Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Schweiz
GEE-panelets reviews
Okay, jeg forstod godt charmen ved Repondez Moi, men hvorfor er det her blevet så stort? Altså – alt det, der var smukt og skrøbeligt ved sidste års sang er blevet fjernet, og så har man forsøgt at modernisere på noget, der allerede var så fint. I mine øjne har de ødelagt mere end de har forbedret, og det der engang var en vinderkandidat, burde i mine øjne nu ligge på vippen til overhovedet at komme i finalen. Jeg har svært ved at se denne sang få et bredt publikum til at stemme den ind som vinder, selvom den nok skal klare sig fint hos juryerne.
Daniel
Da Schweiz sidste år fandt ud af, at Gjon havde haft store chancer for at vinde med “Repondez Moi”, så er det ikke så mærkeligt at de valgte ham som deres repræsentant igen. Det er heller ikke overraskende, at man har valgt at alliere sig med bl.a. Wouter Hardy på sangskriverteamet, som også var med til at skrive “Arcade” til Duncan Laurence, for starten af omkvædet er så tæt på “Arcade” det kan komme uden at være det.
Musikvideoen er enormt gribende, og jeg håber han kan overføre stemningen fra den video til scenen og samtidig fyre sine høje toner af med samme sikkerhed som på indspilningen, for det vil løfte dette bidrag helt op blandt favoritterne til sejren, hvis vi igen skal have en ballade som vinder.
Simon
Jeg synes årets sang fra Schweiz er et af årets absolut bedste numre. Første gang jeg lyttede til den og omkvædet gik i gang, løb gåsehuden hele vejen ned ad armene og ryggen på mig, og det må jo være den ultimative anerkendelse af en sang. Hvis Gjons Tears kan levere live ligeså stærkt som på indspilningen tror jeg at Schweiz er med i kapløbet om Eurovision sejren 2021.
Clara
Da jeg hørte Schweiz´s bidrag for første gang, fik jeg præcis den samme følelse som da jeg hørte Arcade for første gang i 2019 – at det her, det kan noget helt specielt. Det er vidst også en af de samme sangskrivere der står bag, men jeg synes ikke nummeret her er en kopi af Arcade. Selvom det igen er en super smuk ballade, så lyder det som noget der skrevet specielt til Gjon´s Tears. Hans fremførelse af sangen, gør den til noget der er unikt og helt hans eget. Tout l´Univers rammer mig helt inde i hjertekulen, og objektivt set synes jeg faktisk også det er årets bedste sang. Det er en fremragende kompositions sunget af en dygtig sanger, der har noget på hjerte. For mig går alt her op i en højere enhed, og hvis jeg kun skulle vælge ét bidrag, som jeg lige nu og her tror ville vinde Eurovision, ville jeg sige Schweiz.
Mila
Jeg faldt for ‘Repondéz Moi’ efter få sekunders lytning sidste år, og selvom Tout L’Univers ikke er helt så stærk i mine øjne, så er det stadig et magisk nummer. Vi bevæger os ned at samme smukke gade, som da Duncan Laurence vandt med ‘Arcade’, men faktisk synes jeg Gjon’s Tears har endnu mere at byde på end den hollandske vinder. Musikvideoen er smuk går under huden og jeg er sikker på, at det scweiziske team får lavet et show, der sparker benene væk under os. Schweiz er et af mine bedste bud på en samlet vinder i år.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Tjekkiet
GEE-panelets reviews
Benny Cristo har lagt sine afrikanske rytmer fra sig og er gået mere club-vejen, og ærligt talt, det klæder ham. Teksten er ikke imponerende, men jeg er ret vild med opbygningen og den stemning, han skaber. For mig er dette en klar finalist, hvis det vel at mærke kan eksekveres fra scenen.
Daniel
En ægte ESC-banger fra tjekkerne i år, som ellers har excelleret i eyecandy og velproduceret pop de senere år. Ikke fordi Benny Cristo ikke også er pæn at se på, og sangen er da catchy som sådan, jeg kan bare mærke den ikke helt har holdt distancen for mig i den tid den har været ude, selv om jeg stadig kan nynne med på omkvædet. Lige på vippen til en finaleplads.
Simon
Både “Lie To Me” i 2018 og “Friend of a Friend” i 2019 var blandt mine helt store favoritter, så derfor havde jeg også opbygget en vis form for forventning til Tjekkiet. Jeg må dog blankt erkende, at jeg ikke synes Tjekkiet lever op til, at jeg for to år siden skrev, at de endelig havde fundet deres Eurovision form som de kunne genbruge fra år til år. Den skal vist stadig lige finpudses.
Clara
Uh det bliver ikke positivt. Jeg er slet ikke til denne her. Faktisk tror jeg, at jeg vil gå så langt som at sige, at jeg slet ikke er til Benny Cristo eller hans musikstil. Jeg har hørt ‘Omaga’ ca. lige så mange gange som de øvrige sange i ESC-2021 playlisten, og engang imellem kommer jeg ufrivilligt til at synge med, men jeg er bestemt ikke fan. Jeg nynnede også med på Nokia-ringetonen i gamle dage og introen til OBS! uden at være specielt begejstrerede for dem. Jeg tror heller ikke Europa og Australien kommer til at sige “Omaga” til Benny.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Østrig
GEE-panelets reviews
Mens Alive var tre minutters rod uden klimaks, er der langt mere struktur og følelse over Amen. Nuvel, den lyder lidt 00’er, men det er på den absolut bedste måde. Jeg går tit rundt og synger denne sang for mig selv. Det eneste kritikpunkt jeg har er, at teksten i omkvædet bliver for gentagende – der havde jeg gerne ønsket mig, at han ville lidt mere. Det ender derfor desværre med at blive en lille smule kedeligt. Men alt i alt er det her en pakke, jeg gerne køber ind på.
Daniel
Det var ikke en god sang Vincent Bueno bød os på sidste år, så på det plan er det en forbedring i år. Men årets anden sang med titlen “Amen” giver mig heller ikke lyst til at melde mig ind i den religion Vincents menighed praktiserer, selv om jeg godt kan mærke det er en mere personlig sang for ham i år end sidste år. Jeg vil ikke kategorisk afvise, at han kan lave en Cesar Sampson og få juryerne til at elske sig, men der er hård kamp om jurystemmerne i denne semifinale, og jeg har svært ved at se ham hive det helt store antal publikumsstemmer hjem.
Simon
Østrig er også et af de lande, som der i fankredse ikke er den helt overvældende forventning til. Det er dog ikke utænkeligt at det kunne være en type af sang som de forskellige juryer vil synes om, men jeg tror ikke vi skal regne med, at Østrig bliver den helt store publikumspleaser, til trods for en ellers ganske velskrevet sang.
