Efter nogle intense uger med forberedelse og de seneste par dages prøver på scenen i Boxen er årets otte deltagere i Dansk Melodi Grand Prix 2025 nu kun én generalprøve fra den store finale i aften. Vi har talt med dem i presserummet for at få en status på dagsformen, deres oplevelse af prøverne og forventningerne til showet.
Deltagerne finpudser de sidste detaljer
De otte artister har arbejdet intensivt med koreografi, kameravinkler, lys og lyd for at sikre, at alt sidder lige i skabet til aftenens finale. Før eftermiddagens generalprøve kommer alle otte artister forbi presserummet for at give en frisk update på dagsformen.
Interviews
Deltagere og sange i DMGP 2025
Nedenstående 8 artister og sange deltager i Melodi Grand Prix 2025. Artisterne præsenteres i nedenstående startrækkefølge.
1. Mariya – “I belong to me” Skrevet og produceret af: Mariya, Julie Aagaard, Jimmy Joker og Dino Medanhodzic
2. Tim Schou – “Proud” Skrevet og produceret af: Tim Schou, Joachim Ersgaard, Benjamin Rosenbohm og Emil Lei
3. Max Ulver – “Supernova” Skrevet og produceret af: Max Ulver, Remee, Frederik Nordsø og Fridolin Nordsø
4. Hervé Toure – “Allez Allez” Skrevet og produceret af: Jakob Groth og Christian Juncker
5. Maria Mathea – “Air” Skrevet og produceret af: Maria Mathea, Emil Lei og Julie Aagaard
6. Adel The Second – “The Unluckiest Boy Alive” Skrevet og produceret af: Adel the Second og Søren Christensen
7. Sissal – “Hallucination” Skrevet og produceret af: Malthe Johansen, Chris Rohde-Frisk, Line Spangsberg, Marcus Winther-John, Linnea Deb og Melanie Wehbe
8. Andreas Kruse – “Hear My Prayer” Skrevet og produceret af: Andreas Kruse, Linda Dale, Malthe August og Rasmus ’Majalle’ Olsen
Juryens og seernes stemmer afgør, hvem der får æren af at repræsentere Danmark ved Eurovision Song Contest 2025. TV-seerne afgør sammen med 10 danske og 10 internationale jurymedlemmer, hvem der skal vinde og hermed repræsentere Danmark på Eurovision-scenen i Basel til maj. TV-seerne og juryen har hver især 50% indflydelse på resultatet.
I første runde optræder alle 8 artister med deres sange, hvorefter 3 sange stemmes videre til Superfinalen.
Finalen sendes live i aften kl. 20.00 og værter på showet er Stéphanie Surrugue og Sara Bro.
Foto: Kristian Brasen
Hvem tager trofæet hjem? Følg med her på siden og på vores sociale medier, hvor vi bringer masser af nyt dagen igennem.
Efter en række magre år med mange sidstepladser fik Tyskland i 2024 endelig en respektabel placering i Eurovision, da ISAAK endte på en flot 12. plads med Always On The Run.
Det har givet blod på tanden for tyskerne, der har hyret Stefan Raab (Eurovision 2000 og vært i 2011) til at sørge for, at tyskerne kan holde momentum og bevæge sig permanent væk fra højre side af scoreboardet i Eurovision-finalen.
9 finalister kæmper om sejren
Det er blandt disse ni finalister, at tyskerne skal finde deres repræsentant ved Eurovision 2025.
Artist
Sang
Sangskrivere
Abor & Tynna
Baller
Alexander Hauer, Attila Bornemisza, Tünde Bornemisza
Benjamin Braatz
Like You Love Me
Benjamin Braatz
Cosby
I’m Still Here
Kilian Reischl, Marie Kobylka, Robin Karow
Feuerschwanz
Knightclub
Ben Metzner, Dag-Alexis Kopplin, Peter Henrici, Hans Platz
Julika
Empress
Julika Lüer
Leonora
This Bliss
Leonora Margarethe Huth
Lyza
Lovers On Mars
Anderz Wrethov, Julie Aagaard, Thomas Stengaard, Vasilisa Subotic
Moss Kena
Nothing Can Stop Love
Alexsej Vlasenko, Henrik Meinke, Jeremy Chacon, Jonas Kalisch, Martin Gallop, Matthew Thomas Paul Holmes, Philip Anthony Leigh, Thomas McKenna
The Great Leslie
These Days
Alfie Pawsey, Freddie Miles, Oliver Trevers, Ryan Lavender
Formatet for Chefsache 2025
Man kan roligt sige, at Stefan Raab har foretaget nogle drastiske ændringer i den tyske udvælgelse.
Først blev der afholdt to indledende heats, hvor de håbefulde artister enten skulle synge en coversang eller en af deres egne gamle sange. Her blev 14 artister sendt videre til en semifinale af en jury bestående af Stefan Raab, Yvonne Catterfeld og Elton, som hver gang får hjælp af en gæstedommer.
I semifinalen stod de 14 tilbageværende artister for første gang på scenen med deres bud på en Eurovision-sang, og her var det igen 100% juryen, der havde magten. Derfor kunne man bl.a. se seerfavoritter som From Fall To Spring og Cloudy June forlade konkurrencen.
I aftenens finale skal de ni finalister synge igen, og igen er det 100% juryen der bestemmer top 5. De fem skal synge igen, og først her får seerne noget at have sagt. Det er nemlig 100% op til seerne at stemme sig frem til en vinder blandt de fem finalister. Det er værd at bemærke, at det ikke kun er tyske seere, men alle seere verden over, der kan stemme i finalen. Det gør man på www.esc.vote.
Værten for showet i aften bliver Barbara Schönenberg.
Du kan følge med i Chefsache 2025-finalen på RTL fra kl. 20:05.
Odds på Chefsache 2025
Tyskland har en streng lovgivning på betting-området, hvorfor det er stærkt begrænset med bookmakere, der tilbyder spil på den tyske finale.
Derfor kan vi kun læne os op ad en enkelt, Betano, og skal man tro dem, bliver det en reel gyser mellem Abor & Tynna, som giver pengene 1,70 for en sejr, og Feuerschwanz, som ligger lige efter med odds 2,00. Alle andre deltagere giver odds 12 eller derover.
Fredag aften fandt serberne deres bidrag til årets Eurovision Song Contest efter en dramatisk finale, hvor jury og seere overhovedet ikke kunne blive enige.
For mens juryen foretrak Vukayla med sangen Mask, så fik den kun beskedne fire point fra seerne, mens seernes favorit, Bojana & David, som vandt en suveræn sejr i seerafstemningen, slet ikke fik nogen jury-point. Bojana & David fik over dobbelt så mange seerstemmer som seernes andenplads, Harem Girls.
Derfor måtte det blive et kompromis, og det blev derfor juryens andenplads og seernes tredjeplads, Princ, der endte med at tage den samlede sejr.
Artist
Sang
Jurypoint
Seerpoint
Total score
Princ
Mila
10
8
18
Harem Girls
Aladin
7
10
17
Vukayla
Mask
12
4
16
Bojana & David
Šesto čulo
0
12
12
Mimi Mercedez
Turbo žurka
5
7
12
Tam
Durum Durum
6
5
11
Oxajo
MaMa
4
6
10
Sedlar
Oči boje zemlje
8
0
8
Maršali
Po policama sećanja
0
3
3
Ana & The Changes
Brinem
3
0
3
Iskaz
Trendseter
0
2
2
Lensy
Hvala Ti
2
0
2
Filarri
Meet And Greet
0
1
1
Biber
Da mi se vratiš
1
0
1
Kruz Roudi
Sve I Odmah
0
0
0
Milan Nikolic feat. Caka
Storia Del Amor
0
0
0
Det er dermed Princ, der skal forsvare de serbiske farver til Eurovision i Basel.
Serbien optræder i anden halvdel af semifinale 2, ligesom Danmark.
Melodifestivalen 2025 nærmer sig sin femte semifinale, som finder sted i Husqvarna Garden, Jönköping. I Malmø i sidste uge var det den tidligere Eurovision-vinder Måns Zelmerlöw, der gik videre som nummer 1. Med sig tog han den finske humorgruppe KAJ, der allerede har taget alle overskrifterne og opmærksomheden. Gruppen har opnået stor succes ved at være nummer 1 i både Sverige og Finland og deres optræden streames vildt på Youtube.
Når de sidste seks sange har fået deres placeringer, er det tid til finalkvalet, hvor to bidrag går videre blandt dem, der blev nummer 3.
Deltagerne i den sidste semifinale
Foto: Magnus Liam Karlsson/SVT
Arvingarna – “Ring Baby Ring”
Baggrund: Arvingarna er en af Sveriges mest elskede dansbandsgrupper, kendt for deres charmerende pop- og rockinfluerede dansbandstil. Gruppen blev dannet i 1989 og slog for alvor igennem i 1993, da de vandt Melodifestivalen med den ikoniske “Eloise”. De har siden deltaget flere gange og opnået en trofast fanskare både i Sverige og resten af Norden.
Sang og sangskrivere: I år stiller de op med “Ring Baby Ring”, en sang skrevet af Stefan Brunzell og Thomas G:son – to af Sveriges mest erfarne hitmagere inden for Melodifestivalen. Sangen forventes at være en festlig, nostalgisk og dansevenlig hyldest til deres klassiske lyd.
Foto: Janne Danielsson/SVT
Arwin – “This Dream of Mine”
Baggrund: 17-årige Arwin er en nykommer i Melodifestivalen, men har allerede opbygget en solid følgerskare via TikTok, hvor hans rørende og ærlige tekster har fanget mange unge lyttere. Hans gennembrud kom med sangen “För bra för att vara sant”, der gik viralt og cementerede ham som en talentfuld singer-songwriter med stor følelsesmæssig dybde.
Sang og sangskrivere: “This Dream of Mine” er en selvbiografisk sang, der beskriver Arwins rejse som ung musiker med store ambitioner. Sangen er skrevet af et stærkt hold: Anderz Wrethov, Arwin Ismail, Jimmy “Joker” Thörnfeldt, Julie “Kill J” Aagaard og Peter Boström. Med så stærke navne bag forventes det, at sangen kombinerer moderne popproduktion med Arwins personlige stil.
Foto: Magnus Liam Karlsson/SVT
Saga Ludvigsson – “Hate You So Much”
Baggrund: Saga Ludvigsson er en ung popartist, der tidligere har deltaget i Talang som 12-årig og senere i Idol, hvor hun imponerede med sin stærke vokal og udtryksfulde scenetilstedeværelse. Hun har opbygget en loyal fanskare og har nu chancen for at etablere sig som en ny popstjerne på Melodifestivalens scene.
