Home Blog Page 47

GEE-panelet: Fyr og Flamme- “Øve os på hinanden” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Danmark

GEE-panelets reviews

Åh ja, hvad skal man synes? Jeg har længe haft et kæmpe mancrush på Jesper Groth, som er i top 1 over folk, jeg helst ville tømme et barskab med. Og jeg elsker, at vi igen har fået grand prix ind på toppen af hitlisten herhjemme. Jeg er vild med Fyr & Flamme, Kamæleon og Menneskeforbruger. Øve Os På Hinanden har taget noget længere tid at vænne mig til, men jeg må også indrømme, at jeg efterhånden har den sang i hovedet konstant. Jeg håber, drengene går all in på 80’er-fest,og jeg håber virkelig, Europa er med. Det fortjener drengene. 

Daniel

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg ELSKER Fyr & Flamme. Jeg ved godt at det er mit eget land, at jeg selv stemte heftigt for at få dem på vinderpodiet og at “Kamæleon” har været min mest spillede på Spotify de sidste fire måneder, men alligevel synes jeg bare at årets danske bidrag er SÅ godt. Jeg ved godt det er blevet mødt med meget blandede følelser ude i verden, de fleste ikke med en tro på at Danmark kommer i finalen i år, men jeg står altså ved at jeg synes “Øve Os På Hinanden” er et lille mesterværk, og jeg glæder mig enormt til at høre de to synge på dansk i ESC for første gang i 25 år!

Clara

Jeg faldt pladask for ‘Menneskeforbruger’, da den udkom og  min kærlighed til Fyr og Flamme brændte videre med ‘Kamæleon’ på repeat i månederne op til DMGP. Fyr og Flamme er i mine øjne noget af det bedste, der er sket for dansk musik i mange år, og da jeg hørte ‘Øve os på hinanden’ var jeg da også 99,9% sikker på, at den ville vinde Dansk Melodi Grand Prix.
80’erne er “in”, og coronapandemien har bragt mange mennesker i det nostalgiske humør, både hvad angår film, serier, retro madlavning og bagværk, og i høj grad musik.
Live-versionen af ‘Øve os på hinanden’ tilføjer sangen en ekstra dimension. Jesper og Emmanuels energi og glæde ved at stå på Grand Prix-scenen er uimodståelig og liveorkestret bidrager med de helt perfekte 80’er vibes, som sender os direkte tilbage til Tommy Seebach, Laban og Kirsten & Søren.
Ikke siden Rasmussen og Emmelie de Forest har jeg været så begejstret for en dansk vinder, og jeg tror bestemt Danmark har en chance for en finaleplads.
Fyr og Flamme’s smittende glæde, deres ægte og unikke stil MÅ sammen med den festlige og sing-along-venlige sang VÆRE lige det, folk har brug for efter mange måneders nedlukning.
Vi GÅR EFTER #12POINTFRAMALTA.

Mette

Jeg var vild med rygtet om, at Fyr og Flamme skulle deltage i DMGP, og efter mit første gennemlyt af bidragene var jeg næsten ikke i tvivl om at de ville vinde. Det er nok ikke noget der bliver hele Europas foretrukne sang at lytte til, men det er skægt at se hvordan de første reaktioner ude blandt fansene nu er ved at ændre sig til “… jamen, jeg har jo fået den på hjernen!”. Jeg elsker 80’er-æstetikken, jeg elsker hentydningerne til Tommy Seebach og Kim Schumacher, og det var absolut det helt rigtige bidrag at sende afsted til ESC. 
Jeg vil meget hellere have os repræsenteret af et bidrag, som vi er stolte af og glade for i DK, og som er festligt og nemt at synge med på, end noget hvor vi lige skraber os med i finalen og får en 20. plads. Jeg håber på en finaleplads, selvom det måske er lidt usandsynligt, men jeg er sikker på at det her er en sang, som også er at finde på diverse Grand Prix-playlister i de kommende år.

Simon

Under corona genopdagede jeg min store kærlighed til 80´er musik, så da Fyr og Flamme udsendte “Menneskeforbruger” sidste år var jeg fuldstændig solgt, og da den endnu mere glimrende “Kamæleon” kom ud som anden single, ville min begejstring ingen ende tage. “Øve os på hinanden” er endnu mere rendyrket 80´er pop i sin lyd end to foregående numre, men det synes jeg bestemt ikke den bliver ringere af. Det er virkelig mange gode elementer i instrumentalen, og jeg synes den viser hvor dygtig en sangskriver Laurits er, og Jesper leverer vokalen med charme og karisma, selv i studieversionen. Jeg synes det er det fedeste throwback til musikkens og Melodi Grand Prix´ets guldalder. Jeg ELSKER at de synger på dansk, og at de er så meget deres egne, og jeg føler at Danmark i år virkelig sender et dansk bidrag afsted. Det faktum, at tre ud mine fire mest spillede sange på Spotify det sidste halve år, er Fyr og Flammes tre første singleudspil, taler også sit tydelige sprog- Jeg er kæmpe fan!
Hvordan de vil klare sig ud i Europa har jeg ingen idé om – det kan gå begge veje. Jeg har set meget blandede reaktion på sangen, men at den generelt er vokset på folk de sidste par måneder. Jeg håber på det bedste for Jesper og Laurits, da jeg virkelig under dem den finaleplads, så de kan få deres 12 point fra Malta.

Mila

Concert In The Dark: Hør Fyr og Flamme’s alternative version af ‘Øve os på hinanden’

Tidligere på ugen afholdt det internationale Eurovision-medie EuroVoix deres virtuelle pre-party ‘Concert in The Dark’, hvor man som en fejring af Earth Day 2021 opfordrede seerne til at slukke lyset og donere til plantning af et træ i løbet af aftenen.

Blandt de optrædende var en lang række af årets Eurovision-deltagere, herunder Fyr og Flamme som leverede en alternativ version af ‘Øve os på hinanden’. Hør den øverst i artiklen.

GEE-panelet: Victoria – “Growing Up is Getting Old” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Bulgarien

GEE-panelets reviews

Tears Getting Sober var et fænomenalt bud på en sang, som vi aldrig havde hørt mage til i Eurovision. Med Growing Up Is Getting Old tager Victoria os ned ad den samme Billie Eilish-inspirerede sti, men selvom hun stadig er en virkelig dygtig sanger, er der taget et skridt ned ad kvalitetsstigen i forhold til sidste år. Dog kun et enkelt, så hun er stadig ret højt. For mig er det et spørgsmål om, om Growing Up Is Getting Old har nok genkendelighed til, at folk vil kunne huske den blandt 25 andre finalemelodier. Jeg tror desværre, den ender med at drukne lidt. 

Daniel

Victorias nummer “Tears Getting Sober” var i min Top 3 af de bedste sange sidste år, og selvom jeg også synes at årets bulgarske bidrag er virkelig godt, er det ikke helt lige så godt som sidste år, i min optik. Dog er jeg slet ikke i tvivl om, at med de rigtige virkemidler kommer Bulgarien også til at være et af de lande der lander helt i toppen i år.

Clara

Det bliver nok aldrig helt min kop te med den her slags neddæmpede, stilfærdige ballader, men jeg vil gerne indrømme at Victoria leverer det meget overbevisende og nok gør det hun er allerbedst til. Tankevækkende er det dog, at hun lagde seks sange ud til afstemning hos fans inden hun traf sit valg, og denne sang var den der fik færrest stemmer. Hun er dog højt oppe i favoritfeltet, så mon ikke det nok skal gå den godt uanset hvad jeg synes eller ej.

Simon

Da Victoria valgte “Growing Up is Getting Old” blandt de seks potentielle bidrag, der var i Bulgarien, sagde hun at hun valgte med hjertet, og det kan i den grad høres. Victoria har selv været med til at skrive sangen, og ligesom sidste år har hun skabt en smukt orkestreret ballade, hvor især strygerne er med til at give  en magisk følelse under nummeret. Derudover har hun en meget behagelig stemme, der er rar at lytte til. Hun synger med følelse og inderlighed, og jeg tror på hvert et ord. Det er rørende og det er ægte, og derfor leverer Bulgarien efter min mening en af de stærkeste ballader i år. Jeg håber Bulgarien bliver belønnet for endnu et stærkt bidrag, og ender højt oppe på scoreboardet, selvom året nummer lige er en tand svagere end deres bidrag fra sidste år.

Mila

Bulgarien var blandt mine store favoritter i 2020. Hvis en ballade kunne have vundet sidste år, så var “Tears Getting Sober” uden tvivl det bedste bud.
Vicorias stemme er stadig smuk og udtryksfuld, men lidt af magien fra sidste år er væk. Hvis jeg ikke havde haft sidste års bidrag i baghovedet, så havde jeg måske reageret mere positivt på ‘Growing up is getting old’. Men jeg synes den er for trist og dyster, og selve melodien kommer ikke rigtig nogen vegne. Selv efter adskillige gennemlytninger, har den ikke sat noget egentligt aftryk hos mig.

Mette

GEE-panelet: Anxhela Peristeri – “Karma” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Albanien

GEE-panelets reviews

Dette er, uden tvivl, det stærkeste albanske bidrag for mig nogensinde. Det siger selvfølgelig ikke så meget, for Albanien har aldrig før leveret en god sang, men dette er som minimum er utrolig hæderligt forsøg. Jeg er ret glad for den dramatiske opbygning og den storladne Balkan-stemning, som kalder på et sceneshow med masser af ild, røg og krigeriske dansere. Kan de eksekvere det ordentligt på scenen, kan der nemt vente en finaleplads til Albanien. 

