fra eurovision.tv.
Samme tendens i første semifinale
Kigger vi mod landene i første semifinale, havde der formentlig ikke været meget mere hjælpe at hente.
Godt nok havde vi kunne forvente point fra Island, Norge og Sverige, men derudover viser tallene, at vi nok havnede i den rette semifinale.
Herunder kan du se, hvordan landene i første semifinale placerede os i finalen.
Land
Placering af Danmark i finalen
Ukraine
22 ud af 25
Spanien
20 ud af 25
Cypern
26 ud af 26
Albanien
24 ud af 25
Portugal
23 ud af 25
Slovenien
26 ud af 26
Holland
22 ud af 25
Estland
22 ud af 25
Italien
25 ud af 25
Aserbajdsjan
21 ud af 26
San Marino
24 ud af 25
Belgien
22 ud af 26
Norge
13 ud af 25
Sverige
13 ud af 25
Island
9 ud af 25
Kroatien
26 ud af 26
Schweiz
23 ud af 25
Der er altså ikke meget trøst at hente for Sissal og DR, når man dykker dybere ned i seertallene. Gudskelov for juryerne!
Eurovision Song Contest 2025 har fundet sin vinder, og endnu en gang har millioner af seere fulgt med i det store musikalske opgør, hvor både juryer og tv-seere har talt. Men hvordan stemte de egentlig?
Vi dykker grundigt ned i stemmetallene fra semifinale 1, semifinale 2 og finalen, sammenligner semifinalernes resultat med finalens, kigger på bookmaker-odds – og afslører de største overraskelser, afvigelser og finurlige tendenser i årets konkurrence.
Semifinale 1 – en overraskende sejr til Ukraine
Inden semifinalen pegede oddsene entydigt på, at Sverige, Estland, Holland, Albanien og Ukraine var nærmest sikre finalister. Med kvalifikationschancer over 90 % og lave odds på blot 1.01–1.05 blev de fem også bookmakernes darlings – og de skuffede ikke.
Det blev dog Ukraine, der løb med sejren i semifinalen med 137 point. Ukraine var vurderet som den femtestørste favorit hos bookmakerne og overgik dermed forventningerne med en bred publikumsappel.
Største negative overraskelse blev Belgien, som bookmakerne vurderede til at have 88 % chance for kvalifikation – men som røg ud med blot 23 point og en plads som nummer 14. Ligeledes blev Cypern overvurderet og endte uden for finalefeltet trods pæne kvalifikations odds.
Til gengæld overraskede Island og Portugal positivt. Island havde kun 41 % chance ifølge oddsene, men gik sikkert videre som nummer 6. Portugal blev dømt ude med bare 14 % chance – men snuppede alligevel en finaleplads som nummer 9.
I forhold til sprog så var der meget lidt støtte til det engelske sprog. 9 ud af 10 finalister (og hele top 7) sang helt eller deltvist på et andet sprog end engelsk. Alle lande, som missede finalen, sang i øvrigt på engelsk.
De korte facts:
Ukraine vandt semifinalen (var spået en 5. plads ifølge odds)
Sverige blev kun nummer 4, overgået af både Albanien på 2. pladsen og Holland på 3. pladsen
Belgien sluttede 2. sidst i semifinalen (var spået en 6. plads ifølge odds)
Cypern sluttede på 11. pladsen og missede kvalifikation (var spået en 9. plads ifølge odds)
Island indtog 6. pladsen (var spået en 12. plads ifølge odds)
Estland opnåede kun en 5. plads i semifinalen, men sluttede på 2. pladsen i seerafstemningen i finalen
Kun 2 point adskilte 10 og 11. pladsen (San Marino og Cypern)
9 ud af 10 finalister (og hele top 7) sang (helt eller delvist) på et andet sprog end engelsk
Det blev Israel (Yuval Raphael – New Day Will Rise), der med hele 203 point fra seerne leverede semifinalernes mest suveræne sejr. Israel fik 73 point flere end tætteste konkurrence, som var Letland og hele 88 point mere end nummer 3, som blev Finland.
Den største overraskelse blev uden tvivl Letland, som med blot 55 % chance ifølge bookmakerne stormede ind på en 2. plads. Også Danmark, som forud for semifinalen var placeret på en 13. plads med blot 43 % chance for at avancere, overraskede positivt og sikrede sig en finaleplads, mens Australien og Tjekkiet, begge forudset som finalister, missede cuttet. Australien lå ifølge bookmakerne til top 5, men sluttede på 11. pladsen.
Østrig, som af bookmakerne var spået en sejr i semifinalen, sluttede på en beskeden 5. plads.
Udenfor top 10 var der meget lige. Georgien, Serbien og Irland sluttede alle på 28 point, 1 point efter Australien på 11. pladsen.
Sprogligt var billedet blandet: Blandt de 10 kvalificerede fandtes både engelsksprogede bidrag og sange, som helt eller delvist benyttede et andet sprog end engelsk, f.eks. hebraisk, fransk, finsk, græsk, lettisk og tysk – og flere af de ikke-engelske indslag klarede sig væsentligt bedre end forventet. I top 5 indgik der et andet sprog end engelsk i 4 ud af 5 sange. Igen sang hovedparten af top 10 fra semifinalen helt eller delvist på et andet sprog end engelsk, kun Østrig, Danmark, Malta og Armenien sang på engelsk. Udenfor top 10 sang halvdelen på engelsk.
De korte facts:
Israel vandt semifinalen suverænt med 203 point – og overgik klart forventningerne fra odds.
Letland blev nummer 2, trods kun 55 % (11. plads) kvalifikationschance ifølge bookmakerne.
Australien og Tjekkiet røg ud, selvom de lå til top 10 ifølge odds (Australien top 5).
Danmark kvalificerede sig som nummer 8, selvom oddsene kun gav 43 % chance.
4 ud af 5 lande i top 5 havde en sang, hvor der indgik et andet sprog end engelsk
Serbien, Irland og Georgien sluttede alle med 28 point, Australien med 29 point
Finalen
Der var som altid en del forskel på juryens points og pointene fra TV-seerne. Herunder kan du se hvilke kriterier, fagjuryen stemmer udfra:
Ifølge European Broadcasting Union (EBU) vurderer de nationale juryer sangene ud fra følgende fire kriterier:
Vokal evne – sangerens tekniske færdigheder og vokale præstation.
Komposition og originalitet – sangens musikalske kvalitet og nyskabelse.
Sceneshow og optræden – den visuelle præsentation og scenetilstedeværelse.
Overordnet indtryk – den samlede effekt og helhedsoplevelse af optrædenen
Forskelle i jury- og seerresultatet
De 2 lande, som jury og TV-seere var mest uenige om vurderingen af, var Israel og Schweiz. Israel vandt seerafstemningen med 297 point men modtog kun 60 point hos juryen svarende til en 14. plads.
Modsat stemte juryen Schweiz op på en 2. plads med 214 point, hvorimod TV-seerne havde værtslandet på en delt sidsteplads med 0 point.
Estland skabte også uenighed. TV-seerne havde Estland på 2. pladsen med 258 point, hvorimod juryen kun gav 98 point og en 9. plads til Tommy Cash. Albanien, Polen og Ukraine var også elsket af TV-seerne, og alle placeret i top 7, hvorimod juryen placerede dem mellem 15. og 24. pladsen.
Hos TV-seerne fik også Frankrig, Holland og UK en relativt kølig modtagelse med placering mellem 14. og 25. pladsen, hvorimod juryen havde dem i top 11.
Østrig, som vandt finalen, sluttede på 4. pladsen i seerafstemningen og 1. pladsen hos juryen.
Ser man på, hvilke lande, der blev ramt mest negativt, af uenigheden, skal vi vende blikket mod Schweiz, Polen og Israel.
Uenighed i fagjuryerne
En anden ting, som er blevet bemærket efter afstemningen i gårsdagens finale, er den manglende konsistens i juryafstemningen. I alt 13 forskellige lande fik et 12-tal fra mindst én jury. Der blev således uddelt 12-taller til lande, som sluttede på 22. pladsen (Luxembourg), 20. pladsen (Armenien) 19. pladsen (UK).
Land
Antal 12-taller
Østrig
8
Frankrig
6
Italien
6
Schweiz
4
Letland
2
Grækenland
2
Albanien
1
Armenien
1
Estland
1
Storbritannien
1
Malta
1
Tyskland
1
Luxembourg
1
Forskelle mellem semifinale og finale
Eurovision finalen 2025 er af flere eksperter blevet kaldt for uforudsigelig. Vi har kigget på hvilke resultater, der stikker ud. Vi har dog set bort fra de forskelle, der skyldes juryens point, da de kun stemmer i finalen.
Når man sammenligner resultaterne i semifinalerne med finalen, træder en række markante forskelle frem.
Estland er den mest iøjnefaldende succeshistorie. Landet blev nummer 5 i sin semifinale, men sprang helt op på en samlet tredjeplads i finalen. Med hele 258 point fra seerne i finalen lader det til, at publikums begejstring først for alvor slog igennem dér.
I den modsatte ende finder vi Island, som i semifinalen blev nummer 6, men i finalen styrtdykkede til en 25.-plads. Seerstøtten faldt markant, og juryerne gav ikke et eneste point. Et lignende fald ramte Danmark, der gik videre som nummer 8 i semifinalen, men endte helt nede som nummer 23 i finalen – med blot 2 point fra seerne.
Letland, som var en stor publikumsfavorit i semifinalen og opnåede en imponerende 2.-plads, gled ned til en 13.-plads i finalen. Her rakte seerstemmerne ikke lige så langt, og juryerne placerede landet mere middelmådigt.
Andre faldt markant, som Norge, der gik fra en 8.-plads i semifinalen til en 18.-plads i finalen, og Holland, der som nummer 3 i semifinalen mistede størstedelen af seeropbakningen i finalen og måtte nøjes med en 12.-plads.
Afstemning, Eurovision 2025 finalen
#
Land
Point
Seere
Pl. (seere)
Jury
Pl. (jury)
Forskel, point
Forskel, pl.
1
Østrig
436
178
4
258
1
-80
3
2
Israel
357
297
1
60
14
237
-13
3
Estland
356
258
2
98
9
160
-7
4
Sverige
321
195
3
126
6
69
-3
5
Italien
256
97
10
159
4
-62
6
6
Grækenland
231
126
8
105
8
21
0
7
Frankrig
230
50
14
180
3
-130
11
8
Albanien
218
173
5
45
16
128
-11
9
Ukraine
218
158
6
60
15
98
-9
10
Schweiz
214
0
26
214
2
-214
24
11
Finland
196
108
9
88
10
20
-1
12
Holland
175
42
16
133
5
-91
11
13
Letland
158
42
15
116
7
-74
8
14
Polen
156
139
7
17
24
122
-17
15
Tyskland
151
74
11
77
13
-3
-2
16
Litauen
96
62
13
34
20
28
-7
17
Malta
91
8
23
83
12
-75
11
18
Norge
89
67
12
22
23
45
-11
19
Storbritannien
88
0
25
88
11
-88
14
20
Armenien
72
30
18
42
18
-12
0
21
Portugal
50
13
21
37
19
-24
2
22
Luxembourg
47
24
19
23
22
1
-3
23
Danmark
47
2
24
45
17
-43
7
24
Spanien
37
10
22
27
21
-17
1
25
Island
33
33
17
0
26
33
-9
26
San Marino
27
18
20
9
25
9
-5
Odds på finalen (17.05.2025)
Hvis man sammenligner oddsene fra finaleaftenen med det endelige resultat, er der flere markante afvigelser, der springer i øjnene.
