Home Blog Page 50

GEE-panelet 2021: “Beautiful” – Jean Michel

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 6. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 8, “Beautiful” sunget af Jean Michel.

Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Du kan læse mere om de 9 jurymedlemmerne i GEE-panelet her.
De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag, og vi glæder os til at høre din mening om sangene på Facebook.


I GEE-panelet har vi en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 3 og 12 (vi starter ved 3, da der kun er 8 sange i år).
Vi har lagt pointene sammen og du kan se både den samlede score, det gennemsnitlige pointantal samt evt. topkarakterer, der er uddelt. Under hhv. 8, 10 og 12 point er der billede af den eller de jurymedlem(mer), som har tildelt karakteren.

“Beautiful” – Jean Michel

Samlet score60Gennemsnit6,67Placering4

Jean Michel byder på en dejlig moderne popsang, med et positivt og inkluderende budskab, som jeg tror vil give rigtig mange stemmer i årets grandprix. For mig at se, er dette et af årets klareste popnumre, med en stærk popsolist, så jeg har en forventning om, at Jean Michel sagtens kunne være en af de tre vi sender videre i kampen om den endelige sejr. 

Clara

Jeg er ikke så meget til de instrumentale omkvæd, som vinder mere og mere frem, og det er ærgerligt, for resten af denne sang lyder faktisk enormt lovende. Det er måske de bedste vers i dette års udvalg, og netop derfor mangler jeg lidt i omkvædet. Teksten og budskabet plejer dog at være noget, danskerne stemmer på, så jeg bliver ikke overrasket, hvis Jean Michel ender i superfinalen.

Daniel

Yderst glædeligt gensyn med Jean Michel, som jeg var stor fan af i X Factor og siden hen har været så heldig at opleve live bl.a. i Wallmanns. Vi kommer uden tvivl til at høre éN af aftenens stærkeste vokaler og jeg tror på, at Jean kommer til at afslutte feltet med en fest!
Jeg er vild med budskabet og Jean Michels egen personlige tilgang til sangens tema, som jeg tror vil appellere til mange seere. alt i alt så er ‘Beautiful’ en moderne popsang med en lækkert instrumental del, der også passer godt i den stil, som har succes på hitlisterne pt.

Mette

Jeg er vild med Jean Michels stemme. Beautiful er en gennemført og nutidig popsang, der passer godt ind i Grand Prixet. Men i år vil en sang af denne kaliber kræve et godt sceneshow, der kan få sangen til at skille sig ud fra de markante duetter, der konkurrerer i år. Det instrumentale omkvæd fungerer godt i en radio-version, men live den 6. marts kræver det noget for at få sammenhængen i sangen til at fungere. Det glæder jeg mig til at se, hvordan Jean Michel vil løse.

Morten

Nu er det lidt svært at skrive helt objektivt, når man kender artisten privat som jeg, men mit kendskab gør trods alt at jeg kender en del til Jeans lækre stemme og sikre performer-gen, som han også viser her. Jeg savner et stærkere omkvæd, men poplyden er helt rigtig og kan sagtens bære sangen langt. Måske kommer den med i superfinalen, men jeg tror den lander lige udenfor top 3.

Simon

Interview: FYR og FLAMME i Dansk Melodi Grand Prix 2021

Fyr og Flamme består af musiker Laurits Emanuel, som i mange år har været den ene af to forsangere i det danske folk- pop/rockband The Grenadines, og skuespiller Jesper Groth der blandt andet er kendt fra Sygeplejeskolen, Stormester og Parterapi.

Jesper er uddannet på teaterskolen og Laurits på konservatoriet. De to medlemmer mødtes til en fredagsbar og har lavet musik sammen siden 2017.

Jesper Groth har allerede snust lidt til Melodi Grand Prix, da han i 2019 iført skulderpuder, vindblæst frisure, Il Gusto-bukser af sjælden sølvtråd, hyttesko og hvide sokker, gav den som Ludvig Witte, Stig Rossens personlige assistent og tro væbner i Dansk Melodi Grand Prix.

Duoen har også tidligere givet udtryk for, at de drømte om “på et tidspunkt at kunne stille op i Dansk Melodi Grand Prix”, og gå hele vejen til Eurovision Song Contest! Den drøm er de nu godt i gang med at indfri.

– Vi skal have de 12 point fra Malta

Jesper Groth

Forud for Dansk Melodi Grand Prix 2021 har Fyr og Flamme allerede uden held forsøgt at komme med i ‘Dansk Melodi Grand Prix.
I 2018 prøvede de lykken med sangen ‘Russisk Roulette’ og i et opslag på Instagram lover de her at forsøge igen året efter: “Vi prøver igen næste år, og bruger tiden indtil da, på at smøre Remee“.

Udover at vinde Eurovision, så har duoen også luftet en anden drøm, der involverer konfetti, læbestift og lang tids oprydning.

Når man lukker øjnene så ser man et stort telt for sig og der kunne jeg godt tænke mig at vi kom, ikke som en traditionel turné, vi kommer som en karavane. Det er dem, der har konfetti med, når de spiller. Eller når Kamelæon spiller, så slukker de lyset og vi har det der læbestift på og det vidste de ikke. Et virkelig show har jeg lyst til at lave.

Jesper Groth

Det skal tage virkelig lang tid at rydde op efter os, når vi har været der

Laurits Emanuel

Teenageidoler dine forældre kan forstå!

Inspirationen fra 80’erne skinner igennem i både musikken, tøjet, musikvideoerne og effekterne. Alligevel afviser duoen at blive betegnet som et decideret 80’er-band. “Vores musik skal ikke ses som en tidsrejse tilbage til 80’erne. Vi har aldrig italesat et decideret dogme om, hvilken slags musik vi skal lave. Der er bare nogle særlige lyde, vi godt kan lide, som tilfældigvis trækker tråde til 80’erne” forklarer Jesper Groth til DR.

Vi er nostalgikere og er på ingen måde bange for det, men vi er det uden at være bagstræberiske. Nostalgi det er fedt!
Vi er inspireret at kitch’en og Dansk Toppen fra 80’erne. Det er ikke et humorprojekt, hvor vi holder det ud i strakt arm, vi er helt tæt på det og står fuldstændig ved det.

Fyr & Flamme

Da duoen startede med at poste på de sociale medier, kaldte de sig for “Teenageidoler dine forældre kan forstå” og det har vist sig at være lidt af en profeti, fæller duoen til P3.

På en helt almindelig fredag aften er der de 16-årige, som sender en Tik Tok, de 25-årige, som fyrer den af til en fest og synger en sang af vores og derfra springer vi så over de jævnaldrende og lander på 42, hvor den er på træningslisten, de er ude og ride på en hest og deres børn kan den!

Jesper Groth.

Serbien: Hurricane er klar med “Loco Loco” til Rotterdam – hør den her

Her til aften har Serbien afsløret deres bidrag til Rotterdam, ‘Loco Loco’ sunget af trioen Hurricane, som sidste år vandt den serbiske finale.

Hurricane består af de tre kvinder Sanja Vucic, Ksenija Knezevic og Ivana Nikolić. Gruppen blev grundlagt i 2017.

Sanja deltog i Eurovision i 2016 for Serbien med sangen Goodbye (Shelter). Ksenija stammer fra Montenegro og har deltaget ved Eurovision som backing vokalist for Knez med “Adio”, han er desuden hendes far. Ivana er professionel danser og har vundet Serbien’s nationale mesterskaber flere gange.

Spotify: Én sang dominerer med halvdelen af alle afspilninger

Ingen ved, hvordan man gør, så lad os øve os på hinanden

Forud for showet lørdag aften kigger vi i krystalkuglen og forsøger, at forudsige toppen og måske endda vinderen af Dansk Melodi Grand Prix ud fra de trends, vi ser fra forskellige kilder.

Bookmakere, Grand Prix-eksperter og fans har alle deres bud på årets vinder. I denne artikel vil vi kigge på, hvorvidt antal afspilninger på Spotify mon kan give os en indikation på, hvem der kommer til tops i Dansk Melodi Grand Prix 2021.

Kigger vi tilbage på konkurrencen sidste år, så forudsagde Spotify vinderen ret præcist, hvor Ben & Tan på finaledagen havde suverænt flest afspilninger.

Fyr og Flamme er ‘on fire’

I år er en artist stukket helt af fra konkurrenterne og står for halvdelen af alle afspilninger af de 8 sange på Spotify. Fyr & Flamme er blevet spillet lige knap 200.000 gange, siden sangen kom ud den 10. februar.

De 2 tætteste konkurrenter er Emma Nicoline og Cosmic Twins, der begge står for 9 %, men også Mike Tramp og Nanna Olivia er tæt på toppen.

ArtistAntal afspilninger%
Fyr og Flamme197.45150%
Emma Nicoline34.8639%
Cosmic Twins34.3229%
Mike Tramp33.0878%
Nanna Olivia31.2788%
Chief 1 – Thomas Buttenschøn27.4397%
Jean Michel23.4596%
Claudia Campagnol15.1154%
Sum397.014100%
Antal afspilninger på Spotify den 5/3-2021 kl. 15.00

Odds-ekspert slår fast: “For mig at se er der én klar vinder i år”

Som en optakt til lørdagens show, har vi været så heldige at få lov til at stille nogle spørgsmål til Claus Dejligbjerg, som er kendt under aliaset CDbjerg på siden www.Tipperen.dk.

