Monday, June 2, 2025
Home Blog Page 128

Danske fans jubler over valget af Odense som værtsby

En mand, der holder en mikrofon, ser ud til at interviewe en siddende mand og kvinde. De siddende personer er iført matchende hvide T-shirts med grafik. Rummet har skråloft og et lille vindue. TV2 Fyns logo er synligt i hjørnet.

Da DR i går annoncerede Odense som værtsby for Dansk Melodi Grand Prix 2013, blev nyheden modtaget med glæde af både byens borgmester og af de mange Grand Prix-glade fynboer, som har ventet mange år på at indtage værtsrollen. Ikke siden 1993 har showet lagt vejen forbi Fyn. Det var i øvrigt det år, Tommy Seebach vandt med “Under stjernerne på himlen”.

“På Fyn holder vi af fest og farver, og vi glæder os til at invitere hele Danmark med til to eventyrlige begivenheder, der uden tvivl vil begejstre både børn og voksne. I Odense ser vi frem til, at byen, som har fostret adskillige grand prix-vindere gennem tiden, skal syde og boble af Grand Prix-stemning”, siger borgmester i Odense Anker Boye

2 fynboer var ekstra begejstrede over valget. Marek Bang Poulsen, bestyrelsesmedlem i den officielle, danske fanklub Melodi Grand Prix fans og Mila Milica Kovalj, som skriver for fansitet ESC-plus.com deler i et interview til TV2 Fyn deres glæde over valget af Odense som værtsby og fortæller, hvad der gør Melodi Grand Prix så specielt 🙂

Advertisement

EBU til krisemøde i Tyrkiet

I et sidste forsøg på at få Tyrkiet med til København, har EBU nu  aftalt et krisemøde med TRT. Efter mødet, som finder sted i Istanbul om to uger, vil vi træffe den endelige beslutning, om vi vil deltage i Eurovision Song Contest 2014 i København, udtaler TRT’s direktør Ibrahim Sahin i den pressemeddelelse, som du kan læse nederst på siden.

Tyrkerne er både utilfredse med “the Big 5” og med afstemningsreglerne, der gør, at professionelle juryer har halvdelen af magten. Utilfredsheden har nu udmundet i at lande, udover at trække sig fra Eurovision, også har grundlagt deres egen musikkonkurrence, Türkvision, som løber af stablen for første gang til december.

Reglerne for næste års Grand Prix ligger imidlertid fast og kan ikke ændres. “TRT informerede os aldrig om deres overvejelser, inden de trak sig, så det var et fait accompli. I kan være sikre på, at vi er meget ivrige for at få dem tilbage”, har EBU’s event supervisor, Sietse Bakker for nylig udtalt til Esctoday.

Pressemeddelelse:

“With the new changes of the rules which will give more transparency about the results, where the juries also will have to explain how they voted the day after the contest, it is of course important to have a chance to object to the results, but our criterias haven’t been met yet. Think about a country that 10 millions of fans voted for in the contest and then only three people can change the result with 50% of the final results. Jury result should therefore be limited and the public opinion matter most. And there is also an absurdity about the big five (Germany, United Kingdom, Italy, Spain and France) who we think should have to qualify as well via the the semi-finals. After the meeting that will be held in two weeks in İstanbul, we will give our final decision about maybe joining the Eurovision Song Contest 2014 in Copenhagen”.Tilbyder populære kvinders halskæder såsom vedhæng, chokers og kæde halskæde. Køb smykker i en række forskellige metaller og ædelstene, der passer til enhver lejlighed

Advertisement

Bliver 3. gang lykkkens gang for San Marino og Valentina?

Kun godt en måned efter årets konkurrence var afsluttet, så var San Marino ude med nyheden om deres artist for 2014. Man kunne fristes til at tro, at miniput-nationen har en meget lille mængde sangere. I alt fald er det igen-igen-igen Valentina Monetta, der har indgået en aftale med San Marino om for tredje år i træk at repærsentere San Marino i København.

Valentina skriver sig således ind i Grand Prix-historien som en af de få kunstnere, som har deltaget i konkurrencen tre år i træk. Lys Assia og Corry Brokken deltog begge i 1956, 57 og 58 for henholdsvis Schweiz og Holland og Udo Jürgens gentog bedriften i 1964, 65 og 66 for Østrig. Alle disse tre artister vandt konkurrencen én gang, så nu må vi se om 3. gang virkelig bliver lykkens gang for San Marino og Valentina.

I 2012 debuterede Valentina med bidraget, der oprindelig hed ‘Facebook Uh, Oh, Oh’, men som måtte omdøbes til ‘The Social Network Song (Oh Oh-Uh-Oh Oh)’ på grund af at, at reglerne forbyder kommerciel reklame. Valentina sluttede på en 14. plads i semifinalen det år.

I år var Valentina tilbage med en ny sang og ifølge mange fans ét af årets bedste bidrag.’Crisalide (Vola)’ lå helt i top i OGAE-afstemningen og var en af de helt store fan-favoritter. Det blev dog til endnu en nedtur for Valentina, for bidraget endte på en 11. plads i anden semifinale, og dermed lige præcis uden for finalen.

I København prøver Valentina igen. Ifølge esctoday.com har SMRTV indgået en aftale med Valentina som artist, Ralph Siegel som producer og komponist samt Fabrizzio Raggi som “kunstnerisk ansvarlig”.

San Marino har endnu ikke kvalificeret sig til finalen i 4 forsøg.

 

Herunder et gensyn med Valntina’s Eurovision-bidrag fra 2013.

 

Advertisement

DR afslører datoen for Dansk Melodi Grand Prix 2014

Opdateret d. 25.09.2013

I dag har DR offentliggjort værtsbyen for Dansk Melodi Grand Prix 2014. Som G.E.E. tidligere har skrevet, ja så faldt valget altså på Arena Fyn i Odense. Showet afholdes d. 8. marts 2014, mens børnenes udgave kommer til at løbe af stablen samme sted ugen efter, nemlig d. 15. marts. Så rygterne talte næsten sandt, dog med en uges fejlmargin.

Ikke siden 1993, hvor Tommy Seebach sang “Under stjernerne på himlen”, har det danske Melodi Grand Prix været afholdt på fynsk grund. Det er 20 år siden og nu har Odense altså igen fornøjelsen af at samle Grand Prix fans fra det ganske, danske land og indtage værtsrollen for Dansk Melodi Grand Prix 2014.

Arena Fyn har bl.a. huset Danmarks Indsamling 2013. Der er plads til ca. 5000 mennesker ved koncerter. Det er under halvt så mange som Boxen sidste år kunne huse. Hvor mange billetter, der bliver sat til salg til Dansk Melodi Grand Prix 2014, kan DR ikke sige noget om endnu.

DR søger lige nu sange til konkurrencen og sidste frist for at indsende sit bud er mandag 7. oktober. Herefter vil en jury gå i gang med at udvælge seks sange. Derudover vil DR invitere fire danske kunstnere til at deltage på wildcards.

 

Se eller gense Tommy Seebach Band og hans smukke “Under Stjernerne på Hilmen” fra Dansk Melodi Grand Prix 1993 i Odense, herunder:

 

————————————————————————————————————————————-

D. 23. september 2013

Ifølge rygter i og omkring det danske fanmiljø, ja så kommer Dansk Melodi Grand Prix 2014 i år til Fyn, nærmere betegnet Arena Fyn i Odense.

Der er også spekuleret en del i tidspunktet for den danske finale. Idet der fra DRs side bruges meget tid på planlægningen af den internationale finale i København, ja så er deadline for indsendelse af sange til årets konkurrence også rykket. Sidste år var datoen d. 24. september, men i skrivende stund har man stadig et par uger til at fuldende den sang, som skal sende Danmark mod endnu en international sejr i 2014. Deadline for indsendelse af sange er d. 7. oktober 2013.

Ved hjælp af udelukkelsesmetoden og Arena Fyns arrangementskalender, så er kloge hoveder kommet frem til at Dansk Melodi Grand Prix 2013 vil løbe over de danske tv-skærme lørdag d. 1. marts 2014.  Dvs. noget senere end, vi har været vant til de senere år. Senest blev Dansk Melodi Grand Prix 2013 afholdt d. 26. januar i år. Ugen efter formoder man, at Børnenes Grand Prix vil blive afholdt samme sted, ligesom det skete i Herning i år i Boxen.

Arena Fyn eller Odense Congress Center har kapacitet til ca. 5000 publikummer dvs. under halv så mange, som Jyske Bank Boxen kan rumme.

DR har dog endnu hverken sat officiel dato eller sted på, hvor det danske Grand Prix skal foregå. “Men det falder snart på plads”, udtalte Underholdningsredaktør Rasmus Ladefoged for en måneds tid siden til DR.dk.Denne artikel tilbyder gratis forsendelse af kvalificerede ansigtsmaskeprodukter, eller køb online og afhent i butikken i dag på Medical Department

Odense har som bekendt budt ind på Dansk Melodi Grand Prix og MGP i året, hvor flere danske byer har kæmpet om værtrollen for Eurovision Song Contest.

