Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet bedømmer”, hvor vi i 37 artikler tæller ned til Eurovision Song Contest 2025 i Basel, med reviews af alle årets sange. Du får vores bedømmelser både som artikler og i reaktionsvideoer.
Som en del af vores optakt til Eurovision Song Contest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 31. marts 2025, tæller vi ned med én sang pr. dag.
Vores afstemning er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). I alt har 14 personer deltaget i afstemningen. Udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil Daniel og Simon fra Good Evening Europe samt Mikal fra MelodiGrandPrixfans.dk og udvalgte gæster diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Videopanelet bedømmer
Afstemning
Reviews
Mette S.
Når man når min alder (54), bliver der produceret ny musik, man ikke længere forstår. Tyskland sender sådan et nummer i år. Jeg fatter hat! What even is this? Selvom man er garanteret en plads i finalen som et big five-land, behøver man jo ikke sjofle konkurrencen på den måde! Jeg ved det er hårdt sagt, men det føler jeg “Baller” gør, -alt imens jeg erkender, at det måske er en aldersting. Jeg plejer selv at lave sådan en “lakmustest” når jeg skal vurdere årets bidrag: Hvis den her sang kom ud af højtaleren når jeg gik derhjemme og hørte radio, hvordan ville jeg så reagere? Ville jeg gå hen og skrue op eller ville jeg slukke radioen? Her ville jeg straks finde en anden kanal.
Jeg synes faktisk der er mange super catchy ting i årets tyske bidrag, og så må jeg indrømme at jeg er vild med at nummeret synges på tysk. Stilen virker meget i tråd med hvordan meget tysk popmusik lyder for tiden. At jeg efterhånden bliver lidt træt af gentagelsen af “ah-ah-ah-ah” det kommer man nok ikke udenom.
Clara
Jeg repræsenterer, med mine 36 år, ungdommen i panelet (Jo, jeg gør!) og derfor er jeg også mere tilbøjelig til at være glad for denne sang end mange af mine medpanelister. Jeg kan konstatere, at når jeg har hørt snippets af sangene med mine elever, så er det her en af dem der fanger et par stykker, og derfor konstaterer jeg stille og roligt, at det må være en generationsting. Denne her lyder mere moderne og nutidig end meget af det, vi normalt forbinder med Eurovision. Det kan være farligt, men det kan også blive set som et friskt pust, som jeg f.eks. gør.
Daniel
Fedt at Tyskland har valgt at synge på tysk! Selvom jeg ikke helt repræsenterer ungdommen i panelet, går sangens catchy kvaliteter bestemt ikke min næse forbi. Det føles som det mest moderne tyske bidrag i mange år – cool, sætter gang i fødderne og med bred appel, især til de yngre seere. Min største bekymring er vokalerne: Sangerinden har nærmest været syg siden finalen, og vi har endnu ikke hørt hende synge live. Selv “live”-videoen fra finalen er tydeligt erstattet med studielyd – så lige nu er det svært at vide, hvad vi reelt kan forvente.
Mette C.
Jeg gad egentlig godt at kunne lide denne her sang – og det kan jeg til en vis grad også godt. Der er noget meget cool ved blandingen af det meget elektroniske og celloen, og i det hele taget bidrager nummeret her til at skabe en bredde i årets felt. Jeg har bare lidt svært ved at connecte til sangen og til forsangeren. I virkeligheden virker det ikke til at være en sang, som gør jeg specielt godt ved at blive fremført live, og det synes jeg er lidt problematisk, når nu det er en Eurovision-sang. Jeg synes det er godt at Tyskland forsøger sig med anderledes genrer, men jeg er ikke rigtig solgt til det.
Mikal
Om afstemningen:
I panelet sidder 14 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen (1 til 12 point).
I vores video reaktioner tager vores videopanel bestående Daniel, Simon og Mikal de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af:
✔️ Alexander Holst Pedersen
✔️ Clara Amalie Singerholm Christiansen
✔️ Daniel Nitz Andresen
✔️ Jonas Jacobsen
✔️ Mette Christensen
✔️ Mette Thorning Svendsen
✔️ Michael Thygesen
✔️ Mikal Johansen
✔️ Mila Kovalj
✔️ Morten Kaiser
✔️ Nicole Nitz Andresen
✔️ Simon Falk
✔️ Steffen Dam
✔️ Zakarias de los Reyes
Video
Panelet bedømmer 2025 – Klik på en artikel herunder
- Island – “Róa” / Væb
- Polen – “Gaja” / Justyna Steczkowska
- Slovenien – “How Much Time Do We Have Left” / Klemen
- Estland – “Espresso macchiato” / Tommy Cash
- Ukraine – “Bird of Pray” / Ziferblat
- Sverige – “Bara bada bastu” / KAJ
- Portugal – “Deslocado” / Napa
- Norge – “Lighter” / Kyle Alessandro
- Belgien – “Strobe Lights” / Red Sebastian
- Aserbajdsjan – “Run With U” / Mamagama
- San Marino – “Tutta l’Italia” / Gabry Ponte
- Albanien – “Zjerm” / Shkodra Elektronike
- Nederlandene – “C’est La Vie” / Claude
- Kroatien – “Poison Cake” / Marko Bošnjak
- Cypern – “Shh” / Theo Evan
- Australien – “Milkshake Man” / Go-Jo
- Montenegro – “Dobrodošli” / Nina Žižić
- Irland – “Laika Party” / Emmy
- Letland – “Bur man laimi” / Tautumeitas
- Armenien – “Survivor” / Parg
- Østrig – “Wasted Love” / JJ
- Grækenland – “Asteromata” / Klavdia
- Litauen – “Tavo akys” / Katarsis
- Malta – “Serving” / Miriana Conte
- Georgien – “Freedom” / Mariam Shengelia
- Danmark – “Hallucination” / Sissal
- Tjekkiet – “Kiss Kiss Goodbye” / Adonxs
- Luxembourg – “La poupée monte le son” / Laura Thorn
- Israel – “New Day Will Rise” / Yuval Raphael
- Serbien – “Mila” / Princ
- Finland – “Ich komme” / Erika Vikman
- Spanien – “Esa diva” / Melody
- Italien – “Volevo essere un duro” / Lucio Corsi
- Schweiz – “Voyage” / Zoë Më
- Storbritannien – “What The Hell Just Happened?” / Remember Monday
- Frankrig – “Maman” / Louane
- Tyskland – “Baller” / Abor & Tynna
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
På Facebook
På Youtube
På Instagram
På Bluesky
På X