Home Blog Page 23

Her er værterne i Dansk Melodi Grand Prix 2024

Stéphanie Surrugue og Sara Bro er værter, når den står på Grand Prix-fest den 17. februar direkte fra DR Koncerthuset og på DR1 og DRTV.

Lørdag den 17. februar samles hele Danmark til årets musikfest, når Dansk Melodi Grand Prix traditionen tro fejrer den danske musik med et show fyldt med fest, glimmer og glitter.

Showet sendes på DR1 og DRTV direkte fra Koncertsalen i DR Koncerthuset og årets værter er Stéphanie Surrugue og Sara Bro, som sammen skal styre seere og publikum igennem et show fyldt med god musik og god stemning.

En stor europæisk tradition

Om sin nye rolle som Grand Prix-vært, siger Stéphanie Surrugue:

Dansk Melodi Grand Prix er en del af en stor europæisk tradition, der samler danskerne på tværs af køn, kulturer og generationer. Jeg glæder mig – både som europæer og som festraket – til sammen med Sara at stå i spidsen for en så legendarisk tv- og kulturbegivenhed i Danmark. Der er dømt ’douze points’ til det gode humør

Medvært Sara Bro siger:

Jeg er vokset op med Dansk Melodi Grand Prix både som den største og vildeste tv-begivenhed og som en dyrebar skat på kassettebånd. Pailletter og stiletter er i mit blod, så det er en kæmpe ære for mig at skulle være vært og så ovenikøbet sammen med mit idol ’Mademoiselle Europe’

Samler danskerne i stuerne

Programansvarlig for Dansk Melodi Grand Prix i DR Erik Struve Hansen siger om værtsparret og det show danskerne kan se frem til i 2024:

– Danskerne kan se frem til en forrygende aften i musikkens tegn og årets største show i ægte Grand Prix-ånd med Stéphanie Surrugue og Sara Bro som værter. Dansk Melodi Grand Prix er en begivenhed, som næsten alle i landet har et minde fra og en holdning til. Det er en stor kulturel tradition bygget op over otte årtier siden 1957, og som vi glæder os til igen at samle danskerne i stuerne omkring og også til at afholde i DR Koncerthuset. Koncertsalen er både bygget til at give en optimal lyd for seerne, publikum og musikerne og danner samtidig en perfekt ramme omkring showet. Vi glæder os utrolig meget til at dele det hele med danskerne. 

Artisterne til Dansk Melodi Grand Prix 2024 offentliggøres i det nye år.

Billetter til showet

Billetsalget begynder torsdag den 30. november klokken 10.00 på drkoncerthuset.dk.

Frankrig vinder Junior Eurovision 2023 på hjemmebane!

Efter Lissandros sejr ved Junior Eurovision 2022 i Jerevan med sangen ‘Oh Maman!’, arrangerede France Télévisions her til eftermiddag den 21. udgave Junior Eurovision.

Vinderen blev Frankrigs Zoé Clauzure med sangen “Cœur”. Zoé vandt på hjemmebane og gav sit hjemland den imponerende 3. sejr på kun 4. år.

Efter de nationale juryer havde stemt, var det Frankrig, Armenien og Spanien, som lå i top 3. Efter online stemmerne var lagt til, var der ingen ændring i toppen, dog havde Armenien og Spanien byttet plads i top 3. Du kan høre vindersangen herunder:

Resultatet efter juryafstemningen
Det samlede resultat af Junior Eurovision 2023.

16 lande deltog i showet, hvor Estland havde sin debut, mens Tyskland var tilbage efter et års fravær. Det var første Junior Eurovision, hvor alle de såkaldte ’Big 5’ (Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien) deltog sammen.

Værter på showet er Olivier Minne og Laury Thilleman og vinderen blev fundet i en 50% national jury- og 50% online afstemning.

Se showet her

Junior Eurovision Song Contest 2023 kan ses på nedenstående link og åbningsceremonien fra L’hôtel Negresco her.

Der er adgang til masser af backstage materiale på Junior Eurovisions officielle social media kanaler: YouTube, Instagram, TikTok og Facebook.

Optakt: I eftermiddag findes vinderen af Junior Eurovision 2024!

Efter Lissandros sejr ved Junior Eurovision 2022 i Jerevan med sangen ‘Oh Maman!’ – Frankrigs anden sejr på tre år – arrangerer France Télévisions den 21. udgave Junior Eurovision Sangkonkurrence, som afholdes her til eftermiddag i Palais Nikaïa i Nice.

16 lande deltager i showet, hvor Estland har sin debut, mens Tyskland vender tilbage efter et års fravær. Dette gør det til det første Junior Eurovision, hvor alle de såkaldte ’Big 5’ (Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien) deltager sammen.

France Télévisions har valgt ‘Heroes‘ som tema for begivenheden. Heroes er valgt, da det er et ord, der inspirerer og giver børn styrke, og det vil være i fokus under hele arrangementet.

Værter på showet er Olivier Minne og Laury Thilleman.

Vinderen findes i en 50% national jury- og 50% online afstemning.

Hvem vinder Junior Eurovision 2023?

Fire Eurovision medier har efter prøverne gennemført en presse- og publikums poll, som giver Frankrig favoritværdigheden forud for eftermiddagens show. Frankrig er dog værtsnation og showet afholdes i Nice, hvorfor resultatet måske kan være en smule biased 🙂

Hør alle sangene i Junior Eurovision Song Contest 2023

Deltagere i Junior Eurovision 2023

LandKunstnerSangSprog
 AlbanienViola Gjyzeli“Bota ime”Albansk
 ArmenienYan Girls“Do It My Way”Armensk, engelsk
 EstlandArhanna“Hoiame kokku”Estisk
 FrankrigZoé Clauzure“Cœur”Fransk
 GeorgienAnastasia & Ranina“Over the Sky”Engelsk, Georgisk
 HollandSep & Jasmijn“Holding On to You”Hollandsk, engelsk
 IrlandJessica McKean“Aisling”Irsk
 ItalienMelissa & Ranya“Un mondo giusto”Italiensk
 MaltaYulan“Stronger”Engelsk
 NordmakedonienTamara Grujeska“Kaži mi, kaži mi koj” (Кажи ми, кажи ми кој)Makedonisk, Engelsk
 PolenMaja Krzyżewska“I Just Need a Friend”Polsk, engelsk
 PortugalJúlia Machado“Where I Belong”Portugisisk, engelsk
 SpanienSandra Valero“Loviu”Spansk, engelsk, fransk, italiensk, portugisisk
 StorbritannienStand Uniqu3“Back to Life”Engelsk
 TysklandFia“Ohne Wrote”Tysk
 UkraineAnastasia Dymyd“Kvitka” (Квітка)Ukrainsk, engelsk

Sådan kan du se showet

Junior Eurovision Song Contest 2023 starter kl. 16.00 og kan følges via live streamen herunder.

Som en optakt kan man se eller gense åbningsceremonien fra L’hôtel Negresco her.

Følg med backstage

Der er adgang til masser af backstage materiale på Junior Eurovisions officielle social media kanaler: YouTube, Instagram, TikTok og Facebook.

Startrækkefølge

  1. 🇪🇸 Spain / Sandra Valero – Loviu
  2. 🇲🇹 Malta / Yulan – Stronger
  3. 🇺🇦 Ukraine / Anastasia Dymyd – Kvitka
  4. 🇮🇪 Ireland / Jessica McKean – Aisling
  5. 🇬🇧 United Kingdom / Stand Uniqu3 – Back To Life
  6. 🇲🇰 North Macedonia / Tamara Grujeska – Kaži Mi, Kaži Mi Koj
  7. 🇪🇪 Estonia / ARHANNA – Hoiame Kokku
  8. 🇦🇲 Armenia / Yan Girls – Do It My Way
  9. 🇵🇱 Poland / Maja Krzyżewska – I Just Need A Friend
  10. 🇬🇪 Georgia / Anastasia & Ranina – Over The Sky
  11. 🇵🇹 Portugal / Júlia Machado – Where I Belong
  12. 🇫🇷 France / Zoé Clauzure – Cœur
  13. 🇦🇱 Albania / Viola Gjyzeli – Bota Ime
  14. 🇮🇹 Italy / Melissa & Ranya – Un Mondo Giusto
  15. 🇩🇪 Germany / FIA – Ohne Worte
  16. 🇳🇱 Netherlands  / Sep & Jasmijn – Holding On To You

Danmark i Junior Eurovision

Sidste gang, vi oplevede Danmark i Junior Eurovision, var i 2005, hvor Nicolai Kielstrup deltog med “Shake Shake Shake”.

I 2018 blev det rapporteret, at EBU havde opfordret DR til at vende tilbage til JESC efter en pause på 12 år.

I oktober i år lancerede EBU en protokol om børns sikkerhed og beskyttelse, der har til formål at fjerne pres. Angiveligt i håbet om at bringe de nordiske lande tilbage i 2024. Vi krydser fingre for, at det betyder, DR vil genoverveje sin deltagelse.

Billetsalget til Eurovision Song Contest i Malmø skydes i gang

Billetter til den 68. udgave af Eurovision Song Contest, som afholdes i Malmø til maj, sættes til salg på tirsdag den 28. november kl. 10.00 CET.

Billetter til de ni Eurovision Song Contest shows sælges fra Ticketmaster.se og det er en god idé, at oprette en Ticketmaster-konto allerede nu nu, så du er klar, til salget skydes i gang.

Første Semifinale

  • Mandag den 6. maj: Aften preview (Jury show)
  • Tirsdag den 7. maj: Eftermiddags preview (Familieshow)
  • Tirsdag den 7. maj: Live TV show

Anden semifinale

  • Onsdag den 8. maj: Aften preview (Jury show)
  • Torsdag den 9. maj: Eftermiddags preview (Familieshow)
  • Torsdag den 9. maj: Live TV show

Finale

  • Fredag den 10. maj: Aften preview (Jury show)
  • Lørdag den 11. maj: Eftermiddags preview (Familieshow)
  • Lørdag den 11. maj: Live TV Show

Om eftermiddags- og aften preview

Efterspørgslen på billetter er normalt meget høj, og det er normalt lettere at få billetter til eftermiddags- og aften previews.

Aften Preview (tidligere kendt som ‘Jury Show’) er en fuld gennemkørsel af showet, der finder sted aftenen før TV-showet. Det er her de internationale juryer afgiver deres stemmer. Publikum vil se en tilfældig version af kvalifikations-/pointafsløringerne, da værterne øver forskellige scenarier.

Eftermiddags Preview (tidligere kendt som ‘Familieshow’) er en fuld gennemkørsel af showet, der finder sted tidligere på dagen for Live TV Showet. Det fungerer som en sidste prøve for kunstnere og crew, og egner sig godt til dem, der ønsker at medbringe yngre Eurovision-fans. Familieshowet byder på en tilfældig genereret præsentation af kvalifikationer og point.

