Under sloganet “Nordjylland for Equality!” løber historiens aller første Aaalborg Pride af stablen d. 20. juni. Aalborgs gader bliver indhyllet i regnbuens farver, og Karolinelund kommer til at danne rammen om både Pride show og efterfølgende Afterparty.
Idag præsenterede Aalborg Pride et af hovednavnene ved Pride Showet, den tidligere danske Grand Prix vinder Peter Andersen a.k.a. DQ, som i 2007 repræsenterede Danmark i Eurovision Song Contest med “Drama Queen”. 8 år efter DQ’s sidste internationale udspil, udsendte han d. 8. maj i år singlen ‘All with love’ som forløberen for det kommende DQ album.
Læs også: DQ gør comeback med singlen “All with love”
Den 2. single fra DQ’s album bliver “Dance With The Stars”, som udkommer på torsdag, og som samtidig bliver den officielle Pride sang for Aalborg Pride 2015. Sangen er skrevet af Camilla Gottschalck, Christina Schilling og Will Taylor og du kan høre den herunder:
En hyldest til kærlighed og forskellighed
Lørdag d. 20. juni kan man opleve DQ live på Pride Square scenen i Karolinelund, og sangeren ser frem til at synge sin sang i den nordjyske hovedstad:
“Jeg er stolt over at synge den første Pride sang til Aalborg Pride, og jeg ser frem til at tage del i dette spektakulære event og statment. Aalborg Pride er en hyldest til kærlighed og forskellighed og det samme er ‘Dance With The Stars’. Sangen handler om at være tro mod den man er og at være stolt af det.”
Aalborg Pride er en ny tilbagevendende Pride parade, som har til formål at øge kulturel synlighed og mangfoldighed i primært Aalborg, men for hele Nordjylland, og foreningen er drevet 100% af frivillige.
Det har været en begivenhedsrig uge for Tooji, som i søndags offentliggjorde sin nye musikvideo med ordene “My new video Father is Out, and so am I!”.
Tooji slog for alvor igennem i Norge, da han vandt Melodi Grand Prix i 2012 og representerede Norge i Azerbaijan med sangen”Stay”. Året efter forlod han imidlertid den norske musikbranche og flyttede til Stockholm for at lave musik efter sit eget hjerte. Tidligere i år udgav han bogen “Taki og bestemor”, om en lille piges relation til sin afdøde bedstemor.
Nu er Tooji altså tilbage ved musikken og hans nye sang “Father” er årets officielle Pride-sang for Oslo Pride 2015. Du kan se videoen herunder.
Dette er det vigtigste, jeg har gjort i hele mit liv
Der har længe verseret rygter om Toojis seksualitet, og han selv har hidtil afvist at svare på pressens nærgående spørgsmål. I et interview med Gaysir, afslørede en åbenhjertig Tooji imidlertid, at det at springe ud nu, er det vigtigste han har gjort i hele sit liv.
– Jeg har altid tænkt at min seksualitet er “nobody’s business but mine”. Ingen heteroseksuelle skal svare på hvilke preferencer, de har, så hvorfor skal jeg?
Sidste år mødte Tooji en person under Oslo Pride, som sagde noget, der virkelig gjorde indtryk og fik ham til at genoverveje sin holdning. Personen, som arbejdede ved en krisetelefon, fortalte at flere af brugerne, som ringer ind, har set Tooji som et forbillede, specielt personer med minoritets- og religiøs baggrund, som hverken føler sig accepteret af familie eller deres gud.
-Hvis det at jeg står frem som homoseksuel kan udgøre en forskel i flere personers liv, så er det det hele værd. Jeg har fået nok af unge piger og fyre, der føler skam over hvem de er.
Det er her årets Pride sang kommer ind i billedet. “The Father Project” handler om religion og kærlighed og i den noget kontroversielle video ser man bl.a. Tooji og hans (video-) kæreste i hede seksuelle scener under en gudstjeneste.
-Med projektet vil jeg gerne udtrykke, at kærlighed mellem to af samme køn for længe er blevet plettet af religion. Og at religion har pålagt alt for mange mennesker unødvendig skam og angst gennem årene.
I går forklarede Tooji endvidere sine følelser og holdninger i en video med titlen “Human Rights above Religion” på Youtube. I videoen slutter han af med ordene:
-There’s only one language… The language of love. I am gay and I stand up for my rights and that’s why I made the video ‘Father’.
https://www.youtube.com/watch?v=SMMeHWgi1pA
Fyreseddel fra NRK og fordømmelse fra den norske kirke
Den nye musikvideo har sammen med Tooji’s beslutning om at springe ud, givet den 28-årige sanger masser af opmærksomhed de seneste par dage, og selvom han på diverse medier får både støtte og positive ord med på vejen, så er det er ikke alle, der bifalder Tooji’s kontrovesielle musikvideo.
Videoen har kostet Tooji den planlagte værtsrolle i Junior MGP i Norge til november, i alt fald hvis man skal tro sangeren selv. “Det var ikke rart at blive fyret fra NRK”, udtalte sangeren mandag til “Dagsrevyen”, hvor han også forklarede, at NRK ikke mente, at hans seneste musikvideo var forenelig med MGP.
NRK har en anden udlægning af sagen og NRKs underholdningsredaktør, Charlo Halvorsen har udtalt følgende til VG.no:
-Tooji har bestemt sig for at satse på musikken en tid fremover, så han er desværre ikke aktuel som vært for ‘MGP jr’ i år. Men vi har fuld forståelse for beslutningen og ønsker ham held og lykke.
Også hos det norske præsteskab har videoen vagt opstandelse. De seksuelle scener, som er filmet i Frogner kirken i Oslo, har fået Biskop Ole Chr. Kvarme til at kalde det for “et groft misbrug af kirkerummet, når det benyttes som visuel kulisse for seksuelle scener i en kommerciel produktion”. Lederen af menighedsrådet Tellef Raustøl udtaler endvidere, at der i videoen er scener, som ikke svarer til den projektbeskrivelse, som lå til grund for udlån af kirken.
På Youtube blev der kort efter videoens udgivelse påført en aldersbegrænsning og advarsel på videoen (af uploaderen selv), så nu skal man logge ind på Youtube, for at bekræfte, at man er “gammel nok” til at Tooji’s hede video.
Tooji kommer og optræder med sin nye sang ved Oslo Pride’s offisielle åbningsshow i Pride Park i Spikersuppa i Oslo onsdag 24. juni, til Gaysirs årlige sommerfest på LaWO torsdag 25. juni og til Oslo Prides paradeshow lørdag 27. juni.
En anden Grand Prix stjerne, som kommer til at spille en central rolle ved årets største danske Pride, nemlig Copenhagen Pride, er Glamboy P. Han står bag årets Pride sang med “Dig og Mig mod verden”, som snart forventes at komme ud. Du kan læse meget mere om Glamboy P her – og vi følger naturligvis op med nyt om Pridesangen, så snart der er officiel info.
Daniel Kajmakoski repræsenterede FYR Makedonien ved Eurovision Song Contest 2015 med bidraget “Autumn leaves”, som desværre ikke kvalificerede sig til finalen. For at fejre 60-året for Eurovision song Contest, har Daniel indspillet sin egen coverversion af Johnny Logans legendariske vindersang fra 1987, “Hold me now”, som du kan høre herunder.
Daniel med efternavnet Kajmakoski har nærmest fået Grand Prix ind med modermælken. I alt fald var Daniels mor en stor fan af Jugoslaviske Daniel Popovic, som i 1983 (Daniels fødselsår) blev nummer 4 med klassikeren “Džuli”. Da hun holdt den nyfødte Daniel i sine armen for første gang sagde hun “Hej Daniel”. Da sygeplejerskerne spurgte, hvorfor hun netop havde valgt det navn, svarede hun:
Hans navn skal være Daniel og han skal være sanger.
Du kan høre endnu én af Daniel’s coverversioner herunder.
Efter at Måns Zelmerlöv natten til søndag havde vundet Sverige’s 6. sejr i Eurovision, blev årets fulde resultater offentliggjort. Det samlede resultat er fundet i en 50/50 % tv-seer og jury afstemning, og kan ses i scoreboarded herunder:
Du kan få det fulde overblik over alle afgivne stemmer samt jurymedlemmer ved at klikke på de 3 links herunder:
Efter årets fulde resultater blev offentliggjort, har der været meget diskussion på de sociale medier omkring juryens berettigelse, idet juryen i Eurovision Song Contest 2015 ligesom det var tilfældet i Dansk Melodi Grand Prix 2015 overrulede seernes favorit.
Vi tager her et kig på årets resultater, for at finde ud af hvor meget juryens stemmer egentlig varierede fra tv-seernes og hvem, der blev ramt hårdest af juryens inflydelse i de 2 semifinaler.
