Tirsdag fik vi sat navn på de 10 lande fra den første semifinale, som vi skal se igen i finalen på lørdag. Du kan se dem i tilfældig rækkefølge herunder. Ved det efterfølgende pressemøde trak hver artist sin start i enten 1. eller 2. halvdel af finalen.
TIX fik lidt hjælp til proceduren, som du kan se i videoen længere nede, i et pressemøde, som ikke helt følger den normale skabelon :-).
🇦🇿 Azerbaijan / Efendi – Mata Hari (2. halvdel)
🇧🇪 Belgium / Hooverphonic – The Wrong Place (1. halvdel)
🇨🇾 Cyprus / Elena Tsagrinou – El Diablo (1. halvdel)
🇮🇱 Israel / Eden Alene – Set Me Free (1. halvdel)
🇱🇹 Lithuania / The Roop – Discoteque (2. halvdel)
🇲🇹 Malta / Destiny – Je Me Casse (1. halvdel)
🇳🇴 Norway / TIX – Fallen Angel (2. halvdel)
🇷🇺 Russia / Manizha – Russian Woman (1. halvdel)
🇸🇪 Sweden / Tusse – Voices (2. halvdel)
🇺🇦 Ukraine / Go_A – Shum (2. halvdel)
Disse 6 lande gik ikke videre til finalen (Point og placering afsløres efter finalen)
Andreas Haukelund, også kendt som TIX er en norsk sanger, sangskiver og producer. Karakteren med pels, solbriller og pandebånd blev navngivet TIX og tager udgangspunkt i Andreas’ eget liv, hvor han voksede op med diagnosen Tourettes syndrom. Han valgte at tage ejerskab over sit øgenavn og gjorde det til sit kunstnernavn.
Sangskriver på Ava Max’ “Sweet But Psycho”
I 2015 fik TIX sit første store gennembrud med sangen “Sjeiken”. På trods af omfattende debat blandt forældre og i musikbranchen var hans første album “Dømt og Berømt” over 70 uger på VG-listen
I 2018 tog TIX næste skridt på vejen mod at blive Norges største popstjerne, da han udgav “Shotgun”. Samtidig markerede han sig som en sangskriver i ind- og udland med verdenshittet “Sweet but Psycho”, som er skrevet sammen med Ava Max, og blev årets mest spillede sang. Siden da har TIX haft syv sange som nummer 1 på Spotify i Norge, og undervejs har han omvendt både bedstemødre og børn til sine fans. I løbet af coronaforåret 2020 blev sangen “Karantene” en landeplage i Norge og i begyndelsen af maj havde han hele 11 sange i top 200 i Norge. TIX har optrådt som deltager i Paradise Hotel og som dommer i Idol.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
UK
GEE-panelets reviews
Hvis Blåsemafian havde vundet den norske finale, kunne vi have haft et episk match-up i Eurovision-finalen. Nu må vi nøjes med en enkelte blæser-banger, og det er da også helt fint, for den bliver leveret overbevisende. UK’s store problem de sidste år har dog været, at de simpelthen undervurderer stagingen, og en sang som denne har al potentialet til at få en fantastisk scenografi, så kære BBC – gør det nu ordentligt denne gang. Alle mand på dansegulvet!
Daniel
Endelig kommer Storbritannien med det som mange af os har efterspurgt i årevis – et fedt, moderne og fængende popnummer. Det her lyder som noget, der hører hjemme på hitlisterne i 2021, og er et kæmpe skridt i den rigtige retning for Storbritannien. Jeg synes ikke de i nyere tid har været særlig gode til at “stage” deres bidrag, og hvordan det kommer til at fungere live, tror jeg kommer til at make it or break it for “Embers”. Så jeg håber Storbritannien stykker noget godt sammen på scenen, for de har materialet til en god placering.
Mila
Halløj UK, endelig noget nutidig og relevant pop! Jeg får Anne Marie- og Jess Glynne-vibes af “Embers”, og man kan godt høre at James Newman har haft fingrene i flere store artisters hits som sangskriver. En banger af den gode slags, som man bliver glad af at høre, og jeg håber virkelig vi får det store opbud af blæsere på scenen, som også er med i musikvideoen, for så kan UK godt glæde sig til en fornuftig placering i år.
Simon
England leverer i år et ganske fornuftigt popnummer. Selvom jeg bedre kunne lide James Newmans nummer sidste år, synes jeg alligevel, at England har oppet sig en lille smule i forhold til at forsøge at hive sig selv ud af de bundplaceringer de så ofte oplever. Well done.
Clara
UK har ikke den bedste statistik fra de senere år, og det virker som om, man lidt har mistet interessen i landet med de ellers så stolte Eurovision traditioner. James Newman er et kæmpe spring op ad kvalitetsstigen, og årets bidrag et godt bud på en sang, som også efterfølgende kan få international radio airplay. Uptempo og cactchy tilsat den i øjeblikket ret moderne trompetlyd, som også Blåsmafian med stor succes præsenterede os for tidligere i år. Men det allerstørste plus er uden sammenligning James Newman som artist og den helt fantastiske udstråling, han har. Jeg sidder og smiler fjoget (for nu at bruge et godt gammeldags udtryk 🙂 ) og får lyst til at kramme ham. Jeg håber sådan, at UK tænker i en effektiv staging, da jeg synes bidragets største udfordring må være at oversætte den til en Eurovison-scene.
I aften går det endelig løs igen, når Eurovision Song Contest er tilbage på alverdens tv-skærme. Hele Europa, Australien, USA samt dele af Asien og Sydamerika ser med, når 16 lande skal blive til 10, og lørdagens finale begynder at tage form.
Vil du gerne vide mere? Lære nogle af deltagerne bedre at kende? Vide hvad du skal forvente? Her på Good Evening Europe har vi arbejdet på højtryk de seneste måneder, og her har vi samlet alt det du skal bruge for at blive klogere på årets første semifinale.
Lad os starte med at kigge på de 16 lande som deltager i aftenens semifinale:
Ser du showet på DR1 eller DRTV, så vil du nok hurtigt bemærke, at det ikke er den sædvanlige stemme, der skal guide dig igennem showet. Ole Tøpholm er nemlig blevet erstattet af radioværterne Henrik Milling og Nicolai Molbech, og dem har vi taget en snak med for at høre, hvordan de vil løse opgaven, hvad deres forhold til Eurovision egentlig er og hvorfor Danmark skal i finalen.
Lær deltagerne bedre at kende
Vi har også haft muligheden for at tale med flere af aftenens semifinalister om årets show, deres sange og ikke mindst budskaberne. Herunder kan du se de video-interviews, vi har lavet.
I dette sammenklip fra Turquoise Carpet er der interviews med flere af deltagerne – også fra den anden semifinale og fra Big 5.
Udover videointerviews, har vi også lavet et interview med rumænske Roxen på skrift, som du kan læse her.
Analyser
Sidste lørdag begyndte prøverne i Ahoy Arena i Rotterdam, og vi har selvfølgelig siddet cleanet til skærmen og fulgt samtlige prøver. Sammen med Mikal fra Melodigrandprixfans.dk har vi reageret på prøverne, analyseret sceneshows og vokalpræstationer og talt os igennem det hele. Det er blevet til en række videoer – det kan du se her:
Derudover har Michael fra Good Evening Europe været nede og nørde med tal for at undersøge, om det betyder noget for dine kvalifikationschancer hvilket startnummer du har. Det kan du læse mere om her.
Hvem går videre?
Odds-ekspert Claus Dejligbjerg har bidraget med denne artikel, hvor han giver de bedste spiltips på første semifinale.
