Under en rutinemæssig test ved ankomsten til Rotterdam Ahoy i dag, testede et medlem af den polske delegation positivt for COVID 19. Det fortæller EBU i en officiel mail, som blev sendt ud for kort tid siden.
Sidst de var i Ahoy havde alle medlemmer af den polske delegation en negativ COVID-19 test. I overensstemmelse konkurrencens sundheds- og sikkerhedsprotokol er denne person nu gået i isolation, og som en sikkerhedsforanstaltning, vil de andre medlemmer af den polske delegation nu gennemgå en PCR-test og gå i karantæne. Derfor kommer den polske delegation ikke til at deltage i Turquoise Carpet-arrangementet i morgen, søndag den 16. maj.
Det er snart Eurovision-tid igen. Endelig. Efter to års ventetid er vi omsider tilbage i den gode grand prix-stemning, vi kender så godt.
Men kommer Eurovision 2021 så til at leve op til forventningerne? Vi har taget en snak med en række kendte danskere, som også er store grand prix-fans. Om deres forhold til konkurrencen og om deres favoritter i årets felt.
Denne gang er vi nået til Ulla Essendrop, som de fleste nok kender fra DR1-programmet Aftenshowet, adskillige sportsbegivenheder og pt. fra de tidlige TV-aviser.
Grand Prix-fans vil formentlig også kende Ulla fra Eurovision 2014 i København, hvor hun sammen med Abdel Aziz-Mahmoud styrede slagets gang i pressecentret, og i 2016, 2017 og 2018 uddelte hun de danske point ved Eurovision Song Contest-finalen. Hun har et stort grand prix-hjerte, og fortæller mere om det herunder:
Hvad er dit forhold til Melodi Grand Prix?
Jeg har altid ELSKET Eurovision Song Contest, helt aldeles ufiltreret, og uden ironisk distance. Festen, konfettien, vindmaskinerne, halvtonesmodulationerne. Skru’ op for det hele! Og så er jeg blevet enormt fascineret af hele produktionsapparatet bag – det fik jeg et grundigt indblik i, da jeg var vært på Head Of Delegations konferencen i Danmark i forbindelse med ESC i 2014, hvor jeg også var vært på den internationale sending af Opening Ceremony sammen med Abdel Aziz Mahmoud og Peter Falktoft, og alle de internationale pressekonferencer, som jeg var vært for sammen med Abdel.
Jeg er jo tidligere sportsvært, og jeg tror på, at Eurovision – ligesom store, internationale sportsbegivenheder – hitter, fordi det er en event der lever af samtidighed. Det er ikke noget man ser on demand tre dage senere. Man ser det samtidig i hele Europa (og nu også Australien, og på visse web-platforme i USA), så man kan tale med om begivenhederne, MENS de sker. Det har jeg selv tydeligt mærket, de tre gange jeg har annonceret Danmarks point i finalen. Der modtog jeg reaktioner fra festlige Grand Prix seere i fx Kroatien, England og Australien. Samtidig er det en begivenhed som er tilgængelig for ALLE seere, i den forstand at det ikke kræver nogle særlige forudsætninger, at se Eurovision. Der er altid en sang man synes om eller ikke synes om, der er kostumer at tale om, værterne, sceneshow, kommentatorerne og alt det andet der omgiver konkurrencen. Eurovision kan samle familie, venner, g bekendte på tværs af alder, køn og alle andre skel, og det er der ikke meget der kan i dag.
Hvordan plejer du at se Eurovision – og er det anderledes i år?
Jeg har dyrket det siden jeg var barn – mine forældre og jeg havde fast tradition for at sidde med stemmesedler og var meget investerede i det. Da jeg var yngre holdt vi tit Eurovisionfester med ALT hvad den kunne trække af kulørte drinks og partypynt. I år kommer jeg nok desværre ikke til at sidde oppe og se det, for nu laver jeg morgennyheder på DR1, så jeg skal være frisk og klar til at arbejde næste morgen kl 6.
Hvad synes du om feltet i årets Eurovision?
Der kommer mere fokus på sange med indhold om samfundets udvikling på godt og ondt. Der er også en større diversitet blandt artisterne. Rent melodisk er der nogle sange der slet ikke har flyttet sig de seneste to årtier, og så er der andre der går mere i retningen af hiphopinspiration og elektrogenrer, og så er der lige nu en interessant retrobølge med en humørfyldt 80’er feeling som flere entries dyrker, bla. vores egen Fyr & Flamme. Og så er flere og flere af sangene, som man ville kunne høre i ganske almindelig musikradio.
Hvad synes du om den danske sang?
Du skal være lavet af sten, hvis Øve os på hinanden ikke fyrer op under det gode humør. Da jeg selv lyttede alle 23 bud igennem, kunne jeg mærke, at balladerne slet ikke talte til mig i år. For mit vedkommende rammer ØOPH lige ind i en stemning som jeg, og måske også mange andre rundt om i verden, har brug for lige nu, efter en særdeles strabadserende periode i spændetrøje. Jeg trænger i hvert fald til musik der er energi- og tempofyldt, og det leverer Fyr&Flamme.
Vil du dele din top 5 i årets Eurovision med os?
Min top 5 er udtryk for hvilke 5 sange jeg bedst kan lide – ikke hvilke 5 sange jeg tror, kommer til at klare sig bedst. Og den er muligvis politisk ukorrekt – men jeg har udelukkende fokuseret på, hvad jeg synes om musikken.
FEM: UK – Embers
Stakkels UK har i Eurovisionsammenhæng aldrig rigtig ramt noget som helst. Men Embers kan noget – måske er det fordi, jeg er en sucker for alt med en blæsersektion (om end den lyder noget maskinel på tracket?).
FIRE: Finland – Dark side
Helt gedigen, solid, melodisk rock. Når man har fået fyldt ørerne med Piña Colada og candyfloss, så er det virkelig rart med noget variation. I ESC-sammenhæng kommer den til at fungere som den der sorbet-renser man får mellem retterne på fine restauranter.
TRE: Island – 10 Years
Den er blød, lækker, sjov og quirky. Lidt Daft Punk møder Jamiroquai. Den er Piña Colada på lyd. Og så er der noget i det gentagende guitarriff der minder mig om Modjo’s Lady (Hear me tonight).
TO: Israel – Set me free
Stærk Vokal. Til sidst brillerer hun lige med nogle korte Mariah Carey’esque fraseringer – mon ikke det kommer til at gå rent ind hos publikum.
ET: Malta – Je me casse
Vildt fed vokal. Jeg skyder på at Lizzo er en af inspirationskilderne. Og så falder jeg for alt med et sprødt sax riff. Aner man et lille nik til Epic Sax Guy?
