Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Belgien
GEE-panelets reviews
Ja, det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg absolut foretrak den tidligere sangerinde i Hooverphonic over den nye, som slet ikke har den samme skrøbelighed og følelse i sin stemme. Sangen her er godt skruet sammen, men omkvædet bliver for stillestående og i længden en smule kedeligt. Det kan blive svært for Belgien at vende tilbage i finalen i år.
Daniel
Sidste års belgiske bidrag rørte mig slet ikke og var ét af de numre, som jeg konsekvent skippede på Eurovision-playlisten. I år er situationen en helt anden. Jeg er vild med 90’er No Doubt-lyden og den mørke, melankolske og meget dragende stemning. Selvom jeg ikke er til gysere (eller besatte brude), så får jeg alligevel lyst til at se resten af serien og følge med i hvordan, det udvikler sig efter sangerindens one night stand i musikvideoen. “Don’t you еver dare to wear my Johnny Cash t-shirt”. Nej den har du nok i fred nu! 🙂
Mette
På samme måde som Hooverphonics nummer sidste år, bliver jeg aldrig rigtig fanget af deres lyd. Nummeret er udmærket, men ikke et nummer jeg selv ville sætte på. Jeg kunne dog forestille mig, at denne type af nummer kunne være et der fik noget anerkendelse fra de forskellige juryer rundt omkring.
Clara
Jeg var ikke den store fan af Hooverphonics bidrag sidste år, og selvom jeg er lidt gladere for årets nummer, så er det bare ikke en stil der fanger mig. Jeg kan sagtens se kvaliteten i sangen, og jeg synes deres nye-gamle sangerinde har en mere dragende stemme end sangerinden fra sidste år. Men der sker bare for lidt i sangen til at det er noget for mig.
Mila
Det er en slags “moden pop” i mangel af bedre beskrivelse af genren i deres lyd, og man kan godt høre at det er garvede performere der udgør gruppen, især den nye/gamle sangerinde Geike. Det fungerer godt, og den lidt tunge, melankolske lyd kan være ret dragende, men for mig er det ikke et Eurovision-nummer. Belgien har været lidt op og ned i de senere år, og jeg er ikke sikker på de skal have en optur i år med dette bidrag.
Siden 2011 har seerne på DR været vant til, at det var Ole Tøpholms stemme der guidede dem igennem showsene i Eurovision. Men i dag kom nyheden om, at DR i år har valgt at udskifte den mangeårige kommentator med to andre, da det i stedet bliver radioværterne Henrik Milling og Nicolai Molbech, der overtager kommentatortjansen.
De to har i mange år været fast makkerpar i radioprogrammet “Fonk! Det er lørdag” på P4, og så har de hver for sig haft fingre nede i Eurovision tidligere. Milling som en del af juryen både i ESC og DMGP, og Molbech som kommentator på Eurovision inden Ole Tøpholm, nemlig i årene 2008-2010.
Beslutningen har sat sindene i kog rundt omkring på sociale medier, for både på Tøpholms egen Facebookprofil og DR’s opslag har kommentarerne været mange og ikke særlig flatterende overfor DR’s ageren.
DR’s underholdningsredaktør, Jan Lagermand Lundme, udtaler følgende i forbindelse med udskiftningen:
Der er ingen tvivl om, at Ole Tøpholm er meget passioneret omkring Melodi Grand Prix og har sat et kæmpe aftryk hos det danske publikum, for han har gjort et rigtig flot stykke arbejde. Med Henrik og Nicolai som Eurovision-kommentatorer får vi to meget stærke musikkræfter i den danske kommentatorboks, og det følger naturligt den udvikling og større musikalske fokus, showet har fået de seneste år. Vi er sikre på, at Henrik og Nicolai tager seerne godt gennem aftenen og gør dem klogere på både det sjove, det skøre og det musikalske.
Jan Lagermand Lundme, DR’s Underholdningsredaktør
Det er ikke første gang i år, at DR kommer i vælten for beslutninger truffet i forbindelse med DMGP og ESC, for som det eneste deltagerland i hele Eurovision ville DR ikke lade sidste års vindere, Ben & Tan, deltage i årets nationale finale. De havde fået at vide, at de kunne indsende en sang til Dansk Melodi Grand Prix til bedømmelse på lige fod med alle andre bidrag, men på trods af dette blev sangen fravalgt til deltagelse, og da der efterfølgende ikke kunne opnås enighed om deres medvirken i selve DMGP-showet, blev den danske finale eneste sted hvor sidste års vinder ikke deltog.
Se Ben & Tan fortælle om forløbet i vores interview med dem her:
Vi glæder os uanset hvad til Eurovision løber af stablen om lidt over en måned, hvor vi hepper på vores danske deltagere Fyr og Flamme.
Der er garanti for høj stemning og højt humør, når det store show “Forårskuller” går på scenen. Med Good Evening Europe kan du lige nu spare 50% på billetten til showet i Odense på lørdag den 10. april kl. 16.30.
Lige om lidt springer træerne ud, dagene bliver længere og vejret mildt. Med andre ord er der forårskuller i luften og vi trænger alle til en vaskeægte fest, noget at grine af og synge med på. Du kan synge lige så højt du vil, og selvom du sidder sammen med andre, så sidder du behageligt og godt i din egen bil og lytter til de medvirkende på scenen igennem radioen i bilen.
Du kan opleve Kirsten Siggaard,når hun lufter sit store Grand Prix katalog, Klaus og Servants sørger for sikre fest-hits, mens Stine & Martin sørger for en masse at grine af. Stine & Martin har sat showet sammen, hvilket de har en stor erfaring med fra Cirkusbygningen i København. Derfor kan vi garantere et varieret show, hvor vi kommer hele vejen rundt i manegen.
Lyder det som en lovende cocktail? Så er det nu du skal slå til. Vi har fået et super godt tilbud til Good Evening Europe‘s læsere, som får 50% på billetten til forestillingen på lørdag den 10.04.2021 kl. 16.30. For helt ned til 217,50 kr. kan du fylde bilen op med venner eller familie og få en tiltrængt koncertoplevelse.
Få 50% rabat på “Forårskuller” – lørdag, 10.04.2021, 16:30 >>
Kirsten Siggaard behøver ikke den store introduktion, for hun har siden 80’erne leveret adskillige legendariske Grand Prix-sange.
