Efter gårsdagens semifinale 2 fik vi fuldendt finalefeltet og har nu 26 finalister klar til at dyste om Eurovisiontrofæet. Ved de 2 vinder-pressekonferencer har finalisterne hver trukket deres position i hhv. 1. eller 2. halvdel af finalen.
Efterfølgende har arrangørerne af årets konkurrence haft gang i det helt store puslespil og tildelt landene deres startnummer.
Danske Leonora skal på scenen som artist nummer 6 lige efter russiske Sergey Lazarev og før Serhat fra San Marino.
Den startplacering bør ikke påvirke de danske chancer væsentligt. Selvom man altid ønsker sig en sen start, så tror jeg Danmark vil appellere til seerne uanset startnummet. ‘Love is Forever’ er helt sin egen i årets felt og skiller sig ud på både genren, det universelle kærlighedsbudskab og det simple og positive sceneshow.
‘Scream’ og ‘Say Na Na Na’ er 2 sange, som ikke er direkte sammenlignelige med ‘Love is Forever’, og seerne vil efter min mening ikke sætte dem op imod hinanden som hvis f.eks. Hviderusland og Cypern startede efter hinanden.
Bedømt ud fra de sange, som er kommet videre og især dem, som blev sorteret fra, så har seerne i år ikke ladet sig påvirke af visuelle effekter. Her tænker jeg bl.a. på Georgien, Rumænien, Kroatien, der virkelig har brugt penge på, at få den visuelle del til at spille.
Leonora udgør i øvrigt også et frisk pust og en sød kontrast i mængden af sangerinder, der enten kører den meget pompøse divastil eller den mere sexede, letpåklædte stil med en tung dansekoreografi.
Startrækkefølgen i finalen
01 Malta
02 Albanien
03 Tjekkiet
04 Tyskland
05 Rusland
06 Danmark
07 San Marino
08 Nordmakedonien
09 Sverige
10 Slovenien
11 Cypern
12 Holland
13 Grækenland
14 Israel
15 Norge
16 Storbritannien
17 Island
18 Estland
19 Hviderusland
20 Aserbajdsjan
21 Frankrig
22 Italien
23 Serbien
24 Schweiz
25 Australien
26 Spanien
I forhold til potentielle vindere så melder Australien sig for alvor i rækken af favoritter fra plads nummer 25, Azerbaijan ser også stærk ud fra position nummer 20, mens Holland i mine øjne stadig er den største favorit til sejr.
Jeg har aldrig helt forstået hypen omkring Italien, men bedømt udfra reaktioner i pressecentret under prøverne, så har Mahmood rigtig godt fat i folk og der bliver klappet og sunget med.
Ligesom med det danske bidrag, så er der ingen andre sange som ‘Soldi’ og Italien kan samle mange stemmer med et unikt bidrag og en sen lodtrækning. Men det er uvist om folk forstår budskabet på italiensk.
Schweiz var blandt de bidrag, som høstede aller størst bifald igår og med et uptempo og catchy bidrag fra en af de sidste pladser, så kunne Luca også blande sig i toppen.
En af mine forhåndsfavoritter, Rusland, er mit store spørgsmålstegn. Showet tager i mine øjne fokus fra sangen og fra Sergey’s stærke vokal. Omvendt så får Rusland altid rigtig mange stemmer, herunder diaspora-stemmer. Med en af Ruslands og Østeuropa’s helt store stjerner, så vil der sandsynligvis falde mange stemmer af i den del af Europa.
Jeg tror Holland vil løbe med sejren hos juryen, skarpt forfulgt af Sverige, så tv-seernes dom over Rusland er meget afgørende.
Vil den tidlige start til Sverige påvirke Lundvik’s chancer?
Vil Island appellere til både jury og tv-seere?
Der er mange spørgsmål forud for morgendagens finale.
Torsdag aften blev årets finalefelt fuldendt. De sidste 10 pladser i finalen er blevet fordelt og 26 deltagere er tilbage i kampen om årets Eurovision-trofæ.
Blandt disse er Danmarks fantastiske Leonora, der blev udnævnt som finalist nummer 7.
Ved det efterfølgende vinderpressemøde trak Leonora en plads i 1. halvdel af finalen.
“Jeg har det simpelthen så godt. Selvom jeg hele tiden har haft en fornemmelse af, at vi selvfølgelig ville gå videre, så ér det jo en konkurrence, og det her var altså en utroligt stærk semifinale med mange stærke konkurrenter. Jeg har egentlig hele tiden regnet med, at vi ville komme videre til finalen, men jeg er nu stadig meget lettet. Jeg blev virkelig rørt, da jeg så dem på scenen her til aften. Nummeret er så fint, og Leonora og de andre gjorde det simpelthen så godt på scenen. Nu skal vi fokusere på finalen og give den gas til prøverne og gøre alt for, at vi kommer så højt op på pointtavlen som muligt på lørdag”,siger Jan Lagermand Lundme.