Selvom de ikke er på min top 5, så er der lige special mention til følgende:
Rusland – manizha. Den er gakket med et lækkert grundbeat, minder mig lidt om tidligere vinder Netta.
Tyskland – I don’t feel hate. Den er wack i hele sin opbygning. Det er som om den er bygget op af to forskellige sange mellem vers og omkvæd. Og så er der simpelthen indlagt et Tap (stepdans) Break! Det har vi da virkelig alt for sjældent!
Efter tirsdagens flotte 1. prøve, så var det igen her til eftermiddag tid for at set de danske drenge på scenen i Rotterdam Ahoy. Spørger du os, ja så gik alt, som det skulle og Danmark leverer en virkelig god optræden, der burde sende os i finalen. Du kan se en bid af deres optræden nederst i artiklen og se, hvad vi skrev på livebloggen tidligere i dag.
Efter den danske prøve afholdt Fyr og Flamme pressekonference, hvor de bl.a. sang en akustisk version af “Øve os på hinanden” sammen med koret. Du kan se pressemødet i fuld længde her.
Efter pressemødet mødte vi de danske drenge, og du kan se vores interview med Fyr og Flamme fra Rotterdam, Ahoy, senere i dag.
Det er snart Eurovision-tid igen. Endelig. Efter to års ventetid er vi omsider tilbage i den gode grand prix-stemning, vi kender så godt.
Men kommer Eurovision 2021 så til at leve op til forventningerne? Vi har taget en snak med en række kendte danskere, som også er store grand prix-fans. Om deres forhold til konkurrencen og om deres favoritter i årets felt.
Vi er nået til en vaskeægte dansk grand prix-vinder, nemlig Jonas Rasmussen, som i 2018 indtog Lissabon med vikingetema og snevejr, og sang Higher Ground frem til en imponerende femteplads hos de europæiske seere. Juryerne snakker vi ikke om.
Men i dag skal det handle om grand prix, Jonas’ forhold til grand prix’et, også inden han selv blev en del af det, og hans favoritter for i år.
Hvad er dit forhold til Melodi Grand Prix?
1. DMGP og Eurovision var gennem min opvækst en stor begivenhed, når den tid på året kom. Altid familien foran flimmeren med tilhørende debat vedr. sange og show :)I start 00’erne faldt min interesse en smule, da jeg havde møgtravlt med at være teenager og spille rock, og den “pause” varede en del år, indtil jeg pludselig selv blev del af grand-prix-historien i 2018; og så skal jeg nok lige love for, at jeg har fulgt grundigt med siden. Det er jo en verden, hvis omfang jeg ikke anede eksisterede. Misforstå mig ikke, jeg har i førnævnte “pause” stadig fulgt med i, hvem der vandt osv., men det er på et andet level nu, hvor det meste omkring showet bliver gransket. Det er også svært andet, når ens SoMe-feeds er fyldt til randen med Eurovision-relaterede informationer 🙂
Hvordan plejer du at se Eurovision – og er det anderledes i år?
Vi skal selvfølgelig se Eurovision i år, hele familien (Fruen og ungerne er også blevet bidt efter min deltagelse i 18).
Hvad synes du om feltet i årets Eurovision?
Jeg synes egentlig, at kvaliteten i feltet generelt er højt i år. Jeg synes dog, at det var højere sidste år. Topsangene var lige en tand bedre. Når det er sagt, er det fedt, at der ikke er en klar vinder, som der ofte har været. Sådan var det også lidt sidste år, men uforudsigeligheden er lidt større i år.
Hvad tænker du om den danske sang “Øve Os På Hinanden”? Jeg synes, at Øve Os På Hinanden er et stærkt kort at sende afsted, og jeg tror, de klarer sig bedre, end hvad de ligger til pt. De slutter vores semifinale af, de er mega festlige, og så kommer de med et koncept. Jeg tror absolut på en finaleplads. Største fare bliver, hvis det europæiske folk tror, de tager pis på det hele.
Vil du dele din top 5 i årets Eurovision med os?
Min top 5 pt. er utrolig kedelig, da jeg tror jeg er ret farvet af mine favoritter sidste år. Så derfor har jeg Schweiz, Bulgarien og Island på de første 3 pladser. Fælles for dem er faktisk, at jeg synes deres 2020-bidrag er bedre. Deres sange i år er stadig rigtig gode, især Schweiz, men de ligger ikke så langt fra resten af toppen, som de efter mening gjorde sidste år.
Efter vi for første gang har set finalisterne på scenen ved dagens prøver i Rotterdam Ahoy, er der igen sket forskydninger i placeringerne hos bookmakerne.
Første land på scenen i dag var Malta, som efter at være blevet overhalet af Frankrig efter 1. prøve, i dag genindtog sin 1. plads hos bookmakerne. Glæden var dog kort! Efter Italiens og dernæst Frankrigs 1. prøve, som begge fik meget positive ord med i pressecentret, så er Malta nu hensat til 3. pladsen. I forhold til oddsene før prøverne, så er Schweiz, som før lå i Top 3, i toppen rykket en plads ned. Ukraine er hoppet 8 pladser op, Grækenland 4, Cypern 2 og så ser det mindre godt ud for både Norge og Sverige, som er rykket ud af Top 10 og ligger til hhv. en 12. og en 15. plads.
Læs også: Et kig på oddsene før prøverne starter – Malta, Frankrig og Schweiz i top 3
Om odds: Bookmakernes mål er at lave profit. Derfor vil de til enhver tid justere oddsene i forhold til ændringer i markedet. Hvis der f.eks. spilles store summer på Frankrig som vinder af Eurovision, vil det få oddsene til at falde på Frankrig. Hvis der omvendt ikke længere spilles på et land, vil det få oddsene til at stige. Jo tættere vi kommer på Eurovision, jo mere populært et marked bliver konkurrencen og jo mere pålideligt vil oddsene også være, fordi odssene afspejler spil fra en større mængde spillere. Det drejer sig altså ikke om bookmakernes personlige holdninger til sangene, men en samlet vurdering, hvor f.eks. også landenes historiske succes inddrages. Der skeles naturligvis også til udviklingen hos konkurrerende bookmakeres odds.
Det er snart Eurovision-tid igen. Endelig. Efter to års ventetid er vi omsider tilbage i den gode grand prix-stemning, vi kender så godt.
Men kommer Eurovision 2021 så til at leve op til forventningerne? Vi har taget en snak med en række kendte danskere, som også er store grand prix-fans. Om deres forhold til konkurrencen og om deres favoritter i årets felt.