Han er en af Danmarks førende oddseksperter, og så kan han sit kram i forhold til Melodi Grand Prix og Eurovison. Claus har igennem flere år været utrolig skarp indenfor musikken, og det er blevet til nogle gode lommepenge igennem årene.

Vi har spurgt Claus om, hvordan hans interesse inden for Melodi Grand Prix opstod, og hvordan han fandt ud af, at man kan tjene penge på et underholdningsprogram som dette?

 ”Jeg har fra barns ben altid dystet med min mor, om hvem der kunne ramme flest rigtige i toppen, og så gav vi de forskellige sange stjerner efter, hvor gode vi synes, de var.
For ca. 10 år siden vandt jeg for første gang på Eurovision, da jeg nok ligesom mange andre havde spottet, at Loreen fra Sverige ville vinde. det endte med, jeg købte en hund som blev opkaldt efter hende. Det blev startskuddet til, at jeg fandt ud af, jeg måske kunne tjene lidt penge på dette. Året efter vandt jeg både på Emmelie de Forrest i det danske Melodi Grand Prix og så i Eurovison.

Jeg har ikke nogen som helst musikalsk baggrund, men jeg har øre for, hvad der er godt, og så er der inden for MGP bare mange faktorer der spiller ind.”

Hvordan spotter du så potentielle vindere eller gode spil?

”Jeg bruger ekstremt lang tid på de forskellige Grand Prix’er, og jeg hører stort set alt. Jeg har også mange kontakter i både ind- og udland, og det kan jo også give lidt ekstra viden af og til. Det er meget tidskrævende, men samtidigt er det sjovt, og kan man lave en lille skilling, er der til lidt smør på brødet :-)”

Nå, Claus vi skal have din vurdering af det danske Melodi Grand Prix på lørdag, er der nogle gode fiduser og hvordan vurderer du sangene?

Jeg er meget meget skuffet over de sange, som DR har valgt i år. Det er ret tydeligt at der er kommet nye folk ind og vælge sangene, og det er tydeligt, at man ikke bruger så mange ressourcer som andre år. Hvis vi skuer udenfor Danmarks grænser, så bliver det danske Melodi Grand Prix udråbt til at være det svageste i hele Europa i år. Det er bare ikke godt nok. Selv lande som Kroatien og især Norge har haft fremragende sange og shows. Altså kan Norge skaffe stort set 28 gode sange, kan det så virkelig passe vi knap nok kan finde en eller to gode?!

For mig at se er der en klar vinder i år, og det er The Cosmic Twins med sangen ‘Silver Bullet’. Deres sang har bare alt det en god Grand Prix-sang skal have – lige fra upbeat, godt omkvæd og det ekstra krydderi med saxofonen. Hvis ikke The Cosmic Twins vinder, så er der noget galt. Af en eller anden grund er Fyr og Flamme ret store favoritter, og jeg anderkender, at de er populære, og har mange flere afspilninger end de øvrige sange, men jeg synes deres sang er ”vi tager pis på dem-agtig”, og sender vi Fyr og Flamme til Eurovision, så kommer vi ikke engang i finalen til maj. Ja, Fyr og Flammes sang er sjov, men jeg synes, det er bedre, vi får lidt mere kvalitet. Af de øvrige sange kan jeg godt lide Emma Nicolines sang, og hun er min outsider til at kunne snyde The Cosmic Twins og Fyr og Flamme. Chief 1 og Thomas Buttenschøn har da en hæderlig sang, igen en sang fyldt med glæde, men det bliver lidt for meget suppe, steg og is for min smag. Det bør og skal være imellem disse 4 nævnte sange vinderen er, de øvrige sange bør ikke have mange chancer. Man skal dog huske på, at der ikke er nogen jury i år, og danskerne dermed får lov at bestemme 100 %, så i teorien kan alt ske. Jeg tror og håber dog på, at danskerne er fornuftige og vælge den eneste sang, som vi har en lille chance for at kunne få en hæderlig placering til Eurovision med, og det er KLART The Cosmic Twins med ‘Silver Bullet’.

Så du anbefaler et spil på, at The Cosmic Twins vinder?

Ja, jeg har allerede en anbefaling på The Cosmic Twins på den side, jeg er tilknyttet.

Hvor finder man så de bedste odds, og får bedst værdi for pengene?

Den bookmaker som har højeste odds på The Cosmic Twins er hos comeon.dk, og hvis du følger dette link kan du faktisk få en superflot indbetalingsbonus på op til 1000 kr. Normalt får man kun 500 kr, men via dette link kan du få op til 1000 kr i bonus. Hos Comeon kan du få flotte odds 3,25 på The Cosmic Twins som vindere, hvor Danske Spil kun har odds 2,70. Altså satser du 100 kr. på Comeon, så får du 325 kr. igen, hvorimod på Danske Spil får du kun 270 kr. Husk at spille ansvarligt.”

Spil på Dansk Melodi Grand Prix 2021 på comeon.com >>

Kan vi få et bud på din top 3?

Ja, selvfølgelig. 1. The Cosmic Twins, 2. Fyr og Flamme, 3. Emma Nicoline.


Vi siger mange tak til Claus Dejligbjerg for anbefalingerne og ønsker alle held og lykke med spillene til i morgen.

GEE-panelet 2021: “Står lige her” – Emma Nicoline

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 6. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 7, “Står lige her” sunget af Emma Nicoline.

Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Du kan læse mere om de 9 jurymedlemmerne i GEE-panelet her.
De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag, og vi glæder os til at høre din mening om sangene på Facebook.


I GEE-panelet har vi en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 3 og 12 (vi starter ved 3, da der kun er 8 sange i år).
Vi har lagt pointene sammen og du kan se både den samlede score, det gennemsnitlige pointantal samt evt. topkarakterer, der er uddelt. Under hhv. 8, 10 og 12 point er der billede af den eller de jurymedlem(mer), som har tildelt karakteren.

Interview med Emma Nicoline: “Det bliver et mere nærværende budskab med en dansk tekst”

“Står lige her” – Emma Nicoline

Samlet score79Gennemsnit8,78Placering3

Jeg synes at “Står Lige Her” er et af de bedste numre i årets felt. Emma Nicoline har en skarp og klar stemme, som jeg synes passer godt til sangen, og første gang det tunge beat i omkvædet kommer på, har man bare lyst til at skrue op og bare sidde og rocke med. Jeg håber at sangen kommer til at levere en skarp sceneperformance og naturligvis at den lyder lige så godt live, for så har den, i min optik, rigtig gode chancer for en topplacering. 

Clara

Årets mest moderne lyd. Jeg mangler en smule på melodien for at sangen sidder bedre fast, men man kan ikke pille ved produktionen og musikken. Hvis Emma Nicoline kan levere sit budskab på scenen, kan hun sagtens være en udfordrer til sejren, med eller uden min stemme.

Daniel

‘Står lige her’ er bygget op af en masse stærke elementer: En karismatisk og likeable sangerinde, en fin historie, en lækker moderne – yet 80’er-inspireret – lyd samt et et tungt og fængende beat. Med juryen i DMGP ville jeg have været sikker på en Top 3 -placering til EMma Nicoline, men jeg er lidt mere usikker nu, idet seerne har en tendens til at stemme på kendte ansigter. Men uanset er det et af Danmarks bedste bud på en flot placering i ESC. Jeg glæder mig til at høre mere fra Emma Nicoline og Jeppe Pilgaard.

Mette

Jeg er vild med Emma Nicoline. Jeg troede ikke, at jeg skulle rangere en dansksproget sang til tops, men “Står lige her” er en god popsang med den “danske lyd”, som jeg tror vil kunne klæde Eurovision ganske udmærket. Måske kan sangen ovenikøbet løftes med en engelsk tekst? Jeg håber, Emma Nicoline fyrer den af på scenen med et brag af et show, der udfordrer de mere kendte navne på den endelige sejr. Held og lykke!

Morten

Lækker moderne pop skrevet af bl.a. Jeppe Pilgaard, der har arbejdet sammen med mange store i popbranchen, f.eks. Dua Lipa, Katy Perry og Kygo, og Emma Nicoline leverer varen i hvert fald i studieversionen. En sang der helt klart kan fange noget af det unge publikum, og jeg vil ikke være overrasket hvis hun udfordrer de mandlige duoer og kommer i superfinalen.

Simon

Armenien trækker sig fra Eurovision Song Contest 2021

Den armenske tv-station AMPTV har annonceret, at de trækker sig fra årets Eurovision Song Contest, fordi det ikke er muligt for dem, at blive klar til deadline for indsendelse af sange den 15. marts.

“After careful and detailed discussions, the Public Television Company of Armenia has decided to withdraw from the Eurovision Song Contest 2021, considering the latest events, the shortness of production time as well as other objective reasons that make the proper participation of Armenia at ESC 2021 impossible.”

AMPTV

“The EBU (European Broadcasting Union) community is deeply sorry that AMPTV has decided to withdraw from participating in this year’s Eurovision Song Contest. Armenia have a great record at the Eurovision Song Contest and always bring excitement and quality performances to the stage. We understand the reasons for their withdrawal and we will miss their hard working and professional delegation in Rotterdam. We very much hope to welcome Armenia back in 2022.”

