Home Blog Page 26

Liverpool LIVE – dag 4: Video og poll (semifinale 1 – 2. prøver)

I går indtog semifinale 1 artisterne igen den store scene i M&S Bank Arena Liverpool til deres anden tekniske prøve. Først ud var det Alessandra fra Norge, mens der var finsk Cha cha Cha som sidste bidrag onsdag aften.

Du kan se video fra prøverne og stemme på hvilke 5 artister, der har imponeret sig mest i vores poll.

Læs også: Sådan bliver artisterne klar til show – Et kig på forberedelserne i M&S Bank Arena Liverpool

Prøverne for Eurovision Song Contest er opdelt i flere runder: 1. og 2. runde individuelle prøver samt 3 generalprøver (dress rehearsals).
Under anden runde af de tekniske prøver har artisterne 20 minutters på scenen, hvor de kan foretage de nødvendige justeringer og forfine deres optræden.

NB: 2. runde prøverne sker i lighed med 1. runde bag lukkede døre uden adgang for pressen, og vi kan derfor kun dele det materiale, som Eurovision.tv og delegationerne selv gør tilgængelig.
Den 8. maj åbner pressecentret og vi er selvfølgelig til stede for at holde dig opdateret om alt, hvad der sker i og omkring Liverpool Arena.

Poll: Semifinale 1 (vælg op til 5)

Semi 1: Hvem imponerede dig mest under prøverne?
Vote

Video fra prøverne

Panelet bedømmer Italien: Marco Mengoni – “Due Vite” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Marco Mengoni – “Due Vite”

Reviews

 Clara: Jeg er vild med årets italienske nummer, som jeg har været det så mange gange før. Den italienske Eurovision opskrift er relativt simpel (hvis man da modregner eksempelvis Måneskin) men alligevel enormt effektfuld; skriv en fængende popmelodi, med italiensk tekst og en mandlig forsanger der er den perfekte kombination af hård og blød, og bum, der har du den italienske Eurovision opskrift som gang på gang skaffer landet topplaceringer. 

Mette: “Det Clara siger!”. Denne her sang oser italiensk kvalitet og Sanremo-festival. Det er fedt at Italien igen og igen leverer bidrag på italiensk og aldrig svigter mht. kvaliteten. Jeg har høje forventninger til live-versionen, da jeg synes studieversionen måske lige bliver poleret nok. Men point for en tidsløs klassiker.

Mikal: Der er ikke nogen som italienerne, som kan komme afsted med de storladne ballader år efter år – men italienerne kan. Jeg bliver aldrig rigtig træt af sange på italiensk – og det gør jeg i den grad heller ikke af “Due vite”, som jeg mener er årets bedste ballade. For mig er Marco Mengoni væsentligt bedre i år end i 2013, hvor han vel at mærke også var god. Han har en virkelig god udstråling, og så er han en af dem, som synger endnu bedre live end på studieoptagelsen – hvilket jo er godt i Eurovision.

Daniel: Italien er, efter sidste års svipser, tilbage i topform med en storladen ballade som kun italienerne kan skrive den. Det er helt klassisk, vi har hørt det tusind gange før, men det fungerer bare stadig!

  

Videopanelets bedømmelse

Panelet bedømmer Spanien: Blanca Paloma – “EAEA” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Blanca Paloma – “EAEA”

Reviews

Clara: Jeg kan ikke finde ud af om jeg elsker eller hader årets spanske bidrag, hvilket må være en god motivation for, at de havner lige i midten. Samtidig som jeg synes det er spændende og nyskabende, giver det mig også et lille hint af irritation. Dermed lige i midten af feltet.

Daniel: Jeg synes, det her er grænseløst irriterende. Fuldstændig horribel sang, som aldrig burde have set dagens lys. Jeg giver 1 point – og det er mindst hundrede mere end jeg har lyst til at give.

Mikal: Jeg var langt fra en af Chanels største fans sidste år, og efter deres tredjeplads havde jeg frygtet, at de ville sende noget i samme stil igen i år. Det skete heldigvis ikke. Jeg tager hatten af for modet til at sende noget, der er så spansk som “Eaea”. Jeg har læst mig til at sangen er en hyldest til spanske sangtraditioner, og til Blanca Palomas egen bedstemor. Det giver rigtig god mening når man hører sangen, og jeg bliver med det samme fanget af sangen, temperamentet og det rigtig gode sceneshow. Hendes stemme er helt overdrevet fed, synes jeg, og hun har jo hele vejen igennem sine liveoptrædener væltet den ene arena efter den anden. Jeg håber virkelig, at det kommer til at gå godt for hende.

 Mette: Jeg er normalt vild med de her dramatiske bidrag med passion og følelse. Som før nævnt er “Suus” blandt mine store favoritter, og jeg var også på team Jamala i 2016. Når det er sagt, så rammer Eaea mig slet ikke Jeg bliver direkte irriteret, når hun går i gang med at synge, og sammen med Rumænien og San Marino, er det her årets Buttom 3 for mig. Derfor har jeg gså svært ved at se Spanien opnå en så flot resultat som bookmakerne forudser. Ingen tvivl om at juryen vil give pæne point, men jeg tror sangen vil splitte seerne.

Videopanelets bedømmelse

https://youtu.be/5DBDYtnjklk

Liverpool LIVE – dag 3: En opsummering (semifinale 2 – første tekniske prøver)

I dag indtog sidste halvdel af semifinale 2 artisterne den store scene i M&S Bank Arena Liverpool for første gang. Først ud var det Alika fra Estland, mens det australske band Voyager lukker dagens prøver kl. 19.40.

Som artist nummer 8 var det dansk/græske Victor Vernicos, som indtog scenen for første gang med sin sang “What They Say”.

Du kan se billeder, TikTok videoklip og en kort beskrivelse af de enkelte prøver herunder.

Læs også: Sådan bliver artisterne klar til show – Et kig på forberedelserne i M&S Bank Arena Liverpool

Prøverne for Eurovision Song Contest er opdelt i flere runder: 1. og 2. runde individuelle prøver samt 3 generalprøver (dress rehearsals).

Første runder tekniske prøve (individuelle)
Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitorprøve backstage.
Herefter har teamet 30 minutter på scenen, hvor de kan sætte sig ind i scenen, lyden og lyset osv.
Efter prøven går artisten/teamet i Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøven – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv. 

NB: 1. runde prøverne sker desværre bag lukkede døre uden adgang for pressen, og vi kan derfor kun dele de(n) information/billeder/video, som Eurovision.tv og delegationerne selv gør tilgængelig. Fra 1. runde prøver deles et kort TikTok videoklip fra backstage/optræden.
Den 8. maj åbner pressecentret og vi er selvfølgelig til stede for at holde dig opdateret om alt, hvad der sker i og omkring Liverpool Arena.

Estland (1. tekniske prøve)

Alika har medbragt det “magiske” flygel fra Eesti Laul, som kan spille af sig selv. Eurovision.tv-bloggen roser hendes kraftfulde stemme og den dramatiske effekt, som opnås ved anvendelse af lyset og de grafiske i LED-skærmene og gulvet.