Sang og sangskrivere: “Hate You So Much” er en emotionel popsang med kant, skrevet af Herman Gardarfve, Lisa Desmond og Saga Ludvigsson selv. Sangen forventes at være en kraftfuld og ærlig skildring af kærlighed, frustration og selvstændighed.
Foto: Janne Danielsson/SVT
Victoria Silvstedt – “Love It!”
Baggrund: Victoria Silvstedt er mest kendt som model, tv-vært og skuespiller, men hun har også haft en karriere som popsanger. Hun udgav musik i 90’erne og har siden været en del af popkulturen på internationalt plan. Dette er hendes debut i Melodifestivalen, hvilket har skabt stor opmærksomhed.
Sang og sangskrivere: “Love It!” er skrevet af Jimmy Jansson og Thomas G:son, hvilket indikerer en uptempo popsang med masser af energi. Silvstedt forventes at levere en glitrende performance, hvor hun kombinerer sin glamourøse stil med en catchy og dansevenlig melodi.
Foto: Janne Danielsson/SVT
Vilhelm Buchaus – “I’m Yours”
Baggrund: Vilhelm Buchaus er en upcoming singer-songwriter, der henter inspiration fra folk- og rockartister som Bruce Springsteen, Tom Petty og John Mayer. Hans musik er præget af stærke melodier og ærlige tekster. Han har tidligere udgivet debutsinglen “First Cut”, som blev godt modtaget af både anmeldere og lyttere.
Sang og sangskrivere: Hans Melodifestival-bidrag, “I’m Yours”, er skrevet af Elias Edman, Jonatan Lahti, Simon Alexander Ward og ham selv. Sangen forventes at være en følelsesladet ballade med stærk vokal og ægte storytelling.
Foto: Magnus Liam Karlsson/SVT
SCARLET – “Sweet n’ Psycho”
Baggrund: SCARLET er en metalduo bestående af Scarlet og Thirsty, der har gjort sig bemærket på den svenske metalscene. De har optrådt på festivaler som Sweden Rock Festival og Gefle Metal Festival og var sidste år tæt på at nå finalen i Melodifestivalen.
Sang og sangskrivere: “Sweet n’ Psycho” er skrevet af Anderz Wrethov, Dino Medanhodzic, Jimmy “Joker” Thörnfeldt, Scarlet Hunts og Thirsty. Sangen forventes at være en eksplosiv kombination af hårdtslående metal og moderne pop.
Finalkvalet
Som sidste år skal der i den sidste halve time af showet findes to sange til finalen blandt dem, der blev nummer 3 i alle shows. Reglerne er så indviklede, at selv SVT har svært ved at forklare dem. Men som jeg forstår det, går det første bidrag videre, der har fået flest stemmer i sin respektive semifinale. Det andet bidrag afgøres ud fra flest stemmer på aftenen kombineret med stemmer fra semifinalerne. Disse artister er klar til Finalkvalet i Melodifestivalen 2025
Ella Tiritiello
Meira Omar
Kaliffa
Dolly Style
Publikumsundersøgelse
Som altid laver den svenske fanklub Melodifestivalklubben en publikumsundersøgelse til generalprøven fredag aften. Her er resultatet:
Mit bud på hvem der går videre
Finale: SCARLET & Vilhelm Buchaus Finalkvalet: Arwin
Showet kan ses på SVT1 eller SVT Play kl. 20.00 lørdag aften.
I morgen aften afgøres Dansk Melodi Grand Prix 2025, hvor otte artister dyster om at repræsentere Danmark ved Eurovision Song Contest i Basel. En faktor, som ofte diskuteres i den forbindelse, er DR’s eksponering af de forskellige sange forud for showet. Vi har set nærmere på, hvor mange gange de forskellige bidrag er blevet spillet i radioen frem mod finalen.
DR kører i den kommende uge 6 ud af de 8 sange i rotation på en eller flere af DR’s kanaler, P3, P4 og P5, se herunder.
Antal afspilninger på DR’s radiokanaler (totalt):
Tim Schou – 75 afspilninger (A-rotation på P4 / B-rotation på P5)
Sissal – 56 afspilninger (A-rotation på P4)
Maria Mathea – 35 afspilninger (B-rotation på P5)
Hervé Toure – 34 afspilninger (C-rotation på P5)
Max Ulver – 31 afspilninger (B-rotation på P4)
Adel The Second – 26 afspilninger (C-rotation på P4)
Mariya – 18 afspilninger
Andreas Kruse – 18 afspilninger
Tim Schou topper listen med 75 afspilninger og har dermed haft den største radioeksponering op til finalen. Sissal følger efter med 56 afspilninger, mens Maria Mathea, Max Ulver, Hervé Toure og Adel The Second ligger i midterfeltet med mellem 26 og 35 afspilninger. De mindst spillede bidrag tilhører Mariya og Andreas Kruse med 18 afspilninger hver.
Kan radiotid have en betydning?
Forskellen i eksponeringer har ofte været diskuteret forud for finalen i Melodi Grand Prix. I 2022 rettede den danske fanklub således en kritik af DR for at give nogle deltagere en fordel forud for showet.
– Det er dybt problematisk, for det gør jo, at nogle af sangene bliver favoriseret frem for andre, udtalte formand Hanne Bjørn-Klausen dengang med reference til at, Conf3ssions og sangen ‘Hallelujah’ det år var afspillet 279 gange – mod kun fire afspilninger til Fuld Effekt og sangen ‘Rave med de hårde drenge’.
– I og med, at folk kan høre en sang oftere, er det også den, de kommer til at stemme på, i forhold til dem de ikke hører så tit, tilføjede hun.
DR’s Grand Prix chef Erik Struve Hansen pegede i den forbindelse på, at der er mange ting, der kan spille ind, i forhold til hvem folk stemmer på.
– Jeg tror, den perfekte performance fra kunstneren på aftenen kan påvirke alt. Nogle af kunstnerne er også kendte i forvejen. Det er Patrick Dorgan og Juncker. Men det er Conf3ssions ikke – og er det unfair så?
– Når vi nu gerne vil skabe et liv omkring sangene, vil det være svært inden konkurrencen at gøre grandprixet til noget, der kun foregår to timer lørdag aften. Det er svært at sikre, at det bliver millimeterpræcist målt op, sagde han i 2022.
Radiotid vs. seerafstemning
Historisk set har radiotid ikke altid betydet et godt resultat i finalen. Seerne vælger ofte baseret på liveoptræden, vokalpræstation og iscenesættelse i finalen, mens juryen må forventes ikke at lade sig påvirke af radioeksponering.
Dog kan sange, der har været spillet flere gange i radioen, have haft en større mulighed for at nå ud til publikum og dermed være mere genkendelige.
Med Tim Schou og Sissal som de mest spillede artister på DR’s radio, bliver det interessant at se, om det afspejler sig i seerafstemningen.
Finalen i Dansk Melodi Grand Prix 2025 finder sted i morgen aften, hvor vi får svaret på, hvem der vinder billetten til Eurovision i Basel!
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
Den hollandske tv-station AVROTROS og artisten Claude har i dag afsløret det bidrag, som Holland har med i Eurovision Song Contest 2025 i Basel til maj.
Claude er internt udvalgt blandt 331 indsendte bidrag af en udvælgelseskomité bestående af Cornald Maas, Jacqueline Govaert, Sander Lantinga, Hila Noorzai, Carolien Borgers og Jaap Reesema.
“I år har vi som udvælgelseskomité valgt en meningsfuld, forbindende og hitfølsom sang med international appel, der ubesværet kan erobre unge og gamle Eurovision-seeres hjerter”, udtaler udvælgelseskomitéen.
Sangen, som Claude skal synge på Eurovision-scenen til maj har titlen “C’est La Vie”. Du kan høre den herunder:
“’C’est La Vie’ is a tribute to a parent and for me that’s my mother. As a little boy and throughout my youth, she taught me to see the positive in the things you experience in life, even when you experience setbacks. Even though it looks very dark for a moment, you should always focus on the bright side. That is exactly the message I want to convey. Life is not always easy; it goes up, it goes down, and around and around, but ‘C’est La Vie’!”
Claude
Eurovision Song Contest 2025 finder sted i Basel, Schweiz, med semifinaler den 13. og 15. maj og finalen den 17. maj.
Om Claude
Claude Kiambe (21) er en hollansk singer-songwriter med rødder i Congo. Han flyttede til Holland som ung.
I 2022 brød han igennem med hittet “Ladada”, som har mere end 57 millioner streams og nåede #1 på både Top 40 og Spotify’s Top 50.
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
Traditionen tro tager vi et kig på, hvilke sange der hitter på YouTube op til Dansk Melodi Grand Prix 2025. Streaming-tal på platformen kan give et fingerpeg om, hvilke deltagere der har størst publikumsinteresse – men betyder det også, at de vinder? Vi analyserer årets felt baseret på deres YouTube-views.
Melodi Grand Prix 2025 sangenes YouTube-streams
Her er en oversigt over deltagernes antal streams:
Sissal – 48.634
Andreas Kruse – 16.469
Adel The Second – 12.530 (+1679)
Tim Schou – 9.248 (+2.160)
Maria Mathea – 9.137
Max Ulver – 8.632
Mariya – 7.309
Hervé Toure – 7.273
Det skal bemærkes, at vi har taget udgangspunkt i de officielle streamingtal fra DR’s Youtube kanal. Et par af deltagerne har selv udgivet musikvideoer, som fremgår af parentesen efter.
Hvad siger streamingtallene?
Den klare frontrunner er Sissal, der med 48.634 streams har tre gange så mange visninger som den næstmest streamede sang af Andreas Kruse (16.469). Adel The Second ligger på en solid tredjeplads med 12.530 streams, men Tim Schou ligger side om side med Maria Mathea.
Kan YouTube-tal forudsige vinderen?
Selvom høje YouTube-visninger viser en stærk interesse, er det ikke altid ensbetydende med en sejr.
YouTube-tal viser popularitet, men ikke nødvendigvis stemmer. Juryens og seernes stemmer afgør konkurrencen, og juryen vægter ofte andre faktorer end TV-seerne. Ligeledes kommer views på Youtube fra fans på både dansk og internationalt plan.
Streamingtal kan afspejle en engageret fanskare, men betyder ikke bred appel. Nogle kunstnere har dedikerede fans, der streamer meget, men det sikrer ikke nødvendigvis bred opbakning ved afstemningen.
