Sunday, April 28, 2024
Home Blog

Gåte – “Ulveham” | Panelet bedømmer Norge (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Den nordiske folkemusik er altid noget der går rent hjem hos mig. Jeg har været vild med Gåte siden jeg gik på efterskole, og derfor havde jeg allerede super høje forventninger til deres deltagelse. Jeg håber, at Gåte kommer til at levere en super stærk liveperformance, for jeg tror virkelig der er potentiale for, at Norge kunne få endnu en høj placering i år, som så mange gange tidligere.

Clara

 Som dansker har man det seneste årti ikke kunnet lade være med at  skæve lidt misundeligt til Norge. De tør, hvor andre går modløst mainstream. Norsk folkemusik sunget på norsk. Det er cool, det er anderledes og Europa kan historisk set godt lide nordmændene. Der venter Norge en god aften den 11. maj. 

Mette S

Der er virkelig meget godt at sige om Norge. Fedt med blandingen af det nordiske, det metalliske og det elektroniske. Fedt at man godt kan stille op, også med sådan et nummer her, selv om man ikke er helt ung længere. Fedt at det virkelig føles autentisk. Der er sange i år, som jeg er mere til, men jeg håber virkelig på en god placering til Norge.

Mikal

Norge leverer med Ulveham et 100% autentisk bidrag, der på iørefaldende, dragende og visuelt vellykket vis formår at kombinere traditionel norsk folkemusik med en moderne lyd.
Det er mystisk, mørkt og som at blive trukket med ind i en storslået norsk middelalder serie. Der er ingen kedelige eller repetitative øjeblikke i “Ulveham”, som fra første øjeblik gør det interessant at lytte med – på grund af den eksplosive opbygning og Gunnhilds exceptionelle vokal.
Jeg tror, Norge kan se frem til en topplacering i Malmø.

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Malmö LIVE: Eurovision 2024 prøver – Fra Island til Luxembourg i semifinale 1 (28.04.2024)

Godmorgen Malmø! Vi er allerede kommet til 2. prøvedag på scenen i Malmø Arena, hvor det efter lørdagens 7 første lande fra semifinale 1, i dag er tid til at gøre semifinale 1 færdig og se de sidste 8 artister på scenen.

Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. I den kommende uge lander de første fra Good Evening Europe teamet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner næste lørdag, så vi naturligvis også til stede her. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.

Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og korte TikTok videoer fra den første runde prøver.

Eurovision 2024 prøvedag 2 (28.04.2024)

De sidste 8 artister fra semifinale 1 går i dag på scenen til deres første prøve. Vi starter med Islandske Hera Björk og slutter med Tali fra Luxembourg. Hvert land har 30 minutes på scenen til at teste grafik, kamera gange og deres show som helhed.

Før første prøve får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitor prøve backstage. Efter prøven går de til Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøverne – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv. 

Program for dag 2

  • 10:30 — 11:00 Island
  • 11:10 — 11:40 Slovenien
  • 11:50 — 12:20 Finland
  • 12:30 — 13:00 Moldova
  • 14:10 — 14:40 Azerbaijan
  • 14:50 — 15:20 Australien
  • 15:30 — 16:00 Portugal
  • 16:10 — 16:40 Luxembourg

8. Island: Hera Björk – “Scared of Heights”

TikTok clip

Billeder

9.  Slovenia: Raiven – “Veronika”

TikTok clip (på vej)

Billeder

10.  Finland: Windows95man – “No Rules”

TikTok clip (på vej)

Billeder

11.  Moldova: Natalia Barbu – “In the Middle”

TikTok clip (på vej)

Billeder

12.  Azerbaijan: FAHREE feat. Ilkin – “Özünle Apar”

TikTok clip (på vej)

Billeder

13.  Australia: Electric Fields – “One Milkali (One Blood)” 

TikTok clip (på vej)

Billeder

14.  Portugal: Iolanda – “Grito”

TikTok clip (på vej)

Billeder

15.  Luxembourg: Tali – “Fighter”

TikTok clip (på vej)

Billeder

Advertisement

Eden Golan – “Hurricane” | Panelet bedømmer Israel (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Det er svært at forholde sig til Israels vinderchancer uden at berøre de geopolitiske omstændigheder landet befinder sig i. Så har man vist ikke sagt for meget. “Hurricane” er en smuk ballade, sunget af en meget dygtig vokalist . Israel var helt sikkert kommet i top fem i år, hvis situationen havde været anderledes. Nu kommer vi i stedet til at opleve et “hvem holder med hvem”-skue, som vil udrulle sig for øjnene af os når nogen giver høje points til Israel og andre slet ingen.  Juryen vil formodentlig hjælpe Israel på vej væk fra udmygelsen, men uskønne tilkendegivelser på forskellige måder må vi nok belave os på. 

Mette S

Det er virkelig en solid popballade Israel stiller op med. Det kan blive rigtig flot og stemningsfuldt på scenen, tror jeg. Så har Eden Golan en virkelig smuk stemme, hvilket jo virkelig betyder noget med en sang som denne her. Mit aber dabei er, at det måske ikke er super nyskabende. Det lyder lidt som noget vi har hørt før, og det grænser til at blive en smule generisk. Det er dog stadig veludført.

Mikal

En smuk men også noget forudsigelig Eurovision ballade, der trækker på de velkendte elementer, der i årenes løb har vist sig effektive i konkurrencen. Slutningen løfter dog bidraget, og hvis Eden kan levere rent vokalt (det er virkelig hit or miss i forhold til kvalifikation), så bør der falde pæne jurystemmer til Israel. Det er tæt på umuligt at forudsige, hvordan situationen i Israel vil påvirke TV-seernes dom over “Hurricane”, og man kan ikke undegå at være bekymret over Edens sikkerhed og publikums reaktion under hendes optræden.

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Malmö LIVE: Eurovision 2024 prøverne er i gang – Fra Cypern til Kroatien i semifinale 1 (27.04.2024)

Hermed et festligt, varmt og spændt velkommen til årets første prøvedag ved Eurovision Song Contest 2024!

Godmorgen Malmø! Vi har ventet længe, men i dag starter prøverne endelig forud for Eurovision 2024. Malmø Arena er klar, artisterne er klar og Good Evening Europe er 100% klar – og vi er som altid tæt på at briste af spænding og begejstring ved udsigten til de næste 2 ugers events i Malmø, før vi skal finde vinderen af Eurovision Song Contest 2024.

Vi opdaterer jer med masser af nyt fra Malmø. I den kommende uge lander de første fra teamet i årets Eurovision værtsby, og når pressecentret åbner næste lørdag, så vi naturligvis også til stede. Vi rapporterer desuden også live fra årets sidste pre-party Malmöhagen, lørdag den 4. maj.

Både 1. og 2. runde prøver foregår bag lukkede døre uden adgang for pressen. Men Eurovision.tv vil løbende afsløre billeder og korte TikTok videoer fra den første runde prøver.

Eurovision 2024 prøvedag 1 (27.04.2024)

Syv artister fra første halvdel af semifinale 1 går i dag på scenen til deres første prøve. Vi starter med Cypern og slutter med Kroatien. Hvert land har 30 minutes på scenen til at teste grafik, kamera gange og deres show som helhed.

Før første prøve får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitor prøve backstage. Efter prøven går de til Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøverne – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv. 

Program for dag 1

  • 10:30 — 11:00 Cypern
  • 11:10 — 11:40 Serbien
  • 11:50 — 12:20 Litauen
  • 12:30 — 13:00 Irland
  • 14:10 — 14:40 Ukraine
  • 14:50 — 15:20 Polen
  • 15:30 — 16:00 Kroatien

Vi ønsker jer en fantastisk lørdag!

