GEE-panelet 2022 | Fra venstre: Riikka, Simon, Mette, Daniel, Silje, Mads, Morten, Mila og Michael | Foto: DR/GEE
Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 5. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 5, Josie & Jackog “Let me go”.
Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 9 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2022). Vi offentliggør panelets gennemsnit samt de enkelte medlemmers guld, sølv og bronze-medaljer.
Josie Elinor & Jack Warren – Let me go
Gennemsnit: 6,11
Mads
–
–
I Good Evening Europes reaktionsvideo, som vi optog lige da sangene udkom, fik jeg kaldt Let Me Go for “Bamse og Kylling-musik”. Jeg får stadig den vibe, af Aske og Luna der sidder ved et bål og synger om aftenens nydning, mens Askes guitar plimrer afsted. Og altså – hvem kan ikke lide Bamse og Kylling? Når det så er sagt, så er dette stadig en af de to sange, som er nydelig at lytte til, men som jeg simpelthen ikke kan huske melodien til, selvom jeg efterhånden har hørt den nogle gange. Det er et skidt tegn.
Daniel
Det er svært at komme udenom den åbenlyse Ben & Tan sammenlignIng, men jeg tror primært det er fans, som tænker i den bane, ikke seerne.
Jeg tror “Let me Go” rammer relativt bredt aldersmæssigt, men Meget afhænger af staging og live OPTRÆDEN. Det kan dog blive svært at skille sig ud og blive husket blandt nogle bidrag med mere power.
Mette
Mand og kvinde sammen, samme kombi der gav Ben & Tan sejren i 2020. Det er endda Ben selv, der har indsunget den mandlige del af demoen til denne sang, og den har da også nogle kvaliteter. Jeg mangler noget progression i omkvædet til at løfte den, og selv om jeg godt kan høre at den kan noget er den nok lidt for forglemmelig til at gøre sig gældende.
GEE-panelet 2022 | Fra venstre: Riikka, Simon, Mette, Daniel, Silje, Mads, Morten, Mila og Michael | Foto: DR/GEE
Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 5. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 4, Fuld Effektog “Rave med de hårde drenge”.
Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 9 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2022). Vi offentliggør panelets gennemsnit samt de enkelte medlemmers guld, sølv og bronze-medaljer.
Fuld Effekt– Rave med de hårde drenge
Gennemsnit: 8,44
Silje
Mette Michael Mila
Daniel Mads Morten
Under normale omstændigheder ville jeg slukke for det her med det samme. Jeg er ikke en af de hårde drenge, og det har jeg det helt fint med. Men jeg knuselsker, at der er plads til det her i Melodi Grand Prix-sammenhænge, og da vi alligevel ikke kommer til at gøre en forskel til Eurovision i år, håber jeg faktisk, vi sender de her drenge til Eurovision. Vi kan lige så godt have en fest.
Daniel
“Hold nu kæft, mor, bare fordi han er i fængsel”. Så er vi i gang! Kontrasten til ”En skønne dag” kunne ikke være større, og hr. og fru kakkelbord vil uden tvivl få både kaffen og citronmånen galt i halsen, når Fuld Effekt indtager scenen med ord som hård slæde, bimmer, basarm og forsæde til sex 😉 Men jeg er VILD med det og sender en kærlig tanke til DR for diversiteten i DMGP i år. Jeg håber Danskerne tager chancen og sender noget helt nyt og autentisk til Eurovision!
Teksten er både humoristisk og spot on (kender vi ikke alle typen?) og jeg har høje forventninger til Fuld Effekts live optræden i Boxen. Udlandet har også fået øjnene op for Fuld Effekt, og jeg tror faktisk Danmark er relativt sikre på en finaleplads, hvis vi vælger “Rave med de hårde drenge”.
Mette
Jeg har aldrig hørt noget som det her nummer i DMGP. Jeg er så heller ikke til dakkedak i hverdagen, men jeg har faktisk taget mig selv i at smile og vippe med foden, når jeg har hørt Fuld Effekt give den gas. Jeg er sikker på at Boxen får en fest, og skulle den have fanget tilstrækkelig mange mennesker er den også en outsider til top 3. Men jeg tror ikke vi får den som vinder, selv om det kunne være et noget anderledes indslag end det Danmark plejer at sende til ESC.
Uuden Musiikin Kilpailu 2022 blev afholdt i Logomo Arena i Turku i Finland med 7 artister, herunder det verdenskendte rockband The Rasmus, som levede op til bookmaker favoritværdigheden og vandt en overbevisende sejr.
YLE bød på en underholdende aften med flere stærke bud på en vindersang og en lang række visuelt vellykkede shows.
Værter på showet var Paula Vesala og Miisa Rotola Pukkila og vinderen blev fundet i en kombination af seer- og international juryafstemning.
I seerafstemningen udgjorde sms-, telefon- og app stemmer 75%, mens syv internationale jurygrupper stod for de sidste 25%. De internationale juryer kom fra Azerbaijan, Belgien, Spanien, Italien, Norge, Tyskland, and Tjekkiet og i hvert land sad 5 musikprofessionelle.
Efter juryen havde afgivet sine stemmer, var det The Rasmus, Bess og Cyan Kicks, som havde lagt sig i front. Seerne var enige i juryens vinder og gav The Rasmus 90 point mere end nærmeste konkurrent, som var Cyan Kicks.
foto: Riikka Jääskä
Uuden Musiikin Kilpailu 2022
The Rasmus – “Jezebel” (68+242 = 310 p)
Cyan Kicks – “Hurricane” (52+169 = 221 p)
Bess – “Ram pam pam” (56+148 = 204 p)
Olivera – “Thank God I’m an Atheist” (46+121 = 167 p)
Lørdag aften var det endnu en gang tid til delfinale i Melodifestivalen, denne gang den fjerde og sidste inden næste uges “Andra ch..” øøh… semifinale!. Feltet indeholdt bl.a. Anna Bergendahl for fjerde gang i Mello, tidligere ESC-deltager for Sverige i 2010 (og den seneste svensker, der røg ud i semifinalen) og Klara Hammarström for tredje Mello i træk.
Første afstemningsrunde sendte netop Klara Hammarström og sangen “Run To The Hills” direkte til finalen, som også kollega Mads havde gættet på.
Klara Hammarström. Foto: Annika Berglund
Herefter skulle vi ud i anden afstemningsrunde, hvor Anna Bergendahl længe førte afstemningen, men i midten af afstemningen kom MEDINA op på siden af hende. Det endte med at være MEDINA og sangen “In I Dimman” der tog den anden finaleplads med 84 points, mens Anna Bergendahl måtte nøjes med 73 points og dermed følger Lillasyster med 65 points i semifinalen næste lørdag for at kæmpe om en finaleplads.
GEE-panelet 2022 | Fra venstre: Riikka, Simon, Mette, Daniel, Silje, Mads, Morten, Mila og Michael | Foto: DR/GEE
Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 5. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 3, Der Var Engang og “En skønne dag”.
Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 9 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2022). Vi offentliggør panelets gennemsnit samt de enkelte medlemmers guld, sølv og bronze-medaljer.
Der Var Engang – “En Skønne Dag”
Gennemsnit: 3,56
Emma og Far Pi har gang i et super sympatisk projekt, som jeg virkelig, virkelig gerne ville holde af. Det gør jeg sådan set også – men sangen er, for mig, lidt en vuggevise som ikke for alvor vil mig noget. Derfor stiller jeg lige min ros til projektet på pause og håber, at de vender tilbage med noget bedre.
Daniel
Et dejligt gensyn med skønne Emma Pi fra MGP, som går på scenen med sin far. “En skønne dag” er en fin lille, drømmende sang, som helt sikkert vil have et publikum. Dog tror jeg ikke den rammer bredt nok eller har tilstrækkelig “instant effect” til at gøre sig gældende i toppen af feltet. Jeg vil lave den samme kobling som flere andre fans og sammenligne “En skønne dag” med Emil’s Top 3-bidrag i 2020. med en stærk og ærlig levering kan det ikke udelukkes at Emma og Rasmus kan lave en “Emil”, men jeg tror dog afstemningsformen med app-stemmer og 100% seerafgørelse gør det svært.