Daniel

Albaniens bedste bidrag, siden Rona Nishliu i 2012 gav mine tårer frit løb med ‘Suus’. ‘Karma’ indeholder alt, hvad jeg elsker ved Eurovision og minder mig om den “tabte Balkan ballade”, som vi nu om dage hører alt for få af (Ja, jeg lyder gammel, nu!).
Sangen bygger op fra en klassisk ballade og fortsætter i en lidt mere moderne stil tilsat masser af drama, følelser, etniske instrumenter. Jeg er vild med det instrumentale midterstykke og Anxhela’s stærke og udtryksfulde stemme!
Det er ikke nogen nem semifinale, men jeg håber virkelig, den unikke og ægte stil belønnes og Albanien kvalificerer sig.

Mette

Jeg må sige, at jeg er ret vildt med årets albanske bidrag. Det var det første af årets ESC numre der blev offentliggjort helt tilbage i december, og allerede der tænkte jeg “Wauw, det er lige den her type af balkan-pop som Europa plejer at være vilde med”. Jeg tror da også vi sagtens kan forvente en pæn placering til årets albanske bidrag.

Clara

Albanien serverer som regel patos fra den helt store Balkan-gryde, og i år er ingen undtagelse. Og så alligevel, fordi man åbenbart haft har lyst til at blande nogle moderne poplyde ind i det, og det ødelægger det faktisk lidt for mig, fordi det ikke er det Balkan jeg kender og elsker (“Lane Moje”, “Leila”, “Molitva” osv.). Det er til gengæld det eneste rendyrkede af sin slags i denne semifinale, så mon ikke Albanien kan hive nogle stemmer hjem fra deres østeuropæiske søskende rundt omkring. 

Simon

Albanien disker stort set altid op med en klassisk Balkan ballade. Det er en kategori de generelt gør sig godt i, og jeg har stor respekt for at de holder fast i de nationale elementer i mange af deres bidrag. Men jeg synes også det er ved at blive lidt kedeligt i længden, fordi det er noget man har hørt så mange gange før. Anxhela er glimrende sangerinde, og det er som sådan ikke noget galt med “Karma”, men jeg synes ikke den når op på niveau med mange af deres tidligere bidrag i samme genre, og den efterlader mig med en lidt flad fornemmelse. Albanien har tradition for at ende på en 16. eller  17. plads i finalen, og jeg tror sagtens den her sang også kan placere sig deromkring, selvom jeg ikke er så begejstret for den.

Mila

Rotterdam 2021: Her er programmet for prøverne

Programmet for prøverne i Rotterdam er blevet offentliggjort. Rotterdam Ahoy åbner op for prøver lørdag den 8. maj dvs. om præcist 2 uger. Alle lande har 2 tekniske prøver af henholdsvis 30 og 20 minutters varighed samt 3 dress rehearsals forud for semifinale- og evt. finaledeltagelse.
Søndag den 16. maj er arenaen lukket. Mandag den 17. maj startes der op med dress rehearsals forud for den 1. semifinale.


Forud for deltagernes prøver, så kører der fra den 29. april stand-in rehearsals. Her vil 14 dansere og 10 sangere fra Rotterdam Codarts og Albeda College fremføre årets bidrag, således at lyd og kameravinkler kan testes af, ligesom delegationerne kan få et billede af deres show, før de selv indtager scenen et par uger efter.

Du kan se det fulde program herunder.
Husk at Good Evening Europe selvfølgelig er med hele vejen og giver dig masser af updates fra prøverne.

Hvornår skal Fyr & Flamme på scenen?

Tekniske prøver

  • Tirsdag den 11. maj: 1. prøve fra 15.40 – 16.10 (30 minutters tekniske prøver) og Meet & Greet med pressen fra kl. 17.35 – 17.55.
  • Fredag den 14. maj: 2. prøve fra kl. 13.55 til 14.15 (20 minutter) og pressekonference kl. 15.10 -15.30.


Dress rehearsals, semifinale 2

  • Onsdag den 19. maj kl. 15:00 – 17:10 (1) og kl. 21:00 – 23:10 (2)
  • Torsdag den 20. maj kl. 15:00 – 17:10 (3)

Semifinale 2

  • Torsdag den 20. maj kl. 21:00 – 23:10

Hvis Danmark går videre fra semifinale 2:

Finale – dress rehearsal

  • Fredag den 21. maj kl. 13:00 – 16:40 (1) og 21:00 – 00:40 (2)
  • Lørdag den 22. maj kl. 13.13 – 17.10 (3)

Finale:

  • Lørdag den 22. maj kl. 21:00 – 00:40

Det fulde program for prøverne i Rotterdam 2021

Lørdag den 8. maj

Land1. prøve (30 min)Presse meet & greet (20 min)
Litauen10:00 – 10:3011:55 – 12:15
Slovenien10:40 – 11:1012:35 – 12:55
Rusland11:20 – 11:5013:15 – 13:35
Sverige12:00 – 12:3013:55 – 14:15
Pause
Australien13:40 – 14:1015:35 – 15:55
Nord Makedonien14:20 – 14:5016:15 – 16:35
Irland15:00 – 15:3016:55 – 17:15

Søndag den 9. maj

Land1. prøve (30 min)Presse meet & greet (20 min)
Cypern10:00 – 10:3011:55 – 12:15
Norge10:40 – 11:1012:35 – 12:55
Kroatien11:20 – 11:5013:15 – 13:35
Belgien12:00 – 12:3013:55 – 14:15
Pause
Israel13:40 – 14:1015:35 – 15:55
Rumænien14:20 – 14:5016:15 – 16:35
Azerbaijan15:00 – 15:3016:55 – 17:15
Pause
Ukraine16:00 – 16:3017:55 – 18:15
Malta16:40 – 17:1018:35 – 18:55

Mandag den 10. maj

Land1. prøve (30 min)Presse meet & greet (20 min)
San Marino10:00 – 10:3011:55 – 12:15
Estland10:40 – 11:1012:35 – 12:55
Tjekkiet11:20 – 11:5013:15 – 13:35
Grækenland12:00 – 12:3013:55 – 14:15
Pause
Østrig13:40 – 14:1015:35 – 15:55
Polen14:20 – 14:5016:15 – 16:35
Moldova15:00 – 15:3016:55 – 17:15
Pause
Island16:00 – 16:3017:55 – 18:15
Serbien16:40 – 17:1018:35 – 1855

Tirsdag den 11. maj

Land1. prøve (30 min)Press meet & greet (20 min)
Georgien10:00 – 10:3011:55 – 12:15
Albanien10:40 – 11:1012:35 – 12:55
Portugal11:20 – 11:5013:15 – 13:35
Bulgarien12:00 – 12:3013:55 – 14:15
Pause
Finland13:40 – 14:1015:35 – 15:55
Letland14:20 – 14:5016:15 – 16:35
Schweiz15:00 – 15:3016:55 – 17:15
Danmark15:40 – 16:1017:35 – 17:55

Onsdag den 12. maj

Land2. prøve (20 min)Presse konference (20 min)
Litauen10:00 – 10:2011:15 – 11:35
Slovenien10:25 – 10:4511:40 – 12:00
Rusland10:50 – 11:1012:05 – 12:25
Sverige11:15 – 11:3512:30 – 12:50
Australien11:40 – 12:0012:55 – 13:15
Pause
Nordmakedonien13:05 – 13:2514:20 – 14:40
Irland13:30 – 13:5014:45 – 15:05
Cypern13:55 – 14:1515:10 – 15:30
Norge14:20 – 14:4015:35 – 15:55
Kroatien14:45 – 15:0516:00 – 16:20
Pause
Belgien15:35 – 15:5516:50 – 17:10
Israel16:00 – 16:2017:15 – 17:35
Rumænien16:25 – 16:4517:40 – 18:00
Azerbaijan16:50 – 17:1018:05 – 18:25
Ukraine17:15 – 17:3518:30 – 18:50

Torsdag den 13. maj

Land2. prøve (20 min)Presse konference (20 min)
Malta10:00 – 10:2011:45 – 12:05
San Marino10:25 – 10:4512:10 – 12:30
Estland10:50 – 11:1012:35 – 12:55
Tjekkiet11:15 – 11:3513:00 – 13:20
Grækenland11:40 – 12:0013:25 – 13:45
Pause
Østrig13:05 – 13:2514:50 – 15:10
Polen13:30 – 13:5015:15 – 15:35
Moldova13:55 – 14:1515:40 – 16:00
Island14:20 – 14:4016:05 – 16:25
Serben14:45 – 15:0516:30 – 16:50
Pause
1. prøve (30 min)

Press meet & greet (30 min)
Italien15:35 – 16:0517:00 – 17:20
Tyskland16:15 – 16:4517:40 – 18:00
Holland16:55 – 17:2518:20 – 18:40
Frankrig17:35 – 18:0519:00 – 19:20
UK18:15 – 18:4519:40 – 20:00
Spanien18:55 – 19:2520:20 – 20:40