Du kan se den samlede liste over finalister fra semifinale 2 herunder:
De 10 finalister
North Macedonia – Tamara Todevska / Proud (1. halvdel)
The Netherlands – Duncan Laurence /Arcade (1. halvdel)
Efter knap 2 uger med prøver her i Expo Tel Aviv, så er det alvor. Om en halv time går det løs i semifinale 2, hvor 18 lande skal blive til 10.
Mette og Michael fra Good Evening Europe har fulgt prøverne i pressecentret og i arenaen siden sidste weekend og vi giver her vores bud på hvem, der har den største chance for at klare sig videre.
We previously looked at how the running order can potentially have an effect on an entry’s chance to qualify. We also looked at the voting histories for the eligible voters in semi final 2.
We concluded that the running order probably mostly affects entries that are in the middle of the field. Good songs qualify no matter where they start from.
As for the voting histories, we saw that despite EBU’s seeded drawing method, there are still clear indications of biased voting. As to why that is we could not really say without employing too much guess work.
Putting it all together
We have now seen all the entries on stage. We have watched the bookmaker odds fluctuate and kind of settle down on a field of favorites. Now is the time to put it all together and ask: Who is going to qualify from semi-final 2?
We use the running order qualification chance along with the 5 year voting history window from the previous two analysis. For this final deep dive we have added in the odds as they were 16th of May. This gives us three data sets to work with.
We have assigned a rank to each data set similar to how the juries at Eurovision rank entries. 1 is the rank we assign to the best and 18 is the worst. Entries with equal scores in a column get the same ranking. Finally we calculate the average rank for each of the three sets of data to arrive at a final rank.
Predicted Qualifiers
With average rankings in hand we have 10 predicted qualifiers from the second semi-final:
Over den sidste halvanden måneds tid har vi offentliggjort vores reviews af årets bidrag. Vores jurymedlemmer har hver især bedømt sangene på en skala mellem 1 og 12, ligesom de også givet deres uforbeholdne mening til kende om hver sang.
I denne artikel kigger vi på de karakterer, som er blevet givet og finder med udgangspunkt heri de 10 sange, som ville gå videre alene baseret på panelets stemmer.
Nederst i artiklen, kan du også se, hvem de enkelte jurymedlemmer vurderer vil gå videre, hvis de ikke længere stemmer med hjertet, men lader fornuften råde.
Good Evening Europe-panelets vurdering af semifinale 2:
Forberedelserne til Eurovision Song Contest 2019 har været i fuld gang over de sidste knap 2 uger i Expo Tel Aviv, Israel.
Den danske delegation landede i Tel Aviv sidste søndag og har siden da haft et travlt program med både prøver, interviews og øvrig promotion forud for semifinalen torsdag aften.
“Det gik langt over forventning”
Vi har fulgt det danske team på tæt hold, siden de første prøver mandag den 6. maj. Ligesom de 40 andre nationer i årets konkurrence har det danske team været på scenen til 2 indledende lydprøver, som fandt sted i sidste uge. I denne uge gælder det de 3 Dress Rehearsals (generalprøver), hvoraf nummer 2 udgør den såkaldte juryprøve, som finder sted dagen før semifinalen og er den, jurymedlemmerne stemmer ud fra (50%).
“Det gik langt over forventning. Der var kun nogle få ting, der skulle rettes til fra første prøve. I dag gik det bare smooth”.
Vi talte med en meget tilfreds Leonora og resten af det danske team efter den 2. lydprøve. Du kan se hele interviewet herunder, hvor du også får en introduktion til de enkelte medlemmer af det danske team:
Større end nogensinde
En vigtig del af det danske show er ligesom ved Dansk Melodi Grand Prix i Herning, den store, blå stol. Stolen, som er hele 4,6 meter høj og 2,4 meter bred, udgør den største rekvisit, som Danmark nogensinde har benyttet ved Eurovision Song Contest. Det er dog ikke den samme stol, som blev benyttet i Herning, da det af økonomiske årsager bedre kunne betale sig at få lavet en ny her i Israel. I forhold til Herning har vi fået 2 personer mere på stolen, så Leonora mod slutningen af sangen sidder sammen med både de 2 korsangere og de 2 dansere.
En præsentation af det danske team
Med på scenen har Leonora 2 dansere og 3 korsangere. Danserne er Ryan Jacolbe, der tidligere har danset for bl.a. Medina og Nabiha, og Sinan Spahi, der har en fortid som danser i tv-shows som ‘X Factor’ og ‘LIVE’. I koret får Leonora støtte af sanger og skuespiller Andrea Heick Gadeberg, der senere i år skal spille en af hovedrollerne i ‘Sanne – The Musical’. Hvis du synes efternavnet lyder bekendt, så er det nok ikke helt forkert. Andrea har nemlig lidt Grand Prix-blod i årerne som datter af Trine Gadeberg, som nemlig i Dansk Melodi Grand Prix 2000 med ‘Lykkefugl’. Som vi tidligere har afsløret her på Good Evening Europe, så skal også Jeanette Bonde synge kor for Leonora. Jeanette Bonde har selv deltaget som solist i Dansk Melodi Grand Prix, ligesom hun 2 gange har været med som sangskriver for andre artister. Sidste korsanger er Sofie Niebuhr McQueen, som til dagligt studerer på Syddansk Musikkonservatorium og blandt andet synger i jazzbandet Jazzkollektivet.