Alika er iført en smuk blå kjole med et langt slæb.

@eurovision No pretending, Alika and her haunted piano hit all the right notes 🎹🇪🇪 #Eurovision2023 #Eurovision @Alika Milova ♬ original sound – Eurovision

Island (1. tekniske prøve)

Diljá er iført et sølvfarvet jakkesæt og har ifølge Eurovision.tv en enorm scenetilstedeværelse, en smittende energi og masser af p-p-p-power i stemmen. Vi får både høje spark og gymnastiske bevægelser i en optræden, der omtales som en kombination af vokal og fysisk styrke, der ikke føles som noget andet ved Eurovision i år.

@eurovision Diljá’s holds all the POWER of this stage 🇮🇸 #Eurovision2023 #Eurovision @Diljá Pétursdóttir ♬ original sound – Eurovision

Grækenland (1. tekniske prøve)

Dagens højdepunkt set med danske briller, dansk/græske Victor Vernicos. Der er godt nyt fra Eurovision.tv-bloggen, som roser Victor for hans store vokalkraft og fantastiske energi på scenen. Victor bakkes i øvrigt op af flere gigantiske billeder af sig selv på LED-væggen. Hans karakteristiske dansebevægelser kaldes smittende, ligesom hele Victors optræden beskrives som selvsikker og opløftende.
Vi slutter af med røg på scenen. Victor er iført en shortsdrag i safari-brunt.

@eurovision 16 years old and already an absolute KING of the stage 🤩👑🇬🇷 #Eurovision2023 #Eurovision @Victor Vernicos ♬ original sound – Eurovision

Polen (1. tekniske prøve)

Efter tre shows uden backing-sangere/dansere, er det tid for polske Blanka, som ikke er “Solo”. Hun har fire backing-dansere med sig og leverer sommerstemning fra start til slut. Ifølge bloggen på Eurovision.tv lyder Blanka fantastisk og ejer scenen, som byder på festlig tropisk grafik. Undervejs i bidraget får vi en kjoleafsløring og en dansepause og bidraget sluttes af med en regn af pyro.

@eurovision Dance break? ✅ Dress reveal? ✅ Tropical vibes? ✅ Blanka slayed 💅 #Eurovision2023 #Eurovision @blikeblanka ♬ original sound – Eurovision

Slovenien (1. tekniske prøve)

Eurovision.tv sammenligner Joker Out’s karisma med Måneskin i forhold til at connecte med publikum og TV-seere. Deres store sceneerfaring skinner igennem og de virker som om, de har The time of their lives på scenen.

@eurovision Joker Out truly did seize the day! 😉 🇸🇮 #Eurovision2023 #Eurovision @Joker Out Official ♬ original sound – Eurovision

Georgien (1. tekniske prøve)

IRU, som allerede har stået på en Eurovision scene før, da hun som 11-årig vandt Junior Eurovision med sit band Candy, er tilbage 12 år efter. Iført en blank hvid kjole synger hun sin sang på en hævet plateau i midten af scenen og med en LED-baggrund, der byder på hvirvlende røg og stormvejr. Georgien giver os desuden årets første vindmaskine og IRU roses for sin “breathtaking” vokal.
Der benyttes røg, somflyder sammen med den tågede LED-baggrund og giver en uhyggelig, men flot effekt.

@eurovision This thing is known…Iru’s first rehearsal was breathtaking 🫢 🇬🇪 #Eurovision2023 #Eurovision @IruKhechanovi ♬ original sound – Eurovision

San Marino (1. tekniske prøve)

Piqued Jacks har et hav af rød og sort grafik På LED-væggen. Eurovision.tv-bloggen roser forsanger E-King for at have kæmpe nærvær og karisma, og hele forestillingen beskrives som rå på den bedst mulige måde. Hans jakke har en glitrende effekt under scenelyset.

@eurovision Full of rizz, you can smell their stage presence a mile off! 🇸🇲 #Eurovision2023 #Eurovision @Piqued Jacks ♬ original sound – Eurovision

Østrig (1. tekniske prøve)

Eurovision.tv-bloggen fremhæver en KÆMPE vokal, en sindsygt poleret danserutine, linjen “Oh mio padre, there’s a ghost in my body” der synges som var det drengekoret i Wien og generel en sjov optræden.

@eurovision LET’S GO! Time for some POE POE POE 🇦🇹 #Eurovision2023 #Eurovision @whothehellareteyaandsalena ♬ original sound – Eurovision

Albanien (1. tekniske prøve)

Albina giver sig 100% fra første tone. Familien bringer smukke harmonier og dans, som understreger sangens tema.
Ligesom Schweiz så er Albaniens staging skabt at legendariske Sacha Jean-Baptiste. LED-væggen er sort og rød som det albanske flag.
Sangen afsluttes med masser af pyro.

@eurovision Albina and her fam bring fire, flames, and feels! 🔥🔥🔥🇦🇱 #Eurovision2023 #Eurovision @Albina Kelmendi ♬ original sound – Eurovision

Litauen (1. tekniske prøve)

Eurovision.tv-bloggen fremhæver de vokale harmonier mellem Monika og hendes fire backing-sangerinder og de pulserende trommeslag gennem arenagulvet, som gør at man ikke kan undgå at føle sig som en del af det.

@eurovision Heartfelt harmonies from Lithuania’s Monika 🧡 🇱🇹 #Eurovision2023 #Eurovision @Monika Linkyte ♬ original sound – Eurovision

Australien (1. tekniske prøve)

Voyager har en en bil på scenen, nærmere betegnet en Toyota MR2, som giver deres optræden et 80’er-inspireret og sporty look. Ved sidste omkvæd er der pyro. Ifølge bloggen så udstråler Voyager professionalisme og “rocker” både scenen i Liverpool Arena og deres pailletbesatte outfits.

Panelet bedømmer Frankrig: La Zarra – “Évidemment” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

La Zarra – “Évidemment”

Reviews

Clara: Gang på gang ligger Frankrig imellem mine favoritter. Landet har sin egen Sound, men skuffer stort set aldrig med catchy pop med et lille strejf af Edith Piaf og altid med de helt store følelser. Sidste år var Frankrig ikke blandt mine personlige favoritter, men ellers har Frankrig stort set permanent opholdt sig i min top 10 de sidste mange år.

Mikal: Det her er virkelig fransk, når det er bedst. Det er sofistikeret, fængende og super elegant. La Zarra har en kæmpe karisma, og ejer virkelig scenen når hun kommer på. Hun har på liveoptagelser vist, at hun virkelig synger godt live, og så er “Évidemment”, ikke mindst, bare en god sang som jeg bliver tiltrukket af med det samme.

Mette: Meget fransk, sofistikeret og elegant. En sang, der kombinerer det bedste fra datiden og nutiden i et catchy nummer, som jeg tror vil sende Frankrig tilbage i Top 10. Personligt anerkender jeg La Zarra’s stærke stemme og hendes karisma, men sangen rammer mig ikke helt.