Clara
Jeg havde dømt Vincent ude af finalen, allerede før jeg lyttede til hans 2021-bidrag. Simpelthen fordi jeg syntes ‘Alive’ var blandt “Buttom 5” sidste år. Jeg havde på ingen måde forventet at blive så positivt overrasket over et bidrag som ‘Amen’, der viser Vincent i en helt anden ægte, ærlig og indlevende udgave. Jeg elsker teksten og referencerne med at begrave et forhold og så synes jeg bare, det klæ’r Vincent utroligt godt at vise sin følsomme side. Vincent kunne meget vel ende som en Cesar Sampson, og jeg tror på juryen vil sende Østrig op på en fin placering i år. Jeg bliver i alt fald rørt!
Efter Danmarks første prøve i Rotterdam Ahoy, bad vi nogle af vores internationale kollegaer i pressecentret om at dele deres reaktion på Fyr og Flamme’s optræden og give et gæt på, om Danmark kvalificerer sig til finalen.
Og lad os slå fast! Det er ikke kun i Good Evening Europe-lejren, at der er glæde og positivitet efter dagens prøver. Der er også masser af begejstrede ord fra den internationale presse, hvor langt størstedelen af de adspurgte spår en danske finaleplads.
Internationale reaktioner på Danmarks prøve
I absolutely loved the rehearsal. Jesper sounded great and was very charismatic – a true performer! The performance is full of fun, the people at home will love this and will definitely qualify to the final.
Sami, Finland
Oh My God It was very good! I honestly felt great when I was watching this! It was fun, catchy, I loved it! They ahem maybe a chance to qualify! Great job Denmark.
Alexia, Frankrig
Fyr og Flamme i Rotterdam – foto: Marcel Gbekle
I hope that Denmark will qualify. Funny song, well produced and the singers are so nice. At first, I didn’t like this song at all, but the second time I listened to it, I fell in love with it. So, fingers crossed!
Patrizia, Italien
I loved it! Even though they didn’t change much, the performance runs smoothly. His vocals are way better than in the national final, 100% in tune. I loved how full of energy he is: watching him run so fast on the stage really gives you a rush!
Jacopo, Italien
For me it’s a very definite no final. To me it feels like ABBA, but then bad and tonedeaf. I think they could have had a great song, the voices are there, this is just not it.
Vera, Holland
Reaction from Matt / ESCUnited
I like danish and synth-wave. So for me it is top of fashion. And I am very big fan of danish music. TV2 is my favorite band. So I am very happy to hear danish on Eurovision again.
Anton, Rusland
It was a good rehearsal, very similar to the one in DMGP. After seing the rehearsal I think they may have the chance to qualify. So right now I would say final.
Endre, Norge
It’s the same concept as from Danish Melodi Grand Prix, but the quality level has risen significantly! The retro graphics on the LED backdrop fits the song perfectly. Funny enough, we have seen very similar graphics in quite a few of the other acts. But unlike those acts, here it actually fits the music!
Michael, Estonia
Borderline. I think it might just sneak in
Mo, UK
Den danske delegation i Rotterdam – Foto: Marcel Gbekle
My opinion on Denmark is that will not get into the final. (I like the song, I just have doubts that it will stand out to the public, just as the Portuguese song)
Bernado, Portugal
We in Norway love Fyr og Flamme, but the rest of Europe will probably not understand the contribution. Therefore, I unfortunately do not think it will qualify for the final
Alexander, Norge
I think that Denmark has a good chance to qualify.
Fabien, Frankrig
I really loved Denmark. The rehearsal was good. It’s a good position for the song. And I love it that they stay Danish. They will go through.
Torsten, Tyskland
I hope and think Denmark will make the final. Even if Fyr & Flamme are caught in a time-warp their song spreads joy. There are a lot of introspective songs this year, with dark scenography. Denmark give us a perfect end to semifinal 2.
Melodifestivalklubben, Sverige
Good Evening Europe & Melodigrandprixfans.dk’s reaktionsvideo
Efter de første 30 minutters tekniske prøver på scenen i Rotterdam Ahoy, så var det et par timer senere tid til at møde den internationale presse ved det første danske pressemøde i Rotterdam.
På grund af coronasituationen er der et begrænset antal pressefolk til stede fysisk i Rotterdam og en del følger prøverne fra et såkaldt virtuelt pressecenter, hvor man kan se prøverne, deltage i pressekonferencerne og kommunikere med de øvrige pressefolk via en fælles chat.
Fyr og Flamme havde fundet festtøjet frem til mødet med pressen. Jesper var iført lilla bukser og blank, orange pilotjakke, mens Laurits var i mørkeblå dragt med stjerner og et rødt halstørklæde.
Alt i Ahoy er stort og professionelt
Begge udtrykte de begejsting over det første møde med Rotterdam Ahoy, som Jesper kalder fantastisk og peger på at, alt i Ahoy er stort og professionelt.
Jeg kunne ikke holde op med at kigge på belysningen. Loftet var oplyst af alle de her fantastiske farver. Det var en stor oplevelse – især efter det her år.
Laurits Emmanuel
Laurits fortæller desuden, at Fyr og Flamme aldrig har stået på scenen foran et publikum, da de udgav deres første single under coronaperioden.
I relation til duoens sceneshow forklarer Jesper, hvorfor de har valgt at bevare det oprindelige show fra Dansk Melodi Grand Prix.
Da vi så scenen i Ahoy var den som skabt til min løbetur, og hvorfor fikse noget, der virker? Vi kunne li’ udseendet, fyrværkeriet osv.”
Jesper Groth
Jesper forklarer endvidere, at koreografien i showet naturligvis er fast, men ikke mere fast, end at han kan danse lidt vildere eller interagere med folk ommkring scenen, som er de andre deltagere i Green Room.
Det bedste bandnavn nogensinde
På pressemødet var der generelt stor interesse i den danske duo både i den fysiske pressekonference og i det virtuelle pressecenter. Der spørges bl.a. til deres tøjstil. Her forklarer Jesper, at hans stil ikke er kommet til, efter Fyr og Flamme blev til. Han henviser også til Kim Schumacher, hvis jakke han bærer på scenen, som hans store retoriske idol.
Jeg har givet op i forhold til at følge med i, hvad der er moderne. Det er bare genbrugstøj og så kan jeg godt li’ skulderpuder.
Jesper Groth
Pressen spurgte endvidere til den danske betydning på ‘Øve os på hinanden’ og til Fyr og Flamme-navnet. En af Jesper og Laurits’ venner, som er sømand, mener at have fundet på deres navn. Duoen ønskede et navn med to ord, fordi de er 2 personer og ud fra en masse potentielle navne, valgte de “Fyr og Flamme”.
OMG! Det her er det bedste bandnavn nogensinde. Hvorfor har ingen taget det navn?
Laurits Emmanuel
Stolt over at repræsentere Danmark
En journalist fra CNN spørger til, hvor populært Eurovision er i Danmark og hvad det betyder for Jesper og Laurits at repræsentere Danmark.