Mette
Jeg har kaldt det “meget stille pop” i vores reaktionsvideo, og det er nok den bedste betegnelse. Far og datter rundt om et bål med en guitar i en fin lille sang, som ikke gør nogen fortræd men nok heller ikke vil betage voldsomt mange. Nu skal jeg passe på med at underkende denne type sang, for samme type sang fik Emil i superfinalen i 2020 – men det var med en jury der udvalgte top 3. Jeg tror ikke på, at publikum vil blive betaget nok af denne sang til at sende den til tops
Der er i denne uge masser af liv og stemning i Herning, inden vi om en uge skal kåre vinderen af Dansk Melodi Grand Prix 2022. I aften er Jyske Bank Boxen vært for børnenes totalt udsolgte MGP 2022-show, som går i luften kl. 19.00.
Allerede igår eftermiddags kunne interesserede få et første kig til showet, for ulig Dansk Melodi Grand Prix så afholder man nemlig stadig en generalprøve med offentlig adgang og salg af billetter i børnenes MGP.
Ved gårsdagens generalprøve fik vi også et kig til årets scene, som begge shows benytter sig af. Der er tale om den scene, som blev bygget til DMGP i Royal Arena i 2020, der jo som bekendt blev afholdt med tomme stole.
Du kan se en række billeder fra Instagram posts med billeder fra Jyske Bank Boxen i Herning herunder.
Følg med på DR1 kl. 19.00, når vi kårer vinderen af MGP 2022.
Vinderne af Norsk Melodi Grand Prix 2019 og seernes favorit i Eurovision samme år, KEiiNO, er i øjeblikket på tour i Australien, hvor de i går lagde vejen forbi den lokale udvælgelse Eurovision: Australia Decides 2022 på Guldkysten.
Før afstemningen gik i gang, optrådte KEiiNO med deres egen version af australske Kylie Minogue’s hit “On a Night Like This” tilsat samisk joik og australsk didjeridu. Hør deres live version øverst i artiklen.
Her til formiddag europæisk tid var det landet “down under”, der for tredje gang afholdt deres nationale finale “Australia Decides” for at finde landets repræsentant til årets Eurovision Song Contest i Torino. 11 sange var med i konkurrencen, heriblandt Eurovision-deltageren fra 2017, Isaiah Firebrace, og finalisten fra 2020’s Australia Decides, Jaguar Jonze.
Vinderen blev dog forhåndsfavoritten Sheldon Riley med sangen “Not The Same”, som efter en tæt dyst med andenpladsen Voyager og tredjepladsen Jaguar Jonze vandt retten til at repræsentere Australien. En meget følelsesladet Sheldon Riley kom igennem sin vinderoptræden efterfølgende, og skal nu være Australiens syvende deltager ved et Eurovision.
Resultatet fra Australia Decides:
1: Sheldon Riley – “Not The Same”(100 points)
2: Voyager – “Dreamer” (97 points)
3: Jaguar Jonze – “Little Fires” (91 points)
4: Charley – “I Suck At Being Lonely” (63 Points)
5: G-Nat!on – “Bite Me” (56 points)
6: Paulini – “We Are One” (52 points)
7: Andrew Lambrou – “Electrify” (51 points)
8: Jude York – “I Won’t Need to Dream” (47 points)
Hvilket dejligt drama vi endelig fik under pointafgivningen i Semifinale 3, nu når SVT havde lavet det om. Længe så det ud til at Lisa Miskovsky skulle tage finale pladsen, men den sidste jury havde hende på en af de nederste pladser, så det blev i stedet Faith Kamenbo som meget overraskende tog finalepladsen sammen med Anders Bagge, der havde fået flest stemmer. Lisa får i stedet en ekstra chance sammen med Cacci Opeia.
Nu er det tid til årets sidste delfinale, så lad os møde deltagerne.
1. Higher Power Anna Bergendahl Sangskrivere: Anna Bergendahl, Thomas G:son, Bobby Ljunggren, Erik Bernholm
Anna blev kendt da hun som 16-årig blev nummer 5 i Idol 2008. To år efter deltog hun i Melodifestivalen, hvor hun vandt de svenske seers hjerter med sangen “This Is My Life”, der dog kun blev nummer 11 til semifinalen i Oslo, og stadigvæk er det eneste svenske bidrag, som IKKE har kvalificeret sig til Eurovision-finalen. Efter nogle års pause fra musikken, hvor Anna har uddannet sig, dukkede hun pludselig op i Melodifestivalen 2019 med sangen “Ashes To Ashes” som opnåede en 10. plads i finalen og blev nummer 1 på Svensktoppen. Året efter deltog hun igen med sangen “Kingdom Come” som undertegnede skribent synes er den bedste sang i Melodifestivalen siden Euphoria. Den opnåede en 3. plads og gav hende endnu et hit. Sidste år deltog hun som sangskriver for Frida Green i Melodifestivalen. Higher Power er skrevet sammen med de 3 herrer, som hun har skrevet de 2 foregående med. Eurovision-vinderen Thomas Gson, Eurovision 3’eren Bobby Ljunggren og den “danske” Eurovision 4’er Erik Bernholm.
Foto: Annika Berglund
2. Till Our Days Are Over Lillasyster Sangskrivere: Jimmy Jansson, Palle Hammarlund, Ian-Paolo Lira, Martin Westerstrand
Rockbandet Lillasyster debutterede med albummet ”Hjärndöd musik för en hjärndöd generation” i 2007. Siden da har de udgivet 4 albums og er blevet nomineret til flere svenske grammy’er i hårdrocks-genren. De deltog i Melodifestivalen sidste år, hvor de blev slået af Alvaro Estrella i Andra Chancen. Ellers er de mest kendt for deres cover af Rihannas “Umbrella” En af sangskriverne er Palle Hammarlund, som er mest kendt for være grundlæggeren bag gruppen Dolly Style, som har deltaget 3 gange i Melodifestivalen. Han deltager i år med sit 10. bidrag.
Foto: Annika Berglund
3. Synd om dig Malin Christin Sangskrivere: Jonathan Lavotha, Oliver Heinänen, Malin Christin Malin debutterede som aritst i 2020 med sangen ”Salt i såren” som hun sang sammen med Myra Granberg (Der var sangskriver for Linda Bengtzing i sidste uge). Malin er en flittig sangskriver, som har skrevet til artister i hele verden, og hun stod også bag Maltas bidrag til Eurovision 2021 “Je Me Casse”.
Foto: Annika Berglund
4. La Stella Tenori Sangskrivere: Dan Sundquist, Kristian Lagerström, Marcos Ubeda, Bobby Ljunggren, Sarah Börjesson Wassberg Duoen Tenori består af de meget etablerede tenorer Alexander Grove og Kalle Leander. Alexander er født i London og begyndte at synge som 7-årig. Han har fremført over 60 operaer og har haft store roller i de store operahuse i Europa. Kalle er uddannet og opfostret med musikken i Sverige og er kendt i mange skandinaviske operahuse samt på det kongelige slot i Stockholm. I år har han den mandlige hovedrolle, når Chess svinger forbi Helsingborg. En af sangskiverne på dette nummer, Dan Sundquist, har sit kun 3. bidrag med i konkurrencen, til gengæld topper han listen når det kommer til producerede bidrag, hvor det første var i 1983.