“Det kan blive et rigtig godt sammenfald. Melodi Grand Prix og MGP er en national begivenhed, som kan samle det meste af nationen. Og da Danmark – som forsvarende mester – samtidig er årets europæiske Grand Prix Land, regner vi med, at der i 2014 vil være et ekstraordinært stort fokus på Dansk Melodi Grand Prix og MGP i Danmark. Det er jo ved Dansk Melodi Grand Prix 2014, at vi skal vælge den kunstner, som skal forsvare titlen på hjemmebane. Det er meget positivt for Odense”, siger Anker Boye, Odenses borgmester.

Odense var ikke med i kapløbet om at få Eurovision til Odense. Det vil være for stor en mundfuld for Arena Fyn at skulle huse arrangementer i størrelse med det europæiske melodi grand prix, vurderes det. “Dog passer det danske arrangement fint til Arena Fyn”, mener udviklingschef hos Odense Sport & Event, Tue Kempf.

Advertisement

Aliona Moon får debut som skuespiller

Sangerinden bag ét af årets smukkeste bidrag både musikalsk og visuelt – Aliona Moon fra Moldova – kan i fremtiden også nydes på det store lærred. Hun er nemlig i gang med optagelserne til en ny teen-film med titlen “Revederea”, som vil få premiere i Rumænien til februar.

I filmen spiller Aliona sig selv i rollen som dommer ved et talentshow. Om oplevelsen siger Aliona bl.a. at det bestemt ikke faldt hende let af spille skuespil – især fordi hun skulle spille en skrappere version af sig selv og ikke brød sig om at være streng overfor talentfulde børn.

Alt i alt havde Aliona dog en så positiv oplevelse under optagelserne, at hun også vil være åben overfor filmroller i fremtiden.

Aliona har udover sin rolle også skrevet en sang til filmen.

 

Gense Alionas flotte fremførelse af “O mie” fra Malmø herunder:

 

Advertisement

Emmelie udgiver musikvideoen til “Hunter and prey”

Vinderen af Eurovision Song Contest 2013, hele Danmarks darling Emmelie de Forests er klar med en ny musikvideo til singlen “Hunter And prey”.

“Videoen er baseret på den klassiske historie ‘Wuthering Heights’ – på dansk ‘Stormfulde højder’, som udspiller sig i et skandinavisk miljø”.

Videoen er indspillet på Sejerø og instrueret af Nicolas Tobias Følsgaard, som også har stået bag musikvideoer til bl.a. Rasmus Seebach, Xander og Joey Moe.

Danmarks 2 drummerobys Jacob Baagøe og Morten Specht fra Copenhagen Drummers, som var med Emmelie på scenen i både det danske og det internationale Melodi Grand Prix tidligere i år, har også fået en plads i videoen.

Se den flotte video herunder:

 

Se live-versionen her:

Advertisement

Tyrkiet starter ny international sangkonkurrence

Den tyrkiske tv-station TRT har meldt ud, at de ikke deltager i Eurovision Song Contest 2014 under de nuværende regler.  Sidste år forlod den succesfulde Eurovision-nation konkurrencen i protest mod afstemningsreglerne. Det er fagjuryernes magt og The Big 5’s automatiske kvalifikation, som tyrkerne er utilfredse med.

Selvom EBU har ændret på reglerne omkring fagjuryerne med strammere regler og øget åbenhed, så er det ikke nok for Tyrkiet, som lørdag præsenterede en ny international sangkonkurrence for 20 lande og selvstændige regioner, hvor der bor tyrkiske minoriteter, f.eks. Krim-halvøen i Ukraine og delrepublikken Tatarstan i Rusland.

Den første udgave af showet løber af stablen i december i den nordtyrkiske by Eskişehir med semifinaler 19. og 21. december og en finale lille juleaften d. 23. december.

“Türkvision behøver ikke at blive sammenlignet med Eurovision “, understregede den tyrkiske undervisningsminister Nabi Avcı på pressemødet i Eskişehir i går ifølge den tyrkiske netavis Hurriyet Daily News.

“Uanset om vi deltagere i Eurovision eller ej, så håber jeg at Turkvision vil udvikle sig i sin egen retning og vokse år for år.”

Tyrkiets hidtil mest succesfulde bidrag: Sertab Erener og ” Everyway that I can”, som sikrede Tyrkiet sejr i 2003 og værtskabet året efter.

Advertisement

Conchita Wurst bekræftet for Østrig

Få dage efter, at Østrig bekræftede sin deltagelse i København 2014 (sidste del af den sætning bliver man aldrig træt af at skrive :-), afslørede ORF også valget af kunstner. Det bliver Conchita Wurst (aka Tom Neuwirth), som i 2012 deltog i den østrigske finale med sangen “That’s what I am”, hvor hun (han) blev slået på målstregen af Trackshittaz.

Det har ikke været nemt for Østrig de senere år. Vi skal 10 år tilbage for at finde noget, der bare minder om en topplacering. I 2003 sang Alf Poier sig til en 6. plads med “Weil der Mensch zählt” i året, hvor Sertab Erener sejrede med “Everyway that I can”.

Nu er det op til den skæggede dama, Conchita Wurst at vende op og ned på den statistik. Conchita er  24-år og har altid ønsket sig en karriere indenfor Showbiz. I 2006 var han en del af talentshowet ‘Starmania’, og i 2007 blev han en del af boybandet “jetzt anders! Han optrådte for første gang som Conchita Wurst “Die Grosse Chance” i 2011 og  i 2012 var Conchita altså at et mulehår fra at kvalificere sig til Eurovision i Baku.

Se videoen fra den nationale finale i 2012  herunder:

Advertisement

Join us in Copenhagen

En grå og kedelig EFTERÅRS-mandag blev med ét forvandlet! Midt på formiddagen udbrød vores bogholder pludselig “Det bliver København”! Med tankerne i en helt anden verden, måtte jeg lige have det præciseret – hvad bliver i København?? Efter mere end 3 måneders ventetid fik vi idag endelig svaret på Eurovision-spørgsmålet, som har givet genlyd adskillige gange den senere tid! Vi skal til København og nærmere bestemt Refshaleøen i 2014, for hovedstaden Knock-outede nemlig både Herning og Horsens som kandidater til værtsskabet.

Kl. 12.00 var TV-Avisens Tine Gøtzsche vært for et pressemøde i Koncerthusets foyer i DR Byen, hvor DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn, Grand Prix-bosserne Pernille Gaardbo og Jan Lagermand Lundme og borgmesteren fra værtsbyen fortalte om deres planer.
Sangere fra hele Europa skaldyste i de historiske skibsværftshaller på Refshaleøen i Københavns Havn. Tanken er, at hele Refshaleøen bliver omdannet til en “Eurovision Island”, hvor danskere, deltagere og europæiske gæster kan samles om Melodi Grand Prix’et, forklarer Pernille Gaardbo, som er DRs hovedansvarlige på det internationale Melodi Grand Prix.
“Med valget af B&W-hallerne er vi godt på vej til at folde den mest nyskabende arena ud nogensinde. Det er vores ambition at forny showet i både form og indhold, så det bliver en nutidig opdatering med respekt for traditionerne”, siger hun.

B&W-hallerne var et valg, som kommer bag på Bookmakerne, som den seneste tid har tilbudt spil på næste års værtsby. Valget af B&W Hallerne på Refshaleøen som ramme for Eurovision 2014 var faktisk det valg, der gav pengene igen fleste gange. Langt de fleste indskud var nemlig lagt på Herning og Horsens. Til gengæld kan de kunder, som spillede på B&W Hallerne, nu glæde sig over at få deres penge hele ti gange igen.

Betsafes seneste odds på Eurovision-placeringen:
Herning (Boxen): 1,25
DR Byen: 3,50
Horsens (Fængslet): 5,00
B&W Hallerne: 10,00

Ikke kun værtsbyen blev afsløret men også årets slogan – “Join us”. Kun en uge efter Emmelie havde sunget sig til sejr i Malmø Arena, havde DR fundet det slogan, som skal lægge linjen for næste års internationale Melodi Grand Prix i Danmark: Join Us – eller på dansk: Vær med!
“Vi fandt faktisk på det til den allerførste workshop, vi holdt. Jeg fik kuldegysninger, da jeg hørte det, og tænkte med det samme: Dér er den – det skal være vores slogan”, fortæller Jan Lagermand Lundme fra DR.

Advertisement

Eurovision remix-parodi 2013

Denne parodi-video er lavet af SBS Eurovisionary Marcel Lucont’s euro beat fra Australien og er en opsummering på årets Eurovision i Malmø.
I sangen konstateres det bl.a. at den danske deltager ingen sko har på og at sålænge man ikke slutter sidst, så skal det nok gå 🙂

Advertisement

Euro Stars – Ny musik fra tidligere deltagere

Advertisement

Hør Esma’s sang på soundtracket til Borat!