Billetpriser

  • Første og anden semifinale – Aften Preview: 145-795 SEK
  • Første og anden semifinale – Eftermiddags Preview: 145-545 SEK
  • Første og anden semifinale – Live Show: 525-2395 SEK
  • Finale – Aften Preview: 525-2395 SEK
  • Finale – Eftermiddags Preview: 145-1385 SEK
  • Finale – Live Show: 860-3795 SEK

Der sælges desuden VIP-pakker.

Køb kun via den officielle billetplatform

Billetterne er digitale, men kan overføres via Ticketmaster-appen. Eurovision.tv henstiller til, at man kun køber sine billetter via den officielle billetplatform. For yderligere information, tjek Ticketmasters billet- og begivenhedsside, samt deres hjælpeside.

Ukraine: 10 finalister afsløret – onlineafstemning om wildcard

Tidligere på måneden afslørede Ukraines tv-station UA:PBC de 20 kunstnere, der var med på bruttolisten til Vidbir 2024, Ukraines nationale udvælgelse til Eurovision. I dag blev de heldige 10, der har klaret sig videre fra live audition, offentliggjort, herunder Mélovin (Eurovision 2018).

Vidbir 2024: 10 finalister

  • alyona alyona & Jerry Heil – “Teresa & Maria”
  • Drevo – “Endless chain”
  • INGRET – “Keeper”
  • MÉLOVIN – “DREAMER”
  • NAHABA – “GLASSS”
  • NAZVA – “Slavic English”
  • SKYLERR – “Time is running out”
  • YAGODY — “Tsunamia”
  • YAKTAK — “Lalala”
  • Ziferblat — “Place I Call Home”

Sangtitlerne er offentliggjort, men sangene afsløres først, når vi kommer tættere på finalen.

Blandt de sidste 10 artister, som ikke kom videre, vil der blive uddelt 1 wildcard til finalen. De 10 artister skal gennem en online afstemning.

De 10 artister i Wildcard-afstemningen

  • ANKA
  • Carpetman
  • Julia Belei
  • KARYOTYPE
  • KRYLATA
  • PARFENIUK
  • SHÉPA
  • STASYA
  • SWOIIA
  • TESLENKO

Spanien: Her er de 16 kunstnere i Benidorm Fest 2024

Spaniens bidrag til Eurovision Song Contest 2024 i Malmø til maj findes igen i showet Benidorm Fest, som afholdes for 3. gang. I dag blev der sat navn på de 16 artister, som dyster om sejren og retten til at gå i fodsporene på Blanca Paloma.

Benidorm Fest består af 2 semifinaler og en finale, og ud af 825 indsendte bud på en vindersang, har RTVE her til aften præsenteret de 16 artister. Det skete i Teatro Alameda i Sevilla (Latin Grammy Award).

Under showet kiggede tidligere Benidorm Fest- deltagere forbi for både interviews og optræden.

Sidste års Eurovision artist Blanca optrådte med sin nye single Ay amor.

De valgte kunstnere er fundet af en jury, og finalisterne findes via to semifinaler hhv. den 30. januar og den 1. februar 2024. Her går 4 bidrag videre fra hver semifinale.

Sangene offentliggøres ad 2 omgange til december.

Der har været stor fokus og interesse for Benidorm Fest de sidste par år, og RTVE satser fortsat på at nå ud til en bredere målgruppe. Det skete bl.a. med en storstilet pressekonference tilbage i sommerferien med videodeltagelse af blandt andre Loreen og Eleni Foureira. 

Der er også blevet afholdt en songwriter camp i september med det formål at skabe bidrag til showet.

Artister i Benidorm Fest 2024

  • Almácor
  • Angy Fernández
  • Dellacruz
  • Jorge González
  • Lérica
  • Mantra
  • María Peláe
  • Marlena
  • Miss Caffeina
  • Nebulossa
  • Noan
  • Quique Niza
  • Roger Padrós
  • Sofía Coll
  • st. Pedro
  • Yoly Saa

Frankrig: The Voice-vinder Slimane til Malmø med sangen “Mon Amour”

Tv-stationen France Télévisions har annonceret, at den 34-årige sanger Slimane vil repræsentere Frankrig ved Eurovision Song Contest i Malmö næste maj med bidraget ‘Mon Amour’, som er blevet afsløret her til aften på France 2.

“Det er svært ikke at kigge i bakspejlet nu, hvor jeg ved, at jeg skal repræsentere mit land ved Eurovision! Det er helt vanvittigt, når jeg tænker på det. Mine første koncerter i barerne i Pigalle føles som i går. Min far, der tog mig med til min første audition. Og så The Voice. Mødet med publikum. Det vidunderlige publikum, der gav mig styrken og lysten til at springe ud i en af de største udfordringer i min karriere. Det gør mig enorm stolt, men er også et virkelig stort ansvar. I maj kommer jeg til at synge foran næsten 200 millioner mennesker. Jeg vil synge for mine forældre. For min datter. For Frankrig. Og for dig, dig som jeg har skrevet denne sang til…”

Slimane

Siden Slimane vandt The Voice (Frankrig) i 2016, har hans popularitet været støt stigende, med 2 millioner solgte album, 5 NRJ Music Awards, 2 milliarder streams på verdensplan, 7 millioner følgere på de sociale medier, og en Victoire de la Musique..

Alexandra Redde-Amiel, som er direktør for Entertainment and Games hos France Télévisions og leder af den franske Eurovision-delegation udtaler:

“Slimane er en stor kunstner, men han er meget mere end det: han har en samlende personlighed, som trækker os med ind i sin verden! I et et samfund præget af uro, er Slimane kunstneren, der lader os slippe væk og beroliger os. Støttet af sine fans er han vores bedste chance for at forføre europæerne med sit talent og sin karisma, og flytte oddsene over på vores side. Valget af Slimane viser også France Télévisions’ ambition for Eurovision – et program der tiltrækker et stadig stigende publikum i Frankrig hvert år, og som forventes at fortsætte med at vokse. Det følger efter to sejre i de sidste tre udgaver af Junior Eurovision, hvor Frankrig i år er værter på hjemmebane i Nice”.

#KomSåDanmark: Jeres bud på promovering og optakt til Eurovision

Del 5 af 5

#KomSåDanmark er en artikelserie, der lader op til Dansk Melodi Grand Prix 2024 ved at give vores bud på hvordan vi får Danmark tilbage i Eurovision-finalen i 2024.

Denne artikel tager udgangspunkt i de besvarelser, vi fik, da vi bad jer om at besvare et spørgeskema om Dansk Melodi Grand Prix.

Da vi skrev et spørgeskema til jer, omhandlende jeres bud på hvordan Danmark kommer tilbage på sporet og hvordan vi kan genskabe glæden ved Dansk Melodi Grand Prix, havde vi ikke forventet så mange svar. Vi valgte at gå nørdet og grundigt til værks, og forsøge at komme omkring alt hvad vi kunne forestille os – og der er over 200 af jer, der har gidet at bruge tid på at nørde med os. Det er vi simpelthen så glade for. Tak!

Vi har gennemgået alle svar, læst alle jeres kommentarer, og vi kan desværre ikke have samtlige kommentarer med i artiklen. Den ville simpelthen blive længere end John Dillermands ædlere dele, så vi har forsøgt at tage hovedpunkterne og udvælge de mest relevante svar, samt de svar der går mest igen hos jer. Vi har dog valgt de (mange) svar fra, som lyder ”Se på Sverige og Norge”, og i stedet valgt at fokusere på de mere konkrete besvarelser. Og bare rolig; selvom vi har barberet en del fra, er det stadig langt og nørdet. Vi har drysset jeres besvarelser ud over fem artikler, og dette er den femte i rækken.

Promovering forud for Eurovision

Når vinderen er fundet, sangen er valgt og lysene er slukket, så er I også rørende enige om, at festen ikke slutter her – den er først lige startet. Blot 5% af jer mener, at de danske vindere i dag bliver promoveret i tilfredsstillende grad. Men hvordan gør man så det overbevisende? 80% af jer mener, det er vigtigt at deltagerne bliver støttet i at komme afsted og optræde til pre-parties rundt omkring i Europa, mens godt 66% af jer mener, at deltageren skal stille op til interviews med de udenlandske fanmedier og samtidig være stærkt tilstede på de sociale medier. En bruger nævner bl.a. Reddit og Discord som nye medier at tage i brug, da der her er mange unge, som kan påvirkes til at finde interessen for Eurovision, ligesom Kaarija og Alessandra nævnes som gode eksempler på stor og vellykket tilstedeværelse på Instagram og TikTok.

Derudover mener halvdelen af jer, at den danske vinder skal ud og optræde på tv og i radioen i andre lande, ligesom I også efterspørger happenings til selve Eurovision – lidt som da Emmelie de Forest havde fløjter med til pressemødet, eller når Rasmussen satte sig ud i Lissabons gader og spillede sin sang – og selvfølgelig sørgede for at blive filmet. Alle ting som skabte god omtale, og som efterspørges.

Optaktsprogrammer på TV

Det påpeges også i flere forskellige kommentarspor, at interessen for Melodi Grand Prix i Danmark ikke er på det niveau, man kunne ønske sig. Det er der også kommet forslag ind til at få ændret. Og lad os starte med den helt store – over 70% af jer derude ønsker sig optaktsprogrammer på tv. Jeg forestiller mig, at de fleste efterlyser et program i stil med de norske Adresse-programmer, men det kan også være andre formater, der kan lykkes. Derudover understreges det flere gange, at befolkningen generelt er i tvivl om, hvornår der egentlig er Melodi Grand Prix. Flere og flere dropper flow-tv, så tv-reklamer alene gør det ikke længere. Der skal nytænkning til.

Desuden er der kommet en kommentar ind, som jeg synes er relevant og tankevækkende, og som jeg godt kunne tænke mig at fremhæve – ikke nødvendigvis fordi jeg er enig, men fordi det sparker gang i en debat, som jeg synes er relevant. Det handler nemlig om den tone, Dansk Melodi Grand Prix omtales med:

Reklame for showet, gøre det populært i befolkningen. ”Drop snakken om glimmer, glitter og palietter – slet kitsch-faktoren og gør grand prix’et moderne.” ”Hvorfor nævner DR altid 80’erne, men fokuserer aldrig på artister som Rasmussen, A Friend In London og Emmelie De Forest?”

DMGP skal være en folkefest

Når man kigger på, hvad DR nemt kan gøre for at højne interessen i den danske befolkning, er der mange bud. Mange nævner at det skal promoveres mere, men ovenstående kommentar fortæller, at der måske ikke kun skal være mere, men også at det der er, skal være bedre.

Flere nævner, at DR bør indlede et samarbejde med populære influencere, for at få budskabet bredt bedre ud.