Foto: Annika Berglund
5. In i dimman MEDINA Sangskrivere: Jimmy “Joker” Thörnfeldt, Sami Rekik, Dino Medanhodzic, Ali Jammali Hiphop duoen Medina gør comeback efter 5 års pause. De var et kæmpe navn i 00’erne og har 200 millioner streaminger og toppet hitlisterne med sange som ”Miss Decibel”, ”Där palmerna bor” og ”Sista minuten”. Men efter 13 år sammen valgte de at gå i opløsning indtil nu. De deltog begge som sangskrivere på LIAMOO’s bidrag, der gik til finalen i delfinale 2. Deres genre er glad og festlig hiphop blandet med deres tunesiske baggrund.
6. The End Angelino Sangskrivere: Angelino Markenhorn, Julie Aagaard, Melanie Wehbe, Thomas Stengaard Angelino udkom i 2021 med sin debut EP ”Livingroom Sessions”. Han beskriver sin musik som trygt og safe og ønsker at lytteren skal blive følsom gennem hans musik. Han har tidligere været med i gruppen Joel & Angelino, som både sang covers og egne sange. Sangen er skrevet af et slæng vindere. Danske Thomas Stengaard debuterer i Melodifestivalen, men har allerede deltaget i Eurovision 5 gange. Bedste resultat er selvfølgelig vores egen “Only Teardrops” fra 2013, men han skrev også det tyske bidrag “You Let Me Walk Alone” som blev nummer 4 i 2018. En anden sangskriver på nummeret er Melanie Wehbe, som både har vundet det svenske og danske grand prix. I 2019 var hun en af sangskriverne bag den danske vinder “Love is forever”, som blev nummer 12 i Israel, og året efter var hun en af sangskriverne bag den lidt overraskende svenske vinder “Move” med The Mamas, som ikke kom til Eurovision pga Covid-19 pandemien. Hun står også bag vindersangene i Idol 2017 og 2019.
7. Run To The Hills Klara Hammarström Sangskrivere: Jimmy “Joker” Thörnfeldt, Julie Aagaard, Anderz Wrethov, Klara Hammarström
De svenske tv-seere fik først øjnene op for Klara i SVT serien Familjen Hammarström, hvor Klara er en af 11 søskende i en hestefamilie. Efter et have været elite-rytter i mange år besluttede Klara sig for at satse på musikken, og hendes første single ”You Should Know Me Better” blev også et stort radiohit. Kort tid efter debuterede hun i Melodifestivalen med sangen “Nobody”, som fik en 5. plads. Sidste år var hun tilbage med “Beat of broken hearts”, der fik en 6 plads, og med hendes bidrag i år er hun den første (Sammen med Alvaro) til at deltage 3 år i træk siden Andreas Johnson gjorde det fra 2006-2008. Hun er dog den første soloartist, der har gjort det siden Shirley Clamp 2003-2005. Sangen har hun bl.a. skrevet sammen med danske Julie Aagaard. Julie står også bag det forrige bidrag i denne semifinale. Hun er mest kendt under navnet Kill-J, hvor hun har høstet stort ros både som sanger og sangskriver til hele verden. Hun står også bag sangen “Let Me Go”, der deltager i årets danske grand prix.
Foto: Annika Berglund
Hvem går videre fra delfinale 4?
Det var lidt om artisterne til den 4 delfinale. Nu kender vi alle sangene og har hørt årets vinder. Men der mangler lige halvdelen af startfeltet, inden Sverige kan holde en brag af en finale den 12. marts. SVT er kommet ud med reglerne for semifinalen (som før hed Andra Chancen) og hvornår lodtrækningen til de grupper foregår, men det kommer der en uddybning af i vores næste artikel.
Selvom eksperten ikke har gættet særligt godt, så tvinger redaktionen mig til at komme med mit gæt hvem der går videre 🙂 SÅ JEG SIGER:
GEE-panelet 2022 | Fra venstre: Riikka, Simon, Mette, Daniel, Silje, Mads, Morten, Mila og Michael | Foto: DR/GEE
Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 5. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 2, Conf3ssions og “Hallelujah”.
Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 9 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2022). Vi offentliggør panelets gennemsnit samt de enkelte medlemmers guld, sølv og bronze-medaljer.
Conf3ssions – Hallelujah
Gennemsnit: 9,00
Mila Morten Riikka
Simon Mads
Silje
Det er fint, det er kønt, det er ufarligt, og det er præcis hvad Danmark plejer at sende. For mig bliver det alt for kedeligt alt for hurtigt, og det er lidt problemet med de her sange. Det er en af de to danske sange, som jeg faktisk ikke kan huske, selvom jeg efterhånden har hørt den 5-10 gange. Men de har garanteret en stor folkelig appel, og jeg kan sagtens se den vinde – fordi det plejer disse sange at gøre.
Daniel
En ganske fin popsang med et omkvæd, som hænger fast første gang. Jeg kunne godt have ønsket mig, at man var gået en lidt mindre mainstream vej og ladet Gospel-genren skinne mere igennem. Jeg har dog høje forventninger til de 3 erfarne gospel sangere og tror live versionen vil gøre helhedsindtrykket mere unikt. Favorit hos bookmakerne og mange fans og bestemt ikke uden grund.
Mette
Denne sang ligger lige nu i toppen hos bookmakerne, og det kan jeg godt forstå. Nogen ville kalde det “Euphoria light”, men der vil jeg dog ikke op i kvalitet, selv om det er en udmærket popsang med et nogenlunde catchy omkvæd. Kan den vinde? Ja, det kan den godt, men det kræver at de kan levere noget spektakulært på scenen.
The EBU has announced that no Russian act will participate in this year’s Eurovision Song Contest. The decision reflects concern that, in light of the unprecedented crisis in Ukraine, the inclusion of a Russian entry in this year’s Contest would bring the competition into disrepute.
Statement fra EBU
Resten af denne artikel er skrevet før EBU‘s officielle statement
For Rusland og Ukraine har det nok ikke været deltagelsen ved årets Eurovision i Torino, der har stået øverst på dagsordenen efter Ruslands invasion af Ukraine i går. Men der har naturligvis været efterfølgende diskussion, om Rusland overhovedet skulle have lov til at deltage ved årets Eurovision, hvilket EBU i første omgang ikke ville tage stilling til.
EBU bliver nødt til at tænke anderledes. Jeg har sympati med grundtanken om Eurovision som et apolitiskt arrangement. Men situationen i Europa er ekstremt alvorlig med Ruslands invasion af Ukraine. Det overskrider alle grænser. Vi har opfordret EBU til at ændre holdning og kommer til at følge udviklingen nøje
Hanna Stjärne, direktør Sveriges Television
Senere torsdag var den tidligere Eurovision-kommentator, Ole Tøpholm, også ude med en hård kritik af EBU i BT:
Jeg har aldrig før argumenteret for, at nogen lande skulle smides ud. Alle lande på trods af stridigheder skal have lov at være med i Eurovision, netop fordi det har til formål at samle, men nu er den røde linje klart overtrådt, og der er ingen undskyldning længere.
Ole Tøpholm, mangeårig Eurovision-kommentator for DR
Ole Tøpholm. Foto: Per Gade Gyldenkærne/DR
Årets deltagere fra et af de baltiske lande, nemlig Citi Zēni fra Letland, var også ude i går og anmode om Ruslands udelukkelse:
Hos DR finder vi det forkert, hvis Rusland skal deltage i Eurovision, som situationen er nu. Det er DR’s holdning. Og den kommunikerer vi til EBU. Vi er i løbende dialog med dem.
Gustav Lützhøft, ledende redaktionschef for Dansk Melodi Grand Prix
Gustav Lützhøft. Foto: DR/Bjarne Bergius Hermansen
I dag har den norske TV-station, NRK, fulgt trop med sine skandinaviske kolleger:
NRK har givet et tydeligt råd til EBU om at Rusland ikke kan deltage i årets Eurovision Song Contest som følge af invasionen af Ukraine. Samtidig er dette en medlemsorganisation som har brug for noget tid til at forankre en beslutning. Vi har fuld tillid til at EBU vil komme frem til en rigtig afgørelse
Vi har været i kontakt med vores nordiske kolleger, som deler vores bekymringer om situationen i Ukraine. Det er vores alles opfattelse, at det ikke vil fungere for Rusland at deltage i Eurovision under disse omstændigheder. Jeg har fuld tro på, at EBU vil tage dette seriøst og ansvarligt.