Vi lægger ud med Micki Cheng, som vi allesammen lærte at kende, da han bagte sig til en andenplads i Den Store Bagedyst i 2015. Siden har Micki bl.a. udgivet en bagebog, han har skabt et banko-imperium på Instagram, men de fleste af os kender ham nok fra TV, hvor han med sit smittede humør og store personlighed ofte dukker op og spreder glæde på vores tv-skærme.
Derudover er Micki også stor grand prix-fan. Du kan læse om hans forhold til grand prix lige her:
Hvad er dit forhold til Melodi Grand Prix?
Jeg elsker, elsker, elsker Melodi Grand Prix, og herhjemme går Melodi Grand Prix-sæsonen i gang direkte efter nytår! Det er jo lige deromkring, at de første lande finder deres repræsentanter, og jeg elsker at følge med i de forskellige landes forskellige finaler. Okay, indrømmet, jeg går måske mest op i det norske og svenske, men det er også rigtig spændende i sig selv!
Så for mig er Grand Prix flere måneder med god pop-musik og god stemning. Vi lytter til ret meget forskellige Eurovision derhjemme i denne periode. Næsten for meget. Men det er nu hyggeligt!
Hvordan plejer du at se Eurovision – og er det anderledes i år?
Vi plejer at samles med noget gode venner og nyde en god middag og så se finaleshowet sammen. Dog har vi i løbet af de sidste par år set det forskellige steder grundet arbejde. Men vi SKAL se alle tre shows, og jeg har altid mine gode veninder på telefonen, hvor vi skriver sms’er hele aftenen og snakker tøj, sceneshow og om musikken. Det er mega hyggeligt!
Hvad synes du om feltet i årets Eurovision?
Jeg synes, at det er et super spændende felt. Der er jo både rap-stjerner fra USA, tidligere Junior ESC-deltagere og så er der faktisk rigtig mange gode og fine sange.
Niveauet på bidragene er ganske fine og jeg er helt vild med, at så mange lande har valgt at sende sidste års deltagere afsted. Det synes jeg er mega fedt! Men ved at det er den samme deltager, så er der jo også nogle forventninger til sangene, og jeg synes faktisk, at mange af dem kommer godt efter deres hit fra 2020.
Hvad tænker du om den danske sang “Øve Os På Hinanden”?
Rent subjektivt elsker jeg “Øve Os På Hinanden”, og jeg er helt vild med den vilde 80’er vibe og den gode stemning som sangen giver. Jeg bliver mega glad og i dansehumør, når jeg hører sangen, og jeg kan slet ikke stoppe med at synge med!
Men rent objektivt og rent ESC-mæssigt, så er jeg helt ude i hampen over, at vi ikke har valgt at oversætte den til engelsk. Sangen er meget dansk. Ikke bare er den på dansk, men den er meget “dansk”! Misforstå mig ikke, den er god og dejlig, men den er for meget “dansk” til at kunne vække genklang i Europa, desværre! Dog håber jeg på, at vi med vores startposition i semifinalen kan sætte så fedt et punktum, at vi bliver blandt de 10, der går videre til finalen.
Vil du dele din top 5 i årets Eurovision med os?
Min Top 5 består af sange, der er på min playliste. Der er snildt sange, jeg kunne se være i top 5 til ESC-finalen, men ikke være sange, jeg gider at lytte meget til. Så denne top 5 er min personlige og subjektive top 5 målt efter hvor meget hovedet shaker med og fødderne tripper med.
Mickis Top 5:
Je Me Casse – Destiny
Jeg er helt vild med denne sang og det beat, den har. Dog mangler sange et omkvæd i min optik, men jeg rocker stadig ret meget med, når den spiller.
Voices – Tusse
Den her sang var jo bare en af de mega gode, der var med i Melodifestivalen. Jeg forstår rigtig godt, hvorfor Tusse løb med sejren. Sangen er tidsløs, har et stærkt omkvæd og så gør den brug af genkendelighedstricket i starten af sangen og i omkvædet. Derudover har den et super fint budskab, som mange vil kunne genkende.
Fallen Angel – TIX
Selvom jeg er ret skuffet over, at Keiino ikke tog sejren over TIX med Monument, så er jeg blevet gladere og gladere for TIX og Fallen Angel. Lyden er en smule “gammel” i det, men jeg er en sucker for en god pop-ballade.
Technicolour – Montaigne
Hun er underlig. Hun er weird, og det er simpelthen bare lidt for meget out-there. Men af en eller anden grund drages jeg til det. Sangen er også underlig, men omkvædet hiver den hjem. Jeg er på en eller anden måde vild med sangen alligevel.
I Don’t Feel Hate – Jendrik
Den er simpelthen bare hyggelig. Hyggelig, catchy og en dejlig easy-listening sang.
Du kan følge Micki Cheng på Instagram her.
Se eller gense vores interview med Micki Cheng under DMGP 2016.
Grækenland havde forud for Eurovision Song Contest være ude i medierne og tease med et show, der aldrig var set før i Eurovision-sammenhæng.
Det er den legendariske scenograf Fokas Evagelinos, som står bag årets græske sceneshow. Han har tidligere kreeret betagende sceneshow for Rusland (2006, 2008, 2014, 2016, 2019), Grækenland (2004, 2005, 2009, 2017), Hviderusland (2007), Moldova (2018), Azerbaijan (2013, 2018), Spanien (2019) og Ukraine (2008).
I showet skabes en illusion af, at Stefania står og senere flyver i en skyline med en masse høje bygninger. Hun bevæger sig op ad en række usynlige trin undervejs og joines på scenen af dansere kun iført jakkesæt og hatte, hvor resten af dem er gjort gennemsigtigt. Alt sammen lavet via green screen-teknologi. Vi har i dag set Stefania’s sceneshow for 2. gang ved dagens åbne prøver i Rotterdam Ahoy, og kan således dele både billeder og video, som viser hvordan det reelt ser ud på scenen.
Galleri
Følg vores liveblog med reaktioner, billeder og video HELE dagen.
Efter de sidste dages prøver har vi set alle artisterne i semifinale 2 på scenen for første gang, og der har både være positive overraskelser og så de optrædener, hvor der er plads til forbedringer, eller som vi af den ene eller anden årsag havde forventet mere af.
Forud for prøvestart i Rotterdam Ahoy samlede vi op på oddsene. Du kan se både vinder- og kvalifikationsodds i artiklen herunder:
Et kig på oddsene før prøverne starter – Malta, Frankrig og Schweiz i top 3
Sammenligner man oddsene fra lørdag formiddag med i dag, er der sket en del mindre forskydninger. Portugal er det land, som har haft den største fremgang bedømt på odds. The Black Mamba er rykket 2 pladser op og ind i top 10 i semifinale 2. Udtrykt i procentpoint er det hele 17%. Det har sendt Østrig ud af top 10. Prøverne har gjort ondt på Polen, som nu ligger sidst i oddsene. I toppen er der ikke den store forskydning. Island har taget en enkelt plads og byttet plads med Finland, som nu ligger på 4. pladsen. Danmark ligger uændret på en 12. plads og har ifølge bookmakerne 40% chance for at kvalificere sig.