Ét ord går dog igen i rigtig, rigtig mange besvarelser: Folkefest! Folk savner, at grand prix’et er noget, alle danskere samles om. Der er rigtig mange der påpeger problemerne. Knap så mange løsninger. Og de løsninger der er, stikker i mange forskellige retninger. Derfor synes jeg også det er på sin plads at anerkende, at DR sidder med en enormt svær opgave, og måske er det okay, at den ikke løses på én dag, så længe vi kan se, at der lyttes. Det er heller ikke særlig opmuntrende for DR-folkene at blive høvlet ned hver gang de åbner deres telefoner. Kom med al den konstruktive kritik, I kan. Men hold jer fra personangreb og intetsigende slagord. Bak jeres kritik op med argumenter. Så kommer vi længere.

Nå, tilbage til den oprindelige mening med artiklen. Lad os opsummere: Når en sang har vundet Melodi Grand Prix, skal den promoveres. Og det skal den på alle tænkelige tangenter. Meget hviler på kunstneren selv, som skal være aktiv og tilstedeværende på sociale medier, give interviews til udenlandske fanmedier, deltage ved pre-parties og generelt sige ja tak til at give den alt hvad den kan trække i de par måneder, optakten varer. Når vores kunstner kommer til Malmö, skal der også ske et eller andet for at få vores sang til at skille sig ud.

Den anden del af det er, at DR også skal tænke i at promovere selve showet. På egne kanaler og eksternt skal danskerne gøres opmærksom på, at NU er det fan**me tid til Melodi Grand Prix igen! Optaktsprogrammer på tv, folkefester, arrangementer – den skal have gas, og det kan ikke blive for lidt.


Dette var del 5 af 5 i vores opfølgning på #KomSåDanmark spørgeskemaet.

Du finder alle artiklerne her >>

#KomSåDanmark: Her er alle jeres bud på værter til Dansk Melodi Grand Prix

Del 4 AF 5

#KomSåDanmark er en artikelserie, der lader op til Dansk Melodi Grand Prix 2024 ved at give vores bud på hvordan vi får Danmark tilbage i Eurovision-finalen i 2024.

Denne artikel tager udgangspunkt i de besvarelser, vi fik, da vi bad jer om at besvare et spørgeskema om Dansk Melodi Grand Prix.

Da vi skrev et spørgeskema til jer, omhandlende jeres bud på hvordan Danmark kommer tilbage på sporet og hvordan vi kan genskabe glæden ved Dansk Melodi Grand Prix, havde vi ikke forventet så mange svar. Vi valgte at gå nørdet og grundigt til værks, og forsøge at komme omkring alt hvad vi kunne forestille os – og der er over 200 af jer, der har gidet at bruge tid på at nørde med os. Det er vi simpelthen så glade for. Tak!

Vi har gennemgået alle svar, læst alle jeres kommentarer, og vi kan desværre ikke have samtlige kommentarer med i artiklen. Den ville simpelthen blive længere end John Dillermands ædlere dele, så vi har forsøgt at tage hovedpunkterne og udvælge de mest relevante svar, samt de svar der går mest igen hos jer. Vi har dog valgt de (mange) svar fra, som lyder ”Se på Sverige og Norge”, og i stedet valgt at fokusere på de mere konkrete besvarelser. Og bare rolig; selvom vi har barberet en del fra, er det stadig langt og nørdet. Vi har drysset jeres besvarelser ud over fem artikler, og dette er artikel nummer fire.

Sofie Linde og Lise Rønne som værter

Vi ved fra tidligere, at I ønsker jer et DMGP med to værter. Det var meget, meget entydigt i vores spørgeskema, og når vi tæller jeres stemmer op, er der også to meget klare vindere, som I foretrækker at se i spidsen for showet.

Med en ganske solid margen ned til nummer tre på listen, har I nemlig valgt Sofie Linde og Lise Rønne som jeres foretrukne Grand Prix-værter. Værtsparret passer godt ind i jeres forventninger om, at at DR vælger værter som er vant til at lave live-tv. Dog laver begge de to kvinder tv for TV2 for tiden, så det kan måske blive svært, men intet er jo umuligt.

Mens de to første pladser på listen ikke er nogen overraskelse, så har I stemt en person ind på tredjepladsen, som slet ikke er vant til at lave live-tv, men som til gengæld har en stor plads i mange danske grand prix-hjerter. Der er nemlig mange af jer, som gerne vil se Ole Tøpholm som grand prix-vært. Og hvem ved – måske DR har det lille es gemt i ærmet? Mens Tøpholm formentlig er den største grand prix-fan på listen, er der også på de næste pladser blevet plads til et par store grand prix-fans. Her vil mange af jer nemlig gerne se Ulla Essendrop og Jesper Groth.

99 bud på værter i Dansk Melodi Grand Prix

Herunder får i hele listen over alle der har fået stemmer fra jer. Det er rangeret efter hvor mange gange, de er blevet nævnt i besvarelserne:

16: Sofie Linde, Lise Rønne

10: Ole Tøpholm

9: Ulla Essendrop

7: Jesper Groth

6: Heino Hansen

5: Joakim Ingversen, Maria Fantino

4: Birthe Kjær, Emmelie de Forest, Felix Schmidt, Melvin Kakooza, Tina Müller

3: Abdel Aziz Mahmoud, Johannes Langkilde, Josefine Høgh, Julie Berthelsen, Jørgen de Mylius, Kåre Qvist, Martin Brygmann, Martin Johannes Larsen, Pelle Emil Hebsgaard, Sarah Grünewald

2: Bryan Rice, Christiane Schaumburg-Müller, Christopher, Johannes Nymark, Keld Heick, Kirsten Siggaard, Laurits Emanuel, Mads Steffensen, Natasha Crone, Nikolaj Lie Kaas, Rasmus Bjerg, Sara Bro, Sofie Lassen-Kahlke, Stefania Potalivo, Tine Gøtzsche, Trine Dyrholm

1: Adam Duvå Hall, Anders Lund Madsen, Anna Lin, Annette Heick, Annika Aakjær, Burhan G, Camilla Ottesen, Cecilie Beck, Cecilie Frøkjær, Chief 1, Christian Bonde, Christian Degn, Claus Elming, Divya Das, Frederik Haun, Henrik Milling, Hjalmer, Ida Wohlert, Jacob Riising, Jakob Fauerby, Jonas Rasmussen, Jonatan Spang, Julie Steincke, Jørgen Olsen, Kathrine Muff, Lasse Rimmer, Laus Høybye, Lene Beier, Lina Rafn, Linda P., Lise Baastrup, Mahamad Habane, Malte Ebert, Maria Lucia, Mark Stokholm, Megan Moore, Mette Lisby, Mickey Pless, Mikkel Beha Erichsen, Mikkel Klint Thorius, Mille Dinesen, Mille Lehfeldt, Morten Resen, Nicolai Molbech, Nikolaj Koppel, Peter Frödin, Rane Willerslev, Rasmus Brohave, Sam, Sidse Babett-Knudsen, Signe Svendsen, Simone, Stephanie Surrugue, Suni Merkistein, Søren Bundgaard, Thomas Blachman, Thomas Warberg, Tobias Hansen, Uffe Holm


Dette var del 4 af 5 i vores opfølgning på #KomSåDanmark spørgeskemaet.

Du finder alle artiklerne her >>

Norge: 3 MGP-semifinaler og folkefest i Trondheim

Norges største musikbegivenhed, Melodi Grand Prix, vender i 2024 tilbage, hvor det hele startede i 1960 med semifinaler på Marienlyst i Oslo, og med finale i Trondheim.

Stemningen ved sidste års finale i Trondheim Spektrum var på kogepunktet, da Alessandra løb med sejren i Melodi Grand Prix 2023. I 2024 vil den nye vinder kunne fejre sejren i den samme arena.

Tilbage til begyndelsen

Melodi Grand Prix blev afholdt for første gang i 1960, hvor Nora Brockstedt vandt med nummeret “Voi-voi” i NRKs studier i Marienlyst i Oslo. I 2024 vender showet tilbage til Marienlyst for de tre semifinaler og med første show lørdag den 13. januar.

“Studio 1 og Studio 2 i Marienlyst er hellig grund for starten af norsk TV-historie og Norges største musikshow gennem næsten 65 år. Musikken og historierne er indlejret i væggene, og begge studier vil blive brugt, når artisterne kæmper om en finaleplads foran 8500 mennesker i Trondheim Spektrum og næsten en million seere ved TV-skærmene,” forklarer Stig Karlsen, der er ansvarlig for musikken i MGP.

18 kunstnere i konkurrencen

18 deltagere dyster i næste års Melodi Grand Prix. Seks kunstnere og bands deltager i hver semifinale, hvor tre går videre til den store finale.

– Vi er meget begejstrede over det nye line-up i MGP. Vi kan love et meget højt niveau af kunstnere og sange, og et varieret og spændende repertoire. Der vil være store og kendte kunstnere, der vil være nye stjerneskud, et bredt udvalg af genrer og udtryk. Vi har sangene, som kan gøre sig stærkt gældende i Europa og verden. Og hvem ved, måske er 2024 året, hvor Norge igen vinder Eurovision Song Contest, siger Karlsen.

Finale i Trondheim Spektrum

Sidste års udsolgte finale blev en stor succes med over 8500 begejstrede fans i salen. Der vil endnu engang blive folkefest, når ni finalister skal kæmpe i finalen om at repræsentere Norge i Eurovision Song Contest 2024. Finalen lørdag den 3. februar finder sted i Trondheim Spektrum.

– “Trønderne” ved, hvordan man holder fest, og sammen med tilrejsende fra hele Norge og Europa bliver dette en aften til historiebøgerne. Der er stor spænding omkring, hvilke kunstnere der deltager i MGP 2024, og selvom vi ikke kan afsløre nogle navne nu, kan vi afsløre, at Trøndelag er godt repræsenteret blandt de 18 deltagende kunstnere. Det bliver spændende at se, hvor mange der går videre og får muligheden for at optræde på hjemmebane i Trondheim Spektrum, siger Karlsen.

Kunstnerne bliver præsenteret ved et stort presseevent fredag den 5. januar på Marienlyst i Oslo.

#KomSåDanmark: Sådan ville I skabe et godt Dansk Melodi Grand Prix

Del 3 af 5

#KomSåDanmark er en artikelserie, der lader op til Dansk Melodi Grand Prix 2024 ved at give vores bud på hvordan vi får Danmark tilbage i Eurovision-finalen i 2024.

Denne artikel tager udgangspunkt i de besvarelser, vi fik, da vi bad jer om at besvare et spørgeskema om Dansk Melodi Grand Prix.

Da vi skrev et spørgeskema til jer, omhandlende jeres bud på hvordan Danmark kommer tilbage på sporet og hvordan vi kan genskabe glæden ved Dansk Melodi Grand Prix, havde vi ikke forventet så mange svar. Vi valgte at gå nørdet og grundigt til værks, og forsøge at komme omkring alt hvad vi kunne forestille os – og der er over 200 af jer, der har gidet at bruge tid på at nørde med os. Det er vi simpelthen så glade for. Tak!