Yle forsvarer altid det vestlige demokrati, retsstaten, ytringsfriheden og den menneskelige værdighed. Yle kan ikke deltage i et arrangement, hvor Rusland, som åbenlyst har angrebet disse værdier, kan bruge et af Europas mest kendte mærker til at fremme sine egne interesser. Jeg håber, at EBU vil handle i overensstemmelse med sine værdier her.
Ville Vilén, direktør for Creative Content and Media Unit, YLE
Også den hollandske TV-station, AVROTROS, der var en af arrangørerne af sidste års Eurovision, mener at Rusland bør udelukkes:
Personligt og også som direktør i Avrotros vil jeg ikke længere tie stille…. Jeg opfordrer andre lande til også at udtale sig og anråbe EBU om at fratage Rusland dets medlemskab af EBU, hvilket betyder de ikke kan deltage i Eurovision i Torino.
Eric van Stade, direktør AVROTROS
Statement fra AVROTROS. Foto: Twitter
Senere fredag har den danske kulturminister på vegne af regeringen udmeldt, at de vil lægge pres på EBU for at udelukke Rusland:
Netop fordi Eurovision er grundlagt med værdier om inklusion, forståelse og diversitet, så vil det være helt forkert, hvis man tillader, at en nation, der lige har invaderet et frit demokratisk europæisk land, så kort tid efter kan stå ved det fælles europæiske Melodi Grand Prix og repræsentere selvsamme nation. Det strider netop mod de værdier, Eurovision har.
Good Evening Europe’s egen Clara Amalie Christiansen, der har en kandidat i musikvidenskab og har skrevet speciale om Rusland og Ukraine i Eurovision, mener det vil være et hårdt slag for Rusland, hvis de bliver udelukket fra Eurovision:
Det er enormt vigtigt for et land som Rusland at være med i Eurovision, og de bliver ikke glade for at blive ekskluderet. For mange lande, særligt i det tidligere Sovjetunionen, ser man Eurovision som en unik mulighed for at vise sit land og kultur frem for omverden og måske give resten af Europa netop dét indtryk af ens land, man ønsker at vise dem – og den mulighed vil russerne ikke miste
Clara Amalie Christiansen, GEE’s ekspert om Rusland og Ukraine
GEE-panelet 2022 | Fra venstre: Riikka, Simon, Mette, Daniel, Silje, Mads, Morten, Mila og Michael | Foto: DR/GEE
Vi er glade og stolte over at kunne præsentere en ny omgang af ‘GEE-panelet’, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 5. marts med reviews af årets sange. Vi er klar med sang nummer 1, Patrick Dorgan og “Vinden Suser ind”.
Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. De kommende 8 dage tæller vi ned med en sang pr. dag. Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om panelet: I Good Evening Europe-panelet sidder 9 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har bl.a. 2 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, Danmarks største Mello-fan, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en dansk universitetsstuderende bosat i årets Eurovision-værtsland Italien, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2022). Vi offentliggør panelets gennemsnit samt top de enkelte medlemmers guld, sølv og bronze-medaljer.
Patrick Dorgan – “Vinden suser ind”
Gennemsnit: 6,78 point
Daniel
–
Mette Michael Riikka
Vi ved, Patrick Dorgan er en gudsbenådet sanger, så med det in mente er der gigantisk gåsehuds-alarm i det sidste minut af denne her. Denne sang er vokset stort hos mig, og jeg forventer, den får hele armen i Boxen, så tårerne triller hos hele familien kakkelbord. Det kan blive aftenens helt store oplevelse!
Daniel
Jeg har stået på Plænen i Tivoli og skrålet med på hits som ‘Painkillers’ og ‘Marylin’ og blev yderst begejstret ved nyheden om Dorgan’s deltagelse i Melodi Grand Prix 2022. Selvom han med “Vinden Suser ind” viser en ny side af sig selv, så er bidraget lynhurtigt blevet ét af de numre, jeg vender tilbage til igen og igen. Den melankolske stodder, som Dorgan kalder sig, går lige i hjertet på mig, og jeg tror den smukke, melankolske sang vil sætte gang i følelserne, og som kollega Daniel siger det, give gåsehud hos rigtig mange seere. Især den storslåede afslutning forventer jeg mig meget af med et stort live publikum i BOXEN. Den rigtige staging kombineret med Dorgans stærke stemme og nærvær kunne godt udløse en Top 3-placering, men der er hård konkurrence.
Mette
Det er formentlig feltets stærkeste vokal, som Patrick Dorgan besidder. Sangen minder mig lidt om f.eks. Breathing fra 2009, og det er absolut en kvalitet. Til gengæld synes jeg måske teksten bliver lige rigeligt hjerte/smerte, og det er jo faren ved at skrive på dansk. Jeg ved ikke om den kan løfte sig i top 3, men jeg er sikker på det bliver flot og smukt i Boxen.
Startrækkefølgen i Melodi Grand Prix 2022 er klar. Den fremgår af DR’s app “DR Grand Prix”, som du allerede nu kan downloade til din mobil. Det er også her, du kan være med til at stemme på dine favoritsange fra den 28. februar, altså hele ugen op til Melodi Grand Prix.
Fra Dorgan til Juncker
Melodi Grand Prix 2022 bliver indledt med Patrick Dorgan’s “Vinden suser ind”, mens Juncker får lov til at slutte showet i Boxen af med sin “Kommet for at blive”. Du kan se hele startrækkefølgen nederst.
Bookmakernes favorit, Conf3ssions, starter som nummer 2, bookmakernes 2. plads, REDDI, starter som nummer 7, mens Fuld Effekt, som ifølge bookmakerne også ser ud til at avancere til superfinalen, starter som nummer 4.
Årstal
Artist og sang
Startnummer
2021
Fyr og Flamme – Øve os på hinanden
6
2020
BEN & TAN – Yes
2
2019
Leonora – Love is forever
9
2018
Rasmussen – Higher Ground
3
2017
Anja – Where I am
4
2016
Lighthouse X – Soldiers of Love
6
2015
Anti Sociale Media – The Way you are
7
2014
Basim – Cliche love song
8
2013
Emmelie de Forest – Only Teardrops
8
2012
Soluna Samay – Should’ve known better
9
2011
A Friend in London – New Tomorrow
10
2010
Chanée & Nevergreen – In a Moment like this
6
Vindere siden 2010 og deres startposition | Kilde: Wiki
Hvis man kigger på hvilke startnumre, de seneste års vindere har sunget fra, så er der ikke umiddelbart en klar “vinderposition”. Siden 2010 har en sang med startnummer 8 eller 9 vundet 2 gange, mens startnummer 1 og 5 aldrig har udløst en sejr. Det er dog kun i 2020 og 2021, at man har haft en finale med 8 sang mod 10 sange tidligere, så sammenligningen baserer sig ikke på det samme grundlag.
Man kan slå fast, at hovedparten af vinderne kommer fra en position over midten. Men om hønen eller ægget kommer først, er vanskeligt at udlede. Stemmer seerne på de sange, der står i frisk erindring, placerer DR de sange, som de har en fidus til mod slutning – eller er vi ude i en kombination?
Baseret på teorien om, at sangene som starter i sidste halvdel af showet, har en større chance for sejr, så giver startpositionen REDDI et ekstra skub på vejen, hvis man alene kigger på bookmakerfavoritterne.