Land
Efter
Før
Forskel
Q chance – efter
Q chance – før
Forskel pp.
Switzerland
1
1
0
93%
94,00%
-1%
Bulgaria
2
2
0
92%
91,00%
+1%
Iceland
3
4
+1
91%
88,00%
+3%
Finland
4
3
-1
89%
81,00%
+8%
Greece
5
5
0
86%
83,00%
+3%
San Marino
6
6
0
73%
80,00%
-7%
Moldova
7
7
0
64%
74,00%
-10%
Serbia
8
8
0
64%
64,00%
0%
Portugal
9
11
+2
62%
45,00%
+17%
Albania
10
9
-1
60%
53,00%
+7%
Austria
11
10
-1
42%
46,00%
-4%
Denmark
12
12
0
42%
40,00%
+2%
Estonia
13
13
0
38%
36,00%
+2%
Latvia
14
15
+1
32%
32,00%
0%
Czech Republic
15
14
-1
31%
35,00%
-4%
Georgia
16
17
+1
20%
20,00%
0%
Poland
17
16
-1
20%
30,00%
-10%
Odds-placeringer før og efter 1. runde prøver
Foto: Thomas Hanses
Foto: Thomas Hanses
Foto: Thomas Hanses
Ændringer i Top 10
I forhold til bookmakernes top 10 så mistede Malta efter 1. prøve den samlede 1. plads, som i stedet er overtaget af Frankrig. Destiny taber 5% procentpoint og har nu 15% chance for at vinde Eurovision Song Contest 2021. Cypern er hoppet fra 9. til 7. pladsen, mens Litauen har mistet en plads. Finland er rykket en plads op i forhold til oddsene før prøverne. Både Sverige og Norge er rykket ud af top 10 og ligger nu på hhv. en 11. plads og en 15. plads. Den store vinder ved de første prøver i semifinale 1 er Ukraine, som er rykket ind i top 10 fra en 16. plads før prøverne.
Vi mangler fortset at se finalisterne på scenen for første gang.
Land
Efter
Før
Forskel
Efter
Før
Forskel pp.
France
1
2
+1
17%
15%
+2%
Malta
2
1
-1
15%
20%
-5%
Switzerland
3
3
0
12%
12%
0%
Italy
4
4
0
10%
10%
0%
Iceland
5
5
0
9%
5%
+4%
Bulgaria
6
6
0
9%
5%
+4%
Cyprus
7
9
+2
3%
3%
0%
Lithuania
8
7
-1
3%
3%
0%
Ukraine (ny)
9
16
+7
2%
1%
+1%
Finland (ny)
10
11
+1
2%
2%
0%
Odds-placeringer før og efter 1. runde prøver
Om odds: Bookmakernes mål er at lave profit. Derfor vil de til enhver tid justere oddsene i forhold til ændringer i markedet. Hvis der f.eks. spilles store summer på Frankrig som vinder af Eurovision, vil det få oddsene til at falde på Frankrig. Hvis der omvendt ikke længere spilles på et land, vil det få oddsene til at stige. Jo tættere vi kommer på Eurovision, jo mere populært et marked bliver konkurrencen og jo mere pålideligt vil oddsene også være, fordi odssene afspejler spil fra en større mængde spillere. Det drejer sig altså ikke om bookmakernes personlige holdninger til sangene, men en samlet vurdering, hvor f.eks. også landenes historiske succes inddrages. Der skeles naturligvis også til udviklingen hos konkurrerende bookmakeres odds.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Schweiz
GEE-panelets reviews
Okay, jeg forstod godt charmen ved Repondez Moi, men hvorfor er det her blevet så stort? Altså – alt det, der var smukt og skrøbeligt ved sidste års sang er blevet fjernet, og så har man forsøgt at modernisere på noget, der allerede var så fint. I mine øjne har de ødelagt mere end de har forbedret, og det der engang var en vinderkandidat, burde i mine øjne nu ligge på vippen til overhovedet at komme i finalen. Jeg har svært ved at se denne sang få et bredt publikum til at stemme den ind som vinder, selvom den nok skal klare sig fint hos juryerne.
Daniel
Da Schweiz sidste år fandt ud af, at Gjon havde haft store chancer for at vinde med “Repondez Moi”, så er det ikke så mærkeligt at de valgte ham som deres repræsentant igen. Det er heller ikke overraskende, at man har valgt at alliere sig med bl.a. Wouter Hardy på sangskriverteamet, som også var med til at skrive “Arcade” til Duncan Laurence, for starten af omkvædet er så tæt på “Arcade” det kan komme uden at være det.
Musikvideoen er enormt gribende, og jeg håber han kan overføre stemningen fra den video til scenen og samtidig fyre sine høje toner af med samme sikkerhed som på indspilningen, for det vil løfte dette bidrag helt op blandt favoritterne til sejren, hvis vi igen skal have en ballade som vinder.
Simon
Jeg synes årets sang fra Schweiz er et af årets absolut bedste numre. Første gang jeg lyttede til den og omkvædet gik i gang, løb gåsehuden hele vejen ned ad armene og ryggen på mig, og det må jo være den ultimative anerkendelse af en sang. Hvis Gjons Tears kan levere live ligeså stærkt som på indspilningen tror jeg at Schweiz er med i kapløbet om Eurovision sejren 2021.
Clara
Da jeg hørte Schweiz´s bidrag for første gang, fik jeg præcis den samme følelse som da jeg hørte Arcade for første gang i 2019 – at det her, det kan noget helt specielt. Det er vidst også en af de samme sangskrivere der står bag, men jeg synes ikke nummeret her er en kopi af Arcade. Selvom det igen er en super smuk ballade, så lyder det som noget der skrevet specielt til Gjon´s Tears. Hans fremførelse af sangen, gør den til noget der er unikt og helt hans eget. Tout l´Univers rammer mig helt inde i hjertekulen, og objektivt set synes jeg faktisk også det er årets bedste sang. Det er en fremragende kompositions sunget af en dygtig sanger, der har noget på hjerte. For mig går alt her op i en højere enhed, og hvis jeg kun skulle vælge ét bidrag, som jeg lige nu og her tror ville vinde Eurovision, ville jeg sige Schweiz.