Klaus og Servants har igennem mange år fyldt den ene festglade hal efter den anden. De senere år har de nærmest kunne opleves én gang om ugen på DK4 i programmet Tip Et Hit. De er om nogen leveringsdygtige i sikre syng-med-hits.
Stine & Martin har en fortid i Skagen Revyen, Bakkens Hvile og som det sjove makkerpar fra Cirkusbygningen og Tivoli Cabareten. Du er sikkert stødt på deres berygtede Hr. og Fru. Danmark figurer “Birgit & Helge”, der også kigger forbi i løbet af showet.
ForårsKuller starter på lørdag i Odense og tager herefter på tour i april. Udover Odense så kommer showet også til Aalborg, Vejle og Esbjerg. Du kan se alle tilgængelige shows og købe billetter her.
Udover ForårsKuller så byder touren også BørneSjow for alle børn og barnlige sjæle samt showet KunForVoksne, hvor man bl.a. kan opleve livekoncert med Bryan Rice og CryBaby, comedy og meget andet. Disse shows er ligesom ForårsKuller på turné i Odense, Vejle, Esbjerg og Aalborg og arrangeres som drive in-events.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Azerbaijan
GEE-panelets reviews
Efendi går ned ad præcis den samme vej som sidste år, men i forhold til Cleopatra, så mangler der altså desværre bare noget ved Mata Hari. Måske er det det instrumentale omkvæd, som gør at jeg falder af – dem er der simpelthen for mange af, så selvom dette er et af de bedre, er der stadig for store mangler.
Daniel
Fans er ikke altid nemme at gøre tilfredse. Vi vil gerne have, at en artist kommer tilbage til Eurovision, men han/hun skal helst komme tilbage med præcist den samme sang igen 🙂 Det gør Efendi et stykke af vejen, men jeg synes, der mangler noget i ‘Mata Hari’. Referencerne til Cleopatra og Azerbajan’s tidligere bidrag ‘Start a fire’ er en fine detaljer. Point for de etniske vibes, det instrumentale og for azeri-delen “Yalan da mən, yanan da mən, yaman da mən”. Det er første gang Azerbaijan bruger sit eget sprog i Eurovision. Men jeg foretrak altså ‘Cleopatra’ frem for den hollandske spion og danserinde ‘Mata Hari’. Efendi kommer i direkte konkurrence mod Elena – og ikke mindst Senhit i en evt. finale, ligesom også Kroatien, Cypern, Serbien og Moldova nok vil kæmpe med om de samme stemmer. Synes dog ‘Mata Hari’ er et udmærket bidrag, som har fortjent en finaleplads!
Mette
Jeg synes normalt at Azerbaijan ligger blandt de allerbedste lande i ESC kontekst, men for mig at se, får jeg altså aldrig rigtig armene op over denne. Referencen til Kleopatra fra sidste år er hyggelig og sjov for fans og nørder, men det er som om sangen aldrig rigtig har et klimaks, og derudover savner jeg simpelthen et “rigtigt” omkvæd.
Clara
Azerbaijan leverer igen i år et ganske solidt bidrag i form af den etniske banger “Mata Hari”, som jeg på mange måder synes er en fortsættelse af deres bidrag fra sidste år, og der er da også lille henvisning til “Cleopatra” i teksten. Jeg er vild med, at den chantende lyd fra sidste år også er med her, og nu på azerbaijansk, som de ellers ikke har tradition for synge på i ESC. Jeg er ikke helt oppe at ringe over bidraget på trods af at der er mange fede elementer i det – især instrumentalen, men jeg synes det er ganske hæderligt forsøg, som jeg tror nok skal klare sig rigtig fint.
Mila
Hvis man tager alle lande, der nogensinde har haft en etnisk sound i deres bidrag, og putter det sammen, hvorefter man tilsætter en ordentlig spand reggaeton, så har man “Mata Hari”. Efendi refererer til sidste års bidrag “Cleopatra” i en slags erkendelse af, at de to bidrag nok ligner hinanden lidt rigeligt, men jeg kan bedre lide “Mata Hari” fordi der er en bedre opbygning og struktur. Er i min optik også lige på vippen til en finaleplads.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Om GEE-panelet: I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver. Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.
Regler og point: Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12. Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.
Australien
GEE-panelets reviews
Det er enormt skuffende, at Australien, som startede med virkelig at lægge sig i selen for at imponere Eurovision, er holdt op med at prøve. Vi ved jo hvor gode de kan være, men dette er på et niveau, hvor man måske skulle overveje at udelukke dem et år, så de måske ville begynde at prøve igen?
Daniel
Jeg må sige at jeg er en lille smule ærgerlig over årets australske bidrag. Jeg syntes faktisk at Montaignes bidrag sidste år “Don’t Break Me” var et ganske hæderligt forsøg, men jeg synes ikke at “Technicolour” lever op til den oplevelse jeg havde sidste år. Nummeret er ikke lige så catchy som sidste år, og de usikkerheder man oplevede i Montaignes stemme live sidste år, er i år kommet med på indspilningen. Når dette er sagt, er det ikke et nummer jeg specifikt springer over når jeg gennemlytter årets ESC-sange, som det er tilfældet med nogle af de andre.
Clara
Forventningerne var i top, både fordi vi taler om Australien, som kun en enkelt gang har været udenfor Top 10, som har afholdt nationale finaler af Mello-høj kvalitet, men også fordi jeg var ret begejstret for Montaigne sidste år. ‘Technicolor’ er skrevet specifikt til Eurovision og byder på et omkvæd, som er svært at komme udenom. Men derudover så synes jeg desværre det hele bliver en kende for gentagende, og jeg mangler den dybde og kant, som Montaigne viste med sin personlige sang ‘Don’t break me’. Selvom Montaigne i år står mere stille på scenen, så er der Rent vokalt stadig nogle usikkerheder, som nok vil koste – i alt fald i juryafstemningen. Bliver 2021 året, hvor AustrALIEN MÅ SIGE FARVEL FØR FINALEN?