Vi har gennemgået alle svar, læst alle jeres kommentarer, og vi kan desværre ikke have samtlige kommentarer med i artiklen. Den ville simpelthen blive længere end John Dillermands ædlere dele, så vi har forsøgt at tage hovedpunkterne og udvælge de mest relevante svar, samt de svar der går mest igen hos jer. Vi har dog valgt de (mange) svar fra, som lyder ”Se på Sverige og Norge”, og i stedet valgt at fokusere på de mere konkrete besvarelser. Og bare rolig; selvom vi har barberet en del fra, er det stadig langt og nørdet. Vi har drysset jeres besvarelser ud over fem artikler, og dette er artikel nummer tre.

En kvalifikation til Eurovision Song Contest

Når det kommer til selve showets opbygning, så er de fleste fuldstændig enige om, at showet bør følge de regler der er ved Eurovision Song Contest. 67% af jer mener, at DMGP er en kvalifikationsrunde til ESC, og derfor bør følge reglerne, mens blot 16% mener, at det bør være tilladt med et live-orkester til Dansk Melodi Grand Prix. Her er altså en meget klar holdning blandt de danske grand prix-fans.

I er også fuldstændig enige om, at et godt Dansk Melodi Grand Prix indeholder flere sange end de otte vi har oplevet de seneste par år. 88% af jer svarer enten at I foretrækker 10 sange eller valgmuligheden ”12 eller flere”.

Dette hænger formentlig sammen med, at 60% af jer foretrækker at DR indfører semifinaler til Dansk Melodi Grand Prix. Blot 6% af jer mener, at otte sange, som DMGP indeholder lige nu, er et passende antal, og hvis man sidder og ønsker sig semifinaler, giver det jo meget god mening, at man gerne vil have så mange sange som muligt med.

Afgørelse på selve aftenen

Når den danske finale skal afgøres, er der lidt mere blandede holdninger. 70% af jer er enige om, at DMGP afgøres på selve aftenen, og altså ikke via online/radio-afstemninger i tiden op til. Dansk Melodi Grand Prix er et show, hvor finalen skal være det afgørende.

Her stopper enigheden dog også mellem jer. Halvdelen af jer foretrækker at alle sangene fremføres én gang, hvorefter et scoreboard introduceres og der uddeles point – ligesom vi kender det fra f.eks. Melodifestivalen og Eurovision. Den anden halvdel foretrækker dog, at nogle af fårene skilles fra bukkene. Her er det stort set 50/50 om den gruppe foretrækker en superfinale med tre sange, eller om man foretrækker at sende halvdelen af sangene videre, hvorefter de fremføres igen og der kan stemmes om en vinder. Der har ellers været råbt højt om, at DR bør ændre afstemningssystemet, men der er altså ikke helt enighed om, hvad det egentlig skal ændres til.

Når finalen skal afgøres, er der bred enighed om, at seerne skal have noget at sige. Blot 2% af jer – skud ud til jer fem – har sagt, at juryen skal have mere magt end seerne. Godt og vel halvdelen af jer foretrækker at juryen og seerne har lige meget magt, mens cirka en tredjedel foretrækker at seerne bestemmer 75% af resultatet, mens der stadig er en jury, som dog kun bestemmer 25%.

International jury, fans og fagfolk

Spørger vi jer, hvem der så skal sidde i den jury, som mange af jer foretrækker, er der tre grupper af folk der stikker ud. Næsten 2/3 af jer foretrækker at vi har en international jury, mens næsten lige så mange foretrækker, at der sidder grandprix-fans i den jury. Endelig foretrækker lidt over halvdelen, at juryen også indeholder folk fra musikbranchen. I kommentarerne til spørgsmålet er der to der uddyber, at fagfolkene ikke skal komme fra samme gren af branchen, men at der sidder nogle folk med forstand på forskellige genrer, og som er forskellige steder i hierarkiet.

Derudover bliver det også understreget af flere, at de gerne vil se hvad juryerne stemmer kontra hvad seerne stemmer. Særligt den internationale jurys stemmer (hvis altså de inkluderes) er folk meget interesseret i at se.

To værter, som er vant til live-TV

I foretrækker et show, hvor der er to værter – det siger godt og vel 80% af jer. Når I skal pege på hvad I leder efter i en god vært, er svaret lige så tydeligt: Vi skal have værter som er vant til at lave live-tv. Alle andre muligheder har fået opbakning fra under 25% af jer, så det er altså et ret tydeligt billede der tegner sig.

Der er mange gode bud på mulige værter, men den største pointe tror jeg i virkeligheden ikke handler så meget om personerne, men mere om showsene. Der er rigtig, rigtig mange besvarelser, hvor der bare står ”Se dog på Sverige!” Det er sikkert skrevet i god mening, men når det ikke uddybes, fremstår det, undskyld mig, en smule arrogant. For hvad mener folk egentlig? Derfor vil jeg gerne fremhæve to kommentarer, som har samme hovedpointe, men som også fortæller meget præcist hvad det er, de savner:

” Kig til Sverige når det kommer til pause acts. Medley, remix, duetter, satire og sarkasme”

Besvarelse på spørgeskema

Eller man kan kigge på denne her:

”Der blir’ ikke brugt nok tid og penge på at iscenesætte sange på en original, fangende og nytænkende måde ligesom man gør i Melodifestivalen! Se på showet som f.eks. Kingdom Come med Anna Bergendahl i Melodifestivalen! Showet i sig selv er simpelt, kamera vinklerne øger virkelig kvaliteten af et simpelt sceneshow, scenografi og bare fokus på godt lys, flot outfit, stærk og velovervejet koreografi som bare spiller maks!! Få folk ind som forstår sangen, musikken og kan visualisere sangen og give den det der skal til for at vinde Eurovision”

Dette er gode eksempler på, at kritik godt kan fremføres pænt, ordentligt og sobert. Det gør de fleste af jer heldigvis også – og tak for det.

Hvis vi holder fokus på den første kommentar, så skriver mange af jer, at det danske show har en tendens til at blive for plat, og at værterne af og til fremstår barnlige. Flere efterlyser sketches og sjove indslag undervejs i showet, men uden at det bliver for ”Ramasjang-agtigt”, som nogle af jer beskriver det.

Lad os opsummere: Dansk Melodi Grand Prix skal indeholde minimum 10 sange, og de skal fremføres efter samme regler som deltagerne vil mødes med, hvis de kommer til Eurovision Song Contest. Der kan kun stemmes på sangene på selve aftenen, og den foretrukne løsning er, at der kommer et scoreboard, hvor alle sangene får point. Pointene uddeles af både seere og jury. I juryen sidder en lang række fagfolk fra musikbranchen, samlet med grand prix-fans og internationale jurymedlemmer. Ved afstemningen bliver det meget tydeligt hvad juryen har stemt på.

Seerne guides igennem aftenen af to værter, som er vant til at lave live-tv, og derudover har DR haft ekstra fokus på at skabe et mere voksent og mindre pjattet show. Bl.a. sketches og indslag undervejs er forbedret. Derudover har DR også givet den ekstra gas ift. staging og kameravinkler, så showet fremstår mere professionelt.


Dette var del 3 af 5 i vores opfølgning på #KomSåDanmark spørgeskemaet.

Du finder alle artiklerne her >>

#KomSåDanmark: Her er alle jeres bud på kunstnere til DMGP

Del 2 af 5

#KomSåDanmark er en artikelserie, der lader op til Dansk Melodi Grand Prix 2024 ved at give vores bud på hvordan vi får Danmark tilbage i Eurovision-finalen i 2024.

Denne artikel tager udgangspunkt i de besvarelser, vi fik, da vi bad jer om at besvare et spørgeskema om Dansk Melodi Grand Prix.

Da vi skrev et spørgeskema til jer, omhandlende jeres bud på hvordan Danmark kommer tilbage på sporet og hvordan vi kan genskabe glæden ved Dansk Melodi Grand Prix, havde vi ikke forventet så mange svar. Vi valgte at gå nørdet og grundigt til værks, og forsøge at komme omkring alt hvad vi kunne forestille os – og der er over 200 af jer, der har gidet at bruge tid på at nørde med os. Det er vi simpelthen så glade for. Tak!

Vi har gennemgået alle svar, læst alle jeres kommentarer, og vi kan desværre ikke have samtlige kommentarer med i artiklen. Den ville simpelthen blive længere end John Dillermands ædlere dele, så vi har forsøgt at tage hovedpunkterne og udvælge de mest relevante svar, samt de svar der går mest igen hos jer. Vi har dog valgt de (mange) svar fra, som lyder ”Se på Sverige og Norge”, og i stedet valgt at fokusere på de mere konkrete besvarelser. Og bare rolig; selvom vi har barberet en del fra, er det stadig langt og nørdet. Vi har drysset jeres besvarelser ud over fem artikler, og i går udkom første artikel. De næste artikler vil udkomme over de næste tre dage.

Hvem kunne I godt tænke jer at se deltage i Dansk Melodi Grand Prix?

Det spørgsmål stillede vi jer i spørgeskemaet, og vi lavede den lille tilføjelse, at vi helst ville have realistiske bud. Det har I så valgt at ignorere fuldstændig, og fred være med det. Men vi har alligevel tilladt os at samle de otte mest populære realistiske bud fra jer, så her er line-uppet til Dansk Melodi Grand Prix 2024 ifølge jer:

  • Simone
  • Fyr og Flamme
  • Lasse Skriver
  • Rasmussen
  • Bryan Rice
  • Eivør
  • Ericka Jane
  • Svea S

Det er altid svært at vurdere hvad der er realistisk, men efter vores overbevisning, er det disse otte, vi skal sætte vores lid til.

188 bud på deltagere i Dansk Melodi Grand Prix

I får selvfølgelig også hele listen, her inddelt i antal gange de er nævnt i besvarelserne.