Daniel: Jeg føler mig inviteret en på dem fornemmeste franske natklub, hvor kun de absolut fineste mennesker kommer. Her passer den sang perfekt ind. Desværre er det ikke sådan en sted, jeg nogensinde ville sætte mine ben, så jeg er som sådan ikke målgruppen – men det er så gennemført fransk og fint, at jeg ikke kan give andet end en pæn karakter.  

Videopanelets bedømmelse

Panelet bedømmer Australien: Voyager – “Promise” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Voyager – Promise

Reviews

Mette: Årets bedste rocksang, som oser kvalitet og professionalisme. Efter adskillige forsøg på at repræsentere Australien, siden landet debuterede i konkurrencen – og sidste års 2. plads, hvor juryen stemte Sheldon Riley til sejr, er Voyager endelig klar til Eurovision. Jeg foretrækker klart “Promise” over “Dreamer” og tror, at the Land Down under kan se frem til en rigtig fin placering i Liverpool. “Promise” har alt, hvad jeg kunne ønske mig af et rockbidrag til Eurovision. En stærk opbygning og udvikling gennem sangen, en episk guitarsolo, lækker 80’er synth-lyd og et iørefaldende omkvæd med det genkendelige Oh-oh, oh-oh, oh-oh, oh-oh, oh-oh. Jeg forventer det vildeste liveshow, og ser Voyager som en dark horse til en top 5 eller top 10 placering. Thumbs up for bandets cool kvindelige guitarist, som i øvrigt – on another level – minder mig om Árný Fjóla (Islandske Daði Freyr’s kone) 🙂

Clara: Der er et eller andet spacy over det, som hvis The Rasmus og Pet Shop Boys lavede en duet, som jeg på en eller anden måde virkelig godt kan lide. Jeg er dog en lille smule skræmt over brugen af growl, og samtidig kan jeg mærke at jeg mister fokus en lille smule når jeg lytter sangen igennem. Derfor havner jeg en lille smule over middel med en god 6’er.

Daniel: En af de mest omfangsrige sange, som tæller et hav af forskellige genrer på meget kort tid. Jeg tænker, at meningen er at holde sangen interessant i alle tre minutter, men balancen er også, at den kan blive lidt for rodet. Jeg er splittet, men vælger at give pæne karakterer for en catchy sang.

Mikal: Australien kommer med et gedigent rocknummer. Det virker ægte og gennemført. Det bliver måske til den repetitive side, men der er alligevel noget udvikling i sangen. Den kommer til at blæse folk helt tilbage i sofaen derhjemme, ikke mindst fordi den kommer lige efter Litauen, hvis sang er noget mindre markant. Det er ikke den sang jeg hører mest, men jeg anerkender at den kan noget.  

Videopanelets bedømmelse

Reileys første prøve: “Tre-benet roterende struktur med farvede rum”

Mandag eftermiddag kl. 15.50 gik Reiley på scenen til sin første tekniske prøve forud for semifinale 2 i Eurovision Song Contest 2023, som afvikles torsdag den 11. maj.

Alle årets individuelle prøver afholdes i år bag lukkede dører uden adgang til pressen, så vi kan desværre ikke være i M&S Bank Arena før pressecentret åbner på mandag. Derfor kan vi kun viderebringe beskrivelse, billeder og TikTok-video fra Eurovision.tv.

Reileys staging beskrives som en virkelig smart tre-benet roterende struktur, hvor hver omdrejning præsenterer et rum i en ny farve, når han bevæger sig gennem døråbningerne.

God brug af LED-gulvet og den projiserede grafik. Visuelt får vi hvirvlende skyer, hjerter og emojis.

Sjovt og sødt og giver hele optrædenen en drømmeagtigt udtryk. Meget Gen Z, men lige nu smiler alle i arenaen, lyder det fra bloggen på Eurovision.tv.

Foto: Chloe Hashemi / EBU

Galleri: Reiley – Breaking My Heart (1. tekniske prøve)

Galleri: Corinne Cumming og Sara Louise Bennett / EBU

Video

@eurovision Dazzling Denmark ✨🇩🇰 #Eurovision2023 #Eurovision @Rei ♬ original sound – Eurovision

Interview med Victor Vernicos: Kanelsnegle, farmors frikadeller og Tivoli

Victor Vernicos Jørgensen, som har en dansk far og en græsk mor, er født og opvokset i Athen.

Victors bedstefar, Leif Juul Jørgensen, spillede klarinet professionelt i “The Danish Jazz Quartet” og “Theis Nygaards Jazz Orkester”.

Allerede som 4-årig begyndte Victor at tage klaverundervisning, som 8-årig sangundervisning, i en alder af 10 guitarundervisning og derefter et års undervisning i musikproduktion. Herefter valgte han dog undervisningen fra.

Victor, som bliver Grækenlands yngste repræsentant til dato, skal synge “What They Say”, der er skrevet, indspillet og produceret af Victor selv.

I oktober måned sidste år indsendte Victor sin ansøgning til den græske TV-station ERT med henblik på deltagelse i Eurovision Song Contest 2023.

ERT har valgt bidraget internt. Blandt 106 indsendte bidrag udvalgte ERT 7 bidrag. Udover den traditionelle jury bestående af syv fagpersoner, blev de udvalgte bidrag også bedømt af en fanjury på 70 personer.

Eurovision-bidraget “What They Say” skrev Victor tilbage i april-maj 2021 uden at tænke på, at den kunne ende i Eurovision, hvilket også afspejler sig i sangens oprindelige version, som var 4 minutter og 13 sekunder lang, men nu altså er kortet ned, så den overholder reglen om max. 3 minutter.

Se interviewet med Victor øverst i artiklen.

Liverpool LIVE – dag 2: En opsummering (semi 1 og 2 – første tekniske prøver)

I dag indtog sidste halvdel af semifinale 1 artisterne og første halvdel af semifinale 2 artisterne, herunder danske Reiley, den nybyggede scene i M&S Bank Arena Liverpool for første gang. Først ud var det Noa Kirel fra Israel, mens Cyperns bidrag, som har danske sangskrivere bag, lukkede dagens prøver.

Læs også: Reileys første prøve: “Tre-benet roterende struktur med farvede rum”

Du kan se billeder, TikTok videoklip og en kort beskrivelse af de enkelte prøver herunder. Video opdateres løbende.

Læs også: Sådan bliver artisterne klar til show – Et kig på forberedelserne i M&S Bank Arena Liverpool

Prøverne for Eurovision Song Contest er opdelt i flere runder: 1. og 2. runde individuelle prøver samt 3 generalprøver (dress rehearsals).

Første runder tekniske prøve (individuelle)
Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitorprøve backstage.
Herefter har teamet 30 minutter på scenen, hvor de kan sætte sig ind i scenen, lyden og lyset osv.
Efter prøven går artisten/teamet i Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøven – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv. 