I år er der imidlertid den usikkerhedsfaktor, at DR åbner for afstemningen allerede mandagen før showet, og at vi ikke ved:
hvor mange der er opmærksomme på, at app-afstemningen er i gang
hvor mange der vil stemme via app’en, FØR de har set showet
hvor stor en fanskare de forskellige artister har og i hvilken omfang, de får aktiveret fansene i løbet af afstemningen
Startrækkefølgen i Melodi Grand Prix 2022
Startrækkefølgen i Melodi Grand Prix 2022 | Foto: DR Grand Prix app
San Marino er et af de lande, som få regner med, når der tales om favoritter til Eurovision-sejre. Mikroputstaten har blot været i finalen tre gange med en 19. plads i 2019 som bedste resultat.
Lørdag aften afholdt sanmarinesisk tv stor finale for at finde den sang, som forhåbentlig kan forbedre deres rekord i Eurovision Song Contest, som nærmest afholdes på hjemmebane, i år.
Det blev italienske Achille Lauro, som skal optræde i sit hjemland knap 450 km nordvest for San Marino ved Eurovision Song Contest 2022 med sangen “Stripper”.
Achille Lauro var én af ti specielt inviterede i kategorien ‘Etablerede artister’, som sammen med 10 nye artister udgjorde deltagerfeltet. Sejren i Una Voce per San Marino kommer blot 2 uger efter, han måtte tage tomhændet hjem fra Sanremo Festival i Italien. Achille prøvede også lykken i Sanremo i 2019 og 2020.
Vinderen af Una Voce per San Marino blev fundet i en ren jury afstemning, hvor bl.a. danske Susanne Georgi (Me & My), der repræsenterede Andorra i Eurovision 2009, var blandt dommerne.
Resultatet af Una voce per San Marino
Nye artister – Aaron Sibley – “Pressure” (nummer 3 + vinder af nye artister) – Alessia Labate – World Falls Down” – Camille Cabaltera – “Move ’em Like You Never Did” – Elena & Francesco – “Nothing Can Blow Me Out” – Kurt Cassar – “Tears of Gold” – Maria Chiara Leoni – “Tiramisù” – Mate – “DNA” – Vina Rose – “Sweet Denial” – Sebastian Schmidt – “Running”
Etablerede artister – Francesco Monte – Mi Ricordo Di Te (Adrenalina) – Burak Yeter & Alessandro Coli – More Than You ? (nummer 2) Cristina Ramos – Heartless Game – Valerio Scanu – Lo Credo – Ivana Spagna – Seriously In Love – Matteo Faustini – L’ultima Parola – Tony Cicco, Deshedus & Fortis – Sono un Uomo – Fabry & Labiuse ft. Miodio – Achille Lauro – Stripper (vinder)
Efter to år uden finaleplads valgte Malta i 2019 at lade østatens X-factor danne grundlag for udvælgelsen af landets Eurovision-repræsentant. Selvom både Michela Pace og Destiny opnåede pæne resultater i finalen, valgte maltesisk tv i år at gå tilbage til en “rigtig” grand prix-udvælgelse, og den blev afholdt lørdag aften.
Efter en semifinale torsdag samt uddeling af wildcard blev 22 sange kogt ned til 17 finaledeltagere, som lørdag aften skulle kæmpe om retten til at repræsentere Malta i årets Eurovision Song Contest.
Vinderen blev den 22-årige singer/songwriter Emma Muscat og sangen “Out of Sight”, som er skrevet af Antonio Caputo, Emma Muscat, Gabriel Rossi, Lorenzo Santarelli og Marco Salvaderi.
22 sange deltog i Maltas udvælgelse MESC og resultatet blev fundet i en kombination af jury (50%) og seerafstemning (50%). Emma Muscat vandt hos både juryen og seerne.
Lørdag aften har Polen afholdt deres nationale finale, Tu Bije Serce Europy, for at finde deres repræsentant ved årets Eurovision Song Contest.
På forhånd har den polske finale været imødeset af mange, da Polen pludselig for et par uger siden strøg til tops hos bookmakerne som vinderfavoritter. Siden har oddsene justeret sig en smule, men med Krystian Ochman i spidsen som den helt store favorit, har Polen stadig ligget stabilt i top 10 hos bookmakerne.
Det blev da også Krystian Ochman og sangen “River”, der vandt Tu Bije Serce Europy, og dermed skal forsøge at få Polen med i Eurovision-finalen for første gang siden 2017, hvor Kasia Mos fik en 22. plads.
Sidste år var Kroatien blandt de helt store samtaleemner blandt internationale Eurovision-fans, da Albina med sangen “Tick Tock” formåede at være i top 10 hos både seere og juryer, men alligevel missede kvalifikationen til Eurovision-finalen.
Denne aften skulle Albinas efterfølger findes ved det stort anlagte show Dora 2022 i Kroatien. Her blev det til en sejr til forhåndsfavoritten Mia Dimsic, som dermed er klar til Eurovision 2022 i Torino, hvor hun skal forsøge at få kvalificeret Kroatien til Eurovision-finalen for første gang siden 2017, hvor Jacques Houdek tog en 13. plads.
Slovenien er et af de lande i Eurovision-sammenhænge, som ikke er blandt de mest succesfulde. Faktisk er slovenerne ikke kommet i top 10 siden 2001, hvor de fik en syvendeplads i Parken – deres hidtil bedste resultat i konkurrencen.
I år valgte slovensk tv en reel maraton-udvælgelse til dette års EMA, som startede allerede 29. november med en række dueller, som kunne kvalificere sange til semifinalerne. Semifinalerne blev afholdt de sidste to lørdage, og denne aften var de så endelig klar til finalen i årets EMA.
Det blev LPS der kunne trække sig sejrrigt ud af årets udvælgelse med sangen “Disko”. LPS står for Last Pizza Slice, hvilket er et meget passende navn til et band, som skal repræsentere Slovenien i årets Eurovision Song Contest i Torino.
Efter fire delfinaler og Sistesjansen, var vi i aften nået til den spændende finale i Norsk Melodi Grand Prix 2022. Ikke helt uventet blev det Subwoolfer der tog sejren, og dermed skal de repræsentere Norge ved Eurovision Song Contest 2022 i Torino.
I forhold til sidste år var der en lille ændring i finaleafstemningen, hvilket betød at top 4 blev udråbt af dem der fik flest stemmer, og derefter blev der udråbt 2 sange, som gik direkte i en Guldduel. Det var de to grupper NorthKid og Subwoolfer, der endte med at duellere om sejren, som Subwoolfer gik sejrrigt ud af.
Læs også: Eurovision Song Contest 2022 – Deltagerlande, datoer og udvælgelse
Afstemningen sluttede for kort tid siden, og den gav følgende resultat: 1: Subwoolfer – “Give That Wolf a Banana” 2: NorthKid – “Someone” Top 4: Sofie Fjellvang – “Made Of Glass” Top 4: Elsie Bay – “Death of Us”
Finalisterne i Norsk Melodi Grand Prix 2022.
Foto: Julia Marie Naglestad, NRK
De øvrige sange i finalen var:
Oda Gondrosen – “Hammer Of Thor”
Anna-Lisa Kumoji – “Queen Bees”
Farida – “Dangerous”
Frode – “Black Flowers”
Christian Ingebrigtsen – “Wonder Of The World”
Maria Mohn – “Fly”
Vi siger stort “gratulerer” til vores norske broderfolk og vinderne Subwoolfer, og vi glæder os til at se Keith, Jim og resten af gruppen i Torino i maj måned.
Lørdag aften blev der endnu engang afholdt delfinale i Melodifestivalen. Svenskerne skulle, ud fra syv udvalgte sange, finde to finalister og to semifinalister.
Da alle syv sange var blevet performet live, var det Anders Bagge der kunne række armene i vejret og juble over den første direkte finaleplads med sin sang “Bigger Than The Universe”.
Herefter skulle vi ud i anden afstemningsrunde, og her blev det lidt af et drama. Lisa Miskovsky førte længe afstemningen, men til sidst var det Faith Kakembo og sangen “Freedom” der tog den anden finaleplads med 79 point, mens Lisa Miskovsky måtte nøjes med 75 point og dermed skal følge Cazzi Opeia i semifinalen om to uger, for at kæmpe om en finaleplads.