Eurovision samler lande ligesom fodbold VM. Jeg er stolt over at repræsentere mit land på samme måde, som hvis jeg var sportsmand eller atlet.
Jesper Groth
Jesper forklarer om oplevelsen med at gå igennem lufthavnen med den rød/hvid landsholdsdragt på tilføjer endvidere, at der er kampe nok i verden, men Eurovision handler om at have det sjovt og finde den bedste sang, som alle kan feste til bagefter.
På pressemødet blev der også spurgt ind til duoen musikalske inspiration og til, hvilke Eurovision-sange de selv kan li’ at danse til.
Vores inspiration er hentet i 80’erne. Vi elsker Modern Talking og Freddie Mercury – The greatest performer, og vi har flere inspirationskilder i Melodi Grand Prix og Eurovision bl.a. Johnny Logan, ABBA og Kirsten og Søren.
Fyr og Flamme
Blandt duoens favorit Eurovision-sange at danse til, nævne Jesper August & Telma’s ‘Tell Me’, Charlotte Nielsens ‘Take Me To your Heaven’, mens Laurits tilføjer Brainstorm’s ‘My Star’
Laurits fortæller endvidere, at Fyr og Flamme vil forsætte med at synge på dansk, også selvom udlandet får øjnene op for dem efter deltagelsen i Eurovision.
Du kan se hele pressemødet i videoen herunder fra Wiwibloggs:
Denmark Press Conference: Fyr Og Flamme “Øve Os På Hinanden” @ Eurovision 2021 – YouTube
De danske drenge har været på scenen i Rotterdam Ahoy. Vi samler senere op på reaktionerne fra den udenlandske presse, og så kan du senere i aften kigge med på Good Evening Europe TV, når Daniel og Simon fra Good Evening Europe sammen med Mikal fra den danske fanklub Melodigrandprixfans.dk giver deres evalueringer af dagens prøver og især stiller skarpt på Fyr og Flammes optræden.
Men lad os med det samme slå fast: Vi er glade og stolte af de danske drenge!
Læs også: DET DANSKE LANDSHOLD ER LANDET I ROTTERDAM OG KLAR TIL PRØVE
Galleri
Foto: Thomas Hanses
Video
Reaktioner fra Good Evening Europe
Herunder kan du læse hvordan Daniel, Mette og Mads reagerede på den danske prøve på livebloggen:
I dag kl. 15.40 går Fyr og Flamme på scenen i Rotterdam Ahoy for allerførste gang til første runde af de tekniske prøver. Her har de 30 minutter til at øve showet igennem, hvorefter de møder den internationale presse ved en pressekonference/Meet & Greet.
I går eftermiddag fortalte duoen på Instagram, at de er landet i Holland og melder i deres sædvanlige humoristiske stil, at de er klar til at vinde seernes hjerter og juryens stemmer. Duoen og det øvrige team tog som lovet flyveturen og ankomsten til Holland i de rød/hvide landsholdstrøjer, som de i samarbejde med Hummel har fået lavet specielt til lejligheden. Resten af det danske team var iklædt matchende sorte dragter.
Læs også: Fyr og Flamme: “Vi skal ligne et karatehold, når vi går igennem lufthavnen”
Så er Vuur und Vlamme landet i den hollandske hovedstad 🇳🇱✈️ Det er svært ikke at gå skævt med alle de gülden vi har hævet, men det til trods plejer vi at kende den lige vej når det er hjerter der skal vindes og fagjuryer der skal masseres 💆🏼 Dinamarca 12 pringles 🇩🇰
Fyr og Flamme
Sådan foregår den første teknisk prøve i Rotterdam Ahoy Før første prøve på scenen får delegationen instruktioner, og der afholdes en in-ear monitor prøve backstage. Herefter har teamet 30 minutter på scenen. Efter prøven går de til Viewing Room for at se optagelserne og evaluere på prøverne – både i forhold til det visuelle, koreografi, kameravinkler osv.
Vis dette opslag på Instagram
Et opslag delt af Marcel MarSoul Gbekle (@marcel_gbekle)
Hvem er en del af det danske team?
Marcel Gbekle: Tidligere deltager i Dansk Melodi Grand Prix sammen med Soulman Group på sangen ‘Når Veje Krydses’ i 2015. Opnåede en 2. plads i X Factor som en del af Alien Beat Club. Har deltaget i adskillige tv-programmer og musicals og sunget kor for bla. Basim, Joe Moe, Rasmus Seebach og Patrick Dorgan.
Line Krogholm: Dansk singer/songwriter. Uddannet ved det danske musicalakademi og har bl.a. været at finde på de danske teater- og musical scener i forestillinger som Dirty Dancing, Grease og Elsk mig i nat. Line har desuden sunget kor for Paula og Ovi (Rumænien 2014) under Eurovision på Refshaleøen.
Tilde Vinther: Dansk singer/songwriter og korsanger for blandt andre Djämes Braun og Ida Corr. Er featured på Måns Zelmerlöws sang ‘What’s In Your Eyes’ fra 2015.
Vis dette opslag på Instagram
Et opslag delt af Marcel MarSoul Gbekle (@marcel_gbekle)
Vi følger med og opdaterer dig om alt, hvad der sker i Rotterdam Ahoy under Danmarks prøver og efterfølgende pressekonference.
Læs også: Rotterdam 2021: Her er programmet for prøverne
I dag skal Danmark på scenen for første gang i Rotterdam Ahoy og efterfølgende møde den internationale presse. Det sker klokken 15.40 og 17.35. Vi opdaterer om alt, hvad der sker i løbet af dagen.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
San Marino
GEE-panelets reviews
Det største chok i årets Eurovision kom, da San Marino lige annoncerede Flo Rida som en del af deres act. De gjorde ikke engang et stort nummer ud af det, det var bare “Vi har denne her sang af Deb’erne og Thomas Stengård, hvad siger I? Nåh ja, og så Flo Rida!” Så nonchalant kan man kun være med så fed en offentliggørelse, når man har en fed sang, og det har Senhit da også i højeste grad. Det er et godt bud på en Eurovision-vinder, for den står i høj grad ud fra mængden, selvom den er i samme genre som så mange andre. Bliver det en banger, der stikker af fra de andre i år, så kan det meget nemt blive denne.
Daniel
“Hej, vi hedder San Marino, vi deltager enten med Valentina Monetta, Serhat eller Senhit. Og nå ja, vi ringede lige til Flo Rida og spurgte om han ville være med!” Jeg ville dælme godt have været i det lokale, hvor nogen foreslog at det var Flo Rida der skulle lave rapstykket i “Adrenalina”, og selv om sangskriverteamet er et sammenkog af ret mange svenskere, heraf Jimmy “Joker” Thörnfeldt (igen igen), ESC-vinderne Linnea og Joy Deb samt Thomas Stengård (igen), så er det en slut-banger der bare fungerer. Den havde fået et 12-tal, hvis de ikke havde lavet revampen om til noget dårligere end udgangspunktet, men jeg vil simpelthen ikke blive overrasket hvis det her er årets “Fuego” med den sidebemærkning, at sangen her godt kan vinde hele skidtet.