NB: 1. runde prøverne sker desværre bag lukkede døre uden adgang for pressen, og vi kan derfor kun dele de(n) information/billeder/video, som Eurovision.tv og delegationerne selv gør tilgængelig. Fra 1. runde prøver deles et kort TikTok videoklip fra backstage/optræden.
Den 8. maj åbner pressecentret og vi er selvfølgelig til stede for at holde dig opdateret om alt, hvad der sker i og omkring Liverpool Arena.

Israel (1. tekniske prøve)

Noa starter sin optræden i en kæmpe boks oplyst med LED’er, med roterende kamera og masser af stroboskoplys. Med sig på scenen har hun fem backing-dansere, alle i matchende sorte og lyserøde kostumer.

“I’ve got the power of a unicorn” synger Noa, og Eurovision.tv har til lejligheden undersøgt, hvilke specifikke kræfter enhjørninger har. Det viser sig, at deres horn har helbredende egenskaber 🙂

“Do you wanna see me dance?”, spørger Noa, og som det ses i videoklippet, så får vi mulighed for at se hende danse på scenen i Liverpool – efter hun har smidt bukserne og optræder i “undertøj” og støvler.

Noa’s optræden afsluttes med fyrværkeri.

@eurovision We DEFINITELY saw her dance 🦄 🇮🇱 #Eurovision2023 #Eurovision @Noa Kirel ♬ original sound – Eurovision

Azerbaijan (1. tekniske prøve)

Efter et energisk show fra Israel med masser af lys og kamera action, leverer Azerbaijan en meget passende kontrast med deres lowkey og charmerende optræden. Tural og Turan optræder alene på et hjerteformet podie midt på scenen iført matchende grønne og lilla jakkesæt.

@eurovision All you need is love 💚🇦🇿 #Eurovision2023 #Eurovision @Tural Turan ♬ original sound – Eurovision

Tjekkiet (1. tekniske prøve)

Vesna optræder i matchende lyserøde buksedragter, som ser meget forskellige ud fra de klare farver i den tjekkiske finale samt den officielle video. De seks medlemmer af bandet udfører en vellykket koreografi og får ros for et sammenhængende og godt sammensat show med masser af kvindelig empowerment.

@eurovision Slavic sisterhood 🇨🇿✊ #Eurovision2023 #Eurovision @Vesna ♬ original sound – Eurovision

Holland (1. tekniske prøve)

Den hollandske optræden beskrives som trist, drømmende og opløftende på samme tid. Mia og Dion står på en lille drejescene, og der skabes en smuk effekt, når de bevæger sig rundt om hinanden med arenaens spotlights i baggrunden. En kompleks kameraopsætning får hele forestillingen til at føles intim.

@eurovision Haunting, mesmerising, and enchanting stuff from Mia & Dion 🥺🧡 #Eurovision2023 #Eurovision @Mia Nicolai @Dion Cooper ♬ original sound – Eurovision

Finland (1. tekniske prøve)

Den grønne bolerojakke har fået genvalg til Liverpool sammen med fire dansere kløædt i lyserødt. På scenen er også en stak paller og en enorm trækasse, som Käärijä starter inde i. Herefter klatrer han ovenpå den og laver nogle moves, før han vender tilbage til gulvet og leder sine dansere i den velkendte Käärijä stil.

@eurovision It was crazy. It was party! 🎉🇫🇮 #Eurovision2023 #Eurovision @Käärijä ♬ original sound – Eurovision

SEMIFINALE 2

Denmark (1. tekniske prøve)

Reileys staging beskrives som en virkelig smart tre-benet roterende struktur, hvor hver omdrejning præsenterer et rum i en ny farve, når han bevæger sig gennem døråbningerne.

God brug af LED-gulvet og den projiserede grafik. Visuelt får vi hvirvlende skyer, hjerter og emojis.

Sjovt og sødt og giver hele optrædenen en drømmeagtigt udtryk. Meget Gen Z, men lige nu smiler alle i arenaen, lyder det fra bloggen på Eurovision.tv.

@eurovision Dazzling Denmark ✨🇩🇰 #Eurovision2023 #Eurovision @Rei ♬ original sound – Eurovision

Armenien (1. tekniske prøve)

Bidraget starter med en blød klaverballade, hvor Brunette ligger på en skrå struktur, der er rejst forrest på scenen, mod en baggrund af hvirvlende grafik, hvorefter vi skifter til rap-mellemspillet. En effektiv lys og grafikanvendelse markerer temposkiftene.

Brunette roses for sin tilstedeværelse og kraftfulde vokal.

@eurovision Brunette decided to be good…and she did good! 😍🔮🇦🇲 #Eurovision2023 #Eurovision @Brunette ♬ original sound – Eurovision

Rumænien (1. tekniske prøve)

En ny staging i forhold til den rumænske finale. Theodor er iført en knaldgul shortsdragt og Pikachu-sokker. Vi får en anderledes “D.G.T. (Off and On)” i forhold til den indspillede version, hvor første halvdel fremføres akustisk med kun Theodor og hans guitar. I anden del øges tempoet og energien forud for en dramatisk afslutning.

@eurovision Yes to the yellow, yes to the Pikachu socks, yes to Theodor 💛🇷🇴 #Eurovision2023 #Eurovision @Theodor Andrei ♬ original sound – Eurovision

Belgien (1. tekniske prøve)

Gustaph er iført et lyserødt og hvidt outfit med hat og er på scenen sammen med tre backing-sangere, en trappe samt en LED-baggrund med “vogueing”, drag queens og alle de mennesker, der gør Gustaphs verden til et bedre sted.

@eurovision The party gets started in Liverpool and it’s all because of YOU Gustaph 🤩🇧🇪 #Eurovision2023 #Eurovision @Gustaph ♬ original sound – Eurovision

Cypern (1. tekniske prøve)

Andrews kraftfulde, inderlige ballade understøttes af de visuelle effekter. Fra den første store tone til en endnu større finish. LED-baggrunden går fra vandfald til flammer. Der benyttes røg på scenegulvet og flammer.

@eurovision Red lights, flashes, Andrew Lambrou rises out of the ashes ☄️🇨🇾 #Eurovision2023 #Eurovision @Andrew Lambrou ♬ original sound – Eurovision

Liverpool LIVE – dag 1: En opsummering på de første tekniske prøver for semi 1

I dag indtog de første af årets Eurovision artister den nybyggede scene i M&S Bank Arena Liverpool for allerførste gang. Norske Alessandra skal åbne semifinale 1 med sin sang “Queen of Kings” og fik derfor æren af, at være den allerførste artist på scenen i dag.

Her til aften sluttede bookmakerfavoritten Loreen fra Sverige dagens 1. runde af individuelle, tekniske prøver af.

Du kan se billede, TikTok videoklip og en kort beskrivelse af de enkelte prøver herunder.

Læs også: Sådan bliver artisterne klar til show – Et kig på forberedelserne i M&S Bank Arena Liverpool

Prøverne for Eurovision Song Contest er opdelt i flere runder: 1. og 2. runde individuelle prøver samt 3 generalprøver (dress rehearsals).