Årets legendariske Balkan-sangerinde, den charmerende og farvestrålende Esma Redzepova, som sammen med Lozano repræsenterede FYR Makedonien, havde desværre ikke meget succes i Eurovision. Men i sin mangeårige musikalske karriere har hun haft adskillige hits. Ved en tilfældig Spotify-søgning, fandt vi her på G.E.E. en Esma-sang, som nok er kendt af de fleste, men som de færreste nok kan sætte navn på.

Et af Esmas største hits har titlen ‘Chaje Shukarije’ og er faktisk blevet verdenskendt, efter det blev brugt i Borat-filmen. Få et genhør med sangen herunder.

Esma var en af årets helt store oplevelser og er bestemt en lille præsentation værdig: Her på G.E.E. er vi stadig chokerede over bidragets placering og skuffet over juryens manglende værdsættelse af det unikke nummer.

Esma er roma vokalist og singer-songwriter fra FYR Makedonien. Gennem sit liv har hun optrådt med mere end 9.000 koncerter i 30 lande. Med sin afdøde mand Stevo Teodosievski har hun opfostret 47 børn, og har modtaget adskillige udmærkelser for sit humanitære arbejde.

Hun er den næstyngste af seks børn fra en sigøjnerfamilie, og havde en forholdsvis fattig opvækst. Hendes far arbejdede skiftevis som portør, sanger, trommeslager, stærk mand i et cirkus og skopudser. I en alder af ni blev Esma introduceret for en lokal roma musikorganisation af en af hendes brødre, hvor hun viste sig i stand til hurtigt at lære komplicerede rytmer. Hendes mor tilskyndede hendes musikalske talent, og Esma og hendes bror sluttede snart sig til deres skoles folkloregruppe.

I 1957, i en alder af 14 år, blev Redzepova personligt inviteret til at synge i en skole talentkonkurrence for Radio Skopje. Denne koncert viste sig at være et vendepunkt, ikke alene vandt hun førstpladsen, hun slog 57 andre skoler og vandt 9000 jugoslaviske dinarer, men den nationale bandleder og Redzepovas kommende mand Stevo Teodosievski var også til stede. Efter at have sikret tilladelse fra sine forældre, begyndte Esma at turnere med sit musikalske ensemble. Legenden siger, at hun forlod hjemmet med en enkelt kuffert fyldt med en kjole og et Cocek-kostume.

Advertisement

Krista ude med ny single og nyt album

På trods af en skuffende 24. plads i Eurovision Song Contest finalen, så har Krista Siegfreds ikke opgivet at forfølge en karriere som pop-sanger. Albummet Ding Dong blev sendt på gaden lige før Eurovision og indeholder 10 numre, herunder Eurovision-hittet ‘Marry me’ og den nye single ‘Amen’.

Krista er nu ude med en musikvideo til hendes nye single ‘Amen’. Som pressen også spurgte ind til på et pressemøde i Malmø, ja så kan man godt se ligheder mellem Krista og den amerikanske pop-stjerne Lady Gaga. Krista mener ikke selv hun kopierer Gagas stil, men at det er Lady Gaga, der ligner hende 🙂

Se Kristas nye video herunder:

Advertisement

Her er det fulde resultat fra ESC 2013

39 lande deltog i Eurovision Song Contest 2013, hvoraf de 33 skulle igennem en semifinale, for at kvalificere sig til den store finale.

I Semifinale 1 var Serbien blandt favoritterne til at kvalificere sig. Det blev dog kun til en 11. plads til de 3 piger fra Moje 3. Også de 6 tenorer fra Kroatien var af mange spået en pæn placering i semifinale 1. De måtte tage til takke med en 13. plads.

Derimod blev der plads til Lithaun og Belgien, som ikke blev spået mange chancer, efter deres første prøver i Malmø.

Det skal også bemærkes at Emmelie sejrede i sin semifinale.

Se det samlede scoreboard for semifinale 1

I semifinale 2 var der igen overraskelser. Fan-favoritten Valentina fra San Marino, som i årets OGAE-afstemning sluttede på en 2. plads efter Emmelie de Forest, måtte sige farvel. Det blev kun til en 11. plads for den flotte ballade ‘Crisalide’.
Blandt fanfavoritterne var også frelsens hær-bandet Takasa fra Schweiz og Israelske Moran, som heller ikke kom i blandt de 10 finalister fra denne semifinale.
Det gjorde heller ikke ex-Jugoslaviens sidste håb, Esma og Lozana fra FYR Makedonien.

Istedet blev det til en finaleplads til Ungarn, Rumænien og Armenien. Sidstnævnte under stor protest fra fansene i salen.

Se det samlede scoreboard for semifinale 2

I finalen hørte vi bidrag fra 26 lande. Blandt de mere bemærkelsesværdige resultater var, at en af bookmakerfavoritterne samt pressens favorit fra Georgien faldt igennem og sluttede på en 15. plads.

Heller ikke Sveriges Robin Stjerberg sluttede Top 10 på trods af pæne odds.
Det blev også til endnu en britisk nedtur, da Bonnie Tyler på trods af en enorm støtte i Malmø, sluttede på en 19. plads.

Frankrig og Spanien måtte (igen fristes man til at sige) ned i bunden af scoreboardet. Derimod var det en overraskelse for de fleste, at de tyske verdensstjerner Cascada fulgte Spanien og Frankrig og sluttede på en 21. plads. Mange fans havde ‘Glorious’ som en Top 5-kandidat og også hos bookmakerne lå sangen pænt til.

Derimod overraskede deltidssangeren og lægen Gianluca fra Malta med en flot 8. plads og Holland kom for første gang siden 2004 i finalen og sluttede i Top 10.

Grækenland var igen at finde i Top 10 og det samme var Italien, Rusland, Azerbaijan og Ukraine, som har klaret sig rigtig godt de senere år.

Se det samlede scoreboard for finalen

Advertisement

Sejr til Emmelie og en fantastisk fest!

Efter et flot show, men en mindre spændende afstemning, så fik vi det vi alle havde håbet og ventet på, nemlig en dansk vinder! 26 sange gav deres aller bedste, men kun én sang, kunne snuppe sejren og trofæet. Det blev ‘Only teardrops’ som fik 281 points af de europæiske tv-seere og juryer. Nærmeste konkurrenter blev Azerbaijan med 234 points og Ukraine med 214.

Udover at vinde finalen, ja så vandt Emmelie også sin semfinale med 167 points efterfulgt af Rusland med 156 points og Ukraine med 140 points.

Sangen er skrevet af Lise Cabble, Julia Fabrin Jakobsen og Thomas Stengaard.

En aften i kameralysets fokus
Vi overværede showet fra Pressecentret, som var fyldt med feststemte pressefolk og fanakkrediterede. Der var masser af fokus på Danmark og adskillige udenlandske medier bad om interviews både før, under og efter showet. Vi blev spurgt om adskillige ting mellem himmel og jord, men primært om hvorfor Danmark skulle vinde og hvilke andre favoritter, der kunne løbe af med sejren.

Da det stod klart, at Emmelie ville tage sejren, var vi konstant oplyst af kameralys og ved hvert point Danmark fik, kom der en kameramand for at næroptage vores reaktion. Tror også en tv-station eller 2 har fået nærbillede af ægte danske teardrops fra undertegnede 🙂
Den gamle Eurovision-klassiker blev også sunget adskillige gange “We are the winners…. of Eurovision. We are, we are!!!!”.

Efterfølgende blev der fra rigtig mange medier spurgt til, hvor næste års show ville blive afholdt. København eller Herning? Eller måske Ålborg? Mange kendte i forvejen til Parkens dårlige lyd.


Gode råd til bedre resultater
Flere udenlandske medier ville have “professionelle” råd til hvordan deres eget land kom til at klare sig bedre. En spansk journalist var ked af de mange dårlige resultater og ville gerne lære noget af Danmarks udvælgelse. I år var årets spanske kunster valgt internt – men skulle man gøre som i Danmark og hvordan er det nu lige vi gør det? 🙂
En af de mere søde kommentarer, stod en israelsk journalist bag, som adskillige gange gentog “I wanna be like you”…. Han var i øvrigt på vej til København dagen efter, for at gå i tivoli og se resten af byen med en CPH-card.

Finsk tv var også meget interesserede i årsagen til den finske fiasko. Hvorfor sluttede ‘Marry me’ så lavt – var det pga. de mange gimmicks eller måske kysset i slutningen af sangen? Det sidste afviste vi og pegede også på den uheldige startlodtrækning.

Eneste skår i glæden var at SVT pga. pludselig regelændring nægtede os adgang til at deltage i Vinderpressemødet – på trods af adskillige tomme stole i lokalet. Vi havde haft adgang til alle de øvrige pressemøder uden nogen problemer. Der var tale om 7 danske fans, som med store Dannebrogsflag om skuldrene havde fulgt og støttet Emmelie de sidste 2 uger både under prøverne og til showsene.

Vi håber og stoler på at Danmark, som næste års arrangør, vil tage fansene mere seriøst end SVT.