Mette
Jeg var ret vild med Montaigne´s bidrag “Don´t Break Me” fra sidste år, så jeg havde ret høje forventninger til at hun ville levere noget på samme niveau igen i år, men dem synes jeg desværre ikke helt hun indfrier. Jeg kan egentlig godt lide hendes MARINA-agtige lyd og det catchy “Techi-techi-colour” i omkvædet, men jeg synes bare sangen bliver lidt for ustruktureret og rammer mig ikke på samme måde som sidste års bidrag. Jeg tror Australien kan få det svært i den stærke semifinale 1. Men jeg skal ikke kunne udelukke at en stærk optræden alligevel kan sende Australien i finalen.
Mila
Jeg var ikke helt pjattet med Montaigne sidste år, og selv om “Technicolour” egentlig tiltaler mig mere end “Don’t Break Me”, så bliver jeg nok aldrig fan af det breakbeat der kører i omkvædet. Hvis rytmen fra bridgen havde kørt over i omkvædet havde det tiltalt mig mere, nu bliver det en eller anden 90’er-pastiche af den slags jeg ikke savner. Hun får svært ved at holde Australiens uafbrudte finalestime i den meget stærke semi 1.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag. Vi lægger ud med en præsentation af de 8 medlemmer, som udgør panelet.
Som en optakt til Rotterdam 2021 og for at fordrive ventetiden efter 3 tætpakkede måneder med masser at nationale finaler og sangpræsentationer, tæller vi den næste måneds tid ned til Eurovision Song Contest 2021. GEE-panelet har traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews af de 39 sange.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Introduktion af medlemmerne:
OM METTE: Redaktør og grundlægger af ‘Good Evening Europe’, musikelsker, tidligere radiovært og har et “day job” som marketingansvarlig. Udenfor Eurovision-sæsonen får jeg stillet de værste abstinenser med mit kamera på første række til diverse Pride-events og Drag Shows. Har været Eurovision-fan siden 80’erne. Mit første minde er fra 1984, da en ung Kirsten Siggaard sang ‘Det’ lige det’ og skubbede kække Søren Bundgaard i poolen.
Siden 2004 har jeg hvert år fulgt de nationale udvælgelser og prøverne forud for showet. Fik min første akkreditering i 2010 og har med få undtagelser dækket showet live fra pressecentret i værtsbyerne hvert år siden da. Jeg elsker Eurovision pga. forskelligheden i sangene, muligheden for at høre musik med nationalt særpræg, som man ellers aldrig hører i radioen og hele fælleskabsfølelsen med fans verden over. Jeg prøver også år efter år at gætte de legendariske 10/10 finalister fra hver semifinale 🙂
Beskriv den perfekte vindersang
“For mig skal en ægte Eurovision-vinder byde på noget udover det sædvanlige, og ikke blot være et pænt indpakket radiohit. Jeg går efter den fulde pakke, hvor stemme, melodi, omkvæd, budskab, formidling og show går op i en højere enhed. Et godt eksempel var Jamala’s helt enestående bidrag og optræden i 2016. Jeg elsker Balkan-ballader og sange med finurlige instrumenter og/eller kulturelt særpræg, men stemmer også gerne på alle andre genre, så længe historien og følelsen er der.”
OM MICHAEL Fotograf, softwareudvikler, anmelder og lejlighedsvis reporter på Good Evening Europe.
Uddannet programmør. Eurovision-fan siden 2008, hvor han mødte Mette. Hvis noget brænder eller der er stavefejl, er det hans skyld.
Beskriv den perfekte vindersang
“Det er simplere at skrive, hvad den ikke er. Den er ikke et dansenummer med lyd på. Den er ikke 3 minutter med fyrværkeri. Den er ikke en eller flere halv-nøgne mænd eller kvinder, der vrider sig gennem en gennemsnitlig popsang. Den er ikke en gigantisk LED skærm med svinedyre animationer på.
Den perfekte Eurovision sang skal have et budskab eller en historie. Det skal kunne ses, at sangeren kommunikerer frem for læser op. Hvis jeg tror på budskabet, selvom jeg ikke forstår sproget, så er vi langt oppe på skalaen. Men frem for alt skal man kunne huske den. Jeg vil se og høre noget, jeg ikke har hørt før, det er derfor konkurrencen eksisterer.”
OM SIMON: Reporter, interviewer og anmelder for Good Evening Europe.
Eurovision-nørd siden 1984, da Kirsten skubbede Søren i poolen. Mener at Birthe Kjær burde have vundet i 1989, men var kisteglad for Brdr. Olsens sejr i år 2000. Var med som publikum til ESC i 2001, 2013, 2014, 2016, 2018 og 2019, og synes at fællesskabet mellem ESC-fans faktisk næsten er sjovere end at være inde og se selve showsene. Bonusinfo: Kan spille brudstykker af alle ESC-vindere (og lidt til) på klaver, hvis det kommer op i festlige anledninger!
Beskriv den perfekte vindersang
“En god Eurovision-vinder har et genkendeligt omkvæd, som man hurtigt får på hjernen. Jeg er meget til det poppede, men en bevægende sang kan også godt ramme mig, selv om man aldrig går galt i byen med en modulation og en vindmaskine”
OM DANIEL: Reporter, interviewer og anmelder på Good Evening Europe.
Er 32 år og til dagligt bosat i Kolding. Uddannet folkeskolelærer for de allermindste. Derudover er jeg frivillig journalist for en fodbold-side, og laver også af og til interviews og artikler her på GEE. Jeg er tidligere stand-up-komiker, så hvis jeg skriver noget, du finder over stregen, så var det nok ment som en joke. Normalt er jeg mest til rockmusik, og har også en stor svaghed for rocksange i Eurovision. Generelt har jeg en bred smag, dog med det forbehold at jeg har svært ved at blive rigtigt fanget af ballader – der skal noget ekstraordinært til.
Beskriv den perfekte vindersang: “En rigtig grand prix-sang skal have et stærkt omkvæd, man kan synge med på, når man har hørt det en enkelt gang. Og så må det gerne være underholdende”.
OM RIIKKA:
Reporter and reviewer at Good Evening Europe.
I properly became a Eurovision fan in 1998 when the new era started and Dana International won. She is still a great example of a great Eurovision winner. There are many winners and other Eurovision stars who have shown the way to both new music styles and new views of the world around us.