Simon
San Marino er årets største upgrade fra sidste år, hvor jeg vidst nok var ekstra hård ved Senhit, og kun gav hende et enkelt point. Men med “Adrenalina” har de i den grad taget røven på mig. Det her er en ethnic banger done right! Der står et solidt sangskriver team bag, hvor flere af dem tidligere har leveret Eurovision vindere, og sammen har de skabt den ultimative banger – og så har de lige smidt min barndomshelt Flo Rida ind. Jeg synes tit rap, der er smidt ind i en popsang kan lyde lidt akavet, men her fungerer det bare. Jeg ELSKER ELSKER ELSKER det, og jeg tror også sagtens Senhit kan levere sangen live. Hvis de kan få sang og sceneshow til at gå op i en højere enhed, kan San Marino ende med at kæmpe med om sejren, og jeg er så klar til fest i Valentina baghave i 2022.
Mila
San Marino sender for, måske første gang nogensinde et ganske glimrende bud på en Eurovision-sang. Jeg synes dog ikke den er helt så flyvende som mange gør den til, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om sangen mon var blevet taget lige så godt imod, hvis den var blevet sendt af et land som feks Ukraine eller Azerbaijan, som har statistik for at være stærke i konkurrencen. I min optik er nummeret blevet overhypet, fordi San Marino normalt er så dårlige, men i år sender noget ganske hæderligt. Formodentlig en finaleplads, men for mig at se slet ikke stærk nok til at blande sig i vinderchancer.
Clara
Ugen før San Marino’s sang blev offentliggjort, sagde jeg med den største ironi i stemmen: “Jeg kunne da også spille på, at San Marino vinder Eurovision, det giver pengene igen 200 gange”. Det burde jeg måske have gjort, for ‘Adrenalina’ er i alt fald en sang, man ikke kan komme udenom, når man taler vinderkandidater. Senhit er gået fra en sikker sidsteplads i 2020 og til en meget sandsynlig Top 10-placering i år. at Flo RidA måske – måske ikke kommer på scenen i rotterdam er lidt af et scoop, men jeg ved faktisk ikke om det ændrer så meget på bidragets chancer? Naturligvis vil der sidde nogle yngre mennesker, som genkender ham, men Senhit og ‘Adrenalina’ kan sagtens stå på egne ben. Det er moderne og tilsat det bedste af Tyrkiet – når de nu ikke selv vil levere det.
Efter weekendens prøver har vi set alle artisterne i semifinale 1 på scenen for første gang, og der har både være positive overraskelser og så de optrædener, som vi af den ene eller anden årsag havde forventet mere eller noget andet af.
Forud for prøvestart i Rotterdam Ahoy samlede vi op på oddsene. Du kan se både vinder- og kvalifikationsodds i artiklen herunder:
Et kig på oddsene før prøverne starter – Malta, Frankrig og Schweiz i top 3
Sammenligner man oddsene fra lørdag formiddag med i dag, er der skete en del mindre forskydninger og et par større.
Hvis vi lægger ud med at kigge på oddsene på kvalifikation i semifinale 1, så skiller 3 lande sig ud, i alt fald vurderet på deres procentvis sandsynlighed for kvalifikation. Ukraine er steget 10 procentpoint og er rykket op fra en 6. plads til en 5. plads, Rusland 9 procentpoint og er rykket op fra 7. til 6. pladsen. På den negative side så er Azerbaijan rykket ud af top 10. Efendi lå tidligere på en 9. plads og er nu rykket ned på en 11. plads. Det svarer til en nedgang på 10 procentpoint.
Kroatien, som før lå på 11. pladsen, har snuppet en finaleplads. Cypern er på trods af en mindre forandring i procent hoppet op fra 4. til 2. pladsen.
Selvom Malta ikke fik positive ord med på vejen under første prøve, så bevarer Destiny alligevel 1.pladsen i semifinale 1.
#
Q chance efter 1.prøve
Q chance før 1. prøve
Ændring
1
Malta
94%
93%
1%
2
Cyprus
88%
85%
3%
3
Lithuania
88%
87%
1%
4
Sweden
87%
88%
-1%
5
Ukraine
85%
75%
10%
6
Russia
82%
73%
9%
7
Romania
71%
73%
-2%
8
Norway
70%
73%
-3%
9
Croatia (ny Q)
66%
64%
2%
10
Israel
63%
64%
-1%
11
Azerbaijan (ny NQ)
62%
72%
-10%
12
Belgium
43%
45%
-2%
13
Ireland
34%
36%
-2%
14
Australia
28%
29%
-1%
15
Slovenia
21%
21%
0%
16
North Macedonia
18%
19%
-1%
Foto: Thomas Hanses
Foto: Thomas Hanses
Foto: Thomas Hanses
Ændringer i Top 10
I forhold til bookmakernes top 10 så har Malta efter 1. prøve mistet 1. pladsen, som i stedet er overtaget af Frankrig. Destiny taber 4% procentpoint og har nu 16% chance for at vinde Eurovision Song Contest 2021. Cypern er hoppet fra 9. til 7. pladsen, mens Litauen og Sverige begge er rykket en plads ned. Den store vinder ved de første prøver i semifinale 1 er Ukraine, som rykker ind i top 10 fra en 16. plads før prøverne. Det har betydet, at vi har måttet tage afsked med Norge i Top 10, som nu er at finde på 15. pladsen.
#
Vinderchance efter 1. prøve
Vinderchance før første prøve
Ændring
1
France
18%
15%
3%
2
Malta
16%
20%
-4%
3
Switzerland
13%
12%
1%
4
Iceland
10%
5%
5%
5
Italy
9%
10%
-1%
6
Bulgaria
5%
5%
0%
7
Cyprus
3%
3%
0%
8
Lithuania
3%
3%
0%
9
Sweden
2%
3%
-1%
10
Ukraine (ny)
2%
1%
1%
Vi følger op på landene i semifinale 2, efter vi har set dem alle på scenen efter morgendagens prøver.