Første runder tekniske prøve (individuelle)
Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitorprøve backstage.
Herefter har teamet 30 minutter på scenen, hvor de kan sætte sig ind i scenen, lyden og lyset osv.
Efter prøven går artisten/teamet i Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøven – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv. 

NB: 1. runde prøverne sker desværre bag lukkede døre uden adgang for pressen og vi kan derfor kun dele de(n) information/billeder/video, som Eurovision.tv og delegationerne selv gør tilgængelig. Fra 1. runde prøver deles et kort TikTok videoklip fra backstage/optræden.
Den 8. maj åbner pressecentret og vi er selvfølgelig til stede for at holde dig opdateret om alt, hvad der sker i og omkring Liverpool Arena.

Norge (1. tekniske prøve)

Alessandra præsenterer et nyt kostume i Liverpool, dog i samme stil som vi så i den nationale finale. Dragten er mørkegrøn og med en slags guldkorset samt en sort kappe. I håret har Alessandra et guldsmykke med solstråler.

Med sig på scenen har Alessandra 4 backingdansere med gigantiske glowsticks.

Der blev ikke benyttet pyro eller lignende ved prøven.

@eurovision Her name is she, queen of the stage! 👑🇳🇴 #Eurovision2023 #Eurovision @Alessandra Mele ♬ original sound – Eurovision

Malta (1. tekniske prøve)

The Busker har medbragt masser af rekvisitter, herunder et firdelt sæt der indeholder et festhus (med bl.a. en Destiny papudskæring), en gul parkbænk og en lygtepæl, en rød bil og et lille værelse med en sofa. En energisk optræden, hvor bandet danser samt en fin visuel historiefortælling i 3 akter.

Kostumeskift! Selvom forsangeren stadig synger de velkendte ord, “I feel better in my sweater”, så ser han også ganske komfortabel ud i sin festlige Eurovision uniform. Mod slutningen smider bandet nemlig striktrøjerne og viser deres festlige bluser med sølvpailletter frem.

@eurovision The Busker bring the party! 🎉🇲🇹 #Eurovision2023 #eurovision @the_busker ♬ original sound – Eurovision

Serbien (1. tekniske prøve)

Luke har medbragt sin kæmpe “seng” (som også kunne være en østersskal, et blad, en blomst eller noget helt 4. ?) fra den serbiske nationale finale og er på scenen sammen med fire maskerede dansere med lange slanger. Showet giver ligesom i den serbiske finale videospil vibes i et mørkt, surrealistisk, apokalyptisk univers tilsat den pulserende og hypnotiske bas.
Luke er iført en hvid skjorte med tynde, sorte sløjfer og sorte bukser.

Under sidste omkvæd slipper Luke røg løs fra rygsækkene, som backing-danserne bærer.

@eurovision Hello? 🦞 Wake up…Luke has arrived! 🇷🇸#Eurovision2023 #eurovision @Luke Black ♬ original sound – Eurovision

Letland (1. tekniske prøve)

Sudden Lights har valgt at holde fast i den samme atmosfæriske belysning, som vi så i den nationale finale med gyldne spots og projektører.
Til slut er der et øjebliks stilhed for at underbygge sangens melankolske stemning.

Sudden Lights måtte i øvrigt optræden i deres normale tøj, da flyselskabet har mistet bandets bagage og dermed show kostumerne. Det forlyder dog, at kufferne skulle ankomme senere i dag.

@eurovision Lights! Camera! Latvia! 🎸🇱🇻 #Eurovision2023 #Eurovision @suddenlights ♬ original sound – Eurovision

Portugal (1. tekniske prøve)

Med en piano åbning som ifølge Eurovision.Tv giver “I Will Survive vibes” inviterer Mimicat på energisk kabaretstemning. Showet er gjort mere simpelt, end det vi så i den portugisiske finale. Hun har stadig fire backing-dansere men ingen sofaer. Det gennemgående tema i både belysning og kostumer er rødt – med Mimicats kjole lavet udelukkende af røde fjer.

@eurovision Bringing the CLASS and SASS 💃 ♥️ #Eurovision2023 #Eurovision @Mimicat ♬ original sound – Eurovision

Irland (1. tekniske prøve)

Wild Youth’s forsanger Conor er iført en glamrock glitter-catsuit med trompetbukser. Med det irske show ser vi årets første trappe, der er udformet som en hestesko og med LED spots ovenpå. Masser af pyro før sidste omkvæd.

@eurovision Wild Youth’s first run through was as good as gold ✨🇮🇪 #Eurovision2023 #Eurovision @Wild Youth ♬ original sound – Eurovision

Kroatien (1. tekniske prøve)

Let 3 leverer ekstravagante kostumer, farvestrålende grafik samt forskellige former for hovedbeklædning og farvede kjoler. Til sidste omkvæd får vi dem at se i undertøj, mens de vifter med enorme missiler. Meget lig gruppens optræden i den kroatiske finale.

@eurovision Oh mama! Let 3 have revved up into Liverpool 🚜🇭🇷 #Eurovision2023 #Eurovision @Let 3 Mrle ♬ original sound – Eurovision

Schweiz (1. tekniske prøve)

Romo har 4 moderne dansere med på scenen og danser også selv. Sacha Jean-Baptiste, som også var ansvarlig for Gjon’s Tears i 2021 og Marius Bear i 2022, står bag årets schweiziske show. Vi får røg og rød pyro, som regner ned fra loftet og skaber en dramatisk effekt.

@eurovision A heartfelt and haunting call for peace✌️🇨🇭 #Eurovision2023 #Eurovision @remoforrer ♬ original sound – Eurovision

Moldova (1. tekniske prøve)

Moldova’s etno-banger bliver præsenteret med store trommer trommer på scene og et visuelt univers, som passer godt til sangen. Pasha har Sergiu – The Epic Flute guy og to backing-sangere med på scenen. Backing-sangerne er iført store hovedbeklædninger med horn.

@eurovision Harnessing the power of the ☀️and the 🌕 🇲🇩 #Eurovision2023 #Eurovision @Pasha Parfeni ♬ original sound – Eurovision

Sverige (1. tekniske prøve)

Dagens sidste land på scenen men også det bidrag, som nok er det mest ventede, nemlig Loreen’s Tattoo. Lysboksen fra Melodifestivalen er tilbage, men i en mindre udgave og hævet fra jorden, så den nederste sektion kan trilles op på scenen. På scenen og LED-skærmene er et hav af hvirvlende røg, som har en meget intens effekt.

Loreen er iført catsuit og de lange negle, som vi kender fra den nationale optræden samt pre-parties.

Panelet bedømmer Litauen: Monika Linkyte – “Stay” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Monika Linkyte – “Stay”

Reviews

Clara: Jeg tror aldrig at Litauen nogensinde tidligere har været imellem mine favoritter, men en gang skal jo være den første. Jeg synes nummeret er helt utroligt velsunget, sætningen “Stay with me” hang fuldstændig fast i min hjerne første gang jeg hørte den, og sammenspillet med koret er lige i skabet. Som sanger ved jeg, at det bestemt ikke er nemt at synge det omkvæd, og at sætte den så godt, så mange gange i træk er bare virkelig godt gået.