9: Christopher, Drew Sycamore

8: Andreas Odbjerg, Lukas Graham, Nicklas Sahl, Rasmus Seebach, Saint Clara, Simone

6: Fyr og Flamme, Jada, Mads Langer

5: Emmelie de Forest, Lasse Skriver, Medina, Oh Land, Rasmussen, Saveus, Tobias Rahim

4: Aqua, Aura Dione, Bryan Rice, Eivør, Ericka Jane, MØ, Pil, Prisma, Svea S

3: Alex Vargas, Asbjørn, Bathsheba, Blæst, Fallulah, Ganger, Infernal, Julie Berthelsen, Malte Ebert, Nik & Jay, Stine Bramsen, Thomas Buttenschøn

2: Anja Nissen, Artigeardit, Benjamin Rosenbohm, Birthe Kjær, Burhan G, Eyjaa, Hjalmer, Ida Laurberg, Kalaset, Martin Jensen, Micky Skeel, Nikolaj Valentin, RoxorLoops & Jasmine Rose, Søren Torpegaard Lund, Thomas Meilstrup, Tim Schou, Tina Dickow, Zar Paulo

1: Abby Mueller, Agnes Obel, Alexander Oscar, Alma Agger, Alphabeat, Ameli Dot, Anders Blichfeldt, Anders SG, Andrea Heick Gadeberg, Anemone Marie, Anna David, Anne Gadegaard, Annette Heick, Annisette, Ann-Mette Elten, Archangel, August Højen, Basim, Ben & Tan, Benjamin Hav, Betty Bitchslap, Blaue Blume, Bogfinkevej, Branco, Brødrene Olsen, Calby, Caroline Henderson, Christina Birksø, Christina Chanée, Christine Buckhardt, Dodo & The Dodos, Ea Kaya, Eee Gee, Elijah, Elle Bakke, Emilie Thorsby, Esther Brohus, Faustix, Gilli, Gobs, Guldimund, Heilung, Hella Joof, Huldre, Hymns From Nineveh, Ida Corr, Iris Gold, Jasmin, Jean Michel, JJ Paulo, Johanne Milland, Johnson, Jonah Blacksmith, Julie Pavon, Karui, Kashmir, Katinka Band, Kato, Kedde, Kellermensch, Kesi, KimOJax, Kind Mod Kind, Kirsten & Søren, Laura Mo, Laurits Emanuel, Leonora, Lis Sørensen, Louis Jarto, Lucy Love, Lueenas, Mads Moldt (Meum Zel), Maja og De Sarte Sjæle, Maria Lucia, Marie Carmen Koppel, Mattias Kolstrup, Mattis, Me & My, Me And My Maddy, Mercenary, Michael Hausted, Michael Learns To Rock, Mina Okabi, Myrkur, Nabiha, Nanook, Nicklas Sonne, Nima, Noah Carter, Outlandish, Page Four, Peter Frödin, Phønix, Rangleklods, Rasmus Lyberth, Red Warszawa, Reiley, Reveal Party, Rosel, Roya, SamSara, Sander Sanchez, Sandra Hussein, Sanna Nielsen, Sanne Salomonsen, Sara Broberg, Scarlet Pleasure, Sebastian Lind, Sigmund, Silas Holst, Simon Kvamm, Simon Lynge, Simpelthen, Small Time Giants, Sorten Muld, Statisk, Stig Rossen, Sundays, Svartsot, Søn, Søren Emil, Thomas Helmig, Thor Farlov, Tim Christensen, Troels Gustavsen, Ukendt Kunstner, Ulige Numre, Uro, Who Killed Bambi, Zayna, Ættir


Dette var del 2 af 5 i vores opfølgning på #KomSåDanmark spørgeskemaet.

Du finder alle artiklerne her >>

Årsmøde i den danske fanklub med Myllepris og Eurovision koncert

Årsmødet i den danske Melodi Grand Prix-fanklub, Melodigrandprixfans.dk, er altid en festlig dag, og igen i år var der noget for enhver smag.

Klubben holdt lørdag den 4. november sin årlige generalforsamling og årsmøde med koncert i HUSET KBH i Rådhusstræde, som blandt andet tidligere har lagt rammer til Eurofancafeen under Eurovision i København i 2014.

Først på dagen kunne medlemmerne møde DRs Grand Prix-chef Erik Struve Hansen, som fortalte om planerne for Dansk Melodi Grand Prix 2024 og afslørede nye detaljer om showet.

Læs også: Generalforsamling i den danske Melodi Grand Prix fanklub: Nye detaljer om DMGP 2024

Erik Struve Hansen fortæller om planerne for Dansk Melodi Grand Prix 2024 på årsmødet i Melodigrandprixfans.dk

Henrik Krogsgaard modtager Mylleprisen

Ved eventet blev den traditionsrige Myllepris uddelt. Mylleprisen blev indstiftet i 2013 og uddeles for at hædre en person, der har gjort en bemærkelsesværdig og ekstraordinær indsats indenfor Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest. 

I år gik prisen til Henrik Krogsgaard for sin rolle som dirigent og kapelmester i Dansk Melodi Grand Prix op igennem 80’erne og 90’erne. Henrik Krogsgaard var i øvrigt med Birthe Kjær på scenen under Eurovision i 1989 med sangen “Vi maler byen rød”. Du kan få genopfrisket, hvordan det så ud, i videoen herunder.

Koncert med Eurovision klassikere

Klokken 20.00 åbnedes dørene til aftenens koncert, hvor DJ Ohrmeister varmede op, før aftenens konferencier DQ kunne præsentere de 3 Eurovision artister, som var på programmet.

Anna Sahlene deltog i Eurovision i 2002 for Estland med sangen “Runaway”, som sluttede på en 3. plads, og har flere gange deltaget som korsanger for svenske kunstnere

Lindsay Dracass deltog for Storbritannien i Parken i 2001, hvor hun fik en 15. plads med sangen “No dream impossible”.

Endelig optrådte også den norske gruppe KEiiNO, bestående af Alexandra Rotan, Tom Hugo og Fred Buljo. Gruppen blev dannet i 2018, og i 2019 repræsenterede de Norge i Tel Aviv med sangen “Spirit in the Sky”. De blev samlet nummer seks i konkurrencen men vandt seerafstemningen. I 2021 prøvede KEiiNO igen lykken i norsk MGP og blev nummer to med deres “Monument”.

Siden da har de givet et hav af koncerter rundt i verden og optrådt ved flere OGAE fester.

Se højdepunkter fra koncerten herunder.

Azerbaijan: AISEL forsøger at gøre comeback til Eurovision 2024

Update: Efter audition er der nu 6 artister tilbage i konkurrencen. Det er endnu ikke annonceret, hvordan vinderen findes.

Top 6 artister er :

  • Emy Lia
  • İlkin Dövlətov & Mila Miles & Etibar Əsədli
  • Aisel
  • Fahree
  • Qorqud
  • Səbinə Quluzadə

Azerbaijan er det seneste land i rækken af Eurovision 2024-deltagere, som har delt information om deres nationale udvælgelse.

16 kunstnere var oprindeligt udvalgt til audition foran en jury bestående af lokale musikprofessionelle og ansatte fra Ictimai TV. Dog måtte en enkelt kunstner trække sig af medicinske årsager. Blandt de resterende 15 er den tidligere Eurovision-deltager AISEL, som har den tvivlsomme status at være den første Eurovision-deltager fra Azerbaijan, som ikke kvalificerede sig til finalen, da hun deltog i 2018.

Nogle af deltagerne er allerede kendte navne i Azerbaijan, såsom Qorqud, Emy Lia, Fahree og Mila Miles. Men størstedelen er upcoming, yngre musikere, der håber på at bruge Eurovision-scenen som et springbræt til stjernestatus.

I år har størstedelen af de 15 artister enten selv skrevet eller været med til at skrive deres sange. Æraen med svensk import synes altså at være slut, i alt fald for nu.

I juryen sad blandt andre Nigar Jamal, som vandt Eurovision i 2011 med “Running Scared” sammen med Eldar Gasimov, og Aysel Teymurzadeh, som endte på en tredjeplads i 2009 sammen med Arash og sangen “Always”.

Ictimai har endnu ikke afsløret nogle af de potentielle bidrag.

De 15 artister i Azerbaijans nationale udvælgelse

  1. Aisel
  2. Mari
  3. Sabina Guluzadeh
  4. Fahree
  5. Rilaya
  6. Sabina Beyli
  7. Alesker
  8. Lexa
  9. Edgar Ravin
  10. Amrah
  11. Emy Lia
  12. Qorqud
  13. Rahib Mirzəyev og Tofiq Yadigar
  14. Tofiq Hacıyev og Camal Qurbanov
  15. lkin Dövlətov, Mila Miles og Etibar Əsədli

Interview: Catrine drømmer om duet med Fyr og Flamme

I midten af september kom den danske duo Fyr og Flamme med en efterlysning, som blev delt på de sociale medier.

Vi søger en sangerinde til at hjælpe os i mål med en duet. Vi vil gerne tilbyde pladsen til et ubeskrevet blad, og lade hele rejsen blive et eventyr

En af duoens følgere, Catrine Christensen, der ligesom Jesper og Laurids også selv er Eurovision-fan, opdagede ved et tilfælde opslaget og valgte at byde ind på rollen som sangerinde på Fyr og Flammes kommende single “Næste lørdag”.

Vi har taget en snak med Catrine, som i 10 år har været en del af synthpop duoen SoftWave sammen med Jerry Olsen. Duoen har netop udgivet sit 2. album “Things we’ve done”.

En del af Fyr og Flammes energi

Catrine, som i SoftWave skriver og synger på engelsk, har længe ønsket sig at indspille og udgive på dansk som et sideprojekt, enten solo eller med andre. Med Fyr og Flamme håber hun at kunne gøre den drøm til virkelighed:

Jeg så ved et tilfælde Fyr & Flamme’s opslag i mit feed på Instagram, hvor de opfordrede alle sangerinder i Danmark til at ansøge om at synge duet på deres kommende sang. Jeg er generelt glad for energiske sange, og den energi Fyr & Flamme har, kunne jeg godt tænke mig at være en del af som et sideprojekt.

Catrine har haft mange sideprojekter i sin tid i musikbranchen bl.a. som feat., sangskriver, remixer, topliner, kor mm. Som udøvende kunstner ser hun det som en vigtig ting at udvikle sine kompetencer. Men det er også vigtigt at have det sjovt, fortæller hun.

Jeg synes rigtig godt om sangen. Jeg skulle lære den udenad og så filme mig selv imens jeg sang henover det tilsendte track. I første omgang syntes jeg melodien virkede svær og jeg tænkte, den lærer jeg aldrig, men så lagde jeg projektet lidt fra mig, indtil jeg havde en intens halv time for mig selv, og så sad den ellers bare lige i skabet. Jeg kan faktisk rigtig godt lide at synge sangen og håber at de tager godt imod mit bidrag.

Ansøgningfristen til at komme i spil som Fyr og Flammes nye sangerinde var 1. november og nu venter Catrine i spænding på afgørelsen. Hvis hun bliver valgt, er der flere ting at glæde sig til:

Et nyt netværk med spændende nye muligheder og forhåbentlig også live optrædener, som jeg ville elske at deltage i.

At sprede glæde via stemmen

Ingen i Catrines familie var aktive i musikbranchen og derfor var det først, da hun flyttede hjemmefra, at interessen for at synge begyndte at spire. Flere havde dog lagt mærke til hendes talent og opfordrede hende til at gøre noget ved det.

Jeg har nok altid været en performer med ønsket om at sprede glæde ud til folket via min stemme. Men først da jeg mødte Jerry i 2007, som havde synthesizere og producerede egne elektroniske numre, fandt jeg for alvor ud af, at jeg kunne udfolde min indre drøm sammen med ham.

Min første sangundervisning blev nøje udvalgt i 2015 hvor jeg mødte op hos Søren Lee, som bl.a. underviser i SLS-teknikken og er autoriseret af Michael Jacksons sangunderviser, Seth Riggs (som desværre ikke lever mere). Jeg har altid haft en vision om, at hvis jeg skulle springe ud i dette projekt, skulle jeg gå all-in. 