Om odds: Bookmakernes mål er at lave profit. Derfor vil de til enhver tid justere oddsene i forhold til ændringer i markedet. Hvis der f.eks. spilles store summer på Frankrig som vinder af Eurovision, vil det få oddsene til at falde på Frankrig. Hvis der omvendt ikke længere spilles på et land, vil det få oddsene til at stige. Jo tættere vi kommer på Eurovision, jo mere populært et marked bliver konkurrencen og jo mere pålideligt vil oddsene også være, fordi odssene afspejler spil fra en større mængde spillere. Det drejer sig altså ikke om bookmakernes personlige holdninger til sangene, men en samlet vurdering, hvor f.eks. også landenes historiske succes inddrages. Der skeles naturligvis også til udviklingen hos konkurrerende bookmakeres odds.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Serbien
GEE-panelets reviews
Holy s**t, hvor er det noget rod, det her. Det er basically samme sang som sidste år, men uden nogen former for struktur eller opbygning. Det er bare en eksplosion af alle mulige forskellige slags instrumenter, der ikke rigtigt passer sammen. Jeg har dem mistænkt for at have slået tre-fire forskellige sange sammen, men det er umuligt at høre forskel på. Sangerinderne er ikke helt sikre på, om de skal være liderlige eller aggressive, og ender også et sted midt imellem, hvilket mest af alt gør mig en smule forskrækket. Kompositionsmæssigt er dette årets absolut dårligste bidrag. Det er ren støj for mig, det her.
Daniel
Jeg har tidligere nævnt, at Balkanlandene i år enten er slut-bangers eller Disneypatos. Det her er den sang man vil få som eksempel, hvis man slår op i en ordbog under “slut-banger”, for de tre piger i Hurricane er vist ikke kommet helt naturligt til alle dele af deres udseende, og sangen er lavet ud fra devisen “det skal være noget med spansk, noget med reggaeton-beat og noget med at spille på sex.” Det er både set og hørt før og bedre, og selvom jeg godt vil honorere at de synger på serbisk og ser godt ud mens de gør det, så kan de bare kigge på San Marino for at se hvordan man udfører samme opskrift i langt højere kvalitet.
Simon
Altså, der er jo ikke noget galt med Serbiens bidrag, men for at være helt ærligt, så tror jeg det kommer til at forsvinde i en semifinale med lande som Schweiz og Island. Der er ikke rigtig noget sjæl i den serbiske gruppe, og jeg tror at man kommer længst med personlighed, hvilket jeg ikke tror der er meget af. Dog er det ikke sådan, at jeg ikke tror at Serbien kommer til at trække nogle stemmer hjem, men om det bliver nok til en finaleplads må tiden vise.
Clara
Lad os starte med det positive. “Loco Loco” er festlig, energisk, catchy og ville have fyldt dansegulvet på EuroClub. Hurricane får desuden point for at synge på serbisk. Når det er sagt, så kommer vi ikke udenom at årets serbiske bidrag, selvom vokalerne er forbedret fra sidste år, er en virkelig rodet omgang. Helhedsindtrykket bliver ikke bedre, når man tager de 3 sangerinder med i regnestykket. De ser godt ud, ja! Men de er også ret bevidste om at vise de helt rigtige sexede moves, og duckface til det helt store reality cirkus. Pist væk er personlighed, karisma og ægthed.
Gjon Muharremaj, from Broc in the Canton of Fribourg, has dedicated his heart and soul to music since he was a child. Moving his grandfather to tears with his rendition of Elvis Presley’s Can’t Help Falling in Love as a 9-year-old was a formative experience and the inspiration for his stage name: Gjon’s Tears. “Whether it’s joy, sadness or melancholy – I want to touch people with my music in every way.”
Gjon’s grandfather, who has Albanian roots, was so moved by his grandson’s voice that he registered him for a talent show in Albania in 2011. The then 12-year-old came third in Albania’s Got Talent. A year later, he reached the semi-finals in the Swiss equivalent and again in the French talent show The Voice France in 2019.
Gjon has a deep admiration for cinema, is passionate about theatre and loves to draw inspiration from museums and art galleries. But music has always been his top priority: he is not only a great lover of classical music but also admires “the magic of Cesária Évora, the eccentricity of Grace Jones and the musical intelligence of David Bowie”.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Portugal
GEE-panelets reviews
Hvem havde lige set komme, at Portugal skulle synge på engelsk? Når det chok så har lagt sig, så er det præcis denne sang, man havde forventet, Portugal ville stille op med, når de første gang ville forsøge sig med engelsk. Der er noget enormt portugisisk over den, og det kan jeg ret godt lide. Jeg forestiller mig at sidde i baren på et brunt værtshus, mens kunstneren står på scenen og fyrer denne af. Det er dejligt, hyggeligt og behageligt. Ikke specielt revolutionerende, men det har sin charme, og jeg kan sagtens se mig selv ende med at smide en stemme efter Portugal i år.
Daniel
Jeg mener lidt det samme om Portugal som jeg gjorde om Georgien: Jeg har simpelthen svært ved at huske deres bidrag og endda om jeg kan lide nogle af dem – hvilket inkluderer den der 2017-vinder – og årets bidrag lider nok samme skæbne. Jeg er egentlig ligeglad med om de deltager på engelsk eller portugisisk, jeg kan bare slet ikke blive ophidset af den her sang. Den er der, han synger udmærket, og det er så nok også det bedste der er at sige om den.
Simon
Jeg synes kvaliteten af Portugals bidrag er faldet mere og mere for hvert år der er gået, siden deres sejr i 2017. Med en sang, som er den første sang på engelsk, der nogensinde har vundet deres nationale finale, forventede jeg noget bedre. Men at den på engelsk fjerner bare det element, der gør at Portugal normalt skiller sig lidt ud fra mængden. Nummeret siger mig ikke noget, og selvom jeg har hørt det flere gange, kan jeg ikke huske noget som helst af det, udover sangerens fine stemme. Men en god stemme kan altså ikke redde sangen, og jeg tror ikke vi ser Portugal i årets finale.
Mila
Portugal sender i år et bidrag på engelsk, og det er da dejligt forfriskende at portugisisk tv forsøger at gøre noget lidt nyt og uventet. Når det er sagt, er jeg ikke oppe at ringe over årets portugisiske bidrag, der for mig at se er lidt for overtænkt til Eurovision, og som ikke har den umiddelbare “Jeg elsker den når jeg har hørt den en gang” appel som jeg tror er vigtigt, da det trods alt er sådan de fleste oplever Eurovision.
Clara
portugals bidrag lyder meget som en sang, der lå i skuffen og ikke var vurderet god nok til at komme med på Black MamBa’s seneste album.
Når jeg hører første linje er jeg altid i tvivl om det er Slovenien eller Portugal og generelt er det bare et nummer, som ikke efterlader meget indtryk.
udover ovenstående så har jeg intet negativt at sige. ‘Love is on my side’ er en fin sang, som ville være helt perfekt at lytte til under en intimkoncert en sommeraften i Lissabon.
I dag slår Rotterdam Ahoy dørene op for både delegationer, artister og pressefolk. I løbet af de næste 5 dage får vi alle 39 lande på scenen for første gang, hvilket uden tvivl vil vende op og ned på nogle af nedenstående odds og favoritter.
Før prøverne er Malta favorit til at vinde Eurovision Song Contest 2021 med Frankrig på 2. pladsen og Schweiz på 3. pladsen.