Danmark står for den største negative overraskelse. Sissal lå nummer 13 hos bookmakerne lørdag aften, men endte på en 23. plads – et fald på hele 10 placeringer. Også Finland, Island, Malta, Holland, San Marino og Spanien klarede sig betydeligt dårligere end forventet, alle mellem 6 og 7 pladser lavere end deres oddsbaserede placering.
Omvendt var der også flere lande, der overraskede positivt. Grækenland og Letland endte hele 9 pladser højere end bookmakerne havde spået. Litauen, Polen og Ukraine overgik også forventningerne med 7 til 8 pladser op.
Vinderen af Eurovision Song Contest 2025 er fundet og efter showet blev de detaljerede resultater afsløret, herunder jurymedlemmerne i alle 37 deltagerlande.
Eurovision Song Contest 2025 har fundet sin vinder og traditionen tro, har EBU efterfølgende afsløret de detaljerede resultater for såvel semifinalerne og finalen. Vi tager et kig på hvem, der toppede afstemningen og ikke mindst hvem, der lå lige på grænsen – både over og under stregen.
Semifinale 1 resultat – KAJ skuffer!
Semifinale 1 blev afholdt tirsdag den 13. maj 2025 i St. Jakobshalle i Basel og havde deltagelse af 15 lande, hvoraf de 10 bedste kvalificerede sig til finalen lørdag aften.
Allerede i første finale finder vi de første overraskelser. Sveriges KAJ, som var spået en sejr i både semifinalen og finalen, sluttede på en beskeden 4. plads. Det var imidlertid Ukraine, som tog sejren med Albanien på 2. pladsen og Holland på 3. pladsen.
Lige ved og næsten var Cypern på 11. pladsen med 2 point færre end San Marino på 10. pladsen.
Startnr.
Halvdel
Land
Artist
Sang
Point
Placering
1
1. halvdel
Island
VÆB
RÓA
97
6
2
1. halvdel
Polen
Justyna Steczkowska
GAJA
85
7
3
1. halvdel
Slovenien
Klemen
How Much Time Do We Have Left
23
13
4
1. halvdel
Estland
Tommy Cash
Espresso Macchiato
113
5
5
1. halvdel
Ukraine
Ziferblat
Bird of Pray
137
1
6
1. halvdel
Sverige
KAJ
Bara Bada Bastu
118
4
7
1. halvdel
Portugal
NAPA
Deslocado
56
9
8
2. halvdel
Norge
Kyle Alessandro
Lighter
82
8
9
2. halvdel
Belgien
Red Sebastian
Strobe Lights
23
14
10
2. halvdel
Aserbajdsjan
Mamagama
Run With U
7
15
11
2. halvdel
San Marino
Gabry Ponte
Tutta L’Italia
46
10
12
2. halvdel
Albanien
Shkodra Elektronike
Zjerm
122
2
13
2. halvdel
Holland
Claude
C’est La Vie
121
3
14
2. halvdel
Kroatien
Marko Bošnjak
Poison Cake
28
12
15
2. halvdel
Cypern
Theo Evan
Shh
44
11
Semifinale 2 resultat – Israel og Letland i front
Semifinale 2 blev afholdt torsdag den 15. maj 2025 i St. Jakobshalle i Basel og havde deltagelse af 16, herunder Danske Sissal, som sluttede på 8. pladsen. De 10 bedste kvalificerede sig til finalen lørdag aften.
Israel tog en sikker sejr med Letland på en overraskende 2. plads og Finlands Erika Vikman på 3. pladsen.
Østrig, som lørdag aften vandt finalen, sluttede på en beskeden 5. plads i semifinalen.
Det blev Australiens Milkshake Man Go-Jo, som fik den ærgerlige 11. plads, dog var der 10 point imellem ham og Armeniens Parg på 10. pladsen.
Startnr.
Halvdel
Land
Artist
Sang
Point
Placering
1
1. halvdel
Australien
Go-Jo
Milkshake Man
41
11
2
1. halvdel
Montenegro
Nina Žižić
Dobrodošli
12
16
3
1. halvdel
Irland
EMMY
Laika Party
28
13
4
1. halvdel
Letland
Tautumeitas
Bur Man Laimi
130
2
5
1. halvdel
Armenien
PARG
SURVIVOR
51
10
6
1. halvdel
Østrig
JJ
Wasted Love
104
5
7
1. halvdel
Grækenland
Klavdia
Asteromáta
112
4
8
1. halvdel
Litauen
Katarsis
Tavo Akys
103
6
9
2. halvdel
Malta
Miriana Conte
SERVING
53
9
10
2. halvdel
Georgien
Mariam Shengelia
Freedom
28
15
11
2. halvdel
Danmark
Sissal
Hallucination
61
8
12
2. halvdel
Tjekkiet
ADONXS
Kiss Kiss Goodbye
29
12
13
2. halvdel
Luxembourg
Laura Thorn
La Poupée Monte Le Son
62
7
14
2. halvdel
Israel
Yuval Raphael
New Day Will Rise
203
1
15
2. halvdel
Serbien
Princ
Mila
28
14
16
2. halvdel
Finland
Erika Vikman
ICH KOMME
115
3
Eurovision Song Contest 2025 facts
Vinder af Eurovision Song Contest 2025: Østrig vandt med sangen Wasted Love, sunget af JJ. Dato: Finale: 17. maj 2025, semifinale 1: 13. maj 2025, semifinale 2: 15. maj 2025 Sted: St. Jakobshalle, Basel, Schweiz TV-station: SRG SSR Slogan:United By Music Værter: Hazel Brugger, Michelle Hunziker og Sandra Studer.
Deltagere: 37 lande deltog i Eurovision 2025, heraf 26 i finalen.
Lande i finalen: The Big 5 (Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien), sidste års vinder (Schweiz), samt de 10 bedste fra semifinale 1 og de 10 bedste fra semifinale 2.
Afstemning, finalen: Seerafstemning fra alle 37 lande + onlineafstemning fra “Resten af verden” (point: 1,2,3,4,5,6,7,8,10,12) samt nationale juryer (point: 1,2,3,4,5,6,7,8,10,12).
Afstemning, semifinalerne: Seerafstemning fra deltagende lande (incl. de 3 finalister, som optræder i semifinalen) + onlineafstemning fra “Resten af verden” (point: 1,2,3,4,5,6,7,8,10,12)
Lørdag aften kulminerede mange måneders forberedelser og 14 dages intense prøver og semifinaler i værtsbyen Basel med det store finaleshow. Vinderen af Eurovision Song Contest 2025 er JJ fra Østrig med sangen “Wasted Love”.
Resultatet af Eurovision 2025-finalen
Finaleafstemningen var i lighed med tidligere år opdelt i 2 dele. Først afgav hver af de 37 deltagerlande deres jurystemmer. Her tog JJ sejren med 258 point foran værtsnationen Schweiz med 214 og Frankrig med 180 point.
Dernæst var det tid til seerafstemningen, inklusive “Rest of the World”-stemmerne (tæller som et land), som blev afgivet samlet land for land, startende med det land, der fik færrest jury-point.
Du kan se samlede resultat af afstemningen herunder. Østrig vandt samlet foran Israel, Estland og Sverige.
Dermed forventer vi, at næste års værtsby hedder Wien, som sidste lagde rammer til da Eurovision blev afholdt der i 2015.
Placering
Land
Sang / Artist
Point
Seerstemmer
Jury
1
Østrig
Wasted Love – JJ
436
178
258
2
Israel
New Day Will Rise – Yuval Raphael
357
297
60
3
Estland
Espresso macchiato – Tommy Cash
356
258
98
4
Sverige
Bara bada bastu – KAJ
321
195
126
5
Italien
Volevo essere un duro – Lucio Corsi
256
97
159
6
Grækenland
Asteromáta – Klavdia
231
126
105
7
Frankrig
Maman – Louane
230
50
180
8
Albanien
Zjerm – Shkodra Elektronike
218
173
45
9
Ukraine
Bird of Pray – Ziferblat
218
158
60
10
Schweiz
Voyage – Zoë Më
214
0
214
11
Finland
Ich komme – Erika Vikman
196
108
88
12
Holland
C’est La Vie – Claude
175
42
133
13
Letland
Bur man laimi – Tautumeitas
158
42
116
14
Polen
Gaja – Justyna Steczkowska
156
139
17
15
Tyskland
Baller – Abor & Tynna
151
74
77
16
Litauen
Tavo akys – Katarsis
96
62
34
17
Malta
Serving – Miriana Conte
91
8
83
18
Norge
Lighter – Kyle Alessandro
89
67
22
19
Storbritannien
What The Hell Just Happened? – Remember Monday
88
0
88
20
Armenien
Survivor – Parg
72
30
42
21
Portugal
Deslocado – Napa
50
13
37
22
Luxembourg
La poupée monte le son – Laura Thorn
47
24
23
23
Danmark
Hallucination – Sissal
47
2
45
24
Spanien
Esa diva – Melody
37
10
27
25
Island
Róa – Væb
33
33
0
26
San Marino
Tutta l’Italia – Gabry Ponte
27
18
9
Sissals placering i finalen
Torsag sikrede Sissal sig Danmarks første finaleplads siden 2019 med Hallucination. I finalen blev det desværre ikke til den succes, vi havde håbet på. Hos juryen blev det til en 17. plads med 45 point, mens kun to point fra TV-seerne gav en samlet 23. plads.
Pauseunderholdningen under Eurovision 2025-finalen
Under titlen Swiss Eurovision Legacy optrådte e række tidligere schweiziske deltagere på den store Eurovision scene: Peter, Sue & Marc (med ny opstilling) sang Io senza te, Paola sang Cinéma, Luca Hänni gav os She Got Me, og Gjon’s Tears fremførte Tout l’univers. Lys Assia og Céline Dion blev også hyldet.
Aftenens andet pauseindslag var en hyldest til seerfavoritterne, hvortelevote-vinderne Baby Lasagna og Käärijä optrådte sammen med et mashup af deres hits Rim Tim Tagi Dim og Cha Cha Cha, efterfulgt af deres samarbejde #eurodab.
Eurovision Song Contest 2025 facts
Vinder af Eurovision Song Contest 2025: JJ – Wasted Love (Østrig) Dato: 17. maj 2025 Sted: St. Jakobshalle, Basel, Schweiz TV-station: SRG SSR Slogan:United By Music Værter: Hazel Brugger, Michelle Hunziker og Sandra Studer.