Årets fest på Euroclub

Efter at alting så småt sluttede i Pressecentret rykkede de danske fans ind i Euroclubben, hvor vi havde en helt fantastisk fest! Masser af lykønskninger fra andre feststemte fans fra forskellige lande.
Hvis man ser bort fra SVT, ja så er årets tema ikke helt forkert “We are one”!

Adskillige svenske øl blev drukket og der blev sunget med på dejlige Eurovision-klassikere som ‘Fairytale’, ‘Moja Stikla’ og ‘Euphoria’. Vi nåede desuden at høre det meste af Emmelies vinderperformance på scenen.

Vi fik en lille snak med sangskriver Thomas Stengaard, som også havde smagt godt på de svenske øl.

Ved nabobordet sad den smukke norske jente Margaret Berger. I fanklubben besluttede vi at udnævne hende til æresdansker for at kunne holde sig oprejst indtil klokken fem under seriøs indtagelse af alkohol.

Vi kan desuden tilbagevise alle græske rygter! Alcohol is NOT free. Not even close! En svensk øl koster den nette sum af 60 SEK 🙂

På trods heraf, så lykkedes det at få promillen godt i vejret og vi glemte også alt om “tomorrow”, hvor vi skulle pakke og have hentet bilen ved arenaen, inden udtjek fra hotellet. Ikke at forglemme køre 3,5 timer hjem til det jyske.

Men ingen tømmermænd er så slemme at de ikke kan afhjælpes af en svensk MAX-burger og en kold cola! I alt fald ikke når man lige har vundet Europa-mesterskabet i musik og har haft en fantastisk aften med dejlige venner fra fanklubben!

Advertisement

Danske fans blev nægtet at hylde Emmelie

Jeg vil gerne fortælle jer en historie. En historie om en TV-station, der hedder SVT (arrangør af årets brag af en fest – Eurovision Song Contest 2013) og en lille gruppe mennesker, der i fjorten dage har knoklet rundt og fulgt med i prøver, taget billeder, skrevet blogindlæg og reviews og generelt rapporteret fra Eurovision Song Contest 2013. Det drejer sig om de danske F1 akkrediterede fans, en gruppe der jf. EBU’s (European Broadcasting Union; paraply organisation for Europa’s nationale TV-stationer) egne regler, maksimalt består af ti mennesker.

Vi her på Good Evening Europe udgør to af de F1 akkrediterede danske fans. Siden prøvernes start har vi været i Malmø sammen med de andre danske fanmedier; bl.a. melodigrandprix.net og Eurosong, der også er F1 akkrediterede.

Jublen får en brat afslutning
Historien begynder i pressecentret; Emmelie har lige sunget sig til en imponerende sejr og er på scenen for anden gang i aften. Good Evening Europe er selvfølgelig på pletten med flag, kamera og højt humør. Vi er en del af en mindre gruppe danske fans, der står og giver interviews og poserer for billeder til en hel stribe af danske og udenlandske medier. Andre Eurovision-fans og endda nogle af de frivillige fra Malmø Arena vil gerne snakke, tage billeder og være glade med os. Det er en fantastisk aften!

Vi bevæger os forventningsfulde over mod pressecentrets hjerte – pressekonference rummet. Et stort rum med hundredvis af stole på sirligt lige rækker. En næsten endeløs pult med mikrofoner og et kæmpe bagtæppe med sponsorernes logoer dominerer den ene ende af lokalet. Alle vi F1 fans har været i det rum mange gange før, det er her alle pressekonferencerne er blevet afholdt i år.

Som noget nyt denne aften er der stillet et fløjlsgelænder op foran døren samt en enkelt sikkerhedsansat. Med en brysk afvisning og en henvisning til et nyligt opsat skilt på døren bliver vi nægtet adgang.

Det har vi for så vidt prøvet før. Generalprøven til den første semifinale blev vi også – i første omgang – afvist til. Dette selvom sikkerhedsfolkenes egen teknologi fortalte dem, at vi godt måtte være der. En grøn lampe lyser, når man scanner sit kort og har adgang til en zone. Efter en halv times snak med en teamleder i informations-zonen gik det op for folkene, at der var blevet lavet en fejl, og vi fik lov at komme ind alligevel. Som det også fremgik af showets egen hjemmeside, måtte vi gerne være der.

We are one??
Denne glade aften var der dog ingen scanner, der kunne lyse grønt, heller ingen venlig dame i informations-zonen at snakke med. Kun en brysk sikkerheds-robot og et skilt printet på A4 papir i en plastlomme. Efter lang tid lykkedes det at få Sietse Bakker i tale. Sietse er Event Supervisor for Eurovision Song Contest, og som sådan den øverste ansvarlige for presse relaterede ting omkring konkurrencen.

Han mener heller ikke, at vi bør have adgang og henviser til et møde, hvor det angiveligt er blevet besluttet at sådan skal det være. Sietse mener at vi skal være taknemmelige for at han gider have os rendende midt i hans show. Han kan endda huske årets slogan – det er nu heller ikke så svært, det står skrevet på stort set alle lodrette flader i Malmø.

Vi protesterer og peger på de mange tomme stole som vi potentielt kunne sætte os på og ikke være synderligt i vejen for nogen. Sietse er ligeglad og citerer igen årets slogan, mens han vender sig og går. Dermed er den sag jo sådan set lukket.

Bortset fra at det jo egentlig ikke giver mening. “We are one” handler om at vi alle er sammen om det her. Vi fans om nogen støtter op omkring dette show, år efter år. Vi tropper op, betaler alt selv og arbejder nærmest i døgndrift for at gøre Eurovisionen’s rækkevidde så stor som overhovedet mulig. Sangere, chefer og lande kommer og går, men fansene er her hvert år og vi bliver flere og flere. Der kommer fans helt fra Sydafrika og Australien for at deltage – og dele kultur, klistermærker og visitkort med hinanden. Og selvfølgelig dele Eurovision.

How to get rid of the Danes?
I et desperat forsøg på at få os til at forlade området UDENFOR det forbudte rum, lukker sikkerheds-robotten den ene dør og stiller sig demonstrativt med ryggen til os i den anden dør, så vi heller ikke længere kan kigge efter Emmelie. Da det ikke har nogen synderlig effekt tilkaldes der flere sikkerhedsfolk. Vi bliver anklaget for at have taget en glasflaske med ind. Flasken er dog af plast, købt i kantinen og hundredvis af dens søskende står rundt omkring i pressecentret. Der har været mange tørstige mennesker til stede denne aften for at se finalen, uden at det har givet anledning til sikkerhedsmæssig panik. Da det går op for robotten at flasken er af plast, bliver det pludselig et problem at den indeholder tyndt, varmt svensk øl. Flaskens ejer bliver bedt om at forlade området.

Men som danskere har det for vane vinder vi jo til sidst alligevel. Som da vi frivilligt afgav Skåne, Halland og Blekinge til svensken – fordi disse områder, til Kongens store fortrydelse, var fyldt med svenskere; en beslutning der giver god mening, hvis man har opholdt sig i landet et par uger.

Hermed danskens sejrs-togt mod SVT’s regelrytteri – et historisk glimt umiddelbart efterfulgt af en sejlende bytur, hvor vi uden skam igen blev smidt ud. Denne gang af Euroclubben, fordi den lukkede! Vi har i fanklubben desuden også besluttet at udnævne Margaret Berger til æresdansker for at kunne holde sig oprejst indtil klokken fem under seriøs indtagelse af alkohol.

♪♫ Alcohol, alcohol, alcohol is free ♫♪
De danske fans indtog presserummet (efter alle andre var gået).

Advertisement

Pressecentret på finaledagen

I dag har vi så tilbragt vores tid i pressecentret, i den del der normalt er forbeholdt personer med Presse-akkreditering. Grundet tekniske problemer med de “små” skærme ude i fan lobbyen, har vi alle fået lov at sidde herinde og se prøver. Det indebærer også at man kan luske sig til at snuppe sig en kage og en kop kaffe. Eller et krus fyldt med kager hvis man er til den slags.

Det er nu en lettelse at kunne sidde og se finalen på en skærm der ikke er 1 sekund bagud og knapt kan overdøve ens egen vejrtrækning. Til gengæld savner jeg nu lidt sofaerne fra lobbyen, meeen storskærm slår sofa til enhver tid.

Advertisement

Vores bud på finalens resultat – Mette

Skrevet af Mette

I dag er vi flyttet til selve pressecentret og har fulgt 3. og sidste generalprøve på finalen på storskærmen, hvor lyden er betydeligt bedre end igår fra relax-zonen.

Her vil vi give en sidste vurdering af aftenens show med gæt på hvordan hver enkelt sang vil klare sig i aften. Du får naturligvis også vores bud på aftenens vinder.

Herunder følger en liste over alle aftenens sange sammen med en kommentar og mit bud på placering – og det ender med garanti ikke sådan 😉

Min Top 5:
1. Danmark
2. Azerbaijan
3. Ukaine
4. Italien
5. Grækenland

Læs også: Mics bud på finalen

1.FRANKRIG 21-26
Fransksproget rock. Hun gør det bedste hun kan med det materiale hun har og giver en meget sexet performance. Fin vokal, men kommer nok desværre til at kæmpe i bunden.