Anders Bagge og Faith Kakembo slutter sig dermed til Cornelia Jakobs, Robin Bengtsson, LIAMOO og John Lundvik, som allerede er kvalificeret til finalen i årets Melodifestivalen.
Efter en delfinale, hvor appen virkede, men afstemningen ikke var særligt spændende, så fik Sverige sendt favoritterne LIAMOO og John Lundvik i finalen, og Tone og Alvaro Estrella til semifinalen. Mens der efter showets afslutning var stor succes på hitlisterne til Lisa Ajax og Niello som gik ind som nummer 4 på den den svenske Spotify liste.
1. I Can´t Get Enough Cazzi Opeia Sangskrivere: Bishat Araya, Jakob Redtzer, Cazzi Opeia, Paul Rey
Cassi Opela er en svensk artist, sangskriver og vokalcoach, som startede med at skrive sange i en tidlig alder. Hun blev kendt i 2009 da hun deltog i det populære program Idols, og selvom hun røg ud inden liveshowet, fik hun alligevel en pladekontrakt. Hendes debutsingle “I Belong To You” blev et stort hit, da den kendte DJ Tiestö tog den til sig, og lavede et remix på et af sine albums. Siden da er hun blevet en populær og eftertragtet sangskriver inden for K-Pop og har skrevet sange til b.la. BTS, Red Velvet, NCT 127 og Enhypen. Som sangskriver har hun solgt mere en 20 millioner albums, haft over 4 milliarder streams og blevet vist 1,5 milliarder gange på Youtube. En af sangskriver er Paul Rey, som de sidste 2 år har deltaget både som artist og sangskriver i Melodifestivalen, fik sit gennembrud i 2020 med “Talking To My sleep” der blev nummer 6 i finalen og var blandt de mest streamede sange det år.
Annika Berglund SVT
2. Lyckligt slut Lancelot Sangskrivere: Lancelot Hedman, Niklas Carson Mattsson
Lancelot har siden 2019 været med i dance-pop duoen “Lance & Linton” som har forsøgt at udvikle sin eget sound. Hans debutsingle ”Fördärvad” kom i oktober 2021 og handler om, da han var indskrevet på et behandlingshjem for alkohol og en børnesygdom. Kort tid efter slap han singlen ”Desdemona”. Sangen har han skrevet sammen med Niklas Carson, som trods sine 26 år allerede er et stor sangskrivernavn i Sverige. Han har tidligere deltaget som sangskriver i Melodifestivalen 3 gange for artisterne Jessica Andersson og Jon Henrik Fjällgren. Sidste år kom han i finalen med Klara Hammarström som deltager i næste uges show. Han er også manden bag det mest spillede nummer på svensk radio i 2020 “Svag” med Vicor Leksell.
Foto: Annika Berglund SVT
3. Best to Come Lisa Miskovsky Sangskrivere: Lisa Miskovsky, David Lindgren Zacharias
Lisa Miskovsky har solgt over 200.000 albums, og vundet flere priser i Sverige b.la. for den bedste kvindelige artist i 2004. Hun er mest kendt for sin sang “Driving One Of Your Cars”. Mens hun som sangskriver er mest kendt for at have fået ideen og skrevet “Shape Of My Heart” til Backstreet Boys. Den var oprindeligt skrevet til hende selv sammen med de kendte producere Max Martin og Rami, men da hun ikke synes den passede til hende, sendte Max den videre. Hun deltog i Melodifestivalen 2012 med sangen “Why Start A Fire”, som gik videre til finalen i Globen, og gav hende et nummer 1 hit på Svensktoppen.
Foto: Annika Berglund SVT
4. Shut Me Up Tribe Friday Sangskrivere: Isak Gunnarsson, Robin Hanberger Pérez, Noah Deutschmann
Tribe Friday beskriver deres musik som en blanding af indie rock, dansevenlig pop og emo. Bandet har turneret verden rundt og været nomineret til P3 Guld. Som personer beskriver de 3 medlemmer sig som “Emo Loosers” som er kommet fra hver sin lille by, og ønsker at blive verdens største band. De udkommer senere på året med debutalbummet “Bubblegum Emo“.
Faith blev kendt som narkosesygeplejersken fra Jönköping da hun deltog i Melodifestivalen 2020. Hun blev opdaget i talent konkurrencen P4 Nästa af bidragsproducenten Karin Gunnarsson, som sendte hende videre til den internationale kendte sangskriver Jörgen Elofsson, der gav hende “Crying Rivers” som hun deltog med. Hun begyndte at synge i en ung alder, da hun blev interesseret i nogle venners kirkekor. Bidraget har hun bla. skrevet sammen med Laurell Barker, som oprindeligt er fra Canada men bor nu i Malmø. Hun blev den første kvindelige sangskriver til at deltage med 3 sange i Eurovision finalen i 2019, det bedste resultat fik hun med Schweiz og “She Got Me”. Hun har foruden 3 andre deltagelser i Eurovision også skrevet sange til de nationale finaler i Norge, Danmark, England og Tyskland. I år deltager hun også med en sang i det kroatiske grandprix som er samme dag som dette show.
Foto: Annika Berglund SVT
6. Fyrfaldigt hurra! Linda Bengtzing Sangskrivere: Thomas G:son, Linda Bengtzing, Myra Granberg, Daniel Jelldéus
Linda er den soloartist som har deltaget flest gange i Melodifestivalen, og har en fjerdeplads over flest finalepladser i den moderne Melodifestival. Hun blev opdaget af den gode Bert Karlsson, da hun allerede som 10 årig udgav sin første kassettebånd med egne sange. Hun blev kendt i den brede svenske offentlighed da hun i 2000 deltog i programmet Sikta mot stjärnorna, hvor hun optråde som Aqua Lene. Det store gennembrud kom dog først i 2005, da hun deltog i Melodifestivalen med sangen “Alla Flickor” som kom i finalen. Hun blev indlemmet i Melodifestivalens hall of fame i 2020.
Foto: Annika Berglund SVT
7. Bigger Than The Universe Anders Bagge Sangskrivere: Anders Bagge, Jimmy Jansson, Peter Boström, Thomas G:son
Sidst ude i denne semifinale er nok en af de største overraskelser i dette års Melodifestival i skikkelse af Anders Bagge. Anders startede med at komme i sin fars (som er tidligere vinder af Melodifestivalen) studio. Han var med i nogle bands i 90’erne, men det var først da han lavede sit eget produktionsforlag i slut 90’erne at det begyndte at tage fart. Anders har skrevet til en masse af de største artister i verden. Vi kan nævne Jennifer Lopez, Madonna, Celine Dion, Janet Jackson, Santana, Samantha Mumba og Enrique Iglesias. Anders er dog i den brede svenske befolkning mest kendt for at have været dommer i talentprogrammet Idols i mange sæsoner, og trods hans åbenhed om sceneskræk deltog han i den svenske udgave af Masked Singer i 2021. Anders har aldrig deltaget i Melodifestivalen før, men han har deltaget for Aserbaidsjan i 2010, da han var med komponist på sangen “Drip Drop” der endte på en 5. plads. Sangen har Anders skrevet med 2 herrer, som vi kender så godt, Thomas Gson og Peter Boström. Thomas er med sine 65 bidrag den komponist der har været med flest gange i Melodifestivalen. Han står bag 3 vindere gennem tiden “Lyssna Till Ditt Hjärta” med Friends, “Evighet” med Carola, og “Euphoria” som betegnes som den største Eurovision klassiker i nyere tid. Peter har med sine 22 bidrag også været en af de mest succesrige komponister i den moderne Melodifestival, han står bag sange som “Manboy” med Eric Saade som blev nummer 3, “In The Cliub” og “Amazing” med Danny Saucedo som begge blev nummer 2. Og sammen med Thomas skrev og producerede han “Euphoria” til Loreen som vandt hele Eurovision. i 2008 og 2011 producerede han også vinderne “Hero” og “Popular”
Foto: Annika Berglund SVT
Hvem går videre fra delfinale 3?