Fredag den 14. maj

Land2. prøve (20 min)Presse konference (20 min)
Georgien10:00 – 10:2011:15 – 11:35
Albanien10:25 – 10:4511:40 – 12:00
Portugal10:50 – 11:1012:05 – 12:25
Bulgarien11:15 – 11:3512:30 – 12:50
Finland11:40 – 12:0012:55 – 13:15
Pause
Letland13:05 – 13:2514:20 – 14:40
Schweiz13:30 – 13:5014:45 – 15:05
Danmark13:55 – 14:1515:10 – 15:30

Lørdag den 15. maj

Land2. prøve (20 min)Presse konference (20 min)
Italien10:30 – 10:5012:15 – 12:35
Tyskland10:55 – 11:1512:40 – 13:00
Holland11:20 – 11:4013:05 – 13:25
Frankrig11:45 – 12:0513:30 – 13:50
UK12:10 – 12:3013:55 – 14:15
Spanien12:35 – 12:5514:20 – 14:40

Søndag den 16. maj – Arenaen er lukket

Mandag den 17. maj

  • 1. semifinale – dress rehearsal 1 — 15:00 – 17:10
  • 1. semifinale – dress rehearsal 2 — 21:00 – 23:10

Tirsdag den 18. maj

  • 1. semifinale dress rehearsal 3 — 15:00 – 17:10
  • 1. semifinale – live TV-show — 21:00 – 23:10
  • Presse konference + lodtrækning til finalen — 23:40 – 00:25

Onsdag den 19. maj

  • 2. semifinale – dress rehearsal 1 — 15:00 – 17:10
  • 2. semifinale – dress rehearsal 2 — 21:00 – 23:10

Torsdag den 20. maj

  • 2. semifinale -dress rehearsal 3 — 15:00 – 17:10
  • 2. semifinale – live TV-show — 21:00 – 23:10
  • Presse konference + lodtrækning til finalen — 23:40 – 00:25

Fredag den 21. maj

  • Finale flagparade — 9:30 – 11:00
  • Finale – dress rehearsal 1 — 13:00 – 16:40
  • Finale – dress rehearsal 2 — 21:00 – 00:40

Lørdag den 22. maj

  • Final – dress rehearsal 3  — 13:30 – 17:10
  • Finale – live TV-show — 21:00 – 00:40
  • Vinderens presse konference — 01:00 – 01:45

Her er de 10 finalister i SF1 ifølge GEE-panelet

Vi er allerede kommet igennem alle bidragene i 1. semifinale. Der har traditionen tro ikke altid været enighed om karaktererne eller favoritterne, hverken blandt de 8 jurymedlemmer i panelet eller blandt vores læsere.
Vi har nu summeret op og fundet de 10 sange, som går i finalen, hvis det var op til de 8 jurymedlemmer i GEE-panelet.
Litauen har lagt sig i front med Cypern og Sverige i top 3, mens det ser dystert ud for Rusland og Nordmakedonien, som ligger til at skulle kæmpe om sidstepladsen.
Du kan se karakterer i skemaet herunder og så fortsætter vi selvfølgelig med vores reviews af bidragene i semifinale 2 og de sikre finalister. Følg med på vores Facebook-side.

LandClaraDanielMetteMichaelMilaMortenRiikkaSimonTotalPlads
Litauen1071212108712781
Cypern1231071012812742
Sverige104810881010683
Rumænien101261010656654
Malta61065812610635
Norge410106610710636
Irland710767768587
Belgien4710124446518
Israel747841047519
Azerbaijan366278574410
Slovenien684383544111
Kroatien244428863812
Ukraine116833473313
Australien413455252914
Nordmakedonien234212642415
Rusland122165142216

Er du enig i de 10 finalister eller er vi helt på afveje? Husk at kommentere og dele dine 10 finalister i kommentarsporet på Facebook.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

GEE-panelet: GO_A- “Shum” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Ukraine

GEE-panelets reviews

Min redaktør har bedt mig om at tale så pænt som overhovedet muligt i disse reviews, så her er det: Ukraine er et land. De er også med. The end.

Daniel

Jeg var ikke overvældende begejstret for den sound Ukraine præsenterede med Go_A allerede sidste år, og i år har jeg lidt samme oplevelse. Det er ironisk at de lande jeg har skrevet mit speciale om, Rusland, Ukraine og Hviderusland i Eurovision, er dem jeg muligvis kommer til at fokusere allermindst på i år. Ihvertfald ud fra et rent musikalsk perspektiv. 

Clara

Jeg var ikke den store fan af “Solovey”. Ikke pga. den traditionelle sound – jeg elsker når lande viser noget af deres kultur og historie – men i mine øjne var “Solovey” langt mere “Shum” end årets bidrag, og live-vokalen lød usikker i flere dele af sangen.
Jeg var heller ikke begejstret for “Shum” i sin første udgave, men efter GO_A har udsendt den revampede version, så bliver karakteren alligevel ganske pæn. “Shum” er det perfekte mix af moderne lyd og traditionelle elementer leveret på en rå, ægte og dragende måde. Jeg håber, at man kan overføre noget af stemningen fra musikvideoen til scenen i Rotterdam, hvilket vil få sangen til at skille sig yderligere ud. T.a.t.u. Vibes 🙂

Mette

Jeg syntes faktisk ret godt om “Solovey” fra sidste år, og kunne godt lide de traditionelle ukrainske elementer og deres særprægede måde at synge på. Men jeg synes desværre ikke “Shum” fanger mig på samme måde. Det bliver for ustruktureret og jeg synes godt det kan høres på den nye version af sangen, at de måtte ændre på den, da den oprindelige version mindede for meget om en ukrainsk folkesang, og det er lidt kommet til at lyde som en lappeløsning. Men respekt for at de sender noget traditionelt afsted, og for at de for første gange nogensinde har en sang, der bliver sunget 100% på ukrainsk. Jeg tror bare ikke det kommer til at slå igennem ude i Europa.

Mila

Jeg kunne godt lide “Solovey” sidste år, og jeg kunne også godt lide “Shum”… indtil den blev lavet om. Det var nok ikke helt heldigt, at den første version var decideret planket fra en folkesang, og måske var det derfor jeg godt kunne lide den. Polen varmede mig op til denne form for sang i 2019, og jeg synes faktisk deres musikvideo er fed med en meget østeuropæisk æstetik, men sangen har bare mistet for meget i revampen. Og med meget få venner til at stemme på dem i denne semifinale, så kan det også være at Ukraine taber deres perfect record i kvalifikationer til finalen i år.

Simon

Interview med Roxen: Amnesia giver en stemme til mine undertrykte følelser

I Rumænien render en 21-årig sangerinde i øjeblikket rundt og lægger de absolut sidste hænder på det, der skal blive en af de største oplevelser hidtil i hendes liv. Om under en måned står hun nemlig på scenen i Rotterdam og repræsenterer sit land til Eurovision Song Contest.

Navnet er Roxen. Og spændingen og intensiteten er i højsædet for tiden, for det er en drøm der går i opfyldelse for hende.

– Jeg har en dejlig “historie”, hvis man kan sige det sådan, med Eurovision. På en måde minder det mig om min barndom, for hvert eneste år har jeg set det sammen med min mor. Det var en slags tradition for os. Jeg har altid været imponeret af kunstnerne, scenerne og alting. Så selvfølgelig har jeg drømt om, at jeg en dag gerne ville deltage i denne fantastiske konkurrence, fortæller Roxen i en samtale med Good Evening Europe.

Siden dengang har hun brugt musikken til at forme den person, og den kunstner, hun er blevet. Og det er en flok stærke kvinder, der har været med til at forme hende.

– JEG HAR NOGLE KUNSTNERE, SOM HAR INSPIRERET MIG MEGET GENNEM TIDEN. BEYONCÉ, ARETHA FRANKLIN, DEMI LOVATO, CHRISTINA AGUILERA FOR BARE AT NÆVNE NOGLE STYKKER. JEG ELSKER OGSÅ THE WEEKND’S MUSIK.

Hun nævner desuden sangen Passive Aggressive som en af sine yndlingssange. Den kan du lytte til her, mens du læser videre:

Efter Roxen fandt sig selv og sin egen plads i musikbranchen, er det gået stærkt. Men det er vigtigt for hende at have sig selv og sine følelser med i alt, hun laver.

– Jeg elsker at udtrykke mig gennem min musik. Hele mit liv har handlet om musik, lige siden jeg var barn. Jeg har altid drømt om at synge for folk og give folk alle mine følelser og al min energi gennem mine sange. Nu kan det lade sig gøre, og jeg kunne ikke være gladere. I min musik kan man altid finde følelser og forskelligt humør. Men man kan også finde linjer, som samler musikken, rytmen og budskabet i hver enkelt sang. Du kan danse som en sindssyg til min musik, eller du kan tage en pause, kigge dybt i dig selv og finde din sjæl.

Den dybtfølte og eftertænksomme stil lærte europæerne første gang at kende for et år siden, da Alcohol You blev annonceret som Rumæniens bud på en Eurovision-vinder anno 2020.

Men sådan skulle det desværre ikke gå. Konkurrencen blev som bekendt aflyst, og i stedet måtte Roxen lade sig isolere i hjemmet i Rumænien, trist over måske at have misset sit livs store chance.