Semifinale 1 – Finland kunne have rocket videre i finalen
I semifinale 1 gav tv-seerne de 4 gutter fra Pertti Kurikan Nimipäivät (PKN) 51 points, hvilket lige netop var nok til en 10. plads og genvalg til finalen lørdag. Kombineret med det ene point, som juryen gav Finland, blev det samlede resultat en 16. og sidste plads. Estland fik også en hård medfart hos juryen, og var det land i semifinale 1 med den største difference mellem jury- og seerstemmer. Havde det været op til juryen var den populære serbiske diva Bojana heller ikke kommet til finalen. Hun blev af juryen vurderet til en 3. sidsteplads.
Danmark var ikke kommet videre hos hverken seere eller jury, dog ville juryen alene have placeret Anti Social Media på en 12. plads, mens tv-seerne havde de danske drenge på en 14. plads.
Tv-seerne havde altså sendt Finland videre til finalen på bekostning af Ungarn, mens Juryen ville have givet Hviderusland en finaleplads og sendt Serbien hjem.
Land
Jury
Tv-seere
Difference
Estland
60
129
-69
Finland
1
51
-50
Serbien
43
78
-35
Runænien
64
93
-29
Armenien
54
80
-26
Georgien
90
96
-6
Albanien
61
66
-5
Moldova
46
48
-2
Rusland
159
145
14
FYR makedonien
42
22
20
Ungarn
68
45
23
Belgien
139
112
27
Danmark
51
23
28
Grækenland
89
59
30
Hviderusland
65
32
33
Holland
70
23
47
Semifinale 2 – Stor unighed om Polen
I semifinale 2 var der heller ikke enighed om stemmerne blandt jury- og tv-seere. Det land, som led hårdest under juryens dom, var Polens Monika Kuszynska, som hos juryen blev tildelt en 2. sidste plads, men tv-seerne stemte hende ind på en 4. plads. Polen sluttede dog alligevel blandt finalisterne. Også Litauen og Israel led under juryens stemmer, mens Irland og Malta var betydeligt mere populære hos juryen end hos tv-seerne.
Tv-seerne ville have taget Tjekkiet med i finalen på bekostning af Azerbaijan, mens juryen havde både Malta og Irland blandt de 10 finalister, og ville have sendt Polen og Montenegro ud i mørket.
Efter en skuffende 21. plads i lørdagens finale, er Edurne nu klar med en engelsk version af sin Eurovision-sang “Amanecer”, som har fået titlen “Break of day”. Har du ikke fået nok at dejlige Edurne, så kan du glæde dig til august, hvor hun kommer til at spille en rolle i forbindelse med årets udgave af det spanske cykelløb Vueltaen. Edurne’s skønne “Amanecer” er nemlig blevet valgt som officiel theme song til La Vuelta a España 2015, som afvikles fra d. 22. august til d. 13. september.
Tekst til “Break of day”:
I won’t suffocate
I don’t want to wait,
I will change this state I’m in
These chains ’round my heart,
Tied up break apart,
I won’t let this moment drown me
I see it,
I feel it
Eeeieeeeo!
I’ll run run for,
the sake of war
Until I run run run no more
Alive feeling dead,
inside in my head,
I hear the voice of freedom
I’m out of control,
I’m in, just say go!
Eeeieeeeo!
I’ll run run for,
the sake of war
Until I run run run no more
Eeeieeeeo!
I’ll break away,
I just can’t stay,
I’ll run, run ’til the break of day!
I see it,
I feel it
Eeeieeeeo!
Eeeieeeeo!
I’ll run run for,
the sake of war
Until I run run run no more
Eeeieeeeo!
I’ll break away,
I just can’t stay,
I’ll run, run ’til the break of day!
Lørdag aften blev finalen i Eurovision Song Contest 2015 afviklet. 27 lande var med i kampen, som blev vundet af vores kære naboer på den anden side af sundet, Sverige som dermed sikrede sig sin 6. sejr i konkurrencens historie.
Et langt stykke hen af vejen kæmpede Sverige og Rusland side om side i en spændende afstemning, hvor Sverige dog mod slutningen stak af, og allerede før de sidste lande havde afsløret sine stemmer, havde Måns fået stemmer nok til at blive udnævnt som sejrsherre. 365 points endte Sverige på.
På anden pladsen måtte Polina Gagarina fra Rusland tage til takke med 303 points, mens Il Volo fra Italien sluttede på en 3. plads med 292 points.
Danmark sendte, måske som forventet, sine 12 points afsted mod Sverige. Du kan se alle Danmarks points her:
Pressecentrets afstemning forudsagde 8 ud af 10 mulige i både semifinale 1 og semifinale 2. Nu gælder det så forudsigelsen af finaleresultatet. Afstemningen er startet på ny og over de sidste par dage har man ved OGAE fandesken kunnet afgive sin stemme.
770 personer har afgivet deres stemme og resultatet kan du se nederst i artiklen. Sammenlignet med bookmakernes odds, så lægger pressecentrets resultat op til flere overraskelser, f.eks. så er det Il Volo, som har taget sejren foran Sveriges Måns Zelmerlöv og Rusland’s Polina er hensat til en beskeden 7. plads – efter lande som Israel og Frankrig, der begge ligger relativt lavt hos bookmakerne.
Også lande som Estland, Azerbaijan og Norge, som også lægger pænt til hos bookmakerne er hensat til sekundære placeringer hos pressen.
Efter Mettes ydmygende 9-8 nederlag i semifinale 2, står der nu 16-16 og det er tid til den afgørende match. Det er simpelthen tid til vores top 10 for finalen.
Michael
Sverige
Italien
Rusland
Norge
Belgien
Australien
Serbien
Estland
Azerbaijan
Spanien
Jeg tror vinderen skal findes blandt top tre, Sverige, Italien eller Rusland. Før vi kom herned og så de første prøver, var Italien ikke på min radar som et bidrag der var ret meget andet end godt nok til en middelplacering. Det har ændret sig, både fordi de tre fyre er så charmerende på scenen, men også på grund af Italiens meget favorable start.
Når man stiller spørgsmålet “hvem vinder?” hernede, så er det sjældent at nogen svarer “Sverige”. Hvilket egentlig er lidt underligt, når både bookmakere og pressecenterets egen afstemning har Sverige som klar vinder. Det er heller ikke med min gode vilje jeg har Sverige i top. Jeg orker ærligt talt ikke endnu en svensk vinder. Det ville passe mig fint hvis enten Belgien eller Australien løb af med sejren. Det er nyt, anderledes og i det hele taget “ikke typisk Eurovision”. U.K. ville også være en værdig vinder, med deres 30’er swing inspirerede bidrag, omend endnu mindre sandsynligt end Belgien som vinder.
Men min personlige favorit er dog stadig Norge. Jeg har været fan af Mørland og Debrah Scarlett siden de stillede op i Norge, og gik videre til Eurovision på et hængende hår. Med Sverige som storfavorit er det dog lidt svært at se hvor Norge skal få stemmerne fra til at slå de blå-gule.
Bundprop: Årets absolutte bundprop tror jeg bliver Tyskland, Østrig eller Ungarn. Tysklands bidrag har aldrig rigtigt været noget særligt, Østrigs er et typisk “værtslandsbidrag” mens Ungarns er direkte kedeligt.
Mette
Indledningsvist vil jeg dele min personlige Top 10, som desværre nok ikke er den vi kommer til at se, når stemmerne er afgivet engang efter midnat.
1. Norge: En af nyere tids flotteste og mest gennemførte duetter. Smuk komposition, mystisk og tankevækkende tekst og unikke vokalpræstationer.
2. Israel: Energisk, uptempo hit med masser af etnisk charme.
3. Rusland: En af årets bedste ballader – med et smukt og troværdigt budskab samt en stærk og følelsesladet formidling af den skønne Polina, som hjælpes godt på vej af nogle meget smukke visuelle effekter.
4. Australien: Nok finalens bedste bud på et radiohit. Super moderne og iørefaldende sang, som leder tankerne i retning af Mark Ronsons super hit “Uptown funk”.
5. Estland: En lidt gammeldags duet med en meget iørefaldende melodi og en stærk vokal performance. Kemien og den kølige distance mellem Stig og Elina virker super godt.
6. Belgien: Er vild med det unge multitalent Loïc Nottet, som leverer en moderne popsang, et godt budskab og et meget spændende sceneshow.
7. Azerbaijan: Smuk melodi med den helt rigtige Grand Prix-afslutning. Er vild med ulvetemaet og det simple, men visuelt flotte sceneshow.
8. Montenegro: Årets eneste Balkan-ballade – og så er den skrevet af the One & Only Zeljko Joksimovic. Stærk vokal og en skøn præsentation.