Top 10 ifølge bookmakerne pr. 08.05.2021
Malta
Frankrig
Schweiz
Italien
Island
Bulgarien
Litauen
Sverige
Cypern
Norge
Nederst i artiklen kan du se, hvilke lande bookmakerne spår en finaleplads i de 2 semifinaler.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Polen
GEE-panelets reviews
Polakkerne går ned ad en ufarlig og sikker vej med en simpel popsang. Den største kvalitet ved The Ride er, at den ikke forsøger at være noget, den ikke kan holde til. Den er bare lige ud ad landevejen (pun intended), og på den måde står den faktisk ud fra en del af de mere ekstravagante bud. Det kan blive Polens chance for at gå i finalen. Desværre er polakkerne havnet i samme semifinale som Danmark, og den 80’er-inspirerede lyd, som også er det danske varemærke i år, kan komme til at ligge og stjæle stemmer fra hinanden. Begge sange er på vippen til en finaleplads, og det kan blive dyrt.
Daniel
Min første tanke da jeg hørte det polske bidrag var, at det lød som et bidrag der var kasseret i Mello. Og da jeg så fandt ud af, at sangen havde fire svenske sangskrivere, så var min indskydelse ikke helt gal, hvilket ikke hjælper på bedømmelsen af sangen. Den lyder dårligere produceret end den burde være, og hvis ikke Rafal kan bære vokalen uden den heftige mængde autotune han har på indspilningen, så flopper det her bidrag. Polen har ellers leveret mange gode ting gennem årene, men det her er mere ufarligt end en udstoppet snegl.
Simon
Jeg føler jeg bliver ved med at gentage mig selv, men der er mere end et par uinspirerende popsange med i år, og det leverer Polen desværre også. Det er upbeat og catchy, men også totalt kedeligt, og hørt så mange gange før. Og det hjælper ikke på det hele, at Rafals stemme lyder monoton, og at han heller ikke lige fremstår som den mest karimastiske gut. Det er en sang jeg sagtens kan lytte til hvis den kommer på shuffle, men jeg ville ikke selv sætte den på. Jeg tror ikke det her bliver bidraget der tager Polen tilbage til finalen, så jeg vil håbe på at de næste år sender noget af langt bedre kvalitet.
Mila
Polen sender i år et ganske catchy nummer, med et fint omkvæd. Rafal er dog, i min optik, en relativt anonym artist, og til trods for en fin sang, tror jeg at Polen kommer til at møde for meget konkurrence imellem nogle markant stærkere sange i semifinale to, så det bliver nok svært for Polen at tage en af de eftertragtede finalepladser.
Clara
Der er en enkelt sang i årets felt, som jeg konsekvent glemmer, og det er ‘The Ride’. Ikke fordi, den er dårlig eller jeg ikke kan li’ den. Men når den er færdig, så er den bare glemt 10 sekunder efter. 80’er lyden er catchy, men bidraget lyder bare på alle måder, som noget der kunne have fået en 5. plads i en Mello-delfinale for en del år siden. Der skal virkelig et show, en stærk vokal og en karismatisk optræden til, for at komme i mål med ‘The ride’. Jeg tror ikke på det og håber, at Polen næste år vender tilbage til noget, der har lidt mere sjæl og ikke lyder som alt muligt andet.
Lørdag går det løs i Rotterdam, når Litauen som det første land indtager scenen til deres første prøve klokken 10:00.
Det er nu, vi får at se hvad kunstnerne har arbejdet på, og hvordan de vil præsentere deres sang. Nogle vil tage den mere afdæmpede vej og lade sangen skinne igennem. Andre vil fyre den af og give 110% af deres energi. Og så er der de få tilbage – de ekstravagante, dem der går helt nye veje og introducerer seerne for en oplevelse, de ikke havde forventet at få.
Tidligere har Eurovision leveret flere mindeværdige sceneshows. Vi tager her et tilbageblik på nogle af de allervildeste – dem, vi hader at elske eller elsker at hade. Men, vigtigst af alt – dem, vi husker bedst. (Dette var oprindeligt tænkt som en top 5, men der var simpelthen for mange at vælge imellem, så her får I 20 vanvittige oplevelser).
Dschingis Khan – Dschingis Khan (Tyskland 1979)
Tyskland var de første til at komme med noget, der for alvor tangerede til vanvittigt, når det kommer til sceneshow. Den mongolske militærleder fik sig en hyldest af de mere mærkværdige, da seks tyskere i fuld krigskostume dansede sig helt op på en fjerdeplads med et irriterende catchy omkvæd og et voldsomt energisk show.
Sophie & Magaly – Papa Pengouin (Luxembourg 1980)
Luxembourg så tyskernes succes med kostumer, og tænkte: “Hvad kan mon være mere vanvittigt end en militærleder og krigskostumer?”. Derfor stillede de året efter op med en søsterduo i skinnende outfits – og så lige en stor mand klædt ud som pingvin, der gik rundt på scenen og opførte sig som – ja, en pingvin. Pingvinen fungerede også som kor sammen med tre kvinder, der ligeledes var klædt i glimtende pingvinoutfits. Europæerne var dog ikke lige så hooked på glimmerpingviner som på krigshelte, og Luxembourg måtte nøjes med en beskeden niendeplads.
Guildo Horn – Guildo Hat Euch Lieb (Tyskland 1998)
Igen er det Tyskland, der forsøger at skille sig ud på andre måder end blot musikken – Guildo Horn var et festfyrværkeri af energi og passion, men nogen stor sanger er han ikke ligefrem. Derfor måtte der andre midler til, og Guildo forsøgte sig bl.a. med det klassiske “under hvilken kop ligger bolden”-trylletrick, inden han tog en kop og satte den på sine ædlere dele. Derudover brugte han det meste af sin scenetid på at kæle med publikum inden han mod slutningen klatrede op i et tårn ved siden af scenen. Europa festede med og kvitterede Guildo med en syvendeplads.
Alf Poier – Weil Der Mensch Zählt (Østrig 2003)
Omgivet af udstoppede dyr med instrumenter, stjal Alf Poier opmærksomheden i 2003 med en akavet dans og en sang, der mest af alt lød som en børnesang. Lige indtil omkvædet altså, hvor musikken går over i hård rock, og Alf headbanger med hele kroppen, inden han går over i sin børnedans igen. Europa belønnede det med en sjetteplads, og det var nok mere Alf end sangen, der hev de mange stemmer i land.
Lordi – Hard Rock Hallelujah (Finland 2006)
Vi kommer selvfølgelig ikke udenom de finske monstervindere – Lordi vandt, som det første og hidtil eneste rockband nogensinde, en overbevisende Eurovision-sejr. Mange europæere blev nok temmelig chokerede, da de så årets finske kunstnere, og undervejs i den catchy heavy rock-sang, fik den alt hvad den kunne trække med fyrværkeri og attitude, inden forsangeren sluttede af med at udvikle vinger.