Deltagere: 37 lande deltog i Eurovision 2025, heraf 26 i finalen.
Lande i finalen: The Big 5 (Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien), sidste års vinder (Schweiz), samt de 10 bedste fra semifinale 1 og de 10 bedste fra semifinale 2.
Afstemning, finalen: Seerafstemning fra alle 37 deltagende lande + onlineafstemning fra “Resten af verden” (point: 1,2,3,4,5,6,7,8,10,12) samt nationale juryer (point: 1,2,3,4,5,6,7,8,10,12).
Afstemningssystemet er det samme som de foregående år:
Hvert land giver to sæt point: Ét fra juryen og ét fra seernes stemmer: 1-8, 10 og 12 point
“Rest of the World”-stemmerne vægter som ét land
Juryerne stemmer under fredagens generalprøve
Ved stemmelighed bruges en samlet beregning mellem jury og seere for at afgøre vinderen. Den bedste af de to er den sang, som har opnået point fra flest lande i den samlede beregning af national jury og seerstemmer.
I aften skal vinderen findes i Eurovision Song Contest findes i St. Jakobshalle i Basel efter 2 ugers prøver og forberedelser. I denne artikel kigger vi på, hvordan årets live videoer fra de 2 semifinaler er blevet taget imod på Youtube. I skrivende stund er årets 26 finalesange blev streamet knap 28 millioner.
YouTube-statistikken fra Eurovision 2025 afslører et opsigtsvækkende billede: De fem mest sete optrædener inkluderer lande, som langt fra er bookmakernes forhåndsfavoritter. Kun Sverige lever op til forventningerne i top 5 – ellers er det især Estland og Polen, der stjæler billedet og visningerne.
Det store spørgsmål er, hvorvidt seertallene på YouTube kan være en indikator for succes – eller blot afspejler faktorer som underholdningsværdien eller de visuelle effekter i showet, artistens fanbase, diasporastøtte eller national hype?
Analyse: Tirsdag mod torsdag – og favoritter i modvind?
Ved første øjekast virker det bemærkelsesværdigt, at hverken Østrig, Frankrig, Finland og Holland – som alle ligger i toppen hos bookmakerne – er at finde blandt de fem mest sete videoer. Kun Sverig er med på en 3. plads. I stedet trækker Estland og Polen langt flere visninger. Estland ligger pt. på en 6. plads hos bookmakerne, men Polen ligger på en 19. plads.
Bookmakernes favoritter er at finde på hhv. 9. pladsen (Holland), 10. plads (Østrig), 13. pladsen (Finland) og 18. pladsen (Frankrig).
Men tallene kræver også kontekst: Landene fra semifinale 1, som blev sendt tirsdag, har haft to dages forspring på YouTube i forhold til deltagerne i semifinale 2, der først optrådte torsdag. Det forklarer muligvis, hvorfor fire ud af fem i top 5 kommer fra den første semifinale.
Dog er forskellen i seertal så markant – over 3,9 millioner visninger til Estland mod blot 1,2 millioner til Ukraine – at det ikke alene kan forklares med tid. Videoerne har med andre ord fået solid opmærksomhed og engagement på trods af manglende medvind i oddsene.
Grækenland er det land i semifinale 2, som har flest visninger, efterfulgt af Malta – og det på trods af, at årets 2. plads ifølge bookmakernes, Østrig, også optrådte i semifinale 2.
I bunden ser det værst ud for Danmark, som sammen med Luxembourg og Letland ligger med views under 300.000 – altså mindre end 10% af Estland og Polens visninger.
Sara Bro skal offentliggøre resultatet af den danske jury under finalen i Eurovision 2025. Sara er tv-vært og har været vært for de to seneste udgaver af Dansk Melodi Grand Prix.
Herunder kan du se listen over alle 37 talspersoner, som skal på skærmen og uddele landets 12-taller.
Foto: Euro Melody
Afstemning og afgørelse
Afstemningssystemet er det samme som de foregående år:
Hvert land giver to sæt point: Ét fra juryen og ét fra seernes stemmer: 1-8, 10 og 12 point
“Rest of the World”-stemmerne vægter som ét land
Juryerne stemmer under fredagens generalprøve
Ved stemmelighed bruges en samlet beregning mellem jury og seere for at afgøre vinderen. Den bedste af de to er den sang, som har opnået point fra flest lande i den samlede beregning af national jury og seerstemmer.
Først: Juryafstemning Hver af de 37 deltagerlande har en jury, som giver point – kun 12 point annonceres mundtligt af landets talsperson.
Dernæst: Seernes stemmer Televote-pointene – inklusive “Rest of the World”-stemmerne – samles og gives land for land, startende med det land, der fik færrest jury-point.
Sådan stemmer du
Du kan afgive din stemme via telefon, SMS eller Eurovision Song Contest-appen. Valget er dit.
Appen findes til iOS, Android og Windows-enheder og er fyldt med spændende indhold, herunder liveopdateringer, din egen personlige rangliste og nyheder. Hvis du stemmer via appen, modtager du en videohilsen fra din favoritartist.
I aften kulminerer den 69. udgave af Eurovision Song Contest i et stort finaleshow fra St. Jakobshalle i Basel, Schweiz. Efter fire timer med musik, sceneshow og spænding vil vi kende vinderen af Eurovision Song Contest 2025 – og finde ud af, hvilket land der får æren af at være værtsnation i 2026.
26 lande dyster i finalen
Showet begynder klokken 21.00 og sendes direkte DR1. Aftenens værter er Hazel Brugger, Michelle Hunziker og Sandra Studer. Startrækkefølgen er fastlagt af den schweiziske tv-station SRG SSR på baggrund af en lodtrækning.
Finalens 26 deltagere består af:
De 10 bedste fra semifinale 1 (100% seerafstemning)
De 10 bedste fra semifinale 2 (100% seerafstemning)
De fem store lande (Big 5): Frankrig, Storbritannien, Tyskland, Spanien og Italien
Sidste års vinderland: Schweiz
Startrækkefølgen – Eurovision 2025 finalen
Danmark har trukket en plads i 2. halvdel af finalen og er blevet placeres på position 22 mellem Portugal og Sverige. Du kan se hele startrækkefølgen herunder.
Sådan forløber Eurovision finalen 2025 (Spoiler alert!)
Showets åbning: Jagten på trofæet og flagparade
Åbningssekvensen tager form som en actionfyldt jagt på Eurovision-trofæet, hvor værterne indtager rollerne som agenter. Det hele kulminerer med, at sidste års vinder, Nemo, finder trofæet – men tager det ikke. I stedet optræder de med vindersangen The Code, efterfulgt af den traditionelle flagparade, hvor alle 26 finalister præsenteres på scenen.
Kort efter åbningen forklarer værterne stemmereglerne på både engelsk og fransk. Derefter lyder ordene: Start voting now!
Reklamer og pauseindslag
Der er tre reklamepauser i løbet af aftenen:
Efter sang nr. 7 (Ukraine): Seere uden reklamer får en særlig musikalsk oplevelse, hvor Sandra Studer synger sin 1991-Eurosong Canzone per te. Michelle Hunziker hylder desuden klassikeren Nel blu, dipinto di blu fra 1958.
Efter sang nr. 16 (Tyskland): Fokus rettes mod det tekniske hold og de rekvisitter, der gør showet muligt. Hazel interviewer backstage-folk, som gør det hele muligt.
Efter sang nr. 23 (Sverige): Vi tager ud på gaden i Basel, hvor en karaokecykel ruller rundt og får publikum til at synge Eurovision-klassikere.
Hazel Brugger og Sandra Studer Foto: Sarah Louise Bennett / EBU
Interval acts: Schweizisk stjernedrys og europæiske fanfavoritter
Første pauseindslag: Swiss Eurovision Legacy Tidligere schweiziske deltagere træder på scenen: Peter, Sue & Marc (med ny opstilling) synger Io senza te, Paola synger Cinéma, Luca Hänni fremfører She Got Me, og Gjon’s Tears leverer Tout l’univers. Lys Assia og Céline Dion bliver også hyldet.
Andet pauseindslag: Baby Lasagna og Käärijä Televote-vinderne Baby Lasagna og Käärijä optræder sammen med et mashup af deres hits Rim Tim Tagi Dim og Cha Cha Cha, efterfulgt af deres samarbejde #eurodab.
Michelle introducerer derefter det traditionelle schweiziske alpehorn – og vi får en samling af utraditionelle instrumenter brugt i Eurovision-historien. Nemo vender også tilbage og optræder med en helt ny sang, Unexplainable.
Afstemning og afgørelse
Efter sidste recap lukkes afstemningen: Stop voting now!
I green room taler Michelle med nogle af deltagerne, før værterne Hazel og Sandra går i gang med at afsløre resultatet.
Først: Juryafstemning Hver af de 37 deltagerlande har en jury, som giver point – kun 12 point annonceres mundtligt af landets talsperson.
Dernæst: Seernes stemmer Televote-pointene – inklusive “Rest of the World”-stemmerne – samles og gives land for land, startende med det land, der fik færrest jury-point.
Til sidst bliver det afsløret: AND THE WINNER OF EUROVISION 2025 IS…
Se eller gense semifinalerne fra St. Jakobshalle i Basel
Sådan stemmes der i Eurovision 2025
Afstemningssystemet er det samme som de foregående år:
Hvert land giver to sæt point: Ét fra juryen og ét fra seernes stemmer: 1-8, 10 og 12 point
“Rest of the World”-stemmerne vægter som ét land
Juryerne stemmer under fredagens generalprøve
Ved stemmelighed bruges en samlet beregning mellem jury og seere for at afgøre vinderen. Den bedste af de to er den sang, som har opnået point fra flest lande i den samlede beregning af national jury og seerstemmer.
Du kan afgive din stemme via telefon, SMS eller Eurovision Song Contest-appen. Valget er dit.
Appen findes til iOS, Android og Windows-enheder og er fyldt med spændende indhold, herunder liveopdateringer, din egen personlige rangliste og nyheder. Hvis du stemmer via appen, modtager du en videohilsen fra din favoritartist.
Eurovision Song Contest 2025 finalen ruller over skærmen i aften fra kl. 21.00, transmitteret direkte fra St. Jakobshalle i Basel. I denne artikel kigger vi på konkurrencens fakta og finurlighed.
Eurovision 2025 byder på et væld af interessante detaljer, rekordforsøg og følelsesladede øjeblikke. Her er de mest opsigtsvækkende fakta fra årets show:
Sprog og rekorder
Hele 20 sprog bruges i årets konkurrence – det højeste antal siden sprogreglen blev ophævet i 1999.
Justyna vender tilbage for Polen hele 30 år efter sin første deltagelse – det længste comeback i Eurovision-historien.
Sverige synger på svensk for første gang siden 1998 – og inkluderer også nogle ord på finsk, bl.a. Perkele, som er et finsk bandeord.