9. Spanien: Nok årets bedste anvendelse af visuelle effekter, en iørefaldende sang sunget på spansk og et omkvæd, som man kan synge med på.
10. Serbien: En rigtig Grand Prix sang med uptempo-afslutning, et dejligt budskab og en af finalens bedste og mest powerfulde stemmer – og så er Bojana en skøn og livsbekræftende sangerinde.
Mette’s bud på Top 10
Ét er personlige favoritter og noget helt andet er at pege på 10 sange, som realistisk set kan slutte i Top 10 i Eurovision Song Contest 2015. Her er mit bud:
1. Sverige
2. Rusland
3. Australien
4. Italien
5. Belgien
6. Norge
7. Estland
8. Serbien
9. Israel
10. Azerbaijan
Mit valg af vinder er udelukkende baseret på bookmaker odds og afstemningsrækkefølgens sammensætning. Måns leverer et moderne pophit med en ny, smart og iøjnefaldende anvendelse af scenebaggrund. 100% sikker performance på alle måder, og en sang, der kan appellere bredt.
Der er få lande, som kan udfordre Sverige og her ser jeg primært Rusland, Australien og Italien som potentielle vindere med Belgien, Norge, Estland, Serbien og Israel (og måske Azerbaijan) som “dark horses” lidt udenfor favoritgruppen.
Herefter har jeg delt landene op i en midter gruppe (plads 11-20) og så mine bud på de sange, som kommer til at kæmpe om bundpladserne. Flere af sangene fra midtergruppen kunne også sagtens blande sig i Top 10, f.eks. de 2 visuelt imponerende præstationer fra Spanien og Frankrig.
På selve finaledagen har vi taget et sidste kig på hvad oddsene siger om aftenens 27 bidrag og hvad, der har ændret sig siden vores sidste opsummering.
Blandt de mest iøjnefaldende ændringer er Belgien, som i forhold til sidst er hoppet fra en gennemsnitlig 14. plads og til en 4. plads forud for finalen. Her i pressecentret forlyder der også rygter om, at det var Belgien, som vandt den første semifinale.
Serbien har også imponeret og har fået folk i gang med at spille. Ved vores sisdte opdatering var Bojana nede omkring en 32. plads og står nu til at slutte i Top 10.
I toppen har Rusland overhalet Italien og er nu Sveriges største konkurrent, hvis man skal tro bookmakerne.
Top 10 ifølge bookmakerne er i skrivende stund:
1. Sverige
2. Rusland
3. Italien
4. Belgien
5. Australien
6. Estland
7. Serbien
8. Norge
9. Letland
10. Azerbaijan
En af de sidste brikker i puslespillet om at finde vinderen af Eurovision Song Contest 2015, er afsløringen af rækkefølgen for afgivelsen af stemmer i finalen.
En talsmand for alle 40 deltagende lande vil afgive stemmerne, som er fundet i en kombination af 50% jurystemmer og 50% seerstemmer.
Der bliver gensyn med flere tidligere deltagere, bl.a. vores egen Basim, finske Krista Siegfrids, portugisiske Suzy og Tanja fra Estland. Du kan se rækkefølge og talsmænd herunder:
Montenegro (Andrea Demirović)
Malta (Julia Zahra)
Finland (Krista Siegfrids)
Greece (Helena Paparizou)
Portugal (Suzy)
Romania (Sonia Argint Ionescu)
Belarus (Teo)
Albania (Andria Xhahu)
Moldova (Olivia Fortuna)
Azerbaijan (Tural Asadou)
Latvia (Markus Riva)
Serbia (Maia Nikolić)
Estonia (Tanja)
Denmark (Basim)
Switzerland (Laetitia Guarino)
Belgium (Walid)
France (Virginie Guillaume)
Armenia (Lilit Muradyan)
Ireland (Nicky Byrne)
Sweden (Mariette Hanson)
Germany (Barbara Schöneberger)
Australia (Lee Lin Chin)
Czech Republic (Daniela Pisarovicova)
Spain (Lara Siscar)
Austria (Kati Bellowitsch)
F.Y.R. Macedonia (Marko Mark)
Slovenia (Tinkara Kovac)
Hungary (Csilla Tatar)
United Kingdom (Nigella Lawson)
Georgia (Natia Bunturi)
Lithuania (Ugné Galadauskaite)
Netherlands (Edsilia Rombley)
Poland (Cleo)
Israel (Ofer Nachshom)
Russia (Dmitry Shepelev)
San Marino (Valentina Monetta)
Italy (Federico Russo)
Iceland (Sigridur Halldorsdottir)
Cyprus (Loukas Hamatsos)
Norway (Margrethe Røed)
Sejr til Sverige hos juryen?
Rækkefølgen er baseret på juryernes stemmer fra juryfinalen fredag aften, og er fastlagt med henblik på at bevare stemningen undervejs, som stemmerne afgives. Derfor er rækkefølgen altid genstand for mange analyser og teorier omkring vinderen.
Norge og Island blandt de sidste 3 lande til at stemme, har allerede været med til at cementere troen på svensk sejr her i pressecentret. Skal vi igen til Sverige i 2016?
Good Evening Europe talked to the Estonian representatives Elina Born & Stig Rästa – the duo behind “Goodbye to Yesterday” penned by Stig Rästa.
The questions were asked before the rehearsals started in Vienna.
Interview with Elina & Stig
Good Evening Europe: First of all congratulations on winning the Estonian Final. What does it mean to you to represent your country?
It is a great honour to be represting Estonia @ the ESC.
Good Evening Europe: Can you tell us about the message of the song ? What or who inspired you (Stig) to write this song?
The song is about a lovestory gone bad. It is not about a one night stand as people tend to think. Stig: I wouldn’t say that something exact inspired me to write this song but every song I write has something from my personal life as well.
Good Evening Europe: You have revealed that “Goodbye to yesterday” waited for years in your drawer. What made Eurovision 2015 the right occasion?
Stig: I let Elina listen to the demo of the song and she thought why not give it a try and sing it together. I think it worked out pretty well 🙂
Good Evening Europe: You have been one of the bookmaker favorites almost from the start. Curse or a blessing? And does it put extra pressure on you?
Actually it doesn’t put any extra-pressure on us because we are giving our 200% every time we perform the song. But it is always nice to know that people like our music.
Good Evening Europe: What made you decide, that the song should be performed as a duet?
Stig: The song was actually written as a duet at the first place.
Good Evening Europe: Stig, you discovered Elina on youtube. What was it about her that caught your interest?
Stig: It was her voice that made my think that she has that something special.
Good Evening Europe: And Elina, being discovered by one of Estonia’s hottest songwriters must be quite an experience. What went through your mind, when you got his message, and how did you react?
Elina: I didn’t reply to Stig for two days. I was really shocked and didn’t believe that it had happened to me. But then we exchanged some letters and I met Stig at the studio.
Good Evening Europe: Stig, you are normally the guy writing songs for other artists. How do you like your new role as a lead singer ?
Stig: I was actually the lead-singer in a band called Outloudz so it is not that new to me. But actually I haven’t been looking for this kind of attention and I prefer being a songwriter 🙂
Good Evening Europe: Stig, 2015 is your 5th (?) attempt to go to Eurovision and you finally succeeded. What makes Eurovision so special to you?
Stig: Actually, in Estonia they told me it was already my 9th time 🙂 Eurovision is a good place to introduce your music to a wider audience and that is what I have been trying to do!
Good Evening Europe: Have you been watching Eurovision in recent years and could you reveal your favorite(s)?
Yes, we have both been watching the Eurovision for many years now.
Elina: From my childhood I remember being an absolute fan of Ruslana’s performance of “Wild Dances”. And also the Turkish winning entry by Sertab Erener.
Stig: I think one of my favourites is “Solo” by Alsou.
Good Evening Europe: And finally. Do you have a special message for your fans and the readers of www.good-evening-europe.dk (Denmark)?
A big thanks to all of our supporters in Denmark! Thank you!
Som en optakt til lørdagens finale, så får du her en forsmag på hvad du kan forvente dig af de 7 sikre finalister, som endnu ikke har været på scenen. Klik på billedet for at se det i stor version.
Du kan se gallerier fra Edurne, Guy Sebastian, Electro Velvet, Ann-Sophie, Il Volo, Lisa Angell og The Makemakes
Husk at du også kan se rehearsal videoer fra finalisternes åbne prøver her i Wiener Stadthalle her.
I gårsdagens 2. semifinale fandt vi de sidste 10 bidrag, som sammen med de 7 sikre finalister og vinderne fra semifinale 1 skal kæmpe om sejren i Eurovision Song Contest 2015.
Efter pressekonferencen, hvor de nybagte finalister fra semifinale 2 trak deres startposition i enten 1. eller 2. del af finalen, fastlagde Østrigsk tv natten til idag den detaljerede rækkefølge, som du kan se herunder.