Hvem er favoritten ifølge YouTube?
Baseret på rene streamingtal er Sissal den klare favorit. Hendes store forspring gør hende til den mest sandsynlige kandidat til at vinde, hvis publikumsstemmerne følger tendensen fra YouTube.
Mulige udfordrere
Hvis vi ser bort fra Sissals dominerende tal, ser Andreas Kruse og Adel The Second ud til at være de stærkeste konkurrenter. Deres streamstal er markant højere end resten af feltet.
Konklusion
Hvis YouTube-streams kan forudsige en vinder, er Sissal favorit til at tage sejren i Dansk Melodi Grand Prix 2025. Men som vi har set tidligere år, kan liveoptræden og juryvurderinger vende op og ned på forventningerne.
Bliver det YouTube-favoritten, eller overrasker feltet os?
Overblikket: Sange og artister klar til Eurovision 2025
Forud for det store show lørdag aften kigger vi endnu engang på streamingdata fra Spotify for at få en indikation af, hvem der kan tage sejren i Dansk Melodi Grand Prix 2025. Tidligere år har vist, at streamingtallene kan give en stærk indikation på, hvem der står stærkest hos publikum – men også at der kan ske overraskelser.
Et kig på historien – Kan Spotify forudsige vinderen af DMGP?
Ser vi på tidligere år, har Spotify ramt plet flere gange, særligt i 2020, 2021 og 2023, hvor vinderne også toppede streaminglisterne. Dog har der også været tilfælde, hvor den artist med flest streams ikke nødvendigvis oplevede den forventede succes, eller hvor en kunstner med relativt få streams endte med at tage sejren.
Kigger vi tilbage på konkurrencen de seneste år, har Spotify forudset vinderen ret præcist i både 2020 og 2021. Fyr og Flamme stod for hele 50% af afspilningerne på Spotify i 2021, mens også vindersangen “Yes” i 2020 suverænt havde flest afspilninger på finaledagen.
2022 blev dog et år fyldt med overraskelser. Fuld Effekt indtog førerpositionen med en fjerdedel af alle afspilninger og havde knap 15.000 flere streams end nummer to, Conf3ssions, mens Josie & Jack lå på tredjepladsen. Alligevel nåede Fuld Effekt ikke engang superfinalen. I stedet blev det REDDI, som fra en midterplacering på Spotify-listen endte med at vinde og sikre sig billetten til Torino.
I 2023 ramte Spotify-forudsigelserne igen plet, da Reiley lå solidt på førstepladsen og også endte med at vinde. Micky Skeel, som sluttede på tredjepladsen i konkurrencen, var også nummer to på Spotify-listen. Dog skabte Nicklas Sonne en stor overraskelse ved at snuppe andenpladsen, selvom han blot lå nummer seks i streamingopgørelsen.
Sidste år glippede Spotify-forudsigelsen. Her var det nemlig Aura Dione, som lå til sejr med SABA og Basim som tætteste konkurrenter. Aura gik som bekendt ikke videre til Superfinalen.
Lad os tage et kig på, hvordan årets streamingtal fordeler sig, og hvem der står med de bedste chancer udfra Spotify-data.
Sissal er storfavorit
Årets mest streamede sang til dato er Sissals “bidrag”Hallucination”, som har opnået hele 113.930 afspilninger. Det er markant flere end nogen af de andre deltagere, og hun tegner sig ca. 1/3 af det samlede streamingtal for årets felt.
Sissal har mere end dobbelt så mange afspilninger som den næstbedste (Tim Schou). Efter Sissal finder vi en gruppe af artister med utroligt tætte streamingtal. Tim Schou, Andreas Kruse og Adel The Second ligger med kun få hundrede streams imellem sig (42.125, 41.976 og 41.771). Disse tre artister ser ud til at være i stærk konkurrence om en plads i superfinalen, hvis Spotify-streams er en god indikator.
Vi kan se en markant forskel mellem top og bund, hvor Sissal har ca. 6 gange flere streams end Hervé Toure, som pt. står med det laveste antal streams (18.555).
De øvrige artister ligger et lille stykke efter, men stadig med pæne streamingtal. Max UlverMariya ligger tæt, mens Maria Mathea og Hervé Toure runder feltet af.
Bookmakernes 2. plads Maria Mathea ligger noget overraskende på en 2. sidsteplads ifølge Spotify streams, mens en af bookmakernes kandidater til en bundplacering ligger på en 5. plads i forhold til streaming.
Spotify-streamingtal pr. 23. februar 2025:
Samlet antal afspilninger:
Sissal – 113.930 streams
Tim Schou – 42.125 streams
Andreas Kruse – 41.976 streams
Adel The Second – 41.771 streams
Max Ulver – 26.861 streams
Mariya – 26.493 streams
Maria Mathea – 24.792 streams
Hervé Toure – 18.555 streams
Hvem vinder?
Hvis Spotify-tallene er en indikator, bør Sissal have en rigtig god chance for at tage sejren i Dansk Melodi Grand Prix 2025.
Mens Sissal med sine imponerende streamingtal er den klare favorit ud fra Spotify, har vi set tidligere, at liveshowet og kombinationen af Jury- og seerafstemning kan vende op og ned på tingene.
Vi følger spændt med og glæder os til at se, om Spotify igen rammer plet – eller om vi får en overraskelse i år!
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
Som en fast tradition har vi på Good Evening Europe i samarbejde med den danske fanklub Melodigrandprixfans.dk endnu en gang samlet vores panel til at bedømme årets sange i Dansk Melodi Grand Prix.
I “Panelet bedømmer” har vi gennem både video-reaktioner og artikler givet vores vurdering af de otte finalister. 12 dedikerede Eurovision-fans har hver især rangordnet sangene fra 3 til 12 point, og nu er resultaterne klar!
Hvem imponerede mest? Hvem delte vandene? Og hvilken sang mener vi fortjener at repræsentere Danmark ved Eurovision Song Contest 2025? Se vores samlede resultat her:
Samlet resultat: Panelet bedømmer DMGP 2025
Artist
Sang
Total
1
Sissal
Hallucination
117
2
Adel The Second
The Unluckiest Boy Alive
104
3
Andreas Kruse
Hear My Prayer
92
4
Maria Mathea
Air
89
5
Tim Schou
Proud
87
6
Max Ulver
Supernova
60
7
Mariya Apollonia
I Belong To Me
57
8
Hervé Toure
Allez Allez
54
Analyse af resultatet
Den sang, som panelets medlemmer var mest uenige om og som “delte vandene” mest, var “The Unluckiest Boy Alive” med Adel The Second, som havde den største spredning i stemmerne. Nogle elskede den, andre var mere skeptiske. Laveste karakter var et 5-tal og højeste karakter var et 12-tal.
Sangen med den højeste bundkarakter blev “Hear My Prayer” med Andreas Kruse, som fik en minimumsscore på 6. Det betyder, at ingen jurymedlemmer gav den en rigtig lav karakter – den blev stabilt vurderet uden at dele vandene for meget. “Hear My Prayer” modtog dog heller ingen 12-taller. Højeste karakter var 10.
Sissal har fået flest 12-taller (5 i alt) og er hermed favoritten hos flest jurymedlemmer.
Mariya Apollonia har modsat fået flest 3-taller (5 i alt) og hermed den mindst foretrukne sang hos flest jurymedlemmer.
Og vinderen er ….Sissal
Med ikke mindre end fem 12-taller og fire 10-taller gik sejren i Panelet bedømmer til Sissal og sangen “Hallucination”. På 2. pladsen kom Adel The Second med fire 12-taller, mens sidste sang i vores top 3 blev Andreas Kruse med sangen “Hear My Prayer”. Disse 3 sange vil altså gå i Superfinalen i Melodi Grand Prix 2025, hvis det var op til vores 12-personer panel.
Dansk Melodi Grand Prix 2025 venter lige om hjørnet og onsdag leverede Herning Bibliotekerne i samarbejde med Herning Kommune ægte Grand Prix stemning og nostalgi med et festligt event for de fremmødte fans.
Talkshow og koncert blev en stor succes
Herning Bibliotekerne og Tinghuspladsen lagde rammerne for en aften fyldt med Grand Prix-nostalgi, musik og gode historier. Talkshowet på Biblioteket i Herning trak et stort publikum, hvor der var mulighed for at høre P4-vært Kim Nybom interviewe Basim og Grand Prix-ekspert Ole Tøpholm.
Aftenen bød på en lang række anekdoner om hhv. Ole og Basims oplevelser i Melodi Grand Prix og Eurovision. Publikum fik bl.a. historien om det Eurovision, hvor Ole mistede stemmen, missede alle festerne på hjemmebane i København og fik dårlige råd om at drikke rødvin som medicin, om de tekniske problemer med Basims store 9×18 meter flag samt om Basim og Ole Tøpholm planer om at skrive en sang sammen. Under talkshowet lovede Basim desuden at vende retur til Melodi Grand Prix om 9 år (Basim deltager ifølge eget udsagn kun hver 10. år).
Efter talkshowet rykkede festen ud på Tinghuspladsen, hvor det lokale kor Rumklang sammen med ensemblet fra musicalen HAIR, herunder sidste års Melodi Grand Prix-vinder SABA og Teit Samsø, som deltog i 2019, skabte en fantastisk stemning med deres optrædener. Publikum blev forkælet med klassiske Grand Prix hits som Disco Tango, Lige de hvor hjertet slår og ikke mindst Danmarks første Eurovision vindersang, Dansevise.
Aftenens sluttede af med koncert med Basim, hvor han leverede sine to Grand Prix-hits, Johnny og Cliché Love Song, til stor begejstring fra de fremmødte.
Herning summer af Grand Prix-stemning
Herning City er klar til at modtage alle de mange Grand Prix-fans, som allerede nu eller de kommende dage ankommer til byen, som byder på festlige aktiviteter og festligt pyntede butikker.
Lørdag den 1. marts kulminerer festlighederne med det store show i Jyske Bank Boxen, hvor otte artister kæmper om at blive Danmarks repræsentant ved Eurovision Song Contest 2025.
På scenen står årets værter, Sara Bro og Stéphanie Surrugue, klar til at guide dig gennem aftenen.
Efter vinderen er fundet sluttes der af med festlig afterparty i ankomstbygningen (for billetkøbere – læs mere her). Værter bliver Ole Tøpholm og Jørgen de Mylius, og der vil være festlige optrædener.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet bedømmer”, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 1. marts 2925 i Boxen, Herning, med reviews af årets sange. Du får vores bedømmelser både som artikler og i reaktionsvideoer.
Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 19. februar 2025, tæller vi ned med én sang pr. dag.
Vores afstemning er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). I alt har 12 personer deltaget i afstemningen. Udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil Daniel fra Good Evening Europe samt Mikal og Zakarias fra MelodiGrandPrixfans.dk diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
”Hear My Prayer” er en sang, der efter min mening har de kvaliteter en grand prix-sang skal have. Verset har lidt svenske Loreen-vibes, og melodisk er der den variation, som en god komposition skal have. Dertil kommer Andreas Kruses fløjslækre vokal. Jeg tror en top tre er mulig, men jeg tvivler på, at Andreas’ bønner om en sejr bliver hørt den 1. marts.
Mette S.
Musikalsk er det her ret spændende, og produktionen er rigtig flot på det her nummer. For mig mangler det en del for at blive en personlig favorit, og også for at blive en favorit til sejren, særligt på omkvædet, men en superfinale burde absolut være indenfor rækkevidde her.
Daniel
Hear My Prayer er i mine øjne årets mest undervurderede bidrag. Det er en smuk, velproduceret perle med international kvalitet, båret af Andreas Kruses imponerende vokal. Hans stemme har en følsomhed og dybde, der minder om Duncan Laurence, og hvis han kan levere samme styrke live, tror jeg sangen for alvor vil træde i karakter på scenen. Andreas leverer (sammen med Søren Torpegaard Lund fra 2023) en af de stærkeste vokalpræstationer, vi har hørt i DMGP i mange år. Hear My Prayer skiller sig ud fra de typiske DMGP-bidrag – her er ingen feststemning eller klassiske pophooks, men derimod en eftertænksom og følelsesladet fortælling. Som jeg forstår teksten, synger Andreas om verdens tilstand, kriser, krig og ødelæggelse med linjer som “Look at the mess we made” og “I guess we lost our way”, “All the damage made“, hvilket giver sangen en stærk relevans. Spørgsmålet er om den med sin lidt mørke stil kan fange de danske TV-seerne nok til at skille sig ud i konkurrencen. Men med den rette liveoptræden, tror jeg Hear My Prayer kan blive en af de mest rørende og mindeværdige oplevelser i årets DMGP.
Mette C.
Efter første gennemlytning var sangen her min favorit. Siden har jeg revideret mit syn på den lidt, men det er bestemt stadig en sang, som jeg nyder at lytte til, og jeg ville bestemt ikke være ked af, hvis den vandt. Jeg synes sangen er interessant, og jeg kan virkelig godt lide inderligheden i den. Andreas Kruse synger helt formidabelt, så med den rette staging kunne den godt gå hele vejen.
Mikal
Om afstemningen: I panelet sidder 12 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2024).
I vores video reaktioner tager vores videopanel bestående Daniel, Mikal og Zacharias de 8 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: ✔️ Alexander Holst Pedersen ✔️ Daniel Nitz Andresen ✔️ Jonas Jacobsen ✔️ Mads Mortensen ✔️ Mette Christensen ✔️ Mette Thorning Svendsen ✔️ Michael Thygesen ✔️ Mikal Johansen ✔️ Mila Kovalj ✔️ Morten Kaiser ✔️ Nicole Nitz Andresen ✔️ Zakarias de los Reyes
SBS og produktionspartner Beyond Productions har i dag annonceret, at den artist, der skal repræsentere Australien ved den 69. udgave af Eurovision Song Contest i Basel, Schweiz, er den spirende popstjerne og globale virale sensation Go-Jo – men du kan kalde ham Milkshake Man.
Soloprojektet, der ledes af Marty Zambotto, inviterer publikum ind i en verden af unik talent. Ifølge pressemeddelelsen gør hans magnetiske energi, ubegrænsede kreativitet og evne til at overraske (han kan spille guitar og køre på ethjulet cykel samtidig) ham til en sand performer. Et eksempel er hittet “Mrs. Hollywood,” der spredte sig med lynets hastighed og opnåede over 60 millioner digitale streams og en milliard visninger på tværs af platforme.
NB: Ikke GO-JO’s Eurovision bidrag
En musikvideo, der forvandler virkeligheden
Musikvideoen til “Milkshake Man” er instrueret af Josh Harris (Sheppard, Peach PRC, Mia Rodriguez) og giver publikum et indblik i Milkshake Man-universet.
Her forsvinder forstillelse, og virkeligheden forvandles til en surrealistisk legeplads, hvor det ordinære bliver ekstraordinært. Go-Jo viser, hvordan selvtillid kan åbne en verden af ubegrænsede muligheder, hvor det bizarre og det smukke eksisterer side om side.
Pressemeddelelse, SBS
Fra et off-grid liv til de store scener
For Marty begyndte rejsen i en lille landlig by tæt på Manjimup i det sydvestlige Australien. Her voksede han op på en selvforsynende ejendom bygget af genbrugsmaterialer af hans franske far. Der var ingen rindende vand, elektricitet eller mobilsignal, men der var en overflod af kreativitet.
I teenageårene fik han en elguitar fra Toyworld af sin mor, der selv var forsanger i et lokalt rockband. Samtidig fik han en mulighed for at forfølge en lovende karriere inden for sport, da WAFL (West Australian Football League) tilbød ham en plads i Perth. Her udviklede han sine musikalske færdigheder og begyndte at producere, mixe og indspille for andre kunstnere, inden han fandt sin egen vej. Valget mellem musik og sport blev hans livs største duel, men han valgte musikken.
En social mediestjerne med international succes
I dag er Marty blevet til Go-Jo og har fundet sit fodfæste på de ikoniske gader og strande i Sydney. Med over 1,4 millioner følgere på TikTok, YouTube og Instagram er han en sand social medie-sensation. I 2023 var han den niende mest streamede australske kunstner i verden.
Han har turneret i Australien, Europa, USA og Sydøstasien og delt scene med nogle af verdens største kunstnere.
“Milkshake Man’s formål er at inspirere folk til at omfavne den mest højlydte og stolte version af sig selv, og jeg kan ikke forestille mig en bedre scene at dele det budskab på end Eurovision! Det er en drøm, der går i opfyldelse at repræsentere et så smukt og mangfoldigt land, og jeg har aldrig været mere begejstret for at dele min kunst og vision med de fantastiske Eurovision-fans verden over!”
GO-JO
SBS Head of Entertainment, Emily Griggs, siger: “For at markere 10 år med Australien i Eurovision ville vi gøre noget anderledes! SBS er utroligt begejstrede for at bringe Go-Jo til Eurovision-scenen med hans smittende sang ‘Milkshake Man’ – et nummer, der vil få dig til at danse og synge med! Hans energi, passion og samarbejde med Sheppard gør dette bidrag helt unikt.”
Australiens kreative direktør for Basel, Paul Clarke, tilføjer: “Fra det øjeblik vi så Go-Jo på scenen, vidste vi, at han havde en særlig forbindelse med publikum. Vi fejrer Australiens 10. Eurovision-deltagelse i år, og dette bidrag bliver et brag – eller skal vi sige en slurk! ‘Milkshake Man’ er en frisk lyd og stil for os i Eurovision, og vi er meget begejstrede for samarbejdet mellem Go-Jo og det legendariske Sheppard-songwritingteam.”
Go-Jo – Milkeshake Man
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet bedømmer”, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 1. marts 2925 i Boxen, Herning, med reviews af årets sange. Du får vores bedømmelser både som artikler og i reaktions videoer.
Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 19. februar 2025, tæller vi ned med én sang pr. dag.
Vores afstemning er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). I alt har 12 personer deltaget i afstemningen. Udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil Daniel fra Good Evening Europe samt Mikal og Zakarias fra MelodiGrandPrixfans.dk diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Med Hallucination leverer Sissal et catchy, powerfyldt og energisk bidrag, der emmer af Eurovision-vibes. Nummeret er båret af hendes imponerende vokal, som spænder fra de dybe vers til et omkvæd, hvor hun virkelig får lov til at folde sig ud. Vi har hørt hende synge den akustisk, og hun leverer 100%! Sangen har en tydelig svensk lyd og som flere fans har bemærket, så er Loreen-sammenligningen nærliggende. Men Sissal er sin egen. Hun har power, attitude, karisma og en rå energi, som uden tvivl vil få hende til at skille sig ud i feltet. Omkvædet er ekstremt catchy og vil med garanti sparke festen i gang i Boxen – og senere på Euroclub. Opbygningen er stærk og sangen kulminerer i et omkvæd, der nærmest kræver en vindmaskine på scenen! Hvis man skal pege på en svaghed, så er det, at Hallucination ikke bringer meget nyt til genren – det er en stil, vi har hørt (mange gange) før. Derfor skal den leve på sin catchy melodi og omkvæd og ikke mindst Sissals vilde vokal. Det bliver “kun” en 10’er herfra, men jeg ville stadig være glad for at sende skønne Sissal til Basel!
Mette C.
Der er lidt en tendens til, i det her panel, at jeg nogle gange skal bryde ind i en kæmpe fest og være lyseslukker. Det kommer jeg også til nu, for jeg synes simpelthen ikke, at det her er noget der rykker så meget som en millimeter på noget som helst. Det minder mig en del om en dårligere udgave af Kaleen og Lumix, to af Østrigs bidrag de sidste tre år. Begge var kæmpe fanfavoritter, kom ud på Euroclub og fik godt gang i dansegulvet. Men hvad skete der så til Eurovision? Kaleen blev næstsidst i finalen, og Lumix kom ikke engang med. Indrømmet, der kan være mange ekstra point at hente på de to eksempler ved en noget bedre vokal, men vi kæmper altså her med en genre, som generelt gør sig langt bedre i radioen eller på streaming end på den store Eurovision-scene (host host, P3), og det er denne sang ikke god nok til at rykke ved. Jeg vil dog gerne lige slå et slag for Sissal, for f**k en powerkvinde, hun virker til at være! Kæmpe sej kvinde, og kæmpe respekt for hende. Hun har fået anbefalet to sange af KarriereKanonen, som begge er langt bedre end Hallucination. Tjek dem ud. Det vil du ikke fortryde.
Daniel
Jeg er spændt på at se sceneshowet omkring ”Hallucination” og ikke mindst hvordan Sissal vil bære sangen. Den er lidt længe om at komme ordentligt i gang, men når først ”rytmeboksen” bliver slået til, er der i den grad budt op til dans. Jeg tror den her bliver et kæmpe hit på klubberne både i Danmark og udenlands, og vil nok også være favoritten hos dem, der foretrækker en up tempo-sang. Det plejer Danmark at gå med, så mon ikke vi skal repræsenteres af en færing i år? Det er der også noget swung over og det vil jo heller ikke skade Rigsfællesskabet. Go Sissal.