1.  Cypern: Silia Kapsis – “Liar”

@eurovision She's got us &lt&ltfeeling like ooh-la-la>>– Cyprus’ Silia Kapsis if officially the first, first rehearsal! 🇨🇾 #Eurovision2024 @SILIA ♬ original sound – Eurovision

2.  Serbien: Teya Dora – “Ramonda”

@eurovision @TeyaDora is serving Serbian seaside songstress at first rehearsals in Malmö 🇷🇸 #Eurovision2024 ♬ original sound – Eurovision

3.  Lithauen: Silvester Belt – “Luktelk”

@eurovision It's a luminous Luktelk on stage! @Silvester Belt hits rehearsals for Lithuania 🇱🇹 #Eurovision2024 ♬ original sound – Eurovision

4.  Irland: Bambie Thug – “Doomsday Blue”

@eurovision @Bambie has cast hues of Doomsday Blue onto the Malmö Arena stage 🇮🇪 #Eurovision2024 ♬ original sound – Eurovision

5.  Ukraine: alyona alyona & Jerry Heil – “Teresa & Marina”

@eurovision Ukraine’s @Альона Альона & @Jerry Heil are born to perform 🇺🇦 #Eurovision2024 ♬ original sound – Eurovision

6.  Polen: Luna – “The Tower”

@eurovision Poland’s @LUNA 🌙 is queen of the castle on the Malmö rehearsal stage 🇵🇱 #Eurovision2024 ♬ original sound – Eurovision

7.  Kroatien: Baby Lasagna – “Rim Tim Tagi Dim”

@eurovision Cats, assemble! Cows, unite! @The Baby Lasagna Official smashed first rehearsals! 🇭🇷 #Eurovision2024 ♬ original sound – Eurovision
Advertisement

5Miinust & Puuluup – “(Nendest) Narkootikumidest Ei Tea Me (Küll) Midagi” | Panelet bedømmer Estland (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Estland sender i år et klassisk eksempel på et Eurovision nummer, som sagtens kunne komme til at klare sig godt, men som jeg ikke personligt helt forstår. Man kan ikke underkende underholdningsværdien, men hvorvidt det faktisk er et godt nummer, det tror jeg nu jeg lige vil holde lidt igen med at sige. Men fordi det heller ikke er et nummer man glemmer lige med det samme, ender det ikke helt i bund hos mig.

Clara

Jeg dør af grin over den her sang. På den gode måde. For det er tydeligvis en del af formålet med sangen og alt ved den er gennemført skægt og selvronisk: Måden den synges, selve kompositionen og karaktererne i bandet. Jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der vil klukle over den her. Samtidigt er der noget mere autentisk og dermed mindre konstrueret over dette bidrag end det finske, som jo egentlig går på scenen med det samme formål. Hvis Estland går i finalen er det pga. humoren og ikke skønsangen eller manglen på samme. 

Mette S

Jeg forstår mig slet ikke på, hvad det er man kan se i den her sang. For mig er det mest bare noget råberi oven på et beat og nogle obskure instrumenter. Det er min absolutte sidsteplads i dette års Eurovision.

Mikal

titlen på dette bidrag er for mig ligeså svær fordøjelig som sangen. Det her siger mig ingenting, og selvom den estiske optræden skal appellere til lattermusklerne, så bliver jeg i højere grad irriteret. Ikke fordi jeg konsekvent har noget imod Novelty acts, men på grund af den i mine øjne lave kvalitet på bidraget. Jeg håber ikke Estland tager finalepladsen fra et bidrag, som i højere grad har fortjent det og så håber jeg, at man vender tilbage i vanlig stærk stil næste år.

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Eurovision Song Contest 2024 scenen afsløret – Prøverne starter 27. april

Foto: Peppe Andersson SVT

Eurovision 2024 prøverne skydes i gang i Malmø den 27. april og fortsætter frem til den store finale lørdag den 11. maj. I dag blev årets scene afsløret, ligesom også de første delegationer netop nu lander i årets værtsby.

Produktionsteamet tekniske prøver har været i gang i Malmø Arena siden den 18. april. Her gik teknikere og produktionsmedarbejdere i gang med at arbejde på den nybyggede scene Malmø Arena for at afprøve lys, rekvisitter, kameravinkler og lyd til alle sangene, som deltager i Eurovision Song Contest 2024. Produktionsteamet arbejder sammen med de enkelte landes delegationer for at perfektionere hver eneste detalje.

Hvert lands scenografi bliver testet af for at sikre en problemfri afvikling og overgang mellem hver sang. Lysdesignere og lydteknikere arbejder desuden tæt sammen med delegationerne for at skabe den ønskede atmosfære og lydbalance. Et andet vigtigt element i moderne Eurovision-shows er pyroteknik, tøris og øvrige specialeffekter, som også skal testes og times. Endelig skal det tekniske team sørge for, at videoprojektioner står skarpt og er koordinerede med det enkelte lands optræden.

Eurovision 2024 scenen er afsløret

I dag var der officiel afsløring af årets Eurovision scene. Teamet bag består af Florian Wieder, Fredrik Stormby, Eirik Røland og Johan Nilsson.

Florian Wieder – Produktionsdesigner

Florian Wieder er baseret i Los Angeles og München. I løbet af de sidste 30 år har han udviklet de kreative og visuelle koncepter til adskillige store shows, koncerter, turnéer, ceremonier, musik og tv-produktioner verden over. Florian har arbejdet med kunstnere som Beyonce, Adele, Jennifer Lopez, Robbie Williams, U2, Lady Gaga, Rammstein. Han var designer og kreativ producer for syv MTV Video Music Awards (VMA’er), 12 MTV Europe Music Awards (EMA’er) og har designet til Eurovision Song Contest syv gange siden 2011. I 2022 designede han åbningsceremonien til FIFA World Cup i Qatar. Til MTV VMA’erne blev han tildelt en Primetime Emmy/Bedste produktionsdesign.

Fredrik Stormby – Lys- og skærmindholdsdesigner

Fredrik Stormby har med næsten 25 års erfaring arbejdet med koncerter, teater, firmaarrangementer og tv-produktioner. Hans seneste arbejde spænder over flere roller i projekter som ABBA Voyage, Melodifestivalen, Beyoncé’s Renaissance Tour og Eurovision Song Contest 2013, 2016 og med Loreen 2023. Fredrik er en af ​​grundlæggerne af Green Wall Designs, et kreativt studie med speciale i lys, scene og skærmindhold, baseret i Stockholm. Han har en holistisk tilgang til produktionsdesign, der problemfrit integrerer lys-, video- og scenografielementer.

Eirik Røland og Johan Nilsson – komponister for årets musikalske identitet

Som duo har Eirik Røland og Johan Nilsson siden 2016 samarbejdet om at producere musik til spil, tv og andre medier. Tidligere bemærkelsesværdige værker inkluderer RAGE 2 og American Song Contest (NBC). På spørgsmålet om, hvad deres specialer er, siger de, at det handler om at udforske og finde sjælen og identiteten i noget samt røre og formidle et budskab til lytteren. De har specialiseret sig i at komponere adaptiv musik med den teknologi, det indebærer. I Eurovision Song Contest giver det muligheder for at skabe et lydbillede, der bidrager til en mere spændende afstemning.

Årets stand-in prøver har været i gang, hvor lokale kunstnere, f.eks. unge musikere eller studerende, optræder som årets deltagere. Hermed får produktionsteamet mulighed for at perfektionere kameravinkler, overgange og andre visuelle aspekter af showet, ligesom delegationerne kan få et billede af deres show, før årets Eurovision-artister selv indtager scenen.

Lørdag den 27. april går årets Eurovision artister for første gang på scenen til deres første prøver. Første og anden runde af de individuelle prøver for alle 3 lande afholdes fra 27. april til 4. maj. Disse prøver afholdes bag lukkede døre og uden adgang for presse og medier. EBU deler små snippets på TikTok, mens videoklip fra anden runde prøver afsløres på de officielle digitale platforme.

Akkrediteret presse og medier kan deltage i den første generalprøve på hvert show:

  • Mandag den 6. maj – 15:35 (semifinale 1)
  • Onsdag den 8. maj – 15:45 (semifinale 2)
  • Fredag den 10. maj -13:30 (Finalen)
Advertisement

Mustii – “Before the Party’s over” | Panelet bedømmer Belgien (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Årets belgiske sang er stilren og egentlig et ret godt popnummer. Jeg savner dog en smule større dynamiske udsving og lidt mere udvikling af nummeret, som jeg faktisk synes har et virkelig godt udgangspunkt. Men med det rigtige sceneshow og live vokal, er jeg sikker på, at Belgien nok skal sikre sig en ganske flot placering i år.

Clara

Before the Party’s Over er egentlig en ret gedigen popsang, men den virker lidt tabt i produktionen. Det er en af den type sange det kan gå begge veje for. Hvis Mustii brager igennem og sceneshowet matcher samme dramatiske tone som sangen, kan den efterlade et stort indtryk. Hvis ikke, kan den stå tilbage som en prut i glemslens flod.