Derudover har vi på Good Evening Europe – igen i samarbejde med Mikal fra Melodigrandprixfans.dk – lavet en video, hvor vi gennemgår hvilke ti lande, vi vurderer til at have de bedste chancer for at kvalificere sig til finalen. Du kan se videoen med begrundelser herunder:
Vi har endnu engang haft fat i bettingekspert Claus Dejligbjerg som til dagligt er tilknyttet www.tipperen.dk under aliaset CDbjerg hvor han smider sine spilforslag op på siden. Udover fodbold har Claus en kæmpe interesse for Melodi Grand, og ikke mindst Eurovison. Han vil til semifinalerne komme med sine bud på hvilke lande der går videre, og til finalen vil han komme med et bud på top 10, og ikke mindst hvem vinder egentlig Eurovison 2021?!
Nå, Claus hvem går videre fra semifinale 1?
Jeg har lige overværet jury dress rehearsel, og det var virkelig dejligt igen at se Eurovison. Det var godt nok underligt der ikke var noget show sidste år. Jeg synes showet var godt og flot, og glæder mig til at se showet igen tirsdag aften. Der var flere af sangene der gjorde det flot, men der var også flere der skuffede synes jeg. Det er en hård semifinale, og det kan blive ganske svært at spå om de 10 sange som går videre, men jeg vil gøre et solidt forsøg.
Jeg har et par sange som jeg ser som de “sikre” og deres odds er også helt i bund.
Malta som bør vinde semifinalen, og som er en af de store favoritter.
Cypern som er en af mine personlige favoritter, og som er en rigtig banger og den har rykket sig op i imellem vinderkandidaterne.
Litauen som var en af sidste års favoritter, men de stiller op med knap så god en sang, den skal nu nok klare sig godt.
Rusland er Rusland, og deres sang er ganske habil, den bør gå sikkert videre med et par “venner” i denne semi.
Disse sange er mellemvaren hvor det kan gå galt, men de bør gå videre.
Sverige går som regel altid videre, men der er et eller andet der ikke helt fungerer synes jeg. Jeg tror nu nok de skal nappe en plads i finalen.
Kroatien med Albina og sangen Tick Tock er en velpoleret popsang, og jeg vil blive overrasket, hvis den ikke går videre, men helt sikker er den ikke.
Norge har jeg været meget usikker på, for er ikke særlig vild med sangen, men jeg tror TIX får raget en masse jurystemmer til sig og kommer i finalen.
Der er ikke mange pladser tilbage og det er ret svært at spå om de sidste pladser.
Jeg vælger Aserbajsdjan til at gå videre, de har en god record og med både Rusland og Ukraine i denne semifinale bør der være gode chancer for de går videre, men det er langt fra sikkert.
Belgiens sang er lidt er en dødbider, eller det var den, og jeg er faktisk begyndt at synes lidt om den. Efter Juryshowet tror jeg den napper en finaleplads, men nok mest p.g.a af juryen og ikke så meget seerne.
Den sidste plads går til Rumænien, og havde du spurgt mig inden prøverne var den tæt på en af de sikre, men prøverne har været elendige. Roxen lavede en stor brøler til juryshowet, men fik lov at synge om, heldigt for hende for den første optræden havde sendt hende hjem. Hun er på vippen, men har et par gode “vennelande” i semien.
Israel havde jeg som en af en de sange, jeg regnede med gik videre. Desværre er deres sceneshow lidt noget rod, men Eden gør alt for at gøre det godt. Desværre tror jeg krigen imellem Israel og Palæstina er et kæmpe minus for Israel, og Eurovison har det med at være politisk.
Irland har en ok sang i studieversion, men Lesley er bare ikke ret god live, hun er ihærdig, men Irland må endnu engang ud allerede i semien.
Australien har en ok sang synes jeg, men de kommer nok til at lide af, at de ikke er til stede i Rotterdam, og derfor skal bruge deres live-on-tape. Skulle der ske en overraskelse kunne jeg gode se Australien være et af de lande, der kan overraske. Sympati måske? Nej, de må være ude.
Slovenien har en ringe sang, og selvom deres sangerinde synger godt, så er sangen bare ikke stærk nok. Farvel til Slovenien.
Nordmakedonien med Vasil som sanger har en meget teatralsk sang, og det er bare totalt cheesy, og så med lidt mere ost på! Jeg tror vi her har sidstepladsen i semifinale 1.
Det betyder mit bud på hvem der går videre er:
Malta
Cypern
Ukraine
Litauen
Norge
Sverige
Belgien
Aserbajsdjan
Kroatien
Rumænien
Jeg tror Malta vinder semifinale 1 og dette giver ca. odds 1,57 hos Comeon.dk. Har du ikke en konto hos dem kan du oprette en konto hos dem og få op til 1000 kr i velkomstbonus via dette link:
På Danske Spil kan man kombinere op til 6 sange. Her kan man vælge nogle JA, og andre NEJ. Et forslag til en hyggemulti kan være:
Kroatien JA, Rusland JA, Slovenien NEJ og Nordmakedonien NEJ. Dette giver i skrivende stund odds 1,96.
Jeg derudover har en masse spil oppe på tipperen.dk, her kan du se nogle af spillene gratis, mens nogle af dem koster en flad tyver. Som regel plejer det at give et solidt overskud når Eurovison løber af stabelen.
Det bliver spændende, og husk at spille ansvarligt.
Det er snart Eurovision-tid igen. Endelig. Efter to års ventetid er vi omsider tilbage i den gode grand prix-stemning, vi kender så godt.
Men kommer Eurovision 2021 så til at leve op til forventningerne? Vi har taget en snak med en række kendte danskere, som også er store grand prix-fans. Om deres forhold til konkurrencen og om deres favoritter i årets felt.
Vi er nået til Thomas Evers Poulsen, som er blevet allemandseje efter hans deltagelse i tv-succesen Vild med Dans. Thomas er en af de mest succesfulde deltagere i programmet med tre sejre, og undervejs har grand prix-fans nok bedst husket ham fra at have danset med grand prix-legenden Kirsten Siggaard.
Deltagelsen i Vild med Dans har også kastet flere andre tv-opgaver af sig, og her har Thomas Evers Poulsen, udover at blive kendt som en glad danser, heller aldrig lagt skjul på sin store kærlighed til grand prix. Derfor er vi selvfølgelig glade for, at han vil dele sin grand prix-glæde med os. Du kan lære ham bedre at kende herunder:
Hvad er dit forhold til Melodi Grand Prix?
Åh jeg har elsket Melodi Grand Prix siden jeg var helt lille. Det var med båndoptageren helt oppe til fjernsynet, så jeg kunne de nye sange om mandagen i skolen. Selv om populariteten faldt i midten af 90érne hang jeg i og gør det stadig. Så snart datoen kommer ud, bliver dagen booket i kalenderen.
Hvordan plejer du at se Eurovision – og er det anderledes i år?
Jeg ser det faktisk helst med et par stykker, men ikke en store grupper der skal jo være ro til at se showet:-)))
Hvad synes du om feltet i årets Eurovision?
Som altid en helt særlig blanding, der er i hvert fald noget for en hver smag. Men savner nok lidt for mig flere rigtige grand prix opbygning, så der skan synges med fra andet omkvæd:-)
Hvad tænker du om den danske sang “Øve Os På Hinanden”?
Altså jeg ELSKER 80´er festen, og elsker at danse til den. Den var dog ikke mit bud på den danske vinder i år. Jeg tror Beautiful med Jean Michel havde haft bedre chancer i Eurovision. Men håber og krydser da alt på Fyr og Flamme kan 80′ er feste os i finalen
Vil du dele din top 5 i årets Eurovision med os?