‘Dansevise’ og Michael Jackson-cover på den danske ambassade
Udover de mange interviews med den internationale presse, så har Leonora og resten af det danske team også optrådt ved forskellige lejligheder, bl.a. ved arrangementet ‘Nordic Night’ på den officielle EuroClub for delegationer, presse og fans.
Leonora var desuden, sammen med dansk presse og en række herboende danskere, inviteret til fest hos den danske ambassadør Charlotte Slente i Tel Aviv. Her optrådte hun sammen med de 2 korsangere Andrea og Sofie og med Jeanette på klaver.
Et begejstret publikum ved det private event blev først forkælet med en akustisk version af ‘Love is Forever’, herefter den gamle, danske Eurovision-vinder ‘Dansevise’ og til sidst aftenens surprise, som bestod i en ny, smuk fortolkning af Michael Jacksons ‘Man in The Mirror’.
Meet & Greet med dansk presse og fans
Tirsdag i denne uge var det danske team en tur på stranden for at møde den danske presse og efterfølgende var der såkaldt Meet & Greet med de danske fans, som var mødt op for at støtte Leonora i Tel Aviv.
Ved eventet, som fandt sted ved Carousel i Tel Aviv, sang Leonora både ‘Love is forever’ og ‘Dansevise’.
Leonora og resten af det danske team går på scenen torsdag aften kl. 21.00 dansk tid ved semifinal 2. Du kan følge showet på DR1.
Michael Rice vandt i 2018 den engelske version af All Together Now. Præmien på 50000 engelske pund brugte han for en stor dels vedkomne på hans mors butik The Waffle and Crepe Shack.
Bigger than Us er blandt andet skrevet af John Lundvik.
GEE-Panelets dom
Clara
Jeg vil sige, at årets nummer fra Storbritannien vokser på mig efterhånden som jeg hører det. Jo flere gange jeg hører det, jo bedre kan jeg lide det. Det er naturligvis også skrevet at min store Eurovisionfavorit for i år, John Lundvik, men rent musikalsk minder det mig om nogle af de britiske boybands som jeg var helt vild med i mine yngre dage, så derfor er det svært ikke at falde en lille smule for lyden i årets britiske nummer.
Mette
John Lundviks sang nummer 2 i årets konkurrence og faktisk er det min favorit af de 2. John er uden tvivl er meget mere erfaren artist med en mere positiv udstråling, men Michael Rice kan bestemt også noget. Staging og startplacering kommer til at være afgørende for om UK skal have sit bedste resultat i mange år.
Kevin
Så er vi tilbage til 00’erne og måske endda de sene 90’ere, hvor vi kender den gode genkendelige popsang. Det, der løfter denne sang, er mest gospel stemmerne.
Silje
Den er sød, men.. ja, ikke mere end det. Ikke så speciel.
Mads
UK få det svært i år da deres bidrag er samme genre som det svenske, og det kan jo høres da John Lundvik har skrevet begge 2. Nej jeg tror det bliver en bund placering.
Sonny
UK har gudskelov droppet ideen om at sende tidligere superstjerner som Bonnie Tyler og Engelbert Humpegert afsted til Eurovision, og tror jeg er ganske klogt .. der har været ufatteligt mange sidstepladser til UK de sidste år. I år tror jeg det vil gå væsentlig bedre, uden jeg dog tror på top 5. Men tror den skal klare sig fint.
‘Home’ er skrevet af Inbar Wizman og Ohad Shragai, som begge er sangere og sangskrivere fra Tel Aviv.
Med ‘Home’ får vi en ballade med gospel og moderne soul mixet med den mellemøstlige lyd. Teksten er baseret på Kobi’s egen rejse gennem livet indtil nu – en lang og vanskelig søgen efter selvværd. Da han fandt fred med sig selv og lærte at omfavne den person, han var, fandt han “hjem”.
GEE-panelets dom
Clara
Det er altid et sats hvad et land vælger at sende når de er værtsland, og årets Israelske bidrag er i min optik ikke noget at skrive hjem om. Men det er helt klart en mulighed for at tage chancer, da man ikke skal kvalificere sig til finalen. Dog tror jeg ikke at Israel kommer til at opleve den samme interesse fra andre lande, som de gjorde sidste år.
Sonny
Jeg må sige at for mig er der er stærke referencer til både Freddie Mercury og Queen i forhold til sangeren samt korharmoniseringerne.. Men ellers på ingen måde nogen sammenligning. Han er på hjemmebane og har publikum med sig, og Israel plejer at klare sig fint. Den skal nok blive placeret højt. Den er ikke min kom the, og er på ingen måde vild med den.
Kevin
Han synger godt og smukt. Melodien og stemningen er dyster og montomt.