2.LITHAUN 21-26
En af de sange, som overraskede ved at komme videre i tirsdags. En dejlig sang og iørefaldende U2-inspirerede toner. Andrius giver en noget speciel performance? Tror den bliver glemt og overskygget af Moldovas imponerende show.

3.MOLDOVA 16-20
Et af årets flotteste sceneshows. Får kuldegysninger hver gang vi kommer til slutningen af sangen. Meget memorabelt og iøjnefaldende med Aliona, der stiger op og flammerne i kjolen.
Det er nok desværre en sang, der kræver at man har hørt den mere end 2 gange, for at man får øje på alle dens kvaliteter.

4.FINLAND 11-15
Jeg forstod ikke Finlands beslutning om at sende Krista til Eurovision tilbage i marts. Det gør jeg nu!! Sikke et show! Hun er en fantastisk sanger og entertainer, fuld af energi og sammen med danserne g korpigerne giver hun et af årets mest iøjnefaldende og vellykkede sceneshows. En del Katy Perry tilsat masser af Ding Dong-march er opskriften på finsk succes 🙂 Lodtrækningen er ikke god og tror det vil koste hende Top 10-pladsen.

5.SPANIEN 21-26
En dejlig irsk inspireret sang, som fungerer rigtig godt på scenen. Smukt og veludført. Men på grund af den tidlige start og nok også Spaniens manglende “venner” i Eurovision, tror jeg den ryger i bunddysten.

6.BELGIEN 21-26
En populær sang hos fansene, men ikke en af favoritterne til en finaleplads. Roberto har til prøverne optrådt med stort halstørklæde og virker ikke helt i topform rent stemmemæssigt. Tror Belgien har opnået det de kunne med sangen, og en plads i bunden er nok desværre realistisk.

7.ESTLAND 16-20
Nedtonet, simpelt og velfremført. Kunne ligeså godt være fra 1987 som fra 2013. Effekten med sort/hvid intro giver igen flashbacks til datidens Grand Prix’er.
Birgit har ikke skuffet endnu og jeg tvivler på at hun gør det i aften

8.BELARUS 16-20
Generisk latino-pop, som kommer i nye indpakninger hvert år. Grækenland og Tyrkiet er mestre i disciplinen og i år prøver Belarus (måske i Tyrkiets fravær) at gøre dem kunsten efter. Tror juryen sætter en stopper for Belarus’ succes i år.

9.MALTA 11-15
En af årets helt store positive overraskelser. Gianluca løfter sangen til nye højder med sin altid fejlfrie vokal og energiske og charmerende performance. Gianluca er nok årets mest symptiske sanger og hans smittende glæde og nærvær kan kun smitte af på tv-seerene. MEN er det nok til en topplacering eller dræber startplaceringen hans chancer?

10.RUSLAND 6-10
Konstrueret og søgt. En ballade, der spiller på alle de virkemidler, som Putins musikanalytiker har evalueret sig frem til virker i Eurovision. Er ikke fan at Rusland, men den kommer højt!

11.TYSKLAND 6-10
En af årets mest sing-along-venlige sange. Uptempo og glad-i-låget schlager-pop fremført af en yderst professionel og energisk sangerinde, som virkelig forstår at få salen med.
Visuelt flot og med både pyro og den obligatoriske catwalk-walk 😉
Jeg har i nat drømt at Tyskland vinder, og det er bestemt ikke umuligt?
Skal man dømme efter publikums reaktion, så kommer Cascada højt

12.ARMENIEN 21-26
Aftenens første tissepause og jeg var en af de mange, der benyttede mig at den under gårdsdagens juryprøve. En sang som publikum buh’ede af, den blev udnævnt som finalist. Det kan ikke være noget godt tegn. Med de obligatoriske nabostemmer og loyale venner, så er Armenien nok sikret en plads et stykke fra bunden, men en top 10’er burde være udelukket.
Men man ved aldrig  – Ukraine sluttede på en 10. plads med et lignende “Red jorden”-tema i 2010 (Sweet people). Dog er der en del lande til at deles om de ex-sovjetiske stemmer, herunder topfavoritter, som Georgien og Rusland.

13.HOLLAND 11-15
Anouk har virker en smule uengageret under prøverne, men har performet, når det virkelig gjaldt – ved både semifinalen og juryfinalen igår. Sangen er utroligt populær i Malmø blandt både presse og fans og hun skiller sig virkelig ud med et unikt bidrag, simpelt og velfremført samtidig med at scenebaggrunden på en effektiv måde formidler sangens stemning.

14.RUMÆNIEN 11-15
Kontrasten fra den enkle og sofistikerede performance fra Anouk og til den småvulgære Cezar iført diamantbesat Vampyr-jakke, halvnøgne dansere, lametta og en storskrydende operavokal kunne næsten ikke være større. Man kan sige meget om Cezar og det er der også blevet. Han har været offer for en del latter i Malmø. Hans talent, karisma og enormt store stemme kan dog ikke fornægtes. Hvis juryen ikke lader sig skræmme af de mange gimmicks, så kunne Cezar godt få en del stemmer der.
Men også hos tv-seerne vil han dele vandene, som han har gjort det her i værtsbyen.
Jeg er efterhånden overbevist. Et modigt sangvalg med for p…… det er velfremført og visuelt flot!

15. UK 16-20
Bonnie er MEGET populær her i Malmø og sammen med Anouk, Emmelie og Robin, så modtager hun hver gang, hun er på scenen enorm applaus og en fantastisk støtte.
Jeg tror dog det skyldes hendes fortid – at hun er en kendt og elsket popsanger, som alle kan huske fra 80’erne. Bidraget er ikke i nær samme klasse som ‘Total eclipse of the heart’ og det virker som om vokalen ikke er hvad den har været. ‘Believe in me’ – Undskyld søde Bonnie, men det gør jeg altså ikke.

16.SVERIGE 11-15
Robin er dejlig og ‘You’ er en af mine favoritsange i årets konkurrence. En sød popsang med et helt fantastisk omkvæd, der bare bliver bedre og bedre hen mod slutningen af sangen. Bidraget ender i et festfyrværkeri af en afslutning og selvom jeg ikke er så vild med sceneshowet eller stylingen, ja så

17.UNGARN 21-26
En af de mere overraskende finalister er den finurlige ungarske sang. En del af de fans, som jeg har snakket med har den blandt favoritterne, men havde ikke regnet med at den kom videre. Publikum i salen virker også begejstret for den. Jeg forstår det ikke, men må

18.DANMARK 1-5
Er måske en smule farvet, men Emmelie er altså fantastisk og ‘Only teardrops’ er et helstøbt bidrag – vellykket på alle fronter – melodi, teskt, sceneshow og kunstner. Top 3! og forhåbentligt Copenhagen 2014, som rigtig mange fans og journalister har sagt til os.

19.ISLAND 6-10
Visuelt meget vellykket! Stærk vokal som endnu ikke har slået fejl under prøverne. Meget nærværende og følelsesladet! Ikke en vinder, men måske årets Kuula.

20.AZERBAIJAN 1-5
Farid er farlig – rigtig farlig. En mainstream og iørefaldende sang, som kan appellere til alle dele af Europa. Et spektakulært sceneshow – skyggedanseren er en genial gimmick, som heller ikke tager for meget fokus fra sangen. Og så er Farid en yderst charmerende sanger med et glimt i øjet og en meget nærværende og følsom levering.

21.GRÆKENLAND 1-5
Et uptempo bidrag med et super godt sceneshow. Masser af sjov og gang i den på scenen.
Efter at alle de ex-jugoslaviske lande er ude, så kunne Grækenland blive rigtig farlige og samle stemmer nok til en Top 5 på baggrund af Balkan stemmer.
Veludført, stærk vokal og et bidrag, der også inddrager nationalt særpræg.

22.UKRAINE 1-5
Efter lidt skepsis omkring kæmpen Igor, så er jeg faktisk helt solgt nu. Den blide kæmpe som bærer Zlata ind på scenen er så sødt og eventyrligt og den Disney-inspirerede ballade vil appellere til alle aldre. Gimmicken med Igor er en lille del af showet i modsætning til mange andre landes shows, så det burde ikke trække ned hos juryen.
En rigtig flot og stærk stemme og et godt bud på en af Emmelies store konkurrenter.

23.ITALIEN 1-5
Endnu en af mine favoritter. En flot, sofistikeret performance og en dejlig italiensksproget sang, som imodsætning til mange af de gimmick-fyldte performances virkelig fremstår som stilfuldt og afslappet. Marco er en meget nærværende sanger med en lidt skæv og finurlig stil. Tror L’essenziale bliver et hit hos juryen og ligesom Raphael Gualazzi også scorer pænt hos seerne.

24.NORGE 6-10
Moderne og stilfuldt. Er ikke sikker på at hun vil komme helt så højt som bookmakerne forudsiger.
Vokalen var mindre sikker igår end normalt. Men mon ikke den falder i god jord hus bookmakerne.
Et nummer i samme genre som Euphoria, men den har mindre wow-faktor og måske en lidt mindre målgruppe.