Martin Österdahl, Executive Supervisor, Eurovision Song Contest

Armenien skulle have deltaget i semifinale 2, hvor også Danmark deltager. Så nu er antallet af lande i denne semifinale nede på 17.

40 sange deltager i Eurovision Song Contest 2021, som afholdes fra den 18. – 22. maj 2021 i Rotterdam.

Moldova: Natalia Gordienko synger ‘Sugar’ i Rotterdam – Hør den her

Efter et show der tidsmæssigt lige så godt kunne have været en moldavisk finale med 12 sange og flere runders afstemning, så fik vi omkring kl. 21:30 endelig præsenteret årets moldoviske bidrag til Rotterdam. Natalia Gordienko, der er internt valgt, synger ‘Sugar’ af Eurovision-dream teamet Dimitris Kontopoulos, Philipp Kirkorov, Sharon Vaughn og Fokas Evangelinos. Hør den nederst i artiklen.

Vinder Natalia Gordienko har været en del af gruppen Millennium siden 2005. Samme år prøvede gruppen lykken i den lokale udvælgelse og sluttede på 3. pladsen. I 2006 repræsenterede Natalia sammen med Arsenium og Connect-R Moldova med sangen “Loca”.

Holland: Jeangu Macrooy er klar med sit Eurovision-bidrag ‘Birth of A New Age’

I dag offentliggjorde værtsnationen Holland det bidrag, som Jeangu Macrooy skal synge på hjemmebane i Ahoy arena til maj. Sangen har fået titlen ‘Birth of A New Age’.


Jeangu Macrooy, der er internt udvalgt, blev født i 1993 i Paramaribo, Surinam og har interesseret sig for musik, siden han som 13-årig fik en guitar i fødselsdagsgave og sammen med tvillingebroren Xillan dannede en duo.

Det var også Jeangu’s musikalske ambitioner, der fik ham til at forlade hjemlandet Surinam i Sydamerika og flytte til Holland i 2014. Her mødte han producer og komponist Perquisite, som signede ham til sit label, Unexpected Records.
Fra det øjeblik er det gået stærkt med Jeangu’s karriere, og han har bl.a spillet på adskillige festivaller, været gæst i tv-programmer og 2 gange været nomineret til en Editon Award – det hollandske svar på en Grammy.

Belgien: Hooverphonic’s bidrag til Eurovision 2021 er udgivet – lyt til ‘The Wrong Place’

I dag afslørede belgiske Hooverphonic deres bidrag til Rotterdam, sangen The Wrong Place, som du kan lytte til øverst i artiklen. Hooverphonic, der er valgt internt, har eksisteret i 25 år med Alex Callier (producer/sangskriver) & Raymond Geerts (guitar), som over tiden har samarbejdet med et stort antal sangere. Fra 2018 har The Voice of Flanders-vinder Luka Cruysberghs været gruppens sangerinde. Hun vandt konkurrencen i 2017, hvor Alex Callier var coach. Sidste år blev Luka Cruysberghs erstattet af Geike Arnaert.

Gruppen har turneret i USA og Europa adskillige gange, både alene og sammen med artister som Moloko og Massive Attack.

GEE-panelet 2021: “Øve os på hinanden” – Fyr og Flamme

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 6. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 6, “Øve os på hinanden” sunget af Fyr og Flamme.

Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Du kan læse mere om de 9 jurymedlemmerne i GEE-panelet her.
De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag, og vi glæder os til at høre din mening om sangene på Facebook.


I GEE-panelet har vi en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 3 og 12 (vi starter ved 3, da der kun er 8 sange i år).
Vi har lagt pointene sammen og du kan se både den samlede score, det gennemsnitlige pointantal samt evt. topkarakterer, der er uddelt. Under hhv. 8, 10 og 12 point er der billede af den eller de jurymedlem(mer), som har tildelt karakteren.

“Øve os på hinanden” – Fyr og Flamme

Samlet score90Gennemsnit10,00Placering1

Kamæleon har igennem lang tid været min mest lyttede sang på Spotify, så da jeg første gang hørte Øve Os På Hinanden var jeg solgt med det samme. Fyr og Flamme har en signaturlyd der gør, at man kun skal høre et sekund før man ved at det er dem der har lavet sangen, og jeg er vild med deres tvetydige tekster som både er naive og frembrusende. Jeg er ret sikker på, at vi for første gang i mange år, skal se en fuldt dansksproget vinder på grandprixscenen i form af Fyr og Flamme. Det danske sprog er i øvrigt noget jeg håber de vil holde fast i, hvis de bliver Danmarks repræsentanter ved Eurovision i maj.

Clara

Jeg er vild med Menneskeforbruger og Kamæleon, og havde faktisk forventet at man gik ned ad samme sti. Jesper og Laurits vælger dog en mere rocket firserlyd til deres grandprix-sang, og jeg kan ikke helt finde ud af, om det klæder dem mere eller mindre end de første to singler. Jeg er ret vild med opbygningen til omkvædet, og efter et par gennemlytninger er det en af de sange, der sidder bedst fast hos mig.

Daniel

Teenageidoler dine forældre kan forstå! Sådan omtaLTE DUOEN SIG SELV, DA DE STARTEDE MED AT BRUGE DE SOCIALE MEDIER. og SELVOM JEG HVERKEN ER TEENAGER ELLER FORÆLDER, SÅ KAN JEG OGSÅ I HØJ GRAD FORSTÅ fYR & fLAMME, SOM TALER DIREKTE TIL MIT 80’ER/SYNTH-ELSKENDE HJERTE.
‘Menneskeforbruger’ og dernæst ‘Kamæleon’ har været øverst på min playliste siden sensommeren 2020, og ‘Øve os på hinanden’ faldt som en frisk regndråbe i sahara.
Med et af årets mest fængende bidrag, duoens succes pt., Jespers kendte ansigt og det, vi må forvente, bliver et lækkert retro 80’er show, tror jeg Fyr & Flamme bliver svære at komme udenom, og de er mit bedste bud på en vinder af DMGP 2021.

Mette

Vi var mange, der havde forventet at se Fyr og Flamme i Dansk Melodi Grand Prix anno 2021. Deres lyd skuffer ikke deres fans. De fortsætter af samme stil, som vi tidligere har hørt dem, og der er et stort publikum til deres musik – og da også til især Jesper Groth, der har charmeret sig ind hos os alle i diverse tv-programmer. Jeg bliver sendt direkte tilbage til 1980’erne (selvom jeg ikke var født der), og om det er en god ting i Eurovision anno 2021, det må tiden vise. Men Fyr og Flamme er uden tvivl en stor kandidat til sejren i år.

Morten

Når man som jeg blev fanget af DMGP og ESC i 80’erne, så er det skønt at høre et ægte retro-bidrag som det her er. Fyr og Flamme har allerede slået deres navn fast med to tidligere hits, og det her var klart den sang af årets bidrag, der røg ind på lystavlen hos mig først. Jeg håber de går all-in i stagingen med 80’er outfits og baggrund, for så tror jeg at danskernes hang til 80’er-pop og glad musik sender dette bidrag helt til tops. Og skulle de gå hen og vinde, så håber jeg de beholder den danske version til ESC, for det ville da være at gå ægte retro.

Simon

Nu vælter sangene ind: 27 sange på 12 dage – hvad ved vi?

De næste 12 dage må betegnes som et rent slaraffenland for Eurovision-elskere verden over.

D. 15. marts er der deadline for at indsende sin sang til Eurovision Song Contest, og det betyder også, at vi om bare tolv dage kender hele feltet i årets store musikfest.

Indtil videre er der dog kun offentliggjort 14 af de 41 sange, hvilket betyder, at henover de næste tolv dage spredes hele 27 nye Eurovision-sange ud til verden. De fleste har allerede meldt ud, hvornår vi kan forvente deres bidrag, mens andre har været forbavsende stille. Hvad ved vi om de næste tolv dage? Det samler vi op på her!

4. marts: Allerede torsdag er der dømt forkælelse for de kræsne Eurovision-øregange, da hele fire lande har valgt at offentliggøre deres sang her.

Vi skal bl.a. høre nyt fra Hooverphonic, som sidste år deltog for Belgien med Release Me. Det bliver dog i en lidt nyere konstellation, da Hooverphonics oprindelige forsangerinde Geike Arnaert er kommet tilbage i bandet.

Værtslandet Holland vender også tilbage med samme artist som sidste år, når Jeangu Macrooy løfter sløret for sin sang. Derudover udgiver rumænske Roxen og moldaviske Natalia Gordienko også deres sange. Moldova har allerede løftet lidt af sløret for deres sang – den hedder “Sugar”, og på det korte videoklip, man kan på Gordienkos Instagram-profil, så lyder den i hvert fald ikke kedelig.

5. marts: Vi følger op på en heftig torsdag med to nye sange. Fredag er det australske Montaigne og serbiske Hurricane, der byder op til dans. Årets serbiske sang hedder Loco Loco, og mon ikke der også her er tale om en sang, der i hvert fald ikke bliver for de stillesiddende?

6. marts: Lørdag er store finaledag. Mens svenskerne lader op til deres finale med Andra Chancen, tager hele fire lande hul på Eurovision-sæsonen med store finaler.

Mest bemærkelsesværdigt for os herhjemme er naturligvis finalen i Dansk Melodi Grand Prix. Bliver det mon Fyr & Flamme eller The Cosmic Twins, der skal repræsentere Danmark – eller får bookmakerne sig en overraskelse?

