Home Eurovision Song Contest YouTube-statistikken overrasker: Estland og Polen foran Sverige

YouTube-statistikken overrasker: Estland og Polen foran Sverige

0
YouTube-statistikken overrasker: Estland og Polen foran Sverige
Foto: Alma Bengtsson / EBU

I aften skal vinderen findes i Eurovision Song Contest findes i St. Jakobshalle i Basel efter 2 ugers prøver og forberedelser. I denne artikel kigger vi på, hvordan årets live videoer fra de 2 semifinaler er blevet taget imod på Youtube. I skrivende stund er årets 26 finalesange blev streamet knap 28 millioner.

YouTube-statistikken fra Eurovision 2025 afslører et opsigtsvækkende billede: De fem mest sete optrædener inkluderer lande, som langt fra er bookmakernes forhåndsfavoritter. Kun Sverige lever op til forventningerne i top 5 – ellers er det især Estland og Polen, der stjæler billedet og visningerne.

Det store spørgsmål er, hvorvidt seertallene på YouTube kan være en indikator for succes – eller blot afspejler faktorer som underholdningsværdien eller de visuelle effekter i showet, artistens fanbase, diasporastøtte eller national hype?

Analyse: Tirsdag mod torsdag – og favoritter i modvind?

Ved første øjekast virker det bemærkelsesværdigt, at hverken Østrig, Frankrig, Finland og Holland – som alle ligger i toppen hos bookmakerne – er at finde blandt de fem mest sete videoer. Kun Sverig er med på en 3. plads. I stedet trækker Estland og Polen langt flere visninger. Estland ligger pt. på en 6. plads hos bookmakerne, men Polen ligger på en 19. plads.

Bookmakernes favoritter er at finde på hhv. 9. pladsen (Holland), 10. plads (Østrig), 13. pladsen (Finland) og 18. pladsen (Frankrig).

Men tallene kræver også kontekst: Landene fra semifinale 1, som blev sendt tirsdag, har haft to dages forspring på YouTube i forhold til deltagerne i semifinale 2, der først optrådte torsdag. Det forklarer muligvis, hvorfor fire ud af fem i top 5 kommer fra den første semifinale.

Dog er forskellen i seertal så markant – over 3,9 millioner visninger til Estland mod blot 1,2 millioner til Ukraine – at det ikke alene kan forklares med tid. Videoerne har med andre ord fået solid opmærksomhed og engagement på trods af manglende medvind i oddsene.

Grækenland er det land i semifinale 2, som har flest visninger, efterfulgt af Malta – og det på trods af, at årets 2. plads ifølge bookmakernes, Østrig, også optrådte i semifinale 2.

I bunden ser det værst ud for Danmark, som sammen med Luxembourg og Letland ligger med views under 300.000 – altså mindre end 10% af Estland og Polens visninger.

Youtube views på Eurovision 2025 finalen

#LandAntal visningerOptrådt i
1Estland3.908.153Semifinale 1
2Polen3.264.909Semifinale 1
3Sverige2.394.353Semifinale 1
4Grækenland1.836.880Semifinale 2
5Spanien1.300.234Semifinale 1
6Albanien1.263.875Semifinale 1
7Ukraine1.259.426Semifinale 1
8Malta1.150.107Semifinale 2
9Holland1.034.663Semifinale 1
10Østrig963.738Semifinale 2
11Italien940.803Semifinale 1
12Tyskland931.333Semifinale 2
13Finland901.712Semifinale 2
14Island829.769Semifinale 1
15Norge749.114Semifinale 1
16San Marino653.456Semifinale 1
17Portugal628.044Semifinale 1
18Frankrig599.525Semifinale 2
19Israel557.353Semifinale 2
20Armenien478.809Semifinale 2
21Litauen458.409Semifinale 2
22Schweiz454.642Semifinale 1
23UK387.590Semifinale 2
24Letland288.567Semifinale 2
25Luxembourg285.285Semifinale 2
26Danmark269.376Semifinale 2

Exit mobile version