Describe the perfect Eurovision Song
“As I am a pop girl, I love hearing great melodies with pop arrangements. When a song sounds familiar enough but also gives me unique vibes, then I will go for 12 points! One of my all-time favourites comes from Denmark: Chanée & N’Evergreen’s “In a moment like this” from 2010 is a wonderful classic.”
OM CLARA:
Anmelder hos Good Evening Europe.
Deltager ved Dansk Melodi Grand Prix 2016 sammen med Sophia Nohr (Blue Horizon) og jurymedlem i Melodi Grand Prix 2019. Kandidat i musikvidenskab på KU med speciale i Eurovision og har deltaget som Eurovision ekspert for TV2 News.
Beskriv den perfekte vindersang
“For mig skal en vindersang have hele pakken, den skal have et stærkt omkvæd som man kan huske, den skal have et sceneshow som er bemærkelses-værdigt, om det så er helt enkelt eller helt vildt og så skal den selvfølgelig have en stærk frontfigur. Tilsammen bliver det alt det, Petra og Måns beskrev i “Peace, Peace, Love, Love” i 2016”
OM MILA:
Anmelder hos Good Evening Europe.
Jeg så mit første danske Grand Prix og mit første Eurovision i fuld længe i 2002 og var straks fan! Min kærlighed er kun blevet større siden da. Jeg var så heldig at være jury medlem til Dansk Melodi Grand Prix i 2019. Jeg elsker også at følge med i de nationale finaler i andre lande, og har da også været lidt rundt omkring for at se dem live. Resten af mine sparepenge bruges på at tage ud og se Eurovision live. Her har jeg fået nogle af de bedste oplevelser og venner jeg kunne ønske mig. Og selvfølgelig fundet en masse fed musik. Rotterdam bliver min 10. gang, og jeg glæder mig til igen at samles med Europas dejligste mennesker omkring musikken og fællesskabet.
Beskriv den perfekte vindersang: “En rigtig god vindersang skal på en eller anden måde røre mig. Det kan både være en smuk ballade, der giver mig tårer i øjenkrogen, en popbasker, der giver mig lyst til at danse eller noget helt tredje. Den må rigtig gerne have noget på hjerte og en artist, der kan formidle det. Den skal selvfølgelig også fungere live, og fremføres på en måde, der løfter sangen endnu mere. Så der er ikke nogen decideret opskrift på, hvordan en vindersang skal lyde, hvilket vi også kan se på de meget forskellige vindersange, vi har haft. Personligt er jeg dog en sucker for sange, der på en eller anden måde har noget nationalt i sig. Jeg elsker når man kan høre, en sang er fra Serbien, Norge, Portugal osv.”
OM MORTEN:
Reporter og anmelder hos Good Evening Europe.
Eurovision-fan fra 9 års-alderen, Melodi Grand Prix-jury 2017 og reporter gennem flere år for Oikotimes.com. Mit første Eurovision-minde er Charlotte Nilssons sejr i 1999, og selvom jeg dog faldt i søvn undervejs, så fik “Take Me To Your Heaven” gang i et stort eventyr – og det eventyr har bragt de bedste minder, venner og ikke mindst musik de seneste 20 år. Eurovision handler om det bedste fællesskab – det musikalske fællesskab. Vi glemmer for en stund alle bekymringer, krige og problemer, mens vi hylder musikken og hinanden. Uanset hvem vi er og hvor er vi er fra, så er der en plads til dig i Eurovision. Det er jo smukt!
Beskriv den perfekte vindersang
“Den perfekte Eurovision-vinder har hele pakken. Sang, musik og show skal hænge sammen og ja, så skal vinderen røre eller underholde mig, gerne begge dele!”
Destiny won the Junior Eurovision Song Contest for the island nation of Malta in 2015 with her pop track ‘Not My Soul’.
Since then, it’s been the Maltese singer’s ambition to appear on the regular Eurovision stage and to produce a first Eurovision Song Contest victory for her country.
On the long road to Rotterdam the fledgling pop star has showcased her talents on many stages, including that of Britain’s Got Talent.
A milestone for the singer was winning X Factor Malta, having been mentored by Eurovision legend Ira Losco – but Destiny’s dream has always been to represent Malta at the Eurovision Song Contest. This year it is finally going to happen with her song “Je Me Casse”.
We should all be proud of ourselves and comfortable in our own skin. And women should support each other and be there for each other. We need to stand together.
Destiny
Daniel from Good Evening Europe had a talk with Destiny about her Eurovision career, the experience of being back in Eurovision and how women should stand together. You can see the interview in the video below.
The Roop is a Lithuanian pop/rock band from Vilnius. The group features singer Vaidotas Valiukevičius, drummer Robertas Baranauskas and guitarist Mantas Banišauskas.
Although they have only been working together since 2014, all band members have been involved in the music industry much longer. The Roop’s debut album, To Whom It May Concern, came out in 2015. The band has since played music around the world, from Lithuania to Belgium, Serbia and Brazil. In English, ‘to roop’ means ‘to shout out’ or ‘to make a great noise’.
The Roop became widely known after participating in 2018’s Pabandom iš naujo! (Lithuanian Eurovision national final) with the song ‘Yes, I Do’. where they finished in third place.
In 2020 The Roop won Pabandom iš naujo! with their song ‘On Fire’ and became one of the bookmaker favorites to win in Rotterdam, before the contest was cancelled.
In 2021 third time was the charm for The Roop who won a landslide victory in Lithuania’s national final with ‘Discoteque’ and will finally represent Lithuania in Rotterdam.
With this song we want people to move. Because when you dance, you feel good. Everyone can dance and by dancing you can reduce your depression. we want People to feel good!
The Roop
Simon from Good Evening Europe had a talk with The Roop about ‘Discoteque’ and being one of the favorites last year when the contest was cancelled. Also the band reveals some of their favorite moments from Eurovision. Watch the interview below.
Der er adskillige Eurovision fanmedier i verden, som hvert år reagerer på bidragene og kommer med en vurdering på diverse landes chancer for en finaleplads. I år er ingen undtagelse.
Blandt de mange reaction videos, der er lavet på det danske bidrag, har vi valgt at kigge lidt nærmere på det populære medie “Utopia“, som mange især kender for de 2 markante frontfigurer Jukka fra Finland og Carsten fra Tyskland.