25.GEORGIEN 6-10
Årets storladne kærlighedsduet. Storslået og iørefaldende G:son melodi med årets værste tekst og frygtelig accent. I pressecentret har den lige indtaget 1. pladsen foran Danmark, men tror ´”kun” det bliver til en af de lavere Top 10 pladser.

26.IRLAND 16-20
Et af årets bedste uptempo clubhit. Meget appellerende for en del af de mandlige seerne, som under generalprøverne har været meget begejstrede 😉 Ikke en vinder, men med den sene start kommer den nok op i den bedste halvdel.

Advertisement

Mic’s bud på finalen

Mit bud på en grupperet rækkefølge. Som en god patriot har jeg selvfølgelig Danmark på førstepladsen, men som tiden går tror jeg mindre og mindre på det. Måske er jeg bare vandt til at blive skuffet på trods af gode bookmaker odds.

Læs også Mette’s bud på finalen!

1-5
1. Danmark
2. Ukraine
3. Azerbaijan
4. Holland
5. Grækenland

6-10
Norge
Rumænien
Island
Rusland
Tyskland

11-15
Italien
Finland
United Kingdom
Sverige
Malta

16-20
Hviderusland
Irland
Moldova
Spanien
Estland

20+
Ungarn
Frankrig
Georgien
Litauen
Belgien
Armenien

1. Frankrig
Rocket indslag uden mange chancer. Amandine’s stil tror jeg ikke appellerer til hverken jury eller seere.

2. Litauen
Endnu et lidt rocket indslag uden chancer.

3. Moldova
Flot sang og flot show. Tror dog ikke seere vil kunne lide den. Det er den type sang der skal høres en del gange før den bider sig fast. Juryen vil nok holde den over vandskorpen.

4. Finland
Peppet og op-tempo sang med en energi-bombe i front. Juryen vil dog nok ikke tildele den mange point. Eneste egentlige konkurrent til denne sang er Tyskland

5. Spanien
En udmærket sang, dog uden de store chancer.

6. Belgien
Jeg tror ikke rigtigt på den her. Sangeren virker forvirret og er efter sigende også blevet forkølet.

7. Estland
Desværre for Estland er der rigigt mange flotte (og mindre flotte) ballader med i år. Den her mangler noget der får den til at skille sig ud, den kører efter den samme skabelon som er blevet brugt siden 70erne.

8. Hviderusland
Kedeligt. Belastende. Irriterende.

9. Malta
Dette bidrag spås ikke mange chancer blandt fans. Det er jeg nu ikke så sikker på, det er ikke en decideret vinder, men jeg tror den vil overraske positivt. Om ikke andet tror jeg juryen vil kunne lide dette bidrag.

10. Rusland
Et fladt og kedeligt bidrag fra Rusland som gentager stort set det samme budskab som altid fra den side.

11. Tyskland
Den her skal nok blive et hit henover sommeren. Jeg tror ikke den kommer til at kunne blande sig i toppen, men det er heller ikke nødvendigt når man kun er med for den gratis omtale.

12. Armenien
Puddel rock når det er værst. Ufatteligt at den kunne snuppe pladsen i finalen fra Albanien. Jeg tror stadig ikke på at de kan gøre sig forhåbninger om andet end at deltage.

13. Holland
Jury godte. Jeg tror ikke den har så bred appel blandt seerne som mange andre fans frygter. Den skal nok klare sig rigtigt godt, men jeg tror den mangler det sidste for kunne vinde. Anouk har hele ugen set mildest talt uengageret ud.

14. Rumænien
Min respekt for Cesar vokser jo mere jeg følger ham. Det er et teknisk svært stykke arbejde  han leverer. Den eneste anke jeg egentlig har tilbage er at hvis han selv mener at Dracula er en cliche og han helst ikke vil sammenlignes, hvorfor faen er hans show så gennemsyret af vampyr undertoner? Røde farver, en kappe/kjole og røde djævle-dansere? Den er mærkelig og unik på samme tid.

15. United Kingdom
Bonnie virker træt. Hun skal nok få stemmer fordi hun er den legende hun er, men ret meget mere bliver det nok ikke til. Den er på ingen måde en favorit til at vinde, på trods af at fans her i Malmø er helt grassat vilde med den, jeg vil kalde det “Bonnie effekten”.

16. Sverige
En svær sang at synge med på. Danse-showet omkring Robin ødelægger den lidt for mig. Det er rodet og meningsløst og Robin er svær at følge da alle på scenen er ens klædt.

17. Ungarn
En overraskende finale deltager. Jeg tror ikke på den har mere damp end til det.

18. Danmark
Ifølge bookmakerne er Danmark kæmpe favorit. Men bookmakere kan man ikke stole på. Der er ingen tvivl om at Emmelie leverer, også i aften, hun har været meget stabil i alle de prøver vi har set. Top 5 som minimum, men jeg er ikke helt overbevist om at vi kan vinde. Slet ikke med Azerbaijan, Ukraine og Norge alle sammen på scenen efter Emmelie. Vi håber på en sejr!

19. Island
Eythor er, som Emmelie, en kunstner der leverer hver gang. Stærk performance og går på lige efter Danmark. Balladen er på islandsk, hvilket nok vil koble nogle seere af. Juryen elsker uden tvivl dette bidrag, men det bliver nok til en placering lige uden for top 5.

20. Azerbaijan
Pengemænd har endnu en gang gjort det muligt for Azerbaijan at stille med et bidrag der lefler for alle de stemmeberettigede grupper. Spørgsmålet er vel mest hvor meget de kan få ud af nabostemmer, når nu der både er Rusland og Ukraine i samme blok der skal have stemmer. Hvis en i den blok vinder tror jeg mere på Ukraine. Top 5 som sædvanligt, men jeg tror at Azerbaijan’s bidrag i år mangler den sidste lille del for at kunne gå hele vejen.

21. Grækenland
En dark horse til sejr? Ingen Balkan lande tilbage i konkurrencen, så der er kun en at stemme på for dem, hvis de går op i hvor bidraget kommer fra mere end bidragets kvalitet. Selve sangen er ikke en værdig vinder efter min mening. Det er fint nok at stille med en protestsang, men heller ikke mere end det, nu har vi hørt at i har det hårdt, fair nok, kom videre.

22. Ukraine
Efter min mening den største konkurrent til Emmelie. Går på som nummer 22, med kun Norge som seriøs konkurrent efter. Det kunne godt se ud til at vi skal til Ukraine næste år.

23. Italien
Endnu en gang stiller Italen med et flot kunstnerisk bidrag. Jeg tror ikke på at de igen kan lande i top 5, i hvert fald ikke med dette bidrag. En top 10 placering er mit gæt.

24. Norge
Der er bred enighed blandt fans om at dette bridrag nok er lidt for moderne til mange seere. Det er jeg ikke sikker på, hvis den argumentation holdt så ville Loreen aldrig have vundet. Jeg tror dog ikke på at frøken Berger er så stor en konkurrent til Emmelie som bookmakerne vil have os til at tro. En placering lige uden for top 5 hende, outside chance for at tage sejren.

25. Georgien
Sceneshowet virker forfærdeligt konstrueret og teksten lyder som om den er blevet oversat af en sjette klasse eller eventuelt skrevet af en elev i sjette klasse. Ufatteligt elendigt.

26. Irland
Et show og en sang der appellerer til en helt speciel gruppe mennesker. Det er nok bare desværre langt fra nok til at kunne gøre sig gældende. Den skal nok blive spillet på Europa’s dansegulve henover sommeren dog, den gør sig godt til dans og fest tror jeg.

Advertisement

Kan du forudsige vinderen?

I dag fik vi afsløret rækkefølgen på afgivelsen af stemmer. Den er baseret på juryens stemmer fra i går og er af EBU blevet tilrettelagt med henblik på at bevare stemningen til det sidste.

Det har sat gang i adskillige spekulationer om, hvorvidt vinderen kan afsløres udfra denne rækkefølge – baseret på det vi ved om landenes normale stemmemønster. Sidste år, hvor svenske Loreen vandt, skulle en del nordiske lande stemme i slutningen af showet ? I år er en del østeuropæiske lande sat til at stemme i slutningen. Det er af nogen blevet analyset til at pege imod en æsteuropæisk vinder, f.eks. Ukaine.