Det var lidt om de 7 deltager i Delfinale 3. Undertegnede synes at denne uges felt og deltagere er meget spændende, gode og blandede. Men da jeg kun har set de første prøver, bliver mit gæt ud baseret på det:
Finale: Anders Bagge Linda Bengtzing Semifinale: Lancelot Cazzi Opeia
Efter dramaet omkring Alina Pash, som måtte trække sig som deltager til Eurovision, bliver det i stedet andenpladsen fra Vidbir, der bliver Ukraines bidrag i Torino
Bandet Kalush Orchestra laver hip-hop og rap med en forkærlighed for folkmusik, og sangen “Stefania” handler om forsanger Oleh Psiuks mor, hvilket moderen ikke vidste før hun hørte sangen blive fremført i Vidbir. En anden af bandets medlemmer er Ihor Didenchuk, som vi husker fra Eurovision i 2021, hvor han var den karismatiske fløjtespiller for Go_A i Rotterdam.
Det er ikke mere end fire dage siden, at Alina Pash vandt Vidbir 2022, og dermed var udset som den ukrainske repræsentant til Eurovision 2022 i Torino. Men efterfølgende er der kommet information frem om, at hun tilbage i 2015 besøgte Krim via en russisk grænseovergang, hvilket ifølge ukrainsk lov er ulovligt. Dette er naturligvis især i fokus i disse tider, hvor en lurende konflikt mellem Ukraine og Rusland truer med at eskalere.
I de seneste dage har debatten kørt mellem ukrainsk TV og Alina Pash’s repræsentanter om, hvorvidt hendes grænsedokumenter var ægte og dermed ulovlige, det har endda også været helt oppe på statsligt niveau. Men i dag kom meddelelserne, både fra Suspilne Eurovision og Alina Pash selv om, at hun trækker sig fra deltagelsen i Eurovision.
Hun skriver: “Jeg vil ikke være en del af denne beskidte historie længere”, bare et par timer efter det kom frem, at et medlem af hendes team havde forfalsket et rejsedokument, der skulle bevise hun var rejst lovligt ind i Krim.
Hun siger videre:
“Jeg er en borger i Ukraine og følger landets love. Jeg prøver at bringe de ukrainske værdier og traditioner ud i verden. Hvad der er kommet ind i denne historie er slet ikke det budskab jeg har villet ud med i min sang.”
“… Det er med tungt hjerte at jeg trækker mit kandidatur som Ukraines repræsentant i Eurovision Song Contest. Desværre. Jeg er virkelig ked af det.”
Det er endnu uklart, om Ukraine vælger en ny kunstner til at repræsentere landet i Eurovision 2022, eller om landet trækker sig helt som det senest skete med Maruv i 2019.
For et par uger siden sad jeg sammen med min kone og så semifinale 4 ved det norske Melodi Grand Prix. Pludselig spørger hun mig: ”Jamen, hvem er de to?” Spørgsmålet var rettet mod Subwoolfer, og selvom vi begge er ret glade for dem, måtte vi erkende, at vi ikke havde den fjerneste idé.
Resten af den aften blev brugt på at nærstudere fanteorier, TikTok-videoer, Instagram-posts og interviews, for at vi sammen kunne finde svaret: Hvem er Subwoolfer?
Hvad ved vi?
Subwoolfer beskriver sig selv som et 4,5 millioner år gammelt band fra Månen, hvor de bor i det allerstørste krater. Faktisk er de galaksens største band nogensinde, og har bl.a. sunget duet med Elvis Presley.
De taler med forvrængede stemmer, og kalder sig Keith og Jim – men ingen fans er helt sikre på, hvem der egentlig er hvem. Den høje af ulvene synger linjen ”Not sure you have a name, so I will call you Keith”, mens den lave synger ”If you don’t like the name Keith, I will call you Jim”. Herfra i denne artikel går vi derfor ud fra, at de to navngiver hinanden, og at det derfor er Jim, som er den høje af de to.
Hvis vi skal brække det ned til, hvad vi går efter, når vi undersøger sagen, så ved vi, at der er en vis højdeforskel på de to – et sted mellem 5 og 10 centimeter, alt efter hvilken situation, man ser dem i. Vi ved også, at det er to tynde, forholdsvis ranglede, mænd, som gemmer sig i ulvekostumerne. Zoomer man helt ind på billederne, kan man også afkode lidt af deres ansigtstræk, så vi kan bl.a. se Keith have et meget kraftigt kæbeparti.
Subwoolfer er signet hos Universal Music. Det giver et godt pejlemærke, for flere af vores mistænkte er også på kontrakt hos netop Universal. Det ville kræve et meget velvilligt pladeselskab at lade sine artister udgive musik hos andre – specielt til et så stort event som Eurovision.
Derudover kender vi nu de to ulves sangstemmer. Jim har en forholdsvis lys stemme, mens Keith har en ret boybandet vibe over sin stemme. Det kan du selv bedømme her:
Husk lige at have denne video klar til senere. Vi skal nemlig også sammenligne stemmer.
DJ Astronaut
Bag de to Subwoolfer-ulve står DJ Astronaut, som også har været med til at skrive Give That Wolf A Banana. Der har været flere fanteorier fremme, bl.a. JOWST, som vandt Melodi Grand Prix sammen med Aleksander Walmann i 2017 med sangen Grab The Moment.
Subwoolfer har dog nu selv afsløret, at manden i det gyldne astronautkostume, er ingen ringere end Alan Walker, som de fleste nok kan huske for megahittet Faded. Som det galaktiske band de er, kalder de selvfølgelig deres DJ for Alan MoonWalker. Så skulle den være lukket, og vi kan gå i gang med at analysere de to ulve.
Hvis vi lige skal forbi nogle af de mere kuriøse fanteorier, så kan vi starte med at afvise, at sidste års vinder af Melodi Grand Prix, TIX, skulle være indblandet i Subwoolfer. Man kan godt forstå, hvor teorien kommer fra, idet TIX meget hurtigt var ude og bekendtgøre, at han ved hvem Subwoolfer er. Samtidig kan ingen nok afvise, at TIX var typen, som kunne finde på at lave en partysang baseret på et eventyr. Men stemmerne er langt fra hinanden, og som om det ikke var nok, så har man i Melodi Grand Prix kunne se TIX gå rundt backstage i sit eget tøj – samtidig med at Subwoolfer var til stede. Med mindre, han er voldsomt hurtig til at klæde om, kan vi vist godt afvise den teori.
Nico & Vinz er en anden teori, vi er stødt på et par gange. Dem husker du måske fra megahittet Am I Wrong? som var uundgåelig for godt og vel ti år siden. Højdemæssigt passer det meget godt, men hverken Keith eller Jim har den mørke, bløde stemme, som kendetegner Nico & Vinz. Samtidig kan vi heller ikke få kropstyperne til at passe ind i ulvekostumerne. Der er for mange ting, der peger i en anden retning. Nico & Vinz er udelukket.
Vi kan også hurtigt udelukke Norges svar på Nik & Jay, Erik & Kriss. De har udgivet musik i Norge – på norsk – siden 2002, men har ligget stille siden 2018. Måske de har brugt tiden på at genopfinde sig selv? Musikstilen er absolut et hint om, at de kunne have noget med det at gøre, men stemmerne er meget, meget langt fra Keith og Jim.
En af de mere vedholdende teorier, som vi også selv overvejede, er Marcus & Martinus. De to unge drenge, som vandt MGP i 2012 med To Dråper Vann, og efterfølgende fik en vanvittig karriere som teenageidoler verden over i en alder af bare 16 år. De to går meget gerne deres egne veje, hvilket taler godt ind i hele Subwoolfer-universet. De er også signet hos Universal, hvilket igen er et plus. Højdeforskellen er ikke specielt stor på de to, hvilket kan tale imod, og så er deres stemmer heller ikke lige så forskellige som Subwoolfers er. Både Marcus og Martinus har den boyband-vibe, som Keith har, men ingen af dem har Jims lyse stemme.