Det bliver den slovenske duo Maaraya, der indleder festen med sangen “Here for You”, og én af årets store favoritter fra Italien, Il Volo og sangen “Grande Amore” afslutter Eurovision Song Contest 2015.
Slovenien
Frankrig
Israel
Estland
Storbritannien
Armenien
Litauen
Serbien
Norge
Sverige
Cypern
Australien
Belgien
Østrig
Grækenland
Montenegro
Tyskland
Polen
Letland
Rumænien
Spanien
Ungarn
Georgien
Azerbaijan
Rusland
Albanien
Italien
Mest iøjnefaldende er det, at næsten alle favoritter og Top 10 kandidater kommer efter hinanden i første del af semifinalen. Fra start 8 til 13 har vi både hørt Sverige, Norge, Serbien, Australien og Belgien. Herefter kommer der lidt af en sovepude, inden vi kommer til de sidste 7 sange, hvor både Spanien, Georgien, Azerbaijan, Rusland og Italien skal på.
Skal man, udfra ovenstående komme med et bud på en vinder, så må Rusland være én af de helt store favoritter, ligesom bookmakerne favoritterne fra Italien, såfremt de kan ramme bredt nok, også har fået noget af en foræring fra ORF med start nummer 27.
Efter aftenens semifinale 2, blev der afholdt en pressekonference, hvor de 10 nybagte finalister først fik et par spørgsmål fra pressen og dernæst skulle trække lod om deres startposition i finalen – 1. eller 2. halvdel.
Her er resultatet (opdateres løbende)
Lithuania: Monika & Vaidas vil optræde i første del af finalen
Poland: Monika vil optræde i anden del af finalen
Slovenia: Maraaya vil optræde i første del af finalen
Sweden: Måns vil optræde i første del af finalen
Norway: Mørland and Debrahvil optræde i første del af finalen
Montenegro: Knez vil optræde i anden del af finalen
Cyprus: John vil optræde i første del af finalen
Azerbaijan: Elnurvil optræde i anden del af finalen
Latvia: Aminata vil optræde i anden del af finalen
Israel: Nadav vil optræde i første del af finalen
Senere vil den endelige startrækkefølge blive fastlagt af ORF. Vi opdaterer naturligvis, når rækkefølgen er klar.
Efter endnu et flot show i Wiener Stadthalle med 17 oplagte artister, stemte Europa – og Australien 10 sange direkte videre til finalen og de sidste 7 hjem.
Først efter finalen er afgjort på lørdag, offentliggør EBU de dataljerede stemmer for de 2 semifinaler. Så på nuværende tidspunkt kender vi kun navnet på de 10 finalister, ikke deres placering.
Idag sluttede afstemningen for semifinale 2 i OGAE-fan desken her i pressecentret. OGAE-fanklubberne afholder hvert år en afstemning i pressecentret, hvor alle akkrediterede kan komme med deres bud på hvilke 10 sange, der går videre fra semifinalerne. I år har 667 personer gættet med til semifinale 2.
Det ser ikke ud til at der er den store uenighed om top 5 blandt presse og fans. Sverige, Norge og Azerbaijan udgør top 3, stærkt forfulgt af Israel og Slovenien. Med et relativt stort spring ned, ligger Letland, Montenegro, Litauen og Island. Til sidst i top ti, lidt alene pointmæssigt, ligger Tjekkiet.
Ifølge pressecentret bliver der dermed ingen finalebillet til Polen, Cypern, Irland, Malta, Schweiz, San Marino eller Portugal. Det ville også være første gang at OGAE afstemningen i pressecentret havde ret i alle 10 finalister, til semifinale 1 lykkedes det for OGAE afstemningen at få 8/10, hvilket må betragtes som hæderligt.
Altså, Sverige vinder semifinale 2 fulgt af Norge og Azerbaijan.
Som en optakt til aftenens semifinale, som løber af stablen om under en time, så får du her en forsmag på hvad du kan forvente dig af showet, fortalt i billeder.
Kl. 15.00 var det tid for den 3. og sidste generalprøve forud for semifinale 2. Denne generalprøve blev afholdt som et familieshow med “rigtige” publikummer i salen. Udelukkende baseret på vores subjektive holdninger og på det vi har hørt og set her i Wien den sidste havlanden uge, får du her er vores vurdering af deltagernes præstation samt gæt på aftenens 10 finalister.
På forhånd fører Mette på points efter en “knusende” 8-7 sejr i semifinale 1. Om nogen af os kan gætte flere end 8 rigtige eller det går i den modsatte retning (mest sandsynligt) i semifinale 2 må indtil videre stå hen i det uvisse.
Mette
Litauen
En dejlig, iørefaldende duet med en energisk performance og som byder på masser af glade farver og smil. Super god kemi imellem de 2 sangere og et romantisk kys som en lille gimmick.
Lidt gammeldags, men også meget meget smittende.
Håber på en finaleplads, men det bliver svært.
Finale: Måske
Irland
En lille perle sunget af den kun 17-årige Molly Sterling; smukt enkelt og troværdigt. Yderst nærværende performance og god vokal. Desværre sender startlodtrækningen nok desværre Irland ud i kulden for andet år i træk. Hverken sang eller sceneshow er med til at gøre bidraget memorabelt nok.
Molly benytter iøvrigt, ligesom en del andre af årets deltagere, træer i sin scenebaggrund – nogen har allerede kaldt 2015 for “Eurovison Tree Contest” 🙂
Finale: Nej
San Marino
De 2 tidligere JESC-deltagere Anita Simoncini & Michele Perniola står sammen med legendariske Ralph Siegel for årets ubetinget mest clichefyldte og “cheesy” bidrag. “Chain of Light” lyder mest som en sammenkog af Ralph’s tidligere ESC-hits, som f.eks.”If We All Give A Little” og “Ein bißchen Frieden”.
Det er bestemt ikke noget galt i sangeom fred, men når resultatet bliver så kunstigt og konstrueret som “Chain of Light”, så står jeg altså af. Især Michele fremstår meget lidt troværdig og det er faktisk syng, for både melodien og sceneshowet er rigtig flot.
Finale: Måske
Montenegro
Ligesom det falder mig en smule svært at være objektiv, når det gælder Danmark, så er det heller ikke nemt at se objektivt på den genre, som vi skal i gang med nu.
Jeg ELSKER Balkan-ballader og når der ovenikøbet står Zeljko på komponist-siden, så det bliver det nærmest ikke bedre. Når det er sagt, så er “Adio” ikke Zeljko’s stærkeste ESC-bidrag til dato og Knez har måske lidt sin person og udseende imod sig.
Sceneshowet er blændende og dansen mod slutningen, som min nye græske ven fra arenaen Jorge påstår er en græsk dans, som han dog gerne vil dele med Montenegro, giver bidraget det helt rigtige etniske udtryk.
En helt unik genre i årets konkurrence og en sang, som burde få masser af jurystøtte.
Jeg ville blive meget overrasket, hvis der ikke stod Montenegro på en af kurverterne i aften.
Finale: Ja
Malta
Jeg ville SÅ gerne skrive noget pænt om Amber, som både har givet interview til os og sendt en videohilsen til Good Evening Europe’s læsere. Men i en sandwich mellem 2 af semifinalens meget memorable og stærke bidrag, så bliver det rigtig svært for Malta med et bidrag, som både er en smule anonymt, men også lider lidt under Amber’s usikre vokal.
Final: Nej
Norge
Norge er for mig favoritten over dem alle – og en sang klasser over ALT andet i årets konkurrence. Fra jeg hørte “A monster like me” første gang i MGP og efterfølgende så den geniale musikvideo, var jeg 100% solgt. Jeg vil se tv-serien, købe filmen og gå med Debrah Scarlett’s parfume 😉
De 2 sangere formår at skabe et univers så unikt og dragende, at man vil have mere og samtidig kredser ens tanker om hemmeligheden blandt “monstret”.
Sceneshowet er blandt årets aller mest simple, hvilket overlader historien og fokus til de 2 hovedpersoner, som leverer et så dramatisk og følelsesladet budskab, at man (hvis man er mig) sidder tilbage med gåsehud.
Mørland, der har skrevet dette mesterværk, er både en dygtig sangskriver og en yderst kompetent sanger.
Og både Debrah’s stemme og attitude er fuldkommen fantastisk!
Finale: Ja (top 3)
Portugal
Der er i princippet ikke noget galt med hverken Portugals bidrag eller sanger, men i midten af feltet og lige efter Norge’s mestervæk, så tror jeg Portugal stille og roligt går i glemmebogen. Thumbs up for at synge på sit eget sprog!