Mette S.
Jeg kan godt høre, hvorfor sangen her er favorit hos bookmakerne til at vinde Melodi Grand Prix. Den tjekker helt klart af i alle boksene for, hvad en Eurovision-banger er. Det er også meget muligt at det er den rigtige sang for Danmark at sende af sted. For mig er der dog også en lyd af noget, som ikke lyder så nutidigt for mig, og så er det bare ikke denne her slags sange, som jeg sætter mest pris på.
Mikal
Om afstemningen: I panelet sidder 12 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2024).
I vores video reaktioner tager vores videopanel bestående Daniel, Mikal og Zacharias de 8 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: ✔️ Alexander Holst Pedersen ✔️ Daniel Nitz Andresen ✔️ Jonas Jacobsen ✔️ Mads Mortensen ✔️ Mette Christensen ✔️ Mette Thorning Svendsen ✔️ Michael Thygesen ✔️ Mikal Johansen ✔️ Mila Kovalj ✔️ Morten Kaiser ✔️ Nicole Nitz Andresen ✔️ Zakarias de los Reyes
Afstemningen forud for Dansk Melodi Grand Prix 2025 nu åben. Allerede fra i dag – mandag – kan du gøre din stemme gældende og være med til at sikre, at din favorit kommer til tops.
Fra mandag den 24. februar klokken 10 til og med fredag den 28. februar klokken 15 kan du stemme på din favorit forud for showet via appen ‘DR Grand Prix’. Det er gratis at stemme med appen.
Her kan du stemme én gang per deltager i løbet af ugen, og så tæller din stemme med, når alle stemmerne tælles sammen lørdag den 1. marts under showet.
Hvis du bruger appen, kan du afgive én stemme til hver af sangene i hver afstemningsrunde. Det er gratis at stemme med appen.
Du kan også stemme på sms til 1212. Du kan læse mere på dr.dk.
SABA og Birthe Kjær optræder til DMGP 2025 – Foto: Kirsten Ellebæk DR
Stem på sms
Mariya – ‘I Belong to Me’ – Send IBE til 1212
Tim Schou – ‘Proud’ – Send PRO til 1212
Max Ulver – ‘Supernova’ – Send SUP til 1212
Hervé Toure – ‘Allez Allez’ – Send ALL til 1212
Maria Mathea – ‘Air’ – Send AIR til 1212
Adel the Second – ‘The Unluckiest Boy Alive’ – Send THE til 1212
Sissal – ‘Hallucination’ – Send HAL til 1212
Andreas Kruse – ‘Hear My Prayer’ – Send HEA til 1212
I første afstemningsrunde under tv-showet stemmes tre ud af de otte sange videre til anden runde. Der kan stemmes både i appen og på sms. De tre sange, der går videre til anden afstemningsrunde, findes på baggrund af ugens stemmer og aftenens seerstemmer fra app og sms samt fra en fagjury, hvor vægtningen er 50% seerstemmer og 50% jury.
I anden afstemningsrunde nulstilles alle stemmerne, og vinderen findes blandt de tre tilbageværende sange. Her er det igen app- og sms-stemmer fra seerne og en fagjury, der afgør resultatet. Her gælder seerstemmerne for 50% og juryens stemmer for 50%.
Playliste: Interviews med årets 8 deltagere
Mød finalisterne i Melodi Grand Prix 2025
Klik på navnene herunder for at læse vores præsentation og interview med artisterne i Dansk Melodi Grand Prix 2025.
Foto: Agnethe Schlichtkrull, DR, Rumklang på Facebook, MCH.
Herning gør sig klar til en Grand Prix-fest uden lige, når byen endnu en gang indtager rollen som vært for Dansk Melodi Grand Prix 2025. Som en af Danmarks mest erfarne Grand Prix-byer har Herning en lang tradition for at sætte stemningen.
I ugen op til det store show i Jyske Bank Boxen byder Herning på en række spændende events, der varmer op til Melodi Grand Prix. Stemningen når højdepunktet onsdag den 26. februar, hvor Herning Bibliotekerne byder på en aften fyldt med musik og Grand Prix-nostalgi.
Onsdag den 26. februar er der talkshow og koncert i Herning. Arrangementet starter kl. 18:30 på Biblioteket i Herning med et talkshow, hvor P4-vært Kim Nybom interviewer sangeren Basimog Grand Prix-ekspert Ole Tøpholm. De vil dele personlige anekdoter og sjove historier fra deres oplevelser med Melodi Grand Prix, hvilket giver publikum en unik indsigt bag kulisserne.
Efter talkshowet, kl. 20:00, fortsætter festlighederne på Tinghuspladsen med koncert. Her optræder det lokale kor Rumklangsammen med ensemblet fra musicalen HAIR, og som en forrygende afslutning går Basim på scenen og synger sine to Grand Prix-hits.
Deltagelse i begge arrangementer er gratis, men til talkshowet kræves billetreservation. Se mere på herningbib.dk.
Herning sørger for, at hele byen emmer af Grand Prix-stemning, så uanset om man er fan eller bare elsker fest og fællessang, er der masser at opleve i dagene op til Dansk Melodi Grand Prix 2025.
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet bedømmer”, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 1. marts 2925 i Boxen, Herning, med reviews af årets sange. Du får vores bedømmelser både som artikler og i reaktions videoer.
Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 19. februar 2025, tæller vi ned med én sang pr. dag.
Vores afstemning er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). I alt har 12 personer deltaget i afstemningen. Udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil Daniel fra Good Evening Europe samt Mikal og Zakarias fra MelodiGrandPrixfans.dk diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Fra første lyt er det tydeligt, at The Unluckiest Boy Alive er noget helt særligt. Den skiller sig – i mine øjne – ud som det mest originale og interessante bidrag i konkurrencen – med den stærke melodi, det velproducerede lydunivers, klaveret og den bærende orkestrale del. Ligesom Only Teardrops brugte fløjten til at skabe et genkendeligt musikalsk kendetegn, formår Adel at gøre det samme med sangens orkestrale del. Efter få gentagelser sidder det fast og får The Unluckiest Boy Alive til at stå virkelig stærkt som en sang, der skal gøre et varigt indtryk efter 3 minutter. Adel The Second har en stemme, der ligesom sangen, er stærk, unik og fyldt med personlighed. Teksten er intet mindre end genial. Med en blanding af humor, selvironi og melankoli gør han sangen dybt relaterbar. Efter adskillige gennemlytninger smågriner jeg stadig over linjer som “Isn’t it awful what’s happening to me”og “Of all the problems in the universe, mine surely must be the worst”. Sådan har vi det vel allesammen engang imellem? Jeg har kæmpe forventninger til Adels liveoptræden og drømmer om samme energiske og humoristiske optræden som f.eks. Daði Freyr. Med Sissal som den store udfordrer er det her mit bud på årets vinder.
Mette C.
Jeg bliver bare glad af at lytte til det her bidrag. Teksten er vildt sjov, og man kan bare mærke, at Adel har haft en kæmpe fest med at sidde og skrive det her. Arrangementet er anderledes, men faktisk ret fedt, og jeg kan slet ikke lade være med at smile, når jeg tænker på Adel der sidder og jammer og skriver og spiller, til han til sidst ender op med det her nummer. Jeg tror, det bliver en kæmpe fest på scenen i Herning, og jeg tror sgu, jeg kommer til at stemme på det her.
Daniel
Indrømmet, den her sang er den, der får mine mundvige til at strække sig aller længst mod nord. Jeg er ikke bare til pop, men også meget gerne til disco og det er faktisk, hvad den her sang er: En ægte disco-slasker. Jeg elsker det hele: melodi, strygere, Olivers stemme og hans skønne selvironiske (og selvmedlidende på den Bridget Jones-agtige sjove måde) tekst. Han er en af de kunstnere, jeg har lyst til at studere nærmere (altså musikalsk) efter Dansk Melodi Grand Prix den 1. marts. Jeg håber og tror, at Oliver tager en plads i top tre.
Mette S.
Jeg kan se, at der er rigtig mange der har fidus til denne sang. Jeg tror egentlig også, at det bliver et sjovt show på scenen, men sangen siger mig ikke rigtig det helt store.
Mikal
Om afstemningen: I panelet sidder 12 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2024).
I vores video reaktioner tager vores videopanel bestående Daniel, Mikal og Zacharias de 8 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: ✔️ Alexander Holst Pedersen ✔️ Daniel Nitz Andresen ✔️ Jonas Jacobsen ✔️ Mads Mortensen ✔️ Mette Christensen ✔️ Mette Thorning Svendsen ✔️ Michael Thygesen ✔️ Mikal Johansen ✔️ Mila Kovalj ✔️ Morten Kaiser ✔️ Nicole Nitz Andresen ✔️ Zakarias de los Reyes
Den 1. marts 2025 skal Danmark finde sit Eurovision bidrag og den artist, som skal repræsentere Danmark på den store scene i Basel. Vi varmer op med en grundig introduktion til deltagerne og video interview.
Interview med Maria Mathea
Et nordisk samarbejde bringer Maria Mathea på scenen
Den svenske sanger og sangskriver Maria Mathea står klar til at indtage scenen i Dansk Melodi Grand Prix 2025 den med den følelsesladede ballade ‘Air’. Sangen er resultatet af et nordisk samarbejde, hvor hun sammen med de erfarne danske sangskrivere Emil Lei og Julie Aagaard har skabt et nummer, der rummer både dybde og en stærk melodi.
Selvom Maria Mathea er ny på scenen som artist, er hun langt fra ukendt i Eurovision-verdenen. Hun har tidligere haft sange med i nationale udtagelser i bl.a. Moldova, Polen og Danmark, og hun var med til at skrive Blankas Eurovision-hit ‘Solo’, der repræsenterede Polen i Eurovision Song Contest 2023.
En drøm der går i opfyldelse
Maria Mathea har altid haft en passion for musik, og hendes vej til Grand Prix-scenen har været fyldt med spændende erfaringer. Hun har arbejdet som A&R, backingvokalist og professionel sangskriver siden 2016 og har studeret musik i både Sverige og London. Hendes samarbejde med store internationale navne som Hardwell, Lost Kings, Ummet Ozcan og Hooverphonic har givet hende en solid platform i musikbranchen. Med over 240 millioner streams på sin musik er hun en erfaren hitmager – men at stille sig i rampelyset som artist er en drøm, der nu går i opfyldelse.