Vi håber på sejr til Emmelie. Om den bliver stor eller lille er uden betydning og om spændingen varer ved igennem hele afstemningen mindre vigtigt 🙂

Her er rækkefølgen (navnet i parentes er personen, der oplæser stemmerne)

1. San Marino (John Kennedy O’Connor)
2. Sverige (Yohio)
3. Albanien (Andri Xhahu)
4. Holland (Cornald Maas)
5. Østrig (Kati Bellowitsch)
6. Storbritanien (Scott Mills)
7. Israel (Ofer Nachshon)
8. Serbien (Maja Nikolic)
9. Ukraine (Matias)
10. Ungarn (Éva Novodomszky)
11. Rumænien (Sonia Argint)
12. Moldova (Olivia Furtuna)
13. Azerbaijan (Tamilla Shirinova)
14. Norge (Tooji)
15. Armenien (Andre)
16. Italien (Federica Gentile)
17. Finland (Kristiina Wheeler)
18. Spanien (Inés Paz)
19. Hviderusland (Darya Domracheva)
20. Letland (Anmary)
21. Bulgarien (Joana Dragneva)
22. Belgien (Barbara Louys)
23. Rusland (Alsou)
24. Malta (Emma Hickey)
25. Estland (Rolf Roosalu)
26. Tyskland (Lena)
27. Island (Maria Sigrun Hilmarsdottir)
28. Frankrig (Marine Vignes)
29. Grækenland (Andriana Magania)
30. Irland (Nicky Byrne)
31. Danmark (Sofie Lassen-Kalhke)
32. Montenegro (Ivana Sebek)
33. Slovenien (Andrea F)
34. Georgien (Liza Tsiklauri)
35. F.Y.R. Makedonien (Dimitar Atanasovski)
36. Cypern (Loukas Hamatsos)
37. Kroatien (Uršula Tolj)
38. Schweiz (Mélanie Freymond)
39. Litauen (Ignas Krupavicius)

Advertisement

Danmark får start nummer 18 i finalen

Torsdag aften løb den 2. semifinale over skærmen fra Malmø arena. Endnu et flot show fra SVT’s side og 10 glade “vindere”. Der var igen plads til et par overraskelser. Den første finalist, der blev udråbt var ungarske ByeAlex og sangen ‘Kedvesem’, som har haft en del (bl.a. danske) fans her i Malmø. Det var dog de færreste, som regnede med, at det var nok til en finaleplads til den meget unikke og lidt skæve sang.Armeniens sang ‘Lonely planet’, som af de fleste blev betragtet som en sikker bundkandidat, gav på trods af en del protester i salen,  Armenien sin 5. finaleplads af 6 mulige – kun Emmy, som i 2011 sang “Boom Boom”, har til dato misset kvalifikation.
Netop kvalifikationsstatistikken er faktisk relevant at inddrage her. For hvis man havde set bort fra sangenes kvalitet, startlodtrækning samt hvilke lande der kunne stemme i hvilken semifinale, ja så kunne du faktisk gættet fået 8 ud af 10 lande rigtigt i denne semifinale. Det er én mindre end hvad vi her på Team G.E.E. præsterede ;-)2 andre statistiske hændelser skal desuden nævnes her. Det er første gang siden 2009, at ALLE nordiske lande er repræsenteret i finalen og (måske medvirkende hertil) så er hele ex-jugolslavien sendt hjem til tabernes halvø. De eneste repæsentanter for Balkan er Rumænien og Grækenland.Som noget nyt i år, så har det været op til SVT at bestemme rækkefølgen i finalen og efter at deltagerne på vinderpressemøderne har trukket en plads i enten første eller anden halvdel af af showet.

01. Frankrig
02. Litauen
03. Moldova
04. Finland
05. Spanien
06. Belgien
07. Estland
08. Hviderusland
09. Malta
10. Rusland
11. Tyskland
12. Armenien
13. Holland
14. Rumænien
15. Storbritanien
16. Sverige
17. Ungarn
18. Danmark
19. Island
20. Azerbaijan
21. Grækenland
22. Ukraine
23. Italien
24. Norge
25. Georgien
26. Irland

Herunder billeder fra pressemødet:

Advertisement

Loreen tabt under pauseshow

Fredag aften var der også for offentligheden premiere på finalen i Eurovision Song Contest.
Under den efterfølgende pauseunderholdning, hvor Loreen sang 3 sange skete der en fejl i koreografien, som godt kunne have fået alvorlige konsekvenser for den populære sangerinde og Eurovisionvinder.
Undervejs i ‘My heart is refusing me’ kom der sortklædte mænd ned fra loftet og løftede nogle af danserne med op. Loreen skulle såvidt vides også være hejst helt op, men blev af uvisse årsager tabt på vej op – et par meter over scenen. Blandt publikum afstedkom dette et kollektivt gisp og en efterfølgende summen om, hvad der egentlig var sket…Loreen tacklede situatíonen yderst professionelt og fortsatte sin performance, uden at lade sig gå på at det, der nok må have været en noget chokerende oplevelse.
Spørgsmålet er nu om SVT vælger at ændre i koregrafien til imorgen eller vælger at håbe på, at 3. rehearsal løser problemet.Herunder billede fra showet. (Taget med mobiltelefon)

Advertisement

Da Malmø Arena Security tabte sutten

Når et arrangement så stort som Eurovision løber af stabelen, sker det at der foretages ændringer i procedurerne for hvordan ting forgår. Det er rimeligt at antage at man tilretter sine procedurer når man ser at en given ting kan gøres bedre, smartere eller hurtigere.

Da Eurovision var i Oslo i 2010 var vi offer for en decideret inkompetent sikkerhedsprocedure, der gik ud på at alle skulle have deres taske gennemrodet inden de fik lov at komme ind til prøverne. Til de rent faktiske semifinaler og finalen blev alle kropsvisiteret, en teknik der ikke har været effektiv siden Harald Blåtand var en lille purk på heden i Jylland. Og slet ikke på den måde norske politifolk udfører den på; jeg mistænker dem for kun at have set træningsvideoer hvor Peter Plys var instruktør. Hvis man havde et våben gemt et af “de farlige steder” ville norsk politi aldrig have fundet det, det var meget børnevenlig sikkerhed.

I Sverige har man valgt at favne teknologien og indført metaldetektorer og et røntgen apparat til scanning af tasker, jakker og andet stads. Man har valgt at kopiere den Amerikanske model for flysikkerhed, så ingen væsker tilladt, men sprængstoffer i sig selv er ikke et problem. Jeg har for eksempel haft en lighter i lommen hele ugen, uden på noget tidspunkt at blive antastet på den baggrund. Det er ok, jeg skal nok lade være med at sprænge Malmø Arena i luften med min engangslighter. Jeg tror ikke engang den virker, jeg har intet at bruge den til, den er bare en af de ting jeg altid har i lommen.

Her i Malmø har de, udover væsker som skal hældes ud uden diskussion, en hel liste af ting som man ikke må have på sin person når man træder gennem deres metaldetektor. Listen er ikke skrevet ned nogen steder og skifter fra dag til dag. De første par dage var det en ganske kort liste, telefoner, briller og andet gods af støbejern måtte man pænt smide i en bakke så de kunne beglo dem i røntgenapparatet. Som dagene er gået er der kommet ting til, jeg antager på baggrund af erfaringer fra tidligere dage. I et par dage har der været fokus på bælter, som skulle tages af. Det er nu drevet over, og vi behøver ikke længere hinke gennem detektoren med den ene hånd i et fast greb om buksen.
En anden sikkerhedsansat var meget opsat på at vi skulle tage ringe og halskæder af, på trods af at det skilt vi har fået udleveret som ID kort sidder fast i en strop med to store metalspænder, hvis vægt langt overstiger alt andet metal jeg har på min krop på et hvilket som helst tidspunkt, ikke må tages af ved samme lejlighed. Men man vænner sig til det og ruller lidt med øjnene. Man lærer også hurtigt at få smidt sit grej i en bakke og kylet den gennem scanneren mens man selv hopper gennem detektoren.

Det er dog en anden sag når 11000 mennesker, der ikke har haft en uge til at vænne sig til tåbelige og tilfældige regler omkring detektorens brug, skal sluses ind til en forestilling. Til semifinale 1 i tirsdags gik det overraskende fint og flydende. Fem- seks slanger af menesker stod i kø helt nede fra den nærliggende Hyllie station, men sikkerhedspersonalet arbejdede hurtigt og effektivt. Der stod folk klar til at briefe de mange gæster om hvad de skulle placere i de forskellige bakker, og i det hele taget gøre sikkerhedstjekket til et nødvendigt men udholdeligt onde. Jeg var imponeret; det gik meget bedre end i Oslo.

Efter den oplevelse tænkte jeg at det nok næppe kunne gå galt til torsdagens semifinale 2. Alt gik jo som smurt, alle var glade. Der var endda ansatte hvis eneste formål var at holde en god og glad stemning blandt de ventende besøgende.