– Jeg var ret ked af det, og jeg tænkte meget over, om jeg stadig kunne få lov at repræsentere Rumænien i 2021. Jeg ville virkelig gerne repræsentere mit land i så stor og vigtig en konkurrence, det var en drøm for mig, og det har det været lige siden, jeg var barn. Heldigvis fandt jeg hurtigt ud af, at TVR havde taget beslutningen om at få mig tilbage, og jeg blev virkelig glad, men også meget motiveret for at finde en god sang og et godt overordnet budskab.

Det blev Amnesia, der blev Roxens næste bud på stammen. På Amnesia fortsætter hun den eftertænksomme og følsomme stil, hun lagde fra land med på Alcohol You, men kigger denne gang mere ind i sig selv.

– Amnesia er en speciel sang, som forbinder mig til nutiden. Den giver en stemme til mine undertrykte følelser, og til alle de mennesker, hvis stemmer ikke er blevet hørt.

Og noget kunne tyde på, at de mennesker kommer til at tage godt imod den stemme. I hvert fald har folks reaktioner fuldstændig overvældet den unge rumæner, og givet hende endnu mere energi.

– Jeg har modtaget mange tusinde beskeder fra hele verden, og reaktionerne har været virkelig gode. Jeg er så glad for, at folk kan lide Amnesia og hele konceptet der omkranser den. Det motiverer mig og giver mig styrke. Jeg vil gerne takke alle dem der lytter og værdsætter min musik. I er virkelig specielle og vigtige for mig.

Men der er jo desværre et lille ”men”. I Rotterdam kommer Roxen nemlig ikke til at optræde for så mange mennesker, som der ellers var lagt op til. Det ærgrer hende selvfølgelig, men hun vælger i stedet at forholde sig positiv og være glad for, at der trods alt kommer nogle publikummer.

– Som kunstner elsker jeg publikums energi. Det samspil med folk giver mig så meget energi. Jeg er virkelig glad for, at Eurovision bliver til noget i år, og jeg kan ikke vente til det sker, til jeg kan udleve den fantastiske oplevelse på scenen. Det er godt, at der trods alt vil være publikum til stede. Det betyder rigtigt meget, og jeg glæder mig til at møde dem alle sammen.

Det er vigtigt for Roxen, at de publikummer som kommer, får en oplevelse. Hun vil ikke afsløre for meget om sit sceneshow, men lidt ord vil hun gerne sætte på det.

Det bliver følelsesladet. Det er alt, hvad jeg kan sige på nuværende tidspunkt. Jeg vil gerne have, at det bliver en overraskelse, men vi gør brug af en masse elementer, som vi sætter sammen til et stærkt show.

Om sceneshowet og sangen er nok til en samlet sejr, vil tiden vise. Rumænien har aldrig tidligere vundet Eurovision Song Contest, og selvom årets repræsentant er diplomatisk omkring sine chancer, så aner man alligevel en lille gnist, når man taler om mulighederne.

– Det ville selvfølgelig være fantastisk. Jeg gør mit bedste for at tage et godt show med til Rotterdam, så jeg kan repræsentere mit land bedst muligt. Jeg fokuserer udelukkende på det, og på at sætte mit præg på hver eneste detalje. Hvis folk kan lide det, og kan se sig selv i det, kunne jeg ikke være gladere.

Hvis det skal ske, skal Roxen først slå 38 andre sange. Hun fortæller, at hun har lyttet til dem alle sammen, og har flere favoritter, men særligt én sang har gjort et stort indtryk på hende.

– Det er alle virkelig gode sange. Ærligt talt har jeg virkelig svært ved at vælge en favorit, men skal jeg fremhæve en, vælger jeg Zitti E Bouni med Måneskin. Den står mig allerede nært og gør mig i godt humør.

Hvordan det går Roxen vil vi se, når hun den 18. maj står på scenen i Rotterdam til semifinale 1, og måske fire dage senere i finalen.

Bliv ved med at være dig selv, spred kærlighed overalt og stop aldrig med at kæmpe for dine drømme. Kys og kram fra Rumænien!

Roxens afslutningshilsen til alle jer derude!

GEE-panelet: Tusse – “Voices” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Sverige

GEE-panelets reviews

Hvis Voices havde deltaget i Dansk Melodi Grand Prix, havde vi alle siddet og snakket om, hvor ufarlig og ligegyldig, den var. Nu kom den med i Sverige, og så hylder vi den og sender den i top 10. Det er larmende kedeligt, vi har hørt det 1000 gange før, og ikke engang en fantastisk, karismatisk sanger kan redde helhedsindtrykket af en sang, som lige så godt kunne være udkommet for 20-25 år siden – og dengang havde den også været kedelig. 

Daniel

Som eksil-dansker bosat i Sverige, fulgte jeg naturligvis troligt med i alle semifinaler og lignende (lige med undtagelse af Andra Chancen som blev sendt samme dag som Dansk Melodi Grand Prix, der må man jo prioritere), og selvom det ikke blev min personlige favorit der vandt det svenske, synes jeg stadig at Tusse er en super stærk og genkendelig artist, og jeg tror hans stærke udtryk kombineret med en powerfuld sang, kommer til at give svenskerne endnu et rigtig godt ESC år.

Clara

Tusse var ikke min favorit i Melodifestivalen, men jeg forstår godt, hvorfor han tog en sikker sejr hos både tv-seere og jury. En stærk optræden og et tema, der appellerer til alle slags mennesker i alle aldersgrupper.
Jeg får stærke Bilal-vibes tilsat omkvædet fra Ruslands ‘A Million Voices’ i én af den slags sange, som passer perfekt til en storslået optræden på Eurovision-scenen. Men jeg sidder stadig med en fornemmelse af, at det hele er for kalkuleret og tilpasset ned i Eurovision-skabelonen – “Love, Love, Peace Peace”.
Med risiko for at blive upopulær, så savner jeg lidt mere kant, og at man går all ind på det, der gør sangen unik. Jeg ville f.eks. gerne have haft mere sækkepibe, mere mangfoldighed i kor stemmerne, og at valget af dansere rent faktisk visualiserede A million voices (som jo ikke alle ser ens ud).

Jeg ville ønske Tusse sang på en lidt mindre sikker måde. og at man tog lidt flere chancer med denne her optræden – lidt a la Mizz Privelize hyldest til mangfoldigheden i Talent. 

Mette

Sverige har tradition for aldrig at vælge mine favoritter i Melodifestivalen, og det gjorde de heller ikke i år. Men jeg synes egentlig godt om “Voices”. Det er et velproduceret bidrag med en stærk optræden af Tusse, som jeg tror kan ramme alle aldersgrupper. Jeg synes at Tusse har meget indlevelse og leverer en stærk optræden, men der er alligevel et eller andet der gør at jeg ikke er helt solgt. Måske bliver det bare lidt for “safe” for mig, og måske virker det heller ikke 100% ægte. Men overordnet set er det et godt nummer, og  jeg er ikke i tvivl om at svenskerne endnu en gang hiver i hvert en top 10 placering hjem, og at de især vil få en masse kærlighed fra juryen.

Mila

Et eller andet sted kan jeg godt lide, at man i Mello kan få en jordskredssejr som Tusse med over dobbelt så mange stemmer som nr. 2, på trods af en virkelig stærk finale (som sædvanlig), hvor han var oppe imod fire tidligere Mello-vindere, heraf en ESC-vinder. Men man går aldrig helt galt i byen med Jimmy “Joker” Thörnfeldt plus Linnea og Joy Deb som sangskrivere, og det har absolut også været medvirkende til at den ret catchy sang løb af med sejren.
Tusse har en fed udstråling på scenen og sangens budskab er godt, samtidig med at det har noget over sig, at Sverige for tredje år i træk sender en Mello-vinder til ESC, der måske ikke ligner gennemsnits-Jönsson i forhold til hudfarven. Sverige klarer sig jo altid godt hos juryerne, og selv med startnr. 4 tror jeg på en sikker finaleplads til grannlandet.

Simon

GEE-panelet: Ana Soklič – “Amen” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Slovenien

GEE-panelets reviews

Daniel: “Det bliver ikke en ballade” sagde Ana Soklic kort inden hun præsenterede Amen. Jeg ved vitterligt ikke, hvilken genre jeg så vil placere Amen i. Nå, men det er faktisk en af de ball… Stille og rolige popsange, som jeg synes bedst om i år. Det giver gåsehud, når gospelkoret falder ind i omkvædet, og det er altså på den bedst tænkelige måde. Måske Sloveniens bedste bidrag nogensinde.
Jeg synes “Amen” er et glimrende nummer, og absolut blandt de bedre der har fundet vej til ESC fra Slovenien. Om dette så er nok til at få en god placering synes jeg er svært at sige, men jeg tror sagtens det kunne være en sang der fik mange stemmer fra publikum.

Clara

“Amen” er en virkelig god sang, der bliver sunget flot af Ana Soklic, og det er især de sidste 30 sekunder, hvor gospelkoret kommer ind i sangen, der virkelig rører noget i mig. Her er det kompositionen der i fokus, og det er forfriskende i et år, hvor der er utroligt mange bangers, og det gør at Slovenien skiller sig ud.
Af den grund tror jeg også Slovenien kan ende med at blive en lille jury favorit. Semifinale 1 er stærk, så om der nok til en finaleplads ved jeg ikke, men jeg synes personligt at de fortjener at gå videre.