Derudover er der også finaler i Eesti Laul (Estland) og Festival de Cancao (Portugal), mens italienerne runder en maratonuge af med den traditionsrige i finale i San Remo.

8. marts: Efter en hel dag uden nye sange (skandale!!) er det igen mandag tid til at slå ørene ud. I løbet af dagen lancerer Senhit nemlig sin og San Marinos bud på en Eurovision-vinder anno 2021.

Om aftenen er det så tid til et af de lande, som altid leverer god resultater. For få dage siden afslørede Rusland nemlig, at de i år vil afholde en national finale for første gang siden 2012. Om sidste års deltagere fra Little Big er med i puljen, ved vi ikke endnu.

9. marts: Ikke en ugedag uden en ny sang. Tirsdag er det Østrigs tur til at offentliggøre deres sang. Det er, ligesom sidste år, Vincent Bueno der står bag, og sangen hedder – ligesom årets slovenske sang, i øvrigt – “Amen”.

10. marts: Onsdag byder på to sange, som mange nok har set frem til. Grækenland har leveret rigtig mange fester til folket de sidste tyve år, og igen i år er den stafet lagt i hænderne på Stefania, som skal synge “Last Dance”.

Og så er en af sidste års favoritter også på banen. I Bulgarien har Victoria offentliggjort seks sange, hun og hendes team kunne vælge imellem. De har taget en beslutning, og den bliver afsløret onsdag.

11. marts: I 2019 slog Nordmakedonien for første gang for alvor deres navn fast i Eurovision-bevidstheden med en flot syvendeplads. Sidste år skulle Vasil have forsvaret de rød-gule farver, og det skal han igen i år. Hans nye sang hedder “Here I Stand”.

12. marts: Fredag byder på en ny sang fra Samanta Tina, som sidste år skulle have repræsenteret Letland. Sangen kommer i kølvandet på en lang dokumentar-serie om hende i hjemlandet.

13. marts: Lørdagen, som de fleste Eurovision-fans har ventet med længsel på: Den store finale i svenske Melodifestivalen. De store favoritter er Tusse og Eric Saade, mens også sidste års vindere, The Mamas, er med igen.

Er man ikke til Svensk grand prix-eufori, er der stadig noget stort at se frem til. Sidste års favorit til den store Eurovision-sejr, islandske Dadi & Gagnamagnid, lancerer deres sang “10 Years”, som der er tårnhøje forventninger til. Hos bookmakerne er Island allerede favoritter til at vinde Eurovision 2021. Kan Dadi Freyr leve op til hypen?

De har endnu ikke sat en dato: Otte af landene har endnu ikke offentliggjort datoen for deres offentliggørelse. Af dem kan det nævnes, at hverken Polen, Hviderusland eller Armenien har meldt noget ud om kunstner, titel eller sangskrivere. Her er vi i stedet nødt til at vente i spænding.

Georgien har, af de otte lande, været mest gavmilde med informationerne om deres bidrag. Vi ved, at Tornike Kipiani vender tilbage med sangen “You”, som er skrevet af præcis det samme team, som sidste år lavede “Take Me As I Am”.

De sidste fire lande har allerede meldt ud, at deres kunstnere bliver de samme, som skulle have deltaget i 2020. Der er tale om James Newman, som skal synge for Storbritannien, Efendi, der synger for Aserbajdsjan, Destiny som får chancen for Malta, og endelig en af sidste års fanfavoritter, Gjon’s Tears, der er tilbage for Schweiz.

Let the crazy Eurovision weeks begin!

Ben & Tan ude med ny single ‘Iron Heart’

Det er næsten på dato et år siden, at Ben & Tan stod på scenen i en mennesketom Royal Arena som vindere af Dansk Melodi Grand Prix 2020. Siden da har duoen været en del i studiet for at skrive og producere ny musik, og i dag udkommer singlen ‘Iron Heart’ så.

De kalder selv deres fjerde single for en “rigtig fightersang, der for alvor cementerer hvordan vi imod alle odds har kæmpet os igennem et svært år og er kommet ud på toppen!”. Det er igen er svenske Jimmy Jansson (Hanna Ferm, Robin Bengtsson, Andreas Johnson) der har arbejdet sammen med danske Marcus Winther-John (Mads Langer, Tim Christensen, Sanne Salomonsen) og den dobbelte DMGP-vinder Emil Lei (Rasmus Walter, Ea Kaya, Soels) i skabelsen af den nyeste single, der sagtens kan gå hen og blive et stort hit.

Ben og Tan med radiohit i Sverige

Ben og Tan har om nogen haft et skørt 2020. Efter sejren i Dansk Melodi Grand Prix, fik de grundet corona ikke lov til at repræsentere Danmark i Eurovision, der som så meget andet blev aflyst. ‘Yes’ blev dog et stort radiohit i nabolandet Sverige, hvor den lå i top 20 på airplay i over 6 måneder og er nået over 18 millioner streams.

Duoen sagde efter sejren sidste år, at de ikke ville optage en plads i dette års Grand Prix for en anden, bare fordi de havde vundet. Men i løbet af året ombestemte Ben og Tan sig, og ‘Iron Heart’ blev faktisk sendt ind til DR med henblik på at blive udvalgt til DMGP 2021. DR havde dog allerede besluttet ikke at lade Ben & Tan deltage, da de mente det ville give dem en uforholdsmæssig fordel i konkurrencen i forhold til de andre kunstnere.

Se vores interview med dem her, hvor du kan blive lidt klogere på hele deres oplevelse med et kaotisk 2020 og hvorfor de ikke kom med i DMGP 2021.

Interview: Vi ville gerne have været med i Melodi Grand Prix 2021

Video: Ben og Tan – ‘Iron Heart’

EBU går med scenarie B i Rotterdam – sikkerhedsprotokol offentliggjort

EBU har sammen med de hollandske medlemmer NPO, NOS og AVROTROS offentliggjort en COVID-19 Health and Safety protocol for Eurovision Song Contest i maj.

Protokollen definerer, hvad alle akkrediterede skal efterleve for at deltage i eventet i Rotterdam, og ligner det vi har oplevet ved større sportsbegivenheder.

Martin Österdahl, som er Executive Supervisor for Eurovision oplyser til Eurovision.tv, at man har besluttet at arbejde videre med den model, der indebærer, at alle artister optræder live på scenen i Rotterdam altså scenarie B.

“The spirit and tradition of the Eurovision Song Contest is about uniting Europe on one stage and we are very much still determined to achieve this in Rotterdam in May,”

MARTIN ÖSTERDAHL, EXECUTIVE SUPERVISOR FOR ESC 2021.

Der er over de seneste måneder arbejdet intenst på protokollen, som skal gøre det muligt at gennemføre konkurrencen på forsvarlig vis.

Ved hjælp af bl.a. intensiv testning, brug af masker, hygiejnerestriktioner og speciel opmærksomhed på ventilation, vil arrangørerne skabe et sikkert miljø, hvor både deltagere, stab og presse kan arbejde sikkert.

Protokollen kan tilpasses på ethvert tidspunkt, såfremt en ny udvikling skulle kræve det.

For alle, der rejser til Rotterdam og er en del af Eurovision, anbefales det at gå i 5 dages karantæne forud for afrejse, ligesom en max. 72 timer gammel (negativ) Covid-19 test kræves.

Ved ankomst til Rotterdam skal alle delegationsmedlemmer blive på hotellet, på nær når de kører til og fra Ahoy Arena til prøver, live shows og andre aktiviteter på programmet.

Alle der arbejder i Ahoy Arena, det være sig stab, artister og presse, testes med jævne mellemrum i specielle faciliteter ved siden af arenaen.

Skulle en person teste positivt, træder isolationsprotokollen i kraft. Hvis en artist ikke er i stand til at optræde, vil den forhåndsindspilede video blive anvendt i showet.

“Our goal is clear: to prevent transmission of the virus during the event. If someone tests positive, our isolation protocol comes into effect, we support the relevant authorities with track and trace research and we take additional measures where necessary. If a participant is unable to perform live as a result, the backup recording will be used”

Sietse Bakker

I februar blev det offentliggjort, at Eurovision Song Contest ikke kunne gennemføres på normal vis, men at arrangørerne gik efter scenarie B med strenge restriktioner og social afstand.

Såfremt omstændighederne ændrer sig, kan eventet stadig nedskaleres.

Scenarie B kræver, at antallet af personer i hver delegation bliver kraftigt reduceret, ligesom antallet af journalister, som kan dække eventet bliver reduceret til 500 i Rotterdam og 1000 via et online pressecenter.

Beslutningen om hvorvidt, der kan være publikum til stede under shows, og om der kan finde aktiviteter sted i Rotterdam, tages på et senere tidspunkt.

41 lande deltager i den 65. Eurovision Song Contest.

Årets 2 finaler finder sted tirsdag og torsdag hhv. den 18. og 20. Maj i Rotterdam Ahoy Arena i Holland.

Årets finale med 26 sange afholdes den 22. maj kl. 21.00.

GEE-panelet 2021: “Everything is alright” – Mike Tramp

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 6. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 5 “Everything is Alright” sunget af Mike Tramp.

Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Du kan læse mere om de 9 jurymedlemmerne i GEE-panelet her.
De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag, og vi glæder os til at høre din mening om sangene på Facebook.