“Jeg elsker at skrive musik til andre, men da vi skrev denne sang, vidste jeg, at jeg selv måtte synge den. Det er en drøm, der går i opfyldelse,” fortæller Maria Mathea.
‘Air’ – en følelsesladet fortælling om kærlighedens mørke sider
‘Air’ er en kraftfuld ballade, der handler om at være fanget i en destruktiv kærlighedsaffære. Den beskriver to mennesker, der elsker hinanden, men samtidig trækker hinanden ned. Selvom de ved, at de burde give slip, bliver de alligevel. Sangen skildrer kampen for at holde sig oppe, mens man synker dybere.
“Jeg tror, mange kan relatere til følelsen af at være i en situation, hvor man kæmper for at holde hovedet over vande. Det er en sang, der virkelig betyder meget for os, og jeg håber, publikum kan mærke den følelse,” siger Maria Mathea.
Inspirationen bag ‘Air’
Sangen blev til under en songwriting camp i et samarbejde mellem svenske og danske sangskrivere. Maria Mathea fortæller, at hun, Julie og Emil følte en særlig energi, da de skrev den:
“Det var dag fire af campen, og vi var trætte, men vi vidste, at vi ville skrive noget ægte og dybt. Første linje i sangen, ‘Do you wanna sit while I tell you a story’, satte tonen, og resten flød helt naturligt. Det var som om, sangen skrev sig selv.”
Hvad kan vi forvente i Herning?
Maria Mathea afslører, at showet vil blive en visuel oplevelse, og at elementer af vand spiller en vigtig rolle – trods sangens titel ‘Air’. Hun holder dog kortene tæt til kroppen, når det kommer til sceneshowets præcise detaljer.
“I må vente og se!” siger hun hemmelighedsfuldt.
En ægte Eurovision-fan
Maria Mathea er ikke bare sanger og sangskriver – hun er også stor Eurovision-fan og følger mange nationale finaler. Når hun bliver spurgt om sin favorit-Eurovision-sang gennem tiderne, nævner hun to ikoniske vindere:
“Jeg har altid elsket ‘Only Teardrops’ af Emmelie de Forest. Den var magisk. Og så selvfølgelig ‘Euphoria’ – den får mig stadig ud på dansegulvet hver gang!”
Hvad bringer fremtiden?
For Maria Mathea handler 2025 om at udleve drømmen som artist. Hun håber på at kunne tage ‘Air’ med rundt i Danmark, hvor hun i forvejen arbejder meget sammen med danske musikere. Men lige nu er fokus på Dansk Melodi Grand Prix og at give publikum en oplevelse, de sent vil glemme:
“Denne sang betyder så meget for os. Nu håber vi, at den også vil røre publikum lige så meget, som den rørte os, da vi skrev den.”
Hvem er din favorit til Dansk Melodi Grand Prix 2025? Del din mening på vores Facebook.
Følg med for flere nyheder om Melodi Grand Prix 2025 frem mod showet den 1. marts.
Om Maria Mathea
Maria Mathea, også kendt som Maria Broberg, er en svensk sangerinde og sangskriver fra Uppsala. Allerede fra en ung alder vidste hun, at musik var hendes kald, og hun har deltaget i musikskoler for at forfine sit talent. Hendes musikalske rejse har bragt hende til samarbejder med musikere fra hele verden, hvilket har givet hende en bred erfaring og et internationalt netværk.
Maria har opnået betydelig succes på sociale medier med mere end 13 millioner visninger på YouTube samt flere hits på Spotify. Hendes musikalske alsidighed har ført hende ind i både j-pop og k-pop-genrerne, hvor hun har arbejdet med flere anerkendte kunstnere.
Maria er CEO og partner i eventvirksomhederne Batveckan og Strandgruppen Event samt A&R hos DWB Music, hvor hun arbejder med talentudvikling og musikproduktion.
Deltagelse i Idol 2014 I 2014 deltog Maria i den svenske udgave af talentprogrammet Idol, hvor hun imponerede dommerne med sin fremførelse af sangen “Nobody’s Perfect” under sin audition.
Eurovision-relaterede projekter Maria har været involveret i flere Eurovision-relaterede projekter, herunder undervisning i, hvordan man skaber den perfekte Eurovision-sang i Ungarn.
Blandt et stort antal bidrag til Eurovision og nationale finaler, kan følgende fremhæves:
Maria var medforfatter til sangen “Solo”, fremført af den polske sangerinde Blanka ved Eurovision Song Contest 2022.
I 2023 skrev Maria sammen med Rasmus Olsen og Thomas Buttenschøn “I was gonna marry him”, som blev fremført af duoen Eyjaa i Danmarks Melodi Grand Prix.
Maria var i 2019 medforfatter til sangen “Sweet Lies” sammen med Lise Cabble og Esben Svane. Sangen blev fremført af både Anisa og Kerrie-Anne i Storbritanniens nationale udvælgelse, Eurovision: You Decide 2019.
Maria var desuden medforfatter til Moldovas Eurovision-bidrag i 2019, fremført af Anna Odobescu. Sangen blev skrevet i samarbejde med Georgios Kalpakidis, Jeppe Reil og Thomas Reil.
You wanna sit while I tell you a story This one’s about lovers fallen from glory He was jealous she was playing games Two lost souls just circling the drain Feeding on each other’s pain
Silently they’re falling apart as they pull on each other Love disappears like a scream under water Ah ah ah Never coming up for air
Lost out at sea out off course with no anchor Two broken hearts getting trapped in the amber Storm is coming here we go again Two lost souls and no one takes the blame So addicted to the pain
Silently they’re falling apart as they pull on each other Love disappears like a scream under water Ah ah ah Never coming up for air
Deeper and darker oh wouldn’t you wonder Still on the ship as it slowly goes under Ah ah ah Never coming up for air
Apologies are on my tongue And you are sorry too But we have water in our lungs And things we can’t undo
Love disappears as you scream underwater Ah ah ah Never coming up for air
Deeper and darker oh wouldn’t you wonder Still on the ship as it slowly goeѕ under Ah ah ah Never coming up for аir
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
Den 1. marts 2025 skal Danmark finde sit Eurovision bidrag og den artist, som skal repræsentere Danmark på den store scene i Basel. Vi varmer op med en grundig introduktion til deltagerne og video interviews.
Sanger, sangskriver og danser Mariya gør sin debut i Dansk Melodi Grand Prix 2025 med sangen I Belong To Me. Med en stærk personlig historie og en baggrund indenfor både musik og dans, træder hun ind på scenen i Jyske Bank Boxen med et budskab om selvstændighed og at tage sin plads uden undskyldninger.
Interview med Mariya
Mariya Apollonia er født i Gentofte og musikken har altid været en central del af Mariyas liv. Allerede fra en tidlig alder havde hun en passion for sang – fra korsang i folkeskolen til solosang, da hun blev ældre. Hendes tidlige oplevelser med at stå foran et publikum lagde grundstenen for den selvsikre kunstner, hun er i dag.
En sang om personlig styrke
Mariya har skrevet I Belong To Me sammen med den erfarne danske sangskriver Julie Aagaard og den svenske hitmager Jimmy “Joker” Thörnfeldt, der blandt andet var med til at skrive Loreens Tattoo, som vandt Eurovision Song Contest 2023. Sangen er produceret af svenske Dino Medanhodzic og blev til i Aviciis tidligere studie i Stockholm.
Ifølge Mariya selv er sangen et personligt manifest. Hun forklarer, at den handler om at reclaime sig selv, tro på sin egen værdi og tage sin plads uden at undskylde for det. Hvis hun kan inspirere nogen til at gøre det samme, så har hun opnået det, hun ville med sangen.
Fra undergrunden til Melodi Grand Prix-scenen
Mariya har en baggrund i den danske undergrundsscene, hvor hun som teenager optrådte på barer og Open Mic-arrangementer. Hun spillede sin første store koncert som opvarmning for Big Fat Snake som 16-årig, og siden har hun været aktiv i både musik- og danseverdenen. “Jeg tog til alle mulige forskellige Jam sessions, sang jazz, soul og blues. Det var her, min identitet blev skabt som artist.”
I 2024 deltog Mariya i X Factor, hvor hun arbejdede med Thomas Blachman. I X Factor fortolkede hun andres udtryk, men i Dansk Melodi Grand Prix er det hendes sang, hendes stemme, hendes oplevelser og hendes show. Hun har sat sit præg på det hele – fra musikken til koreografien.
En kunstner med en stærk vision
Udover at være sanger og sangskriver, er Mariya også en erfaren danser. Hendes optræden i Herning bliver en helhedsoplevelse, hvor både vokal og koreografi smelter sammen.
Hun forklarer, at hun er mest autentisk, når hun både synger og danser. Derfor har hun sit eget hold af dansere med, og de har skabt et show, der virkelig viser, hvem hun er som kunstner.
“Jeg kunne ikke lave det her show uden også at tage mine egne dansere med. Der bliver både noget sang, noget koreografi og masser af energi.”
Mariya har tidligere undervist i dans og sang og har været en del af feministiske musikfællesskaber som She Can Play og UrbanGrrls, hvor hun har kæmpet for at skabe mere plads til kvinder i musikbranchen. Hun har også arbejdet med koreografi til musikvideoer og optrådt for det danske fodboldlandshold.
Album udkommer i 2026
For Mariya er deltagelsen i Dansk Melodi Grand Prix et vigtigt skridt i karrieren. Hun har store ambitioner og håber, at I Belong To Me kan rykke noget i publikum.
Hun håber, at folk tænker: ‘Wow, hvor er hun stærk. Wow, hun har kæmpet for at stå her.’
Uanset udfaldet af konkurrencen er hendes planer for fremtiden klare. Hun arbejder på et album, der udkommer i 2026.
Hun forklarer, at når Melodi Grand Prix er ovre, står hun med en skarp artistprofil, som hun er klar til at vise verden.
Hvem er din favorit til Dansk Melodi Grand Prix 2025? Del din mening på vores Facebook.
Følg med for flere nyheder om Melodi Grand Prix 2025 frem mod showet den 1. marts.