Vandt familiens Eurovision pulje efter Brdr. Olsens sejr

At se Eurovision har altid været en fast tradition i Catrines familie, hvor man hvert år i maj var til Eurovision fest hos en ven af familien, som havde et hjem med stor have, spillemaskiner, swimmingpool, bar og et godt lydanlæg. Catrine elskede at være med og lege med alle de andre børn.

Det var også til denne Eurovision fest, at Catrine spottede den senere vinder af konkurrencen i år 2000. Her havde man hvert år en Eurovision pulje, hvor konceptet var, at alle der stemte, lagde penge i puljen. Den, der havde stemt på Eurovision-vinderen, vandt alle pengene i puljen.

Jeg husker tydeligt det første år, jeg for alvor deltog og vandt. Det var år 2000, hvor jeg var 12 år og stemte rigtigt – året hvor Brødrene Olsen vandt med “Smukt som et stjerneskud”. Det var en stor oplevelse for mig.

Catrine forklarer, at det også var dengang, hun opdagede gnisten ved at komme så tæt på sangene. Hun fik efter eget udsagn kuldegysninger, når hun kunne mærke de gode produktioner.

Foto: Krestine Havemann

Eurovision og Dansk Melodi Grand Prix har været en stor øjenåbner for mig i en tidlig del af mit liv og er højst sandsynligt også årsagen til at jeg selv synger i dag

Det var også en Eurovision-vinder, som var den første sangerinde, der inspirerede Catrine og stadig gør det den dag i dag, nemlig Celine Dion:

“My Heart Will Go On” hørte jeg første gang, da jeg var i biografen med min farmor i 1997 og så TITANIC. Efterfølgende var det jo bare MTV på repeat på fjernsynet derhjemme, så jeg kunne lære al den gode musik udenad, Heriblandt, Tina Turner med “What’s Love Got To Do With it”, Avril Lavigne “Sk8terboy” og mange flere.

Tanken om selv at stille op i Dansk Melodi Grand Prix har også strejfet duoen, som også flere gange er blevet opfordret til det af fans.

Vi blev første gang spurgt af en fra publikum efter en koncert, vi spillede i London i 2018.  Han var overbevist om, at vores musik ville egne sig godt til Eurovision. På det tidspunkt havde vi dog andre planer, nemlig at komme tættere på vores fælles idol, Erasure, som faktisk lykkedes, da vi under corona lockdown blev inviteret til at lave remix til forsangerens solo-projekt “Andy Bell is Torsten”. Vinylen endte på UK OFFICIAL VINYL CHARTS, så det er vi meget stolte af.

Både Catrine og Jerry, som er den anden halvdel af SoftWave, er meget glade for de gode melodier, lyd og sange fra 80’erne uden for meget autotune.

Da jeg er fra 1988, er jeg primært vokset op med 90’er musikken. Derfor kan man høre et godt mix af 80′ & 90′ i vores musik, men med en efterhånden moderne sound, som vi er ret stolte af. Især på det nye album ”things we’ve done” .

ABBA- og Erasure sammenligning

SoftWave har både opmærksomhed i både ind- og udland. Nummeret “Never Gonna Let You Down” fra duoens nye album er blevet anbefalet af DR Karrierekanonen.

Derudover har det engelske magasin The Electricity Club fulgt SoftWave, siden Catrine og Jerrys debut i London i 2017, og de roser duoen for at komme tæt på sine idoler. Her nævner Catrine selv Erasure som en del af drivkraften bag deres rejse. SoftWaves nye nummer “Taking Life For Granted” sammenlignes af magasinet med ABBA:

‘Taking Life For Granted’ goes all ABBA-esque with someone “lacking gratitude” under attack, although the rousing chorus and a particularly joyous instrumental break provides the infinite hope.

The Electricity Club

Om sammenligningerne slutter Catrine af:

I og med at Erasure’s forsanger er fan af ABBA og har udgivet en række ABBA cover numre, som Jerry især har lyttet meget til – og mig som hørte ABBA enormt meget i mit barndomshjem, er det slet ikke underligt at et af vores bedste numre på albummet, sammenlignes med dem. Vi havde dog ikke selv tænkt på ABBA da vi producerede nummeret. Det var et af de numre, som vi bare vidste, ville blive godt, det var der ingen tvivl om. Derfor var det også det sidste nummer vi færdiggjorde på albummet.

Foto: Krestine Havemann

Lyt til SoftWave’s nye album: SoftWave – things we’ve done (lnk.to)

SoftWave’s øvrige musik: SoftWave (lnk.to)

SoftWave’s officielle hjemmeside: www.softwavemusic.com

SoftWave er en fremtrædende synthpop-duo, bestående af medlemmerne Catrine Christensen og Jerry Olsen, som er kendt for deres karakteristiske lyd, bevægende tekster og forførende live-show. Duoen har opnået international anerkendelse for deres evne til at
skabe musik og live optrædener, der berører dybt. Med en række vellykkede udgivelser og en dedikeret fanbase, fortsætter SoftWave med at udfordre grænserne inden for synthpop genren. Efter udgivelsen af SoftWave’s anmelderroste og hitliste-placerede debut album “Game On”, gæstede de Jakob Stegelmann i Bremen Teater, turnerede med de millionsælgende OMD (UK) til udsolgte koncerter i Skandinavien og lavede remix til Erasure’s Andy Bell til hans LP ’Club Torsten’ som endte på UK OFFICIAL VINYL CHARTS.

29. september 2023 udkom et nyt SoftWave remix ”Love is Everywhere” via Cherry Red Records (UK) på CD og digitalt, som netop har fået 5-stjerner af Retropop (UK). Originalen blev produceret af Pet Shop Boys for 30 år siden og blev Cicero’s hit. Cicero var tidligere signet af Pet Shop Boys og det kan afsløres at selveste Neil Tennant (Pet Shop Boys) synger kor på SoftWave’s remix med backing kor fra Catrine Christensen (SoftWave). ”Also featured are five newly-commissioned 2023 remixes of the hit single ‘Love is Everywhere’ by a range of leading underground synth-pop acts.”

Efter udgivelsen af albummet ”things we’ve done”, skal de turnere i ind- og udland (2023-2024). SoftWave er b.la. blevet inviteret til showcases på nationalt TV, samt at spille deres debut-koncert i Tyskland i samarbejde med det tyske pladeselskab Electro-Shock-Records.
28. oktober spillede SoftWave i Operaen på Christiania og 9. december spiller de på den svenske festival ElectriXmas 2023. Alt dette tilsammen, forventes at give SoftWave stor eksponering nationalt og internationalt. Duoens 10 års jubilæum til februar 2024, vil derfor
ligge perfekt i forlængelse af ”things we’ve done” og vil være startskuddet på et nyt spændende kapitel.

Generalforsamling i den danske Melodi Grand Prix fanklub: Nye detaljer om DMGP 2024

I dag holdt den danske Melodi Grand Prix fanklub, melodigrandprixfans.dk, sin årlige generalforsamling i HUSET i København. Ved den lejlighed kiggede den danske Grand Prix-chef, Erik Struve Hansen, forbi og gav nye detaljer om showet den 17. februar 2024.

Vi har samlet op på de vigtigste punkter herunder:

DR vil gøre mere ud af at vælge sange, der har potentiale til at klare sig både i Danmark og internationalt, og kunstnere der har, hvad der skal til, for at klare distancen.

Showet bliver ifølge Erik Struve Hansen “mere champagneglas end fadølskrus” og vil i højere grad blive målrettet mod voksne seere.

Der er sendt ca. 500 sange ind i den åbne konkurrence.

Billetterne til Dansk Melodi Grand Prix 2024 bliver sat til salg i starten af december, hvor værterne også også forventes at blive offentliggjort.

Deltagerne bliver offentliggjort ca. 3 uger for showet. Den 10. februar, altså ugen før finalen, sender DR et optaktsshow, hvor alle deltagerne optræder med akustiske/unplugged versioner af deres sange. Formålet med dette show er at styrke kendskabet til de 8 acts og sange samt komme bagom showet og forberedelserne.

Der kommer igen til at være to afstemningsrunder. I første runde vil der ikke være hverken scoreboards eller omstillinger. Værterne offentliggør finalisterne i tilfældig rækkefølge. Det blev ikke afsløret, hvor mange sange, der sendes videre til 2. runde.

Der kommer til at være 10 danske og 10 udenlandske jurymedlemmer og det blev også afsløret, at Eurovision ekspert og tidligere Eurovision kommentator Ole Tøpholm har haft en vigtig rolle i forbindelse med udvælgelsen af jurymedlemmerne. Jurymedlemmerne er ikke afsløret på nuværende tidspunk, men offentliggøres under showet.

I finalen kommer der igen til at være et mindre liveband, men det vil være valgfrit for deltagerne, hvorvidt de ønsker at bruge det.

Vinderen bliver offentliggjort på samme måde som i år med procenter på en bjælke.

Alle intro- og mellemacts vil være tydeligt forbundet til Dansk Melodi Grand Prix eller Eurovision, medmindre der er en helt særlig grund til at gøre noget andet.

Vi tager forbehold for fejl i ovenstående information, da detaljerne kommer fra et live foredrag og ikke er bekræftet via interview.

#KomSåDanmark: Jeres bud på en god udvælgelsesproces

Del 1 af 5

#KomSåDanmark er en artikelserie, der lader op til Dansk Melodi Grand Prix 2024 ved at give vores bud på hvordan vi får Danmark tilbage i Eurovision-finalen i 2024.

Denne artikel tager udgangspunkt i de besvarelser, vi fik, da vi bad jer om at besvare et spørgeskema om Dansk Melodi Grand Prix.

Da vi skrev et spørgeskema til jer, omhandlende jeres bud på hvordan Danmark kommer tilbage på sporet, og hvordan vi kan genskabe glæden ved Dansk Melodi Grand Prix, havde vi ikke forventet så mange svar. Vi valgte at gå nørdet og grundigt til værks, og forsøge at komme omkring alt, hvad vi kunne forestille os – og der er over 200 af jer, der har gidet at bruge tid på at nørde med os. Det er vi simpelthen så glade for. Tak!

Vi har gennemgået alle svar, læst alle jeres kommentarer, og vi kan desværre ikke have samtlige kommentarer med i artiklen. Den ville simpelthen blive længere end John Dillermands ædlere dele, så vi har forsøgt at tage hovedpunkterne og udvælge de mest relevante svar, samt de svar der går mest igen hos jer. Vi har dog valgt de (mange) svar fra, som lyder ”Se på Sverige og Norge”, og i stedet valgt at fokusere på de mere konkrete besvarelser. Og bare rolig; selvom vi har barberet en del fra, er det stadig langt og nørdet. Vi har drysset jeres besvarelser ud over fem artikler, som vil udkomme de næste fem dage.