I GEE-panelet har vi en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 3 og 12 (vi starter ved 3, da der kun er 8 sange i år).
Vi har lagt pointene sammen og du kan se både den samlede score, det gennemsnitlige pointantal samt evt. topkarakterer, der er uddelt. Under hhv. 8, 10 og 12 point er der billede af den eller de jurymedlem(mer), som har tildelt karakteren.

Læs også: Mike Tramp: “Vigtigt for mig at vise danskerne, hvem jeg er”

“Everything is alright” – Mike Tramp

Samlet score41Gennemsnit4,56Placering7

Mike Tramp er uden tvivl en meget erfaren musiker, og med et nummer hvor han selv har skrevet tekst og musik, bliver der også lagt op til noget melankoli som jeg er sikker på, henvender sig ganske godt til de lidt ældre seere. Derudover ved vi, at Mike Tramp kan levere et sceneshow. Dermed bliver det spændende at se, om denne kombination giver mulighed for en finaleplads.

Clara

Jeg er en sucker for god country, og det her lyder jo så “Texas” som noget kan. Jeg savner måske en eksplosion i omkvædet, særligt det sidste, som binder en sløjfe på det hele, men det er en fin historiefortælling, og Mike Tramp er en dygtig performer, så jeg er sikker på, vi får leveret varen den 6. marts.

Daniel

Årets helt store overraskelse: Mike Tramp tilbage i DMGP 43 år efter sejren med ‘Boom Boom’, og bestemt en positiv én af slagsen, SOM UNDERSTREGER, AT DER I dmgp 2021 ER PLADS TIL BÅDE DE HELT UNGE DEBUTANTER OG TIL ERFARNE MUSIKERE +60.
mED ‘eVERYTHING IS ALRIGHT’ FÅR VI ET TIDLØST OG VELPRODUCERET NUMMER, DER DEFINERER NUTIDENS mIKE tRAMP OG UDMÆRKER SIG PÅ EN STÆRK, UNIK VOKAL OG EN BEHAGELIG, IØREFALDENDE COUNTRYLYD.
lIGE PRÆCIS I mELODI gRAND pRIX TROR JEG DESVÆRRE IKKE SANGEN ER SÅ VELEGNET, OG VIL BLIVE OVERHALET AF DE MERE UPTEMPO NUMRE. jEG SER DOG VIRKELIG FREM TIL mIKE’S LIVEPTRÆDEN!

Mette

Mike Tramp er tilbage i Dansk Melodi Grand Prix. Mabels lyd er på alle måder helt forsvundet i 2021-udgaven, men den er meget Mike Tramp, og det har jeg stor respekt for. Everything is alright er en klassisk countrysang med rock-elementer, og det skuffer sjældent. Men den står svagt i det samlede felt, fordi den har svært ved at skille sig ud.

Morten

Til pressemødet blev Mike Tramp spurgt (inden sangen var ude) om hvad man kunne forvente, og han svarede “rock’n’roll”. Det var måske lidt falsk varebetegnelse, for det her er soft rock/country i en meget stilsikker udgave, hvilket jo tidligere har vist sig at virke for Common Linnets fra Holland i 2014. Men som med Isam B’s bidrag sidste år tror jeg denne sang ender udenfor medaljerækkerne, men til gengæld får et langt liv på aftenfladerne på P4 og P5. Jeg havde måske forventet mere af den tidligere Mabel-forsanger 43 år efter sejren og 41 år efter sidste DMGP-deltagelse.

Simon

DR om DMGP 2021: “Vi vil gerne samle Danmark til kæmpefest på trods af omstændighederne”

På lørdag den 6. marts løber Dansk Melodi Grand Prix 2021 af stablen, og vi talte mandag aften med ledende redaktionschef hos DR Kultur, Gustav Lützhøft, om tankerne bag årets Grand Prix og de udfordringer der har været ved at skulle afholde det med de begrænsninger Coronaepidemien medfører.

Vores mission er at få musikken og festen helt ud i stuerne, så vi alle kan samle os om den kæmpefest, som Grand Prix’et er.”

Gustav Lützhøft, DR Kultur

Kan du fortælle os lidt om de generelle tanker bag årets Melodi Grand Prix?

– Vores ønske er først og fremmest at skabe den flottest mulige ramme for de optrædende og alle der ser med hjemme fra stuerne. Når det er sagt, er det klart at det er et show, som er præget af de omstændigheder vi er i. Det vil man mest af alt kunne mærke, fordi der intet publikum vil være i salen. Vores mission er i stedet at få musikken og festen helt ud i stuerne, så vi alle kan samle os om den kæmpefest, som Grand Prix’et er.

Hvorfor er feltet skåret ned til 8 sange i år?

– Det er det først og fremmest, fordi vi tror det er det antal sange, der egner sig til den særlige situation vi er i i år pga. Corona. Vi ønsker at give musikken og de optrædende de bedste betingelser, og det føler vi at vi gør på den måde. Dernæst spiller det også ind, at vi ikke har publikumsindtægter som vi plejer.

Lad mig adressere elefanten i det virtuelle lokale:
Overvejede I, som andre lande, at give chancen til 2020-vinderen, altså Ben & Tan? Eller lade dem deltage i finalen som det er sket i f.eks. Sverige, Finland og Litauen?

– Vi synes det er afgørende, at Dansk Melodi Grand Prix er en fair og lige konkurrence for alle der stiller op. Ud fra den logik har vi valgt ikke at give Ben & Tan et wild card til at være med, fordi vi synes det ville være unfair overfor de andre deltagere i årets konkurrence. Ben og Tan har naturligvis kunnet indsende en sang og blive bedømt på lige fod med alle andre.
Jeg synes det er ærgerligt, at Ben & Tan ikke fik muligheden for at repræsentere Danmark ved Eurovision i 2020, men det var selvsagt på grund af omstændigheder der er umulige for os at styre. Til gengæld er det skønt at se, at deres karriere har taget fart også efter DMGP sidste år.

Det forlyder, at Ben & Tan har sendt en sang ind som DR har afvist? Kan du be- eller afkræfte det?

– Som det har været fremme har Ben & Tan sendt en sang til vurdering, som er blevet bedømt på lige fod med de andre sange. Men i sidste ende er det vores opgave at vælge ud blandt de mange stærke bidrag, og der er Ben & Tans sang altså ikke kommet med i år.

Hvad har tankerne har været ved udvælgelsen af bidrag?

– Vi vil gerne afspejle det, der kan vise den danske musikscene bedst muligt frem, og vi synes at årets bidrag både har en høj kvalitet og en stor mangfoldighed. Og så vil vi naturligvis gerne vinde Eurovision.

Hvad siger du til kritikken af, at musikudvalget er meget mainstream radiopop, og at vi mangler nogle flere genrer repræsenteret i DMGP?

– Den kritik er jeg ikke enig i, jeg synes tværtimod at årets bidrag har stor variation. Vi har en klar ambition om at afspejle mangfoldighed fra den danske musikscene, og det synes jeg vi er lykkedes med igen i år.

Kunne du se for dig, at man lavede en intern udvælgelse for at have bedre chancer i ESC?

– Det har naturligvis stor prioritet at vi klarer os godt i Eurovision. Når det er sagt skal vi gøre det med et bidrag der afspejler hvem vi er som danskere. Så på den måde hænger DMGP og Eurovision uløseligt sammen. Så nej, det kan jeg ikke se for mig.
Vi vil vinde Eurovision, men vi vil gøre det mens vi stadig er tro mod vores danske rødder og det danske publikum, som i år afgør hvad der skal være vores sang på aftenen og gå videre til Eurovision.

Der er 4 ud af 8 bidrag, der er på dansk. Er det bevidst at have fokus på dansksprogede sange?

– Jeg synes det er rigtig dejligt at kunne konstatere, at der er fokus på det danske sprog i årets Melodi Grand Prix. Men når alt kommer til alt, sker udvælgelsen ud fra en helhedsvurdering af musikalsk kvalitet, og her skeler vi ikke til hvilket sprog sangen fremføres på.

Er der tanker om at lade en evt. vindersang på dansk forblive dansk i ESC?

– Det kommer an på en helhedsvurdering: Hvad er det for et budskab sangen har, vil man kunne bibeholde det på et sprog, som ikke særlig mange forstår, eller vil det overordnet set give bedre muligheder at lave en engelsk tekst til vinderen. Det er noget vi går i dialog med vinderen om efter DMGP, så det er ikke noget der på forhånd er en fastlagt holdning til.

Ifølge en artikel på dr.dk ville Ben & Tan gerne have været med igen, men de føler sig fravalgt af DR. Kan du be- eller afkræfte, at de ikke fik muligheden for at være med overhovedet?

– Vi ville gerne have kunne hylde Ben & Tan i årets Grand Prix og fulgt op på deres flotte karriere. Vi har forsøgt at få dem til at være en del af Grand Prix’et, men det er desværre ikke lykkedes. Det korte af det lange er, at vi ikke har kunnet enes om en måde der fungerede for begge parter. Sådan er det nogle gange.”


Såvidt Gustav Lützhøfts syn på årets Melodi Grand Prix, og vi har hørt forlydender om, at Ben & Tans nye single ‘Iron Heart’ egentlig var tættere på at komme med i Melodifestivalen i Sverige end i DMGP, men at det på grund af restriktionerne ikke kunne lade sig gøre for danske artister at deltage i årets Mello.