I vilkårlig rækkefølge Norge: Kan rigtig rigtig godt lide sangen og hans stemme, men er ikke vild med scene showet. Cypern: Kunne også have en god mulighed, den er mystisk men også meget Lady Gaga-agtig. Malta: SÅ er der igen mulighed for at danse, med en rigtig power woman. Sverige: Vores naboer har igen skruet et godt grand prix nummer sammen, med at hvad det indebærer. Schweiz: Super smukt nummer, om dem er der også et par stykke af, men jeg tror pga den tid vi har været igennem har folk mere brug for fest. Men nu må vi se hvad der sker når de går live og hvordan scene showet ser ud.
We previously looked at how the running order can potentially have an effect on an entry’s chance to qualify. We also looked at the voting histories for the eligible voters in the First Semi-Final.
We concluded that the running order probably mostly affects entries that are in the middle of the field. Good songs qualify no matter where they start from.
As for the voting histories, we saw that despite EBU’s seeded drawing method, there are still clear indications of biased voting. As to why that is we could not really say without employing too much guess work.
Putting it all together
We have now seen all the entries on stage. We have watched the bookmaker odds fluctuate and kind of settle down on a field of favorites. Now is the time to put it all together and ask: Who is going to qualify from the First Semi-Final?
We use the running order qualification chance along with the 5 and 10 year voting history window from the previous two analysis.
We have assigned a rank to each data set similar to how the juries at Eurovision rank entries. 1 is the rank we assign to the best and 16 is the worst. Entries with equal scores in a column get the same ranking. Finally we calculate the average rank for each of the three sets of data to arrive at a final rank.
Predicted Qualifiers
With average rankings in hand we have 10 predicted qualifiers from the First Semi-Final:
Country
Combined Rank
Australia
4,0
Israel
4,3
Azerbaijan
4,7
Norway
5,0
Russia
5,3
Sweden
6,3
Ukraine
7,0
Belgium
7,3
North Macedonia
9,0
Romania
9,0
Croatia
9,7
Malta
10,3
Cyprus
11,0
Ireland
12,0
Lithuania
12,3
Slovenia
14,3
You can view the detailed results and analysis below.
Last week we looked at how the starting position of an entry can affect it’s final ranking in a semi-final. We found that there is a surprising difference between starting positions in the First Semi-Final and the Second Semi-Final.
As we noted in the previous two articles, there is some truth to the feeling among fans that the second half is the better draw for an entry. Not quite as profound as some would have you believe, but the difference is there.
Voting Histories
Another point that comes up often is the notion that some countries tend to award their points to their friends. Or rather we tend to vote for entries that sound like the music we’re used to hearing. This fact comes as a surprise to no one, least of all the EBU. From the allocation draw article on eurovision.tv:
The participants have been allocated into 5 pots, based on historical voting patterns as calculated by the contest’s official televoting partner Digame. Drawing from different pots helps to reduce the chance of so-called neighbourly voting and increases suspense in the Semi-Finals.
Pot allocation explanation from eurovision.tv
The pots and draw for 2021 have been reused from the cancelled Eurovision 2020, which is why they refer to 41 rather than the 39 in the contest this year.
The EBU is basically seeding the semi final draws to try and combat the trend of friends voting for friends. But that won’t keep us from analyzing the voting histories of the voters in semi final 1!
Numbers, averages and sums
For this part of the series we are looking at point awards. We have looked at the 5 and 10 year average point awards from each eligible voter in the First Semi-Final, to each entry in the semi-final. This way we can produce an estimate of how many points, on average, each entry will receive from each voting country, and lastly we can sum up these averages to produce a final point award prediction.
As an example, below is the vote history table for Denmark with all the eligible voters in this year’s Second Semi-Final. Blanks in the table denote a year where the voter did not participate in any event with the recipient. For instance: Czech Republic has blank entries in the table for all years except the last 3. The years 2010 to 2014 Czech Republic did not participate. In 2015 they competed in the Second Semi-Final while Denmark competed in the First Semi-Final. Neither country qualified. In 2016 Czech Republic made i to the Grand Final from the First Semi-Final, while Denmark failed to qualify from the Second Semi-Final. Both the years 2015 and 2016 afforded Czech Republic 0 chances to vote for Denmark, thus leaving blanks in the table.
In another example, France has a 0 entry in 2015. They were eligible to vote in the First Semi-Final that year, but awarded Denmark no points.
Country
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
Avg. 10
Avg. 5
San Marino
0,00
4,50
1,25
1,00
0,00
2,00
4,00
1,82
1,92
Estonia
4,00
4,00
3,25
7,00
0,00
10,00
2,00
10,00
5,00
5,03
4,56
Czech Republic
0,00
3,50
3,00
2,17
2,17
Greece
0,00
0,00
0,00
1,00
0,00
7,00
0,50
0,00
0,00
0,94
0,25
Austria
1,50
2,50
0,00
1,00
0,00
8,50
0,00
3,50
2,13
1,25
Poland
2,50
3,50
0,00
0,50
6,00
3,00
12,00
3,93
1,63
Moldova
1,25
1,25
0,00
0,00
0,00
6,50
0,00
1,00
0,00
1,11
0,63
Iceland
2,00
6,00
1,50
8,00
12,00
6,50
12,00
12,00
7,50
3,17
Serbia
1,00
3,25
1,00
0,00
0,00
10,00
0,00
0,00
0,00
1,69
1,05
Georgia
3,50
1,50
0,00
2,00
0,00
0,00
7,00
0,00
0,00
1,50
1,55
1,40
Albania
0,25
0,00
0,00
2,50
0,00
0,00
1,00
0,00
0,00
2,00
0,58
0,55
Portugal
0,50
1,00
0,00
5,00
0,00
0,00
4,00
1,50
0,50
Finland
0,00
6,50
2,00
1,00
6,00
7,00
6,50
0,00
2,00
3,44
2,38
Latvia
4,75
3,00
0,00
1,00
0,00
6,00
4,00
9,00
10,00
4,19
2,19
Switzerland
1,25
1,00
0,75
0,50
3,00
3,00
5,00
0,00
2,50
1,89
0,88
France
2,50
1,75
0,50
0,00
3,00
12,00
0,00
4,50
0,00
2,69
1,19
United Kingdom
3,75
1,00
1,00
0,00
3,00
12,00
0,00
5,00
3,00
3,19
1,44
Spain
0,00
0,00
0,00
1,00
3,00
8,00
0,00
0,00
4,00
1,78
0,25
Bulgaria
0,00
1,00
0,00
2,00
0,00
9,50
1,00
1,93
0,33
Like we did for the First Semi-Final, we can now compile two charts showing the expected score for each participant, for the 5 year and 10 year windows respectively.
The 5 year window predicts the folloing qualifiers for semi final 2:
Country
Expected Points
Bulgaria
87.4
Portugal
75.1
Moldova
53.9
Estonia
53.1
Latvia
51.1
Czech Republic
47.5
Switzerland
46.7
Austria
43.0
Iceland
36.5
Poland
35.1
Bulgaria in takes the number 1 spot with a significant margin down to the runner up, Portugal. This is interesting, given that Portugal has a Eurovision Victory in it’s recent 5 year window, while Bulgaria has never won. Denmark misses qualification and ends at a mere 12th place in the Second Semi-Final.