Mette S

Der har været en del snak om Mustiis livevokal, men hvis den lyder som i videoen, så har han virkelig en god stemme. Sangen er okay, men også lidt spøjst opbygget. Når man har set klip fra sangen har det ofte været fra den sidste del, men der er altså lidt langt derhen, så faren er, at publikum måske er begyndt at kede sig inden sangen når til den sidste flotte del. Det kan jeg mærke, at jeg i hvert fald gør.

Mikal

Titlen som min favoritsang i Eurovision 2024 er skiftet lidt henad vejen, men ét af de numre som har frekventeret min 1. plads og stadig indtager top 3 er Mustii’s “Before The Party’s over”. En lækker, moderne og velproduceret popsang, der med Mustii’s karisma, mod til at skille sig ud, unikke stemme og den powerfulde opbygning kan være en stærk kandidat til sejr . Hvis Mustii giver lige så meget af sig selv, som vi har set i videoen og til preparties, såvil årets belgiske bidrag ikke gå ubemærket hen. Kæmpe thumbs up til Belgien for valg af artist!

Mette C

Videopanelet bedømmer

https://www.youtube.com/watch?v=CgK4CMoatHo

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Nutsa Buzaladze – “Firefighter” | Panelet bedømmer Georgien (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Georgien har generelt haft det svært med at finde deres stil og genre i Eurovision, og i år er ingen undtagelse. Et popnummer der lyder som mindst hundrede andre popnumre vi har hørt før. Jeg tror ikke at dette kommer til at blive et nummer vi skal holde specielt meget øje med i årets Eurovision, men kommer formentlig til at forsvinde i mængden.

Clara

“Firefighter” er et af den slags Eurovisionsbidrag, som ikke siger mig så meget personligt, men som ofte ender langt højere i den samlede stilling end jeg havde forudset.  Nutsa er en glimrende sangerinde og sangen bliver sikkert spillet på repeat i georgisk radio og på de lokale klubber. Det er dog ikke en, der får så meget gang i mine egen midaldrende danseben. Der skal nok falde nogle gode nabostemmer af til Georgien, så må vi se hvor langt det rækker. 

Mette S

Endnu en pastiche på SloMo og især Unicorn, komplet med dancebreak og det hele. Hun synger godt, det må jeg give hende, men sangen kommer ikke rigtig nogen vegne. Starten er meget god, men så bliver det alligevel til alle klicheerne, som står i kø.

Mikal

På papiret en lidt generisk og klichéfyldt popsang, som vi har hørt så mange gange før. Men Nutsa kan med sin stærke stemme og performance gen være nøglen, der sikrer Georgien adgang til finalen for første gang siden 2016.
Jeg forestiller mig, at vi får lige dele Hari MAta Hari og SloMo på scenen i Malmø – om det er nok kan kun tiden vise.

Mette C

Videopanelet bedømmer

https://www.youtube.com/watch?v=UJoCDjntghc

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Megara – “11:11” | Panelet bedømmer San Marino (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

San Marino klarer sig overordnet set meget dårligt i Eurovision, og jeg er overbevist om, at i år ikke kommer til at være nogen undtagelse. Nummeret mangler sammenhæng og performancen får mig til at tænke, at de prøver at gøre noget skævt og anderledes bare for at gøre det, og ikke fordi der er en kunstnerisk eller performancemæssig ambition bag.

Clara

What am I looking at? dette bliver ikke året hvor San Marino kaster fordums dårlige præstationer af sig! Den gakkede rock performance er bedre repræsenteret ved andre lande. Det her er der noget amatøristisk og ugennemført over. Jeg griner ikke og jeg stamper ikke foden rytmisk i gulvet til det her. Jeg stirrer bare vantro på den optræden. Det virker som det nummer, der blev hevet med i den nationale finale for at peppe showet lidt op, men som ingen havde set vinde. Det gjorde den så, men endestationen for den overraskelse bliver semifinalen.

Mette S

Det her er i en genre, som virkelig ikke taler til mig. Med fare for at lyde som en endnu mere gammel mand end jeg er i forvejen, så bliver det en omgang larm. Liveudgaven fra Una Vocce var rimelig miserabel, nok som resultat af en blanding af dårlig produktion, dårlig mikrofonteknik og en forsanger som mistede pusten undervejs. Det lyder bedre på den indspillede version, men det gør stadig ikke noget for mig.

Mikal

San Marino har de senere år haft en af de længste udvælgelser i Europa. I år med auditions, 5 semifinaler, en second chance og en finale. Ser man bort fra kvaliteten på landets seneste Eurovision bidrag, så kunne en sådan udvælgelse godt have skruet ens forventninger lidt i vejret. Men jeg har igen måttet placere San Marino i Button 5. 11:11 virker i mine øjne både outdated, rodet og umelodisk uden skyggen af et memorabelt omkvæd. Der skal mere end en farverig og energisk optræden til at give San Marino en finaleplads i Malmø. Jeg savner Valentina og Serhat!

Mette C

Videopanelet bedømmer

https://www.youtube.com/watch?v=aMzrmyGR-X4

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Dons – “Hollow” | Panelet bedømmer Letland (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Ganske fin melodi og en fin akkordprogression, men ikke noget som giver mig de helt store håb for en topplacering. Letland har med en sejr tilbage i 2002 ikke den mest overvældende Eurovision historik, og i år bliver nok heller ikke året hvor vi skal se Letland blande sig i toppen.

Clara

I år er året hvor Letland i bogstaveligste forstand har fundet melodien. “Hollow” er en pivlækker, udtryksfuld ballade sunget til perfektion af Dons. Den giver mindelser til Arcade af Duncan Laurance og vil appellere til lige præcis det publikum, der elskede den. Jeg tror Letland skal belave sig på topplacering i år.

Mette S

Det er sjældent, at vi fra Letlands side ser de her sange, hvor det er den gode stemme, der er med til at drive værket – og det synes jeg virkelig at vi får i år. Dons er virkelig behagelig at lytte på, og så kan jeg heldigvis også godt lide sangen. Min anke i forhold til sangen er, at der måske ikke er den store udvikling i sangen, men jeg er stadig meget positiv over for sangen.

Mikal

Letland flyver lidt henover hovedet på mig, og jeg frygter at det samme sker, når stemmerne skal afgives i semifinale 2. Dons er en dygtig sanger og “Hollow” en fin ballade, som passer godt til Dons vokal. Men sangen er også meget forglemmelig i en semifinale fyldt med uptempo sange og humor bidrag.
For mig mangler der noget gennemslagskraft hos Dons. man skal kunne mærke, hvad han synger – Der skal f.eks. meget mere power og mimik på, når han synger “It’s killing me slow”.
Men jeg håber det bedste for LEtlands fine ballade.

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Malmø 2024 – Her er det store overblik over fan events under Eurovision

Malmø Arena lægger rammer for Eurovision Song Contest 2024

Om under en uge går prøverne i gang forud for Eurovision Song Contest 2024 og snart rykker fans fra hele verden ind i Malmø, hvor der vil være masser af spændende events. Vi har samlet de vigtigste herunder og hører gerne fra dig, hvis du kender til andre events, som vi bør tilføje til listen.

Eurovision Village

Sveriges ældste ‘folkepark’, og et af Malmøs mest elskede offentlige steder, bliver til Eurovision Village i dagene fra den 4. til den 11. maj. Parken bliver et dedikeret Eurovision-område med unikke oplevelser for fans.

Du kan desuden se den direkte transmission af finalen fra Malmö Arena på storskærme den 11. maj kl. 21:00. Der er gratis adgang og arrangementet kræver ikke billet.

Hovedscenen, Euphoria Stage, vil henover ugen byde på særlige arrangementer, koncerter med Eurovision-navne og andre kunstnere.

Den mindre scene, Tattoo Stage, byder ligeledes på koncerter og andre særlige begivenheder med et mindre publikum.

Den klassiske ‘Brändan’ bliver under Eurovision ugen til Dancing Queen Stage.

Vi vil bl.a. fremhæve Malena Ernman, Conchita Wurst, GO_A, Eurovision Village Drag Night med bland andre danske DQ samt ABBA Music on Fire.

Du kan tjekke det fulde program for Eurovision Village lige her.