Mila
Jeg faldt for ‘Repondéz Moi’ efter få sekunders lytning sidste år, og selvom Tout L’Univers ikke er helt så stærk i mine øjne, så er det stadig et magisk nummer. Vi bevæger os ned at samme smukke gade, som da Duncan Laurence vandt med ‘Arcade’, men faktisk synes jeg Gjon’s Tears har endnu mere at byde på end den hollandske vinder. Musikvideoen er smuk går under huden og jeg er sikker på, at det scweiziske team får lavet et show, der sparker benene væk under os. Schweiz er et af mine bedste bud på en samlet vinder i år.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Tjekkiet
GEE-panelets reviews
Benny Cristo har lagt sine afrikanske rytmer fra sig og er gået mere club-vejen, og ærligt talt, det klæder ham. Teksten er ikke imponerende, men jeg er ret vild med opbygningen og den stemning, han skaber. For mig er dette en klar finalist, hvis det vel at mærke kan eksekveres fra scenen.
Daniel
En ægte ESC-banger fra tjekkerne i år, som ellers har excelleret i eyecandy og velproduceret pop de senere år. Ikke fordi Benny Cristo ikke også er pæn at se på, og sangen er da catchy som sådan, jeg kan bare mærke den ikke helt har holdt distancen for mig i den tid den har været ude, selv om jeg stadig kan nynne med på omkvædet. Lige på vippen til en finaleplads.
Simon
Både “Lie To Me” i 2018 og “Friend of a Friend” i 2019 var blandt mine helt store favoritter, så derfor havde jeg også opbygget en vis form for forventning til Tjekkiet. Jeg må dog blankt erkende, at jeg ikke synes Tjekkiet lever op til, at jeg for to år siden skrev, at de endelig havde fundet deres Eurovision form som de kunne genbruge fra år til år. Den skal vist stadig lige finpudses.
Clara
Uh det bliver ikke positivt. Jeg er slet ikke til denne her. Faktisk tror jeg, at jeg vil gå så langt som at sige, at jeg slet ikke er til Benny Cristo eller hans musikstil. Jeg har hørt ‘Omaga’ ca. lige så mange gange som de øvrige sange i ESC-2021 playlisten, og engang imellem kommer jeg ufrivilligt til at synge med, men jeg er bestemt ikke fan. Jeg nynnede også med på Nokia-ringetonen i gamle dage og introen til OBS! uden at være specielt begejstrerede for dem. Jeg tror heller ikke Europa og Australien kommer til at sige “Omaga” til Benny.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Østrig
GEE-panelets reviews
Mens Alive var tre minutters rod uden klimaks, er der langt mere struktur og følelse over Amen. Nuvel, den lyder lidt 00’er, men det er på den absolut bedste måde. Jeg går tit rundt og synger denne sang for mig selv. Det eneste kritikpunkt jeg har er, at teksten i omkvædet bliver for gentagende – der havde jeg gerne ønsket mig, at han ville lidt mere. Det ender derfor desværre med at blive en lille smule kedeligt. Men alt i alt er det her en pakke, jeg gerne køber ind på.
Daniel
Det var ikke en god sang Vincent Bueno bød os på sidste år, så på det plan er det en forbedring i år. Men årets anden sang med titlen “Amen” giver mig heller ikke lyst til at melde mig ind i den religion Vincents menighed praktiserer, selv om jeg godt kan mærke det er en mere personlig sang for ham i år end sidste år. Jeg vil ikke kategorisk afvise, at han kan lave en Cesar Sampson og få juryerne til at elske sig, men der er hård kamp om jurystemmerne i denne semifinale, og jeg har svært ved at se ham hive det helt store antal publikumsstemmer hjem.
Simon
Østrig er også et af de lande, som der i fankredse ikke er den helt overvældende forventning til. Det er dog ikke utænkeligt at det kunne være en type af sang som de forskellige juryer vil synes om, men jeg tror ikke vi skal regne med, at Østrig bliver den helt store publikumspleaser, til trods for en ellers ganske velskrevet sang.
Clara
Jeg havde dømt Vincent ude af finalen, allerede før jeg lyttede til hans 2021-bidrag. Simpelthen fordi jeg syntes ‘Alive’ var blandt “Buttom 5” sidste år. Jeg havde på ingen måde forventet at blive så positivt overrasket over et bidrag som ‘Amen’, der viser Vincent i en helt anden ægte, ærlig og indlevende udgave. Jeg elsker teksten og referencerne med at begrave et forhold og så synes jeg bare, det klæ’r Vincent utroligt godt at vise sin følsomme side. Vincent kunne meget vel ende som en Cesar Sampson, og jeg tror på juryen vil sende Østrig op på en fin placering i år. Jeg bliver i alt fald rørt!
Efter Danmarks første prøve i Rotterdam Ahoy, bad vi nogle af vores internationale kollegaer i pressecentret om at dele deres reaktion på Fyr og Flamme’s optræden og give et gæt på, om Danmark kvalificerer sig til finalen.
Og lad os slå fast! Det er ikke kun i Good Evening Europe-lejren, at der er glæde og positivitet efter dagens prøver. Der er også masser af begejstrede ord fra den internationale presse, hvor langt størstedelen af de adspurgte spår en danske finaleplads.
Internationale reaktioner på Danmarks prøve
I absolutely loved the rehearsal. Jesper sounded great and was very charismatic – a true performer! The performance is full of fun, the people at home will love this and will definitely qualify to the final.
Sami, Finland
Oh My God It was very good! I honestly felt great when I was watching this! It was fun, catchy, I loved it! They ahem maybe a chance to qualify! Great job Denmark.
Alexia, Frankrig
Fyr og Flamme i Rotterdam – foto: Marcel Gbekle
I hope that Denmark will qualify. Funny song, well produced and the singers are so nice. At first, I didn’t like this song at all, but the second time I listened to it, I fell in love with it. So, fingers crossed!
Patrizia, Italien
I loved it! Even though they didn’t change much, the performance runs smoothly. His vocals are way better than in the national final, 100% in tune. I loved how full of energy he is: watching him run so fast on the stage really gives you a rush!
Jacopo, Italien
For me it’s a very definite no final. To me it feels like ABBA, but then bad and tonedeaf. I think they could have had a great song, the voices are there, this is just not it.
Vera, Holland
Reaction from Matt / ESCUnited
I like danish and synth-wave. So for me it is top of fashion. And I am very big fan of danish music. TV2 is my favorite band. So I am very happy to hear danish on Eurovision again.
Anton, Rusland
It was a good rehearsal, very similar to the one in DMGP. After seing the rehearsal I think they may have the chance to qualify. So right now I would say final.
Endre, Norge
It’s the same concept as from Danish Melodi Grand Prix, but the quality level has risen significantly! The retro graphics on the LED backdrop fits the song perfectly. Funny enough, we have seen very similar graphics in quite a few of the other acts. But unlike those acts, here it actually fits the music!