Let’s see. The 10 year window predicts the following result:
Country
Expected Points
Bulgaria
75.7
Portugal
62.6
Austria
53.8
Denmark
49.1
Estonia
47.6
Czech Republic
47.5
Greece
42.9
Latvia
41.4
Switzerland
41.4
Iceland
41.1
Again Bulgaria is in the top slot with a wide margin to Portugal in the runner up position. Denmark has lept from it’s non-qualifier 12th place to the 4th. Again an example of how having a Eurovision victory in the past can skew the data somewhat. But winning is the same as having the best song, and the best song is the one that gets awarded the most points overall. The fact that Denmark can swing from a 12th place to a 4th place if we widen the averaging window, more likely speaks to the somewhat spotty appeal of Denmark’s entries over the years than anything else.
As of today nobody has found a bullet proof formula to win the Eurovision Song Contest. The song, the performance and the staging are the most obvious success criteria, but we all know that this time of year another criterion is what we are all talking about – the running order. A starting position at the end of the event is thought to be a guaranteed qualification, while starting in the first half is held to be unfavorable.
The Numbers
But what do the numbers actually say? Looking at the success rate of starting positions is not so straight forward. From 2004 to 2007 the competition only had a single semi-final, which is skewing the data a bit. If we assume that starting in the last positions is favorable, then it matters for the statistics whether there were 26 or 18 entries. Further complicating matters is that there is a variable number of entries per year even after the dual semi finals were introduced.
The changes in the voting system in 2008 and 2009 have also biased the qualifications stats on some starting positions. For these 2 years only top 9 in the Tele Vote was guaranteed a spot in the Grand Final, while the last country to qualify was decided by the back-up juries.
In 2008, Sweden (R/O 2) qualified at the expense of FYR Macedonia (R/O 18) in the Second Semi-Final. In 2009 Finland (R/O 15) qualified at the expense of FYR Macedonia (R/O 13) in the First Semi-Final and Croatia (R/O 1) qualified at the expense of Serbia (R/O 4) in the Second Semi-Final. As a consequence starting in position 15 in the First Semi-Final and position 1 and 2 in the Second Semi-Final has benefited from an artificial boost in the statistics.
The First Semi-Final vs. The Second Semi-Final
Surprisingly there is a tremendous yet inexplicable difference between the success rate of a position, depending on whether it is in the First Semi-Final or the Second Semi-Final.
Below is a chart of starting positions and their respective success rate for semi-finals. The grey bars are the overall success rate for all semi-finals and the turquoise bars indicate the success rate of a position in the Second Semi-Final exclusively.
Position 2 in the running order is often called the “draw of death”. However the statistics of the semi-finals tell another story. In the Second Semi-Final position 3, 5, 9 and 10 all have lower qualification rates than position 2 and overall position 3 is the actual draw of death, while position 2 and 11 are tied for second worst at 43%.
The biggest difference between the running order slots can be seen for slot 4. In the First Semi-Final slot four is the ultimate draw of death, while in the Second Semi-Final slot 4 is a pretty decent starting position for qualifcation chances. The worst slot for an entry is still in the first half, but is tied between slot 3 and 5. The best slots are spread almost evenly between the two halves, with the two very best slots, 13 and 14, both being in the second half.
It is worth noting that the data does not account for the effect of being last or second to last in the show. Slot 17, which Denmark happens to have been allocated, is the last in the Second Semi-Final in 2021, but that has not always been the case.
Again, if starting position were all that mattered we would be seeing 100% and 0% bars. It is curious that the qualification success rates are more equally distributed in the Second Semi-Final compared to the First Semi-Final. Maybe more people who vote watch the Second Semi-Final?
Predicted Qualifiers according to Running Order
Based on the historic success of each position, we can try to predict the qualifiers from the Second Semi-Final. In order of success chance, the qualifiers should be
Country
Qualification Chance
Bulgaria
76.9%
Finland
76.9%
Latvia
69.2%
Greece
69.2%
Poland
69.2%
Denmark
66.7%
Iceland
61.5%
San Marino
61.5%
Switzerland
58.3%
Portugal, Estonia, Moldova or Albania
53.8%
The 10th predicted finalist is tied between four nations, with a fairly large percentage-point gap down to Serbia with their 46.2% chance.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Tyskland
GEE-panelets reviews
Jendrik føler ikke had, og hvorfor skulle han dog også det? Tyskland leverer årets fest, vi er alle inviteret, så længe vi taler og opfører os ordentligt, og er det i virkeligheden ikke det eneste budskab, vi har behov for?
Daniel
Det er egentlig lidt for meget, både med sangen og den tilhørende musikvideo, men man kan ikke undgå at blive revet lidt med af “I Don’t Feel Hate”. Det er til gengæld en sang, som man enten hader eller elsker, for den lægger sig absolut ikke i midten af noget som helst med sin skiften mellem genrer undervejs og stemning af ukulele-happiness aus Deutschland. Når man ved, at det faktisk er et ret personligt budskab Jendrik serverer, synes jeg det kun gør sangen bedre, så jeg vil ikke være helt overrasket hvis Tyskland kravler på venstre side af scoreboardet i år. Jeg føler i hvert fald ikke noget had til denne sang, og jeg synes det er synd for dem der gør!
Simon
Jamen så er det jo nok synd for mig, for jeg synes Tysklands bidrag er med i gruppe sammen med Moldova, hvor jeg simpelthen synes at det er tåkrummende pinligt. Det er meget muligt at Jendrik er ganske charmerende, men rent musikalsk kommer jeg til at tænke på Østrigs 2003 bidrag Alf Poier med “Weil Der Mensch Zählt”, som simpelthen også er ren musikalsk volapyk. Sidste år var Tyskland en af mine favoritter, det skal de ikke have skyld for i år.
Clara
Åh Jendrik, du er slet ikke til at stå for. Jeg har været noget splittet omkring årets tyske bidrag, men jeg vælger at gå med den side af mig, der synger med og smiler, hvad gang jeg hører bidraget. Kæmpe thumbs Up til Tyskland for at gå i en helt anden retning end normalt og for at præsentere noget friskt, ægte, betydningsfuldt og en ukulele. “I dont feel hate” afspejler på en perfekt måde Jendriks optimistiske og energiske personlighed. Selvom man måske har eksperimenteret lige rigeligt med genrer, så tror jeg stadig Tyskland kan få et godt resultat i år.
Mette
Jeg er vild med det positive budskab i årets bidrag fra Tyskland, og jeg synes Jendrik virker som en rigtig sød og sympatisk fyr. Selve nummeret er fængende og energisk, og selvom de mange forskellige elementer gør den lidt rodet, gør det mig faktisk ikke så meget i det her tilfælde, fordi den positive energi bare skinner igennem, og jeg ender med at blive godt humør. Jeg skal dog ikke høre sangen særlig mange gang i træk, før jeg synes den grænser til det irriterende. Men det er et nummer man husker, og jeg tror Jendrik kommer til at levere en frisk performance, som vil tale til mange mennesker. Jeg forudser en solid mængde publikum stemmer til Tyskland, og så er det bare om juryen også køber den, for så tror jeg Tyskland faktisk kan ende overraskende højt.
Gustav Academy, Fribourg, 15.05.2018, Foto Lucian Hunziker
Siden sidste oddscheck er der sket en del ændringer hos bookmakerne. Lad os tage det fra en ende af.
Helt i toppen må Barbara Pravi og Frankrig igen se sig skubbet ned på en andenplads, efter hun ellers havde overtaget førstepladsen fra Malta. Malta befinder sig imidlertid nu kun på en tredjeplads, for det er Måneskin fra Italien, der har overhalet alle favoritterne indenom og nu står til at vinde Eurovision 2021 – i hvert fald ifølge bookmakerne.