Armeniens bidrag Survivor har hele 10 sangskrivere krediteret – det største antal i år.
Irlands sanger Emmy Kristine Guttulsrud Kristiansen har det længste navn i konkurrencen med 33 bogstaver.
Sloveniens sang How Much Time Do We Have Left har årets længste titel.
San Marinos sang nævner ordet Italia hele 18 gange – ny rekord.
Seks sange indeholder franske tekster – det højeste antal siden 1978.
Letland optræder udelukkende på lettisk for første gang siden 2004.
Portugal repræsenteres af NAPA, kun den anden Eurovision-artist nogensinde fra Madeira.
Georgien inkluderer georgiske tekster for første gang siden 2019.
To sange nævner spaghetti – Estland og San Marino.
Danmarks Sissal er kun den anden Eurovision-deltager nogensinde fra Færøerne, og den første til at gå i finalen.
IslandsRÓA nævner både Færøerne og Grønland – noget der aldrig er sket før i Eurovision.
ADONXS, som repræsenterer Tjekkiet, er den første slovakiskfødte artist siden 2012.
Frankrigs Louane afslutter sin sang maman med et ord sagt af hendes egen datter.
Tre lande har “tælling “Counting” som en del af deres sangtekster: Holland, Sverige og Storbritannien.
Internationale rødder
Syv artister repræsenterer andre lande end dem, de er født eller bor i:
Irland: Emmy har norsk baggrund
Sverige: Stiller med KAJ, som er finner
Tyskland: Abor & Tynna er østrigske kunstnere med ungarsk og rumænsk ophav
Tjekkiet: repræsenteres af ADONXS, som er slovak
Holland: Claude er født i Den Demokratiske Republik Congo
San Marino: stiller op med Gabry Ponte, som er italiener
Kroatien: Marko er født i Bosnien-Hercegovina
Teknisk produktion: Imponerende opsætning i Basel
Eurovision-produktionen i Basel imponerer med banebrydende teknologi og massiv infrastruktur.
Fakta om produktion og show
22 kameraer, herunder 7 trådløse og 2 luftbårne systemer
Over 4.500 lyskilder, primært LED og laser
330.000 lyskanaler og 2 km programmerbare lightning strips
15 km stillads bærer scenen, som rummer 350 m² bjergkulisse
8 km fiberkabel og yderligere 8 km IT-signal kabel
Sceneskift klares på 42 sekunder af et 30-personers hold
5 ugers forprogrammering af lyset før showstart
100 pyropositioner og 8 slags specialeffekter
750 m² LED-videovæg, 200 m² LED-gulv og 16 projektorer på bjergene
Lørdagens store finale i Eurovision Song Contest 2025 nærmer sig med hastige skridt, og fredag aften blev den sidste generalprøve – også kaldet jury showet – afholdt i St. Jakobshalle i Basel. I den forbindelse blev afholdt en Audience Poll blandt publikum, som havde overværet showet i arenaen.
Eurovision Audience Poll 2025: Publikum peger på deres favorit
En række internationale ESC-medier har vi gennemført The Eurovision Audience Poll 2025 ved alle aftenprøver under årets Eurovision, hvor publikum er blevet spurgt om, hvem deres favorit var – og finalens generalprøve var ingen undtagelse. Fredag aften blev 2085 publikummer spurgt efter det store generalprøveshow.
Ved de 2 semifinaler udpegede publikum 8 finalister ud af 10. Ved finalen skal vi så tilføje juryens vurdering til resultatet, men publikum ved generalprøverne har været en fin indikator for, hvordan TV-seerne vil stemme.
Foto: ESCXtra
Publikum i salen fredag aften havde Sverige som favorit med 245 stemmer. Finland kommer ind på andenpladsen med 221 stemmer, kun 24 stemmer efter Sverige. Finland har leveret stærke sceneshows de seneste år, og det ser ud til, at også 2025-bidraget har fået publikum med sig.
Danmark i top 15
Bookmakerne har placeret Danmark som kandidat til Buttom 5 og med odds, der peger på en 18. plads i skrivende stund. Publikum ved generalprøven er noget mere positive og har Sissal på en 14. plads side om side med Island på en 13. plads – kun adskilt af 2 stemmer. Med forventningen om, at Sissal vil klare sig bedre i juryafstemningen end flere af landene foran Danmark i Publikumsundersøgelsen, herunder Island, San Marino og Estland, så kan vi nærme os top 10 sammenlagt, hvis publikumsundersøgelsen er en indikator for seernes stemmer.
Overraskelser på vej?
Vi har sammenlignet resultatet af publikumsundersøgelsen med odds, både de samlede odds samt odds på henholdsvis jury- og seervinder. Ligeledes har vi lavet et gennemsnit af Juryes placering jf. odds og Poll placering.
Seerfavoritter med lav publikumsopbakning
Ukraine, Polen, Israel, Estland og Litauen er kraftigt overvurderet af seeroddsene sammenlignet med stemningen i salen fredag aften. Dette indikerer, at de potentielt kan skuffe i den faktiske seerafstemning, især Polen, Israel og Ukraine med afvigelser på 14 og 15 placeringer.
Estland, som ifølge odds på seerafstemningen ligger i top 3, har fået en noget mere kølig modtagelse af publikum til generalprøven, som placerer dem side om side med San Marino på en 10. plads. Med en forventet lav score i juryafstemningen, kan Estland ende på en noget laveret placering end oddsene forudsiger.
Publikumsfavoritter undervurderet af seerodds
Spanien er den klart største positive afvigelse: Seerodds placerer den helt nede som nr. 15, mens publikum i Basel stemte den i top 3.
Samme tendens gælder Tyskland og Island, som begge har en lav placering i odds – men opnåede en langt bedre placering hos publikum i salen.
Juryfavoritter med lav publikumsopbakning
Vi har karakteriseret juryfavoritter som juryens top 5. Den største afvigelse her er Schweiz, som ligger nr. 3 hos juryen, men kun nr. 12 hos publikum. Østrig, Frankrig, Holland har mindre forskelle.
Sverige er den eneste i top 5 hos juryen, som klarer sig endnu bedre hos publikum.
Lande med stærk publikumsstøtte – men lav juryplacering
Tyskland, Island, Spanien, San Mario, Norge og Danmark har e markant bedre placering hos publikum end i jury odds. Tyskland og Spanien er især bemærkelsesværdige – de får middelmådige til lave juryplaceringer, men er i publikums top 6. Største afvigelser er Tyskland (+13).
Disse lande kan få et kraftigt løft i den samlede afstemning, hvis seerstemmerne følger publikums stemning fra generalprøven.
Audience poll og juryodds kombineret
Hvis vi stedet for at benytte bookmakernes seerodds, indsætter resultatet af audience poll’en, så får vi nogle interessante afvigelser.
Israel og Ukraine mister 6-7 pladser og UK 4 pladser, mens Spanien og San Marino hopper 6-7 pladser op og Island og Tyskland 3-5 pladser op.
Med finalen i Eurovision 2025 lige om hjørnet, er spændingen om, hvem der vinder i Basel, større end nogensinde før. Vi tager i denne artikel et sidste kig på oddsene inden det hele afgøres i aften på scenen i St. Jakobshalle i Basel.
Juryen og tv-seerne har ofte meget forskellige favoritter – og netop derfor har vi også analyseret og sammenlignet de nyeste odds på henholdsvis jury- og seerstemmer for alle 26 finalister.
Sverige er favoritten hos alle bookmakere
Hvis man kigger på de samlede vinderodds for Eurovision 2025-finalen, baseret på de seneste markedstal fra over 17 bookmakere, så ser det meget lovende ud for Sverige, som i skrivende stund har 42% chance for sejr. Faktisk er Sverige gået fra 38% chance til 42% efter semifinale 2.
Den største trussel for Sverige er i følge de samlede odds Østrig med en estimeret vinderchance på 21%. Et godt stykke efter følger Frankrigs Louane med 10% chance.
Placering
Land
Gennemsnitsodds (ca.)
Vinderchance (estimat)
1
Sverige – KAJ
1.91
42 %
2
Østrig – JJ
3.8
21 %
3
Frankrig – Louane
8.0
10 %
4
Holland – Claude
16.5
5 %
5
Finland – Erika Vikman
19.3
4 %
6
Israel – Yuval Raphael
25.8
3 %
7
Estland – Tommy Cash
29.6
3 %
8
Schweiz – Zoë Më
32.2
3 %
9
Albanien – Shkodra Elektronike
52.2
2 %
10
Malta – Miriana Conte
84.6
1 %
Sverige er favorit hos alle bookmakere
Alle bookmakere har KAJ som favorit – med odds fra 1.83 til 2.02. Odds under 2 betyder ofte, at markedet næsten anser det for en formalitet. Der skal ske noget usædvanligt, hvis ikke Sverige vinder.
Stor uenighed om midterfeltet
Claude (Holland), Erika Vikman (Finland) og Tommy Cash (Estland) varierer voldsomt i odds mellem bookmakere – hvilket tyder på usikkerhed. F.eks. har Claude odds fra 9 (SkyBet) til 27 (BFX).
Flere lande helt afskrevet
Over halvdelen af de 26 deltagere har odds over 100 – hvilket i praksis betyder, at markedet ikke tror, de har en reel chance for sejr. Danmark, Portugal, Polen og Armenien er blandt dem med lavest tiltro.
Sissal er ifølge bookmakerne helt afskrevet i forhold til sejr.
Eurovision odds / Jury vs. TV-seere top 10
Der kan spilles på både TV-seernes og juryens vinder af Eurovision Song Contest. Vi har derfor også taget et kig på disse 2 resultater (odds i skrivende stund, 16.05.2025 kl. 16.00).
Juryen favoriserer ofte vokal og komposition, mens seerne ofte lægger større vægt på underholdningsværdi, humor, energi osv.
Land
Jury Odds placering
Seer Odds placering
Differens
Sverige
5
1
+4
Israel
8
2
+6
Estland
11
3
+8
Finland
9
4
+5
Østrig
1
5
-4
Albanien
7
6
+1
Holland
4
7
-3
Frankrig
2
10
-8
Schweiz
3
12
-9
Italien
6
16
-10
Sammenligning mellem seerodds og juryodds (sorteret på seerne)
Hvis man inddrager “skævvridninger” i tele-jury balance baseret på historiske mønstre (f.eks. hvor juryen typisk nedprioriterer sjove indslag men publikum stemmer dem højt), så får man en top 5, der ser således ud:
Eurovision odds / Et bud på top 5
1. Sverige – KAJ: Bara bada bastu
Klar vinder hos TV-seerne, stadig i top 5 hos juryen på grund af det solide musikalske håndværk.
2. Østrig – JJ: Wasted Love
Juryens favorit, men mangler bred appeal i seerstemmerne til at vinde samlet.
3. Israel – Yuval Raphael: New Day Will Rise
Sandsynlig 2’er hos publikum og eN muligt dark horse i en “kompromis sejr”, hvor hverken TV-seernes eller Juryens favorit vinder.