Finale: Nej
Tjekkiet
Tjekkiet er tilbage i Eurovision efter 5 års fravær. Med 3 mildest talt besynderlige bidrag og en deprimerende 0% kvalifikations statistik i bagagen,så kunne man frygte det værste for årets bidrag. Men “Hope never dies” er faktisk et rigtig godt bidrag! En softrock ballade a la Evanescence eller Hinder sunget af 2 stærke sangere
Showet er simpelt og deres største gimmick er flyvende sko, men Marta Jandová og Václav Noid Bárta leverer en overbevisende vokal performance og især Marta ser virkelig ud til at være i sit es på scenen.
Mod sidste del af sangen øges tempoet og vi får masser af farver på scenen og afslutningen gør virkelig indtryk.
Starten lige før den farverige og energiske “Golden Boy” kan måske drukne Tjekkiet? Jeg håber det bedste og lægger Tjekkiet i måske-bunken.
Finale: Måske
Israel
Nadav sparker konkurensens hidtil største fest i gang. Masser af farver, orientalske rytmer – og glæde, ikke mindst!
Nadav formår at formidle den enorm simple sang på en helt unik måde og få publikum med sig. God koreografi og stærk vokal.
Sidste år var Israel offer for konkurrencens største uretfærdighed. Håber at landet i år genoprejsning og den topplacering, de har fortjent… 🙂 Selvom konkurrencen ikke bør handle om politik, så er det svært at forudsige om seerne’s reaktion på Israel vil være anderledes i år.
Finale: Ja (Top 3)
Letland
Letland har været helt i bunde i mange fanafstemninger i år, incl. min personlige liste forud for ESC. Men på scenen i Wien har Aminata leveret et rigtig flot show. Hun ser blændende godt ud i sin orange-røde kjole og giver sammen med den vellykkede scenebaggrund bidraget et meget iøjenefaldende og memorabelt udtryk.
Den vokale pragtpræstation vil nok appellere til både jury og tv-seere. Men at starte efter Israel og før Azerbaijan er nærmest semifinalens værste udgangsposition og kunne eliminere Aminata’s chancer.
Finale: Måske
Azerbaijan
Elnur har blandt flere fanmedier fået kritik for sin meget simple performance – også set i lyset af Azerbaijan’s sædvanlige spektakulære shows. Jeg er positivt stemt og synes at ulvetemaet og Elnurs meget sårbare næsten varulve-agtige fremtoning virker supergodt og meget troværdigt.
Visuelt er “Hour of the Wolf” meget vellykket og så er både tekst og melodi blandt årets bedste!
En sikker finalist og en dark horse til sejren både i denne semi og i finalen.
Finale: Ja (Top 3)
Island
Flot anvendelse af scenen samt en meget karismatisk og levende performance fra søde Maria, som nærmest ligner en lille elver. Desværre har vokalen bestemt ikke været overbevisende under prøverne, hvilket juryen nok vil straffe. I forvejen skiller en del bidrag sig ud som relativt sikre finalister og meget memorable bidrag, så en finaleplads til Island kræver at stemmen holder.
Kombineret med starten før favoritten over dem alle, Måns fra Sverige, så er jeg lidt bekymret for, om Island klarer skærene.
Finale: Måske
Sverige
Så kommer vi til den ene af årets store bookmaker – og fanfavoritter, Måns Zelmerlöv, som pga. ophavsrettigheder har været nødt til at få designet en figur med et lidt andet udseende, end det vi så i finalen. Det ændrer dog ikke på showets unikke karakter. Jeg kan faktisk knap nok se forskel?
Alt fungerer perfekt, og showet er bestemt blandt årets mest spektakulære. Vokalt helt i top og det er tydeligt, at Måns er en yderst erfaren artist. Desværre kommer han – i mine øjne -også til at fremstå en smule arrogant og showet bliver meget “sikkert” og upersonligt.
Men jeg tror måske jeg er lidt alene i den opfattelse ? 🙂
Finale: Ja (vinder/Top 3)
Schweiz
Endnu et bidrag, som nok vil lide lidt under Sverige’s suveræne show, selvom Schweiz er blandt de bidrag, som virkelig har fået nyt liv her på sceneni Wien. Med “omgivelser” som lige så godt kunne være taget ud af Avatar, trommer på scenen og Mélanie i midten i sin smukke kjole, så virker bidraget meget dragende.
Sangmæssigt er der ikke så meget at komme efter, men Mélanie gør hvad hun kan det materialet.
Finale: måske
Cypern
John er en yderst “likeable” person og udstråler masser af nærvær, når han står helt alene på scenen i mørket og synger sin smukke kærlighedssang. Vokalt er der ikke en finger at sætte, og han formidler på en overbevisende måde sangens tema, så man føler hans smerte.
En sen start og en sang, som kunne være blandt juryfavoritterne sender forhåbentlig Cypern i finalen.
Finale: Ja
Slovenien
Duoen Maraaya giver en fin performance, men en lidt usikker vokal i starten. Showet og scenebaggrunden er ikke så memorabelt, som man kunne ønske sig, men jeg tror sangen kommer videre på grund af det iørefaldende omkvæd og den sene start.
En af mine tidligere favoritter, men som den fremføres på scenen, så tror jeg en Top 10 placering i finalen er det bedste Slovenien kan håbe på.
Finale: Ja
Polen
Der er masser af kærlighed i Polens scenebaggrund, som består af lyserøde/lysegrønne farver, udsprungne træer og rosa romantiske forhæng.
Monika er en dygtig formidler og alene det at kunne levere en flot og kraftfuld vokal, mens man sidder ned (i kørestol), er i sig selv en præstation,og så er “In the name of love” faktisk en udemærket ballade.
Det er svært at forudsige, om evt. sympatistemmer vil spille ind, men umiddelbart tror jeg det bliver svært for Polen at komme med i finaleselskabet, også fra position 17 ud af 17.
Finalist: Måske
—
Mette’s 10
Sverige Norge Azerbaijan Israel Montenegro Slovenien Tjekkiet Cypern Letland Island
Baseret på nedenstående:
De sikre
Sverige
Norge
Azerbaijan
Israel
Montenegro
Slovenien
De sandsynlige
Tjekkiet
Cypern
Måske
Litauen
Island
Letland
Schweiz
San Marino
Polen
Ude
Portugal
Malta
Irland
Michael
Litauen
Meget nuttet lille sang, med et simpelt show til opbakning. Alt i alt ret forudsigelig og naiv. Et af de få bidrag i år som bare giver los og gadedrengehopper derudaf. Nok ikke en sikker finalist, men en måske.
Finale: måske
Irland
Meget stilfuldt og kunstnerisk. Meget meget lille chance for at komme i finalen. Ikke fordi Irlands bidrag på nogen måde er ringe, det er bare
ikke noget der er tradition for at stemme videre i ESC.
Finale: nej
San Marino
Den svageste af alle duetter der er med i år. De er hver især stærke sangere, men det hænger ikke rigtigt sammen, og showet formår aldrig rigtigt
at drage publikum med ind. Af de småkvalme fredsbudskaber der er med i år, er San Marinos teenagerduo den ringeste.
Finale: nej
Montenegro
Knez er forrygende. En helt klassisk Balkan ballade, med lånte trin fra Grækenland. Ikke så meget at sige.
Finale: ja
Malta
Lød ikke ret godt til generalprøven. Lidt bedre til 2. prøven vi overværede. Af de to “warrior” sange i år er Maltas bud klart det svageste.
Showet er energiforladt og underbygger slet ikke budskabet om en “warrior” kvinde på scenen.
Finale: nej
Norge
Suveræne. Et helt anerledes tekstunivers end vi er vandt til i Eurovision. Norges bidrag viser hvad det at skrive sangtekster også kan omfatte.
Det er dystert, mørkt og helt op til os som lyttere at digte os frem til, hvad det egentlig er for en hemmelighed der sender prinsen i frivilligt
exil. Efter min mening er det Norge stiller med i år topmålet af poesi.
Der er ikke ændret ret meget på det show der sendte Mørland og Scarlett videre fra Norges nationale finale. Det er helt simpelt, på grænsen til
ikke eksisterende. Det er nok også bedst at vi lader sangen stå helt alene, i skærende kontrast til de fleste af Scarlett og Mørlands
konkurrenter.
Finale: ja
Portugal
Det er ikke rigtigt en ballade, heller ikke rigtigt rocket. Der ser mildest talt lidt akavet ud, at Leonor skal stå og vrikke med skulderne som
en anden firserpunker. Det hænger ikke sammen, og sangen i sig selv er ikke stærk nok til at lande en finalebillet til Portugal.
Finale: nej
Tjekkiet
En duet i den lidt rockede ende. Der er en del duetter med i år og Tjekkiet stiller ikke med den stærkeste.