I hælene på de tre i toppen har Dadi Freyr taget endnu et hop opad, og er nu spået en fjerdeplads. Det er gået stødt opad for Island siden prøverne startede – spørgsmålet er, om han er færdig med at stige? Cypern fuldender top 5, som endnu et land der har taget kvantespring mod toppen siden prøverne startede.
Modsat står det efterhånden skidt til for de schweiziske vinderchancer. Gjon’s Tears var ellers med helt fremme i feltet, men er bare faldet og faldet siden prøvernes start, og er nu at finde på en syvendeplads.
De danske chancer har også forbedret sig siden prøverne startede, men det er i den anden ende af skalaen. Fyr og Flamme er nu spået en 27. plads, hvilket er fire pladser højere end da prøverne startede.
As of today nobody has found a bullet proof formula to win the Eurovision Song Contest. The song, the performance and the staging are the most obvious success criteria, but we all know that this time of year another criterion is what we are all talking about – the running order. A starting position at the end of the event is thought to be a guaranteed qualification, while starting in the first half is held to be unfavorable.
The numbers
But what do the numbers actually say? Looking at the success rate of starting positions is not so straight forward. From 2004 to 2007 the competition only had a single Semi-Final, which is skewing the data a bit. If we assume that starting in the last positions is favorable, then it matters for the statistics whether there were 26 or 18 entries. Further complicating matters is that there is a variable number of entries per year even after the dual semi finals were introduced.
The changes in the voting system in 2008 and 2009 have also biased the qualifications stats on some starting positions. For these 2 years only top 9 in the Tele Vote was guaranteed a spot in the Grand Final, while the last country to qualify was decided by the back-up juries.
In 2008, Sweden (R/O* 2) qualified at the expense of FYR Macedonia (R/O 18) in the Second Semi-Final. In 2009 Finland (R/O 15) qualified at the expense of FYR Macedonia (R/O 13) in First Semi-Final and Croatia (R/O 1) qualified at the expense of Serbia (R/O 4) in the Second Semi-Final. As a consequence starting in position 15 in the First Semi-Final and position 1 and 2 in the Second Semi-Final has benefited from an artificial boost in the statistics.
The First Semi-Final vs. The Second Semi Final
Surprisingly there is a tremendous yet inexplicable difference between the success rate of a position, depending on whether it is in the First Semi-Final or the Second Semi-Final.
Below is a chart of starting positions and their respective success rate for semi finals. The grey bars are the overall success rate for all semi finals (including from the years where Eurovision only had a single semi-final), while the pink represents the running order’s chance in the First Semi-Final, and the turquoise represents the qualification chance for the Second Semi-Final.
Position 2 in the running order is often called the “draw of death”. However the statistics of the semi finals tell another story. In the First Semi-Final position 1, 3, 4 and 11 all have lower qualification rates than position 2 and overall position 3 is the actual draw of death, while position 2 and 11 are tied for second worst at 43%. Well 43% is still almost half you might say. True, but most Eurovision semi finals have fewer than 20 entries, meaning just flipping a coin to determine if an entry qualifies would yield better odds than 43%. For reference, the coin flip odds for the First Semi-Final in 2021 would be 62.5% (10/16*100)
Success rate of running order positions overall and for the semi finals. Grey bars represent the overall qualifcation chance of a running order slot accross all semi finals in history. Pink and turquoise bars represent the qualifcation chance of a slot in semi final 1 and semi final 2 respectively.
It is generally better to start in the second half of a semi-final, especially if your entry is at the very end of the show. Not shown in the graphic above are the statistics for positions that were performed last or second to last in their shows. If we look at all semi finals since 2004 and the rankings of songs performed in the last position and second to last, they have a 81% and 73% qualification rate respectively.
On the other hand starting in the first half is not quite so bad, with some of the positions outranking many of the ones in the second half.
Obviously if starting position were all that mattered we would be seeing 100% and 0% bars. Starting position is only part of the puzzle. The Eurovision Song Contest isn’t a position lottery, it’s a song contest. There is clearly more to it. Maybe a favorable starting position can help push a mediocre song into the 10 qualifiers, and an unfavorable position can help deny a mediocre song qualification. On the other hand a strong entry is going to qualify regardless of starting position.
Predicted Qualifiers according to Running Order
Leaving out everything else, with the data for running orders we can try to predict some qualifiers. In the first semi final 62.5% will qualify, since there are 16 entries and 10 of those go on to the final.
Going by the running order statistics for semi final 1 alone, we can expect the following countries to qualify:
Country
Qualification Chance
Israel
76,9%
Azerbaijan
76,9%
Norway
76,9%
Croatia
76,9%
Australia
69,2%
North Macedonia
69,2%
Ireland
69,2%
Ukraine
61,5%
Romania
61,5%
Malta
61,5%
Cyprus misses out on qualification based on the Running Order statistics alone, ending at a mere 53.8% qualifcation chance.
I’m not entirely sure we can rely on the statistics for running order alone to predict the results of the first semi final. A real statistician might even point out that the sample size is way too small to say anything useful based on the data. It’s fun though.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Holland
GEE-panelets reviews
“You don’t like broccoli” (jo, sådan lyder det altså) skråler jeg, mens jeg klapper i hænderne og forestiller mig, at et 100-mand stort gospelkor står og bakker mig op. Nuvel, det her er ikke årets bedste sang. Men den stemning, den køber jeg anytime. Løvernes Konge møder The Mamas i et kæmpe potpourri af godt humør, selvtillid og lækre rytmer – jeg er fan. Ganske vist er det svært at forestille sig, hvordan denne sange skal få ret mange point, da jeg ikke ser den appellere til hverken juryer eller den almindelige tv-seer, men stod det til mig, kom Jeangu i top 10.
Daniel
Det er absolut positivt, at Jeangu i år rækker ud efter sine rødder og inddrager dem i sit bidrag, ligesom det altid er virkningsfuldt med et stort gospelkor. Vi er hensat til en savanne et sted i Afrika eller en sukkerplantage i Surinam, og det er egentlig fedt nok, men den mangler alligevel noget umf for at fange opmærksomheden helt i et meget stærkt felt i år. Værtslandet har desværre haft en tradition i de senere år for at floppe stort, og det er der nok også en risiko for at nederlænderne gør i år.
Simon
Som Daniel også er inde på, måtte jeg skrive til Simon og spørge: “Synger han ´You know my broccoli´?” hvilket Simon kunne afkræfte. Alligevel tror jeg at Holland i år kommer til at lave en klassisk værtslandsfælde, nemlig at man ikke rigtig behøver at gøre sig umage fordi man er direkte kvalificeret. Synd, men også helt forståeligt.
Clara
Jeg synes Holland har et rigtig sødt og hyggeligt bidrag i år. Jeg kan virkelig godt lide, at Jeangu er vendt tilbage til sine afrikanske rødder, og sangen giver mig totalt Løvernes Konge vibes på den fede måde. Derudover synes jeg også at den tilhørende musikvideo er en af de bedste i år. Jeg håber faktisk at Holland ender med at få en fin placering, da jeg synes det er en dejlig og positiv sang, men jeg har svært ved at se det ske. Jeg værdsætter dog nummeret for hvad det er, og jeg kommer i hvert fald til at hygge mig i de tre minutter Holland er på scenen.
Mila
‘Birth of a new Age’ er betydelig mere catchy og letfordøjelig end den melankolsk ‘Grow’. Med inspiration i Jeangu’s rødder i Surinam synges bl.a. omkvædet (løst oversat til You can’t break me) på Sranan Tongo-sproget, som tales i Surinam. Sammen med Gospelkoret gør det årets hollandske bidrag unikt. Genren er ikke lige min kop te, men jeg tror bidraget vinder meget Når man ser og hører Jeangu live. Musikvideoen er blandt årets bedste og Jeangu er en yderst karismatisk artist. Jeg ser frem til at se det hollandske show og tror juryen kunne give holland et godt skub på vejen.