De to anmeldere er i forvejen vilde med det danske sprog og husker begge med glæde tilbage på Kølig Kaj, som stod bag Danmarks sidste dansksprogede Eurovision sang. I deres reaction video er der både ris og ros til Fyr og Flamme. Du kan se det hele herunder.
Hvad siger du? Er “Utopia” for hårde ved det danske bidrag? Eller tror du, de får ret i deres vurderinger?
Kan du gætte, hvilke bidrag der kommer til at udløse topkarakterer hos juryen i Rotterdam til maj? Giv dine bud på hhv. Top 5 og bottom 5 i afstemningerne her.
Nordmakeniens Tamara Todevska blev den store og noget overraskende vinder af juryafstemningen i 2019. Faktisk kunne du have fået pengene igen op imod 300 gange hos bokkmakerne, hvis du havde spottet, at ‘Proud’ ville få flest point hos juryen det år. Året før var det østrigske Cesár Sampson, der noget overraskende steg til tops i juryafstemningen.
Der er også af og til overraskelser eller i alt fald uenighed, når det gælder bundplaceringer, hvor bl.a. TV-seernes favorit i 2019, norske KEiiNO, måtte tage til takke med en 18. plads og 40 point af juryen. En lignende skæbne led vores egen Rasmussen i 2018, da han blev nummer 5 hos TV-seerne, men af juryen kun modtog 39 point svarende til en 19. plads.
I de 2 afstemninger herunder kan du give dit bud på, hvilke 5 sange der vil være hhv. mest og mindst populære hos juryen i Eurovision Song Contest 2021. (Vi ser bort fra at nogle af sangene sorteres fra i semifinalerne).
Vinder af juryafstemningen 2019
År
Jury
TV-seere
Samlet
Vinder
Sidsteplads
Vinder
Sidsteplads
Vinder
Sidsteplads
2019
Nordmakedonien
Israel
Norge
Tyskland
Holland
UK
2018
Østrig
Ukraine
Israel
Australien
Israel
Portugal
2017
Portugal
Spanien
Portugal
Østrig
Portugal
Spanien
2016
Australien
Tyskland
Rusland
Tjekkiet
Ukraine
Tyskland
2015
Sverige
Polen
Italien
Østrig
Sverige
Tyskland
Jury- og TV-seernes favoritter og sidstepladser over de seneste 5 konkurrencer.
James Newman is a multi-platinum selling, Brit Award-winning and Grammy-nominated songwriter. He won a Brit for co-writing the British Single of the Year Waiting All Night, performed by Rudimental and Ella Eyre. He also co-wrote the UK chart-topper, Blame, for Calvin Harris and his younger brother John Newman. The song was a massive hit in several countries.
As a child, Newman became interested in music, and he wrote and produced songs with his younger brother John Newman. During his time at the university James had a band that played different gigs, and in his 20s, James established himself as a songwriter in London.
Newman has worked with many famous artists over the years including Ed Sheeran, Toni Braxton, Kesha, Armin van Buuren and Matoma.
Shortly after Newman signed his record deal with BMG Records, he was asked if he was interested in representing the United Kingdom in Eurovision Song Contest 2020, which was later cancelled due to the pandemic.
“I got to a point where I really wanted to stand on stage and sing to people. And to do something like Eurovision was such a massive opportunity. I got to do that!”
James Newman
Finally this May, Newman will enter the stage in Rotterdam Ahoy and represent the UK with his song ‘Embers’.
Daniel from Good Evening Europe had a virtual talk with James. Watch the whole interview below:
Da Fyr og Flamme vandt Dansk Melodi Grand Prix 2021 den 6. marts, var de to drenge hurtige til at afvise, at deres vindersang, ‘Øve Os På Hinanden’, skulle oversættes til engelsk, som det ellers længe har været for vane, når en dansksproget sang sendes til Eurovision.
– Vi vil gerne ned og vinde. Men hvis vi gik ned og gjorde det med en engelsk sang, ville det ikke være Fyr og Flamme, der vandt, så ville det være noget andet, hvor vi prøvede at være noget, vi ikke er, sagde Laurits Emanuel lige efter sejren.
Men efter lange, hårde overvejelser, går bandet nu stik imod deres første indskydelse. Det meddeler bandet i et opslag på Instagram.
Jesper Groth og Laurits Emanuel har offentliggjort omkvædets tekst på den engelske version, som kommer til at hedde ‘Dancefloor Amateurs‘. Sangen udkommer, med en musikvideo, fredag den 2. april. Teksten lyder som følger:
” No one knows just how to do this
we’re all dancefloor amateurs
but I would rather dance with you than
dance with any other girl “
Samtidig har bandet ændret navn på Instagram til det engelske Fire and Flames, hvilket også vil være det navn, de vil præsentere sig som ved Eurovision Song Contest.
– Fyr og Flamme har ikke det samme schwung på engelsk, fortæller forsanger Jesper Groth til Good Evening Europe, og uddyber valget:
– Jeg tror, alle kunne se, at vi var helt oppe at ringe, da vi vandt Dansk Melodi Grand Prix. Vi tænkte slet ikke klart nok til at tage så stor en beslutning. Det gør vi nu, og derfor har vi ændret mening.
Det er coronakrisen, der har gjort det muligt for Jesper Groth og Laurits Emanuel at skifte sang, selvom deadline egentlig er overskredet. Det har nemlig forsinket produktionen af cd’er, merchandise og showets grafiske fremtoning, og derfor har EBU godkendt den danske ændring.
Men hvorfor har der pludselig været behov for at ændre alt det planlagte?
Siden sejren har der været mange meninger om ‘Øve Os På Hinanden’, og mange har givet udtryk for, at bandet burde oversætte deres sang til engelsk, for at øge vinderchancerne i Rotterdam til maj.
Særligt én kommentar har gjort indtryk på Fyr og Flamme. Bente Thomsen fra Kalundborg skrev nemlig på Facebook et par dage efter sejren, og gjorde grin med bandets valg. Og den gjorde ondt på særligt Laurits Emanuel, fortæller hans bandkammerat.
Det er denne dybe Facebook-kommentar fra Bente Thomsen, der nu har fået Fyr & Flamme til at ændre deres sang.