Eurovision Street – Friisgatan

Friisgatan i Malmø bliver til Eurovision Street – En gade med adskillige festlige steder samt mad og drikke. Derudover vil området omkring Malmö Live og Malmö Centralstation også være vært for små spillesteder til koncerter og forestillinger.

Friisgatan i Malmø, foto: Malmo.se

Malmö Live


Malmö Live Congress- og Koncerthus bliver fyldt med fester under Eurovision Song Contest. Her afholder Malmø åbningsceremonien. Malmö Live vil også være vært for den Turquoise Carpet og Euroclub.

Malmö Lives findes man tæt på Malmø Centralstation.

På finaleaftenen den 11. maj er der Eurovision Song Contest finalefest på Malmö Live. Følg med i showet på storskærme placeret to forskellige steder i lokalet: i koncertsalen (siddende) og i kongressalen (stående). Der vil også være mindre skærme rundt omkring i bygningen, så ingen går glip af, hvad der sker live i Malmö Arena.

Efter finalen byder Malmö Live på et stort afterparty. Du kan finde mere information om finalefesten lige her og købe billetter her.

Malmö Live | Foto: Malmo.se

EuroGlam

EuroGlam popper op i Eurovision Village. Den udendørs restaurant vil være åben fra den 4. til den 11. maj fra kl. 12 til 22:00 og tilbyder mad, drikke og underholdning samt en fantastisk udsigt over Eurovision Village-scenen. Herudover byder EuroGlam på et indendørs lokale, hvor man kan opleve de 3 live shows, pre- og afterparties samt middagsshows med drag, karaoke og dans.

Du kan se det fulde program og købe billetter her.

ABBA World i Malmø

50 år efter ABBA’s internationale gennembrud ved Eurovision Song Contest, slår ABBA World dørene op i Malmø.

For allerførste gang vil fans nu have mulighed for at nyde alle aspekter af ABBA-oplevelsen i løbet af de to uger, hvor Eurovision Song Contest vil være i byen.

ABBA World åbner dørene mandag den 29. april og inviterer både gamle og nye fans til at udforske dele af ABBA The Museum, ABBA Voyage, Mamma Mia!, Mamma Mia! The Party og Polar Music International på én gang.

ABBA World er åben på Södergatan 28 mellem 29. april og 12. maj.

Mailingliste

Euro Fan Café

Moriska Paviljongen lægger igen rammerne for årets Euro Fan Café fra den 4. til 11. maj. Euro Fan Caféen er et mødested for fans, hvor man bl.a. kan møde årets Eurovision artister, sangskrivere og andre Eurovision navne. Der vil bl.a. være talkshows, karaoke, musik quizzer og drag shows. Caféen byder naturligvis også på mad og drikke med daglig åbningstid kl. 11.00.

Læs mere og køb billetter her.

Malmöhagen Eurovision Pre-Party

Mere end 37 navne er bekræftet til årets sidste pre-party, som afholdes på spillestedet Volume by Disie i København og byder på 13 timers underholdning, 2 koncerter, 2 scener, quiz, karaoke konkurrence, Scandinavian Songbook Pre-Show og After Show Party Concert & Euroclub.

Udover flere af Eurovision 2024-artisterne kan du møde Danmarks senste Eurovision vinder Emmelie De Forest, Tim Schou (fra A Friend in London), Sander Sanchez (DMGP 2020) og Melanie Wehbe, som er blandt sangskriverne på årets danske Eurovision bidrag “Sand”.

Læs mere og køb billetter her.

EUROfansClub Malmø


EUROfansCLUB Malmo afholdes over 6 aftener på Etage Club Malmo. Arrangementet bliver afholdt over fire etager, herunder en etage dedikeret som afslapningsområde, hvis du føler behovet for at læne dig tilbage og slappe af. Temaerne de forskellige aftener er:

  • Opening Night – den 6. maj fra kl. 21.30
  • Euro Justice – den 7. maj fra kl. 20.00
  • Wiwi Jam – den 8. maj fra kl. 21.30
  • Euro Queens Night – den 9. maj fra kl. 20.00
  • Petitvision – den 10. maj fra kl. 21.30
  • Celebration Night – den 11. maj fra kl. 20.00

Billetter kan købes her.

EUROfansClub København

EUROfansCLUB har også en klub i København, som afholdes på Play Club.

Tema aftenerne i København ligner dem i Malmø:

  • Wiwi Jam – den 7. maj fra kl. 20.00
  • Euro Justice – den 8. maj fra kl. 21.00
  • Euro Queens Night – den 9. maj fra kl. 20.00
  • Petitvision – den 10. maj fra kl. 21.00
  • Celebration Night – den 11. maj fra kl. 20.00

Billetter kan købes her.

Emporia Rooftop Lounge (Wiwibloggs)

I lighed med sidste år står Wiwibloggs bag årets Eurovision Lounge, som er placeret i Malmös store shopping center, Emporia, der er placeret lige overfor Malmö Arena. Emporia Rooftop Lounge foregår fra 4. til 11. maj.

Emporia Rooftop Lounge byder på live optrædener fra årets Eurovision artister, Q&A sessions, Meet-and-greets, Eurovision karaoke, Live DJs, food trucks, drag shows og meget andet.

Eurovision Sing-Along Tours cAnal Tours i København

cAnal Tours, som normalt inviterer på kanalrundfart under årets Copenhagen Pride, præsenterer under Eurovision week deres “Eurovision Sing-Along Tours” med Chantal al Arab i København. Her kan du sejle på Københavns kanaler og synge med på de største hits fra Eurovision Song Contest. Chantal vil bl.a. fortælle om den gang, hun var backup-danser for Johnny Logan og andre eventyr. Alle historier vil være på engelsk. Du kan deltage fra den 7. til 10. maj.

Læs mere og køb billetter her.

Kort over Malmø

Kilde: Eurovision.tv

Øvrige events

DatoEventLokation
3/5Drag Race Royalty: Krystal Versace & Envy PeruMoriska Paviljongen
4/5-11/5Eurovision weekMalmö Brewing Co
5/5Glitter MarketMoriska pavilion
6/5-11/5Eurovision KaraokeMöller Lilla Torg 3
7/5-10/5Bubbel AW med Eurovision temaThe Bishops Arms Gustav
8/5-10/5Eurovision CruisesLilla Strandgatan, Landskrona
8/5-11/5Glam och Glitter hos din granneKronprinsen Malmö
8/5Cornelia Jakobs koncertBabel
10/5Eurovision-Special Sip & Paint PartyMastgränd 8
10/5Lord of The Lost koncertBabel
10/5Schlagerkväll med allsång!Rådmansgatan 20
Advertisement

Ladaniva – “Jako” | Panelet bedømmer Armenien (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Jeg synes virkelig at det klæder Armenien at sende noget mindre generisk og mere originalt og nationalt præget. Jako er super original i sit udtryk og opgøret med kvindestereotyper er også meget velfungerende for et tidligere Sovjetland der prøver at gøre op med en kvindeundertrykkende fortid. Derudover går man aldrig galt i byen med et trompet tema der sidder fast i hjernen for hver gennemlytning.

Clara

Jeg bliver totalt glad i låget af den her sang. Både kompositionen og den fantastiske sangerinde bidrager til det. Hun har en udstråling, som gør alverdens stafage overflødig og alligevel har den fået alt hvad den kan trække på ægte Bollywoodmanér. Jeg både danser og synger den her sang i hovedet efter gennemlytningen. Den franske trompetist sætter trumf på triumfen fra Armenien med sine habile toner. Way to go Armenien!

Mette S

Så er der etnopop for alle pengene. Jeg føler mig hensat til en bollywood-film, som jo ganske vist ikke er armensk, men alligevel fornemmer man, at det her er ægte armensk. Jeg elsker, at hun synger på armensk, jeg elsker trompeten, jeg elsker la lai lai la-omkvædet. Jeg kommer til at tænke på Inga & Anush, som de jo fik en 10. plads med i 2009. Jeg håber virkelig også at de får en top 10 placering med ”Jako”, og også gerne bedre, for jeg synes det holder fuldstændig. Jeg er meget begejstret.

