G.E.E. Reviews: Azerbaijan

Azerbaijan

Om årets repræsentant

Azerbaijan har deltaget i Eurovision Song Contest siden 2008, og fra det øjeblik har 32-årige Sabina Babayeva ønsket at repræsentere sit land. Nu er hun klar til synge "When the music dies" på hjemmebane i Baku.

Asher

Sabina Babayeva har studeret musik på universitet med speciale indenfor “vokalkunst.” I 2003 sang hun titelmelodien til den aserbadsjanske tv-serie “Bayaz Hayat”, og hun har deltaget i en lang række konkurrencer både i hjemlandet og i udlandet. I 2009 vandt hun den lettiske talentkonkurrence “Amber Star”. Musikken har Sabina nærmest fået ind via modermælken, da hendes mor er professionel pianist.

Udvælgelsesprocessen i Azerbaijan var lang. 119 håbefulde personer var meldt til. Uge efter uge var der tv-shows hver aften, hvor deltagerne afhængigt af aftenens tema, sang enten azerbaijanske, engelske eller Eurovision-sange. Hver fredag afgjorde man hvilken deltager, der havde fået flest stemmer i den forgangne uge. Efter semifinale og finale, var det Sabina som vandt retten til at repræsentere sit land i ESC.

"When the music dies" er skrevet af det svenske team bestående af Stefan Örn, Sandra Bjurman, Johan Lund Crown & Anders Bagge. Af disse, var kun Johan ikke med til at skrive “Drip Drop” i 2010. Ligeledes stod Stefan og Sandra bag sidste års vindersang “Running Scared”. Anders Bagge har skrevet og produceret sange til et utal af internationale sangere, og var i årene 2008 til 2010 dommer i den svenske “Idol”-konkurrence.

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,63 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

"When the music dies" er for mig et langt stærkere bidrag, end "Running scared" var det i fjor, og derfor undrer det mig, at bidraget har været relativt underrated hos både bookmakere og i diverse polls. Sabina har en flot stemme og bidraget er blandt de absolut flotteste (R&B-)ballader i årets konkurrence. Især anvendelsen af specielle azerbaijanske instrumenter skiller "When the music dies" ud. Det samme gør et storslået og memorabelt omkvæd. En start som nummer 13 udgør ikke nogen fordel for Sabina, men omvendt er det ikke en umulig position at vinde fra.

Kan de gøre det igen? Muligheden er der bestemt. Vi kender Azerbaijan som et land, der altid bruger uanede ressourser på koreografi og sceneshow og hvis Sabina kan levere en overbevisende vokal og få det hele til at gå op i en højere enhed, ja så kan det være Chrystal Hall kan genbruges i 2013?

Jeg giver 8 ud af 10 stjerner for en flot ballade med etnisk præg.