4. France – Louane: Maman
Klassisk juryballade, men kan blive overset af seerne midt i mere farverige bidrag.
5. Finland – Erika Vikman: Ich komme
God balance mellem seer- og jurystemmer.
Bobler: Estland – Tommy Cash: Espresso Macchiato
Elsket af seerne , men juryen kan trække en del ned
Eurovision odds / Buttom 5
Til slut skal vi også kigge på hvilke lande, der ligger i den modsatte ende af tabellen og ifølge bookmakerne skal kæmpe om ikke at slutte på sidste pladsen. Bookmakernes favorit til sidsteplads er Storbritannien. Desværre ser det heller ikke godt ud for hverken Norge, Island eller Danmark, som alle ligger i Buttom 5 sammen med Spanien.
Efter to spændende semifinaler er 26 sange klar til at dyste i den store finale ved Eurovision Song Contest 2025 i Basel, som finder sted lørdag den 17. maj kl. 21.00. I nat blev den officielle startrækkefølge afsløret.
Fordelingen er besluttet af produktionsteamet og Referencegruppen i de tidlige morgentimer efter torsdagens anden semifinale. Målet med rækkefølgen er at skabe det bedst mulige show med musikalsk variation og høj underholdningsværdi hele vejen.
Eurovision 2025-finalen: Startrækkefølge
Her er den fulde rækkefølge for lørdagens finale:
🇳🇴 Norge | Kyle Alessandro – Lighter
🇱🇺 Luxembourg | Laura Thorn – La Poupée Monte Le Son
🇪🇪 Estland | Tommy Cash – Espresso Macchiato
🇮🇱 Israel | Yuval Raphael – New Day Will Rise
🇱🇹 Litauen | Katarsis – Tavo Akys
🇪🇸 Spanien | Melody – ESA DIVA
🇺🇦 Ukraine | Ziferblat – Bird of Pray
🇬🇧 Storbritannien | Remember Monday – What The Hell Just Happened?
Efter hver semifinale i Eurovision Song Contest 2025 bliver det afsløret, hvilken halvdel af finalen de kvalificerede lande skal dyste i. Og nu er oversigten klar – inklusiv årets særlige kategori Producer’s choice, som gør at SRG SSR får en bedre mulighed for at skrue det bedst mulige flow sammen til det store finaleshow, der finder sted lørdag 10. maj i Basel.
Danmark trækker 2. halvdel
Efter semifinale 2 her til aften trak Sissal 2. halvdel af finalen, hvilket vil sige, at Danmark får en startposition mellem 14 og 26. Traditionelt set betragtes en placering i anden halvdel af Eurovision-finalen som en fordel, fordi seerne typisk husker de sange, de hører sidst, bedre end dem i begyndelsen af showet. Det kan give højere stemmetal – især i en lang finale med 26 sange.
Hvordan foregår lodtrækningen?
Når et land kvalificerer sig til finalen, deltager landet i en lodtrækning for at finde ud af, hvilken halvdel af finalen man skal optræde i: første halvdel, anden halvdel eller “Producer’s choice”. Sidstnævnte betyder, at showets producent – i år det schweiziske SRG SSR – får lov at vælge landets præcise placering i finalens startopstilling.
Den endelige startrækkefølge bliver besluttet og offentliggjort af SRG SSR kort tid efter torsdagens semifinale 2 og godkendes af EBU.
Schweiz optræder som nummer 19
Som værtsland er Schweiz automatisk kvalificeret til finalen. Ved en særskilt lodtrækning er det allerede blevet bestemt, at Schweiz skal optræde som nummer 19 i finalen. De øvrige medlemmer af “Big 5” – Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien – får deres halvdel afsløret efter den semifinale, hvor de stemmer og viser deres sang.
Den 69. udgave af Eurovision Song Contest blev skudt i gang tirsdag den 13. maj 2025 med den første semifinale i St. Jakobshalle i Basel, Schweiz. 15 lande dystede om 10 pladser i finalen, som finder sted lørdag den 17. maj.
De 10 finalister blev bestemt ved 100 % TV-seerafstemning – både fra de deltagende lande, de tre forhåndskvalificerede lande (Italien, Spanien og Schweiz), samt online-stemmer fra resten af verden.
Torsdag den 15. maj blev endnu 10 finalister fundet i den anden semifinale. Også her blev afgørelsen truffet udelukkende af TV-seerne og seere fra resten af verden via online-afstemning. Aftenens show bød på både storfavoritter og et par overraskelser.
De 10 finalister fra semifinale 2
Letland
Armenien
Østrig
Grækenland
Litauen
Malta
Danmark
Luxembourg
Israel
Finland
Sissal sikrede Damark den første finaleplads siden 2019
Den altoverskyggende nyhed fra semifinale 1 er, at Sissal sikrede Danmark sin første finaleplads siden 2019. Med hendes stærke vokal og teamets flotte opgradering af “Hallucination” showet til scenen i Basel, brød Sissal forbandelsen, trods bookmakerne kun havde placeret Danmark på en 14. plads før showet – altså uden for finalefeltet. Jublen ville ingen ende tage, da Dannebrog tonede frem på skærmen som ét af de ti kvalificerede lande. Det er første gang i seks år, at Danmark er at finde i det store finalefelt – og vi glæder os!
Sådan er det gået Danmark de sidste 10 år:
År
Sang
Placering
Point
2025
Hallucination – Sissal
–
–
2024
Sand – Saba
Ikke kvalificeret
#12 i semifinale 2
2023
Breaking My Heart – Reiley
Ikke kvalificeret
#14 i semifinale 2
2022
The Show – Reddi
Ikke kvalificeret
#13 i semifinale 1
2021
Øve os på hinanden – Fyr og Flamme
Ikke kvalificeret
#11 i semifinale 2
2020
Yes – Ben & Tan
Aflyst
2019
Love is Forever – Leonora
12
120
2018
Higher Ground – Rasmussen
9
226
2017
Where I Am – Anja
20
77
2016
Soldiers of Love – Lighthouse X
Ikke kvalificeret
#17 i semifinale 2
2015
The Way You Are – Anti Social Media
Ikke kvalificeret
#13 i semifinale 1
Ny måde at afsløre finalisterne på
Ved semifinale 1 fik vi præsenteret den nye annoncering af finalister, hvor de de første ni afsløringer skete i delt skærm, hvor der blev fokuseret på tre lande ad gangen. Ét af dem kvalificerer sig, de to andre må vente med at få at vide, om de er gået videre. Den 10. og sidste afsløring, hvor man får at vide, hvem der er den sidste finalist, og hvem der er blevet elimineret, sker på traditionel vis uden delt skærm.
Det endelige resultat af semifinale 1 og 2 – altså de præcise point og placeringer – vil først blive afsløret på lørdag efter finalen.
Torsdag aften afgøres det, hvilke 10 sange der får de sidste pladser i årets Eurovision-finale på lørdag. 16 artister kæmper i aftenens show, som sendes direkte fra St. Jakobshalle i Basel.
Vi kender allerede de første 16 sange, der er kvalificeret til lørdagens store finale, The Big 5, værtslandet Schweiz og de 10 finalister fra semifinale. Nu er det tid til at finde de sidste ti.
Showet starter kl. 21.00 og transmitteres live fra Basel i Schweiz. Værterne er igen Hazel Brugger og Sandra Studer, og lørdag får de selskab af Michelle Hunziker. Startrækkefølgen i aftenens semifinale er fastlagt af den schweiziske tv-station SRG SSR på baggrund af en lodtrækning.
Tre af de direkte kvalificerede lande – Storbritannien, Frankrig og Tyskland – optræder også i aften, men deltager ikke i konkurrencen.
Semifinale 2 startrækkefølge
🇦🇺 Australien – Milkshake Man / Go-Jo
🇲🇪 Montenegro – Dobrodošli / Nina Žižić
🇮🇪 Irland – Laika Party / Emmy
🇱🇻 Letland – Bur man laimi / Tautumeitas
🇦🇲 Armenien – Survivor / Parg
🇦🇹 Østrig – Wasted Love / JJ
🇬🇷 Grækenland – Asteromata / Klavdia
🇱🇹 Litauen – Tavo akys / Katarsis
🇲🇹 Malta – Serving / Miriana Conte
🇬🇪 Georgien – Freedom / Mariam Shengelia
🇩🇰 Danmark – Hallucination / Sissal
🇨🇿 Tjekkiet – Kiss Kiss Goodbye / Adonxs
🇱🇺 Luxembourg – La poupée monte le son / Laura Thorn
🇮🇱 Israel – New Day Will Rise / Yuval Raphael
🇷🇸 Serbien – Mila / Princ
🇫🇮 Finland – Ich komme / Erika Vikman
Finalekvalificerede lande der stemmer i aften: 🇬🇧 Storbritannien – What The Hell Just Happened? / Remember Monday 🇫🇷 Frankrig – Maman / Louane 🇩🇪 Tyskland – Baller / Abor & Tynna
Det kan du forvente af aftenens semifinale
Aftenens show indledes med et rørende øjeblik, hvor vi møder Philip – en Eurovision-fan fra Basel, som har fulgt konkurrencen i over 50 år. Han placerer et Eurovision-hjerte med det schweiziske flag midt på scenen, hvor det lyser hele arenaen op.
Musikalsk rejse gennem Europa
Før hver af de 16 sange vises en “postkort”-video, hvor vi følger artisten på tur rundt i Schweiz. Postkortene viser landet set gennem artisternes øjne – fra museer og urmageri til Alperne og ostefremstilling.
Der er indlagt to reklamepauser – efter Østrig og efter Georgien. I pauserne bydes der på ekstra indhold for seere uden reklamer, blandt andet interviews og sjove segmenter med værterne, inklusiv Hazel, der forsøger sig med crowdsurfing.
Hyldest til 2020 og Eurovision-fællesskabet
Når alle 16 sange er fremført, åbnes der for afstemningen, og kort efter vises det første recap.
Aftenens pauseunderholdning er en hyldest til Eurovision 2020, som blev aflyst pga. pandemien. Fire sange fra 2020, fremført af artister som senere fik chancen i 2021, opføres live:
Gjon’s Tears (Schweiz) – Répondez‐moi
The Roop (Litauen) – On Fire
Efendi (Aserbajdsjan) – Cleopatra
Destiny (Malta) – All of My Love
Inden det sidste recap introduceres green room, og vi møder både nogle af artisterne og flere dedikerede fans fra hele verden.
Der er også plads til lidt schweizisk kultur og humor, inden vi når aftenens højdepunkt.
En ny måde at afsløre kvalificerede på
Martin Österdahl, som har det overordnede ansvar for Eurovision, giver grønt lys til at præsentere de 10 kvalificerede.
I år introduceres en ny metode: De første ni kvalificerede annonceres via splitscreen med tre navne, hvoraf kun ét kaldes som kvalificeret. De to andre elimineres ikke med det samme og kan optræde igen senere i processen. Den tiende kvalificerede afsløres uden splitscreen.