Mikal

Jeg elsker normalt de autentiske Eurovision sange med nationalt særpræg og bliver glad, når lande vælger en opskrift, der går udenom mainstream/radiohit skabelonen. Jeg synes dog ikke Armenien rammer helt plet med “Jako”. Det er en festlig og farverig energiudladning med mange gode elementer, herunder Jaklins stærke vokal og karisma. omvendt så er der bare noget i musikken og melodien, der bliver et turn off for mig. Det samme med la la la omkvædet.

Mette C

Videopanelet bedømmer

https://www.youtube.com/watch?v=mg6NKBRLVW8

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

SABA – “Sand” | Panelet bedømmer Danmark (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Det danske melodigrandprix i år var mildest talt en skuffende oplevelse, men jeg vil mene at Saba trods alt var det bedste alternativ af en pulje af ikke særligt gode bud. Sangen er desværre let at glemme, men heldigvis er Saba en super cool og bemærkelsesværdig artist, så lad os håbe, at det vil give os en mulighed for at gå til finalen i år. Jeg er dog ikke sikker på, om Sand er et stærkt nok nummer til en faktisk kvalifikation.

Clara

Åh hvor jeg dog bare håber, at vi skal juble over en dansk finaleplads i år og jeg tror “Sand” er et godt bud på det. Saba har den lækreste stemme og kan hun holde nerverne i ro, tror jeg også på, at hun synger os langt ind Eurovisonsugens hellige lørdag. Vi har ikke en sang med finalevinder-potentiale i år, men efter tre magre år kan mindre også være nok til at redde æren og give alle ikke-grand prix-nørder entusiasmen ved konkurrencen tilbage.

Mette S

Jeg var jo ikke så begejstret for ”Sand” ved Dansk Melodi Grand Prix, og syntes den var mindre interessant end mange af de andre sange. I denne sammenhæng tror jeg dog, at den vil gøre sig godt. Det er en gedigen popsang, hvor der umiddelbart er lagt op til et relativt enkelt, men æstetisk sceneshows, blandt nogle sange der nok bliver præsenteret med lidt vildere sceneshows, og det kan jo bestemt også noget. Hun synger jo virkelig godt, Saba, og forhåbentligt er det kommet så meget styr på teknikken, så den usikkerhed som kom lidt til udtryk ved Dansk Melodi Grand Prix er væk. Jeg er stadig ikke helt oppe og ringe over selve sange, men anerkender at det er godt håndværk, som er flot præsenteret.

Mikal

SAND er i mine øjne Danmarks bedste bidrag, siden vikingerne indtog scenen i Lissabon, og jeg håber virkelig, Danmark får sin velfortjente finaleplads i Malmø! SABA er en fantastisk repræsentant for Danmark, som skiller sig ud på nogle af de samme kvaliteter, vi så hos Emmelie de Forest i 2013: Den stærke vokal, store indlevelse, likeability og ikke mindst hendes ydmyge, åbne og ærlige tilgang. SABAs formidlingsevne og karisma løfter et i forvejen stærkt og velproduceret bidrag, og man kan ikke undgå at føle smerten over forholdet, der ligesom et sandslot smuldrer mellem fingrene.
Jeg kan godt li’ den simple præsentation med SABA i hvidt på et plateau, men jeg savner en stærk visuel oplevelse til i højere grad at understøtte teksten – a la Jamala’s 1944.
Som 1/10 af årets danske jury håber jeg ekstra meget på dansk Eurovision succes i Malmø. Wehbe var også involveret i Danmarks sidste finaleplads, mon det er en tilfældighed?

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Kaleen – “We will Rave” | Panelet bedømmer Østrig (ESC 2024)

xr:d:DAGAy2HZyQU:41,j:4808017348737471971,t:24041314

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Måske i min optik et af årets absolut værste numre. Jeg forstår overhovedet ikke hvad der foregår i hverken selve sangen, performance eller noget som helst. Infernal på en dårlig dag. Det er en ommer Østrig, lad os komme tilbage til fantastiske solister og numre som Conchita og Cesar SampsON

Clara

Rave med sexede undertoner. Tja hvorfor ikke. Hvis de halvt afklædte mænd i videoen også optræder på Eurovisionsscenen bliver dette i hvert fald ikke et tissepausenummer for mig. Ja tak, jeg vil gerne “rage”, jeg mener rave ;-). Kaleen og holdet bag sangen bruger også her det berømte trick med at sætte “ord” på en rytme. Kroatien kommer langt med dette kneb, som altså bare har noget sinddsygt fængende og opmærksomhedsskabende over sig: Jeg kommer ikke til at give synderligt mange, hvis nogen points til Østrig, men jeg kommer til at brøle “We rum de dum da dum We will Rave” undervejs

Mette S

Så er er ellers rave for alle pengene. Det er jo et meget enkelt nummer, og spørgsmålet er, om de for alvor kan få overført det her til scenen, og få det til at fungere. Egentlig synes jeg det fungerer godt, måske fordi det er så enkelt og lige ud ad landevejen. Jeg kunne godt se mig selv danse til den, og synge med på ”We will rave”.

Mikal

jeg ville rigtig gerne rave med de hårde drenge i 2022, men Kaleen giver mig ikke helt “Fuld effekt” 😉 på den ene side så kan jeg godt lide denne her catchy og festlige rejse tilbage til mine unge dage. Men omvendt så har “We will Rave” ikke det jeg leder efter i en Eurovision vinder. Jeg ender dog på en pæn karakter på grund af den stærke produktion (well done Thomas og Julie!) og fordi alt i bidraget og fremførelsen er 100% gennemført. Kaleen giver mig sexede Baywatch babe vibes og jeg tror, hun kommer til at hente mange seerstemmer.

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Aiko – “Pedestal” | Panelet bedømmer Tjekkiet (ESC 2024)

xr:d:DAGAy2HZyQU:41,j:4808017348737471971,t:24041314

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

årets tjekkiste bidrag er desværre ret skuffende. Tjekkiet har de sidste cirka 5 år virkelig kommet ovenpå, sendt mega bangers og generelt fået meget stærke placeringer. Det tror jeg dog ikke vi skal forvente i år. Jeg tror ikke denne sang går videre fra semifinalen

Clara

Meget kan man sige om Tjekkiets bidrag i år, men noget på hjerte det har den gode Aiko i hvert fald. Teksten leder tankerne hen på Miley Cyrus og “Flowers”. “Pedestal” er en  god break up-sang om at genfinde sin selvrespekt efter den måske i en periode har befundet så langt under gulvbrædderne, at man har kunnet vaske tæer i grundvandet. Men her ophører sammenligningen så også. Jeg er meget spændt på at se, hvad Aiko kan udrette på scenen for det er nok hendes unikke udstråling og udtryksfuldhed, der vil kunne trække “Pedestal” over i finalen. 

Mette S

 Nogle gange når man hører en sang, så lytter man ikke rigtig efter teksten, og sådan var det for mig, de første gange jeg hørte Pedestal – og så syntes jeg at det var lidt af en omgang larm. Når man så lytter efter teksten, så er det som om det alligevel giver ret god mening. Aiko får lavet et klart statement i forhold til at man som kvinde skal sætte sig selv på – ja, en piedestal. Det er stadig ikke rigtig min genre, men jeg kan godt se og høre, at den har noget.

Mikal

At komme over sin ex er der skrevet tusindvis, sikkert millionvis, af sange om. Denne her bidrager i min verden ikke rigtigt med noget nyt. Energien er der, men hverken genren eller fremførelsen gør noget for mig. Vokalt er der rum for forbedring og især under Aikos “fitness”-scene mister hun pusten, så flere ord næsten ikke høres. Jeg tror, det bliver et farvel til Tjekkiet i semifinalen.

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Nemo – “The Code” | Panelet bedømmer Schweiz (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Jeg føler at årets nummer fra Schweiz måske vil en lille smule for meget. Der er helt sikkert elementer af super catchy-hed, og virkelig fede ting, men samtidig er det som om der ikke helt er en rød tråd i nummeret og i performance. Men jeg tror alligevel at denne kommer til at have en stærk fanbase og en relativt garanteret solist fra anden semifinale

Clara

Vinderpotentiale er det første ord, der falder mig ind når jeg hører “Nemo”. Vild vokal-præstation til en helt igennem fed varieret popsang.  Her bliver man ikke skuffet over det, der i verset bygges op til – og det er faktisk lidt sjældent i år. 

