G.E.E. Reviews 2012: Belgien

Belgien

Belgien er blandt de lande, der har deltaget i ESC siden starten i 1956, men ikke blandt de nationer, som har haft den største succes i konkurrencen. Tre andenpladser og en førsteplads i 1986 (Sandra Kim) er deres bedste resultater. Efter semifinalernes introduktion har Belgien kun kvalificeret sig én gang til finalen – Med Tom Dice i 2010 og sangen "Me and My Guitar". Han sluttede på en 6. plads efter at have vundet sin semifinale.

Om årets repræsentant

Belgiens unge håb i år er den 17-årige Iris med det borgerlige navn Laura van den Bruel. Iris har sunget hele sit liv og har idoler som Kelly Clarkson og Beyoncé. Iris blev opdaget i en talentkonkurrence i 2010 og har siden udgivet den populære single "Wonderful".

Efter den store succes med unge Tom Dice, har Belgien igen valgt et ungt talent til at repræsentere landet. I fjor blev der søgt efter sange til Iris og i marts kunne de belgiske tv-seere vælge mellem 2 sange sunget i et live show. Valget faldt på balladen "Would you".

Jeres dom

"Would you" har fået en gennemsnitlig modtagelse hos fansene.
På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 5,14 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Ballader sunget af kvindelige solister er der mange af i årets felt, måske også så mange, at de kan ødelægge det for hinanden, ved at stemmerne fordeles. Belgiens bidrag er bestemt ikke blandt de bedste af disse ballader, nærmere tværtimod. Iris har heller ikke været heldig med startpositionen, idet hun efterfølges af en anden ballade. Finske Pernilla som synger et bidrag, som virker langt mere troværdigt. I første del af denne semifinale har vi også allerede hørt den unikke "Suus", som byder på både imponerende vokal og masser af følelse.

Den 17-årige Iris har uden tvivl en ganske udemærket stemme, men når det er sagt, så vil mine kommentarer herfra gå i en meget negativ retning: Sangens indhold passer ikke til en ung, 17-årig pige og hendes manglende gennemslagskraft og formidlingsevne får det hele til at virke utroværdigt. Bidraget er kedeligt, substansløs, søvndyssende og er glemt det øjeblik, næste bidrag er i gang. Der er lidt for meget karaoke og lidt for lidt X-factor over Iris. Desuden forstår jeg ikke helt sangens indhold og budskab?

Iris’ manglende erfaring, udtryk og udstråling in mente, forstår jeg ikke, at folkene bag nummeret har valgt, at Iris skal stå helt alene på scenen. Det virker som om, man har forsøgt at genskabe den succes, som Belgierne havde for et par år siden med Tom Dice og hans simple, gimmickløse performance "Me and my guitar". Forskellen på de 2 solister er bare så betydelig, at man ikke umiddelbart kan overføre den succes. I forbindelse med Iris’ performance, kan jeg heller ikke lade være med at irritere mig over hendes meget lidt rytmiske og nærmest akavede bevægelser.

Der kommer mange bidrag efter "Would you" , som virkelig skiller sig ud, f.eks. Rusland, Østrig, Irland, Danmark og Cypern og semifinalens anden sidste sang er blandt årets bedste ballader. Alt i alt tror jeg Iris kommer til at kæmpe for ikke at skulle indtage 18. og sidstepladsen i semifinale 1. Afhængig af performance, kan juryen blive hendes redning, men jeg tror ikke på det.

Jeg giver 2 ud af 10 stjerner til Iris. Set i sammenligning med de øvrige bundkandidater på min liste, prøver Belgierne trods alt at sende et seriøst bidrag, som desværre ikke lykkes.