Finale: måske
Israel
Dans, sang og fest. Simpelt men flot kommunikeret. Her er opskriften som Moldova skulle have fulgt. Det eneste der kan stopppe Nadav fra at synge
igen i finalen er vel egentlig en overrakselse a la sidste år. Politik skal efter sigende ikke blandes ind i Eurovision, men bliver det alligevel
år efter år.
Finale: ja
Letland
Techno-pop ballade. Stærk stemme kombineret med simpelt show. Der er dog en del bllader med i år, og over for Rusland og Spanien vil Letland nok
hurtigt komme til kort.
Finale: måske
Azerbaijan
Som sædvanlig er Azerbaijans importerede show suverænt. Stærk vokal af Elnur, flot show.
Finale: ja
Island
Lød svag til generalprøven, og igen til dress rehearsal. Jeg tror det bliver mere end svært for Island at gå videre til finalen, hvis ikke María
Ólafsdóttir får styr på stemmen. Selv hvis hun leverer en perfekt performance, vil det være på vippen om Island går videre.
Finale: måske
Sverige
Lidt for sikkert or arrogant. Men også typisk svensk at stille med en topfavorit. Der bør ikke være nogen tvivl om at Måns går videre til
finalen. Det vi kan tillade os at være i tvivl om, er hvorvidt han også vinder semifinale 2. Både Norge og Israel er også kandidatoer til at
tage titlen i aften.
Finale: ja
Schweiz
Meget middelmådig rockballade, med et ret flot show. Schweiz går dog nok ikke videre.
Finale: nej
Cypern
Giannis får det mere end svært i aften. Endnu en ballade i et hav a ballader. Den er meget flot synget men jeg tror ikke det er nok
Finalle: måske
Slovenien
En lidt pudsig gimmick med høreværn på hele bandet. Sangen er god og Marjetka har en tilpas unik stemme til at gøre sangen mindeværdig.
Finale: ja
Polen
Endnu en ballade. Sangen er simpelthen ikke stærk nok til at gå videre.
Kl. 15.00 går den første generalprøve i luften forud for morgendagens semifinale 2. Vi blogger live og kommer med vores bud på, hvordan de forskellige lande kommer til at klare sig.
Velkommen til dagens prøver her i Wiener Stadthalle. Efter at de 7 finalister i søndags var på scenen for første gang til de lukkede prøver, så er arenaen nu åben for pressen. Vi opdaterer løbende med videoer.
Efter et flot og gennemført show i Wiener Stadthalle med 16 oplagte artister, stemte Europa – og Australien 10 sange direkte videre til finalen og de sidste 6 hjem.
Først efter finalen er afgjort på lørdag, offentliggør EBU de dataljerede stemmer for de 2 semifinaler. Så på nuværende tidspunkt kender vi kun navnet på de 10 finalister, ikke deres placering, men der er i pressecentret stor enighed om at Rusland vandt denne semifinale klart.
Det blev desværre ikke farvel til Anti Social Media, som ellers gav en fantastisk performance.
De 10 finalister fra semifinalen blev følgende:
Albania
Armenia
Russia
Romania
Hungary
Greece
Estonia
Georgia
Serbia
Belgium
Dagen idag har været ekstra festlig her i Wien. Kl. 21.00 går den første semifinale i luften og allerede over middag var de første fans klar udenfor Wiener Stadthalle, hvor de til tonen af årets Grand Prix hits fra en højtaler i parken udenfor arenaen spændt ventede på at komme ind og se familie showet, som 3. generalprøve kaldes.
Senere på eftermiddagen mødtes de danske fans til en opvarmningsmiddag på restaurant Plachutta i Wien, og her masser af rød-hvid støtte til de danske drenge.
Du kan se stemningsbilleder fra dagen idag herunder:
Kl. 15.00 var det tid for den 3. og sidste generalprøve forud for aftenens semifinale. Denne generalprøve blev afholdt som et familieshow med “rigtige” publikummer i salen. Her er vores vurdering af deltagernes præstation samt gæt på aftenens 10 finalister.
Mette
Umiddelbart virker semifinale 1 som den sværeste og mest uforudsigelige af de 2 semifinaler. Der er en række “sikre” finalister, et stort antal “måske’er” samt meget få lande, som man kan udelukke på forhånd. Men jeg kaster mig alligevel ud i et bud, som med 99,9% sikkerhed ender med at blive forkert – og får mig til at krumme tæer, når finalisterne afsløres 🙂
Moldova
Jeg har aldrig været den store fan af hverken Eduard eller det Britney Spears inspirerede nummer ”I want your love” og kærlighed skal han lede længe efter hos undertegnede. Dette er efter min mening Moldova’s værste bidrag til dato og et bidrag, som ikke blot er blandt konkurrencens værste eksempler på plagiat, men også byder på temmelig usikker vokal og et show, der grænser til at blive decideret pinligt. Eduard’s Kid Rock/Axl Rose-inspirerede look kombineret med Moldova’s åbenlyse “sex sælger” teori og anvendelsen af statisterne fra George Michael’s toileteventyr sender for mit vedkommende Moldova langt uden for Top 10.
Hvis Moldova skal videre, skal det være på grund af den – i semifinalen – unikke genre – og der skal komme rigtig mange stemmer fra det unge publikum. Men jeg gætter på at Eduard kommer til at gå i fodsporene på Cristina Scarlat, som leder på det første fly fra Wien.
Og hvis du undrer dig over plagiat-anklagen, så tjek lige ”It’s Like That” af Mariah Carey.
Finale: Måske
Armenien
Start nummer 2 har i mange år været forbundet med en vis forbandelse. F.eks. missede én af sidste års favoritter, israelske Mei Finegold finalen med en start nummer 2. I år er det op til det armenske projekt Genealogy at bryde den forbandelse.
Med gruppen Geneology har man samlet 5 musikere, som alle har armenske rødder og er efterkommere af de overlevende fra det armenske folkedrab. De 5 musikere symboliseres ved de 5 rosenblade i ”forglem-mig-ej”-blomsten og forenes i midten af den armenske kunstner Inga. Sidstnævnte deltog i øvrigt for Armenien med sin søster Anush i Eurovision Song Contest 2009.
Med til forklaringen hører, at 2015 markerer 100-året for det armenske folkedrab, hvor op imod 1 til 1,5 millioner armeniere mistede livet i det sydøstlige Tyrkiet, mens andre flygtede til andre lande.
På papiret er det et vinderkoncept. 6 internationale musikere indenfor forskellige musikalske genrer og en smuk symbolik, omend en smule politisk betonet. I praksis fungerer det desværre ikke så godt. Det bliver en lidt rodet og kedelig affære, som dog løftes af et visuelt smukt show.
Armenien har generelt stor støtte i Eurovison og kvalificerer sig (næsten) altid. Der er ikke en finger at sætte på vokalerne, så med juyens hjælp tror jeg Genealogy kan komme i finalen på én af de sidste pladser i dagens Top 10.
Finale: Måske
Belgien
Belgien har en meget lidt opløftende kvalifikations statistik, og vi har i de senere år ikke været vant til at Belgien blande sig i favoritdysten. I år kunne tingene imidlertid tage en helt ny drejning for Belgien. Med Voice-deltager Loïc Nottet har landet gjort lidt af et scoop. En ung sanger, som har hele pakken og som ikke blot synger fantastisk, så har han faktisk også komponeret bidraget og været med til at udarbejde både koreografien og det visuelle design til “Rhythm inside”.
Belgien ligger ikke så højt hos bookmakerne, men hvis jeg skulle pege på en dark horse til toppen, så er Loïc et godt bud. Et meget moderne bud på en popsang, som leder tankerne i retning af den New Zealandske sangerinde Lorde og hendes hits som “Royals” og “Team”.
Loïc synger fantastisk og selvom han udenfor scenen er en genert og beskeden ung mand, så giver han et meget troværdigt og indlevende show, som passer perfekt til sangens tema. Hans unikke koreografi kombineret med en af semifinalens bedste stemmer gør at Belgien vil skille sig ud, når stemmerne skal afgives, også selvom Loïs starter som nummer 3.
Finale: Ja
Holland
Efter 2 år med virkelig høj kvalitet fra Holland og senest en 2. plads til super duoen The Commom Linnets, så skuffer Holland i år med en middelmådig sang og et sceneshow, som hurtigt går i glemmebogen.
Selvom Trijntje er en erfaren sangeinde, så har det ikke været afspejlet i vokalen under prøverne. Måske sparer hun op til liveshowet, men under alle omstændigheder har har jeg svært ved at se Holland komme videre til finalen med et lidt anonymt show og en tidlig start.
Kombineret med Hollands start ligefør årets største WTF+!-moment fra Finland, så er Holland, for mig, blandt de få, som jeg vil afskrive på nuværende tidspunkt.
Måske hun skulle have beholdt kjolen fra de første prøver?