Hvis sceneshowet skal leve op til videoen, har vi et kæmpe udstyrsstykke i vente. Jeg ser for mig, at Nemo er iført lag på lag, som hjælpende dansere på scenen gradvist affører NEMO. Men nu er jeg jo ikke koreograf, så vi må vente og se. Top tre til Schweiz i år og måske går turen til Zürich, eller hvem ved måske til Lugano som en hyldest til det allerførste Eurovision i historien.

Mette S

Det er efterhånden blevet et varemærke for schweizerne med de velsyngende unge mennesker, og det får vi også i år. Der er fart over feltet, og det er rimelig avanceret, det vi får fra Nemo. Jeg synes det er et spændende indslag, som holder en fanget alle tre minutter. Hvis schweizerne kan få skabt noget på scenen, der er lige gennemført som musikvideoen, og hvis de synger lige så godt live som på videoen, så har vi noget godt i vente.

Mikal

Jeg var solgt, da jeg så musikvideoen til “The Code”, men også fuld af forundring over de mange negative kommentarer under offentliggørelsen. Nu har Nemo – i mine øjne fuldt fortjent – inDtaget bookmakernes 1. plads.
The Code er et af årets mest spændende bidrag, som på kunstnerisk og dragende vis beskriver den rejse, nemo har været på og efterlader et vigtigt budskab Om at acceptere sig selv, for den man er, og leve åbnet og ærligt.
Teksten er blandt årets bedste og f.eks. henvisningen til binær kode for at beskrive køn er en lille genialitet.(“Somewhere between the 0s and 1s / That’s where I found my kingdom come”). Som Nemo synger, “This story is my truth”, og ved at knække koden (Nemo identificerer sig som non-binær), har de fundet vejen til “paradis”.
Uden sangens historie og budskab kunne opbyningen af The Code godt komme til at virke rodet grænsende til kaotisk, men jeg synes anvendelsen af de forskellige genrer: rap, musical/opera og drum n’ bass effektivt formidler Nemo’s (følelsesmæssige) rejse og Tilsat deres helt exceptionelle vokal og formidlingsevne, så er Nemo i mine øjne et godt bud på en vinder.

Mette C

Panelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Ændringer i forbindelse med fastlæggelsen af startrækkefølgen i finalen


I den kommende 68. udgave af Eurovision Song Contest introduceres en ændring i forbindelse med fastlæggelsen af startrækkefølgen i finalen. Landene kan trække enten en optræden i 1. halvdel, i 2. halvdel af finalen – eller en helt ny mulighed!

I marts blev det afsløret, at der ville blive indført store ændringer i Malmø for at gøre Eurovision Song Contest endnu mere spændende. Efter annonceringen af, at “Big 5” optræder med deres sange i fuld længde i semifinalerne, og at fans kan stemme, så snart den første kunstner går på scenen i Finalen, kan vi nu tilføje endnu en ændring til den kommende konkurrence.

Læs også: Head of Delegations møde i Malmø

I de seneste år har de kvalificerede lande fra semifinalerne og “Big 5” trukket, hvilken halvdel af finalen de skal optræde i, tilfældigt. Showets producer team besluttede derefter den endelige rækkefølge.

Introduktionen af producer’s Choice

I år bliver der introduceret en ny kategori kaldet “Producer’s Choice”. Værtskanalen SVT har afsløret, at 25 af de 26 kunstnere i Grand Finalen (Sverige har allerede trukket position 1) vil kunne trække 1. halvdel, 2. halvdel eller Producer’s Choice.

Det betyder, at hvis en kunstner trækker Producer’s Choice, vil showets producerteam kunne placere sangen hvor som helst i 1. eller 2. halvdel af finalen.

Med ændringen trækkes der 6 positioner i 1. halvdel af finalen, 6 pladser i 2. halvdel af finalen og 13 Producer’s Choice-positioner.

Beslutningen er truffet ud fra et ønske om at få alle sange i finalen til at skille sig ud og skabe den mest spændende startrækkefølge.

Christer Björkman, årets Contest Producer, forklarer mere om årsagerne til ændringen:

“Det handler om at skabe det bedste TV-show og give alle kunstnere en chance for at shine. I tidligere år, med kun 1. og 2. halvdel-trækninger, kunne man finde mange ballader i samme del af showet eller mange favoritter i samme halvdel. Ved at tilføje fleksibiliteten af Producer’s Choice giver det mig mulighed for at skabe en endnu bedre flow af forskellige tempi og en endnu mere spændende finale.”

“Big 5” skal trække enten 1. halvdel, 2. halvdel eller Producer’s Choice efter deres anden prøve lørdag den 4. maj.

Herefter vil hver af de 10 nykårede finalister fra semifinale 1 tirsdag den 7. maj trække umiddelbart efter showet, men de 10 finalister fra 2. semifinale trækker umiddelbart efter showets afslutning torsdag den 9. maj.

Når alle de 25 lande har trukket, vil producer teamet sammensætte startrækkefølgen, som afsløres efter midnat fredag den 10. maj.

Sidste gang der blev foretaget en ændring af startrækkefølgen var også ved Eurovision i Malmø. Det skete i året for Danmarks seneste Eurovision sejr i 2013. Før 2013 var startrækkefølgen bestemt ved tilfældig trækning. Men i 2013 iværksatte SVT en ændring i processen med henblik på at skabe en mere underholdende aften for TV-seerne derhjemme.

Ændringen betød, at kunstnere nu kun skulle trække en optræden i enten 1. eller 2. halvdel af finalen, hvorefter showets producere arbejdede på at sammensætte den startrækkefølge, som de fandt mest spændende for seerne, ved for eksempel at adskille sange i lignende genrer. Denne ændring gjorde det ligeledes muligt at tage hensyn til logistikken omkring scenografi, belysning og rekvisitter.

Startpositioner for de seneste 10 vindere
2023: Sverige – 9
2022: Ukraine – 12
2021: Italien – 24
2019: Holland – 12
2018: Israel – 22
2017: Portugal – 11
2016: Ukraine – 21
2015: Sverige – 10
2014: Østrig – 11
2013: Danmark – 18

Advertisement

Marina Satti – “Zari” | Panelet bedømmer Grækenland (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Jeg bliver altid en lille smule blød i knæende når de græske bidrag indeholder buzouki og zorba. De traditionelle græske elementer kombineret med en tung 4 i gulvet gør simpelthen et eller anden for mig, og jeg synes det virker. Jeg er sikker på, at denne her nok skal blive en ren crowd pleaser, og at folk i Malmö Arena kommer til at danse zorba hele vejen rundt.

Clara

Hurra! Grækenland skal da i hvert fald ikke beskyldes for at pakke sin nationale sound væk af frygt for ikke at appellere til udenlandske seeres smag. “Zari”  er græsk med græsk på -både i sit udtryk og stil. Selv videoen har et ironisk hip til os turister, som nogle af os nok fremstår for lokalbefolkningen når vi besøger landet. Selv en lille hilsen til Theodorakis og den store græske klassiker  “Zorba” er der blevet plads til som baggrundstæppe for bidraget. Jeg hylder det nationale særpræg, men tror desværre ikke, at seererne vil belønne den med topkarakterer. Dertil er den lidt for monoton.

Mette S

Jeg har jo i tidligere videoer været noget efter de poppede sange med masser af dancebreaks. I og for sig har sangen her jo nogle af de samme features, men jeg synes alligevel at Zari skiller sig positivt ud. Der er lidt mere græsk særpræg over sangen her, og det virker mere gennemarbejdet end visse af de andre sange. Jeg håber de får genskabt den turistreklame-stemning som der er i videoen, for det giver et sjovt og lidt selvironisk indtryk, som jeg synes er sjovt.

Mikal

Point for det autentiske i “Zari”. Det gør mig glad, at Grækenland ikke går “Replay”-vejen, men i stedet inddrager traditionel musik i en kombination med en mere moderne lyd. På den negative side så har jeg personligt svært ved at høre sangen til ende, og jeg synes, opbygningen og manglen på omkvæd gør den svær at huske – især når SEERNE skal stemme efter en gennemlytning. hvis man kan genskabe stemningen fra videoen på scenen, så er finalepladsen bestemt indenfor rækkevidde.