Showet afsluttes med Hazel, der præsenterer Sandra Studer, som fremfører “Insieme: 1992” – vindersangen fra Italien i 1990.
Go-Jo har det borgerlige navn Marty Zambotto. Den karismatiske musiker, som kan spille guitar og køre på ethjulet cykel samtidigt, bor nu i Sydney efter at være vokset op off-grid i det vestlige Australien. Go-Jo har over 1,4 millioner følgere på TikTok, YouTube og Instagram, og var i 2023 den 9. mest streamede australske artist i verden. Singlen Mrs. Hollywood har fået over 60 millioner streams og én milliard visninger på tværs af platforme.
Montenegro
Nina Žižić er sanger og sangskriver med en over 20 år lang karriere, og Eurovision 2025 i Basel markerer hendes andet besøg på ESC-scenen. Hun deltog i 2013 sammen med Who See på sangen Igranka, som siden er blevet kult blandt fans. Hun blev først kendt som medlem af gruppen Negre og har haft en solokarriere med hits som Strogo Povjerljivo, Rijeka Suza og Zabranjujem. Hun har optrådt ved festivaler som Europjesma og Sunčane Skala og fik stor ros for sin optræden ved Montesong i 2024.
Irland
EMMY er en 24-årig sanger og sangskriver fra Norge, som er vokset op i en musikglad familie og har sunget hele sit liv. Hun fik sit gennembrud som 15-årig i Melodi Grand Prix Junior og deltog senere i Melodi Grand Prix i 2021 med sangen Witch Woods, der nåede finalen. I dag er hun særligt kendt fra TikTok, hvor hun har 1,2 millioner følgere. Hun har samarbejdet med producenter som K-391 og Braaheim og har i 2024 deltaget i sangskriversessioner i bl.a. Los Angeles og Frankrig.
Letland
Tautumeitas er en 6-personers etnopop-gruppe, der forener det traditionelle med det moderne og bringer lettisk folkemusik til live i et elektrisk lydunivers. Bandet har opnået stor anerkendelse i Letland og turneret med deres album Skrejceļš. De har bl.a. optrådt ved Glastonbury, Eurosonic og Rudolstadt. Deres koncerter er intense og rituelle, og de trækker på deres baggrund i etnomusikologi. En tautumeita symboliserer skønhed, kvindelig styrke og kulturel stolthed – præcis som gruppen selv.
Armenien
PARG (Pargev Vardanian) er en kunstner kendt for at blande traditionelle armenske elementer med moderne lydbilleder. Han stammer fra den maleriske by Hayravank og udforsker konstant nye genrer med elementer af folk, elektronisk og alternativ musik. Hans musik er dybt forankret i armensk kultur, men er samtidig nyskabende og fremadskuende. I 2021 udgav han debutsinglen Ginin u Grely, og hans seneste single Araj blev nomineret til Bedste Musikvideo ved Armenian Music Video Awards.
Østrig
JJ er en kontratenor med en karakteristisk stemme, der når sopranhøjder, og har allerede markeret sig i den klassiske musikverden. Han blev født i Wien i 2001 og voksede op i Dubai, før han vendte tilbage til Wien i 2016. JJ deltog i Starmania i 2021, hvor han nåede finalen og imponerede med sit vokale spænd. I dag optræder han ved Wiener Staatsoper og studerer klassisk musik på det anerkendte Music and Art Private University of Vienna (MUK).
Grækenland
Klavdia vandt den første udgave af Ethnikós Telikós i Grækenland og fik dermed chancen for at repræsentere sit land ved Eurovision. Hun blev kendt gennem The Voice of Greece, hvor hun blev mentoreret af Eurovision-vinderen Helena Paparizou. Hendes sange Haramata og Vasanizomai blev store hits, og hun vandt ‘Bedste Nye Navn’ ved Super Music Awards i Cypern i 2023. Hun har også haft stor succes på sociale medier og delt scene med flere af Grækenlands største stjerner.
Litauen
Katarsis er et eksperimenterende rockband fra Litauen, kendt for deres unikke lyd og følelsesladede kompositioner. Bandet består af Lukas Radzevičius, Alanas Brasas, Emilija Kandratavičiūtė og Jokūbas Andriulis. De debuterede med nummeret Vasara Galvoj Minoras, som blev deres signatursang. I 2024 udgav de deres første EP, Dausos, og fortsætter med at udforske kunstneriske grænser gennem alternative, post-punk og indie-elementer.
Malta
Miriana Conte er en alsidig maltesisk sanger kendt for sine energiske optrædener og frygtløse tilgang til musik. Hendes stil blander moderne pop med kant og personlighed, og hun lægger vægt på, at hendes sprudlende og finurlige karakter skinner igennem. Hun begyndte at synge som 5-årig og drømte tidligt om Eurovision. Allerede som 16-årig forsøgte hun for første gang at repræsentere Malta – en drøm, der nu bliver til virkelighed otte år senere.
Georgien
Fra en lille by i Georgien til den store scene ved Eurovision Song Contest 2025 – Mariam Shengelias rejse er et bevis på hendes talent, vedholdenhed og beslutsomhed. Uden formel uddannelse eller branchekontakter har hun opbygget sin karriere fra bunden og bevist, at hårdt arbejde og råt talent kan overvinde alle odds. Hun fik først national anerkendelse i The X Factor Georgia, og deltog senere i The Voice Georgia, hvor hun imponerede med sin stærke stemme og scenetilstedeværelse. Mariam er også medlem af bandet Mixtura, som er kendt for sin musikalske fusion – en oplevelse, der har styrket hendes kunstneriske bredde.
Danmark
Sissal kræver nok ikke yderligere introduktion, men nu får hun den alligevel. Sangerinden bor i København, men kommer oprindeligt fra Tórshavn på Færøerne, hvor hun optrådte for første gang som 10-årig. I Danmark har hun udviklet sig som musiker og liveperformer og ønsker at inspirere andre til at være sig selv og omfavne deres særpræg. Hun er inspireret af nordisk elektropop og en stor fan af Eurovision. Som mor har hun mødt fordomme om sin popkarriere, men hun ønsker at vise, at kvinder kan lave musik og have en karriere efter at have fået børn.
Tjekkiet
ADONXS har – ud over en musikkarriere – også arbejdet professionelt som danser og model. Han fik sit gennembrud som vinder af SuperStar Czech-Slovakia i 2021 og har siden udgivet flere singler samt debutalbummet Age of ADONXS. Han voksede op med musik fra bl.a. Queen, Depeche Mode og Prince, og nævner i dag kunstnere som Troye Sivan og Mahmood som inspiration. I 2022 blev han kåret som ‘Årets Sanger’ og ‘Musikalske opdagelse’ af den tjekkiske radiostation Evropa 2
Luxembourg
Laura Thorn er et spirende navn på den internationale musikscene og har kandidatgrader i bl.a. pædagogik og popsang. Hun har beskæftiget sig med musik siden barndommen, hvor hun dansede og spillede klaver og cello. Hendes brede baggrund spænder også over kormusik, harmonilære, satslære og direktion. Når hun ikke står på scenen, underviser hun på konservatoriet i Esch/Alzette. Hun taler flydende luxembourgsk, fransk, engelsk og tysk.
Israel
Yuval begyndte sin professionelle sangkarriere i 2024, da hun deltog i tv-talentprogrammet HaKokhav HaBa, hvor hun betog seerne med sin vokal hele vejen til finalen – som hun vandt. Selvom karrieren er ny, har Yuval altid drømt om at blive sanger, særligt med interesse for soul og R&B. Som barn lyttede hun både til rockbands som Led Zeppelin og Scorpions samt ikoner som Beyoncé og Céline Dion. Scenen i Basel bliver ikke hendes første gang i Schweiz – som barn boede Yuval tre år i Genève, hvor hun ofte stod på ski og spillede tennis.
Serbien
Princ (Stefan Zdravković) er en serbisk sanger kendt som “det vokale mirakel fra Vranje”. Ud over at synge spiller han også guitar og trommer, har været forsanger i et rockband og haft hovedrollen i en serbisk opsætning af musicalen Jesus Christ Superstar. Han fik sit gennembrud i The Voice of Bulgaria, hvor han nåede Top 12 ud af 4.000 deltagere. I 2023 deltog han i Serbiens Eurovision-udvælgelse med Cvet Sa Istoka, hvor han blev nummer to, men vandt seerstemmerne – og i 2025 vendte han tilbage og vandt med Mila.
Finland
En af de klareste stjerner på den finske popscene, Erika Vikman, begyndte sin karriere i underholdningsbranchen i en meget ung alder. I sine tidlige år optrådte hun i sommerteatre og forskellige tv-programmer, og i 2016 blev hun kendt i Finland, da hun vandt den populære Tangomarkkinat-festival. I 2020 fik hun sit store gennembrud med det 2x platin-sælgende hit Cicciolina, og året efter udgav hun sit selvbetitlede debutalbum, som toppede de finske albumhitlister. Siden er mange hits fulgt, herunder de 3x platin-sælgende Syntisten Pöytä og Ruoska, sidstnævnte i samarbejde med Eurovision 2023’s andenplads Käärijä.
I aften går det løs i Basel, når den anden semifinale ved Eurovision 2025 løber af stablen – og det er med dansk deltagelse. Sissal står klar til at indtage scenen med “Hallucination” og kæmpe for en af de ti eftertragtede finalepladser. Efter 5 år uden dansk finaleplads håber mange, at hun i år kan vende udviklingen.
Men hvad fortæller data og trends os om hendes chancer for at gå videre? I denne optakt tager vi et kig på nogle af de indikatorer, der kan give os et fingerpeg: bookmakernes odds, publikumsafstemningen ved gårsdagens generalprøve, press poll, hvordan sangen klarer sig på streamingtjenester som Spotify og ikke mindst afstemningen blandt vores kære læsere.
Bookmakerne – Danmark ude af Eurovision
De seneste odds giver Sissal en kvalifikationschance på blot 37 %, hvilket placerer Danmark som nummer 14 ud af 16 i semifinalen. Hos bookmakere som Bet365, Unibet og Betsson ligger oddset for dansk kvalifikation typisk mellem 2.5 og 2.85, hvilket betyder, at markedet vurderer det som usandsynligt, at Sissal går videre.
Til sammenligning har lande som Østrig, Israel og Finland alle en kvalifikationschance på hele 95 %, mens Letland, Serbien og Irland ligger og balancerer omkring 50 %-grænsen.
I tirsdagens semifinale ramte bookmakerne plet med 8 ud af 10 finalister – men der var også plads til overraskelser. Island kvalificerede sig trods en 12. plads i oddsene, og Portugal gik sensationelt videre fra en sidsteplads.
Det viser, at alt kan ske – og også i aften kan vi forvente, at et antal lande udenfor for bookmakernes top 10 sniger sig med i finalen.