– Laurits var helt nede i kulkælderen, da han havde læst Bentes kommentar. Det var som om, at hun på et eller andet plan forstod vores musik bedre end vi selv gjorde. Bente tog bare og skrællede alle lagene af vores sang, så vi til sidst stod tilbage helt nøgne og følte os latterliggjort.
Den nye version udkommer fredag, og her på Good Evening Europe følger vi naturligvis op på alt det nye, der sker.
Her får du oversigten over alle 39 landes bidrag i årets Eurovision Song Contest, opdelt i semifinaler og rækkefølgen i den semifinale hvert land er i, plus hvilken semifinale Big 5-landene plus værterne stemmer i.
Du kan klikke dig ind på kunstnernes profiler på Instagram og også musikvideoen til hvert bidrag ved at klikke på linksene.
Semifinale 1 (18. maj 2021):
Nr.
Land
Kunstner
Sang
1.
Litauen
The Roop
Discoteque
2.
Slovenien
Ana Soklič
Amen
3.
Rusland
Manizha
Russian Woman
4.
Sverige
Tusse
Voices
5.
Australien
Montaigne
Technicolour
6.
Nordmakedonien
Vasil
Here I Stand
7.
Irland
Lesley Roy
Maps
8.
Cypern
Elena Tsagrinou
El Diablo
9.
Norge
TIX
Fallen Angel
10.
Kroatien
Albina
Tick Tock
11.
Belgien
Hooverphonic
The Wrong Place
12
Israel
Eden Alene
Set Me Free
13.
Rumænien
Roxen
Amnesia
14.
Azerbaijan
Efendi
Mata Hari
15.
Ukraine
Go_A
Shum (Шум)
16.
Malta
Destiny
Je Me Casse
Semifinale 2 (20. maj 2021):
Nr.
Land
Kunstner
Sang
1.
San Marino
Senhit
Adrenalina
2.
Estland
Uku Suviste
The Lucky One
3.
Tjekkiet
Benny Cristo
Omaga
4.
Grækenland
Stefania
Last Dance
5.
Østrig
Vincent Bueno
Amen
6.
Polen
Rafał
The Ride
7.
Moldova
Natalia Gordienko
Sugar
8.
Island
Daði & Gagnamagnið
10 Years
9.
Serbien
Hurricane
Loco Loco
10.
Georgien
Tornike Kipriani
You
11.
Albanien
Anxhela Peristeri
Karma
12.
Portugal
The Black Mamba
Love Is On My Side
13.
Bulgarien
Victoria
Growing Up is Getting Old
14.
Finland
Blind Channel
Dark Side
15.
Letland
Samanta Tīna
The Moon Is Rising
16.
Schweiz
Gjon’s Tears
Tout l’Univers
17.
Danmark
Fyr og Flamme
Øve Os På Hinanden
Direkte til finalen (22. maj 2021):
Land
Kunstner
Sang
Stemmer i semifinale
Frankrig
Barbara Pravi
Voila!
2
Holland
Jeangu Macrooy
Birth Of A New Age
1
Italien
Måneskin
Zitti E Buoni
1
Spanien
Blas Cantó
Voy A Quedarme
2
Tyskland
Jendrik
I Don’t Feel Hate
1
UK
James Newman
Embers
2
Hør alle sangene på den officielle Spotify-playliste:
For få minutter siden blev årets startrækkefølge i de 2 semifinaler offentliggjort. Det bliver The Roop fra Litauen, som får lov at indlede den første semifinale med ‘Discoteque’, mens San Marino’s Senhit (og evt. Flo Rida) åbner semifinale 2.
Du kan se hele startrækkefølgen i de 2 semifinaler nederst i artiklen.
Der er rigtig gode nyheder for Danmark. Fyr og Flamme skal nemlig optræde med start nummer 17 og dermed lukke semifinale 2.
Vi spurgte duoen om en hurtig kommentar på nyheden, og selvom de ikke har tænkt på meget på startposition, så er de alligevel glade for udsigten til at lukke “ballet”.
“Vi har aldrig tænkt på, om noget skulle være bedre end andet. Så det er vel fint at lukke ballet”
Fyr og Flamme
Startrækkefølgen er fastlagt af producerne hos NPO/NOS/AVROTROS og godkendt af Martin Österdahl, som er Executive Supervisor i Eurovision Song Contest.
Semifinalerne finder sted hhv. den 18. og 20. maj 2021. Fra hver semifinale går 10 lande videre til finalen den 22. maj, hvor værtslandet Holland samt The Big 5 Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og UK er forhåndskvalificerede. I alt deltager 26 lande i finalen.
Se hele startrækkefølgen i de 2 semifinaler herunder:
Holland, Tyskland og Italien stemmer i semifinale 1.Frankrig, Spanien og UK stemmer i semifinale 2.
The Finnish Metal band Blind Channel won Uuden Musiikin Kilpailu (UMK) Finland’s national selection for the Eurovision Song Contest 2021, with their song ‘Dark Side’.
Blind Channel features Joel Hokka (vocals and guitar), Niko Vilhelm (vocals), Joonas Porko (guitar), Olli Matela (bass), Tommi Lalli (drums) and recent addition Aleksi Kaunisvesi (keyboards), giving the band the perfect number of members for the Eurovision Song Contest stage.
The band was formed in 2013 and in 2014 they were invited to play at Wacken Open Air in Germany, the largest outdoor heavy metal festival on the planet. Soon after they signed their first recording contract.
Blind Channel describe their style of music as “violent pop” and have been likened to British alt-metal band Bring Me The Horizon. Having honed their craft on the Finnish underground scene the band believes the time has finally come for them to bring their sound to the world.
In our interview Joel and Niko tell us how they don’t see themselves “locked” in just a rock category, how they feel about their chances in Eurovision and how they want to give a voice to people, who are feeling bad during these challenging times.
So “Put your middle fingers up, take a shot, throw it up and don’t stop”. It’s time to meet Joel and Niko from Blind Channel:
The german artist Jendrik grew up in Hamburg, Germany, and began to learn to play the piano and violin at a young age, revealing that it was “very cool” to see fellow violinist and inspiration Alexander Rybak winning the Eurovision Song Contest in 2009.
But his “signature instrument” became the Ukulele, which Jendrik was introduced to by his little sister who received it as a birthday present. Hogging the gift for himself, Jendrik started to compose songs for his parents and siblings, and this is how his songwriting career began.