Vi er nu kommet igennem alle bidragene i 2. semifinale. Der har – som i første semifinale – bestemt ikke altid været enighed om karaktererne eller favoritterne, hverken blandt de 8 jurymedlemmer i panelet eller blandt vores læsere. Vi har nu summeret op og fundet de 10 sange, som går i finalen, hvis det var op til de 8 jurymedlemmer i GEE-panelet.
Indledningsvist så kan vi slå fast, at panelet er vilde med Danmarks bidrag, som slutter på en 2. plads lige efter panelets favorit Gjon’s Tears fra Schweiz. I top 3 ligger også Finlands Blind Channel. I den mindre sjove ende, så ser det værst ud for Letland, som ligger ret isoleret på sidstepladsen. Lige udenfor Top 10 ligger 3 sange side om side: Polen, Moldova og Serbien.
Du kan se karakterer i skemaet herunder og så fortsætter vi selvfølgelig med vores reviews af de sikre finalister. Følg med på vores Facebook-side.
Land
Clara
Daniel
Mette
Michael
Mila
Morten
Riikka
Simon
Total
Stilling
Schweiz
12
7
12
12
12
12
6
10
83
1
Danmark
10
7
10
12
12
7
10
10
78
2
Finland
12
12
12
12
5
8
8
7
76
3
San Marino
6
10
10
8
10
10
10
10
74
4
Grækenland
6
10
8
7
10
10
8
10
69
5
Island
10
8
6
3
8
10
5
12
62
6
Estland
4
12
8
8
4
6
6
6
54
7
Bulgarien
8
7
6
7
8
7
3
6
52
8
Østrig
6
10
8
8
3
4
6
4
49
9
Albanien
8
6
12
4
4
5
5
4
48
10
Polen
5
6
4
4
4
5
8
3
39
11
Moldova
1
2
7
5
5
8
3
7
38
12
Serbien
5
2
5
5
6
6
4
5
38
13
Tjekkiet
2
8
2
2
7
5
2
6
34
14
Portugal
3
8
5
4
2
2
6
2
32
15
Georgien
2
10
3
2
2
2
3
2
26
16
Letland
2
1
2
2
3
5
2
1
18
17
Er du enig i de 10 finalister eller er vi helt på afveje? Husk at kommentere og dele dine 10 finalister i kommentarsporet på Facebook.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Efter gårsdagens triste nyhed om, at et medlem af den polske delegation var blevet testet positiv og nu er i karantæne, så kommer der nu endnu et trist nyhed forud for dagens store velkomstfest, Turquoise Carpet.
Under en rutinemæssig test i dag søndag testede et medlem af den islandske delegation positivt for COVID-19.
I overensstemmelse med EBU's strenge sundheds- og sikkerhedsprotokol er denne person nu gået i isolation, og som en sikkerhedsforanstaltning vil de andre medlemmer af deres delegation også nu gennemgå en PCR-test og gå i selvisolation.
Desværre betyder det, at den islandske delegation ikke deltager ved Turquoise Carpet i aften.
Vores tanker går til den islandske delegation, herunder Daði's gravide kone Árný, som også er en del af gruppen og dermed den islandske delegation, og vi håber der er tale om en falsk positiv test.
Update: Det er efterfølgende oplyst, at Rumænien og Malta, som bor på samme hotel som Island og Polen, heller ikke vil deltage ved eventet. Ligeledes vil alle delegationer bliver transporteret individuelt til Turquoise Carpet.Læs også: Positiv coronatest i den polske delegation – deltager ikke i Turquoise Carpet
Læs mere om Sikkerhedsprotokollen under Eurovision Song Contest >>
Hvis Spotify-afspilninger kunne afgøre en Eurovision-finale, så ville vi kunne se frem til en jordskredssejr i Rotterdam om en uge.
Tager man et kig på den populære streamingtjeneste, er der nemlig ikke den fjerneste tvivl om, at Italiens sang Zitti E Buoni er den mest populære. Svimlende 26.145.535 afspilninger har det italienske rockband fået pr. 16/5 klokken 15:00. Der er dermed et godt stykke ned til nummer to på listen, som er svenske Tusse med 14.449.322 afspilninger.
Ser man på semifinalerne er der ingen tvivl om, at tirsdagens semifinale 1 har et langt større tag i Spotify-brugerne end semifinale 2 – ikke mindst på grund af Sverige og Norge, som begge scorer meget højt. Faktisk er semifinale 2 så langt bagefter, at lægger man de 17 sanges samlede afspilninger sammen, får man 26.110.160 – altså godt 35.000 afspilninger færre end Zitti E Buoni.
Mens Sverige og Norge styrer semifinale 1 med et godt stykke ned til forfølgerne fra Cypern og Litauen, så er det det finske rockband Blind Channel, der tager teten i semifinale 2. Det er endda fuldstændig uden konkurrence, idet Dark Side er afspillet over dobbelt så mange gange som den næstmest lyttede sang – San Marino og Adrenalina.
Tager man de danske briller på, så ser det endog meget lovende ud. Fyr og Flammes Øve Os På Hinanden har scoret 2.817.787 afspilninger, og er dermed tredjebedst i semifinale 2 – foran favoritter som Schweiz og Island.
Herunder kan du se de samlede antal afspilninger pr. 16/5 klokken 15:00. Under den samlede opgørelse har vi også samlet semifinale 1 og semifinale 2, så du kan nærstudere tallene.
We previously looked at how the running order can potentially have an effect on an entry’s chance to qualify. We also looked at the voting histories for the eligible voters in the Second Semi-Final.
We concluded that the running order probably mostly affects entries that are in the middle of the field. Good songs qualify no matter where they start from.
As for the voting histories, we saw that despite EBU’s seeded drawing method, there are still clear indications of biased voting. As to why that is we could not really say without employing too much guess work.
Putting it all together
We have now seen all the entries on stage. We have watched the bookmaker odds fluctuate and kind of settle down on a field of favorites. Now is the time to put it all together and ask: Who is going to qualify from the Second Semi-Final?
We use the running order qualification chance along with the 5 and 10 year voting history window from the previous two analysis. This gives us three data sets to work with.
We have assigned a rank to each data set similar to how the juries at Eurovision rank entries. 1 is the rank we assign to the best and 17 is the worst. Entries with equal scores in a column get the same ranking. Finally we calculate the average rank for each of the three sets of data to arrive at a final rank.
Predicted Qualifiers
With average rankings in hand we have 10 predicted qualifiers from the Second Semi-Final:
In the previous articles in this series, we looked at how the starting position of an entry can affect it’s final ranking in a semi final. We found that there is a surprising difference between starting positions in the First Semi-Final and the Second Semi-Final.
As we noted in the previous two articles, there is some truth to the feeling among fans that the second half is the better draw for an entry. Not quite as profound as some would have you believe, but the difference is there.
Voting Histories
Another point that comes up often is the notion that some countries tend to award their points to their friends. Or rather we tend to vote for entries that sound like the music we’re used to hearing. This fact comes as a surprise to no one, least of all the EBU. From the allocation draw article on eurovision.tv:
The participants have been allocated into 5 pots, based on historical voting patterns as calculated by the contest’s official televoting partner Digame. Drawing from different pots helps to reduce the chance of so-called neighbourly voting and increases suspense in the Semi-Finals.