Så selv om det er ærgerligt, at DR og Ben & Tan ikke kunne blive enige om en måde at hylde deres sejr sidste år på, så glæder vi os til på lørdag og håber på, at vi får den kæmpefest som både værterne og DR selv lægger op til.

Hør alle årets bidrag her:

GEE-panelet 2021: “Abracadabra” – Claudia Campagnol

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 6. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 4, “Abracadabra” sunget af Claudia Campagnol.

Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Du kan læse mere om de 9 jurymedlemmerne i GEE-panelet her.
De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag, og vi glæder os til at høre din mening om sangene på Facebook.


I GEE-panelet har vi en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 3 og 12 (vi starter ved 3, da der kun er 8 sange i år).
Vi har lagt pointene sammen og du kan se både den samlede score, det gennemsnitlige pointantal samt evt. topkarakterer, der er uddelt. Under hhv. 8, 10 og 12 point er der billede af den eller de jurymedlem(mer), som har tildelt karakteren.

Interview med Claudia Campagnol: “Folk er klar til noget med lidt dybde”

“Abracadabra” – Claudia Campagnol

Samlet score55Gennemsnit6,11Placering5

Claudia Campagnol er uden sammenligning den dygtigste sanger i årets felt. Hendes stemme og levering af sangen er musikalsk overlegen, og jeg havde også personligt en lille gåsehud i andet omkvæd, første gang jeg lyttede igennem. Jeg tror dog, fordi årets afstemning kun består af publikumsstemmer, at vi desværre ikke kommer til at se Claudia blandt de tre finalister. Efter et år med nedlukninger, og ingen mulighed for glade og positive oplevelser med andre mennesker, tror jeg folk trænger til noget uptempo, positivitet og fest, og det derfor bliver de sange der leverer netop dette som kommer til at klare sig godt i årets felt. 

Clara

Danskerne plejer ikke at kunne lide ballader. Desværre, for jeg kunne sagtens se Abracadabra blive en jury-succes a la Proud i 2019. Men ved den danske finale er det kun seerstemmerne der tæller, og så er jeg overbevist om, at den kommer til kort, for der er ikke bred folkelig appel i en jazz-ballade som denne. Jeg synes faktisk rigtig godt om den, selvom jeg mangler progression i omkvædet.

Daniel

Budskabet i Abracadabra er måske årets smukkeste, og det samme kan man sige om Claudia Campagnols stemme. Jeg er sikker på, at vi får en helt fortryllende live optræden. Desværre så har ballade-genren ikke meget succes i Melodi Grand Prix, og som jeg også nævnte i tidligere review, så kan coronanedlukningen meget vel have påvirket folks præferencer i retning mod de mere festlige bidrag. En fagjury havde nok forøget claudia’s chancer væsentligT.
Jeg tror desværre, at ‘Abracadabra’ er for længe om at komme rigtigt i gang og kommer til at stå i skyggen af de mere up-tempo bidrag.

Mette

Ballader er en svær kategori i Dansk Melodi Grand Prix, men jeg synes, at Claudias stemme er rigtig dejlig, og jeg glæder mig til at høre hende live på scenen. Jeg elsker, at titlen er så langt fra, hvad man tror, inden man sætter sangen på. Abracadabra kunne have været en stor, festlig cirkussang, men næ nej – i Dansk Melodi Grand Prix er det naturligvis en smuk ballade! 

Morten

Emil Lei har vundet de sidste to års DMGP med Love Is Forever og Yes, men selv om han har teamet op med sin sangskrivermakker Melanie Wehbe fra 2019-vinderen, så er det her ikke en vindersang. Ballader klarer sig sjældent godt hos det danske publikum, og det bliver ikke bedre i dette bidrag af den reelt manglende hookline. Man ender desværre med at kede sig et minut inde i sangen, så selv om Claudia Campagnol har en dejlig stemme og et godt budskab, må man forvente denne sang i bunden af konkurrencen.

Simon

GEE-panelet 2021: “Silver Bullet” – The Cosmic Twins

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 6. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 3, “Silver Bullet” sunget af The Cosmic Twins.

Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Du kan læse mere om de 9 jurymedlemmerne i GEE-panelet her.
De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag, og vi glæder os til at høre din mening om sangene på Facebook.


I GEE-panelet har vi en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 3 og 12 (vi starter ved 3, da der kun er 8 sange i år).
Vi har lagt pointene sammen og du kan se både den samlede score, det gennemsnitlige pointantal samt evt. topkarakterer, der er uddelt. Under hhv. 8, 10 og 12 point er der billede af den eller de jurymedlem(mer), som har tildelt karakteren.

Interview med Cosmic Twins: “Man kan godt have en fest, selv om hjertet er knust”

“Silver Bullet” – The Cosmic Twins

Samlet score82Gennemsnit9,11Placering2

– Man skal ikke undervurdere hvilket power det giver, at have Lise Cabble på sin sangskriverliste. Hun er en mastodont på den danske grandprixscene og rent statistisk klarer hendes sange sig næsten altid helt til tops. Til trods for at dette ikke er en af sangene blandt mine personlige favoritter, tror jeg godt vi kan regne med, at denne sang giver massiv konkurrence hvis de to unge tvillinger på ægte Jedward-manér kan charmere seerne. 80´er-sax, Lise Cabble og høj energi kunne sagtens være en sprængfarlig kombination i kampen om sejren. 

Clara

– I mine øjne det bedste danske bud på en finaleplads ved Eurovision. Jeg er vild med saxofonen, og ville egentlig ønske, at den fyldte lidt mere i løbet af sangen, men det kan jeg godt se bort fra. Sangen har en fin opbygning i omkvædene, som får mere og mere power som sangen skrider frem. Jeg håber, der bliver lavet et ordentligt sceneshow til denne her.

Daniel

– Et af årets mest fængende bidrag, som har superfinalist skrevet udover sig. Saxofonen tilføjer bidraget noget unikt og det samme gør de nærmest identiske og yderst charmerende twins. Jedward-sammenligningen er svær at komme udenom, men stod de 2 overfor hinanden i Eurovision, så er jeg sikker på at vores twins ville vinde den duel.
‘Silver Bullet’ er på samme tid moderne og 80’er retro og har et omkvæd, der sidder fast første gang. Cosmic Twins har lovet at gå all in på show, og da mit kendskab til silver bullets relaterer sig til varulve, så jeg ser allerede et ægte Thriller show for mig til den 6. marts 🙂
Med 100% seerstemmer i år får Lise Cabble forhåbentligt den fortjente genoprejsning efter sidste års uforståelige benspænd.

Mette

– Jeg kendte egentlig ikke til udtrykket “Silver Bullet”, før jeg hørte The Cosmic Twins, men nu vil jeg da gerne lære mere om det. Tvillingerne har en saxofon med, og allerede der er jeg solgt. Jeg håber, at de lykkes med at skabe et godt sceneshow til Silver Bullet, for det er en rigtig god popsang, men hvad kunne man da ellers forvente af Lise Cabble efterhånden.

Morten

-Endnu en gang har Lise Cabble haft fingrene i samme dance-skuffe, som hun havde sidste år med Human. Den blev slagtet af dårlig staging, men Alec og Chris i The Cosmic Twins får i denne sang tilsat en 80’er-saxofon og selvfølgelig faktummet at de er tvillinger, så jeg har lidt fidus til den her. Jeg håber de kan bære vokalen live, og så kunne de jo altid ringe til Moldova og spørge om Epic Sax Guy er ledig til ESC, de skylder os alligevel en tjeneste efter at de havde danske sangskrivere på deres ESC-bidrag i 2019! Kandidat til sejren og i hvert fald sikker i top 3 set fra min stol.

Simon

Slovenien: Ana Soklič synger ‘Amen’ med gospelkor

I en special-version af Evrovizijska Melodija (EMA 2021) præsenterede sangerinden Ana Soklič i går sin sang til Rotterdam 2021. Den hedder, ligesom østrigske Vincent Bueno’s bidrag, ‘Amen‘.

’Amen’ is about love because love matters the most, and the message of the song is very universal. I never speak about my personal interpretation of a song because I prefer people to make their own vision of it.
My favourite part of this track is when the big choir enters… it’s like the heavens opening!”

Ana Soklič

Udover Ana så byder ‘Amen’ også på et gospelkor, hvilket kun har været muligt på grund af de unikke regler der gælder for konkurrencen i år. I Rotterdam tillades forudindspillede backingtracks nemlig for at øge fleksibiliteten. Producer Žiga Pirnat har opbygget gospelkoret omkring Dorian Holley – en sangerinde, som har turneret med store navne som Michael Jackson, Rod Stewart og James Taylor.

Læs også: EBU annoncerer ændringer for at bringe konkurrencen “back for good” – båndede backingtracks

‘Amen’ er komponeret i samarbejde med RTV Slovenia’s symfoniorkester under ledelse af Pirnat, som også skrev musikken sammen med Ana og Bojan Simončič. Teamet har samarbejdet med Charlie Mason, som også har været med til at skrive Conchita Wurst’s ‘Rise Like A Phoenix’, Maraaya’s ‘Here For You’, Bojana’s ‘Beauty Never Lies’.

‘Amen’ blev udvalgt over 2 runder af et ekspertpanel bestående af Darja Švajger (Slovenien, 1995 og 1999), Vladimir Graić (komponist, ‘Molitva’), Mojca Menart (direktør for ZKP RTV Slovenia), artist Matevž Šalehar samt Ana selv.