Daniel: Eurofan-communityet er en spøjs størrelse. Havde Danmark stillet op med det her, var det blevet sablet ned som et ordinært, kønsløst og generisk bidrag, men nu er det Litauen, og så er det pludselig rigtig fint. I mine øjne er det her helt åndssvagt kedeligt, overgangen fra ballade til klassisk pop fungerer ikke og teksten er, i bedste fald, ligegyldig. Gab.

Mikal: Litauens jury valgte desværre en noget mere spændende sang fra i den nationale finale (So Low, sunget af Rūta MUR), frem for denne mere middelmådige sang. Det er i og for sig en fin sang, og jeg kan godt lide synlige kor og den lidt gospelagtige vibe – men det bliver også bare lidt plain og ufarligt i det. Det gør ikke nogen fortræd, men giver heller ikke rigtig noget nyt.

Mette: En fin og klassisk Eurovisionballade, som især bæres af en stærk vokal, gospellyden og ordene “Čiūto Tūto” i omkvædet. Ordene har i øvrigt – ifølge Monika – ikke nogen direkte oversættelse men er en meditativ lyd. Litauen ville have været sikre finalister med jurystemmer i semifinalerne, men jeg er lidt mere usikker på TV-seernes dom, da “Stay” kan være lidt svær at huske efter kun én gennemlytning. Dog tæller starten som nummer 15 ud af 16 positivt.

  

Videopanelets bedømmelse

Sådan bliver artisterne klar til show – Et kig på forberedelserne i M&S Bank Arena Liverpool

Det er dagen før dagen, hvor de første Eurovision 2023-artister går på scenen i Liverpool. Søndag den 30. april indtager norske Alessandra den nybyggede scene i M&S Bank Arena som første artist fra semifinale 1 og på lørdag den 6. maj afslutter Mae Muller årets individuelle, tekniske prøver. Du kan se tidsplanen nederst i artiklen.

I denne artikel tager vi et kig på, hvad der sker i arenaen fra scenen er færdigbygget og til de 3 live shows går i luften, og på hvilke forberedelser artisterne går igennem, før de er klar til at indtage scenen i TV-showet.

PROGRAM FOR PRØVERNE 2023:
Produktionsteamets tekniske prøver | fredag den 21/4 – søndag den 23/4
Stand-in prøver | mandag den 24/4 – onsdag den 26/4
Prøver på Interval acts | torsdag den 27/4 – lørdag den 29/4
1. og 2. runde tekniske prøver (individuelle) | søndag den 30/4 – lørdag den 6/5
Generalprøver / Dress Rehearsals | mandag den 8/5 – lørdag den 13/5

Et første kig på scenen

Produktionsteamet i gang

Sidste weekend gik teknikere og produktionsmedarbejdere i gang med at arbejde på den nybyggede scene i M&S Bank Arena Liverpool for at afprøve lys, rekvisitter, kameravinkler og lyd til alle sangene, som deltager i Eurovision Song Contest 2023. Produktionsteamet arbejder sammen med de enkelte landes delegationer for at perfektionere hver eneste detalje.

Hvert lands scenografi bliver testet af for at sikre en problemfri afvikling og overgang mellem hver sang. Lysdesignere og lydteknikere arbejder desuden tæt sammen med delegationerne for at skabe den ønskede atmosfære og lydbalance.
Et andet vigtigt element i moderne Eurovision-shows er pyroteknik, tøris og øvrige specialeffekter, som også skal testes og times.

Endelig skal det tekniske team sørge for, at videoprojektioner står skarpt og er koordinerede med det enkelte lands optræden.

Stand-in prøver

I mandags blev årets stand-in prøver skudt i gang, hvor lokale kunstnere optræder som årets deltagere. Hermed får produktionsteamet mulighed for at perfektionere kameravinkler, overgange og andre visuelle aspekter af showet, ligesom delegationerne kan få et billede af deres show, før årets Eurovision-artister selv indtager scenen.

Artisternes tekniske prøver

Prøverne for Eurovision Song Contest er opdelt i flere runder: 1. og 2. runde individuelle prøver samt 3 generalprøver (dress rehearsals). Du kan se tidsplanen for de enkelte landes prøver nederst i artiklen.

Første runder tekniske prøve (individuelle)

Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitorprøve backstage.

Herefter har teamet 30 minutter på scenen, hvor de kan sætte sig ind i scenen, lyden og lyset osv.

Efter prøven går artisten/teamet i Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøven – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv. 

NB: Disse prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen, så vi har ikke mulighed for at rapportere fra disse prøver. EBU har dog lovet en kort TikTok-dækning.

Anden runde tekniske prøver (individuelle)

Under anden runde af de tekniske prøver har artisterne 20 minutters på scenen, hvor de kan foretage de nødvendige justeringer og forfine deres optræden.

NB: Disse prøver foregår i år ligeledes bag lukkede døre uden adgang for pressen, og vi har ikke mulighed for at rapportere fra disse prøver.

Generalprøver / dress rehearsals

Ved generalprøverne optræder artisterne i deres endelige kostume, og hele showet køres fra start til slut, inklusive værter, intervalakter og afstemningssekvenser. Der afholdes 3 generalprøver før hvert af de 3 shows.

1. dress rehearsal (uden publikum / overværes af pressen)

2. dress rehearsal (med publikum / før finalen er 2. dress rehearsal = jury show)

3. dress rehearsal (med publikum / familieshow – afholdes om eftermiddagen samme dag som live showet)

Under 2. og 3. dress rehearsal er der publikum til stede, og forud for finalen (juryshow fredag aften) ser og stemmer jurymedlemmerne, som har 50% indflydelse på resultatet i finalen. Som noget nyt i år afgøres semifinalerne alene af seerstemmer, hvorfor juryen ikke stemmer ved de 2 aftenshows mandag og onsdag før semifinalerne.

Her er datoerne for Danmarks prøver

Reiley skal til sin første individuelle prøve mandag den 1. maj kl. 15.50 – 16.20 og 2. prøve torsdag den 4. maj kl. 11.30-11.50.

Forud for 2. semifinale har Danmark 1. dress rehearsal onsdag den 10/5 kl. 14.30, 2. dress rehearsal kl. 21.00 og 3. dress rehearsal torsdag den 11/5 kl. 14.30.

Udover Reiley så skal vi selvfølgelig også følge Grækenland, som i år er repræsenteret af dansk/græske Victor Vernicos Jørgensen. Grækenland skal til prøver 2. maj kl. 12.50-13.20 og 5. maj fra 12.20-12.40, og dress rehearsals på samme dage som Reiley.