Mila

Lad os starte med det positive. Ana er en virkelig stærk vokalist, måske endda én af de bedste i årets konkurrence. Der er heller ikke noget galt med “Amen”, selvom den virker en smule forudsigelig og man godt kunne have Slovenien mistænkt for at gå efter de samme jurystemmer, som Nordmakedonien scorede højt på i 2019. Enkelte linjer peger endda i samme retning som ‘Proud’.
Budskabet er hørt før og uden at ville lyde kynisk, så preller det lidt af på mig. Titlen er heller ikke ny, og jeg foretrækker det østriske “Amen” med flere banelængder.
Jeg synes der er sange, som har fortjent finalepladsen mere, men juryen kunne godt sende Slovenien godt på vej.

Mette

EBU sagde: “Lad der være forudindspillet kor i ESC 2021”, og Ana Soklic lyttede (dog ikke som den eneste) og bragte et kæmpe gospelkor virtuelt med sig. Med de nørdede briller på, er dette bidrag en hommage til to tidligere israelske bidrag, nemlig “Amen” (1995) og “Hallelujah” (1979), sidstnævnte fordi det er det hun synger ved starten af hvert omkvæd. Det er storladent og lidt bedre sat sammen end Vasils sang, og hendes stemme kan virkelig noget, men jeg er ikke helt solgt til den kirke hendes kor synger i. Får i mine øjne svært ved at komme i finalen.

Simon

Australiens Montaigne deltager i Eurovision hjemmefra

Selvom der efterhånden – 7-9-13 – er lys for enden af den alenlange coronatunnel, er der stadig ting, der er umulige at foretage sig, hvis man skal bevare sin egen sikkerhed.

Det må den australske sangerinde Montaigne desværre sande. Hun skulle have repræsenteret sit land i Eurovision Song Contest i Rotterdam om en måned, men er nu nødt til at blive i Australien og gøre det via en videoforbindelse.

Sangerinden vælger dog at være positiv over, at hun stadig har muligheden for at være med.

I’m feeling okay about it. Thrilled I still get to compete but bummed that I don’t get to take advantage of that gigantic Eurovision stage.

Montaigne til eurovision.tv om muligheden for at præsentere Technicolour hjemmefra.

Australien optræder som land nummer fem i semifinale 1 den 18. maj.

GEE-panelet: Manizha – “Russian Woman” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Rusland

GEE-panelets reviews

Wow. Tænk at gå fra Little Big til dette. Fra sjov, festlig ørehænger til. Ja, dette. Rusland må være en stærk kandidat til at være det land, der er faldet mest i niveau i forhold til sidste år. Intet ondt ord om Manizha, som faktisk er en dygtig sangerinde, men denne gang var det bare en forbier. 

Daniel

Årets russiske bidrag er for mig et af de værste. Jeg forstår ligeud ingenting af hvad der foregår. Jeg skal være ærlig at sige, at jeg heller ikke forstod noget som helst af Little Big lige da de sendte “Uno” ud, som jeg dog har lært at elske siden, men jeg kan nu dårligt forestille mig at det kommer til at ske med denne sang. Jeg tror desværre Rusland må forvente et år, hvor de ikke er at finde i finalen.

Clara

Jeg har i mange år efterspurgt at Rusland skulle sende noget afsted, der lød autentisk og russisk, og ikke som om at det var skrevet udelukkende for at please det Europæiske publikum og trække en masse stemmer til sig. Så jeg bliver nødt til at belønne dem for, at det er lige præcis det de leverer i år. Sangen er fyldt med elementer fra traditionelt russisk og østeuropæisk musik, men med et moderne twist. Problemet er at sangen ikke er bygget særlig godt op, og det ender med at blive ret rodet. Ruslands helt store styrke at dog at det er karismatiske Manizha der synger den. Hun er en fantastisk live performer, der virkelig løfter sangen. Jeg tror ikke Vesteuropa sender mange stemmer afsted mod det russiske bidrag, men jeg tror alligevel at den nok skal hive en del seerstemmer hjem rundt omkring i Østeuropa – og det kan være at det lige præcis bliver nok til en finaleplads.

Mila

Little big var én af de oplagte vinder kandidater i 2020 og jeg glædede mig som en lille barn til, at gruppen “naturligvis” stillede op igen i 2021. Det gjorde de ikke! Det værste i det er, at jeg bare slet ikke er til ‘Russian woman’. Bevares, budskabet er fint, Manizha har masser af energi og power på scenen, og så får rusland også point for at synge på russisk. Men for mig er det her ét af årets dårligste bidrag, og ikke i nærheden af at fortjene en finaleplads. Jeg kunne dog sagtens se, Rusland gå videre på et stærkt sceneshow og diaspora-stemmer. 

Mette

Jeg elskede Little Big sidste år, og jeg er ikke den eneste, siden deres video til Uno var den mest spillede på Eurovisions Youtubekanal i 2020. Ud af det blå kom der så en russisk national finale i starten af marts for første gang i 9 år, og det var så uden Little Big, der ikke turde gamble med deres succes i et evt. nyt bidrag. Nå, jeg skal jo også skrive noget om årets bidrag, og jeg synes det er skønt med noget russisk (jeg er selv ⅛ russer), men det tiltaler nok et andet publikum end mig. Manizha er skøn på en scene, og det er godt at hun kan repræsentere et lidt overset mindretal i Rusland, men de der sange med alt for meget snak og kunstig opstyltethed (tænk Telemoveis 2019) er bare ikke min kop te. Hun får to points for sangen og to points for autenticiteten.

Simon

GEE-panelet: Roxen – “Amnesia” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Rumænien

GEE-panelets reviews

Alcohol You var slet ikke min ting, men hold da fast et comeback, Roxen leverer i år. I mine øjne er Amnesia den bedste af de mange ballader i år, teksten er fantastisk, sangen er flot skrevet og eminent eksekveret. Rumænien har leveret mange stærke sange gennem årene, men jeg tror faktisk, dette muligvis er deres bedste.

Daniel

“Alcohol You” var en af mine favoritsange sidste år, så jeg havde kæmpe høje forventninger til, hvad Roxen skulle bringe til bordet. Og jeg vil sige, at jeg næsten synes at hun lever op til sin sang sidste år. Jeg synes hendes stemme er skøn og at hun fortæller historier på en måde der gør at man har lyst til at lytte på hende. Hvilken placering denne sang får handler nok også meget om sceneshow, men jeg synes ihvertfald at den kan fortjene en plads højt oppe på venstre side af scoreboardet.

Clara

‘Amnesia’ er en personlig sang med et vigtigt og for mange velkendt tema: At glemme at elske sig selv. Roxen virker 100% oprigtig i sin levering og har en unik stemme, som passer perfekt til denne her moderne og yderst velproducerede sang, som lige så godt kunne være hentet fra Billie Eilish’ nye album.
Når det er sagt så har ‘Amnesia’ i mine øjne den svaghed, at man skal høre den en del gang, før man får øjnene op for dens fulde kvaliteter. Og så savner jeg lidt den geniale kombi Alcohol og call you (der har vi nok alle været!).
Et effektivt show i stil med musikvideoen, som er med til at visualisere temaet, ville uden tvivl forbedre Rumæniens muligheder for en god placering.

Mette

Sidste år var Roxens “Alcohol You” min helt store favorit, og med “Amnesia” har hun igen formået at snige sig ind i min top 3. Hun bringer igen en moderne velproduceret ballade til bordet, som hendes stemme passer utroligt godt til. Sangens lyrik om kærlighed til sig selv på trods af de mentale udfordringer man måtte have, synes jeg er vigtig i en tid som denne, og Roxen leverer budskabet på en måde der virker ærlig og oprigtig. Med en god liveoptræden tror jeg bestemt Rumænien kan ende med at hive en rigtig god placering med hjem.

Mila

Vi er to fraktioner i panelet i år, hvor den ene halvdel elsker dette bidrag, og den anden halvdel er mere “meh” omkring det. Jeg tilhører sidstnævnte halvdel, for uanset at jeg godt kan høre det lyder fint og har et godt budskab, så har sangen simpelthen ikke fanget mig endnu, ja jeg har nærmest glemt den (get it?!). Og hvis den ikke fanger mig ved 17. gennemlytning, kan den så fange publikum den 18. maj? Juryerne skal nok labbe den i sig, det er mere om os “almindelige” lyttere føler det samme.

Simon

GEE-panelet: TIX – “Fallen Angel” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Norge

GEE-panelets reviews

Jeg havde ikke ligefrem TIX i toppen af min favoritliste i Norge. Faktisk ikke engang i top fem. Men det siger altså rigtig meget om, hvor fantastisk en finale, nordmændene havde stablet på benene. Som dansker kigger man misundeligt på det norske niveau, og konstaterer, at selvom deres vinder lyder lidt som et falleret boybands comebackforsøg, så er det en meget dyb og personlig sang, som har sat spor hos mig og er kravlet ind i min top ti for i år.

Daniel

Norge afprøver om den mon er for sent at kombinere Nik & Jay og Gulddreng og få noget ud af det, og der må jeg være helt ærlig at sige, ja, det er desværre for sent. Nummeret lyder som om det skulle have været kommet ud i 2005, og performance og kostumer peger desværre lidt i samme retning. Jeg ved ikke om dette kommer til at være en publikumspleaser, fordi musikken er ret let at lytte til, men Norge er desværre ikke blandt mine favoritter i år.