Emma Nicoline – “Det bliver et mere nærværende budskab med en dansk tekst”

” – Jeg føler allerede jeg har vundet, fordi jeg har fået lov til at komme ud med et godt budskab”

Sådan beskriver Emma Nicoline chancen for at stille op med ’Står Lige Her’ ved Dansk Melodi Grand Prix 2021. Emma Nicoline debuterer i år ved Dansk Melodi Grand Prix. Og ikke nok med at hun er debutant, så er der et ekstra pres. Sangen er nemlig personlig for Emma Nicoline, da den handler om hendes gode veninde Louise, som faktisk får først lov at høre sangen om hende den 6. marts.

For Emma Nicoline har barndommen været fyldt med særligt 80’er musik, og allerede som 2-årig dansede hun til navne som Prince og Anne, Sanne og Lis. Musikken er nu for alvor kommet ind i hendes liv, hvor hun det seneste år har arbejdet sammen med producer Jeppe Pilgaard på et dansksproget, fængende og ærligt popprojekt med melodiske referencer til de største sangikoner fra 80’erne og 90’erne.

” – Det dansksprogede gør det meget mere nærværende og intenst”

Emma Nicoline mener, at det er synd at der er så meget dansk musik, som ikke er på dansk. Dansk er et flot sprog og det sikrer at vi alle sammen forstår teksten, siger Emma Nicoline.

Du kan se hele interviewet herunder:

Sverige: Her er duellerne i Andra Chansen

Efter aftenens delfinale har vi hørt alle sange i Melodifestivalen 2021 og vi ved hvilke sange, der er direkte videre i finalen og hvilke, der får chancen i Andra Chansen. På pressemødet efter finalen blev de 4 dueller i Andra Chansen afsløres.

Læs også: Sverige – Eric Saade og The Mamas er klar til finalen

Melodifestivalens producer Karin Gunnarssonser frem til en spændende konkurrence næste lørdag.
- Seerne vil se fire dynamiske dueller, der giver klare udtryk, stærke stemmer og spændende kunstnere. Det bliver meget sjovt at se erfaring møde debutanter. En engagerende folkefest, siger Karin Gunnarsson.

Andra Chansen 2021:

Duel 1:
Alvaro Estrella – Baila Baila
Lillasyster – Pretender

Duel 2:
Frida Green – The Silence
Paul Rey – The Missing Piece

Duel 3:
Eva Rydberg & Ewa Roos – Rena rama ding dong
Clara Klingenström – Behöver inte dig idag

Duel 4:
Klara Hammarström – Beat Of Broken Hearts
Efraim Leo – Best Of Me

Sverige: Eric Saade og The Mamas er klar til finalen

Selvom Melodifestivalen pga. coronapandemien er anderledes end normalt – uden publikum og sendt fra Annexet i Stockholm i stedet for en fyldt sal i én af byerne på turnéen, så bød også 4. delfinale på 7 stærke bidrag, underholdende værter og årets sjoveste pauseunderholdning.

Men ingen delfinale uden vindere og tabere. To sange gik sikkert videre til finalen den 13. marts, mens 2 sange får en chance mere i Andra Chansen den 6. marts. Forhåndfavoritterne Eric Saade og The Mamas direkte som ventet videre til finalen, mens Clara Klingenström og Efraim Leo er klar til at dyste næste lørdag i Andra Chansen.


Finalist: Eric Saade – Every Minute  
Finalist: The Mamas – In The Middle

Andra chansen: Efraim Leo – Best Of Me
Andra chansen:Clara Klingenström – Behöver inte dig idag

Plads 5: Tess Merkel – Good Life
Plads 6: Lovad – Allting är precis likadant  
Plads 7: Sannex – All Inclusive

ShowDato
Delfinale 16. februar 2021
Delfinale 213. februar 2021
Delfinale 320. februar 2021
Delfinale 427. februar 2021
Andra Chansen6. marts 2021
Finale13. marts 2021

Andra Chancen 2021

Duel 1:
Alvaro Estrella – Baila Baila
Lillasyster – Pretender

Duel 2:
Frida Green – The Silence
Paul Rey – The Missing Piece

Duel 3:
Eva Rydberg & Ewa Roos – Rena rama ding dong
Clara Klingenström – Behöver inte dig idag

Duel 4:
Klara Hammarström – Beat Of Broken Hearts
Efraim Leo – Best Of Me

Spotify-playliste

Artister og sange i Melodifestivalen 2021

Delfinale 1 – Lørdag den 6. februar
1. One Touch
Artist: Kadiatou
Sangskriver(e): Joy Deb, Linnea Deb, Jimmy “Joker” Thörnfeldt, Anderz Wrethov

2. Pretender
Artist: Lillasyster
Sangskriver(e): Isak Hallén, Jakob Redtzer, Martin Westerstrand, Ian Paolo Lira, Palle Hammarlund

3. Horizon
Artist: Jessica Andersson
Sangskriver(e): David Kreuger, Fredrik Kempe, Markus Lidén, Christian Holmström, Jesper Jakobsen

4. The Missing Piece
Artist: Paul Rey
Sangskriver(e): Fredrik Sonefors, Laurell Barker, Paul Rey

5. Tänker inte alls gå hem
Artist: Arvingarna
Sangskriver(e): Stefan Brunzell, Nanne Grönvall, Thomas G:son, Bobby Ljunggren

6. Fingerprints
Artist: Nathalie Brydolf
Sangskriver(e): Andreas Stone Johansson, Etta Zelmani, Laurell Barker, Anna-Klara Folin

7. Dandi dansa
Artist: Danny Saucedo
Sangskriver(e): Danny Saucedo, Karl-Johan Råsmark

Delfinale 2 – Lørdag den 13. februar
1. New Religion
Artist: Anton Ewald
Sangskriver(e): Jonas Wallin, Joe Killington, Anton Ewald, Maja Strömstedt

2. Rich
Artist: Julia Alfrida
Sangskriver(e): Julia Alfrida, Jimmy Jansson, Melanie Wehbe

3. 90-talet
Artist: WAHL feat. SAMI
Sangskriver(e): Sami Rekik, Christopher Wahlberg, Josefin Glenmark, Jesper Welander, Andreas Larsson

4. The Silence
Artist: Frida Green
Sangskriver(e): Anna Bergendahl, Bobby Ljunggren, David Lindgren Zacharias, Joy Deb

5. Rena rama ding dong
Artist: Eva Rydberg & Ewa Roos
Sangskriver(e): Göran Sparrdal, Kalle Rydberg, Ari Lehtonen

6. Tears Run Dry
Artist: Patrik Jean
Sangskriver(e): Herman Gardarfve, Patrik Jean, Melanie Wehbe

7. Little Tot
Artist: Dotter
Sangskriver(e): Johanna ”Dotter” Jansson, Dino Medanhodzic

Delfinale 3 – Lørdag den 20. februar
1. Still Young
Artist: Charlotte Perrelli
Sangskriver(e): Thomas G:son, Bobby Ljunggren, Erik Bernholm, Charlie Gustavsson

2. Om allting skiter sig
Artist: Emil Assergård
Sangskriver(e): Emil Assergård, Jimmy Jansson, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Anderz Wrethov, Johanna Wrethov

3. Beat Of Broken Hearts
Artist: Klara Hammarström
Sangskriver(e): David Kreuger, Fredrik Kempe, Niklas Carson Mattson, Andreas Wijk

4. Contagious
Artist: Mustasch
Sangskriver(e): Ralf Gyllenhammar, David Johannesson

5. Den du är
Artist: Elisa
Sangskriver(e): Bobby Ljunggren, Ingela Pling Forsman, Elisa Lindström

6. Baila Baila
Artist: Alvaro Estrella
Sangskriver(e): Anderz Wrethov, Linnea Deb, Jimmy “Joker” Thörnfeldt

7. Voices
Artist: Tusse
Sangskriver(e): Joy Deb, Linnea Deb, Jimmy “Joker” Thörnfeldt, Anderz Wrethov

Delfinale 4 – Lørdag den 27. februar
1. Good Life
Artist: Tess Merkel
Sangskriver(e): Tony Malm, Tess Merkel, Palle Hammarlund, Mats Tärnfors

2. Allting är precis likadant
Artist: Lovad
Sangskriver(e): Mattias Andréasson, Alexander Nivek, Lova Drevstam, Albin Johnsén

3. Best Of Me
Artist: Efraim Leo
Sangskriver(e): Efraim Leo, Cornelia Jakobsdotter, Amanda Björkegren, Herman Gardarfve

4. In The Middle
Artist: The Mamas
Sangskriver(e): Emily Falvey, Robin Stjernberg, Jimmy Jansson

5. All Inclusive
Artist: Sannex
Sangskriver(e): Greta Svensson, Hans Thorstensson

6. Behöver inte dig idag
Artist: Clara Klingenström
Sangskriver(e): Clara Klingenström, Bobby Ljunggren, David Lindgren Zacharias

7. Every Minute
Artist: Eric Saade
Sangskriver(e): Eric Saade, Linnea Deb, Joy Deb, Jimmy “Joker” Thörnfeldt

Forsvarende vindere møder tidligere vinder i ren “All inclusive”: Sverige byder velkommen til sidste semifinale

I Sverige fortsætter de med at levere til de kræsne Grand Prix fans, og skribenten er stadigvæk høj over en flot musisk 3. semifinale, hvor Charlotte Perrelli igen kvalificerede sig til finalen med vinderfavoritten Tusse ved sin side.