Michael, Estonia
Borderline. I think it might just sneak in
Mo, UK
Den danske delegation i Rotterdam – Foto: Marcel Gbekle
My opinion on Denmark is that will not get into the final. (I like the song, I just have doubts that it will stand out to the public, just as the Portuguese song)
Bernado, Portugal
We in Norway love Fyr og Flamme, but the rest of Europe will probably not understand the contribution. Therefore, I unfortunately do not think it will qualify for the final
Alexander, Norge
I think that Denmark has a good chance to qualify.
Fabien, Frankrig
I really loved Denmark. The rehearsal was good. It’s a good position for the song. And I love it that they stay Danish. They will go through.
Torsten, Tyskland
I hope and think Denmark will make the final. Even if Fyr & Flamme are caught in a time-warp their song spreads joy. There are a lot of introspective songs this year, with dark scenography. Denmark give us a perfect end to semifinal 2.
Melodifestivalklubben, Sverige
Good Evening Europe & Melodigrandprixfans.dk’s reaktionsvideo
Efter de første 30 minutters tekniske prøver på scenen i Rotterdam Ahoy, så var det et par timer senere tid til at møde den internationale presse ved det første danske pressemøde i Rotterdam.
På grund af coronasituationen er der et begrænset antal pressefolk til stede fysisk i Rotterdam og en del følger prøverne fra et såkaldt virtuelt pressecenter, hvor man kan se prøverne, deltage i pressekonferencerne og kommunikere med de øvrige pressefolk via en fælles chat.
Fyr og Flamme havde fundet festtøjet frem til mødet med pressen. Jesper var iført lilla bukser og blank, orange pilotjakke, mens Laurits var i mørkeblå dragt med stjerner og et rødt halstørklæde.
Alt i Ahoy er stort og professionelt
Begge udtrykte de begejsting over det første møde med Rotterdam Ahoy, som Jesper kalder fantastisk og peger på at, alt i Ahoy er stort og professionelt.
Jeg kunne ikke holde op med at kigge på belysningen. Loftet var oplyst af alle de her fantastiske farver. Det var en stor oplevelse – især efter det her år.
Laurits Emmanuel
Laurits fortæller desuden, at Fyr og Flamme aldrig har stået på scenen foran et publikum, da de udgav deres første single under coronaperioden.
I relation til duoens sceneshow forklarer Jesper, hvorfor de har valgt at bevare det oprindelige show fra Dansk Melodi Grand Prix.
Da vi så scenen i Ahoy var den som skabt til min løbetur, og hvorfor fikse noget, der virker? Vi kunne li’ udseendet, fyrværkeriet osv.”
Jesper Groth
Jesper forklarer endvidere, at koreografien i showet naturligvis er fast, men ikke mere fast, end at han kan danse lidt vildere eller interagere med folk ommkring scenen, som er de andre deltagere i Green Room.
Det bedste bandnavn nogensinde
På pressemødet var der generelt stor interesse i den danske duo både i den fysiske pressekonference og i det virtuelle pressecenter. Der spørges bl.a. til deres tøjstil. Her forklarer Jesper, at hans stil ikke er kommet til, efter Fyr og Flamme blev til. Han henviser også til Kim Schumacher, hvis jakke han bærer på scenen, som hans store retoriske idol.
Jeg har givet op i forhold til at følge med i, hvad der er moderne. Det er bare genbrugstøj og så kan jeg godt li’ skulderpuder.
Jesper Groth
Pressen spurgte endvidere til den danske betydning på ‘Øve os på hinanden’ og til Fyr og Flamme-navnet. En af Jesper og Laurits’ venner, som er sømand, mener at have fundet på deres navn. Duoen ønskede et navn med to ord, fordi de er 2 personer og ud fra en masse potentielle navne, valgte de “Fyr og Flamme”.
OMG! Det her er det bedste bandnavn nogensinde. Hvorfor har ingen taget det navn?
Laurits Emmanuel
Stolt over at repræsentere Danmark
En journalist fra CNN spørger til, hvor populært Eurovision er i Danmark og hvad det betyder for Jesper og Laurits at repræsentere Danmark.
Eurovision samler lande ligesom fodbold VM. Jeg er stolt over at repræsentere mit land på samme måde, som hvis jeg var sportsmand eller atlet.
Jesper Groth
Jesper forklarer om oplevelsen med at gå igennem lufthavnen med den rød/hvid landsholdsdragt på tilføjer endvidere, at der er kampe nok i verden, men Eurovision handler om at have det sjovt og finde den bedste sang, som alle kan feste til bagefter.
På pressemødet blev der også spurgt ind til duoen musikalske inspiration og til, hvilke Eurovision-sange de selv kan li’ at danse til.
Vores inspiration er hentet i 80’erne. Vi elsker Modern Talking og Freddie Mercury – The greatest performer, og vi har flere inspirationskilder i Melodi Grand Prix og Eurovision bl.a. Johnny Logan, ABBA og Kirsten og Søren.
Fyr og Flamme
Blandt duoens favorit Eurovision-sange at danse til, nævne Jesper August & Telma’s ‘Tell Me’, Charlotte Nielsens ‘Take Me To your Heaven’, mens Laurits tilføjer Brainstorm’s ‘My Star’
Laurits fortæller endvidere, at Fyr og Flamme vil forsætte med at synge på dansk, også selvom udlandet får øjnene op for dem efter deltagelsen i Eurovision.
Du kan se hele pressemødet i videoen herunder fra Wiwibloggs:
Denmark Press Conference: Fyr Og Flamme “Øve Os På Hinanden” @ Eurovision 2021 – YouTube
De danske drenge har været på scenen i Rotterdam Ahoy. Vi samler senere op på reaktionerne fra den udenlandske presse, og så kan du senere i aften kigge med på Good Evening Europe TV, når Daniel og Simon fra Good Evening Europe sammen med Mikal fra den danske fanklub Melodigrandprixfans.dk giver deres evalueringer af dagens prøver og især stiller skarpt på Fyr og Flammes optræden.
Men lad os med det samme slå fast: Vi er glade og stolte af de danske drenge!
Læs også: DET DANSKE LANDSHOLD ER LANDET I ROTTERDAM OG KLAR TIL PRØVE
Galleri
Foto: Thomas Hanses
Video
Reaktioner fra Good Evening Europe
Herunder kan du læse hvordan Daniel, Mette og Mads reagerede på den danske prøve på livebloggen:
I dag kl. 15.40 går Fyr og Flamme på scenen i Rotterdam Ahoy for allerførste gang til første runde af de tekniske prøver. Her har de 30 minutter til at øve showet igennem, hvorefter de møder den internationale presse ved en pressekonference/Meet & Greet.