Om Mariya
Født i Gentofte
Startede med at skrive sange som syvårig
Optrådte som 16-årig som support for Big Fat Snake
Har deltaget i X Factor 2024
Aktiv i feministiske musikfællesskaber som UrbanGrrls
Har arbejdet med koreografi til musikvideoer og optrådt for det danske fodboldlandshold
Lyrics: Mariya – I Belong to Me
Don’t get it twisted Case you missed it Let me give you a little run down I’m all about that Moon I’m howling Only come out when the sun’s down
I’m so in to you, but on to you Touch me like I’m wanting to My body, my rules
I belong to me My lust and my greed You can pour yourself on me Break me and bind me You can have it but I belong to me
I used to think I should be thin and dumb A dreamer in the background My daddy told me Take it slowly Don’t be sloppy, keep your head down
Roll my head back Imma shake it off All the shame on you because My body, my rules
I belong to me My lust and my greed You can pour yourself on me Break me and bind me You can have it but I belong to me
I’m so in to you, but on to you Touch me like I’m wanting to My body, my rules I’m so in to you, but on to you Touch me like I’m wanting to My body, my rules
I belong to me My lust and my greed You can pour yourself on me Break me and bind me You can have it but I belong to me
I’m so in to you, but on to you Touch me like I want you too My body, my rules I’m so in to you, but on to you Touch me like I’m wаnting to My body, my ruleѕ
I belong to me
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af “Panelet bedømmer”, hvor vi i 8 artikler tæller ned til musikfesten den 1. marts 2925 i Boxen, Herning, med reviews af årets sange. Du får vores bedømmelser både som artikler og i reaktions videoer.
Som en del af vores optakt til den store aften har vi traditionen tro lyttet til årets sange, givet point og lavet reviews. Fra den 19. februar 2025, tæller vi ned med én sang pr. dag.
Vores afstemning er lavet i samarbejde med den danske fanklub, MelodiGrandPrixfans.dk (OGAE Danmark). I alt har 12 personer deltaget i afstemningen. Udover de skrevne artikler her på Good Evening Europe, så vil Daniel fra Good Evening Europe samt Mikal og Zakarias fra MelodiGrandPrixfans.dk diskutere årets bidrag i vores serie af video reviews, hvor vi også deler resultatet af den samlede afstemning.
Husk at abonnere på vores Youtube-kanal, så du får en notifikation, når der er nye videoer ude.
Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.
Normalt, når der er ballader med i DMGP, er det nogle meget enkle, symfoniske kompositioner, som over tre minutter ofte bliver helt enormt kedelige og ensformige at lytte til. Derfor er det så meget federe endelig at have en ordentlig powerballade repræsenteret. I et år hvor alle lande ser ud til at gå med opskriften “powerhouse med fuld energi”, ville Air være et friskt pust i Eurovision.
Daniel
Wow! bare wow! Jeg elsker den her storladne, pompøse ballade. Den kunne sagtens være soudtracket til en romantisk Disneyfilm. Smuk, melodiøs og iklædt Mara Matheas stærke vokal! Så bliver det ikke bedre og broen hæver kompositionen til internationale højder. Jeg elsker lækre, melodiøse ballader og i det Eurovisionfelt, vi indtil videre har set, kan det meget vel være en ballade, der skal til for at skille sig ud. Jeg kan dog være bekymret for, om danskerne er klar til at give en svensk sanger chancen, men f… hun fortjener det!
Mette S.
Jeg kan jo godt lide en god ballade, og jeg må bare konstatere, at når jeg hører årets sange igennem, så er det denne her, som jeg husker mest tilbage på. Maria synger sangen virkelig dejligt, og selvom den ikke har årets bedste tekst (for det har den ikke) så er det alligevel den, som har ramt mit hjerte mest.
Mikal
En magisk og storladen ballade, smukt båret af pianoet og Maria Matheas imponerende vokal. Hendes stemme passer perfekt til sangens stemning og er med til at trække os ind i nummerets følelsesmæssige univers. Teksten er både rørende og relaterbar. Sangen er uden tvivl en rigtig Eurovision ørehænger – selv min bedre halvdel, der ellers ikke er det store ballade-menneske, begyndte at nynne med allerede første gang, den blev spillet i bilen. Min eneste anke er dog omkvædet og Marias stemme i denne del af sangen. Måske kan liveversionen ændre på det indtryk. Alt i alt er Air en smuk og iørefaldende ballade, der kan ramme bredt og har potentiale til at sende Danmark i den finale, vi Eurovision drømmer så meget om!
Mette C.
Om afstemningen: I panelet sidder 12 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og rangeret årets sange jf. Eurovision-skalaen (mellem 3 og 12 point, da vi kun har 8 sange i Melodi Grand Prix 2024).
I vores video reaktioner tager vores videopanel bestående Daniel, Mikal og Zacharias de 8 bidrag under (k)ærlig behandling og præsenterer desuden resultatet fra det samlede panel.
Det samlede panel består af: ✔️ Alexander Holst Pedersen ✔️ Daniel Nitz Andresen ✔️ Jonas Jacobsen ✔️ Mads Mortensen ✔️ Mette Christensen ✔️ Mette Thorning Svendsen ✔️ Michael Thygesen ✔️ Mikal Johansen ✔️ Mila Kovalj ✔️ Morten Kaiser ✔️ Nicole Nitz Andresen ✔️ Zakarias de los Reyes
Lørdag aften var der finale i Söngvakeppnin, som er den islandske udvælgelse til Eurovision, og her endte det med en overbevisende sejr til brødrene Matthías og Hálfdán fra gruppen VÆB, som vandt afstemningen hos både seerne og den internationale jury med deres sømandstechno-sang Róa.
Formatet for Söngvakeppnin 2025
Söngvakeppnin har allerede været i gang i 14 dage, med to semifinaler de sidste to weekender. Ud af de ti sange der stillede til start, var seks af dem gået videre til aftenens finale.
De seks artister, som havde kvalificeret sig til finalen, var:
Ágúst – “Like You”
Bjarni Arason – “Aðeins lengur”
Júlí & Dísa – “Fire”
Væb – “Róa”
Tinna – “Words”
Stebbi Jak – “Set Me Free”
Resultatet fra Söngvakeppnin-finalen
Da de seks artister havde performet deres sange, var det tid til afstemning. Først uddelte den internationale jury, bestående af repræsentanter fra syv forskellige lande, deres point, og her var det VÆB med sangen Róa der var favoritten.
Herefter gav seerne point, og det vendte op og ned på en del. Det eneste, der ikke blev pillet ved, var imidlertid førstepladsen, som VÆB også tog sikkert her, og dermed skal de til Basel og repræsentere Island.
#
Artist
Sang
International jury
TV-seerne
Total point
Start-nummer
1
VÆB
Róa
74
93
167
4
2
Stebbi Jak
Set Me Free
57
85
142
6
3
Júlí & Dísa
Fire
63
74
137
3
4
Bjarni Arason
Aðeins lengur
44
39
83
2
5
Tinna
Words
53
22
75
5
6
Ágúst
Like You
45
23
68
1
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
Lørdag aften den 22. februar 2025 afholdt SVT årets 4. delfinale i Melodifestivalen 2025, som foregik lige på den anden side af broen i Malmø Arena. De 2 finalister blev Måns Zelmelöw og KAJ, mens Ella Tiritiello må en tur via Finalkvalet.
Delfinale 4 blev åbnet af Ace Wilder, som fremførte en ny version af sit ikoniske Mello-hit ”Busy Doin’ Nothin” sammen med årets værter, Edvin Törnblom og Keyyo.
Efter flere år som sanger og danser for internationale kunstnere på turnéer verden over, trådte Ace Wilder for første gang ind på Mello-scenen i 2014 med sangen ”Busy Doin’ Nothin’”, skrevet af Joy Deb, Linnea Deb og Ace selv. Bidraget nåede hele vejen til finalen og endte på en andenplads – en succes, der blev fulgt op af topplaceringer på flere hitlister.
Siden sit gennembrud er Ace Wilder vendt tilbage til Melodifestivalen to gange – i 2016 med sangen ”Don’t Worry”, som sluttede på en tredjeplads, og i 2017 med bidraget ”Wild Child”.
– At deltage i Melodifestivalen ændrede mit liv, så da de kontaktede mig og spurgte, om jeg ville være med i programmet, vidste jeg, at ikke engang en fødsel ville kunne stoppe mig! At dele scenen med Edvin og Keyyo gør det hele endnu sjovere, siger Ace Wilder, der blev mor for otte uger siden.
Hasse Andersson i Hall of Fame
I delfinale 4 blev Hasse Andersson tildelt en plads i Melodifestivalens Hall of Fame.
Hasse Andersson debuterede i Melodifestivalen 2015 for 10 år siden med “Guld och gröna skogar”, efter at bidraget var blevet indsendt til konkurrencen flere år før. Bidraget nåede finalen via Anden Chance og sluttede derefter på fjerdeplads. Efter konkurrencen blev sangen en stor succes i Sverige.
Hasse Andersson blev valgt ind i Melodifestivalens Hall of Fame for sin indsats med begrundelsen:
Med “Guld och gröna skogar” debuterede Hasse Andersson i Melodifestivalen 2015. Pludselig havde det svenske folk, og især de yngre seere, fundet et nyt idol, der tilbød dans og feststemning. Hundredvis af skoler ønskede samme år at have Malmøs Mello-morfar til deres skoleafslutning med denne sommerlige evergreen. Guld og grønne skove giver os ny-nostalgi og danser nu ind i Melodifestivalens Hall of Fame.
Resultatet af delfinale 4, Melodifestivalen 2025
Det blev Måns Zelmerlöw og KAJ, som gik direkte i finalen, mens Ella Tiritiello snuppede pladsen i Finalkvalet.
Placering
Startnummer
Artist
Sang
Resultat
1.
6
Måns Zelmerlöw
Revolution
Finale
2.
4
KAJ
Bara bada bastu
Finale
3.
2
Ella Tiritiello
Bara du är där
Finalkval
4.
1
Andreas Lundstedt
Vicious
Ude
5.
3
Tennessee Tears
Yours
Ude
6.
5
AmenA
Do Good Be Better
Ude
Disse artister er klar til finalen i Melodifestivalen 2025
John Lundvik
Maja Ivarsson
Erik Segerstedt
Klara Hammarström
Greczula
Annika Wickihalder
Måns Zelmerlöw
KAJ
Disse artister er klar til Finalkvalet i Melodifestivalen 2025
Meira Omar
Kaliffa
Dolly Style
Ella Tiritiello
Om Melodifestivalen 2025
I år blev 2.794 bidrag indsendt til SVT, og én af disse sange vil repræsentere Sverige ved Eurovision Song Contest 2025 i Basel, Schweiz.