DJ BoBo – Vampires Are Alive (Schweiz 2007)
Længe inden Twilight var Schweiz allerede hoppet på vampyrbølgen. DJ BoBo ville overbevise os om, at vampyrer altså findes, og det gjorde de ved at stille op til Eurovision med bl.a. zombiedukker med hanekam og en mystisk dansetrup, der forsøgte at skabe uhygge i en scenografi fyldt med midnat og mørke. DJ Bobo endte lige under Drama Queen og gik ikke videre fra semifinalen.
Scooch – Flying The Flag (Storbritannien 2007)
De tidligere Eurovision-giganter har haft langt mellem snapsene i dette årtusinde, men 2007 må alligevel stå som et lavpunkt. Sangen var såmænd catchy nok, og sceneshowet passede fint til fly-temaet, men de pinlige små bemærkninger undervejs (“Would you like something to suck on while landing?”) tog alt fokus og endte formentlig med at koste Storbritannien en del point.
Det er svært ikke at kalde disse tre minutter for et freakshow, for der foregår så meget, som er så svært at forstå. Men alt er pakket ind i den tykkeste ironi, og det er tydeligt, at det her skal være sjovt at se på. En draqqueen helt i sølv med en stjerne på hovedet, småseksuelle danse og den lille stikpille til Rusland (Lasha Tumbai lyder mistænkeligt meget som “Russia Goodbye”) – af en eller anden grund virker det. Tilsæt en forfærdeligt catchy melodi, som du ikke kan få ud af hovedet, og du har årets andenplads.
Dustin the Turkey – Irelande Douze Pointe (Irland 2008)
Årene efter Lordis sejr var det tydeligt, at flere lande gik efter chokeffekten. Et af de lande var ellers så polerede og pæne Irland, landet med de mange smukke ballader, som pludselig stillede op med en kalkun. Kan det blive mere skørt? Ja. Kalkunens kor var mennesker – der dansede som kalkuner. Teksten var ladet med ironi og musikken var larmende og elektronisk. Det gav sølle 22 point og Irland måtte se sig slået ud allerede i semifinalen.
Pirates of the Sea – Wolves of the Sea (Letland 2008)
I 2008 var Johnny Depp en af verdens mest populære skuespillere, fordi Pirates of the Caribbean var på sit højeste. Den succes ville Letland gerne snylte lidt på, og selvom der var meget lidt sørøvervise over den lettiske udgave af børnebandet Palle Pirat, så endte det alligevel med en hæderlig 12. plads til de piratklædte lettere.
Rodolfo Chikilacuatre – Baila El Chiki Chiki (Spanien 2008)
Det siger meget om publikums holdning til useriøse bidrag, at Rodolfo her kun lige når at slå første tone an på sin børnehaveguitar, før han er ved at blive overdøvet af buh-råb. Rodolfos sang handler om hans hjemmelavede dans – El Chiki Chiki – som består af fire elementer, som så gentages sangen igennem. En 16. plads blev det til – spørgsmålet er, om der blev danset mange andre steder end på scenen?
Elnur & Samir – Day After Day (Aserbajdsjan 2008)
Aserbajdsjans første deltagelse nogensinde blev den klassiske fortælling om det gode og det onde. Det er der ikke så meget odiøst i. Men englen starter sangen med en voldsom falset, som man gerne lige ville have været forberedt på, og djævlen sidder på sin trone og hælder blod ud over en danser. Til sidst vinder det gode selvfølgelig – og Aserbajdsjan blev belønnet med en flot ottendeplads i landets debut.
Zdob Si Zdub – So Lucky (Moldova 2011)
Vi kunne også være gået med Zdob Si Zdubs første grandprix-sang (den med den trommespillende bedstemor), men vi valgte 2011-bidraget, som fik fuld cirkus med ethjulede cykler, kæmpestore keglehatte af filt og et psykedelisk lysshow. Det blev til en 12. plads til den moldaviske gøglertrup, hvilket de formentlig var ret tilfredse med.
Buranovskiye Babushki – Party For Everybody (Rusland 2012)
Hvis du spørger en person, som ikke kender Eurovision, hvad det mest bizarre der kunne ske på en Eurovision-scene ville være, så var madlavning nok ret højt på listen. Ikke desto mindre stillede Buranovskiye Babushki – seks bedstemødre – op i fuld russisk folkedragt og bagte brød under sangen. De første tyve sekunder af sangen, hvor de seks bedstemødre synger hvad der lyder som en almindelig russisk folkesang, er ganske frygtelige at komme igennem, men så går festen ellers i gang, og de seks damer charmerer sig direkte ind på en andenplads.
Who See – Igranka (Montenegro 2013)
To astronauter stiller sig op og giver sig til at rappe på montenegrinsk. Der er fuld knald på lys, røg og dubsteprytmerne. Og så kommer der pludselig en cyborg-lignende kvinde op ad gulvet og begynder at synge. Forstår du meningen? Så er du ikke alene. Who See var ikke for alvor i nærheden af en finaleplads i Malmö.
Måns Zelmerlöw – Heroes (Sverige 2015)
Her er vi ikke ovre i det sjove hjørne, men i det mere fantastiske. Gode sange kan også have spektakulære sceneshows, og det beviste Måns, da han interagerede med en bagskærm, der tegnede til hans bevægelser. Måns mødte bl.a. en lille dreng og stoppede et regnvejr. Det hele krydret med en sang så god, at den endte med at vinde Eurovision Song Contest.
Sergey Lazarev – You Are The Only One (Rusland 2016)
Stærkt inspireret af Måns’ interaktive baggrundsskærm, havde Sergey Lazarev taget en lignende skærm med til Sverige. Men i andet vers viste det sig, at Sergey også kunne gå på sin. Grafikken er noget af det ypperste, vi nogensinde har set i Eurovision-sammenhæng, og Rusland blev belønnet med en flot tredjeplads.
IVAN – Help You Fly (Hviderusland 2016)
Her er der ikke tale om et kæmpe sceneshow, men alligevel en firstmover på Eurovision-scenen. De første tyve sekunder af sangen sidder Ivan nemlig splitternøgen på scenen og synger sammen med en ulv. Pludselig forsvinder de to, og afslører at Ivan i virkeligheden står bag hologrammet – heldigvis fuldt påklædt. Ivan blev ikke belønnet med en finaleplads, men det innovative show står stadig klart hos mange fans.
Hatari – Hatrið mun sigra (Island 2019)
Et sadomasochistisk helvede på jord – på islandsk? Ja, det var en af de store fanfavoritter, da Eurovision 2019 løb af stablen. Outfits var i lak og læder, stemningen var dystopisk og sangen var energisk dubstep. Få forstod hvad der virkelig foregik, men Europa var vilde med Hatari, som endte med at score en flot tiendeplads – Islands første top 10-placering i ti år.