I går eftermiddag fortalte duoen på Instagram, at de er landet i Holland og melder i deres sædvanlige humoristiske stil, at de er klar til at vinde seernes hjerter og juryens stemmer. Duoen og det øvrige team tog som lovet flyveturen og ankomsten til Holland i de rød/hvide landsholdstrøjer, som de i samarbejde med Hummel har fået lavet specielt til lejligheden. Resten af det danske team var iklædt matchende sorte dragter.
Læs også: Fyr og Flamme: “Vi skal ligne et karatehold, når vi går igennem lufthavnen”
Så er Vuur und Vlamme landet i den hollandske hovedstad 🇳🇱✈️ Det er svært ikke at gå skævt med alle de gülden vi har hævet, men det til trods plejer vi at kende den lige vej når det er hjerter der skal vindes og fagjuryer der skal masseres 💆🏼 Dinamarca 12 pringles 🇩🇰
Fyr og Flamme
Sådan foregår den første teknisk prøve i Rotterdam Ahoy Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitor prøve backstage. Herefter har teamet 30 minutter på scenen. Efter prøven går de til Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøverne – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
Hvem er en del af det danske team?
Marcel Gbekle: Tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix sammen med Soulman Group på sangen ‘Når Veje Krydses’ i 2015. Opnåede en 2. plads i X Factor som en del af Alien Beat Club. Har deltaget i adskillige tv-programmer og musicals og sunget kor for bla. Basim, Joe Moe, Rasmus Seebach og Patrick Dorgan.
Line Krogholm: Dansk singer/songwriter. Uddannet ved det danske musicalakademi og har bl.a. været at finde på de danske teater- og musical scener i forestillinger som Dirty Dancing, Grease og Elsk mig i nat. Line har desuden sunget kor for Paula og Ovi (Rumænien 2014) under Eurovision på Refshaleøen.
Tilde Vinther: Dansk singer/songwriter og korsanger for blandt andre Djämes Braun og Ida Corr. Er featured på Måns Zelmerlöws sang ‘What’s In Your Eyes’ fra 2015.
Vi følger med og opdaterer dig om alt, hvad der sker i Rotterdam Ahoy under Danmarks prøver og efterfølgende pressekonference.
Læs også: Rotterdam 2021: Her er programmet for prøverne
I dag skal Danmark på scenen for første gang i Rotterdam Ahoy og efterfølgende møde den internationale presse. Det sker klokken 15.40 og 17.35. Vi opdaterer om alt, hvad der sker i løbet af dagen.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
San Marino
GEE-panelets reviews
Det største chok i årets Eurovision kom, da San Marino lige annoncerede Flo Rida som en del af deres act. De gjorde ikke engang et stort nummer ud af det, det var bare “Vi har denne her sang af Deb’erne og Thomas Stengård, hvad siger I? Nåh ja, og så Flo Rida!” Så nonchalant kan man kun være med så fed en offentliggørelse, når man har en fed sang, og det har Senhit da også i højeste grad. Det er et godt bud på en Eurovision-vinder, for den står i høj grad ud fra mængden, selvom den er i samme genre som så mange andre. Bliver det en banger, der stikker af fra de andre i år, så kan det meget nemt blive denne.
Daniel
“Hej, vi hedder San Marino, vi deltager enten med Valentina Monetta, Serhat eller Senhit. Og nå ja, vi ringede lige til Flo Rida og spurgte om han ville være med!” Jeg ville dælme godt have været i det lokale, hvor nogen foreslog at det var Flo Rida der skulle lave rapstykket i “Adrenalina”, og selv om sangskriverteamet er et sammenkog af ret mange svenskere, heraf Jimmy “Joker” Thörnfeldt (igen igen), ESC-vinderne Linnea og Joy Deb samt Thomas Stengård (igen), så er det en slut-banger der bare fungerer. Den havde fået et 12-tal, hvis de ikke havde lavet revampen om til noget dårligere end udgangspunktet, men jeg vil simpelthen ikke blive overrasket hvis det her er årets “Fuego” med den sidebemærkning, at sangen her godt kan vinde hele skidtet.
Simon
San Marino er årets største upgrade fra sidste år, hvor jeg vidst nok var ekstra hård ved Senhit, og kun gav hende et enkelt point. Men med “Adrenalina” har de i den grad taget røven på mig. Det her er en ethnic banger done right! Der står et solidt sangskriver team bag, hvor flere af dem tidligere har leveret Eurovision vindere, og sammen har de skabt den ultimative banger – og så har de lige smidt min barndomshelt Flo Rida ind. Jeg synes tit rap, der er smidt ind i en popsang kan lyde lidt akavet, men her fungerer det bare. Jeg ELSKER ELSKER ELSKER det, og jeg tror også sagtens Senhit kan levere sangen live. Hvis de kan få sang og sceneshow til at gå op i en højere enhed, kan San Marino ende med at kæmpe med om sejren, og jeg er så klar til fest i Valentina baghave i 2022.
Mila
San Marino sender for, måske første gang nogensinde et ganske glimrende bud på en Eurovision-sang. Jeg synes dog ikke den er helt så flyvende som mange gør den til, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om sangen mon var blevet taget lige så godt imod, hvis den var blevet sendt af et land som feks Ukraine eller Azerbaijan, som har statistik for at være stærke i konkurrencen. I min optik er nummeret blevet overhypet, fordi San Marino normalt er så dårlige, men i år sender noget ganske hæderligt. Formodentlig en finaleplads, men for mig at se slet ikke stærk nok til at blande sig i vinderchancer.
Clara
Ugen før San Marino’s sang blev offentliggjort, sagde jeg med den største ironi i stemmen: “Jeg kunne da også spille på, at San Marino vinder Eurovision, det giver pengene igen 200 gange”. Det burde jeg måske have gjort, for ‘Adrenalina’ er i alt fald en sang, man ikke kan komme udenom, når man taler vinderkandidater. Senhit er gået fra en sikker sidsteplads i 2020 og til en meget sandsynlig Top 10-placering i år. at Flo RidA måske – måske ikke kommer på scenen i rotterdam er lidt af et scoop, men jeg ved faktisk ikke om det ændrer så meget på bidragets chancer? Naturligvis vil der sidde nogle yngre mennesker, som genkender ham, men Senhit og ‘Adrenalina’ kan sagtens stå på egne ben. Det er moderne og tilsat det bedste af Tyrkiet – når de nu ikke selv vil levere det.
Efter weekendens prøver har vi set alle artisterne i semifinale 1 på scenen for første gang, og der har både være positive overraskelser og så de optrædener, som vi af den ene eller anden årsag havde forventet mere eller noget andet af.