Simon
Jeg er generelt ret begejstret for Israels bidrag gennem årene, og jeg syntes det var så fortjent at Toy vandt sidste år. Og da jeg også er ret begejstret for musicals burde jeg også have høje tanker om denne sang, men på en eller anden måde bliver Kobis stemme for forceret storladen, samtidig med at melodien egentlig ikke sætter sig rigtigt fast ved første gennemlytning. Der er mange ballader med mandlige forsangere i år, og den her når ikke højderne som Shiri Maimon i 2005 eller Harel Skaat i 2010 gjorde, så jeg tror ikke den lander på venstre side af scoreboardet, på trods af det egentligt smukke budskab om at tro på at man kan overkomme alt for at skinne som en stjerne til slut.
Mette
Smuk ballade fremført af én af årets vel nok stærkeste mandlige stemmer. Det bliver dog lidt for storladent og musicalagtigt til mig, selvom budskabet er fantastisk.
Mads
Årets værtsnation skal være glad for de er i finalen.
Silje
Hmm.. Ikke fan. Kobi synger vanvittig flot, men sangen fanger mig bare ikke.
Michael
Israels bidrag er et godt eksempel på en sang der ikke ville fungere uden at man kan se Kobi. Uden billeder af ham og hans kommunikation ville det her være endnu en ballade uden meget indhold. Men selv med et show fokuseret på Kobi tror jeg ikke rigtigt det her bliver året, hvor Israel tager sejren en gang til.
Tirsdag aften fik vi sat navn på de første 10 finalister, som er videre til lørdagens store finale.
Det blev bl.a. farvel til verdensstjernen Darude, som også fik følgeskab af den unge Eliot fra Belgien, der var blandt de mest populære deltagere i vores eget jurypanel, men altså ikke formåede at samle stemmer nok i Europa og Australien.
San Marino’s Serhat var blandt overraskelserne (til odds 13), ligesom også Hviderusland med et flot show kom blandt de 10 finalister.
S!sters er en duo, der består af Carlotta Truman og Laurita Kästel. Duoen stiller op for Tyskland i år med en sang, der blandt andre er skrevet og komponeret af Thomas Stengaard.
Clara
Årets tyske bidrag er skrevet af en dansk sangskriver, som også var sangskriver på sidste års tyske bidrag. Dog synes jeg, at dette nummer slet ikke har samme inderlighed og melodiske kvalitet som Michael Schulte sidste år. Selvom de to sangerinder af mange blev omtalt som de stærkeste solister i den tyske finale, så synes jeg at nummeret måske mangler noget før jeg bliver helt revet med.
Mette
Igen har tyskerne haft dansk indflydelse i deres nationale udvælgelse. Thomas Stengaard, som også var med til at skrive ‘Only Teardrops’ og sidste års 4’er ’You Let me walk alone’, har været med til at skrive ‘Sister’ til duoen, som kalder sig S!sters. Jeg synes personligt, det er et supergodt nummer og en melodi, der bare sidder fast. Men når det er sagt, så har jeg svært ved at se det lykkes på scenen i Tel Aviv, ligesom de 2 sangerinder kunne havde mere udstråling og personlighed.
Kevin
En sang der ikke kommer op at flyve. Den går lidt i hak og det er svært at finde ud af hvad, de vil med sangen. Lidt dyster af en uransagelig grund.
Silje
Jeg tror ikke, at det bliver til mere end en højre-side-af-scoreboardet-placering til Tyskland i år, og nok ret langt nede. Den slår bare ikke rigtigt igennem hos mig, og det tror jeg heller ikke, at den vil gøre hos seerne. Heller ikke juryen. Kom igen, Tyskland.
Mads
Efter et fantastisk bidrag sidste år, er tyskland tilbage i bunden af feltet.. Desværre.
Simon
Den tyske finale var lidt spøjs. Jeg sad og så den og var sikker på, at S!sters ville vinde ud fra den rent vokale præstation, for det var den stærkeste af de deltagende. Sangen i sig selv er dog lidt middelmådig, selv om den bl.a. er skrevet af danske Thomas Stengaard, som også var med til at skrive Michael Schultes fantastiske sang fra sidste år, og jeg er ikke sikker på den kan nå at fange folk på en enkelt fremføring i finalen. Jeg synes i hvert fald man glemmer den lidt hurtigt, så den når næppe på venstre side af pointtavlen.
Sonny
Tyskland har et stærkt bidrag med i år, og den skal nok høste mange point. Klassisk og powerfuld grand prix sang. Jeg er ikke specielt vild med den, men tror søstrene får en top 10 placering.
Fransk-marokkanske Bilal Hassani er 19 år og har før Eurovision været et populært Youtube-fænomen. Han har sunget siden, han var 5 år og deltog i 2015 i The Voice Kids, hvor han ved blind audition sang ‘Rise Like a Phoenix’ af Conchita Wurst. Han fortsatte Eurovision-temaet, da han kom på Patrick Fiori’s (Eurovision 1993) hold i The Voice Kids.
Sangen ‘Roi’ handler om selvaccept. Den unge sanger har under sin karriere på Youtube både været udsat for chikane og modtaget adskillige hadefulde beskeder og dødstrusler i indbakken.