Kate Miller-Heidke – Zero Gravity (Australien 2019)
Vi slutter med den, flest nok vil pege på, som den allerstørste wow-effekt. Kate Miller-Heidke ville ud, hvor der ikke er nogen tyngdekraft, så Australien investerede i store, bevægelige LED-pæle, som gik i et med bagskærmen – og så så det pludselig ud som om, Kate og hendes korsangere faktisk fløj rundt ude i rummet. Fantastisk scenografi, som gav Australien en niendeplads.
De sidste stemmer blev i dag afgivet i den traditionelle OGAE-afstemning, hvor fans fra fanklubberne i Europa og Rest Of The World kårer deres vinder af Eurovision Song Contest, forud for at det hele bliver alvor, når prøverne skydes i gang i Rotterdam Ahoy i morgen kl. 10.00.
43 OGAE-klubber (3522 personer) har stemt og ligesom hos bookmakerne, så blev det Malta, Schweiz og Frankrig, som sluttede i top 3. 18-årige Destiny fra Malta endte øverst på sejrsskamlen med 363 point.
Set med rød/hvide briller på, så er resultatet af OGAE-afstemningen også ganske opløftende. Fyr og Flamme sluttede på en samlet 15. plads hos de international fans.
Resultatet fra den danske fanklub
De danske fans havde Litauens The Roop som favorit med Malta på 2. pladsen og Cypern på 3. pladsen.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Moldova
GEE-panelets reviews
Engang sendte Moldova gode sange med nationalt præg, så man aldrig var i tvivl om, at en sang kom fra Moldova. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige om årets forsøg på at skrue et porno-soundtrack sammen. Det har sikkert sit publikum, men jeg kommer slet ikke til at være en del af det. Hele konceptet skriger på originalitet, og det er efterhånden et stykke tid siden, Kirkorov mistede den. Jeg håber ikke, der er stemmer i at lade en kvinde i midten af 30’erne danse med omvandrende isvafler, men Moldova har før haft held med at tage fokus fra en dårlig sang ved at levere et sceneshow, man husker. Please – ikke denne gang!
Daniel
Dream Team med Kirkorov og Kontopoulos i spidsen, så kan det da ikke gå galt, eller? Æstetikken skriger Katy Perry, koreografien kan indsættes i ret mange numre og udover catchphrasen “gimme some sugar” er der faktisk ikke meget at huske i resten af sangen. Det er såmænd egentlig catchy nok, men når man som jeg hører meget ESC-musik og nogle gange kommer i tvivl om man hører “Sugar” eller “Tick Tock” (Kroatien), så er det ikke et kompliment til nogle af dem. Natalia skal virkelig oppe sig med stagingen, hvis den skal overstråle de andre slut-bangers i denne semifinale.
Simon
En af de bedre jævne popsange i år. Men ligesom flere andre af årets bidrag, er den desværre blottet for originalitet. “Sugar” minder ufatteligt meget om en dårligere version af “Siren Song” med Maruv, der vandt den ukrainske finale i 2019, men desværre aldrig kom hele vejen til Eurovision scenen. Natalia har dog slet ikke lige så meget gennemslagskraft og personlighed som Maruv, og i videoen sætter de hende op til at være en middelmådig kopi af Katy Perry, så det ender bare med at falde lidt igennem. Det er da en catchy sang, og Moldova skal sikkert nok levere et godt sceneshow, men en del af mig håber ikke de bliver belønnet for det, for de kan gøre det SÅ meget bedre.
Mila
Jeg har en kommentar til dette og det er “Hvad i alverden foregår der”? Jeg ved at vi skal være så positive som muligt, men jeg synes at årets bidrag fra Moldova er decideret pinligt, så jeg har nok ikke så meget andet at sige til det.
Clara
Årets “Siren Song” – dog i en lidt mindre original version. Har jeg nævnt min fascination af KIRKOROV? (En vis person i panelet har engang tilbudt mig et pudebetræk med Kirkorov :-D) ? Ja, i år er jeg så knap så begejstret af Eurovision-legenden som normalt. jeg kan dog ikke lade være med at synge med og synes også instrumentaldelen af “Sugar” fungerer rigtig godt! Natalia er en stærk sangerinde, men “Sugar” giver hende ikke rigtig mulighed for at shine rent vokalt. sammenlignet med den åbenlyse inspiration, MARUV, så mangler Natalia også en del på karisma. En catchy sang, men juryen kunne godt gøre det svært for Moldova at komme i finalen?
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Letland
GEE-panelets reviews
Når man hører denne sang, forstår man godt hvorfor Samanta Tina skulle bruge så mange forsøg på at vinde den lettiske pre-selection. Gad vide om letterne sidste år stemte på hende i håbet om, at hun så ikke stillede op igen? I så fald forstår jeg deres valg. Not the queen of my night, tak.
Daniel
Jeg skal prøve at lade være med at skrive det samme om Samanta Tinas bidrag, som jeg gjorde sidste år. Jeg har i andre sammenhænge også givet udtryk for min ikke-eksisterende interesse i break-beat, og selv om “The Moon Is Rising” ikke giver mig helt så meget epilepsianfald som sidste år, så forstår jeg nok bare ikke den her slags sange. Der vil være andre ESC-blogs, der vil sige “yaaas queen slay honaaay” til Samanta (kendere vil vide hvem jeg refererer til), men hun får desværre min bundplacering igen i år.
Simon
Jeg synes det er dejligt at Samanta Tina langt om længe får chancen for at repræsentere Letland efter utallige forsøg, men jeg synes til gengæld det er super ærgerligt, at det nok er med det svageste bidrag hun har haft med. Selvom jeg altid har været glad for at hun er sin egen, og bringer noget anderledes til konkurrencen, kan jeg ikke desværre ikke smide en særlig høj karakter efter “The Moon is Rising”. Jeg vil dog gerne give hendes kudos for hendes stærke stemme, hendes unikke stil og det fede budskab i sangen, men jeg tror hun får meget svært med at komme videre fra semifinalen.
Mila
Jeg må indrømme at jeg ikke var blæst bagover af Samantha Tinas bidrag sidste år, og i år er absolut ikke et bedre forsøg, hvis man skal sætte det meget hårdt op. Jeg kan godt se, at hun er en fin artist, men jeg synes ikke sangen er overvældende, og jeg tror det bliver meget svært for Letland at skille sig ud og komme videre til finalen med årets bidrag.
Clara
Selvom jeg rigtig gerne ville tilføje lidt positivt til listen over reviews, så bliver det svært. Jeg hælder lidt til Daniels teori 🙂 På den positive side, så er der bestemt ikke noget galt MED vokalen eller attituden, synes bare det er synd at Samanta efter utallige forsøg endelig kommer til Eurovision med en sang af denne her kvalitet. Aminata-lyden, som jeg aldrig har været nogen fan af, er genkendelig. Letland får det svært i år.