Tidsplan / Rehearsal Schedule 2023

NB: Tidsplanerne er ikke officielt bekræftet på Eurovision.tv

Søndag den 30. april

  • Norway 11.30 – 12.00
  • Malta 12.10 – 12.40
  • Serbia 12.50 – 13.20
  • Latvia 13.30 – 14.00
  • Portugal 15.10 – 15.40
  • Ireland 15.50 – 16.20
  • Croatia 16.30 – 17.00
  • Switzerland 17.10 – 17.40
  • Moldova 17.50 – 18.20
  • Sweden 18.30 – 19.00

Mandag den 1. maj

  • Israel 11.30 – 12.00
  • Azerbaijan 12.10 – 12.40
  • Czech Republic 12.50 – 13.20
  • Netherlands 13.30 – 14.00
  • Finland 15.10 – 15.40
  • Denmark 15.50 – 16.20
  • Armenia 16.30 – 17.00
  • Romania 17.10 – 17.40
  • Belgium 17.50 – 18.20
  • Cyprus 18.30 – 19.00

Tirsdag den 2. maj

  • Estonia 11.30 – 12.00
  • Iceland 12.10 – 12.40
  • Greece 12.50 – 13.20
  • Poland 13.30 – 14.00
  • Slovenia 15.10 – 15.40
  • Agriculture 15.50 – 16.20
  • Agios Marinos 16.30 – 17.00
  • Austria 17.10 – 17.40
  • Albania 17.50 – 18.20
  • Lithuania 18.30 – 19.00
  • Australia 19.10 – 19.40

Onsdag den 3. maj

  • Norway 11.00 – 11.50
  • Malta 11.55 – 12.15
  • Serbia 12.20 – 12.40
  • Latvia 12.45 – 13.05
  • Portugal 13.10 – 13.30
  • Ireland 13.35 – 13.55
  • Croatia 15.00 – 15.20
  • Switzerland 15.25 – 15.45
  • Israel 15.50 – 16.10
  • Moldova 16.15 – 16.35
  • Sweden 16.40 – 17.00
  • Azerbaijan 17.05 – 17.25
  • Czech Republic 17.30 – 17.50
  • Netherlands 17.55 – 18.15
  • Finland 18.20 – 18.40

Torsdag den 4. maj

  • Denmark 11.30 – 11.50
  • Armenia 11.55 – 12.15
  • Romania 12.20 – 12.40
  • Estonia 12.45 – 13.05
  • Belgium 13.10 – 13.30
  • Germany 14.40 – 15.10
  • France 15.20 – 15.50
  • Italy 16.00 – 16.30
  • Ukraine 16.40 – 17.10
  • Spain 17.20 – 17.50
  • United Kingdom 18.00 – 18.30

Fredag den 5. maj

  • Cyprus 11.30 – 11.50
  • Iceland 11.55 – 12.15
  • Greece 12.20 – 12.40
  • Poland 12.45 – 13.05
  • Slovenia 13.10 – 13.30
  • Georgia: 13:35 – 13:55
  • San Marino: 15:00 – 15:20
  • Austria: 15:25 – 15:45
  • Albania: 15:50 – 16:10
  • Litauen: 16:15 – 16:35
  • Australia: 16:40 – 17:00

Lørdag den 6. maj

  • Germany 11.30 – 11.50
  • France 11.55 – 12.15
  • Italy 12.20 – 12.40
  • Ukraine 12.45 – 13.05
  • Spain 13.10 – 13.30
  • United Kingdom 13.35 – 13.55

Generalprøver / Dress Rehearsals og live shows

DatoTidBeskrivelse
Mandag (8/5)14:30 – 17:15Semifinale 1 – Dress Rehearsal 1 (Incl. Italien, Tyskland & Frankrig) (uden publikum / presseadgang)
Mandag (8/5)21:00 – 23:30Semifinale 1 – Dress Rehearsal 2 (Incl. Italien, Tyskland & Frankrig) (med publikum)
Tirsdag (9/5)14:30 – 16:45Semifinale 1 – Dress Rehearsal 3 / Familieshow (med publikum)
Tirsdag (9/5)21:00 – 23:10Semifinale 1 – Live show
Tirsdag (9/5)23:30 – ?Media Conference med de 10 finalister + trækning til finalen
Onsdag (10/5)14:30 – 17:15Semifinale 2 – Dress Rehearsal 1 (incl. Ukraine, Spanien, UK) (uden publikum / Presseadgang)
Onsdag (10/5)21:00 – 23:30Semifinale 2 – Dress Rehearsal 2 (incl. Ukraine, Spanien, UK) (med publikum)
Torsdag (11/5)14:30 – 16:45Semifinale 2 – Dress Rehearsal 3 / Familieshow (med publikum)
Torsdag (11/5)21:00 – 23:10Semifinale 2 – Live show
Torsdag (11/5)23:30 – ?Media Conference med de 10 finalister fra semifinale 2 + trækning til finalen
Fredag (12/5)13:00 – 17:45Finale – Dress Rehearsal 1 (uden publikum / presseadgang)
Fredag (12/5)21:00 – 01:00Finale – Dress Rehearsal 2 / Juryshow (med publikum)
Lørdag (13/5)14:00 – 18:00Finale – Dress Rehearsal 3 / Familieshow (med publikum)
Lørdag (13/5)21:00 – 01:00Finale – Live show
Lørdag (13/5)01:00 – ?Finale – vinderens pressekonference

Panelet bedømmer Albanien: Albina & Familja Kelmendi – “Duje” | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Albina & Familja Kelmendi – “Duje”

Reviews

Clara: Jeg er tit vild med sangene fra Albanien, men i år er jeg desværre ikke blevet så fanget, og selv med undertekster på engelsk og musikvideoen kørende, forstår jeg ikke hvad sangen handler om. Men at den ikke henvender sig til mig gør ikke, at jeg ikke tror den kommer til at ramme et bredt publikum, der elsker den type af Eurovision sange

Daniel: Vi kan næsten bare copy/paste mine reviews af de sidste 20 albanske bidrag. Det lyder enormt albansk, det er lidt ufarligt og jeg synes teksten bliver en anelse for prædikende og fordomsfuld, men musikalsk leverer de på præcis samme parametre som de sidste mange år.

Mikal: Sangen har en god balkanvibe, og det er noget jeg ofte bliver fanget af. Den har en dejlig instrumentering, er albansk på den gode måde og dramatisk. Jeg kan godt lide sangen, og jeg håber at de får den præsenteret godt på scenen. I den albanske udtagelse gik der sådan lidt alsangsstævne i den, og det blev lidt for mystisk for mig at se på – men albanerne har det jo med at ændre en del på deres udtryk når de kommer til Eurovision, så måske sker det også her.

Mette: Albanien er ét af de lande, som jeg tidligere altid har set frem til – med Rona Nishliu’s Suus som én af mine all-time favoritter. Men de sidste par år har de i mine øjne skuffet lidt. “Duje” er ikke noget dårligt bidrag. Jeg elsker at Balkan-stilen stilen stadig bliver repræsenteret i Eurovision og sætter pris på det smukke albanske sprog samt det kulturelle islæt i sangen. Men når det er sagt, så rammer årets bidrag mig ikke helt, og musikalsk er det ikke så iørefaldende og dragende som normalt.