‘Roi’ er skrevet i samarbejde med sidste års franske vinder Madame Monsieur.
https://www.youtube.com/watch?v=tCJRigN2DmI
Clara
Jeg kan faktisk enormt godt lide årets franske bidrag, og de sidste par år har Frankrig været nogle af mine helt store favoritter. Jeg er dog lidt i tvivl om Bilals liveperformance der i min optik er en smule mangelfuld. Til trods for, at han er en super sej personlighed og meget tilstedeværende og god til at blive set, kunne man frygte at hans vokal ikke kan leve op til hans udstråling.
Kevin
Rigtig god, ærlig og stærk stemme! Fin melodi, der er helstøbt og ved hvor den vil hen. Sangen letter lidt, men flyver ikke hele tiden. Mulig vinder!
Silje
Jeg synes ikke, den slår helt igennem, det er som om, den ikke er stærk nok – i hvertfald hvis man skal tage i betragtning, at den i skrivende stund er nr. 3 i odds til at vinde hele molevitten. Rigtig fint budskab om at turde være den man er, men jeg synes, at Frankrig har sendt bedre sange
Mads
Blev meget overrasket over både Bilals stemme og sangen. Det er noget, jeg godt kan lide og høre mere af.
Simon
Vi så med Conchita i 2014, at en sanger med et stærkt budskab om at stå ved den, man er og turde være sig selv, kan fænge i hele Europa. Bilal har lidt af de samme kvaliteter – og kom frem offentligt første gang ved at synge ‘Rise Like A Phoenix’ i den franske Voice Junior – dog uden helt at have Conchitas vokale overskud. Jeg elsker Bilals fremtoning og ægte glæde ved at fremføre sangen og at være med i ESC, og jeg synes også sangen har mange kvaliteter. Min eneste tvivl går på om han kan klare det vokalt når han skal gøre det live. Jeg har hørt versioner hvor sangen er sat en tone ned, og det kan være det hjælper ham til også at have styr på det, når han står på scenen i Tel Aviv, for han har generelt meget af den pakke der skal til at skille sig ud i finalefeltet.
Mette
En af mine tidlige favoritter og stadig en sang, som jeg flittigt synger med på (på ikke særlig velklingende fransk).
Jeg er vild med Bilal Hassani’s udstråling, hans lidt flydende tilgang til køn, hans sårbarhed og den måde, han fortæller historie. Budskabet er SÅ vigtigt og det er tydeligt, at Bilal har mærket alle sangens følelser på egen krop.
I mine øjne ville Frankrig være en fortjent vinder af Eurovision Song Contest 2019, men det kræver, at han får styr på den til tider lidt usikre vokal.
Efter halvanden uge med prøver her i Expo Tel Aviv, så er det alvor. Om en halv time går det løs i semifinale 2, hvor 17 lande skal blive til 10.
Mette og Michael fra Good Evening Europe har fulgt prøverne i pressecentret og i arenaen siden sidste weekend og vi giver her vores bud på hvem, der har den største chance for at klare sig videre.
De sikre finalister
Mette:
Australien
Grækenland
Tjekkiet
Australien, Grækenland og Tjekkiet skiller sig i mine øjne ud i forhold til resten af feltet og bør score højt hos både juryen og tv-seerne.
Michael:
Australien
Grækenland
Island
I modsætning til visse af mine kolleger mener jeg at Island er en helt klar finalist. Stagingen tror jeg ikke vil skræmme i helt så høj gård som der frygtes. Det hele passer sammen og giver mening.
Australien bør, efter min mening, have prisen for årets bedste show. De har formået at udnytte scenen til at formidle sangens budskab visuelt. En helt klar og sikker finalist i mine øjne.
Grækenland stiller med et lidt artsy show i år, med en sang sunget af en helt fabelagtigt dygtig sangeride med en meget genkendelig klang i stemmen. Når Grækenland stiller med noget godt, så går de videre.
De sandsynlige
Mette:
Island
Serbien
Ungarn
Tre stærke bidrag og samtidigt visuelt vellykkede shows, som alle med stor sandsynlighed sejler videre til finalen. For Islands vedkommende er jeg en smule i tvivl omkring juryens støtte, ligesom genren og den seksuelle/BDSM-“vibe” måske kan afholde nogen fra at stemme på Island.
Serbien og Ungarn synger (primært) på modersmålet og repræsenterer genrer, som måske appellerer til en mindre målgruppe, end de mainstream pop-sange. Dog er begge artister stærke formidlere og bliver hjulpet godt på vej af shows, som virkelig løfter bidragene.
Michael:
Tjekkiet
Serbien
Ungarn
Cypern
Jeg tror det er sandsynligt at Cypern går videre, og mindre sandsynligt at Hviderusland gør. Det er egentlig en kæmpe uretfærdighed, idet Zena fra Hviderusland gør det væsentligt bedre end Cyperns Tamta på alle parametre. Serbien har et fantastisk show og er årets eneste Balkan-ballade, derfor er den nok også ret sikker på en finaleplads. Tjekkiet er med på listen da Lake Malawi stiller med noget vi ikke har set før, og showet fungerer ret godt på skærmen. Ungarn er med på denne side af sikker/usikker stregen men mens Georgien ligger på den anden side. Det kunne lige så godt være omvendt. Jeg mener Oto i år stiller med et helt fantastisk indlevende show og det er primært fordi det er Georgien at han lander på den anden side af stregen.