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Besa Kokëdhima – “Titan” | Panelet bedømmer Albanien (ESC 2024)

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Albanien sender i år en meget standard Eurovision sang. Det som jeg tidligere har beskrevet som en hverken/eller sang, fordi den nok ikke generer nogen, men samtidig kræver en hel del af live performance for at blive husket. Dog synes jeg at det sidste omkvæd hvor beatet bliver dobbelttempo hjælper sangen en lille smule, jeg ville dog have ønsket at den stil havde været mere gennemgående for nummeret

Clara

I år er der heldigvis en del lande, som har haft modet til, i større eller mindre grad, at forlade hovedvejen og tage en bivej med mere nationalt særpræg. Jeg ville ønske, at Albanien havde været et af dem. Det havde klædt “Titan” at være sunget på albansk og tilsat nogle lokale instrumenter. I sin nuværende form bliver det nok mit tissepausenummer. Den går ind ad det ene øre og og lige så umærkeligt ud ad det andet uden at efterlade det mindste spor eller efterfølgende nynnen.

Mette S

Det har hjulpet lidt på sangen at blive oversat til engelsk – sådan er det ikke altid, men her synes jeg det gør noget godt. Besa er en dygtig sangerinde, som også live har vist at hun kan bære sangen her. Jeg er stadig ikke helt oppe og ringe over den, for den mangler noget unikt, noget der gør den mere end gennemsnitlig. Den er behagelig at lytte på, men heller ikke mere.

Mikal

Albanien er ofte garant for autentiske bidrag med noget på hjerte og et traditionelt albansk særpræg. Zemrën N’dorë skilte sig (i Festivali i Këngës) langt mere ud end slutproduktet, den engelske revamp “Titan”, og jeg synes desværre optimeringsprocessen er slået fejl. Vi står tilbage med et generisk bidrag, som ikke rigtig efterlader noget indtryk, og hvor magien er forsvundet.
Besa er en stærk sangerinde, men det vil kræve en unik optræden at sikre Albanien en finaleplads.

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Trine Pallesen vender hjem til Tivoli med musikalsk hyldest til Eurovision-vinder

Trine Pallesen - Ta' mig som jeg er | Foto: LuiVisbo / Tivoli

Med Trine Pallesen i spidsen blev musikforestillingen Ta’ mig som jeg er om Grethe Ingmanns levende og musikalske univers nomineret til en Reumert i 2023. Fra den 16. til den 18. april 2024 kan publikum endnu en gang opleve Trine Pallesen som den folkekære sanger Grethe Ingmann, når hun indtager Glassalen i Tivoli med det anmelderroste og kærlige musikalske portræt af sangerinden. Både Trine Pallesen og Grethe Ingmann har en hel særlig tilknytning til Tivoli, som har haft stor betydning for dem begge.

I forestillingen Ta’ mig som jeg er skildrer Trine Pallesen sammen med Mathias Grove og hans seksmandsorkester et kærligt og sandt portræt af den legendariske danske sangerinde Grethe Ingmann. Forestillingen berører Grethes unikke musikalske karriere, hendes stormende kærlighedsaffære med Jørgen Ingmann, og deres samlede succes i dansk popmusik. Med en blanding af pop og jazz, viser stykket Grethes dygtighed og passion for musikken og forsøger at genskabe stemningen fra danserestauranterne i 50’erne og 60’erne. Det er en forestilling spækket med musik, humor og eftertanke. Trine Pallesen er idékvinde bag forestillingen, og Trine og hendes hold glæder sig til at dele denne rørende hyldest til Grethe og hendes stemme i Glassalen.

Grethe, Trine og Tivoli
Tivoli blev skælsættende for Grethe og Jørgen Ingmann, da de den 24. februar 1963 vandt Dansk Melodi Grand Prix i Tivolis Koncertsal med deres allerstørste hit Dansevise. Senere samme år kunne ægteparret også kalde sig Danmarks første vindere af det Europæiske Melodi Grand Prix, da de i London sejrede foran 15 andre lande og flere velkendte navne, herunder Sveriges Monica Zetterlund og græske Nana Mouskouri. Der skulle gå 37 år før Danmark igen vandt det Europæiske Melodi Grand Prix, denne gang med Brødrene Olsens gigahit Smuk som et stjerneskud.

47 år efter Grethe Ingmanns store sejr i Koncertsalen i Tivoli, kunne man i 2010 endnu en gang høre hendes sange i den gamle forlystelseshave, denne gang sunget af Trine Pallesen, der med den anmelderroste musikalske komedie Et solstrejf i en vandpyt af Jesper Malmoseoptrådte i Glassalen sammen med Tom Jensen, der spillede Jørgen Ingmann. 14 år efter krydser Trine Pallesen og Grethe Ingmann endnu en gang hinandens veje, og igen bliver det i Tivoli, når musikforestillingen Ta’ mig som jeg er indtager Glassalen.

Trine Pallesen, som endnu en gang kan opleves i Tivoli som Grethe Ingmann, siger:
”Min interesse for Grethe Ingmann startede faktisk i Tivoli, hvor vi i 2010 lavede forestillingen Et solstrejf i en vandpyt. Efterfølgende følte jeg ikke rigtig, jeg var blevet færdig med at fortælle hendes historier og synge hendes sange, så sammen med holdet bag lavede jeg i 2022 forestillingen Ta’ mig som jeg er, som vi turnerede med i hele landet. Men at vende hjem til netop Glassalen, glæder jeg mig ekstra meget til, og jeg kan ikke vente med at få Glassalen op at swinge sammen med det bedste orkester, jeg kender, og til at fortælle jer vores version at historien om Grethe.”

Frederik Wiedemann, kulturdirektør i Tivoli, siger:
”Forestillingen om Grethe Ingmann byder på masser af musik og medrivende historier, som passer så fint til Glassalens intime rum og en forårstur i Tivoli. Så vi håber, at gamle fans vil glæde sig til et genhør med Grethe Ingmanns hits, og at nye fans vil opdage denne musikalske skatkiste.”

Billetter >>

Fakta:
Spilleperiode: den 16. til den 18. april
Tidspunkt: klokken 20.00
Sted: Glassalen
Billetpriser: Fra 175 kroner inkl. billetgebyr.
Forestillingen varer ca. 2 timer inkl. en pause på 20 minutter.
Forestillingen blev første gang opsat i 2022.
Holdet bag:
Grethe Ingmann: Trine Pallesen
Kapelmester, klaver: Mathias Grove
Dramatiker, forfatter: Anna Panduro
Instruktør: Sofie Pallesen
Scenograf: Line Bech
Musikere: Regin Fuhlendorf, Andreas Hatholt, Kristian Karottki, Lars Vissing og Claus Waidtløw

Blå bog: Trine Pallesen, født 1969:
Hun er uddannet skuespiller fra Aarhus Teater i 1995. Trine Pallesen har siden lavet film, tv og teater og er blandt andet kendt fra tv-serierne Rejseholdet, Forbrydelsen og krimiserien DNA. På scenen har Trine Pallesen bl.a. medvirket i Polly og Stormen på Teater Nordkraft og Vendsyssel Teater (2020), Erna i krig på Kolding Teater, (2021) og Shu-Bi-Dua The Musical (2022). I 2016 modtog hun en Bodilpris for bedste kvindelige birolle i filmen Nøgle hus spejl. Med forestillingen Ta’ mig som jeg er, blev Trine Pallesen nomineret til en Reumert i 2023.

Blå bog: Grethe Ingmann, født 1938:
“Og os to? Hvad med os to? Ja, hvad med os to – dig og mig?” sang Grethe Ingmann på det legendariske Melodi Grand Prix-nummer Dansevise, som tog sejren ved det danske Melodi Grand Prix i Tivolis Koncertsal i 1963 og senere samme år vandt internationale sangkonkurrence i London. Hendes daværende mand, Jørgen Ingmann, spillede guitar, og det var første gang, at en dansk sang vandt Eurovision. Hun medvirkede også i det danske Melodi Grand Prix 1978 og 1979 Hun døde i 1990 kun 52 år gammel.

Advertisement

Eurovision in Concert 2024 – Interviews og highlights fra årets største pre-party

Lørdag den 13. april 2024 var det tid for årets største pre-party, Eurovision in Concert 2024, i den hollandske hovedstad Amsterdam. Lige under 30 deltagere ud af årets 37 havde meldt deres ankomst til AFAS Live i Amsterdam, hvor Cornald Mass og Charlotte Perelli var værter.