30 sange dyster i 5 delfinaler, som i 2025 sender Melfest igennem det svenske land fra Luleå til Jönköping. I delfinalerne er det 100% seerafstemning, der afgør resultatet.
I år bliver sangene officielt frigivet dagen før, de opføres på scenen, hvilket tilføjer ekstra spænding til konkurrencen.
Værter på Melfest 2025 er Keyyo og Edvin Törnblom.
Delfinaler, byer og arenaer i Melodifestivalen 2025
Delfinale
Dato
By
Arena
Delfinale 1
1. februar
Luleå
Coop Norrbotten Arena
Delfinale 2
8. februar
Göteborg
Scandinavium
Delfinale 3
15. februar
Västerås
ABB Arena
Delfinale 4
22. februar
Malmö
Malmö Arena
Delfinale 5
1. marts
Jönköping
Husqvarna Garden
Finale
8. marts
Stockholm
Strawberry Arena
Eurovision-stjerner gør comeback i Melodifestivalen
Blandt de 30 artister i Melodifestivalen 2025 har 14 tidligere deltaget i konkurrencen. Fire af dem har også tidligere stået på Eurovision-scenen.
Måns Zelmerlöw, vender tilbage 10 år efter sin Eurovision-sejr i 2015 med “Heroes”.
Arvingarna, som repræsenterede Sverige i 1993 med “Eloise”.
John Lundvik, som sang “Too Late for Love” for Sverige i Eurovision 2019.
Andreas Lundstedt, som var en del af Six4one, der repræsenterede Schweiz i Eurovision 2006 med “If We All Give a Little”.
Måns Zelmerlöw er blandt favoritterne til at vinde Melodifestivalen 2025. Se de fulde odds for alle 30 deltagere samt delfinalerne på Eurovisionworld.com.
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
Den 1. marts 2025 skal Danmark finde sit Eurovision bidrag og den artist, som skal repræsentere Danmark på den store scene i Basel. Vi varmer op med en grundig introduktion til deltagerne og video interview.
Når Adel the Second indtager scenen i Boxen, Herning, får han sin debut i Dansk Melodi Grand Prix med sangen The Unluckiest Boy Alive. Bag det iøjnefaldende kunstnernavn gemmer sig Oliver Adelborg, en ambitiøs sanger og sangskriver, der drømmer om at erobre den danske musikscene.
Interview med Adel The Second
Et navn der passer til lørdag aften i bedste sendetid
Adel the Second lyder som et navn med en royal klang, men for Oliver Adelborg handler det mere om praktik og lyd. I hans efternavn indgår Adel allerede, og han fandt, at “Adel the Second” klingede godt.
“Adel er jo egentlig bare mit efternavn, og jeg hedder Jo Oliver. Men jeg syntes, at Adel The Second lød lidt mere som noget, der passer til lørdag aften i bedste sendetid. Samtidig var det også lavpraktisk, fordi der allerede er en anden kunstner, der hedder Adel(e), så jeg var nødt til at skille mig ud,” forklarer han.
The Unluckiest Boy Alive – en ironisk sang om livets op- og nedture
Adel the Second har selv skrevet sin sang og har samarbejdet med den erfarne producer Søren V. Christensen, kendt fra The Blue Van, om at bringe nummeret til live. Sangen er inspireret af pop- og housemusik med orkestrale elementer og rummer en opløftende produktion kombineret med en tekst, der balancerer mellem humor og melankoli.
“Jeg forsøger ikke for alvor at overbevise nogen om, at jeg har det allerværst. Men jeg tror, at vi alle sammen kan fange os selv i at have den følelse fra tid til anden. Dét synes jeg, giver sangen et sarkastisk glimt i øjet.”
Sangen blev skrevet for nogle år siden ved klaveret i hans barndomshjem og tog udgangspunkt i et banner han havde set med ordene: “Af alle problemer i verden er mine de værste”. Den tankegang blev omformet til sangens koncept.
En drøm, der har taget tid at opfylde
Musikken har altid været en stor del af Adel the Seconds liv. Han skrev sin første sang som tiårig, og da han fyldte tretten, besluttede han sig for, at han ville være sanger. Men vejen til Dansk Melodi Grand Prix har ikke været let.
“Jeg troede, at tingene ville ske på en bestemt måde, men det gjorde de aldrig. Det har været svært at blive ved med at arbejde mod den her drøm, på trods af personlige udfordringer.”
Trods de bump, han har mødt på vejen, har han holdt fast i sin tro på musikken.
“Jeg har bibeholdt en stædig tro på, at så længe musikken er god, skal der nok være plads til mig.”
Fysisk forberedelse til et energisk show
Adel the Second har i flere uger haft fuld gang i forberedelserne til sit show.
“Jeg løber på stedet og synger, jeg svømmer for at få min kondition op, og jeg øver hele koreografien igennem, mens jeg synger.”
Han er bevidst om, at et show kræver mere end en god sang – det handler også om performance. Og han er ikke afvisende over for et lille stunt på scenen.
“Jeg regner ikke med at falde på scenen – men det kunne da være. Måske endda med vilje!”
Et liv med musik og film
Når Adel the Second ikke er optaget af musikken, bruger han sin tid på venner, film og studier. Han læser film- og medievidenskab og nyder at slappe af med en god film på sofaen.
“Jeg ser mange film – det hænger nok sammen med mit studie.”
Så Danmark kan forvente et show
Adel the Second har altid drømt om at lave et stort show på en stor scene, og nu får han chancen i Dansk Melodi Grand Prix.
“Jeg vil have det sjovere, end jeg før har haft det. Jeg har behov for, at der skal ske noget stort, sjovt og spændende. Jeg håber, at jeg ved Dansk Melodi Grand Prix får lov at bevise, at der er plads til mig i den danske musikbranche. Så Danmark kan forvente et show!”
Hvem er din favorit til Dansk Melodi Grand Prix 2025? Del din mening på vores Facebook.
Følg med for flere nyheder om Melodi Grand Prix 2025 frem mod showet den 1. marts.
Lyrics: Adel The Second – The Unluckiest Boy Alive
Isn’t it awful what’s happening to me Only awful things happen, seemingly Of all the problems in the universe Mine surely must be the worst
Why don’t you feel bad for me? Why don’t you feel worse? How come when you look at me You don’t see the hurt? There are people richer, smarter and prettier than I
It’s a wonder I haven’t yet died When I’m the unluckiest boy alive Beyond me, I continue to try When I’m the unluckiest boy alive The unluckiest alive
Some struggle to pay the bills, to pay the rent What most people really fail to comprehend I’m kinda bored, and I feel so lonely, I feel lost You could say whatever good I’ve got I’ve paid the highest cost
Why don’t you feel bad for me? Why don’t you feel worse? How come when you look at me You don’t see the hurt? There are people richer, smarter and prettier than I
It’s a wonder I haven’t yet died When I’m the unluckiest boy alive Beyond me, I continue to try When I’m the unluckiest boy alive The unluckiest alive
Give me money, give me time Give me features so divine Give me hope, give me faith A god that listens when I pray Give me clothes, give me house Give me car to fuck about Give me reasons not to hide Give me reasons not to die Give me reasons Give me reasons Give me reasons why Why
It’s a wonder I haven’t yet died When I’m the unluckiest boy alive Beyond me, I continue to try When I’m the unlucky, unlucky, unlucky The unluckiest alive The unluckiest alive
When I’m the unluckiest boy alive The unluckieѕt аlive
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
I Italien har vinderen af årets San Remo Festival, Olly, netop offentliggjort på sociale medier, at han har takket nej til at repræsentere hjemlandet ved Eurovision i Schweiz.
Han fortæller i et opslag på Instagram, at han har tænkt meget over situationen, og at folk omkring ham har rådet ham til at følge sit hjerte og sin intuition. Det betyder, at Olly trækker sig fra Eurovision 2025.
I opslaget skriver Olly bl.a., at valget skyldes, at han ikke vil flytte sine planlagte koncerter, fordi det ikke føles rigtigt. Han takker de italienske fans for stemmerne og muligheden, og håber at han kan møde dem på sin kommende turné.
Den italienske tv-station RAI har netop udsendt en pressemeddelelse, hvori de fortæller, at Lucio Corsi, som blev nummer to i årets Festival de San Remo, bliver landets repræsentant ved Eurovision 2025 med sin sang Volevo Essere Un Duro.
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025
Hvem skal repræsentere Island ved årets Eurovision Song Contest i Basel? Det svar finder vi i aften, hvor RUV byder velkommen til finale i årets Söngvakeppnin.
6 finalister kæmper om sejren
De sidste to lørdage har i alt ti sange dystet om de seks finalepladser, og i aften skal vinderen findes. I semifinalerne sang alle artisterne på islandsk, mens der i finalen er frit sprogvalg. Fire af de seks artister har benyttet muligheden for at skifte til at synge på engelsk.
Artist
Sang
Sangskrivere
Ágúst
Like You
Hákon Guðni Hjartarson, Ágúst Þór Brynjarsson, Halldór Gunnar Pálsson
Bjarni Arason
Aðeins lengur
Jóhann Helgason, Björn Björnsson
Júlí & Dísa
Fire
Júlí Heiðar Halldórsson, Andri Þór Jónsson, Birgir Steinn Stefánsson, Ragnar Már Jónsson
Alda B. Lilliendahl Ólafsdóttir, Will Taylor, Stefán Jakobsson, Michael James Down, Primoz Poglajen
Formatet for Söngvakeppnin 2025
Normalt har den islandske finale bestået af to runder, hvor to af de seks sange har kvalificeret sig til en superfinale. I år er RÚV dog gået væk fra den model, og præsenterer i stedet det klassiske scoreboard, hvor en professionel international jury fra 7 forskellige lande præsenterer deres point, der tæller 50%, hvorefter seernes point lægges oveni juryens stemmer. Herefter kåres en samlet vinder.
Værterne for aftenens show er Benedikt Valsson, Guðrún Dís Emilsdóttir og Fannar Sveinsson.
I Söngvakeppning har bookmakerne den fordel, at de kender semifinalernes resultater, og derfor er det ikke overraskende, at det er de to semifinale-vindere der lige nu ligger og dyster om sejren.
Væb, som vandt første semifinale, er lige nu favorit til sejren med 37% chance hos bookmakerne, mens Júlí & Dísa, som vandt semifinale 2, følger lige efter med 32%. Alle de resterende sange ligger under 10% sejrschance.
Hør sangene i Söngvakeppnin-finalen
Følg os på de sociale medier og hold dig opdateret om alt, hvad der sker forud for Eurovision 2025