De usikre
Mette
Belgien
Georgien
Slovenien
Hviderusland
Cypern
Portugal
Estland
Uha, der samlede sig mange lande på denne her liste, hvilket også siger lidt om, hvor åben en semifinale, det her er.
Belgien lå på forhånd helt i top på min Eurovision-hitliste, men desværre lader live-versionen noget tilbage at ønske, ligesom sceneshowet i mine øjne ikke supplerer sangens budskab.
Georgien var på forhånd min nr. 40, men Oto har virkelig imponeret både vokalt og visuelt, og jeg håber helt ind i hjertet, at Europa tager godt imod det stærke budskab.
Slovenien var på forhånd (også jf. bookmakerne) blandt de relativt sikre bud på en finalist, men startrækkefølgen, det ret anonyme show og introverte optræden har i mine øjne sendt dem noget længere ned på listen. Juryen kan blive deres redning?
Hviderusland og Cypern kæmper om de samme stemmer og på forhånd ville jeg uden at blinke have sendt Tamta sikkert videre og Zena direkte hjem. Men situationen er nu den, at jeg uden skelen til “friends and frenemies” i denne semifinale, tror mere på Hviderusland, som med et ungt og friskt show godt kan overraske. Men Cypern har nok de sædvanlige 12 point fra Grækenland og sandsynligvis også stemmer fra hjemlandet Georgien.
Portugal leverer et skævt og unikt bidrag, som vil dele vandene i seer-afstemningen. Jeg kender ikke nok til musikkomposition til at vurdere, hvorvidt det er helt hen i vejret eller et bidrag, som juryen evt. vil vægte højt.
Estland er for mig semifinalens skuffelse, men et middelmådigt show, der falder til jorden og taber terræn på at starte efter Island, som kræver noget tid at “fordøje”. Omvendt så skal vi ikke forvente, at der kun går “skæve” bidrag videre og derfor vil jeg ikke udelukke denne her iørefaldende, meget svenske produktion.
Michael
Georgien
Hviderusland
Belgien
Polen
Hviderusland er på mange måder et bedre bidrag en Cyperns. Jeg tror bare Cypern kan trække flere stemmer med den type show og Hviderusland skal nok være heldige hvis der er plads til to af den slags show videre fra semifinale 1.
Belgiens Eliot har lydt usikker i sin vokal siden første prøve. Showet giver ikke rigtigt mening sammen med sangen, som i forvejen kan være lidt kringlet at fordøje.
Polen er en af mine absolutte favoritter i år. Normalt ryger min favorit ud i en eller anden national finale, så det er da et kæmpe skridt frem for mig. Jeg ved ikke rigtigt om white voice og en sang på polsk bliver lige snævert nok i forhold til publikum. Den kunne både ende i top 3 i denne semifinale eller tage sidstepladsen.
De usandsynlige
Mette:
Montenegro
Finland
San Marino
Polen
Montenegro fra position nr. 2 med en sang, som kommer 15 år for sent og hvis bedste visuelle effekter er et par lamper… nej, bare nej.
Finland er svær at forudsige, for det er trods alt verdensstjernen Darude, vi har at gøre med. Men Sebastian leverer en noget usikker vokal og med start nr. 3, så tror jeg ikke ‘Look Away’ har nok at byde på til at blive husket.
Polen henvender sig til en relativt begrænset målgruppe og jeg tror ikke, at “White voice” vil blive specielt godt modtaget i især de vestlige lande. Men showet virker og sangen skiller sig ud.
Serhat slutter af som nr. 17 af 17, hvilket i sig selv burde sende ham godt på vej mod finalen. Dog tror jeg, at juryen vil rangere Serhat så lavt, at det vil kræve for mange seer-stemmer til at gøre finalepladsen realistisk.
Michael:
Portugal
Montenegro
Finland
Slovenien
Estland
San Marino
Portugal er simpelthen for mærkelig. Den tror jeg ikke på går videre. Montenegro ligner et halvhjertet forsøg på… et eller andet. Det er klodset og ser billigt ud. Finland formår ikke rigtigt at fange med det show de har stillet på benene. Sebastian er lidt for meget på og danseren og Darude er lidt for lidt på. Sangen er for så vidt OK men showet lader den lidt i stikken.
Estland tror jeg ligger det helt forkerte sted i semifinalen for at have så kedelig en sang. San Marino forsøger sig med noget lidt dated disko og jeg tror ikke på Serhats chance, heller ikke denn gang. Slovenien er meget indelukket og hverken hun eller han bruger så meget som et sekund på at inddrage seerne. Jeg tvivler på at den intense tone på slovensk er nok til en finaleplads.
Over den sidste halvanden måneds tid har vi offentliggjort vores reviews af årets bidrag. Vores jurymedlemmer har hver især bedømt sangene på en skala mellem 1 og 12, ligesom de også givet deres uforbeholdne mening til kende om hver sang.