The next stop for the Hamburg-born ukulelist was the Institute of Music at Osnabrück University of Applied Sciences, where he also chose the ukulele for his Bachelor of Arts thesis.
“How to make a video if you want to apply for the Eurovision Song Contest”
To get to Eurovision, Jendrik had to impress a German selection panel composed of industry experts and the general public, but before that could happen, he needed a way in.
Being previously unknown in Germany, Jendrik chose to apply for the Eurovision Song Contest in an unconventional way. He created his own music video by building a laundrette with 18 broken washing machines and building his own film set.
I did little videos where I slowly created the music video and posted them online, and in every video I shouted: Hello, I want to go to the Eurovision Song Contest, please take me!
Jendrik
We had a talk with Jendrik about his Eurovision entry, the ironic feeling of people hating on his song “I Don’t Feel Hate”, preparations for the show, his goal for Eurovision and more.Watch it below.
En stridighed om sprog kan i sidste ende betyde, at Nordmakedonien trækker sig fra Eurovision Song Contest 2021. En afgørelse forventes truffet i dag.
I musikvideoen til ‘Here I stand’, som er optaget på “National Gallery of Macedonia”, er Vasil filmet, mens han går rundt i galleriet blandt kunstgenstande af makedonske artister og synger sin sang.
Én bestemt kunstgenstand har imidlertid fået sindene i kog i landet: en religiøs treenighed lavet af artisten Janeta Vangeli. Kunstgenstanden omfatter 3 vertikale paneler i hhv. cremefarvet, grøn og rusten orange. Kunstgenstandens farver minder angiveligt for meget om det bulgarske flag, som består af 3 horisontale striber i hhv. hvid, grøn og rød.
Screenshot fra den oprindelige version af ‘Here I stand’. Bemærk farverne på kunstgenstanden foran Vasil.
Striden bunder i, at Bulgarien sidste år blokerede den allerede flere gange forsinkede påbegyndelse af optagelsesforhandlingerne mellem EU og Nordmakedonien ved at forlange en navneændring af Nordmakedoniens sprog. Den bulgarske regering anerkender ikke makedonsk som et separat sprog men fastholder, at det er en dialekt af bulgarsk.
Bulgarien krævede sidste år en garanti for, at man i officielle EU-dokumenter ikke nævner “det makedonske sprog”, da Bulgarien mener, at det blot er en udgave af det bulgarske sprog. I stedet krævede Bulgarien, at det omformuleres til “Nordmakedoniens officielle sprog”.
Den makedonske tv-station MRT fjernede imidlertid den omtalte del af musikvideoen, men sagen stoppede ikke her. For i et interview med det store Eurovision-medie Wiwibloggs, har Vasil tidligere oplyst, at han både har bulgarsk og makedonsk statsborgerskab, er vokset op tæt på grænsen til Bulgarien og desuden har familiære relationer til Bulgarien. Derfor har nogle makedonere følt, at det var upassende, at Vasil repræsenterede Nordmakedonien i Eurovision og har krævet, at han blev erstattet.
Underskriftindsamling mod “Landsforræder” og “ondskabens stemme”
Der er startet en underskriftsindsamling, hvor der i skrivende stund er samlet mere end 19.000 underskrifter mod Vasils deltagelse i Eurovision, og adskillige mennesker giver udtryk for, hvorfor Vasil ikke bør repræsentere Nordmakedonien. Han kaldes bl.a. en landsforræder og “ondskabens stemme”.
“Due to serial scandals Vasil Grvanliev is national shame! Let we start to put this men in right place !”
Perica Mitreto (grundlægger af underskriftsindsamlingen)
Som en reaktion herpå har MRT etableret en intern kommission, som skal gennemgå og analysere alle aspekter af sagen og efter planen træffe en beslutning i dag. Et afbud til Eurovision er angiveligt blandt de mulige udfald af sangen.
Macedonian Radio Television (MRT) has established an internal commission, to review and analyze all aspects of the public reactions related to the Eurovision Song Contest. The public service broadcaster will also take into account the obligations as a participating country, as well as an active member of the European Broadcasting Network, where MRT is an integral part of the public service association in the European Union. The public will be informed about MRT’s final decision.Meri Popova, Head of Delegation for North Macedonia
Til den makedonske avis Sloboden Pechat har Vasil forklaret, at kunstgenstanden i musikvideoen ingen bevidst forbindelse har til det bulgarske flag, og at hans sang ene og alene handler om Nordmakedonien.
“From the first moment I knew that it is the song with which I want to present myself and the homeland, I strongly believe that together with our team we will present ourselves with dignity on the Eurovision stage. I hope that the message of faith and hope for a better morning will help us to overcome everything that happens to us together.”
VASIL (oversættelse af Wiwibloggs)
Vasil talte også selv direkte til fansene i en video på Instagram.
“I am a music ambassador, and in music there is no religion, politics, orientation, race or color. I had absolutely no intentions to hurt anybody. Quite the opposite!
“I am so proud of this project which not only embodies me, but my country and culture – musicians and featured artists in the gallery.
“I do not apologise for being me. I never will – I didn’t have a choice in that. However, if I hurt ANYBODY in ANY WAY, from the bottom of my heart … I am sorry. Forgive me.”
Traditionen tro har SVT afsløret det detaljerede stemmeresultat fra alle shows, hvor vi får information om samlede antal afgivne stemmer og fordelingen i de forskellige aldersgrupper.
Samlet set er der sendt 56.169.034 stemmer afsted. Det er knap 28% flere end i 2020. Du kan se alle data herunder.
Hvad springer dig mest i øjnene omkring resultaterne i årets Melodifestivalen?
Det er snart 14 dage siden, duoen vandt Dansk Melodi Grand Prix 2021 og i dag har Fyr og Flamme nået endnu en milepæl. De stryger direkte ind på 1. pladsen på Top 40 på Danmarks officielle hitliste over de mest streamede og downloadede tracks. De slår hermed hits fra store navne som The Weeknd og Justin Bieber.
Sejren i Dansk Melodi Grand Prix har faktisk boostet duoens øvrige singleudgivelser, så Fyr og Flamme i denne uge sidder på hele 3 positioner i Top 12. Udover ‘Øve os på hinanden‘ på 1. pladsen, så går ‘Kamelæon‘ og ‘Menneskeforbruger‘ i denne uge ind på hhv. en 7. plads og en 12. plads.