Finale: Nej
Finland
Det er tæt på umuligt at forudsige Pertti Kurikan Nimipäivät’s skæbne? Der er ingen som PKN og vi har aldrig set noget lignende. Hvordan vil seerne reagere på de 4 gutter, på finsksproget punk og på historiens korteste bidrag leveret med masser af attitude 😉
Bidraget vil med garanti ikke blive glemt og visse seere vil måske få kaffen galt i halsen. Hollands bidrag, som kom inden Finland, bliver således også så godt som dødsdømt, for det tager lidt tid at fordøje det indtryk, som PKN sender ud.
Og vil vi se personlige stemmer til gruppen på grund af deres handicap eller deciderede oprørs stemmer over ESC, som dem der var med til at sende Finland til tops i 2006?
En anden ting er juryen? Hvordan vil de vurdere bidraget – er der skjulte kvaliteter i kompositionen, som jeg ikke har fået øje på, fordi jeg på ingen måde er musikprofessionel?
Det samlede svar er “?”. Ender Finland som en Dustin The Turkey, hypet af pressen og i top hos bookmakerne men som måtte sig farvel før finalen eller kan de blande sig helt i toppen?
Jeg tror på, at Finland kan komme i finalen, men det bliver desværre på bekostning af et bidrag, som havde fortjent pladsen langt mere. Chok-effekten vil imidlertid være væk i finalen (efter showet er set én gang) og derfor tvivler jeg på den store succes, når det virkelig gælder.
Finale: måske
Grækenland
Der skal en del til, for ikke at stå i skyggen af Finlands opsigtsvækkende act. Er der nogen, der kan løfte opgaven, er det Grækenlands iøefaldende ballade sunget af den smukke og talentfulde sangerinde Maria-Elena. Vi skifter fuldstændig genre og de seere, som er begyndt deres søgen efter ørepropper, men ikke nåede i mål p.g.a. det korte bidrag fra Finland, kan nu hvile ørene til de smukke toner fra én af konkurrencen bedste ballader.
Maria-Elena har selv været med til at skrive “One Last Breath”, hvilket nok er medvirkende til at bidraget virker så personligt og ægte.
Visuelt lægger Grækenland helt i front og kombineret med Marie-Elena’s stærke Celine Dion-inspirerede vokal så har vi, efter min mening, at gøre med en af de sikre finalister. Også set i lyset af Grækenlands træfsikre kvalifikationsstatistik. Sidste år stillede Grækenland med et langt svagere bidrag og kvalificerede sig alligevel på en 7. plads i semifinalen.
I øvrigt er jeg vild med vindmaskinen og den James Bond afslutningen på “One Last Breath”.
Finalist: Ja
Estland
De rosende ord bliver bestemt ikke pakket væk, når vi kommer til næste bidrag i semifinale 1. Estland har valgt én af landets mest populære sangskrivere i Stig Rästa, som sammen med den unge sangerinde Elina Born, giver os ét både unikt, iørefaldende og helt igennem gennemført pophit, som også ligger i top i både fanafstemninger og hos bookmakerne.
Et interessant sceneshow, hvor de 2 sangere giver en yderst troværdig performance, med masser af kold luft og attitude. Både Stig og Elena har perfekt kameratække, og man drages af deres historie. Sidst men ikke mindst så giver især Elina en vokal performance helt i særklasse.
En sikker finalist og en sang, som kommer højt i finalen.
Finalist: Ja
FYR Makedonien
Så kommer vi til en sang, som virkelig er svær at placere. Umiddelbart en fin og melodisk sang fuld af følelse og velsunget af den karismatiske Daniel Kajmakoski, som vandt The Skopje Festival og faktisk er opkaldt efter Grand Prix stjernen Daniel Popovic, som repræsenterede Jugoslavien i 1983.
Til prøverne fik man imidlertid et helt nyt indtryk af “Autumn Leaves”, hvor Daniel på scnenen havde fået selskab af backinggruppen MERJ, som leder tankerne i retning af gamle sange fra P.M. Dawn eller Mark Morrison – og giver bidraget et mere amerikansk og soul-inspireret indtryk.
Om sangen falder i tv-seerne og juryens smag, er svært at vurdere. Umiddelbart kan jeg godt være bange for at Daniel drukner og bliver overstrålet af Serbiens meget iøjne- og iørefaldende sang.
Finalist: måske
Serbien
Bojana stråler som en sol, og ser fantastisk ud i sin sølvkjole og med diamanter i håret. Når hun åbner munden får vi måske semifinalens stærkeste og mest powerfulde vokal. Bidraget har et godt budskab, som rigtig mange vil kunne sætte sig ind i, og slutter af i energisk uptempo eurodance. “Beauty never lies” kræver ligesom sidste års “Rise like A Phoenix” en helt speciel formidler for at kunne lykkes – og det har man fundet i Bojana. Helt naturligt får man det indtryk, at hun er “the dazzling girl unaware of the light she’d imprisoned inside” og som endelig kan sige “I’m different, and it’s okay!”.
Anden halvdel af showet, hvor danserne smider de hvide kostumer og springer ud i farverige dragter med flag, bliver måske lige en tand for “meget” og virker en smule rodet.
Alt i alt, tror jeg at bidraget uden problemer kommer videre til finalen.
Finale: Ja
Ungarn
Der er enorm stor kontrast fra den farverige og livsbekræftende Bojana og til Ungarns små deprimerende og alvorlige “Wars for Nothing”. Sangen har uden tvivl sine kvaliteter og sine fans. Jeg er desværre ikke én af dem. Og til den sidste generalprøve så det nærmest ud som om forsangerinden også havde fortrudt sit sangvalg. I alt fald var det en meget anonym, grænsende til anstrengt optræden uden ret meget inderlighed eller karisma.
Vokalt er der ikke en finger at sætte på det ungarske bidrag og rent visuelt er indtrykket også fint. Om juryen kan redde Ungarn skæbne er uvist, umiddelbart tror jeg Ungarn kommer til at “kæmpe forgæves”, og ender i bunden af semifinalen.
Finale: Nej
Hviderusland
Hviderusland er endnu et bidrag, som er svært at vurdere. På trods af tyk accent og tvivlsom tekst, så er “Time” faktisk en ganske iørefaldende sang. Maimuna’s flotte violin gør bidraget unikt, men om det er unikt nok til at blive husket efter at Rusland’s storslåede performance er tvivlsomt.
De 2 foregående år er Hviderusland gået videre med bidrag, som efter min mening, har langt mindre kvalitet end “Time”, men niveauet i semifinale 1 er ganske højt i år. Hviderusland kunne lave en “Andrius Pojavis” og overraske med en finaleplads, men jeg er bange for at det bliver forvel for denne gang, især på grund at at Rusland vil overstråle bidraget.
Finale: måske
Rusland
Rusland imponerede de fleste, da Polina i sidste uge for første gang gik på scenen med sit blændende show. Visuelt er der kun Spanien, som kan konkurrere med Rusland i årets konkurrence. Kombinationen af scenen, lyset, Polina’s kjole og den smukke sang gør bidraget helt eventyrlig og med Polina flotte stemme og sin indlevende formidling så er Rusland det bedste bud på en vinder i semi finale 1 – og også en sang, som kan blande sig helt i toppen samlet set.
Sidste år opnåede Rusland en 7. plads i finalen med et bidrag, som sammenlignet med “A million voices” virker noget gennemsnitligt – og som ikke bød på noget ekstraordinært i forhold til sceneshow.
Flere har nævnt Polina’s meget “likeable” personlighed som en stor fordel for Rusland, da hun på magisk vis formår at lede tankerne væk fra det politik og fra det plettede image, som Rusland har fået og formår at forene seerne omkring det gode budskab i hendes sang.
Finale: Ja (vinder)
Danmark
Jeg vil springe let henover Anti Social Media, da det ikke falder mig nemt at skrive objektivt om det danske bidrag 🙂 Jeg synes ASM gør det forrygende og de har imponeret ved hver eneste prøve hernede. Showet leder tankerne hen på A Friend in London’s energiske show fra 2011 og jeg tror fuldt og fast på en finaleplads – og en bedre placering end mange fans og bookmakere sender Danmark i vente.
Finale: Ja
Albanien
Elhaida er meget populær i mange fanafstemninger og på de sociale medier. Ligeledes er hendes bidrag “I’m alive” blandt de mest sete på Youtube. På forhånd havde jeg Albanien blandt de sikre, men efter at have set prøverne er jeg ikke længere så overbevist. Elhaida kommer til at stå i skyggen af både Rusland og at Danmark’s meget energiske show umiddelbart før Albanien.
Albanien har flere gange misset finalen med bidrag af ganske høj kvalitet, f.eks. Hersi Matmuja i 2013.