Men et eller andet sted, på et kontor fuldstændigt afkoblet fra den virkelige verden sidder der et menneske og tager beslutninger. Og beslutningen til torsdagens semi 2 var at der nu kun skulle være to metal detektorer til det samme antal mennesker (der var noget der lignede 6 eller 8 til tirsdag). De andre køer skulle serviceres af manuelle tjek. En absolut idiotisk beslutning der gjorde at en tredjedel af de besøgende ikke kunne overholde kravet om at være på plads 30 minutter inden showstart.
Ikke nok med det, så var det også blevet besluttet at kameraer ikke måtte tages med ind. Telefoner var ok, telefoner med blitz var også ok. Men hvis man ikke kan bruge sit kamera til at ringe op fra, så var det farligt. Jeg blev stillet i et lille aflukke sammen med en anden flok, for at blive eskorteret til garderobe funktionen hvor vi så skulle tvinges til at tjekke vores kamera ind (for free of course).
Da guiden ankom og begyndte sit eskorte arbejde gik hun så  hurtigt at halvdelen af min lille gruppe hurtigt mistede hende af syne. Vi kom gennem billet tjek og ind i hallen, stadig ingen guide, og kunne i princippet have gået ind i salen og sat os på vores plads. Og som ekstra bonus havde ingen af os været gennem metaldetektoren eller havde fået vores taske set igennem. Så tip til vordende ballademagere: tag et kamera med til arrangementet.

Advertisement

Live! Finalen – 1. generalprøve

Vi sidder igen klar i pressecentret og blogger fra første generalprøve på finalen. Showet starter med en video, der bl.a. viser Øresundsbroen.
Herefter får vi et kor på scenen som sammen med Avicii fremfører sangen ‘We write the story’. Undervejs i sangen får vi deltagerne ind på scenen. Hvert artist kommer ind sammen med en flagbærer via den bro, som Loreen forleden af benyttede til at komme ind til scenen. Det kunne godt minde om den olympiske åbningsceremoni.

Petra byder velkommen… med curlere i pandehåret 😉 Vi har haft tekniske problemer og en pause på ca. 5 minutter, inden Frankrig er kommet i gang.

FRANKRIG En fin og meget sexet performance, god vokal, men det er som om omgivelserne er forkerte. Der er masser af rock n’ roll / Courtney Love over hendes stil, og det er som om både kjolen og setup’et er for fint til hende.

LITAUEN Andrius ser MEGET træt ud og ret udtryksløs på grænsen til opgivende ud. Ingen smil og en lidt slidt vokal.

MOLDOVA Endnu en flot performance fra Aliona. Effekterne med kjolen er simpelthen fantastiske. En af årets bedste sceneshows. Stor vokal levering. Har endnu ikke hørt Aliona have en dårlig dag. Er bange for at lodtrækningen har elimineret hendes chancer, men stadig en af mine favoritter. Hun synger uden styling og i en brun striktrøje udenpå kjolen.

FINLAND Endnu en charmerende og karismatisk performance fra Krista, som virkelig har imponeret her i Malmø. Alt fungerer perfekt. Men lodtrækningen med alle favoritterne i 2. halvdel vil nok desværre sende Finland udenfor Top 10.

SPANIEN En fin performance. Dejlig og afslappet optræden og første men bestemt ikke sidste gang vi får bare tæer at se i finalen. Smuk start med sækkepibe. Tror desværre Spanien drukner i mængden af ballader.

BELGIEN Roberto bærer et stort halstørklæde og ser meget slidt ud. Men fin vokal og ikke meget andet at bemærke. Tror Belgien kommer til at kæmpe i bundstriden.

ESTLAND En tidsløs og klassisk ballade, der overskygger både Belgien og Spanien før den. Birgit er en dygtig og indlevende sangerinde, der virkelig løfter sangen. Visuelt rigtig flot med tøris og den sort/hvis start og en unik sang – lidt i samme stil som Kuula fra 2012.

BELARUS Som i semifinalen – en fin vokal og et appellerende sceneshow. Intet nyskabende, men en glad og catchy sommersang, der er fremført efter bedste græske/tyrkiske Eurovision-opskrift. Kommer nok ca. til at slutte som Grækenland 2012.

MALTA Gianluca i sit almindelig tøj (på trods af at det er en “dress rehersal”). Han ser ligesom mange af de andre deltagere ud til at have festet igennem i går aftes og har vist heller ikke været forbi makeup’en inden han skulle på scenen. Ikke helt så energisk som igår, men det lægger nok også en dæmper på, når man ikke har et publikum foran sig.

RUSLAND Endnu en deltager, som ikke tager ordet “dress rehearsal” bogstaveligt og synger i en grå kjole og med sit badge om halsen. Hun ser lidt træt og opgivende ud og virker osm om hun bare helst vil have denne prøve overstået. Vokalt langt fra henses bedste. På trods af den tidlige start, så tror jeg nok Rusland skal klar sig pænt og et sted omkring 5-10 pladsen.

ARMENIEN Jeg kan ikke sige noget positivt om Armenien og det er stadig en gåde for mig, hvordan den kom videre. Trods alt virker Dorians en smule mere engagerede end ved semifinalens generalprøver. En sang med samme tema som Ukraines ‘Sweet people’, som også overraskede mig ved at komme ignnem og slutte pænt. Måske sker det samme for Dorians og årets enlige rocksang. Gætter på en 15-20 plads pga. blokstemmer.

Linda Woodruff er tilbage med endnu en udsendelse og herefter får vi Petra på scenen i en lyserød top og hvad, der ligner grå joggingbukser. Det er efterhånden blevet svært at høre lyden fra prøven, idet storskærmen i presseområdet er et par sekunder foran det tv, som vi ser på og at der inde på den anden side et forhæng er stemmeopvarmning i gang. Det hele svømmer sammen til en monotom masse i øjeblikket.

HOLLAND Meget simpel performance fra Anouk, der virkelig skiller sig ud. Sandsynlig juryfavorit og hvis tv-seerne også bliver fanget af Anouks flotte bidrag, så kunne det her godt blive en af Emmelie store konkurrenter.

RUMÆNIEN Cezar er idag et (ektra) sjovt syn, idet han har valgt at tage en t-shirt inden under sin sorte glitter vampyr-frakke og bukser i stedet for den “kjole” han bar i går aftes. Imponerende vokal, men også en sang, der skiller vandene, hvilket nok sender ham et godt stykke udenfor Top 10 – også starten taget i betragtning.

UK En stor kontrast til Rumænien, hvilket er godt for Bonnie. Hun starter (som hun har gjort det hele ugen) usikkert ud og tilsætter lidt for meget vibrato.

SVERIGE En af de svageste performances jeg endnu har set fra Robin. Vokalt fint, men hans smittende glæde, entusiasme og kameratække er helt væk. Han kigger ikke i kameraet på de rigtige tidspunkter. Koreografien er rodet og danserne har stadig problemer med at at udføre rutinerne uden at det ser kluntet ud. Hvis der ikke sker forbedringer, ender Sverige et godt stykke udenfor Top 10

UNGARN Ingen forandringer her. Fin performance og måske er det bare min manglende hipster-forståelse, der får mig til at efterlyse lidt mere indlevelse og kamerafokus.

DANMARK Endnu en perfekt performance fra Emmelie. Vi har faktisk ikke set hende levere end i Malmø. Scenen er virkelig flot på tv. Favoritværdigheden er fortjent!

ISLAND
Igen en smuk performance og et bidrag, der godt kunne blande sig i Toppen. Tror ikke Top 10 er udenfor rækkevidde.

GRÆKENLAND
Er meget populære i pressecentret og i arenaen. Skal man gå udfra publikums reaktion i semifinalen, så bliver det endnu en Top 10 til Grækenland. Underholdende, energisk og god vokal.

UKRAINE
Hverken Zlata eller Igor er stylet til dagens første prøve, hvilket ødelægger helhedsindtrykket lidt. Zlata i rullekrave 🙂 Vokalt giver hun endnu en fejlfri performance.

ITALIEN
Marco er i dag i turkis/søblåt jakkesæt, men hans frisure ser en smule pjusket ud 😉
Ingen problemer vokalt og en sang, der skiller sig ud. Meget sofistikeret og stilfuldt tilsat Marcos finurlige stil. En Top-5 sang og en stærk konkurrent til Emmelie.

NORGE
Margaret har heller ikke finaledress på, men en t-shirt med bananer, en plysset striktrøje og et par jeans 🙂 Vokalt er hun ikke helt oppe i gear. Hun virker heller ikke så engageret som normalt, men jeg er overbevist om at hun er tilbage i sædvanlig stil til juryprøven.
Norge med start nr. 24 bliver farlige!

GEORGIEN
Også Georgien er i deres normale tøj. Vokalt er det en meget stærk performance. Men selve sceneshowet virker unaturligt og konstrueret – på samme måde som duoens forsøg på at synge på engelsk… Smiler stadig over formuleringen “Feels like I’m flying Like if I had wings”.
Bookmakerne har den nok lidt højere, end jeg ville gætte på men stadig en sikker Top 10.

IRLAND
Ryan ligner også en, der har været på Euroclub i nat, men giver en fin performance. Men en start som nummer 26 af 26, så slutter Irland nok omkring Top 10 eller lidt under, men sceneshowet er måske ikke for alle tv-seere. Som en fan så smukt formulerede det, så kender Ryan vist sin målgruppe…. 😉

Så er det slut på de 26 sange, hvorefter Loreen underholder og vi vil forlade generalprøven nu, for at kunne nå at blive klar til juryfinalen i aften kl. 21.00.

Du får vores bud på finalens resultat imorgen.

God aften 🙂

 

Advertisement
Translate »