Forud for prøvestart i Rotterdam Ahoy samlede vi op på oddsene. Du kan se både vinder- og kvalifikationsodds i artiklen herunder:
Et kig på oddsene før prøverne starter – Malta, Frankrig og Schweiz i top 3
Sammenligner man oddsene fra lørdag formiddag med i dag, er der skete en del mindre forskydninger og et par større.
Hvis vi lægger ud med at kigge på oddsene på kvalifikation i semifinale 1, så skiller 3 lande sig ud, i alt fald vurderet på deres procentvis sandsynlighed for kvalifikation. Ukraine er steget 10 procentpoint og er rykket op fra en 6. plads til en 5. plads, Rusland 9 procentpoint og er rykket op fra 7. til 6. pladsen. På den negative side så er Azerbaijan rykket ud af top 10. Efendi lå tidligere på en 9. plads og er nu rykket ned på en 11. plads. Det svarer til en nedgang på 10 procentpoint.
Kroatien, som før lå på 11. pladsen, har snuppet en finaleplads. Cypern er på trods af en mindre forandring i procent hoppet op fra 4. til 2. pladsen.
Selvom Malta ikke fik positive ord med på vejen under første prøve, så bevarer Destiny alligevel 1.pladsen i semifinale 1.
#
Q chance efter 1.prøve
Q chance før 1. prøve
Ændring
1
Malta
94%
93%
1%
2
Cyprus
88%
85%
3%
3
Lithuania
88%
87%
1%
4
Sweden
87%
88%
-1%
5
Ukraine
85%
75%
10%
6
Russia
82%
73%
9%
7
Romania
71%
73%
-2%
8
Norway
70%
73%
-3%
9
Croatia (ny Q)
66%
64%
2%
10
Israel
63%
64%
-1%
11
Azerbaijan (ny NQ)
62%
72%
-10%
12
Belgium
43%
45%
-2%
13
Ireland
34%
36%
-2%
14
Australia
28%
29%
-1%
15
Slovenia
21%
21%
0%
16
North Macedonia
18%
19%
-1%
Foto: Thomas Hanses
Foto: Thomas Hanses
Foto: Thomas Hanses
Ændringer i Top 10
I forhold til bookmakernes top 10 så har Malta efter 1. prøve mistet 1. pladsen, som i stedet er overtaget af Frankrig. Destiny taber 4% procentpoint og har nu 16% chance for at vinde Eurovision Song Contest 2021. Cypern er hoppet fra 9. til 7. pladsen, mens Litauen og Sverige begge er rykket en plads ned. Den store vinder ved de første prøver i semifinale 1 er Ukraine, som rykker ind i top 10 fra en 16. plads før prøverne. Det har betydet, at vi har måttet tage afsked med Norge i Top 10, som nu er at finde på 15. pladsen.
#
Vinderchance efter 1. prøve
Vinderchance før første prøve
Ændring
1
France
18%
15%
3%
2
Malta
16%
20%
-4%
3
Switzerland
13%
12%
1%
4
Iceland
10%
5%
5%
5
Italy
9%
10%
-1%
6
Bulgaria
5%
5%
0%
7
Cyprus
3%
3%
0%
8
Lithuania
3%
3%
0%
9
Sweden
2%
3%
-1%
10
Ukraine (ny)
2%
1%
1%
Vi følger op på landene i semifinale 2, efter vi har set dem alle på scenen efter morgendagens prøver.
Om odds: Bookmakernes mål er at lave profit. Derfor vil de til enhver tid justere oddsene i forhold til ændringer i markedet. Hvis der f.eks. spilles store summer på Frankrig som vinder af Eurovision, vil det få oddsene til at falde på Frankrig. Hvis der omvendt ikke længere spilles på et land, vil det få oddsene til at stige. Jo tættere vi kommer på Eurovision, jo mere populært et marked bliver konkurrencen og jo mere pålideligt vil oddsene også være, fordi odssene afspejler spil fra en større mængde spillere. Det drejer sig altså ikke om bookmakernes personlige holdninger til sangene, men en samlet vurdering, hvor f.eks. også landenes historiske succes inddrages. Der skeles naturligvis også til udviklingen hos konkurrerende bookmakeres odds.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Serbien
GEE-panelets reviews
Holy s**t, hvor er det noget rod, det her. Det er basically samme sang som sidste år, men uden nogen former for struktur eller opbygning. Det er bare en eksplosion af alle mulige forskellige slags instrumenter, der ikke rigtigt passer sammen. Jeg har dem mistænkt for at have slået tre-fire forskellige sange sammen, men det er umuligt at høre forskel på. Sangerinderne er ikke helt sikre på, om de skal være liderlige eller aggressive, og ender også et sted midt imellem, hvilket mest af alt gør mig en smule forskrækket. Kompositionsmæssigt er dette årets absolut dårligste bidrag. Det er ren støj for mig, det her.
Daniel
Jeg har tidligere nævnt, at Balkanlandene i år enten er slut-bangers eller Disneypatos. Det her er den sang man vil få som eksempel, hvis man slår op i en ordbog under “slut-banger”, for de tre piger i Hurricane er vist ikke kommet helt naturligt til alle dele af deres udseende, og sangen er lavet ud fra devisen “det skal være noget med spansk, noget med reggaeton-beat og noget med at spille på sex.” Det er både set og hørt før og bedre, og selvom jeg godt vil honorere at de synger på serbisk og ser godt ud mens de gør det, så kan de bare kigge på San Marino for at se hvordan man udfører samme opskrift i langt højere kvalitet.
Simon
Altså, der er jo ikke noget galt med Serbiens bidrag, men for at være helt ærligt, så tror jeg det kommer til at forsvinde i en semifinale med lande som Schweiz og Island. Der er ikke rigtig noget sjæl i den serbiske gruppe, og jeg tror at man kommer længst med personlighed, hvilket jeg ikke tror der er meget af. Dog er det ikke sådan, at jeg ikke tror at Serbien kommer til at trække nogle stemmer hjem, men om det bliver nok til en finaleplads må tiden vise.
Clara
Lad os starte med det positive. “Loco Loco” er festlig, energisk, catchy og ville have fyldt dansegulvet på EuroClub. Hurricane får desuden point for at synge på serbisk. Når det er sagt, så kommer vi ikke udenom at årets serbiske bidrag, selvom vokalerne er forbedret fra sidste år, er en virkelig rodet omgang. Helhedsindtrykket bliver ikke bedre, når man tager de 3 sangerinder med i regnestykket. De ser godt ud, ja! Men de er også ret bevidste om at vise de helt rigtige sexede moves, og duckface til det helt store reality cirkus. Pist væk er personlighed, karisma og ægthed.