Men de har ikke tid til at sole sig alt for meget svenskerne, for i aften kl. 20.00 er det tid for 4. og sidste semifinale. Så kender vi alle sangene, og det endelige kapløb kan begynde.

De deltagende i 4 semifinale er.

Tess Merkel – ”Good Life”

Sangskrivere: Palle Hammarlund, Tony Malm, Tess Merkel og Mats Tärnfors.

I 20 år har Tess været en del af gruppen Alcazar, som har haft hits og publikum i hele Europa. De deltog i Melodifestivalen 5 gange og fik hits som “Stay The Night” og “Not a sinner, nor a saint”. Hun har også været med som både korsanger, danser og koreograf for andre artister. Nu står Tess for første gang på egne ben.

Lovad – ”Allting är precis likadant”

Sangskrivere: Mattias Andréasson, Lova Drevstam, Albin Johnsén og Alexander Nivek.

Lovad er en ung artist fra Stockholm, som har haft stor succes som sanger og sangskriver, hun er bl.a. blevet tildelt et stipendium for det samme. I sin korte karriere har hun allerede optrådt med artister som Plura, Mauro Scocco og Eric Gadd.
De sidste år har hun haft stor succes på streaming og radiotjenester, og sidste år havde hun et radiohit med ”Vi gjorde vårt bästa” sammen med Albin Johnsén, som også har været med til at skrive hendes sang her.

Efraim Leo – ”Best of Me”

Sangskrivere: Amanda Björkegren, Herman Gardarfve, Cornelia Jakobsdotter og Efraim Leo.

Efraim er en 23-årig sangskriver og artist, som begyndte at spille guitar og fandt ud af sit talent som 13-årig. Snart forvandlede han sine digte til kærlighedsfyldte popsange. I 2016 var han feature-artist på sangen ”Show You the Light”, som klarede sig godt på Billboard Dance Dhart, og solgte guld i Sverige. I sommeren 2019 udkom han med sin debutsingle ”You Got Me Wrong”, som han optrådte med i Sverige, og var bl.a. opvarmer for Icona Pop.

The Mamas – ”In the Middle”

Sangskrivere: Emily Falvey, Jimmy Jansson og Robin Stjernberg.

The Mamas fik sit store gennembrud og vandt det svenske folks hjerter, da de vandt Melodifestivalen 2020 med sangen “Move”, og siden da har Ash Haynes, Loulou Lamotte og Dinah Yonas Manna haft en fast plads på den svenske musikscene. De har siden sejren sidste år haft store hits, som har gjort det godt i både radioen og på hitlisterne, og har både optrådt for kronprinsesse Victoria og i forskellige Allsängs programmer. Sidste år udkom også deres debut-EP ”Tomorrow Is Waiting”
Nu står de på Melodifestival-scenen for 3. år i træk, og er de første vindere som deltager året efter sejren, siden Fame gjorde det i 2004.

Sannex – ”All Inclusive”

Sangskrivere: Greta Svensson og Hans Thorstensson.

Sannex kalder sig selv for et moderne dansband. Og med forsanger Andreas Olsson i spidsen har gruppen vundet flere priser, og har deltaget i forskellige Allsångs programmer. I 2018 kom de med albummet ”Crossroads” som blev indspillet halvt i Nashville, og halvt i Sverige, hvor de fik god hjælp af Melodifestivalveteranen og producenten Amir Aly. Så de 4 medlemmer gør alt, hvad de kan for at vise, hvordan et dansband 2,0 ser ud.

Clara Klingenström – ”Behöver inte dig idag”

Sangskrivere: Clara Klingenström, David Lindgren Zacharias og Bobby Ljunggren.

Clara er en 25-årig sangskriver og artist fra Gotland, som kommer fra en meget musikalsk familie. Clara udgav hendes debut single ”Ensam i en stad” i 2019, som satte hendes navn på landkortet, og gjorde at folk fik øjnene op for hende. Sidste år blev den fulgt op af ”Sommarminnen”. Clara er kendt for sine ærlige og “nøgne” tekster.

Eric Saade – ”Every Minute”

Sangskrivere: Joy Deb, Linnea Deb, Eric Saade og Jimmy “Joker” Thörnfeldt.

Eric Saade slog igennem som 19-årig i Melodifestivalen 2010 med sangen “Manboy” og vandt hele konkurrencen året efter med “Popular”. Eric har været ude på turnéer og har haft flere hits i både Europa og Sverige. Særligt singlen ”Wide Awake” som han lavede med Gustav Norën fra Mando Diao, som blev et stor hit i Europa. Gennem sin medvirken i programmet “Så Mycke Bättre” blev han mere interesseret i at skrive på svensk, og sammen med sidste uges vært Anis Don Demina fik han et hit med den svensksprogede sang “Postcard”. Nå ja, og så var han vært i Melodifestivalen i 2019.

Hvem går videre fra delfinale 4?

Det var artisterne i den 4. og sidste semifinale i år, og nu kender vi alle sangene. Men hvem går så videre i denne semifinale?
I skrivende stund ved skribenten godt, at Eric Saade er den store favorit til at både vinde og gå videre, og det tror jeg også han gør. Men jeg tror at The Mamas blive den mest sikre finalist i denne uge, og det har ikke noget at gøre med folk stemmer på dem af sympati, men fordi de synger så englene synger, og for mig har et bedre nummer i år end Move sidste år.

Pladserne i Andra Chancen tror skribenten går til Sannex og Tess Merkel.

Det er som altid på SVT lørdag aften kl. 20.00

God fornøjelse.

GEE-panelet 2021: “Hvileløse Hjerter” – Nanna Olivia

Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 6. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 2, ‘Hvileløse hjerter’ sunget af Nanna Olivia.

Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Du kan læse mere om de 9 jurymedlemmerne i GEE-panelet her.
De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag, og vi glæder os til at høre din mening om sangene på Facebook.


I GEE-panelet har vi en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 3 og 12 (vi starter ved 3, da der kun er 8 sange i år).
Vi har lagt pointene sammen og du kan se både den samlede score, det gennemsnitlige pointantal samt evt. topkarakterer, der er uddelt. Under hhv. 8, 10 og 12 point er der billede af den eller de jurymedlem(mer), som har tildelt karakteren.

“Hvileløse Hjerter” – Nanna Olivia

Samlet score35Gennemsnit3,89Placering8

Med blandt andet Anna David som sangskriver, har vi igen fat i nogle af de store navne på den danske musikscene, til trods for at Nanna Olivia stadig er et lidt uprøvet navn. Nanna Olivias stemme er lille og fin og passer godt til historien som fortælles. Personligt savner jeg lidt mere variation fra vers til omkvæd, da jeg frygter at denne, ellers super fine sang, kommer til at forsvinde lidt i den kæmpe store lyd som er til stede i nogle af de andre bidrag. 

Clara

Jeg ville så gerne sige noget positivt om det her, men det er bare slet ikke mig. Nanna Olivia er garanteret enormt sød, god mod dyr og formentlig også en dygtig sangerinde, men sangen er simpelthen bare ikke god nok.

Daniel

Den unge sangerinde Nanna Olivia er ikke blot debutant i Dansk Melodi Grand Prix, ‘Hvileløse hjerter’ er samtidig hendes allerførste udgivelse. Jeg synes Nanna’s stemme passer perfekt til denne her fine historie, som leder én direkte tilbage til den altoverskyggende følelse, som ulykkelig teenage-kærlighed er: “Du har prøvet på at give slip, du har prøvet på at glemme…Du kunne få lige hvem, du ville ha’, men vil kun have ham tilbage…”.
Blandt de 8 sange vil ‘Hvileløse hjerter” nok især blive sammenlignet med ‘Står lige her’, som også er en dansksproget popsang med 80’er vibes, sunget af en ung kvindelig sangerinde. I mine øjne vinder Emma Nicoline den match på en stærkere melodi og den fængende synth-lyd. ‘Hvileløse hjerter’ kræver lidt flere gennemlytninger, hvilket sammen med startposition nr. 2 vil gøre det svært for Nanna Olivia.

Mette

Er det Anna David? Nej, det er Nanna Olivia. Jeg kan næsten ikke høre forskel på de to nu, og det er på alle måder helt tydeligt, at Anna David har skrevet Hvileløse hjerter. Sangen er ganske okay, men selvom feltet i år kun består af 8 sange, så er der stadig stor fare for, at flere af sangene bliver klemt (og glemt), og det kan desværre komme til at ske for Nanna Olivia.

Morten

Denne sang lyder meget som noget Anna David har lavet, og det har hun sørme også. Derfor kan jeg undre mig over, at hun ikke selv deltager med bidraget, for selv om det er en udmærket popsang er den desværre også meget forglemmelig, så selv om det er et sympatisk projekt at give Nanna Olivia sin debutsingle med deltagelsen i DMGP, havde det haft en bedre chance med en mere kendt solist som deltager. Nu ryger den bare i den store glemmebog over DMGP-bidrag fra 2010’erne og 2020’erne, som desværre er ret omfattende efterhånden.

Simon

Interview med Nanna Olivia: “Vildt at prøve Grand Prix fra den anden side af skærmen”

Exit mobile version