I denne artikel kigger vi på de karakterer, som er blevet givet og finder med udgangspunkt heri de 10 sange, som ville gå videre alene baseret på panelets stemmer.
Nederst i artiklen, kan du også se, hvem de enkelte jurymedlemmer vurderer vil gå videre, hvis de ikke længere stemmer med hjertet, men lader fornuften råde.
Good Evening Europe-panelets vurdering af semifinale 1:
We previously looked at how the running order can potentially have an effect on an entry’s chance to qualify. We also looked at the voting histories for the eligible voters in semi final 1.
We concluded that the running order probably mostly affects entries that are in the middle of the field. Good songs qualify no matter where they start from.
As for the voting histories, we saw that despite EBU’s seeded drawing method, there are still clear indications of biased voting. As to why that is we could not really say without employing too much guess work.
Putting it all together
We have now seen all the entries on stage. We have watched the bookmaker odds fluctuate and kind of settle down on a field of favorites. Now is the time to put it all together and ask: Who is going to qualify from semi-final 1?
We use the running order qualification chance along with the 5 year voting history window from the previous two analysis. For this final deep dive we have added in the odds as they were 13th of May. This gives us three data sets to work with.
We have assigned a rank to each data set similar to how the juries at Eurovision rank entries. 1 is the rank we assign to the best and 17 is the worst. Entries with equal scores in a column get the same ranking. Finally we calculate the average rank for each of the three sets of data to arrive at a final rank.
Predicted Qualifiers
With average rankings in hand we have 10 predicted qualifiers from the first semi-final:
Australia (Rk. 4)
Belgium (Rk. 4.67)
Czech Republic (Rk. 5)
Estonia (Rk. 5.33)
Hungary (Rk. 5.67)
Portugal (Rk. 5.67)
Cyprus (Rk. 6.33)
Iceland (Rk. 7.33)
Serbia (Rk. 8)
Greece (Rk. 9)
You can view the detailed results and analysis below.
KEiiNO er et norsk-samisk projekt mellem kunstnerne Fred Buljo, Alexandra Rotan og Tom Hugo. Sidstnævnte begyndte sammen med sin mand Alex Olsson at skrive en sang inspireret af historiske kampe for lighed uanset etnicitet, køn og orientering.
Den samiske befolkning har måttet kæmpe for accept for deres kultur i lang tid, og temaet gjorde det naturligt at inddrage en samisk sangskriver i projektet. Fred Buljo var med på ideen og “Spirit in the Sky” opstod. Senere fik de også den finske producent Henrik Tala og Alexandra Rotan med i projektet.
Sidste år kom Alexandra (22) videre til MGP guld-finalen med “You got me” sammen med Stella Mwangi. Alexandra har tidligere deltaget i Junior MGP og Idol, og har turneret verden som Alan Walker’s vokalist.
Fred Buljo (30) fik en stor fanbase, da han var finalist i “Norwegian Talents” sammen med den samiske rap-gruppe Duolva Duottar i 2008. Siden da har han turneret i hele Norden og Rusland, arbejdet som sangskriver og anses for at være en af Sápmi’s bedste kunstnere.
Tom Hugo (39) fra Kristiansand har skrevet hits til asiatiske popbands. Han er blandt MGP-fans kendt for sine bidrag i 2013 og 2018. Sidste år skrev han den officielle Pride sang sammen med sin mand.
GEE-panelets dom
Panelets point
Sonny
Nej nej, N E J. Frygtelig sang de har sendt afsted i år. Jeg tror dog at publikum og grand prix fans i Israel vil elske sangen og danse med. Med det Infernal-agtige omkvæd /90’er lyd skal de nok få gang i festen, men det holder simpelthen ikke. Tror ikke den kommer i finalen, og gætter på de godt kan smøre snekæderne og drage til Trondheim ??
Mette
10 sekunder ved årets norske præsentations-pressemøde var nok til overbevise mig om, at KEiiNO var vinderne af Norsk Melodi Grand Prix 2019 – og et godt bud på en fortjent vinder af Eurovision Song Contest. Om det ender på den måde er jeg desværre meget usikker på. Jeg tror, juryerne vil være hårde ved vores kære norske brødre.
Men personligt så elsker jeg den iørefaldende lyd, teksten, budskabet, de stærke vokaler og ikke mindst Fred’s samiske islæt – og fantastiske energi.
Riikka
THE song that most feels like pop music to me this year. Very Norwegian, very modern and traditional at the same time. I don’t relate to the Sámi bits or the idea of northern lights high up in the sky (although they don’t bother me either), but to the ABBA-like rhythm and the great melody.
Silje
Vores brødreland er en fanfavorit i år, og sangen skriger “grand prix”, hvis vi taler om grand prix-stereotypen. Omkvædet er fængende, og jeg synes, det er ret cool, at de har nogle nationale elementer med. Når det så er sagt, så synes jeg egentlig, at sangen er super overvurderet blandt fans, og at den er lidt kikset, men fred være med det. Den er meget catchy, men ikke en, jeg vil stemme på.