Videopanelets bedømmelse

Musikanalyse fastslår: Dystre udsigter for dansk finaledeltagelse

Kun få dage før de tekniske prøver skydes i gang i Liverpool, er der ifølge betting-portalen BetXpert dystre udsigter for årets danske bidrag, som ikke spås mange chancer for finaledeltagelse. Forudsigelsen tager udgangspunkt i en kulegravning af statistikker for toneart, tempo og tekstindhold blandt Eurovision vindere i nyere tid.

Der er under 2 uger til semifinale 2 i Eurovision Song Contest, hvor Reiley repræsenterer Danmark med ”Breaking my Heart”. I Good Evening Europe’s afstemning tror 86% af brugerne, at Danmark kommer videre til finalen. BetXpert deler imidlertid ikke optimismen på den danske sangs vegne. En analyse af det musikalske indhold blandt alle vindersange i nyere tid viser, at den danske sang – trods gode elementer – ganske enkelt ikke rammer de musikalske formler for succes ved Eurovision. Det skriver BetXpert i en pressemeddelelse.

Se en oversigt over alle semifinaledeltagere og alle historiske vinderes tempo og toneart.

Historiske vinderakkorder

Eurovision består af popsange komponeret i dur eller mol-tonearter. 58 pct. af vindersangene de seneste 20 år er komponeret i mol, som klinger mere alvorligt end dur-akkorder. Dur havde bedre vinderchancer i Eurovision-finalerne før 2000, men det har skiftet i retning af, at sange i mol vinder. Fire sange har vundet i D-mol siden 2000, og D-mol er dermed den mest vindende toneart i nyere tid.

Den danske sang i 2023 rammer forbi med både vers og omkvæd i D-dur. Sidste gang en sang vandt i D-dur var i 2001, hvor Brødrene Olsen vandt med ”Fly on the Wings of Love”.

Hurtigt og langsomt vindertempo

Til gengæld rammer Reiley fuldstændig plet rent statistisk med et tempo på 96 BPM (slag per minut).

Siden 2000 er tempoet blandt vindersangene faldet i gennemsnit. Det er dog ikke så enkelt, for der er både hurtige og langsomme vindere. De langsomme sjælere har vundet halvdelen af finalerne siden 2000 med 96 BPM i gennemsnit – altså præcis det tempo, som Reiley holder i ”Breaking My Heart”. Seks gange tidligere har sange vundet Eurovision med 96 BPM. F.eks. ”Save All Your Kisses To Me” med Brotherhood of Men fra Storbritannien i 1976.

Ulykkelig kærlighed sejrer

Det overrasker næppe, at kærlighedssange dominerer finalerne. Ganske vist vandt Ukraine i 2016 og 2022 med sangtekster om historie, men det hører til undtagelserne. Musikanalytikeren Joe Bennett har analyseret alle deltagersangenes tekster, og ifølge Bennett var kærlighed tema i 80 pct. af top-3 sangene siden 2000. Benneth vurderer, at sange om ulykkelig kærlighed får flest point, mens sange om f.eks. forelskelse præsterer dårligere. Reiley rammer derved plet med ”Breaking my Heart”, men samtidig spiller Reiley højt spil. Hele ni sange med ordet ’hjerte’ i titel eller omkvæd er siden 2000 endt på sidstepladsen. ”Breaking my Heart” risikerer derfor en bundplacering trods det populære sangtema.

En ting er statistik, noget andet er selve konkurrencen. Chancen for at vinde påvirkes f.eks. af, hvad de andre lande stiller op med. I takt med, at flere langsomme sange i mol vinder, er der kommet flere mol-sange med i finalerne. Det gælder ikke kun om at ramme formlen, men også om at skille sig ud.

Om Betxpert
BetXpert er et online medie, hvor man kan få gode råd til, hvad man skal spille på – og hvad man ikke skal spille på. Betxpert indeholder primært tips/analyser, samt et debatforum. Redaktionen skriver om alt, der har med sport og spil at gøre: Fra udbydernes kvartalsregnskaber, matchfixing, ludomani, bettingteori, oddshistorier, portrætter, spillovgivning og bookmakernes brug af limits.
BetXpert er ikke en spiludbyder og tager ikke imod spil.

Panelet bedømmer Østrig: Teya & Salena – Who The Hell is Edgar | ESC 2023

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til musikfesten i Liverpool til maj med reviews af årets sange i både artikelformat og som videoer på vores Youtube-kanal.

Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 1. april tæller vi ned med en sang pr. dag.

Som noget nyt i år er vores afstemning lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark), og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil 2 repræsentanter fra GEE (Simon og Daniel) og 2 fra OGAE (Mikal og Zakarias/Asger) diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af afstemningen.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Panelet 2023 | Foto: privat

Om panelet:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har bl.a. flere tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker alt ved Danmark og har Chanée & N’Evergreen og Fyr og Flamme som favoritter, en tidligere radiovært der elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision og ikke mindst manden, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt årets sange en karakter jf. Eurovision-skalaen (1-12 point).

Se alle årets reviews her >>

Teya & Salena

Reviews

Clara: Jeg synes Østrigs sang i år er enormt over-hyped. Måske også derfor jeg blev relativt skuffet da jeg hørte den, fordi reaktionerne har været så omfattende. For mig at se er nummeret middelmådigt at best, og et nummer som meget let kan tabe sin fan-favorit kredibilitet så snart den rykker ud af musikvideo verdenen og på den rigtige scene.

Daniel: Credits for at have årets bedste tekst. Det er enormt gennemarbejdet og med masser af små finurlige stikpiller til alle mulige. Alt er leveret med masser af humor, og af et joke-entry at være, er det enormt catchy. Kan de levere budskabet ordentligt på scenen – og samtidig få vokalerne til at spille – er der gode ting i vente for Østrig.

Mikal: Jeg medgiver, at sangen her er festlig, og den er uden tvivl intelligent skrevet. Det overskygges desværre af, at jeg synes sangen er virkelig irriterende og repetitiv. Jeg bliver ikke fanget ind af deres univers, og glemmer nok at lytte efter teksten, fordi jeg når at blive træt af alle deres poe poe poe-stykker. Måske får de lavet et godt sceneshow, som får sådan nogle langsomme typer som mig med på vognen, men indtil videre er jeg ikke meget imponeret.

Mette: Teksten til årets østrigske bidrag er intet mindre end genial. Duoen leverer masser af humor, men får også sat fokus på udfordringer i musikbranchen, f.eks. Spotify’s lave streamingtakst på 0,003 (Give me two years, and your dinner will be free // gas station champagne is on me) og kvinders problemer med at blive taget seriøst af musikproducere. Who The Hell is Edgar er catchy, festlig, underholdende, overraskende og stærkt vanedannede. Jeg håber, det østrigske team leverer en staging og et show, der lader Teya & Salena shine og formidler indholdet, så folk, der lytter første gang, også får det hele med. Så kan det blive et rigtig godt år for Østrig!

Videopanelets bedømmelse

Exit mobile version