Derudover så har Elhaida virket usikker og ikke ramt vokalen 100%. Jeg kan ikke se både Rusland, Danmark, Albanien, Rumænien og Georgien gå videre på stribe og jeg tror, at Albanien kommer til at trække det korteste strå.
Finale: Nej
Rumænien
Rumænien’s bidrag har ikke været blandt mine favoritter, før afrejse til Wien og er det stadig ikke. Imidlertid fungerer den samlede pakke rigtig godt. Voltaj har fået stablet et fint show på benene, stiller med en sang som skiller sig ud ved at være på rumænsk (og en del på engelsk) og formidler et godt budskab, som adskiller sig fra den “normale” Grand Prix sang om kærlighed og lignende populære emner.
Voltaj har turneret i mange europæiske lande og er populære i området. De har ikke mindre end 654.000 fans på Facebook og har modtaget flere priser ved MTV Europe Music Awards. Kombineret med Rumæniens 100% kvalifikationsstatistik og en start som 2. sidst, så tror jeg Voltaj er så godt som sikre finalister.
Finale: Ja
Georgien
Nina Sublatti får lov til at afslutte semifinale 1 med den hårdtslående “Worrior”, som hun selv har skrevet både tekst og melodi til. Den 20-årige sangerinde har haft lidt bøvl med stemmen under prøverne, men ved dagens sidste generalprøve gav hun os ingen grund til at tvivle. Med en attitude, som kan få selv den ondeste rockertype til at skælve, sælger hun sangen med masser af troværdighed og karisma.
Med et dramatisk og visuelt flot show, som på en perfekt måde understøtter sangens fighter-tema, så burde Georgien slutte sig til rækken af finalister.
Finale: Ja
—
Nu kommer vi til den alvorlige del af denne artikel, det prestigefyldte gæt på de 10 finalister fra semifinale 1, but here it goes…
De sikre (efter sandsynlighed)
Rusland
Estland
Belgien
Grækenland
Georgien
De sandsynlige
Rumænien
Serbien
Danmark
Finland
Måske
Armenien
FYR Makedonien
Hviderusland
Moldova
Ude
Holland
Albanien
Ungarn
Mette’s 10
Rusland
Estland
Belgien
Grækenland
Georgien
Rumænien
Serbien
Danmark
Finland (under protest!)
Armenien
Michael
Moldova
Rodet show. Det er svært at identificere hvilket publikum det her bidrag henvender sig til. Det lugter lidt af at være et sammenkog af andre ting, man har set virke. Sex, i form af den stort set nøgne politidanserinde, Koreografi stjålet fra Eric Saade, danset af Axl Rose. Alt sammen styltet op på et klatrestativ fra en børnehave, og så kører showet. Jeg tror ikke på at det virker sammen, på trods af at alle dele for sig bør være vinderopskrifter.
Finale: nej
Armenien
Armeniens Genealogy har været ekstremt hypet op til ESC 2015. Afsløringen af artisterne blev trukket behørigt i langdrag. Problemet er bare at man nu står med 6 soloartister der skal synge kor for hinanden. Sangen er ingen redning, og det hele ender med at være ene smule kedeligt hvis man ikke er Armenier. Jeg er sikker på at tanken bag projektet vækker stærke følelser hos armenere, men det bliver ikke kommunikeret særligt effektivt. Performancemæssigt er der ikke meget at udsætte på de 6 medlemmer af projektet.
Finale: måske
Belgien
Hvis det ikke var for Rusland, så kunne Belgien godt ende med at vinde semifinale 1. Jeg forstår ikke ret meget af sangen eller showet, men alligevel formår Loïc at få mig med. Det virker gennemført, ungt og friskt.
Finale: ja
Holland
Trijntje er unægteligt en god sanger, der er power i hendes stemme. Sangen er lidt kedelig, og showet er lidt statisk.
Jeg er ikke sikker på at Holland kommer til at kvalificere sig til finalen i år. Jeg er heller ikke overbevist om at bidraget er så forfærdeligt som mange her i pressecentret gerne vil gøre det til. Hun starter på en lidt uheldig plads
med en lidt gennemsnitlig sang, i samme semifinale som Rusland og årets dark horse Finland. Det kan stort set ikke blive sværere.
Finale: måske
Finland
Ulideligt irriterende nummer, og umuligt at blive klog på. Vi har ikke set noget lignende før, så vi har intet at sammenligne med. PKN kunne sagtens gå hen og vinde semifinale 1, og også ESC 2015. Det kommer lidt an på stemningen i Europa. En slags Allan Simonsen effekt, for går Finland videre fra semifinalen så bliver det ikke på musikalsk kvalitet, men på personlige stemmer.
Finale: måske
Grækenland
Klassisk powerballade, komplet med akkompagnement på hvidt flygel. Showet er flot og overbevisende og passer fint til sangen. Og så er det jo Grækenland. Grækenland går videre fordi det er Grækenland, og Grækenland går altid videre.
Finale: ja
Estland
En af dette års storfavoritter til den samlede sejr. God historie og gennemført show, i al stilhed kopieret fra Hollands
brag af en success sidste år. I enkelte perioder bliver showet en smule akavet, hvor Stig er tvunget til at holde øjenkontakt med Elina lidt for længe mens hun synger sin del. Udover det er det simpelt og stilfuldt, og en sikker finalebillet.
Finale: ja
FYR Makedonien
Meget mærkeligt show, der ikke rigtigt hænger sammen med sangens tekst. Hvorfor er der tre ganstere med på scenen? Dansen ser en anelse for indøvet ud, og så ender det med at blive en smule plat. Ingen finalebillet til Makedonien.
Finale: nej
Serbien
Klassisk Eurovision ballade med techno-pop-dance overgang. “I’m different and it’s OK”, jeps, det er set og hørt før.
Showet underbygger teksten ret effektivt, og får Serbien’s bidrag til at se nyt ud. En ret sikker finaleplads til Serbien.
Finale: ja
Ungarn
Helt ekstremt kedeligt. Selv forsangerinden ser ud til at kede sig. Det er et fint emne at behandle på sådan en stor scene, men præsentationen er skudt fuldstændigt ved siden af. Helt sikkert ude.
Finale: nej
Hviderusland
Temmeligt kedelig sang, med et middelmådigt show. Pigen med violinen er det eneste lyspunkt her.
Finale: måske
Rusland
En sikker finaleplads. Ruslands bidrag i år er helt igennem poleret og perfekt, og man kan overhovedet ikke høre
at Polina ikke kan et ord engelsk. Sangen er flot og Rusland har valgt er helt igennem perfekt performer til rollen
i år. Rusland kunne sagtens gå hen og vinde semifinale 1
Finale: ja
Danmark
Danmark har i år et ret unikt bidrag. Anti Social Media minder en smule om Wheezer, der for en kort overgang genoplivede 60er rock’n’roll tilbage i midten af halvfemserne. Charme, selvtillid og lækkert hår er bare ikke nok i Eurovision. Seerne kan ikke se at ASM er helt igennem charmerende og et sjovt indslag blandt mange andre lande der tager sig selv og deres bidrag en kende for seriøst. Det eneste seerne har at forholde sig til er et bidrag der ikke er som de andre, på godt og ondt. Jeg tror på at Danmark kvalificerer sig til finalen, men det bliver ikke så sikkert som andre år.
Finale: måske
Albanien
En Ok sang. Showet er smule uinspireret. Det bliver svært for Albanien at slå igennem på Elhaida’s kraftfulde stemme alene. Der er mange ballader med i år, og Albanien skiller sig ikke for alvor ud i semifinale 1. Måske.
Finale: måske
Rumænien
En god sang der fænger, på trods af at den er på rumænsk i starten. Sceneshowet virker meget spontant og uøvet. Det er en tematisk stærk sang som bør kunne gå videre.
Finale: måske
Georgien
Georgien bør være sikre på en finaleplads. Sangen er kraftfuld og showet får Nina til at ligne en techno-tordengudinde. Ekstremt flot. Det eneste sprøgsmål er vel om hendes stemme holder. Skal man tro rygterne så har Nina haft problemer med stemmen de sidste par dage. Det kunne man dog ikke høre noget til under generalprøven der sluttede 17.00. Mon ikke det nok skal gå, og vi får lov at se Georgien igen på lørdag.
Finale: ja
Det er på alle måder en meget svær semifinale at prøve at forudsige. Vi har Finland som kan vinde det hele eller slutte som nummer chok. Plus vi har de Australske seere som for første gang har lov til at stemme ved Eurovision. Det kan potentielt vende op og ned på hvad vi alle går og tror vi ved om ESC.
Jeg har valgt at bruge samme fremgangsmåde som altid, og så bare håbe på at Australien stemmer på ca. det samme som alle os andre. Dermed har jeg 6 i den “Sikre” bunke, og syv bidrag i “måske” bunken. De skal koges ned til en liste på ti.