Artister med solid live-erfaring

Lad os starte hvor DR starter, nemlig med udvælgelsen af artisterne. Her opstillede vi seks muligheder, som vi bad jer rangere efter vigtighed: Etablerede artister, ukendte stjerneskud, artister med solid live-erfaring, musikalsk bredde i showet, sangskrivere med Eurovision-erfaring og sangskrivere med store hits på CV’et. Her var det meget tydeligt, at der lægges stor vægt på, at de artister der stiller op til DMGP er trænede i at stå på en scene. 80% af jer har ”artister med solid live-erfaring” som et af jeres tre vigtigste punkter, mens 55% har ”etablerede artister” højt på listen. Samtidig er der ikke meget efterspørgsel på ”ukendte stjerneskud”, som scorer lavest eller næstlavest hos knap 40% af jer, mens det I giver mindst for, er ”sangskrivere med store hits på CV’et”, som hele 60% af jer placerer på de to laveste placeringer.

Men hvordan skal DR så komme i kontakt med disse etablerede artister med den solide live-erfaring? Knap 80% af jer foretrækker, at der er en åben konkurrence, hvor alle skal kunne sende deres bidrag ind, og DR så skal udvælge. Kun lidt over halvdelen af jer foretrækker at DR har direkte kontakt til musikbranchen, så alt tyder altså på, at mange ønsker sig, at artisterne selv sidder hjemme i deres studier og får ideen om at deltage i Melodi Grand Prix – den del skal DR ikke blande sig i.

En gevinst ved at deltage

Under kommentarerne til dette spørgsmål er der folk der foreslår at lade fansene have en indflydelse på udvælgelsen af sange, som vi tidligere har set DR gøre. Det foreslås også at lade tidligere Grand Prix-vindere være med til udvælgelsen, ligesom DR’s radioafdelings eget talentprogram Karrierekanonen nævnes som en mulighed for at opdage nye sangere og sange.

I den åbne besvarelse, hvor I har haft mulighed for at byde ind med råd til DR ift. udvælgelsen er der flere gode pointer. Det nævnes bl.a. at sangene i DMGP har haft en tendens til at være for sikre, og at man bør tage nogle chancer med de mere skæve bidrag. Her har Fuld Effekt og Nicklas Sonne begge været bemærkelsesværdige de sidste par år, og det vil seerne altså gerne se mere af – måske endda endnu vildere. Det anbefales også flere steder, at DR henvender sig direkte til relevante sangskrivere, mere end til selve sangerne.

En anden pointe, som er gået igen i flere svar er, at man skal lade være med at styre, hvornår musikken udgives. Der henvises bl.a. til Ungarn, som har taget kontakt til aktuelle hitmagere for at tilbyde, at deres hit kunne komme med i A Dal. Altså skal en artist kunne udgive en sang i november, og hvis den bliver et stort hit, så skal DR sørge for at få den med i Melodi Grand Prix’et. På den måde kan man sikre, at gode sange kommer med i finalen, mener nogle af jer.

Endelig kommer I også med en anden pointe, som mange skriver om, og som vi også synes er værd at fremhæve: Artisterne skal føle, at der er en gevinst ved at deltage. Også selvom man ikke vinder. I er skuffede over, hvor lidt nogle af sangene bliver spillet på DR’s radiokanaler, og en enkelt foreslår endda, at hvis man er med i DMGP, så skal man loves et antal minimumsafspilninger – ikke blot for grand prix-sangen, men også for en eller to sange mere. På denne måde bliver det attraktivt for deltagerne at sende sange ind, da man kan være sikker på en vis promovering og en chance for at etablere sig på den danske musikscene. Derudover skal nye artister tilbydes et coaching-forløb, hvor de får hjælp til at skabe en musikalsk karriere, mener flere.

En god live-vokal

Når det kommer til sangens sprog, er der til gengæld rørende enighed blandt alle svarene. I er fløjtende ligeglade med om sangen er på dansk, engelsk eller et hvilket som helst andet sprog. Over 60% af jer har svaret, at det kommer an på hvad der passer bedst til sangen, og at sproget dermed ikke er afgørende.

I er også blevet bedt om at rangere vigtigheden af følgende elementer ved den danske sang: Komposition og sangskrivning, en god live-vokal, et godt show/staging, originalitet og en betydningsfuld tekst. Her er folket rørende enige om, at vi ikke giver fem potter noget-som-helst for en betydningsfuld tekst, som over 80% af jer har angivet som det mindst vigtige overhovedet. Komposition og sangskrivning scorer generelt lige en anelse højere end en god live-vokal, men det er de to ting der topper listen klart. I ønsker at se en god sang, der bliver sunget godt. Så kommer stagingen og originaliteten klart i anden række, mens teksten – den er vi fuldstændig ligeglade med.

Opsummering

Så for at opsummere, så skal DR sørge for en åben konkurrence, hvor der lægges vægt på at de indsendte sange synges af erfarne live-performere. Juryen, som skal bedømme og udvælge de indsendte sange, skal være større og mere gennemskuelig og skal gerne indeholde tidligere grand prix-deltagere, som ved hvad det drejer sig om. Det udvalg skal fokusere på, at sangene ikke kun bliver P4-venlige sange, men at DMGP også skal rumme de mere skæve bidrag. Bidragene skal dog stadig synges af en dygtig sanger(inde).

Når sangene er udvalgt, skal der være fokus på at få promoveret samtlige sange ordentligt. Det betyder massiv airplay til alle sangene, og også gerne til andre af kunstnernes sange. Derudover skal kunstnerne tilbydes et coaching-forløb, for på den måde at sikre sig, at det er attraktivt for kunstnere at stille op til DMGP.


Dette var del 1 af 5 i vores opfølgning på #KomSåDanmark spørgeskemaet.

Du finder alle artiklerne her >>

Efter Lissandros sejr: Frankrig forbereder sig til Junior Eurovision 2024!

Efter Lissandros sejr ved Junior Eurovision 2022 i Jerevan med sangen ‘Oh Maman!’ – Frankrigs anden sejr på tre år – arrangerer France Télévisions den 21. udgave Junior Eurovision Sangkonkurrence, som afholdes i Palais Nikaïa i Nice.

16 lande vil deltage, når showet sendes live søndag den 26. november. Estland deltager for første gang, mens Tyskland vender tilbage efter et års fravær. Dette gør det til det første Junior Eurovision, hvor alle de såkaldte ’Big 5’ (Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien) deltager sammen.

Heroes – Mere end blot et slogan

France Télévisions har valgt ‘Heroes’ som tema for begivenheden. Heroes er valgt, da det er et ord, der inspirerer og giver børn styrke, og det vil være i fokus under hele arrangementet.

Det valgte artwork til Junior Eurovision 2023 fanger energien i ordet ’Heroes’, med glade farver og et moderne ’street art’-look, der taler til alle generationer.

Martin Österdahl, Executive Supervisor for JESC, fortæller:

“Vi er glade for at vende tilbage til Frankrig til den 21. Junior Eurovision konkurrence, kun 2 år efter en Frankrigs sidste spektakulære værtsrolle i Paris. Teamet hos France Télévisions har erfaringen, visionen og passionen til at skabe noget virkelig magisk i Nice til november, og vi ser frem til at arbejde sammen med dem i de kommende måneder om endnu et spændende show.”

Delphine Ernotte-Cunci, præsident for France Télévisions og for EBU tilføjer:

“France Télévisions er stolte over at byde unge kunstnere fra hele Europa velkommen for at fejre musikkens forenende kraft. Jeg er meget glad for, at denne 2. udgave af Junior Eurovision arrangeret af Frankrig vil finde sted i Nice, en by med historie og kultur, der er kendetegnende for vores land. Igen i år vil Junior Eurovision glæde både unge og gamle, som følger denne festlige og populære begivenhed i Palais Nikaïa og på EBUs officielle medier.”

Alexandra Redde-Amiel, chef for Variety and Entertainment hos France Télévisions, siger:

“I 2023 starter eventyret igen. Sikken en ære at have chancen for at arrangere og producere et af de største europæiske musikshows endnu en gang i Frankrig sammen med EBU, alle delegationerne og alle de unge kunstnere! Junior Eurovision Sangkonkurrence viser, hvor meget kulturel og musikalsk power vores nye generationer har i verden.

Vi er utroligt heldige at blive budt velkommen af byen Nice, den berømte og ikoniske “franske Riviera”, med sin internationale udstråling. Vi er utroligt taknemmelige for borgmester Christian Estrosi og hans team.”

Christian Estrosi, borgmester i Nice, præsident for Nice Côte d’Azur Metropolis, præsident for Provence-Alpes-Côte d’Azur Regionen tilføjer:

“Det er en ære for byen Nice at være vært for en anerkendt europæisk konkurrence som Junior Eurovision, som samler 16 deltagende lande og mere end 33 millioner tv-seere. Nice har et unikt landskab, opført som et UNESCO World Heritage Site, hvilket vil være en exceptionel kulisse for Junior Eurovision-deltagerne. Men det er meget mere end det.

Deltagere i Junior Eurovision 2023

LandKunstnerSangSprog
 AlbanienViola Gjyzeli“Bota ime”Albansk
 ArmenienYan Girls“Do It My Way”Armensk, engelsk
 EstlandArhanna“Hoiame kokku”Estisk
 FrankrigZoé Clauzure“Cœur”Fransk
 GeorgienAnastasia & Ranina“Over the Sky”Engelsk, Georgisk
 HollandSep & Jasmijn“Holding On to You”Hollandsk, engelsk
 IrlandJessica McKean“Aisling”Irsk
 ItalienMelissa & Ranya“Un mondo giusto”Italiensk
 MaltaYulan“Stronger”Engelsk
 NordmakedonienTamara Grujeska“Kaži mi, kaži mi koj” (Кажи ми, кажи ми кој)Makedonisk, Engelsk
 PolenMaja Krzyżewska“I Just Need a Friend”Polsk, engelsk
 PortugalJúlia Machado“Where I Belong”Portugisisk, engelsk
 SpanienSandra Valero“Loviu”Spansk, engelsk, fransk, italiensk, portugisisk
 StorbritannienStand Uniqu3“Back to Life”Engelsk
 TysklandFia“Ohne Wrote”Tysk
 UkraineAnastasia Dymyd“Kvitka” (Квітка)Ukrainsk, engelsk

Recap video

Grækenland: Marina Satti valgt internt til Eurovision 2024

Græske ERT har netop offentliggjort deres kunstner til Eurovision Song Contest 2024. Offentliggørelsen skete i programmet “Studio 4” med Nancy Zampetoglou og Thanasis Anagnostopoulos som værter.

Marina Satti er valgt internt til at repræsentere Grækenland i landets 50-års jubilæum i konkurrencen. Sangen, som Marina Satti vil synge på Eurovision-scenen i Malmö, er endnu ikke blevet valgt.

I løbet af sin karriere har Marina Satti udviklet en unik lyd, der kombinerer forskellige musikalske traditioner, som hun voksede op med, såsom græsk, arabisk og balkan musik.

Satti har repræsenteret Grækenland i EBU’s Euroradio Jazz Orkester med værker af Peter Herbolzheimer, sunget i John F. Kennedy Centret i Washington med World Jazz Nonet og deltaget i a cappella vokalgruppen The Singing Tribe i samarbejde med Bobby McFerrin.