Du kan selv bedømme og sammenligne Marcus & Martinus’ stemmer i denne live-video, som er optaget for nyligt.
En af de mere ubekendte er Sirkus Eliassen. Brødrene Magnus og Erik Eliassen udgav en række singler i starten af 2010’erne, og blev nummer tre i Melodi Grand Prix 2013 med I Love You Te Quiero. De har dog ikke udgivet musik sammen siden dengang, og det var på Beyond Records. Ingen af de to har umiddelbart Subwoolfers stemmer, men Magnus har en fin falset, som sagtens kunne passe med Jims stemme. Eriks dybe rapper-stemme er let at dømme ude, men kan vi helt udelukke at Magnus er Jim? Døm selv:
Den absolut mest vedholdende teori i Norge, både blandt fans og medier, hedder Gaute Ormåsen. Gaute deltog i Norges udgave af Idol i 2003, og blev nummer to efter Kurt Nilssen. Gaute har siden haft flere hits, og har to gange tidligere deltaget i Melodi Grand Prix – mest succesfuldt, da han i 2013 nåede finalen med sangen Awake. Gaute Ormåsens stemme er åbenlyst tæt på Jims, og hvis man zoomer godt ind på Jims (altså, den høje af ulvene) kæbeparti, kan man se en meget kraftig kæbe, og en ansigtsform som godt kunne minde om Gaute Ormåsen. Han er i øvrigt 189 cm høj, hvilket jo igen går godt i spænd med, at han lyder som Jim. Det virker meget sandsynligt, at han er en af dem der står bag.
Der er bare ét enkelt problem. Gaute Ormåsen har længe udgivet sin musik hos Sony. Så sent som i maj 2021 udgav han sin nyeste single hos netop Sony, og da Subwoolfer jo som bekendt er signet hos Universal, vil det kræve en usædvanlig aftale mellem de to pladeselskabsgiganter, hvis det skulle blive til virkelighed. Dog er det bemærkelsesværdigt, at Alan Walker – som vi jo tidligere lærte, er DJ Astronaut – står signet hos Sony Music på deres officielle hjemmeside. Så måske den usandsynlige aftale alligevel er en realitet?
Et lille kuriosum omkring Gaute Ormåsen er, at da Subwoolfer fik konstateret corona, lagde han et billede ud på Instagram, hvor han spillede fodbold med bl.a. Jonas Thomassen, som vi kommer til om lidt. Flere detektiver spottede dog hurtigt, at vejret ikke passede med årstiden – og var der ikke også noget med en ven på billedet, som var blevet klippet? Måske var det et gammelt billede, som blev lagt ud for at sløre for, at Gaute måtte en tur i isolation?
En anden tidligere Melodi Grand Prix-deltager, der bliver spekuleret i, er Vidar Villa. Han har tidligere udgivet en sang om netop Rødhætte, og bevæger sig normalt i et grænseoverskridende tekstunivers, som ikke er bange for at tage pis på alt og alle. Så langt, så godt. Vidar Villa har lidt af det, der kendetegner Keith, og han er signet hos Universal, så alt skulle jo i virkeligheden ligge lige til højrebenet. Samtidig har Vidar Villa tidligere lagt billeder på Instagram, hvor han samarbejder med Gaute Ormåsen, så en duo med de to lyder måske ikke så usandsynlig?
Vidar Villas faste makker, Jonas Thomassen, er også blevet nævnt flere gange. Han er ikke kendt som soloartist, men som Vidar Villas guitarist, ven og sangskriver. Derfor har vi kun sparsomme informationer om Jonas Thomassen, men eftersom Vidar Villa er signet hos Universal, har han jo en åbenlys vej ind. I 2006 blev han nummer to i Norges Idol, så synge, det kan han godt. På videoen herunder, er det Jonas Thomassen som står med guitaren lige ved siden af Vidar.
Med i årets Melodi Grand Prix er et tidligere medlem fra boybandet A1. Det er Christian Ingebrigtsen, som synger Wonder Of The World, men skal man tro vedholdende rygter, så er Ingebrigtsen ikke det eneste A1-medlem, som deltager i årets Melodi Grand Prix.
Hans boyband-kammerat, Ben Adams, er nemlig stærkt rygtet til at være Keith. Ben Adams er gift med norske Sara Skjoldnes, og bor i Norge, hvis du undrer dig over hvad en englænder dog laver i Norsk Melodi Grand Prix. Siden 2004 har Ben Adams udgivet musik som soloartist, og de senere år har det været uden pladeselskab i ryggen, så han er helt fri til at signe Universal til et projekt som Subwoolfer. I Keith leder vi jo i øvrigt efter en stemme med boyband-vibe, så en tidligere boyband-stjerne ligger vel lige til højrebenet.
Ben Adams er 178 cm høj, så hvis vi leger med tanken om, at Gaute Ormåsen er den anden, passer højdeforskellen også ret godt. Kropsbygningen ligeså. Og så husker du nok, at Gaute Ormåsen på Instagram forsøgte at camouflere, at han skulle være i corona-isolation. Ben Adams tog den skridtet videre, da Subwoolfer optrådte i fjerde semifinale. Han lagde nemlig videoer ud af, at han så hver enkelt deltager, mens han skiftevis filmede sit tv og sig selv. På klippene af de andre deltagere, manglede dog et NRK-logo i toppen af skærmen, hvilket kunne indikere, at han ikke selv så showet live i tv. Da det blev Subwoolfers tur til at være på scenen, var NRK-logoet pludselig tilbage i toppen af skærmen. Til gengæld lød Bens stemme som noget, der var blevet optaget. Døm selv på klippet her.
Min teori er, at Ben Adams’ kone har lagt videoer op, som Ben selv har optaget hjemme, mens han har lyd-optaget sig selv reagere på Subwoolfer. Så det er altså ikke Ben Adams, som reagerer på Subwoolfers optræden – det er Sara Skjoldnes, der dels filmer tv’et, dels afspiller Bens reaktion fra en anden telefon. Smart, ikke?
Den oplagte
Den allermest oplagte teori er selvfølgelig Ylvis, som for knap ti år siden bragede igennem med den humoristiske sang The Fox. Brødrene Bård og Vegard Ylvisåker har længe udgivet sjove sange om forskellige emner, og det ville absolut ikke være fjernt for dem med en sang som Give That Wolf A Banana. På stemmerne kan man absolut heller ikke udelukke, at det kunne være dem. Ylvis er signet hos Universal, ligesom Subwoolfer.
I forskellige interviews er Subwoolfer da også kommet med små kommentarer, som for den store Ylvis-fan kan forstås som hints. F.eks. har de fortalt, at sidst de var på Jorden, tabte de et spil Klodsmajor, og brikkerne bliver i dag kaldt ”The Stone Henge or something”. Ylvis har lavet en sang, som handler om hvad meningen med Stonehenge er, og hvorfor den overhovedet blev lavet.
Hvis vi dømmer på udseendet, kunne de to da også sagtens passe ind. Med en højdeforskel på seks centimeter, og den ene med et kraftigere kæbeparti end den anden, er det ikke usandsynligt, at de to brødre kunne være inde i ulvekostumerne.
Men HVEM ER SUBWOOLFER?
Skal jeg lægge hovedet på blokken, så forestiller jeg mig, at Gaute Ormåsen har fået løst sine forpligtelser med Sony, og sammen med Alan Walker, har Sony-folkene allieret sig med Ben Adams og dannet Subwoolfer til det ene formål at vinde Eurovision for Norge.
Jeg bliver dog heller ikke overrasket, hvis det viser sig at være Ylvis – der er bare mere der taler for Gaute og Ben.
Har vi overset nogen? Hvem tror du, Subwoolfer er?