Publikum: Danmark på 9. pladsen
Ved onsdagens generalprøve var det Finland (336 stemmer) og Østrig (333 stemmer), der løb hovedparten af stemmerne. Australien, Malta, Israel og Irland fulgte efter i publikums top 6.
Herefter kom Luxembourg (99 stemmer) og Armenien (95), mens Danmark fik 82 stemmer og dermed landede på en 9. plads i afstemningen – lige foran Grækenland (81).
Det placerer Danmark i finalen, men tæt på grænsen til finalefeltet ifølge publikum i salen – og vidner om, at alt stadig kan ske, når tv-seerne får ordet i aften.
Kilde: ESCXtra
Sammenlignet med tirsdagens resultat ramte publikumsafstemningen – ligesom bookmakerne – 8 ud af 10 finalister. Belgien (6. plads) og Slovenien (10. plads) røg ud, mens både Portugal (12. plads) og Ukraine (13. plads) klarede skærene og gik videre til finalen.
Press Poll: Danmark på delt 8. plads
Under 1. generalprøve fik akkrediterede journalister mulighed for at følge prøverne live fra arenaen. Efter alle dagens deltagere havde været på scenen, blev pressen inviteret til at stemme på deres tre favoritter.
81 journalister deltog og vinderen blev Finland – med Luxembourg, Østrig og Grækenland som tætteste konkurrenter. I pressecentret ligger Danmark ligeledes på en 8. plads (delt) sammen med Australien og Israel og kun hhv. 1 og 2 stemmer mere end Tjekkiet og Malta. Så ifølge denne afstemning ser det ud til at blive meget tæt.
Ved tirsdagens semifinale 1 forudsagde pressen 7 ud af 10 finalister. De havde Belgien, Cypern og Slovenien med, men ikke Estland, San Marino og Ukraine.
Spotify Streams: Danmark på 8. pladsen
Et andet pejlemærke for, hvordan sangene i aftenens semifinale står hos publikum, er streamingtallene på Spotify. Her er Finland klart foran med over 11 millioner afspilninger af Erika Vikmans “Ich Komme”.
På de næste pladser følger Grækenland og Malta, mens Østrig, Irland, Australien og Israel også har solide streamingtal.
Danmark ligger på en 8. plads med 3.521.529 afspilninger af “Hallucination”. Det placerer Sissal i den bedre halvdel, men ikke blandt de mest streamede numre i semifinalen.
I bunden finder vi Armenien, Serbien og Georgien, som alle har under 1,1 millioner streams.
Placering
Land
Kunstner
Titel
Antal streams
1
Finland
Erika Vikman
Ich Komme
11.148.757
2
Grækenland
Klavdia
Asteromata
6.601.513
3
Malta
Miriana Conte
Serving
6.054.234*
4
Østrig
JJ
Wasted Love
5.316.716
5
Irland
EMMY
Laika Party
3.982.391
6
Australien
Go-Jo
Milkshake Man
3.963.322
7
Israel
Yuval Raphael
New Day Will Rise
3.559.194
8
Danmark
Sissal
Hallucination
3.521.529
9
Luxembourg
Laura Thorn
La Poupee Monte Le Son
2.892.320*
10
Litauen
Katarsis
Tavo Akys
2.712.450
11
Tjekkiet
ADONXS
Kiss Kiss Goodbye
2.529.144
12
Letland
Tautumeitas
Bur Man Laimi
1.797.623
13
Montenegro
Nina Zizic
Dobrodosli
1.370.314*
14
Armenien
PARG
Survivor
1.071.285
15
Serbien
Princ
Mila
882.404
16
Georgien
Mariam Shengelia
Freedom
608.200
Tallene er aflæst 14. maj kl. 18 og inkluderer i nogle tilfælde flere versioner af samme sang.
Ved tirsdagens semifinale forudsagde Spotify 9 ud af 10 finalister, hvilket må siges af være en imponerende procent.
Good Evening Europe’s læsere: DK tager 2. pladsen
Vi slutter af med den mest positive poll og sender alle de bedste tanker til Sissal og resten af det danske team i aften. Hos Good Evening Europe’s dejlige læsere er der er meget stor tro på en dansk finaleplads – måske med lidt rød-hvide briller på. For Danmark indtager 2. pladsen i afstemningen, kun overgået af bookmaker-favoritten Østrig.
Top 5 rundes af med Grækenland, Luxembourg og Finland.
Onsdag aften blev den anden dress rehearsal for semifinale 2 gennemført i St. Jakobshalle i Basel – med publikum i salen og hele showet afviklet præcis, som det bliver vist på tv.
Tirsdag fik vi sendt 10 lande i finalen og om mindre end 24 timer kender vi navnene på de sidste 10 artister, som trækker en billet til den store finale på lørdag.
Torsdag eftermiddag venter den 3. og sidste generalprøve, før det torsdag aften kl. 21.00 går løs med årets anden semifinaleshow. Her bliver det også alvor for Sissal, som forhåbentligt kan sikre Danmark den første finaleplads siden 2019 i Tel Aviv, hvor Leonora sluttede på 12. pladsen med “Love is Forever”.
Vi kiggede med ved dress rehearsal 2 og her er Mette’s reaktion på de 16 optrædener.
Liveblog, semifinale 2, dress rehearsal 2
Australien
En festlig og underholdende start på semifinale 1 med højt energiniveau, kostumeskift og sing-a-long. Go-Jo er iført en hvid jumpsuit og ledsaget af en danser. Ved første omkvæd hopper han ned i blenderen og kommer ud igen i en blå dragt. Ved broen rives det øverste af Go-Jos outfit af, og han slutter af på “runway”-2-scenen. Go-Jo starter lidt mindre overbevisende, men slutter i et festfyrværkeri.
Australien bør være godt på vej i finalen.
Montenegro
Nina udgør en kæmpe kontrast til Milkshake Man. Hun optræder i et hvidt kostume, der ligner en kjole, som bliver til en dyne op om ansigtet, med røg/tøris omkring sig og lys, der følger hendes bevægelser. Mod slutningen bevæger hun sig fremad og tager kappen af. Vokalt leverer Nina stærkt, men sangen har i mine øjne slet ikke nok til at blive husket.
Irland
Emmy står på en kæmpe rumraket med danserne under/omkring sig, og hendes bror styrer rumraketten. Bag hende er en imponerende LED-baggrund, som især i omkvædet virker effektivt med den marcherende effekt. Vokalt er det ikke så overbevisende, men der er dog sket forbedringer siden den nationale finale. Flotte farver og en charmerende optræden, der passer fint til genren. Irland kan ikke afskrives med denne optræden.
Letland
En stor kontrast fra den 90’er-inspirerede eurodance til Letlands moderne take på traditionel lettisk folkemusik.
De seks piger står i formation bag et forhæng, og scenen har en blålig tone til at starte med, som bliver varmere ved første omkvæd. I andet vers skifter farverne. Jeg er lidt skuffet over det lettiske show, som i store dele – rent visuelt – virker lidt uinteressant med de samme farver, samme baggrund (forhænget) og uden, at der sker ret meget. Et interessant element er dog samspillet med LED-skærmen, hvor pigerne får haler – og en smuk effekt, hvor en kugle omdannes til en kæmpe oplysning af scenens gulv. Vokalharmonierne og vokalen generelt sidder knivskarpt. Jeg ville elske at se Letland i finalen, men har nedjusteret mine forventninger efter at have set hele showet.
Armenien
Der er masser af action, pyro og energi i det armenske show, hvor Parg begynder i midten af scenen og derefter går frem mod fronten, hvor han stiger op på et løbebånd, og tempoet øges i omkvædet. I andet omkvæd får vi pyro, og mod slutningen flere effekter og mere pyro. Vokalt lader det en del tilbage at ønske, men lå-lå-delen får dog publikum med. Jeg tænker “Rambo møder Teen Wolf (20 år efter – nu med boliglån)”, og jeg kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet af showet, der er propfyldt med effekter for at “sminke” et bidrag, der ikke har så meget at byde på.
Jeg tror ikke, Armenien kommer i finalen.
Østrig
JJ giver os stor kunst og viser for alvor, hvorfor Østrig pt. er i bookmakernes top 2. Han starter sin optræden ombord på en båd, iført sort, lang jakke, og hele showet er i sort/hvid. Vokalt står JJ knivskarpt! Denne her kommer til at rydde pladen hos bookmakerne på lørdag. I andet omkvæd bruges vindmaskine til at skabe en stormfuld stemning. Senere får vi strobelights, og JJ leverer en fuldstændig umenneskelig afslutning. Publikum elsker det!
Grækenland
Klavdia leverer på alle måder en unik optræden, som får én til at glemme de fleste konkurrenter. Visuelle virkemidler, der leder tankerne tilbage på Jamalas imponerende sejr med 1944, og med en vokal, der får taget til at løfte sig. Klavdia står på en platform med lyset bag sig, hvor baggrunden senere bliver til ild. Ved omkvædet får Klavdia selskab af en danser. I sidste omkvæd står hun på en klippe, hvor farverne skifter, og til slut en slags “blackout”, hvorefter Klavdia har skiftet kostume og står i hvidt tøj. Vokalt leverer hun en meget stærk og følelsesladet præstation.
Litauen
Vind, blå farver og en energisk optræden fra Katarsis, som gør det bedste, de kan med et bidrag, der i mine øjne nok ikke har den brede appel i Eurovision, men når Portugal kan gå i finalen med en portugisisk sproget sang i en noget alternativ genre, så er finalepladsen bestemt heller ikke udelukket for Litauen. Det her er vel bedste bud på en rocksang. Showet ligner meget det, vi så i den lokale finale, overført til den store scene.
Jeg er mere positiv omkring Katarsis’ chance nu end før generalprøven. Vokalt er det 100 % skarpt og visuelt meget effektivt.
Malta
Malta har et gigantisk sæt læber med på scenen og en LED-skærm, der viser en grafik med Miriana Conte. Vi har kostumeskifte undervejs og masser af dans. Ved broen bevæger Miriana sig frem mod scenens front, og til de høje toner hopper hun og danserne på de legendariske fitnessbolde. Showet afsluttes med pyro og en LED-tekst: Diva Not Down. Masser af farver og der sker rigtig meget – måske også for meget? Jeg er ærlig talt lidt skuffet, og jeg synes ikke, showet fungerer optimalt. Fitnessboldene vækker stor jubel. Vokalt er det lidt svingende, og jeg synes ikke, den ellers meget karismatiske Miriana brænder igennem. Malta går nok videre, men jeg havde håbet på noget andet.
Georgien
Mariam står på en platform med fire (kosak?) dansere omkring sig. Hun bliver på platformen gennem første halvdel, mens danserne bevæger sig rundt på scenen. I andet vers smider Mariam frakken og går ned fra platformen mod scenens front. Jeg forstår ikke koblingen mellem Freedom og de hvide flag, og jeg synes ikke, stagingen – selvom den er flot – på nogen måde relaterer sig til sangens tema eller giver nogen mening? Jeg tror, Georgien lander tæt på sidstepladsen, på trods af en ellers meget stærk vokal.