Michael
Stod det til mig aflyser vi det hele og aftaler at mødes igen i Oslo 2020. Det her er min absolutte vinderkandidat. Hun synger helt fabelagtigt godt, Freds joiken og energi på scenen passer perfekt, det hele går op i en højere enhed for mig.
Simon
Jeg er egentlig glad for at Danmark ikke sendte etnisk nordisk sang med Julie & Nina, for den var druknet fuldstændig i forhold til KEiiNO, som både er en lækker popsang med et moderne beat og er autentisk med joik på scenen (nu mangler vi bare at Fred går all-in i samisk folkedragt!). Min eneste anke med den er, at omkvædet kommer til at lyde lidt rigeligt som ”Monsters” fra sidste år, men ellers er jeg helt solgt til vores norske venner, som også er store fanfavoritter, og jeg tror de blæser direkte i finalen.
Clara
Årets norske nummer ligger for mange som en af storfavoritterne også. Jeg kan på en måde rigtig godt lide det norske nummer, og samtidig er der noget i den der gør, at jeg ikke bare overgiver mig fuldstændig. Jeg er fuldstændig overbevist om, at Norge kommer til at klare sig rigtig godt i år, også selvom det bliver uden min fuldkomne støtte.
Kevin
Gode stemmer, stemningsfuld og lidt skæv med stemmen der afbryder de to sangere der synger duetter, der nok splitter nogle af seerne.
Mads
Jeg sad med redaktøren på denne side og så det norske pressemøde, da de spillede nogle sekunder af sangen, og jeg var blæst væk og bagover, og det er jeg stadigvæk..
When Finland’s Eurovision stars Darude and Sebastian Rejman arrived to Tel Aviv, they had already toured around the Europe in various ESC pre-parties: in Madrid, Amsterdam and London.
Yle has interviewed one of the busy guys, the singer Sebastian inbetween their rehearsals. According to Sebastian, the Eurovision phenomenon feels like “a big love bubble” to him.
“I have previously thought of Eurovision Song Contest as an event which you watch on TV once a year. But there are many fans, who live in the Eurovision world year round. I’ve been lucky to enter this bubble. And when I’ve met the artists from other countries, this feels more like a music festival than a song contest.”
Sebastian never really said ‘yes’ to Darude’s offer
Sebastian was a rather natural choice for Darude’s vocalist, as they have worked together for a few years, touring and writing songs. Darude started to persuade his friend to join him as a Eurovision candidate. So, Sebastian received uplifting videos from Darude, of partying people during their Weekend Festival performances. Sebastian can’t remember ever giving an official affirmative reply to Darude.
“I found myself sitting at the Yle studios for video filming and thought that there’s no chance of escaping now.”
Watch a brand new documentary Don’t Look Away about the duo’s journey to Eurovision Song Contest.
“Look away” was born on a trip to India – listen to the acoustic version
The Finnish entry “Look away” is originally written by Sebastian. He and Darude completed the final version together. The song was born on their trip to India where people’s poverty and misery affected Rejman deeply. After coming back home, the song, both music and text were born in less than 30 minutes – as a therapy, as he says.
Sebastian Rejman knows what he sings about in the song, but for the listener, the song is open to interpretations. The lyrics and stage performance can represent problems in personal life as well as environmental changes and “the Mother Nature in trouble”. One of the global threats is the lack of clean water. Darude and Rejman are taking part in a UNICEF campaign for providing clean water in conflict areas.
Darude and Sebastian Rejman also worked on a new, acoustic version of the song in Tel Aviv. They recorded a session with their backing singers Heini Ikonen, Matti Leino and Petri Somer. Also their dancer Etel Röhr – who we will see on the Eurovision stage – took part in the session. If you listen very carefully, you can also hear Darude singing!
Watch an acoustic version of “Look away”, recorded in Tel Aviv:
Darude has remixed the Austrian entry “Limits”!
As a very cool example of cross-national collaboration, Darude has surprised us all by remixing one of his competing entries, the Austrian song “Limits” by PÆNDA. The whole song sounds very refreshingly different with Darude’s synthpop treatment.
Team behind the Finnish entry “Look away”:
Stage choreography: Reija Wäre
Dancer: Etel Röhr
Costumier: Jouni Mervas
Backing singers: Heini Ikonen, Matti Leino, Petri Somer
Stage show: Visual45 (Ossi Luoto, Eero Helle, Mikko Linnavuori)
Scenery designer: Sanna-Mari Pirkola
Camera control: Juha-Matti Valtonen
Producer: Anssi Autio
Filming of the underwater dance in a swim hall in Helsinki:
Hatari performs at the official EuroClub | Photo: Michael Thygesen
Saturday the 2019 official EuroClub opened it’s doors for the very first time welcoming fans from all over the world with live performances by all this year’s nordic artists and Estonia plus guest performances from Krista Siegfried and Charlotte Perelli.
The official Eurovision Club is located in the heart of Tel Aviv port by the beach in Hangar 11 club, one of the biggest, most popular and most advanced clubs in Israel.