Review: Polen 2019 | Tulia – Fire of Love (Pali się)

Tulia består af de 4 sangere Patrycja Nowicka, Dominika Siepka, Joanna Sinkiewicz og Tulia Biczak, som kombinerer deres karakteristiske sangstil med moderne musikproduktion.
Gruppen synger en sangstil, der hedder “Biały śpiew”, som direkte oversat til dansk betyder “hvid sang” og er en traditionel østeuropæisk sangstil.

Tulia blev dannet i 2018 og brød igennem med deres cover af ‘Enjoy The Silence’. Deres debutalbum, som modtog Platin, var det 7. mest solgte album i Polen i 2018.

Gruppen har bl.a. optrådt ved ‘FRYDERYKI 2018 gala’, som er det polske svar på Grammy Awards. Til sidste års ‘Festival i Opole’, som er Polens pendant til Sanremo-festivalen, vandt deres sang “Jeszcze Cię nie ma” både juryprisen og seerprisen. Derudover optrådte de på adskillige sommerfestivaller og spillede en helt udsolgt tour.

GEE-panelets dom

Michael: Da jeg først hørte Fire of Love var jeg ikke fan. Det lød helt ekstremt østeuropæisk. Nu er det en af mine favoritter i år. Jeg kan godt være lidt nærvøs for at det er samme oplevelse TV-seerne får. De brænder først rigtigt igennem efter en uge, og det er jo som bekendt en kende for sent.

Clara: Polens bidrag i år, har i min optik store problemer i sit musikalske udtryk. Jeg kan egentlig godt forstå valget omkring kostumer mm., men lyden af de unge kvinders stemmer giver mig gåsehud på den ikke helt positive måde. Jeg er i tvivl om, om folk måske synes at årets polske bidrag har noget humor som de skal belønnes for, men hvis det er tilfældet har jeg i hvert fald ikke set det endnu.

Jaxie: Her har vi så Polen igen, som gerne vil skille sig ud. Det føles lidt som om de ville score point på at få folk til at grine over deres visuelle statement, for synes at sangen ryger lidt i baggrunden. Synes verset er stærkere end omkvædet og det er ikke sådan man vinder Eurovision. Et stærkt kontraststykke kunne have trukket dem opad. Det vil også hjælpe meget hvis stemmerne komplimenterede hinanden lidt bedre, forstår ikke de er fire tøser på scenen, hvis de ikke formår at skabe en lysmæssig synergi – altså gør noget en eller to IKKE kunne gøre på scenen. Desværre ikke denne gang, Polen.

Kevin: En østeuropæisk sang som nok ikke når ind i Tyskland, men charmerende fordi den er så fuld af kærlighed, folkoristisk og ærlig.

Simon: Sidst vi så fire polske piger i folkedragter på ESC-scenen i 2014, havde de i det mindste sexappeal og kærnede smør, mens de sang. Det her lyder som om det godt kunne have brugt mere smør, for fire fuldstændig ens og ret skærende stemmer gør ikke noget godt for mig i den her sang, som jeg godt kan have mistænkt til at kandidere til en bundplacering i denne semifinale.

Mette: Den yngre, seriøse udgave af Buranovskiye Babushki – eller ‘My Słowianie’ med reduceret sex appeal?  Ja der kan laves masser af sammenligninger, men når alt kommer til alt, så leverer Polen et spændende og autentisk bidrag, som skiller sig ud. Tulia går bestemt ikke ubemærket hen, men det store spørgsmål er, hvordan de vestlige lande kommer til at tage imod bidraget og den særprægede syngestil ’White voice’, som især er populært i Østeuropa. Juryen giver normalt ikke så mange stemmer til den her type bidrag, så Polen skal overleve på seer-stemmer. Men er det her et bidrag, som får TV-seerne til tasterne? Jeg tror det bliver lige på vippen, om Polen skal sidde udenfor finalen for 2. år i træk.

Silje: Polen får mine 10 point. Igen en holdning, jeg tror, at Europa får svært ved at dele med mig. Ligesom med Hviderusland tvivler jeg meget på en finaleplads til Polen. Når det så er sagt, så vil man elske “Fire of Love (Pali się)” af Tulia, hvis man føler sig godt tilpas i det østeuropæiske musikhjørne, og helt begejstret bliver man, hvis man også kan lide rock. Det er altså ikke den typiske folkemelodi, vi får fra Polen her – den er spicet op med rock og jeg er vild med det!

Polen

Bidrag23 (Debut: 1994)
Seneste2021 RAFAŁ – The Ride