Danmark
Sissal starter i close-up på en rund platform omgivet af hvide gardiner og med blå, pink og lilla lys omkring sig. Hun er iført en hvid/sort frakke, som fjernes under første omkvæd, hvor danserne dukker op i siden og danner silhuetter bag gardinet. Senere knæler Sissal på et plateau omgivet af blinkende lys, ligesom vi ser en iøjnefaldende effekt med dansere, som står fast i gulvet og kan svæve ud i luften. Lyseffekterne passer perfekt til bidragets atmosfære, og jeg synes virkelig, det danske team har gjort et flot stykke arbejde med det nye show. Der er lidt udfordringer med kameravinkler, og Sissal lød, som om hun holdt lidt igen med vokalen – hvilket også giver 100 % mening, idet aftenens prøve ingen indflydelse har på resultatet. Jeg er optimistisk, selvom det stadig er en meget stærk semifinale, hvor det er svært at sætte en finger på, hvilke seks lande vi skal sige farvel til.
Tjekkiet
ADONXS leverer en visuelt gennemført optræden iført en ekstravagant hvid jumpsuit og omgivet af fire mandlige dansere – også i hvidt. Omkring sangens “dancebreak” bliver scenelyset rødt og skaber en dramatisk effekt, inden det vender tilbage til hvidt mod slutningen. Vokalt synes jeg, der var en del usikkerhed, hvilket bekymrer mig en del, ligesom jeg ikke rigtig blev ramt af showet. Man kan ikke undgå at få Mustii-vibes, og jeg kunne godt frygte lidt for Tjekkiets finaleplads.
Luxembourg
Laura nailer den som living doll, der gradvist bliver mere og mere menneskelig gennem sangen. Hun starter liggende på gulvet som en dukke, der vækkes til live. Effekterne i gulvet får det til at se ud, som om hænder fører hende som en dukke. Laura rejser sig op og får følgeskab af sine dansere til første omkvæd. I de følgende vers går Laura frem over catwalken mod scenens front. Mod slutningen skifter Laura til et skinnende sølvoutfit. Alt i alt gennemtænkt, unikt og velfremført. Luxembourg bør kunne se frem til deres anden finaleplads efter deres comeback til ESC.
Israel
Yuval starter midt på scenen omgivet af stjerner. Ved første omkvæd bevæger hun sig bagud mod det runde tårn og op ad trappen. Effekterne på LED-skærmen er virkelig effektive – især det oprørte hav og den afsluttende pyro-guldregn giver en kæmpe wow-effekt. Jeg synes, Yuval har en fantastisk karisma og er en stærk storyteller, og jeg tog ikke øjnene fra hende et øjeblik. Indrømmet – der faldt også en tåre eller to.
Israel kommer til at klare sig rigtig godt i årets konkurrence.
Serbien
Princ leverer en stærk og følelsesladet optræden iført et iøjnefaldende rødt jakkesæt. Fra første til sidste tone leverer han 100 % vokalt og med masser af nærvær. Koreografien “kontraster” i mit hoved lidt med sangens genre, og jeg savner lidt nogle traditionelle instrumenter på scenen. Midtvejs oversvømmes scenen af rødt lys, hvilket giver masser af drama. Mod slutningen trækkes Princ hen over scenegulvet af danserne – uden at miste hverken vokal styrke eller kontrol. Kæmpe wow-moment! Havde Mila deltaget i 00’erne, var den gået top 5, men jeg har svært ved at vurdere dens appel i 2025. Men Princ modtager et stort bifald.
Finland
Erika Vikman lukker aftenen med et brag med masser af selvtillid og sexappeal i et show, som ligner en opskaleret version af hendes UMK-optræden. Erika leverer varen, ejer scenen og har publikum med sig fra første sekund. Til den store finale stiger hun op på en gigantisk mikrofon, som løfter hende over scenen, mens ICH KOMME lyser op bag hende. Til slut eksploderer scenen i pyro.
Erika er en stensikker finalist og burde komme i top 3.
…..
Det var slut på aftenens 16 optrædener. Godnat herfra.
Tirsdag aften blev årets Eurovision åbnet med første semifinale, som bød på et par overraskelser.
Forud for semifinalen havde vi søgt råd hos Spotify om de ti finalister, og det viste sig, at Spotify forudsagde ni af de ti finalister. Kun Albanien gik videre udenfor top 10, og den var meget få afspilninger fra at være med.
Derfor skal vi selvfølgelig spørge Spotify til råds endnu engang, nu hvor det gælder anden semifinale.
På forhånd er der lagt op til en åben semifinale med mange mulige scenarier. Men hvor populære er de 16 sange egentlig på Spotify? Det har vi dykket ned i.
Og mens sangene i første semifinale generelt havde ret pæne streamingtal, så har Spotifys brugere noget mere afdæmpet begejstring for anden semifinale. Faktisk ville den mest populære sang i anden semifinale blot lægge sig på en femteplads i første semifinales regnskab.
Hvis man skulle i Spotify-brugernes top 10 i tirsdagens semifinale krævede det 3.437.733 afspilninger. Her i anden semifinale kræver det godt 700.000 færre streams.
Den dårligst placerede sang i første semifinale havde 1.136.120 afspilninger, mens bundskraberen her i anden semifinale blot har skrabet 608.200 streams sammen.
Og så til spørgsmålet, som de fleste af jer sidder og venter spændt på at få svar på: Kommer Danmark i finalen. Til det kan vi kun svare et stort, flot, rungende: JA!
Her er Spotifys top 16 over sangene i anden semifinale:
Placering
Land
Kunstner
Titel
Antal streams
1
Finland
Erika Vikman
Ich Komme
11.148.757
2
Grækenland
Klavdia
Asteromata
6.601.513
3
Malta
Miriana Conte
Serving
6.054.234*
4
Østrig
JJ
Wasted Love
5.316.716
5
Irland
EMMY
Laika Party
3.982.391
6
Australien
Go-Jo
Milkshake Man
3.963.322
7
Israel
Yuval Raphael
New Day Will Rise
3.559.194
8
Danmark
Sissal
Hallucination
3.521.529
9
Luxembourg
Laura Thorn
La Poupee Monte Le Son
2.892.320*
10
Litauen
Katarsis
Tavo Akys
2.712.450
11
Tjekkiet
ADONXS
Kiss Kiss Goodbye
2.529.144
12
Letland
Tautumeitas
Bur Man Laimi
1.797.623
13
Montenegro
Nina Zizic
Dobrodosli
1.370.314*
14
Armenien
PARG
Survivor
1.071.285
15
Serbien
Princ
Mila
882.404
16
Georgien
Mariam Shengelia
Freedom
608.200
* = Der findes to versioner af sangene på Spotify. Tallene er de to versioner lagt sammen
Afspilningerne er aflæst på Spotify kl. 18 d. 14/5.
Den 69. udgave af Eurovision Song Contest blev skudt i gang tirsdag den 13. maj 2025 med den første semifinale i St. Jakobshalle i Basel, Schweiz. 15 lande dystede om 10 pladser i finalen, som finder sted lørdag den 17. maj.
De 10 fialister blev bestemt ved 100% TV-seerafstemning – både fra de deltagende lande, de tre forhåndskvalificerede lande (Italien, Spanien og Schweiz), samt online-stemmer fra resten af verden.
Som vi ofte oplever, så var der overraskelser iblandt, da de 10 lande blev afsløret. Island lå forud for semifinalen på en 12. plads hos bookmakerne, mens Portugal indtog sidstepladsen.
De 10 lande, der kvalificerede sig til finalen:
Norge
Albanien
Sverige
Island
Holland
Polen
San Marino
Estland
Portugal
Ukraine
Disse 10 lande slutter sig til værtslandet Schweiz og de fem store (Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien), som allerede er kvalificeret til finalen. Den anden semifinale finder sted torsdag den 15. maj, hvor yderligere 10 finalister vil blive fundet.
Finalen afholdes lørdag den 17. maj 2025 kl. 21:00 CEST og kan ses live på DR1 og via Eurovisionens officielle YouTube-kanal.
Ny måde at afsløre finalisterne på
Ved semifinale 1 fik vi præsenteret den nye annoncering af finalister, hvor de de første ni afsløringer skete i delt skærm, hvor der blev fokuseret på tre lande ad gangen. Ét af dem kvalificerer sig, de to andre må vente med at få at vide, om de er gået videre. Den 10. og sidste afsløring, hvor man får at vide, hvem der er den sidste finalist, og hvem der er blevet elimineret, skete på traditionel vis uden delt skærm.
Det endelige resultat af semifinale 1 vil først bliver afsløret på lørdag efter finalen.
Jørgen Olsen på scenen i 25-året for Brdr. Olsens sejr
Efter de 10 sange var afsløret, fik vi en yderst rørende optræden af Jørgen Olsen, den ene halvdel af Danmarks vinderduo fra år 2000, Brdr. Olsen. Jørgen optrådte med en ny version af “Fly On The wings of Love” under titlen “United By Music”, som samtidigt er sloganet for Eurovision.
I år er det præcis 25 år siden, at Brødrene Olsen begejstrede hele Europa og sikrede Danmark sejren ved Eurovision med deres ikoniske hit Fly on the Wings of Love.
Nu vender Jørgen Olsen – den ene halvdel af den legendariske duo – tilbage til Eurovision-scenen. Det sker under tirsdagens semifinale, hvor han optræder med en ny version af vinderhittet fra 2000 under titlen “United By Music”.
Sissal og Jørgen Olsen i duet
Inden han rejste mod årets værtsby Basel i Schweiz, nåede Jørgen at mødes med Danmarks håb i årets konkurrence, Sissal.
For Sissal, der er 30 år, har Brødrene Olsen en helt særlig betydning. Hun husker tydeligt den aften, hvor Danmark tog sejren hjem:
“Det er den første Grand Prix-sang, jeg har minder om. Jeg var fem år i år 2000, og jeg kan huske, mine forældre skreg inde fra stuen, da Brødrene Olsen gik hen og vandt,” fortæller Sissal, der har været trofast Eurovision-seer lige siden.
Derfor var det også en stor oplevelse for hende at få lov til at synge Fly on the Wings of Love sammen med Jørgen Olsen i en ny version:
“Det var en megasjov oplevelse. Jeg var meget imponeret over, hvor godt Jørgen stadig synger. Han er altså 75 år, men hans klang sad stadig bare lige i skabet,” siger hun.
Sangen har også fået en særlig plads i hendes eget liv:
“Den er jo nærmest blevet folkeeje. Den er kommet med i sangbøger, og man synger til den bryllupper. Og det er også en sang, jeg selv tit hører, når vi holder fest. Så den lever virkelig videre.”
Du kan opleve Jørgen Olsen ved tirsdagens semifinale ved Eurovision 2025, som bliver sendt direkte fra Basel. Han afslutter semifinalen med sangen “United By Music”.