Clara

Som KEiiNO-fan ind til benet var min skuffelse stor, da TIX vandt afstemningen i Norge. Men baseret på hans popularitet og sangens tema, så var det ikke et uventet udfald.
TIX’ rørende fortælling om at føle sig som en grim ælling, og hans opmuntring til andre grimme ællinger åbnede op for mine tårekanaler, og jeg håber virkelig, det norske team formår, at få den personlige historie gjort forståelig. Kontrasten mellem TIX’ fremtoning, pandebånd med eget navn og hele engle-temaet og til den ærlige, sårbare side er vigtig – men forstår seerne den, hvis de ikke kender TIX?
‘Ut av Mørket’ er en smuk, meget rørende sang, hvor TIX tydeligt udleverer sig selv 100%. Jeg elsker omkvædet i den norske version “Nei, hun er alt for bra for meg, så hvordan kan hun elske meg…Men hun får alle mine tusen tårer til å tørke, gjør lys ut av mørket for meg”, men er knap så varm på den engelske version.
Jeg synes generelt, det er fedt at se én af Norge’s største stjerner deltage i MGP – og så er jeg ALTID BILLIG TIL SALG FOR ENGLEVINGER I EUROVISION 🙂
Det er svært at forudsige, hvordan Norge vil præstere i Rotterdam. Umiddelbart tror jeg ikke juryen bliver imponeret over engletemaet, men det er før bevist, at man godt kan score en Top 5-placering uden juryens gunst.

Mette

Som mange andre fans der fulgte det norske Grand Prix, havde jeg KEiiNO som storfavorit, så derfor var jeg en smule skuffet da valget faldt på TIX – især fordi der i min optik var flere langt stærkere sange i finalen. Siden da er jeg dog blevet bekendt med TIX historie om at have det svært og ikke føle at man er god nok. Et tema som “Fallen Angel” også berører, og som jeg tror at vi alle sammen kender til. Det har for mig sat sangen i et nyt lys, og gjort at den alligevel bringer flere følelser frem end den almene popsang. Det at mange folk i Europa ikke kender til TIX´s historie og måske ikke er med på hele hans lidt Nik og Jay-agtige æstetik, gør at jeg tror Norge kan få det lidt svært, men det er også bare en god popsang, så måske de alligevel kan overraske og ende med at klare sig super fint.

Mila

Ligesom flere andre i panelet er jeg stor fan af KEiiNO og var sikker på, at det stod mellem dem og TIX om sejren i det norske Melodi Grand Prix. Det var heller ikke så overraskende for mig at TIX vandt, når man som jeg stødte på ham første gang i 2016 og ved hvor populær han er hos især unge i Norge, men netop derfor var det også en smule anderledes at se ham med en sang, hvor teksten faktisk havde et budskab hentet fra hans egne oplevelser. Han har mest udmærket sig ved at skrive “russelåter”, hvis tekster ikke ligefrem vinder Nobelpriser i litteratur, men Fallen Angel har inde bag ved hele Nik & Jay-æstetikken faktisk noget meget rørende over sig. Han kan også finde ud af at synge, ligesom en velkomponeret popsang altid er noget jeg falder for, så jeg er også en fallen angel for det norske bidrag i år.

Simon

Tusse – “Jeg håber min musik kan gøre folk gladere”

Selvom Tousin Michael Chiza blot er 19 år gammel, er han efterhånden blevet et kendt navn i de svenske dagligstuer.

Tusse, som han kalder sig når han optræder, nåede helt til semifinalen i Sverige Har Talang (Den svenske udgave af America’s Got Talent), og i 2019 slog han sit navn yderligere fast, da han vandt Idol i Sverige.

Han har også allerede været at finde på de svenske hitlister med sangene My Soul Is Calling You og A Better You. Nu er han der så igen, denne gang med Melodifestivalen-vinderen Voices, som han skal repræsentere Sverige med i Rotterdam til maj.

Voices er en sang, som handler om at alle har en stemme og en ret til at være den man er. Derfor er det en vigtig sang for Tusse at have på sit CV.

Jeg føler at sangen sammenfatter mit liv. Jeg har ligesom aldrig givet op og er altid fortsat med at kæmpe.

Tusse om sangen Voices, som er vigtig, både for ham og for mange andre.

Derfor tog vi på Good Evening Europe en snak med ham – og den foregik selvfølgelig på svensk. Det beklager vi overfor alle svenskere.

I interviewet kan du høre Tusse fortælle mere om, hvorfor Voices betyder så meget for ham, hvad han håber at opnå med sin deltagelse i Eurovision og hvorfor Voices var ved at koste ham et kørekort.

Daði Freyr – “Det bliver en dejlig afrunding på ESC-eventyret med Gagnamagnið”

Sidste år var de Eurovision-favoritter hos en lang række fans og bookmakere, efter deres sejr i Söngvakeppnin med Think About Things.

Sangen blev et viralt hit på bl.a. Youtube og TikTok, og den afslappede, ironiske dans blev efterlignet af folk verden over. Think About Things røg også på hitlisterne i Storbritannien, Irland og Sverige, ligesom den sikrede bandet en grammy i hjemlandet for Årets Hit.

Derfor var der selvfølgelig ekstra pres på Dadi Freyr & Gagnamagnid, da de blev valgt som Islands repræsentant ved Eurovision 2021. Sangen hedder 10 Years, og den omhandler Dadis forhold til Arny Fjola Asmundsdottir, som også er en del af Gagnamagnid.

Med i Gagnamagnid er også Dadis to søstre, og det er ikke helt tilfældigt, at de også er en del af Eurovision-eventyret. Dadi Freyr beskriver nemlig sig selv som et udpræget familiemenneske, hvilket han også redegør for i interviewet.

Det er vigtigt for mig, at hun er med i hele mit liv. Alt hvad jeg laver, lader jeg hende lytte til eller se på.

Dadi Freyr om konen Arny, som også er med i Gagnamagnid.

Forud for interviewet havde vi på Good Evening Europe set Dadi Freyr synge Smuk Som Et Stjerneskud på Youtube, hvorfor vi udfordrede ham til at lave interviewet på dansk. En udfordring, han takkede ja til.

Herunder kan du se interviewet, hvor Dadi fortæller hvorfor han er så god til dansk, hvordan han oplevede succesen med Think About Things og hvordan årets bidrag, 10 Years, blev til.

GEE-panelet: Nordmakedonien – “Here I stand” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Nordmakedonien

GEE-panelets reviews

Det lyder lidt som om, Vasils team forsøgte at skrive temasangen til den nye Frost-film, men blev afvist. Det er storladent på et niveau, som jeg aldrig havde forventet at se. Det her er måske den eneste gang, I kommer til at høre en Eurovision-nørd sige dette, så holdt fast: Det her, det bliver sgu for overdrevet.

Daniel

Efter en fantastisk triumf ved ESC i 2019 hvor Nordmakedonien fik den hidtil bedste placering i deres ESC historie, har dette års nummer ikke rigtig samme gennemslagskraft. Til trods for at dette er en fin sang, bliver den bare overshinet af stort set alt andet i årets felt, hvilket er grunden til min så lave rating.

Clara

‘Here I stand’ ville passe perfekt som den storslåede aflsutning på en Disney-film, men til Eurovision bliver det bare FOR storladent og selvhøjtideligt. Det personlige element i sangen overskygges af musical-positurer, store armbevægelser og forpinte ansigtsudtryk.
I sammenligning med et lignende bidrag fra 2019 sunget af Israels Kobi Marimi, så formår Vasil slet ikke at røre os med sin historie og selvom hans vokal er flot, og både melodi og musik også burde fænge, så er der bare intet, der appellerer til mig. Det skulle da lige være “OL i Barcelona”-afslutningen 😉 

Mette

Selvom Vasil i introen til musikvideoen fortæller om sin følelsesmæssige forbindelse til “Here I Stand”, så føler jeg det overhovedet ikke. Tværtimod virker det kalkuleret, da sangen lyder som om, at den har prøvet at tage en masse elementer fra storladne musical sange og Disney ballader, og det bliver simpelthen for meget og virker overhovedet ikke oprigtigt.

Mila

Jeg elsker musicals af den slags, hvor fløden bare driver ned ad væggene. Jeg elsker også Disney-sange, der lyder som noget Michael Bolton syntes var for poppet tilbage i 1980’erne, så tilsammen burde jeg elske Vasils bidrag…. men det gør jeg ikke. Han har en god stemme, men problemet er bare at sangen ikke rammer nogen som helst af de følelser den egentlig prøver på, og så er det svært at se udover hvor klichéfyldt den egentlig er. Jeg tror historien var blevet bedre fortalt i en mere nedtonet version, for når det bliver så patosfyldt som det her, så ser den desværre ind i en bundplacering i semifinalen. 

Simon

GEE-panelet: Destiny – “Je Me Casse” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Malta

GEE-panelets reviews

Den eneste sang, hvor jeg fik øjeblikkelige vinder-vibes, da jeg første gang satte den på. Destiny leverer endnu engang en fremragende vokalpræstation, og Je Me Casse er langt mere moderne end sidste års All Of My Love. Med et MEGET aktuelt tema kommer Destiny til at presse på helt oppe på de sjoveste pladser.

