Review: Østrig | Paenda – Limits

PAENDA skrev sine første sange allerede som 14-årig, hvor hun også lærte at spille guitar og klaver. Senere flyttede hun til Wien for at studere jazz og har været en del af adskillige musikalske projekter, indtil hun i 2015 lancerede projektet PAENDA.
Som soloartist skriver hun ikke alene sine egne sange, men hun er også begyndt at producere egen musik.

PAENDA er internt udvalgt til Eurovision Song Contest og skal synge ‘Limits’, som hun selv har skrevet både tekst og musik til.

GEE-panelets dom

Panelets stemmer

Michael

Min helt personlige mening er, at alle ballader skal laves, som Østrig gør det i år. Det er dybfølt og skrøbeligt og hendes vokal gør, at jeg hele vejen gennem sangen sidder med følelsen at, det hele kan splintre om lidt. Jeg er led og ked af storladne ballader, hvor det hele går op i sangteknik og hvor tekstens univers går tabt i lys-sætning og LED-skærme. Østrig stiller i år med en ballade, hvor man kan tillade sig at lukke øjnene, lytte og helt ignorere hvad der foregår på TV-skærmen i 3 minutter.

Silje

Jeg kan godt sætte mig ind i, hvorfor man kan lide Østrigs sang – den er ret speciel og har en særlig stemning over sig, men den er ikke helt min kop te. Desværre, men måske den kan blive det ved nogle flere lyt, who knows!

Clara

Det er kun 4 år siden, at ESC sidst blev afholdt i Østrig. Sidste år var Østrigs nummer min personlige favorit, samt i øvrigt juryfavorit, hvilket måske har gjort Østrig bange for, at det liiiiige var lidt for tæt på, at de skulle til at afholde finalen igen. Jeg ved ikke om dette er grunden, eller om der bare ikke var bedre bud, men det østrigske nummer i år savner i den grad noget power; noget stærkere i sin lyd. Til trods for at sangerinden Paenda egentlig har et genkendeligt look, er dette desværre ikke tilfældet med hendes stemme eller med lyden af nummeret. Derfor tror jeg ikke at vi skal regne med at se Østrig i årets finale.

Mette

Jeg er vild med Paenda’s luftige og skrøbelige vokal, som uden problemer kan ramme helt umenneskelige toner. En helt unik sang i årets felt. Om Paenda kan efterlade nok aftryk til at folk også stemmer på hende efter de 18 sange, er det helt store spørgsmål. ‘Limits’ burde score højt hos juryen og med det rigtige show forhåbentligt også få stemmer nok hos seerne til en finaleplads.

Kevin

Rigtig god stemme. Sang der kunne være fra østeuropa, fordi den har folkloristisk præg. Meget stemningsfuld og moderne.

Simon

Der er mange stille sange i feltet i år, og jeg kan ikke helt finde ud af, hvad Paenda vil med den her. Sådan en slags puttenuttet stemme med undertoner af noget Björk men uden den samme styrke som den islandske vulkan. Egentlig er den bare kedelig og intetsigende, så jeg kan ikke rigtig svinge mig op til at mene noget kontroversielt om den, den er der bare.

Sonny

Østrig og den blå panda (Pænda) har en spændende lille sang. Jeg synes dog, den mangler et eller andet og virker som om, den ikke rigtigt kommer igang.
Hun har ufatteligt meget luft på vokalen og det appellerer ikke rigtigt til mig. Jeg tror også sangen “drukner” og tvivler på finaleplads til Østrig.