I maj 2022 udgav hun sit første album YENNA, i 2023 præsenterede hun den korte dokumentarfilm FLABOURO og udgav TUCUTUM – en sang-kommentar om musikgenren Balkan trap, som gik viralt henover sommeren.

Jagten på den græske Eurovision-sang er begyndt

Den græske tv-station ERT har nu i samarbejde med Golden Records og Minos EMI påbegyndt søgningen efter Marina Sattis sang til Eurovision. Sangskrivere kan indsende deres sange til eurovision2024@ert.gr inden 1. december 2023, hvis sangene opfylder følgende kriterier:

  • Sangen skal være original
  • Sangen må ikke være offentliggjort endnu
  • Varigheden må ikke overstige tre minutter

Lyt til tidligere hits fra Marina Satti

Mens vi venter på Marina Sattis sang til Eurovision, kan du lytte til et par af sangerindens hits herunder.

#KomSåDanmark: Del din feedback med os | Dansk Melodi Grand Prix 2024

#KomSåDanmark er en artikelserie, der lader op til Dansk Melodi Grand Prix 2024 ved at give vores bud på, hvordan vi får Danmark tilbage i Eurovision-finalen i 2024.

I forbindelse med vores optakt til Dansk Melodi Grand Prix 2024, #KomSåDanmark, er det blevet tid til at inddrage jer, vores kære læsere.

Som Eurovision fans har I i høj grad fingeren på pulsen i forhold til, hvad der fungerer i Eurovision og et stort overblik over fremgangsmåder og initiativer på tværs af Europa (og Australien).

Vi vil derfor sætte rigtig stor pris på jeres feedback og beder jer udfylde nedenstående spørgeskema. Deltagelsen er 100% anonym og svarene vil blive afsløret på Eurovision.dk. Vi vil også sende resultatet til DR.

For at så mange som muligt deltager i undersøgelsen, må I meget gerne dele artiklen med jeres Eurovision interesserede venner.

Lad os få Danmark tilbage i finalen i Malmø! #KomSåDanmark 🙂

Create your own user feedback survey

Malta: 36 artister deltager i MESC – sangene offentliggøres fra 27. oktober

Den maltesiske tv-station har offentliggjort en liste over de 36 kunstnere, der vil dyste i MESC (Malta Eurovision Song Contest) i håbet om at repræsentere Malta ved Eurovision Song Contest 2024. Du kan se artister og sangtitler i listen nederst.

Fra den 27. oktober vil sangene blive præsenteret hver uge i tv-showet “XOW” på maltesisk fjernsyn, ni ad gangen. Dette vil ske over en periode på fire uger, og 12 af de 36 sange vil blive stemt videre til finalen.

Det er endnu uvist, hvornår den endelige MESC-finale vil finde sted.

ArtistSang
Christian ArdingBellus
Cosette BaldacchinoFree Fall
DanBaraxx
Denise MerciecaMara
Desirei GrechWatch Me
Dominic CiniBewsa
Eliana Gomez BlancoThere’s Only Flowers
ErbaSirena
Franklin CallejaPuppet
Gail AttardWild Card
Greta TudeTopic (Bla Bla)
Haley AzzopardiTell Me That It’s Over
JanvilMan
Jessica MicallefTagħna Tnejn
Karin DuffBreaking Bad
Kurt CallejaMisunderstood
Kyle GeorgeArrows
Lisa GauciBreathe
Lyndsay PaceFire Proof
Maria ChristinaMoving On
Marie ClaireFading
Mark Anthony BartoloCondition or Friction
Mark PortelliJust Be
Martina CutajarMiles Away
Matt BlxckBanana
Michela GaleaLet’s Talk About Love
Miguel BonelloBetter Off Alone
Miriana ConteVenom
Moira StafraceFeather Flight
NathanGhost
OxygynCloudmaker
Ryan HiliKarma
Sarah BonniciLoop
SopraniqueEmpire
Stefan GaleaNumb
Thea AquilinaBlood Stream

Chok-comeback på vej? Jørgen Olsen har sendt en sang ind i Tyskland

I starten af 2000’erne fløj Danmark afsted på kærlighedens vinger, da Brødrene Olsen vandt Eurovision i Stockholm. De to brødre turnerede rundt i Europa, og særligt i Tyskland blev de et velkendt navn.

Siden sejren har Jørgen Olsen fortsat med at skrive en masse sange, men at han skulle vende tilbage til Eurovision-cirkusset har nok været en fjern tanke for de fleste. Men nu kan det altså alligevel blive en realitet.

Det afslører den tyske sangerinde Alexandra Hofmann overfor mediet SWR.

Den 59-årige sangerinde er bredt kendt i schlager-miljøet sammen med sin søster Anita. De to har optrådt sammen i over 35 år, men besluttede sidste år at gå hver til sit, og det baner nu vejen for, at hun vil repræsentere sit land ved Eurovision Song Contest sammen med Jørgen Olsen.

Jørgen Olsen og Alexandra Hofmann mødtes til optagelserne af en musikvideo, og faldt med det samme i snak. Siden har de mødtes nogle gange, og det var til et af de møder, hvor Jørgen Olsen opfordrede sin veninde til at stille op i Das Deutsche Finale. Svaret kom prompte: “Kun hvis du er med!” Og sådan gik det til, at de to nu har en duet med i puljen af sange, som kan ende med at repræsentere Tyskland ved Eurovision Song Contest 2024.

De to venter nu på at finde ud af, om de skal deltage i Das Deutsche Finale, som afholdes dagen inden Dansk Melodi Grand Prix – den 16. februar 2024.

Update, 22.10.2023: Det er ifølge rygter sangen “Lights Of Freedom”, som Jørgen Olsen og Alexandra Hofmann har indsendt til den tyske udvælgelse.

Albanien: Her er de 31 artister i Festivali i Këngës 62


31 kunstnere vil konkurrere ved dette års Festivali i Këngës 62 (FiK), Albaniens nationale udvælgelse til Eurovision 2024. Artister og sangtitler for alle bidrag er også blevet afsløret.

FiK præsenterer ændringer i forhold til sidste års udgave: efter at have skiftet til 100% seerafstemning sidste år, har RTSH valgt at dele beslutningen mellem jury (50%) og televote (50%).

Der vil blive afholdt fire live shows i december.

  • 19. december 2023
  • 20. december 2023
  • 21. december 2023
  • 22. december 2023

Blandt deltagerne er Kejsi Tola, sm repræsenterede Albanien ved Eurovision Song Contest i 2009, hvor hun sluttede på 17. pladsen i Moskva med Carry Me In Your Dreams

Festivali i Këngës #62

ArtistSang
Andi TankoHerë pas here
Anduel KovaciNan’
Arsi BakoZgjohu
Besa KokëdhimaZemrën n’dorë
Besa KrasniqiEsenciale
Big Basta and Vesa LumaMbinatyrale
Bledi KasoCdo gjë mbaroi
Eldis ArnjetiNjë kujtim
Elsa LilaMars
Erina and The ElementalsJetën n’Skaj
Festina MejziniMelos
Jasmina HakoTi
Jehona PonariEvol
Kastro Zizo2073
Kejsi TolaVallëzoj me dritën
Kleansa SusajPikturë
Luan DurmishiPërsëritja
Mal RetkoceriCmendur
Martina SerreqiVetëm ty
Melodajn MancakuNuk jemi ne
Michela PalucaPër veten
Olimpia SmajlajAsaj
Olsi BalltaUnë
Samanta KaravelloN’Majë
Santino De BartoloDua të rri me ty
Sardi StrugajBoshatisur
Sergio HajdiniUragan
Shpat DedaS’mund t’fitoj pa ty
Stivi UsheAskush si ty
Tiri GjociNë ëndërr
Troy BandHorizonti i ëndrrave

Den dobbelte Eurovision vinder Loreen udgiver ny single “Is It Love”

There is such a strong sense of purpose that ripples through everything Loreen does.”

Rolling Stone UK

Efter at have vundet Melodifestivalen for anden gang repræsenterede hun i år Sverige ved Eurovision Song Contest, og som ABBA sang det i “The Winner takes it all”, så tog Loreen det hele i Liverpool. Hun opnåede den første dobbeltsejr for en kvindelig artist nogensinde og udlignede Irlands rekord med 7 sejre i Eurovision.

“Tattoo” har siden da toppet hitlisterne og givet Loreen guld- og platin-certificeringer i flere lande. Sangen var nr. 1 i 19 lande og nummer 2 på den engelske single hitliste. Til november tager hun på Europa tour og lægger blandt andet vejen forbi Danmark den 20. november i Vega.

Nu er det tid til første udgivelse efter Eurovision. I dag udkommer Loreens nye single “Is it Love”, der ligesom “Tattoo” inddrager hendes marokkanske Berber-rødder.

Is it Love er en sang, der beskriver og overvejer en kærlighed, der er så dyb, men samtidig fuld af forvirring. Det handler om at indse, at for at skabe en dybere forståelse af dig selv, skal du acceptere livets dualitet, at forvrængning og klarhed går hånd i hånd og er lige vigtige. Og for at opleve dybden af ægte kærlighed, både til sig selv og til andre, skal man acceptere og opleve dybden af smerte.

Loreen

“Is It Love” er udgivet på Universal Music og skrevet af MTHR (”Can’t Tame Her” – Zara Larsson, “Better Days” – Neiked) sammen med Dag Lundberg (”Where Are You Now” – Lost Frequencies) og Maia Wright (Armin Van Buuren, Gryffin NOTD). Den vokale produktion er lavet af Albin Nedler (Harry Styles, Sam Smith, Selena Gomez), and mixer Josh Gudwin (Bad Bunny, J Balvin, Justin Bieber).

Lyrics: Loreen – Is it Love

[Verse 1]
You’ll find me in the echo of the dark
Workin’ on the riddle of your heart
Lost you in the maze, now let me out
Is it love, is it love, is it love?

[Pre-Chorus]
Without a warning, we got a sign
Will you call me or will you hide?
There’s a shadow in my mind
How do I know it?
Is it love?

[Chorus]
Tell me, what in your heart am I now?
Is it love? Is it love? Is it love?
Tell me, what do you feel in the night?
Is it love? Is it love? Is it love?
Is it love?
Is it love?
Tell me, how do you sleep when I’m right by your side?
Is it love? Is it love? Is it love?

[Verse 2]
You’ll find me in the middle of the sea
Drownin’ in the words that we don’t speak
Bring me out, don’t leave me in the deep
Is it love, is it love, is it love?

[Pre-Chorus]
Without a warning, without a sign
Will you call me or will you hide?
There’s a shadow in my mind
How do I know it?
Is it love?

[Chorus]
Tell me, what in your heart am I now?
Is it love? Is it love? Is it love?
Tell me, what do you feel in the night?
Is it love? Is it love? Is it love?
Is it love?
Is it love?
Tell me, how do you sleep when I’m right by your side?
Is it love? Is it love? Is it love?

Lyt til “Is It Love” på streaming tjenester >>

Exit mobile version