Daniel

I’m not your toy….. ups baby.
Det er ingen hemmelighed, at temaet til ‘Je Me Casse’ ligger ret tæt på ‘Toy’ og det virker på mig, som om man er gået bevidst efter et bidrag, der spiller på samme tangenter. I mine øjne mangler det dog de elementer, som gjorde ‘Toy’ unik.
Når det er sagt, så er ‘Je Me casse’ bestemt et interessant bidrag og anvendelsen af swing giver et ekstra pift. Destiny er en fantastisk sangerinde, som ikke blot vinder på sin imponerende stemme, men også en utroligt likeable personlighed. Om det er nok til sejr i et stærkt felt er svært at svare på, inden man har set prøverne. 

Mette

Maltas bud på et ESC bidrag i år er udmærket, men jeg må være ærlig at sige, at jeg synes Malta har sendt bedre bud i tidens løb. Det som for mig er allermest ærgerligt ved årets maltesiske bidrag er, at der ikke er noget omkvæd. Sounden i nummeret er super lækkert, Destiny synger overlegent og hun har virkelig noget starquality. Men at tage sammen fortælling som Netta havde i “Toy” og så bare lige fjerne det fængende omkvæd som Netta trods alt havde med, er dette ikke en vindende kombi for mig. 

Clara

Malta ser ud til at være året bookmaker-favorit, og jeg kan sagtens se hvorfor. “Je Me Casse” blander pop, soul og electro swing på en måde der fungerer rigtig godt, og uden at det bliver rodet. Sangen kan i tema og udtryk minde om Nettas “Toy”, men hvor Nettas lyd var mere nutidig, er Destinys sang et moderne twist på 1920´erne swing lyd, så jeg tror bestemt ikke sammenligningen er noget der kan skade Destinys chancer. Vokalt er hun en af de absolut bedste artister i år, så jeg tror vi igen igen kan regne med rigtig mange jury points til Malta, så er det bare om seerne er lige så begejstrede. Men jeg tror bestemt på en rigtig god placering til Malta.

Mila

Hun er strøget op som bookmakernes favorit, og skulle Destiny vinde bliver hun den første vinder af JESC, der også vinder det “voksne” ESC. Jeg kan godt lide electro-swing blandet sammen med pop og en stor stemme, hvilket Destiny absolut har, og selv om det er lidt rigeligt woman empowerment i “Je Me Casse” som vi så med “Toy” i 2018, så synes jeg egentlig det virker. Det har måske også lånt lidt rigeligt af “We No Speak Americano” med et instrumentalt omkvæd, men det er godt skruet sammen, og kan publikum lide det lige så godt som jeg tror juryerne kan, så er det ikke utænkeligt vi skal en tur til Valletta i 2022.

Simon

GEE-panelet: The Roop – “Discoteque” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Litauen

GEE-panelets reviews

Jeg er 99% sikker på, at On Fire havde vundet i Rotterdam sidste år. Og bevares, Discoteque hænger da fast i hovedet, og The Roop har bestemt ikke glemt deres performancegen, men der er alligevel et langt skridt ned fra sidste års enormt høje niveau. En top ti-plads kan Litauen dog formentlig sagtens se frem til.

Daniel

Her er altså et af de numre jeg tror vi skal holde rigtig meget øje med i år. The Roops sound er genkendelig, deres performance er strømlinet og alligevel unik, og man både husker fremtoningen og musikken. Jeg tror at Litauen for første gang kan se frem til noget der kunne minde om en Top 5 placering i år. 

Clara

Litauen kunne have vundet Eurovision allerede sidste år, og med Little Big ude af billedet og Daði & Gagnamagnið retur med et noget svagere bidrag i år, så er The Roop ét af årets bedste bud på en vinder.  ‘Discoteque’ sikrede sig med god grund en jordskredssejr i den nationale udvælgelse: Et moderne up-tempo nummer, et catchy omkvæd og et meget insisterende elektronisk beat.
Når man så tilsætter The Roop’s unikke performance, den iøjnefaldende koreografi og ikke mindst forsanger Vaidotas karismatiske og dragende optræden, så mener jeg, at Discoteque har “det ekstra”, der skal til for at vinde.
Efter 1 år med coronanedlukning vil seerne også uden tvivl kunne sætte sig ind i det med at “dance alone”, “discoteque right at my home” og værdsætte The Roop’s fest på scenen.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at juryen ikke skulle sende ‘Discoteque’ til tops, selvom der måske er en håndfuld sange, som kunne appellere mere til juryens stemmer.

Mette

The Roop var med rette en af storfavoritterne sidste år, og jeg tror også vi kan regne med en topplacering til dem i år. Discoteque er endnu et utroligt stærkt bidrag ledsaget af en gennemført performance, der fungerer så godt, og virkelig skiller sig ud i årets felt. Jeg tror bestemt Europa vil danse med derhjemme, og sende Litauen afsted mod deres bedste placering nogensinde. 

Mila

Jeg var pjattet med The Roop sidste år, og jeg synes faktisk “Discoteque” er bedre end “On Fire”. Den tunge electropoppede lyd taler ret godt til mig, og med en meget enkel, men virkningsfuld, koreografi, synes jeg denne sang har alt hvad en ESC-banger skal have. Det gør heller ikke noget, at den karismatiske forsanger Vaidotas Valiukevicius (prøv at sige det på Euroclub efter fire drinks…) virkelig kan levere til sit publikum, så man er draget ind i hans og bandets univers. Det er det andet 12-tal jeg sender afsted i denne semifinale med håbet om, at vi måske skal til Vilnius i 2022!

Simon

GEE-panelet: Albina – “Tick Tock” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Kroatien

GEE-panelets reviews

Jeg forstår ikke, hvorfor så mange ESC-fans er faldet for dette, som i mine øjne er det svageste kroatiske bidrag i ti år. Det virker enormt påtaget, falsk og “plastik-agtigt” – i mangel på bedre ord. Kroatien plejer at bringe noget mere personlighed og mindre attitude, og det håber jeg, de gør igen næste år.

Daniel

Jeg bliver bare nødt til at sige, at det startede så godt, men når man så når til omkvædet, finder man ud af, at der vist alligevel ikke var så meget at komme efter. Nummeret er ikke catchy eller genkendeligt, i min optik, og sangerinden selv har en smule tendens til at se ud som om hun ikke rigtig har lyst til at være der.

Clara

Jeg savner de gode gamle 00’ere og bidrag som ‘Vukovi Umiru Sami’, ‘Moja Stikla’ og ‘You Are The Only One’. Kroatien anno 2021 bevæger sig ned af en vej, som jeg personligt ikke bryder mig om. Det bliver simpelthen for generisk, kalkuleret og upersonligt. “Tick Tock” er skrevet efter Eurovision-bogen og til at trykke på de knapper, som forventes at virke på aftenen.
Jeg kommer til at tænke på revampede ukrainske bidrag, når jeg hører Tick tock, og frygter samtidigt at Kroatien går videre på bekostning af et bidrag, som i langt højere grad har fortjent det.

Mette

Uanset om jeg har brudt mig om Kroatiens sange eller ej, har jeg sat pris på at de ofte har bragt et nationalt element til deres bidrag, eller at de på anden måde har skilt sig ud fra mængden. Så jeg synes desværre det er en ret stor skuffelse, at de i år sende en så kedelig popsang afsted. Jeg kender Albina som en rigtig stærk sangerinde, så det ærgrer mig at man har givet hende en sang, hvor hun ikke rigtig kan vise hvor god en vokalist hun er, og som samtidig er blottet for personlighed.

Mila

Det er meget nemt med Balkan i år: Enten er det slut-bangers (hvor første del skal udtales på engelsk), eller også er det storladent Disney-hellighed. Kroatien udmærker sig i den første kategori, og Albina leverer da også varen som hun skal i “Tick Tock”. Problemet er bare, at varen er lidt for meget metervarepop, og at det simpelthen er umuligt at stedfæste sangen, fordi den bare er så standard. Det fungerer, men jeg mangler noget der kan løfte den op fra middelmådigheden, og jeg tror den kommer til at misse en plads i finalen.

Simon

GEE-panelet: Eden Alene – “Set Me Free” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

ISRAEL

GEE-panelets reviews

Mens Feker Libi havde noget personlighed og etnisk lyd, så er Set Me Free et fuldstændig ligegyldigt bud på endnu et radiovenligt backingtrack til din indkøbstur. Sådan et, man ikke rigtigt bemærker. Det er gået nedad for Israel i år, og det er brandærgerligt, for potentialet var der altså. Øv.

Daniel

Hvor jeg synes “Feker Libi” ville alt for meget på samme tid, synes jeg at Eden Alene har ramt noget helt rigtigt med “Set Me Free” omkvædet er let genkendeligt, man prøver ikke at implementere fire forskellige rytmiske fornemmelser i løbet af nummeret, men man holder sig til en steady popsound og et catchy omkvæd, og er det i bund og grund ikke det som er hele humlen ved ESC? 

Clara

Sidste år var det svært at vælge mellem de lækre bidrag, som var skrevet til Eden. Jeg var især vild med Feker Libi (“Forkølet Bi” ), men føler desværre ikke, at årets sange i samme grad gav Eden en mulighed for at shine. Når det er sagt, så var “Set Me Free” det bedste valg, og i den revampede version får Eden lov til at vise mere af sin vokale formåen. 
Efter et år med nedlukninger og corona i vores liv, så giver Eden os et festligt og energisk bidrag med et catchy omkvæd.
Jeg håber, det er nok til en finaleplads, for skønne Eden har så meget at byde på!  