Da The Class of 24 havde optrådt med deres ESC 2024 sange, fortsatte den officielle efterfest med navne som Alexander Rybak (Norge 2009), Jedward (Irland 2011 og 2012) og Efendi (Aserbajdsjan 2020 og 2021).

Vores egen SABA var også på plakaten, men har desværre måttet trække sig. I en mail fra teamet bag SABA har vi fået oplyst, at SABA har haft brug for at sætte tempoet ned og passe på sig selv, så hun kan være klar til det hele går løs i Malmø. Vi har med udgangspunkt i teamets ønske, valgt ikke at sætte fokus på dette, men ønsker SABA alt det bedste.

Også Polens Luna har måttet melde afbud for at passe på sin stemme.

Der var stor interesse i pressekonferencen, som blev afholdt lørdag after, hvor det forlyder at op imod 200 journalister fra både hollandske og internationale medier deltog. Good Evening Europe var naturligvis også på pletten og mødte en lang række af årets deltagere. Du kan se vores interviews herunder og live optrædener fra vores venner på Wiwibloggs nederst.

Interviews

Live optrædener – playliste

Advertisement

Sarah Bonnici – “Loop” | Panelet bedømmer Malta (ESC 2024)

xr:d:DAGAy2HZyQU:41,j:4808017348737471971,t:24041314

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Det spanske bidrag Slomo med Chanel var i 2022 lige ved at løbe med sejren, og Maltas bud i år har helt sikkert tænkt, at de ville gøre det samme hvis de bare kopierede det til mindste detalje. Dog i en markant værre version, i både musikalsk opbygning, vokal præstation, og koreografi og dans. Nummeret er ikke specielt genkendeligt og både solist og dansere ser ud for at kæmpe for deres liv for at komme igennem en meget under middel præstation.

Clara

Malta går vanen tro mainstream-vejen med “Loop”. Sarah Bonnici løfter den ikke højere end kompositionen i sit udgangspunkt er. Jeg tror salen vil flytte samba-fødderne til sangen og kan godt se potentialet i den som kommende radio/ klubhit. Jeg tror det står og falder med sceneshowet, om Malta lægger sig i højre eller venstre side af scoreboardet når Malmø slukker projektørerne efter midnat den 12. maj.

Mette S

Sådan her lyder det, hvis man laver et mash-up af alle de letbenede popsange, som vi har hørt fra især diverse middelhavslande i de senere år. Vi har de tunge rytmer, de mandlige dansere, den langbenede og langhårede sangerinde, og ikke et, men hele to dancebreaks. Det er alle de billige tricks, og det kommer helt sikkert til at se godt ud på scenen – så mangler der bare en god sang. Den har de så ikke rigtig nået at få lavet, selv om der er otte sangskrivere på sangen, blandt andre Joy og Linnea Deb. 

Mikal

Bidrag som Fuego, SloMo og Unicorn – for slet ikke at tale om *Replay* (et ord der også spot-on beskriver Loop) – er ikke gået ubemærket hen, da årets maltesiske bidrag blev til. Jeg har tidligere talt om den type bidrag, der gør at jeg elsker Eurovision. Loop er ikke et af dem! Både tekst, komposition og vokalpræstation hører til i den middelmådige afdeling, og den eneste måde Malta kan avancere til finalen på, er med et forudsigeligt sceneshow, som kommer til at ligne de førstenævnte bidrag og høste seerstemmer på et velkoreograferet show – Med dancebreak(s).

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Tali – “Fighter” | Panelet bedømmer Luxembourg (ESC 2024)

xr:d:DAGAy2HZyQU:20,j:8254396232227288345,t:24040611

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Jeg kan altid virkelig godt lide at lytte til fransksproget popmusik, der er noget i sproget som virkelig er klædeligt at synge på. Jeg ved dog ikke om jeg synes, at nummeret er et stærkt nok come back til Luxembourg som har været ude af konkurrencen i en lang årrække.

Clara

Jeg elsker, at Luxembourg er tilbage i konkurrencen. De har været savnet -ikke mindst for den musikalske kvalitet, de altid har været garant for. Jeg elsker den her sang. Så melodiøs og SÅ , ja undskyld Luxembourg, fransk i sit udtryk og tradition. Mit francofile hjerte jubler og danser med til denne lækkerbisken af en popsang. Velkommen tilbage på venstre side af scoreboardet Luxembourg.

Mette S

Det er virkelig velkomment, at Luxembourg er tilbage i Eurovision – men hvor ville jeg dog have ønsket, at de havde en stærkere sang. Tali gør det fint, og der er fuld smæk på med dygtige dansere og det hele, men sangen er bare ikke det store sus. Det er forglemmelig metervarepop, som i hvert fald ikke siger mig det helt store.

Mikal

Allerførst et varmt velkommen tilbage til Luxembourg, som i årenes løb har leveret så mange flotte og mindeværdige Eurovision sange. Med “fighter” bliver jeg – trods sprog – sendt tilbage til 00’ernes skønne uptempo etno popsange fra f.eks. Azerbaijan, GRækenland, det daværende FYR Makedonien, Tyrkiet OSV.
Mixet af fransk og engelsk er lavet på en effektiv og intelligent måde – det samme kan siges om opbygningen af omkvæddet. Tali løfter “Fighter” til nye højder i sin live optræden OG MED SIN TILSTEDEVÆRELSE.
jEG SER IKKE lUXEMBOURG BLANDE SIG I TOPSTRIDEN I DEBUTÅRET, MEN TROR BESTEMT VI FÅR tALI AT SE I FINALEN.

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement

Iolanda – “Grito” | Panelet bedømmer Portugal (ESC 2024)

xr:d:DAGAy2HZyQU:20,j:8254396232227288345,t:24040611

“Panelet bedømmer” er tilbage og klar til Eurovision 2024-sæsonen med afstemning, reviews og reaction videoer. Som en optakt til Eurovision Song Contest 2024 vurderer vi alle årets 37 bidrag og kårer vores vinder frem mod prøvestart i Malmø.

Som en del af vores optakt til årets store musikfest har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 30. marts 2024 tæller vi ned med én sang pr. dag.

“Panelet bedømmer” er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark).
13 personer har afgivet sine stemmer og udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil repræsentanter fra GEE og OGAE Danmark diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.

Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Læs alt om Eurovision Song Contest 2024 >>

Afstemning

Reviews

Jeg er aldrig helt nået med på vognen med de potugisiske ballader. Jeg tror at dette nummer nemt vil blive glemt i mængden, men jeg har tidligere tænkt det samme om potugisiske ballader, som har vist sig at klare sig godt. Dog vil jeg ikke mene at nummeret er noget for mig.

Clara

Det er noget i mig, der indimellem kan savne den tid, hvor alle lande sang på originalsprog og stillede med sange, der havde et nationalt særpræg. Det var garanti for diversitet frem for en masse mere eller mindre enslydende popsange. Den del af mig værdsætter, at Portugal igen forsøger sig med natianalgenren Fado. Desværre fænger denne sang  mig ikke rigtig, men tak for at være modige Portugal.

Mette S

Portugal har virkelig været leveringsdygtige i nogle flotte og meget kunstneriske sange i de senere år. De er ikke bange for ikke at være mailstream, og det er de heller ikke i år. Jeg er endnu ikke blevet fanget af sangen i år, selv om det ser flot ud på scenen og Iolanda synger godt. Sangen virker bare ikke særlig stærk.

Mikal

portugal skuffer aldrig, når der gælder autentiske sange og ægte portugisisk musiktradition. Iolanda er en stærk sangerinde og alt i alt er Grito en fin sang med skønne fado-vibes. Desværre rammer bidraget mig bare ikke, jeg vil ikke kunne nynne sangen, efter at have hørt den, og jeg glemmer generelt, at den eksisterer.

Mette C

Videopanelet bedømmer

Om afstemningen:
I panelet sidder 13 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.

Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige panelmedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen.

I vores video reviews tager vores faste videopanel bestående Simon, Daniel og Mikal samt gæster de 37 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.

Det samlede panel består af:
– Aleksander Pagels
– Asger Bach Holst 
– Clara Amalie Singerholm Christiansen
– Daniel Nitz Andresen
– Mette Christensen
– Mette T. Svendsen
– Michael Thygesen
– Mila Kovalj
– Morten Kaiser
– Nicole Nitz Andresen
– Simon Falk
– Zakarias de los Reyes

Video

Advertisement
Translate »