Pot allocation explanation from eurovision.tv
The pots and draw for 2021 have been reused from the cancelled Eurovision 2020, which is why they refer to 41 rather than the 39 in the contest this year.
The EBU is basically seeding the semi-final draws to try and combat the trend of friends voting for friends. But that won’t keep us from analyzing the voting histories of the voters in the First Semi-Final!
Numbers, averages and sums
For this part of the series we are looking at point awards. We have looked at the 5 and 10 year average point awards from each eligible voter in the First Semi Final, to each entry in the semi-final. This way we can produce an estimate of how many points, on average, each entry will receive from each voting country, and lastly we can sum up these averages to produce a final point award prediction.
As an example, below is the vote history table for Sweden with all the eligible voters in this year’s First Semi-Final. Blanks in the table denote a year where the voter did not participate in any event with the recipient. For instance: Russia has a blank entry for 2010. Both Russia and Sweden participated that year, but Sweden were in the Second Semi Final, while Russia was in the First Semi Final. Since Sweden did not qualify for the final, Russia had no chances to vote for Sweden, and therefore the entry is blank. (0 points awarded in 0 events)
Country
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
Avg. 10
Avg. 5
Lithuania
6,50
6,00
4,50
3,50
10,00
7,00
0,00
10,00
0,00
3,00
5,05
6,10
Slovenia
3,50
6,50
4,75
2,50
12,00
8,00
6,00
10,00
4,50
0,00
5,78
5,85
Russia
0,50
6,00
1,00
8,00
4,00
0,00
12,00
1,00
4,06
3,88
Australia
10,00
8,00
7,00
0,00
12,00
7,40
7,40
North Macedonia
1,25
3,50
3,00
0,00
5,00
0,00
0,00
7,00
4,00
2,64
2,55
Ireland
7,75
0,00
3,00
3,50
10,00
4,00
5,00
12,00
6,00
5,00
5,63
4,85
Cyprus
3,50
6,00
6,00
0,50
11,00
0,00
10,00
11,00
1,00
5,44
5,40
Norway
10,50
8,75
5,50
3,50
12,00
8,00
12,00
12,00
10,00
12,00
9,43
8,05
Croatia
3,25
0,00
3,00
3,50
1,00
6,50
4,00
2,00
2,91
2,44
Belgium
1,00
4,00
7,75
0,50
12,00
9,00
1,00
12,00
8,00
6,14
5,05
Israel
3,00
5,00
6,50
0,00
11,00
10,00
0,00
12,00
12,00
0,00
5,95
5,10
Romania
1,50
0,50
4,50
8,00
12,00
0,00
10,00
5,00
1,00
4,72
3,63
Azerbaijan
0,75
1,00
2,25
0,00
5,00
0,00
0,00
7,00
3,00
2,00
2,10
1,80
Malta
7,00
6,00
3,50
0,00
11,00
7,00
0,00
7,00
6,00
5,28
5,50
Italy
0,50
1,75
5,25
1,00
11,00
0,00
0,00
0,00
1,50
2,33
3,90
Germany
3,75
6,00
2,00
9,00
11,00
0,00
3,00
12,00
0,50
5,25
6,35
The Netherlands
10,50
6,50
5,00
6,00
10,00
8,00
3,00
12,00
11,00
6,00
7,80
7,60
Ukraine
4,25
3,50
2,50
11,00
0,00
6,50
3,00
0,00
3,84
3,42
With a whole bunch of tables just like the one for Sweden, we can create a chart of expected point sums for the First Semi-Final.
Predicted Qualifiers
With all the math done and charts drawn, we can use the 5 year window to try and predict the qualifiers for the First Semi-Final:
Country
Expected Points
Russia
93
Sweden
89
Belgium
77
Australia
72
Israel
58
Norway
55
Ukraine
51
Azerbaijan
46
North Macedonia
41
Romania
39
And the predicted qualifiers for the 10 year window are:
Country
Expected Points
Sweden
92
Russia
78
Australia
72
Belgium
63
Azerbaijan
61
Ukraine
61
Israel
51
Norway
50
Romania
49
Malta
40
In the 5 year average table, Cyprus misses out on qualification by a single point, while in the 10 year average Malta squeezes in front of Cyprus by a 6 point margin.
[semi1 cols=”RO,5,10″ lang=”GB” year=”2021″]
Suggested reading:
Semi Final 1 Running Order – Analysis and Qualifiers
Semi Final 2 Running Order – Analysis and Qualifiers
I mandags ankom den danske delegation til Rotterdam. Det skete i bedste landsholdsstil. Duoen og det øvrige team tog som lovet flyveturen og ankomsten til Holland i de rød/hvide landsholdstrøjer, som de i samarbejde med Hummel har fået lavet specielt til lejligheden. Resten af det danske team var iklædt matchende sorte dragter.
Fyr og Flamme’s kor består af Line Krogholm, Tilde Vinther og Marcel Gbekle.
Vis dette opslag på Instagram
Et opslag delt af Fyr & Flamme (@fyr.og.flamme)
Tirsdag havde det danske hold den første prøve på scenen i Rotterdam Ahoy. Som det ses af billedet herunder, så er der i år en streng sikkerhedsprotokol. Der er bl.a. krav om mundbind, ligesom alle – både deltagere, delegationer, staff og journalister – testes løbende. En test er gyldig i 48 timer.
Vis dette opslag på Instagram
Et opslag delt af Marcel MarSoul Gbekle (@marcel_gbekle)
Under første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitor prøve backstage. Herefter har teamet 30 minutter på scenen. Efter prøven går de til Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøverne – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv. Du kan se en bid af Danmarks første prøve her.
Vis dette opslag på Instagram
Et opslag delt af Fyr & Flamme (@fyr.og.flamme)
Video fra salen – Se Fyr og Flamme’s anden prøve
Efter en pressekonference og interviews, så var det fredag tid for Danmarks anden prøve på scenen i Rotterdam Ahoy. Denne gang en åben prøve, hvor pressen var til stede i arenaen. Vi må dele samlet 2 minutter fra prøverne og det ene minut blev brugt på Fyr og Flamme’s flotte show, som du kan se herunder:
Vis dette opslag på Instagram
Et opslag delt af Laurits Emanuel (@lauritsemanuel)
Pressekonference incl. akustisk version af ‘Øve os på hinanden’
Ved det efterfølgende pressemøde fortalte duoen bl.a. at de begge sætter pris på Melodi Grand Prix fra dengang, hvor alle lande skulle synge på deres eget sprog og forklarer, at inspirationen til ‘Øve os på hinanden’ kommer fra slut 70-erne.
Fyr og Flamme fortæller endvidere, at deres hotel i Rotterdam ligger tæt på en park, hvor de bruger meget fritid på at gå tur. De bl.a. har set storke, hvilket bliver til en ret underholdende snak om, at storken kommer med babyer til Jesper.
Budskabet, som Fyr og Flamme vil sprede, er generelt et budskab om lys og håb og om at gå ud i livet og prøve ting. Man kan ikke lære det hele foran spejlet. Du kan se hele pressemødet herunder.
Interview med Fyr og Flamme efter 2. prøve
Efter 2. prøve mødte Simon fra Good Evening Europe de danske drenge. Her forklarer duoen, at der er kommet mere ro på ved 2. prøve, og at Jesper slapper mere af.
De forklarer også farvevalget i stagingen og sætter ord på forventningerne til på torsdag. Du kan se hele interviewet herunder.
“Jesper tænder stadig selv for en djævel, der jagter ham rundt i hele Ahoy”
Laurits
Hvornår skal Fyr og Flamme på scenen igen?