Mette

Eden Alene er en dygtig og charmerende performer, men hun kan desværre ikke løfte “Set Me Free” der lyder som en tilfældig popsang man glemmer i mængden. Hvor “Feker Libi” virkede som et rigtig godt match til Edens vokal og personlighed, virker det bare ikke som om hun rigtig nyder at synge året bidrag, og det skinner desværre igennem. 

Mila

Israel er lidt mit “andet” ESC-land, og jeg er som regel ret begejstret for deres bidrag. Eden Alene har en lækker stemme, som jeg synes blev brugt godt i “Feker Libi” sidste år, og i “Set Me Free” er der i revampen lagt en meget høj whistle tone ind… vel for at vise at hun kan. Det er set før, og resten af sangen mangler lige det sidste for at blive helt så catchy, som man formentlig har prøvet ved at revampe. Ændringerne er absolut til det bedre, men det er altså bare en stærk semi med mange bangers i, og jeg er ikke sikker på at den her står distancen.

Simon

GEE-panelet: Lesley Roy – “Maps” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Irland

GEE-panelets reviews

Lesley Roy var min favorit sidste år, og selvom vi ikke kommer helt op på samme niveau, så er vi alligevel godt oppe på min top-liste med denne sang. Det er en mere voksen, mindre sur Lesley, vi bliver præsenteret for, og sangen er enormt radiovenlig. Bliver det måske lidt for ufarligt? Måske, men der er alligevel så meget kvalitet, at vi lever med det.

Daniel

Med en intro, som bevidst eller ubevidst vil tale til de fleste Eurovision-fans, der husker postkort-jinglen fra Eurovision 2014, er Lesley allerede på rette vej. Selvom jeg har svært ved at se, hvordan ‘Maps’ skal fungere på Eurovision-scenen, så er jeg stadig noget mere positiv over for årets bidrag end “Story of My Life”. Den musikalske del og især trommerne i omkvædet giver ekstra point, og med et passende show og god live-vokal så er Irland ikke langt fra en finaleplads. 

Mette

Sidste år syntes jeg at Lesley Roys nummer mildest talt var noget rod, og for mig lød det som om hun prøvede at råbe sig igennem en sang der aldrig rigtig ville noget. Sådan har jeg det imidlertid slet ikke i år, jeg synes “Maps” er et super fængende nummer, som jeg faktisk har lyst til at lytte til. Om dette så er nok til at hive Irland ud af den lidt ærgerlige ESC-periode de har været i en årrække er ikke til at sige, men ikke desto mindre har de for mig oppet sig en smule i år.

Clara

Lesley Roy er tilbage med endnu et opløftende nummer, som for mig leder tankerne tilbage til flere radiohits fra de tidlige 00´er. Jeg synes langt bedre om “Maps” end jeg gjorde om sidste års “ Story of my life”, da jeg synes årets sang er mere struktureret og passer Lesley bedre. Jeg synes den irske natur-setting i musikvideoen tilfører noget rigtig fint til sangen, så jeg håber hun på en eller anden måde kan få den stemning overført til sin liveoptræden, for det tror jeg lige vil løfte sangen det ekstra.

Mila

Det er radiovenlig Katy Perry-sound, og Lesley Roy er god til at fortælle en historie om at miste sig selv i et fortravlet liv og finde tilbage igen. Jeg kan godt lide, når Irland kommer med pop der er lige ud af landevejen, og det synes jeg det her er. Omkvædet i “Maps” kan man nynne med på efter første gennemlyt, og selv om vi ikke er helt tilbage på niveau med 90’erne, kan der absolut godt ligge en god placering i semifinalen til den grønne ø.

Simon

GEE-panelet: Elena Tsagrinou – “El Diablo” (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Cypern

GEE-panelets reviews

Har du nogensinde overvejet hvordan det ville lyde, hvis Lady Gagas “Bad Romance” fik et barn med alle andre Lady Gaga-sange? Jo, sangen er såmænd udmærket, men det her er så voldsomt et plagiat, at jeg ikke kan høre sangen uden at begynde at nynne Bad Romance, Alejandro eller Rita Oras “Anywhere”, når jeg hører den. Desværre tror jeg, Europa falder for fupnummeret..

Daniel

“I gave my heart to El Diablo… because he tells me I’m his angel”. Ortodokse kristne demonstrerede mod Elena’s tilbedelse af djævelen. Men djævelsk eller ej, det her er én af mine guilty pleasures i år. Jeg havde fundet 12-tallet frem, men afvejede lidt, om det ville sætte det sidste af min musikalske integritet over styr 😀 Så nu giver jeg et stort 10-tal!
Selvom det her skriger Lady Gaga, uden tvivl har rødder i ‘Fuego’ og dermed ikke henter så mange point på originalitet, så er jeg alligevel kæmpe fan. Omkvædet er dog stærkere end versene og Cypern har brug for et effektivt sceneshow og ikke mindst en overbevisende vokal levering for at komme helt i mål med djævelens værk, som jeg dog forventer at se på en pæn Top 10-placering. 

Mette

Jeg bliver nødt til at sige, at jeg ELSKER årets sang fra Cypern. Da Lady Gagas første album “The Fame” udkom i 2008 var det cirka det eneste jeg lyttede på i to år, og sangen her giver mig fuldstændig vibes til Lady Gagas tidlige sound, og jeg er helt vild med det. Ja ja, det kan være det er lidt let købt for Cypern, og det er da også meget lig både “Fuego” og “Replay”, men som den helt ind til benet poptøs jeg er, så går det altså bare lige hjem hos mig.

Clara

Efter en lille detour sidste år, er Cypern tilbage til den poppede sound de har haft så stor succes med de seneste år, og nu har de såmænd også lige smidt lidt lyd ind, der leder tankerne hen på Lady Gaga´s “Alejandro” og andre numre fra starten af hendes karriere. Og jeg synes det fungerer virkelig godt! Det er ikke på nogen måde nyskabende eller banebrydende, men det er bare et virkelig godt popnummer, som jeg nyder at lytte til. Hvis Elena kan levere live, og skrue et fedt sceneshow sammen, så tror jeg Cypern kan se frem til endnu en god placering.

Mila

Giv mig en popbanger med alle de rigtige ingredienser, og jeg er solgt. Lyder det som ”Bad Romance” i mashup med “Just Dance” og “Alejandro”? Ja. Er det “Fuego”/”Replay” om igen? Ja. Virker det? Absolut ja! Jimmy “Joker” Thörnfeldt (som har 3 bidrag med i årets ESC), Thomas Stengaard (bl.a. “Only Teardrops”) og Laurell Barker (bl.a. “She Got Me”) har skruet det her sammen på en eller anden songwritercamp, de lod Elena synge og vise det til mig og resten af ESC-fansene, and I gave my heart to “El Diablo”! Årets første 12-tal fra mig.

Simon

GEE-panelet: Hooverphonic – The Wrong Place (Eurovision 2021)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Belgien

GEE-panelets reviews

Ja, det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg absolut foretrak den tidligere sangerinde i Hooverphonic over den nye, som slet ikke har den samme skrøbelighed og følelse i sin stemme. Sangen her er godt skruet sammen, men omkvædet bliver for stillestående og i længden en smule kedeligt. Det kan blive svært for Belgien at vende tilbage i finalen i år.

Daniel

Sidste års belgiske bidrag rørte mig slet ikke og var ét af de numre, som jeg konsekvent skippede på Eurovision-playlisten. I år er situationen en helt anden. Jeg er vild med 90’er No Doubt-lyden og den mørke, melankolske og meget dragende stemning. Selvom jeg ikke er til gysere (eller besatte brude), så får jeg alligevel lyst til at se resten af serien og følge med i hvordan, det udvikler sig efter sangerindens one night stand i musikvideoen.
“Don’t you еver dare to wear my Johnny Cash t-shirt”.
Nej den har du nok i fred nu! 🙂

Mette

På samme måde som Hooverphonics nummer sidste år, bliver jeg aldrig rigtig fanget af deres lyd. Nummeret er udmærket, men ikke et nummer jeg selv ville sætte på. Jeg kunne dog forestille mig, at denne type af nummer kunne være et der fik noget anerkendelse fra de forskellige juryer rundt omkring.

Clara

Jeg var ikke den store fan af Hooverphonics bidrag sidste år, og selvom jeg er lidt gladere for årets nummer, så er det bare ikke en stil der fanger mig. Jeg kan sagtens se kvaliteten i sangen, og jeg synes deres nye-gamle sangerinde har en mere dragende stemme end sangerinden fra sidste år. Men der sker bare for lidt i sangen til at det er noget for mig.

Mila

Det er en slags “moden pop” i mangel af bedre beskrivelse af genren i deres lyd, og man kan godt høre at det er garvede performere der udgør gruppen, især den nye/gamle sangerinde Geike. Det fungerer godt, og den lidt tunge, melankolske lyd kan være ret dragende, men for mig er det ikke et Eurovision-nummer. Belgien har været lidt op og ned i de senere år, og jeg er ikke sikker på de skal have en optur i år med dette bidrag.

Simon
Exit mobile version