Sejr ikke lig med hitlistesucces
En sejr i Dansk Melodi Grand Prix har ellers historisk set ikke været ensbetydende med hitlistesucces. Kigger man på de sidste 5 år, så er en 9. plads den bedste placering, som en DMGP-vinder har opnået med sit bidrag.
Efter sejren i 2020 peakede Ben & Tan på en 30. plads. Leonora peakede på en 16. plads, Rasmussen på en 9. plads, Anja Nissen nåede ikke en Top 40-placering, mens Lighthouse X peakede på en 12. plads. Ikke engang Danmarks seneste Eurovision-vinder Emmelie de Forest har indtaget 1. pladsen Top 40-listen. Hun peakede på 2. pladsen i uge 4 i 2013.
Det er musikselskabernes brancheorganisation IFPI, der står bag Hitlisten.nu.
Læs også: Fyr og Flamme – “Vi kender konkurrencens historie og er beærede over at være en del af den”
Få dage efter at sidste års Eurovision blev aflyst, offentliggjorde den georgiske tv-station GBP, at de også i 2021 går med Tornike Kipiani, som skal repræsentere de georgiske farver i Rotterdam. Han har i dag præsenteret sit bidrag ‘You’.
Tornike skulle i 2020 have sunget ‘Take Me As I Am’ efter at have vundet georgisk idol, som i 2020 blev brugt til at vælge årets Eurovision-artist.
Eurovision bidraget til Rotterdam har titlen ‘You’ og er skevet af Tornike selv og senere arrangeret i Bravo Records Studio i selskab med Aleko Berdzenishvili. Udover Tornike’s egen vokal, så deltog Gori Girls’ Choir, Aleko Berdzenishvili, Marian Shengelia og Mariko Lezhava også under indspilningen af sangen.
Tornike Kipiani er 33 år og dannede som 19-årig sit eget band. Han havde imidlertid ikke selv overvejet at synge, men som en midlertidig løsning mens gruppen ledte efter en sanger, påtog Tornike sig opgaven. Det fortsatte han med og vandt X Factor 2014 i hjemlandet Georgien. Her var hans mentor ingen ringere end Tamta, som repræsenterede Cypern i 2019. I 2017 var han med i den georgiske udvælgelse til Eurovision, men blev ikke valgt. Det gjorde i stedet Tamara Gachechiladze.
Vi skal helt tilbage til 2016 for at finde Georgiens sidste finaleplads, hvor Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz sluttede på 20. pladsen. Tror du Tornike kan bringe Georgien tilbage i varmen i 2021?
Som det sidste af deltagerlandene i årets Eurovision har Malta offentliggjort deres bidrag. Det er som i 2020 sangerinden Destiny, der repræsenterer det lille middelhavsland, og i år har hendes sang titlen ‘Je Me Casse’ – fransk for “jeg går i stykker”.
18-årige Destiny begyndte sin karriere med at vinde Junior Eurovision for Malta i 2015, og efter også at have vundet den anden sæson af den maltesiske X-Factor, blev hun til at repræsentere sit land i Eurovision sidste år.
Nu er hun tilbage, og kan måske igen komme op blandt favoritterne som sidste år. Malta har som bekendt aldrig vundet Eurovision, men de har dog været tæt på med to 2. pladser i 1998 og 2002. Tror du at skæbnen er med Destiny i år?
ESC-værterne fra 2012, Azerbaijan, er tilbage med sidste års deltager Efendi, der synger bidraget ‘Mata Hari’ til Eurovision i maj. Sidste år var det den egyptiske kejserinde Cleopatra, der var temaet i sangen, og i år har Samira Efendi valgt den hollandske danserinde, kurtisane og spion Mata Hari, der blev skudt af franskmændene under 1. verdenskrig, mistænkt for at være tysk spion.
Hvis man var fan af sidste års bidrag, bliver man det helt sikkert også i år. Efendi lægger heller ikke skjul på dette, da hun undervejs bl.a. synger “Just like Cleopatra”, desuden har hun for første gang en linie med i nationalsproget Azeri. Og det er også sikkert, at hun som sidste år sagtens kan gå hen og blive fanfavorit i Rotterdam til maj.
Hvad synes du om ‘Mata Hari’? Kan hun spionere sig videre fra konkurrencen i semifinale 1 og fortsætte de stolte traditioner fra Azerbaijans deltagelser i ESC?
Efter at have helt oppe blandt favoritterne i 2020, valgte Island i år for første gang længe ikke at lave deres sædvanlige nationale udvælgelse ‘Söngvakeppnin’ men i stedet genvælge Daði og Gagnamagnið internt. Sidste år vandt gruppen flere afstemninger blandt nationale fanklubber med ‘Think About Things’, og i år er de så tilbage med sangen ’10 Years’.
Sangen er en hyldest til Daðis kone Árný, som også er med i Gagnamagnið, da de har været sammen i 10 år. Samtidig har han også fået over 1000 mennesker til at indsende en bid af et kor, som allesammen har fået plads på tracket i et år, hvor EBU tillader backtracks med vokaler.
Hvad siger du til det islandske bidrag? Skal vi en tur til vulkanøen i 2022, eller må de vente endnu et år på deres første ESC-sejr?
Efter 5 ugers indledende shows så fandt Sverige for kort tid siden deres vinder i Melodifestivalen 2021. Bookmakerfavoritten Tusse levede fuldt ud op til favoritværdigheden og tog en sikker sejr hos både jury og tv-seere.
Hos seerne vandt Tusse en overbevisende med knap 3 millioner stemmer, mod 1,6 millioner til seernes 2. plads, The Mamas.
Vindersangen ‘Voices’ er skrevet af dream teamet Anderz Wrethov, Jimmy Joker, Joy Deb og Linnea Deb.
Tusse fik sit gennembrud i 2019 udgaven af svensk Idol og året før deltog han i Sweden’s Got Talent. Han har udgivet flere sange i Sverige bl.a. ”My Soul Is Calling You”, som var en hyldest til hans afdøde mor.
Læs også: MELODIFESTIVALEN 2021 – LIVEBLOG FRA GENERALPRØVEN