Dress rehearsals, semifinale 2
Onsdag den 19. maj kl. 15:00 – 17:10 (1) og kl. 21:00 – 23:10 (2)
Torsdag den 20. maj kl. 15:00 – 17:10 (3)
Semifinale 2
Torsdag den 20. maj kl. 21:00 – 23:10
Hvis Danmark går videre fra semifinale 2:
Finale – dress rehearsal
Fredag den 21. maj kl. 13:00 – 16:40 (1) og 21:00 – 00:40 (2)
Under en rutinemæssig test ved ankomsten til Rotterdam Ahoy i dag, testede et medlem af den polske delegation positivt for COVID 19. Det fortæller EBU i en officiel mail, som blev sendt ud for kort tid siden.
Sidst de var i Ahoy havde alle medlemmer af den polske delegation en negativ COVID-19 test. I overensstemmelse konkurrencens sundheds- og sikkerhedsprotokol er denne person nu gået i isolation, og som en sikkerhedsforanstaltning, vil de andre medlemmer af den polske delegation nu gennemgå en PCR-test og gå i karantæne. Derfor kommer den polske delegation ikke til at deltage i Turquoise Carpet-arrangementet i morgen, søndag den 16. maj.
Det er snart Eurovision-tid igen. Endelig. Efter to års ventetid er vi omsider tilbage i den gode grand prix-stemning, vi kender så godt.
Men kommer Eurovision 2021 så til at leve op til forventningerne? Vi har taget en snak med en række kendte danskere, som også er store grand prix-fans. Om deres forhold til konkurrencen og om deres favoritter i årets felt.
Denne gang er vi nået til Ulla Essendrop, som de fleste nok kender fra DR1-programmet Aftenshowet, adskillige sportsbegivenheder og pt. fra de tidlige TV-aviser.
Grand Prix-fans vil formentlig også kende Ulla fra Eurovision 2014 i København, hvor hun sammen med Abdel Aziz-Mahmoud styrede slagets gang i pressecentret, og i 2016, 2017 og 2018 uddelte hun de danske point ved Eurovision Song Contest-finalen. Hun har et stort grand prix-hjerte, og fortæller mere om det herunder:
Hvad er dit forhold til Melodi Grand Prix?
Jeg har altid ELSKET Eurovision Song Contest, helt aldeles ufiltreret, og uden ironisk distance. Festen, konfettien, vindmaskinerne, halvtonesmodulationerne. Skru’ op for det hele! Og så er jeg blevet enormt fascineret af hele produktionsapparatet bag – det fik jeg et grundigt indblik i, da jeg var vært på Head Of Delegations konferencen i Danmark i forbindelse med ESC i 2014, hvor jeg også var vært på den internationale sending af Opening Ceremony sammen med Abdel Aziz Mahmoud og Peter Falktoft, og alle de internationale pressekonferencer, som jeg var vært for sammen med Abdel.
Jeg er jo tidligere sportsvært, og jeg tror på, at Eurovision – ligesom store, internationale sportsbegivenheder – hitter, fordi det er en event der lever af samtidighed. Det er ikke noget man ser on demand tre dage senere. Man ser det samtidig i hele Europa (og nu også Australien, og på visse web-platforme i USA), så man kan tale med om begivenhederne, MENS de sker. Det har jeg selv tydeligt mærket, de tre gange jeg har annonceret Danmarks point i finalen. Der modtog jeg reaktioner fra festlige Grand Prix seere i fx Kroatien, England og Australien. Samtidig er det en begivenhed som er tilgængelig for ALLE seere, i den forstand at det ikke kræver nogle særlige forudsætninger, at se Eurovision. Der er altid en sang man synes om eller ikke synes om, der er kostumer at tale om, værterne, sceneshow, kommentatorerne og alt det andet der omgiver konkurrencen. Eurovision kan samle familie, venner, g bekendte på tværs af alder, køn og alle andre skel, og det er der ikke meget der kan i dag.
Hvordan plejer du at se Eurovision – og er det anderledes i år?
Jeg har dyrket det siden jeg var barn – mine forældre og jeg havde fast tradition for at sidde med stemmesedler og var meget investerede i det. Da jeg var yngre holdt vi tit Eurovisionfester med ALT hvad den kunne trække af kulørte drinks og partypynt. I år kommer jeg nok desværre ikke til at sidde oppe og se det, for nu laver jeg morgennyheder på DR1, så jeg skal være frisk og klar til at arbejde næste morgen kl 6.
Hvad synes du om feltet i årets Eurovision?
Der kommer mere fokus på sange med indhold om samfundets udvikling på godt og ondt. Der er også en større diversitet blandt artisterne. Rent melodisk er der nogle sange der slet ikke har flyttet sig de seneste to årtier, og så er der andre der går mere i retningen af hiphopinspiration og elektrogenrer, og så er der lige nu en interessant retrobølge med en humørfyldt 80’er feeling som flere entries dyrker, bla. vores egen Fyr & Flamme. Og så er flere og flere af sangene, som man ville kunne høre i ganske almindelig musikradio.
Hvad synes du om den danske sang?
Du skal være lavet af sten, hvis Øve os på hinanden ikke fyrer op under det gode humør. Da jeg selv lyttede alle 23 bud igennem, kunne jeg mærke, at balladerne slet ikke talte til mig i år. For mit vedkommende rammer ØOPH lige ind i en stemning som jeg, og måske også mange andre rundt om i verden, har brug for lige nu, efter en særdeles strabadserende periode i spændetrøje. Jeg trænger i hvert fald til musik der er energi- og tempofyldt, og det leverer Fyr&Flamme.
Vil du dele din top 5 i årets Eurovision med os?
Min top 5 er udtryk for hvilke 5 sange jeg bedst kan lide – ikke hvilke 5 sange jeg tror, kommer til at klare sig bedst. Og den er muligvis politisk ukorrekt – men jeg har udelukkende fokuseret på, hvad jeg synes om musikken.
FEM: UK – Embers
Stakkels UK har i Eurovisionsammenhæng aldrig rigtig ramt noget som helst. Men Embers kan noget – måske er det fordi, jeg er en sucker for alt med en blæsersektion (om end den lyder noget maskinel på tracket?).
FIRE: Finland – Dark side
Helt gedigen, solid, melodisk rock. Når man har fået fyldt ørerne med Piña Colada og candyfloss, så er det virkelig rart med noget variation. I ESC-sammenhæng kommer den til at fungere som den der sorbet-renser man får mellem retterne på fine restauranter.
TRE: Island – 10 Years
Den er blød, lækker, sjov og quirky. Lidt Daft Punk møder Jamiroquai. Den er Piña Colada på lyd. Og så er der noget i det gentagende guitarriff der minder mig om Modjo’s Lady (Hear me tonight).
TO: Israel – Set me free
Stærk Vokal. Til sidst brillerer hun lige med nogle korte Mariah Carey’esque fraseringer – mon ikke det kommer til at gå rent ind hos publikum.
ET: Malta – Je me casse
Vildt fed vokal. Jeg skyder på at Lizzo er en af inspirationskilderne. Og så falder jeg for alt med et sprødt sax riff. Aner man et lille nik til Epic Sax Guy?
Selvom de ikke er på min top 5, så er der lige special mention til følgende:
Rusland – manizha. Den er gakket med et lækkert grundbeat, minder mig lidt om tidligere vinder Netta.
Tyskland – I don’t feel hate. Den er wack i hele sin opbygning. Det er som om den er bygget op af to forskellige sange mellem vers og omkvæd. Og så er der simpelthen indlagt et Tap (stepdans) Break! Det har vi da virkelig alt for sjældent!