Review: Letland | Carousel – That Night

Carousel er et lettisk Indie-popband fra Riga, som blev dannet i 2015 af Sabine Zuga og Marcis Vasilevskis. Gruppen startede med at optræde med coverumre, men har siden 2018 skrevet deres egne sange. De arbejder i øjeblikket på et debutalbum.

Carousel vandt i år den lettiske finale Supernova med ‘That Night’

GEE-panelets dom

Panelets stemmer

Sonny

Må i år have prisen for årets mest irriterende vokal 😉 Melodien er sød nok… Jeg har dog opgivet at finde ud af teksten. Tænker Carousel-pigen ikke har haft mange engelsktimer i skolen. Det blir ikke mere end et 1-tal herfra, og tænker ikke det kan svare sig at pakke kuffert til Israel.

Simon

Jeg fulgte lidt med i den lettiske finale, og ligesom selve showet var lidt langtrukkent og intetsigende – også fordi jeg ikke forstod sproget – så er vindersangen det også. Jeg forestiller mig Carousel sidde på en bogcafé i Riga en vinteraften og spille et akustisk sæt med den her som hovednummer, men i en hal som ESC foregår i drukner sangen fuldstændig. Endnu et af de søde bidrag, men den er bare kedelig og slet ikke materiale til finalen.

Clara

Det bliver nok ikke i år at Letland gentager succesen fra 2002 og løber med Eurovisionsejren. Ikke desto mindre synes jeg faktisk, at det er en fin sang landet har valgt at sende af sted. Det er nok ikke den mest genkendelige sang i feltet, eller et nummer vi skal regne med kommer videre til finalen, men alligevel synes jeg at der er nogle fine elementer i nummeret. Dog er jeg ikke sikker på, at det lige er i Eurovision det hører til.

Kevin

Skæv lille sang med lidt cirkusstemning og 2% country. Dyster og seriøs.

Michael

Det bliver meget alvorligt lige pludseligt, uden rigtigt at kunne holde publikum vågent. Det langsomme tempo og den drævende vokal får mig til at miste interessen kort tid inde i sangen. Jeg får lidt en Lana del Rey vibe, uden at det helt kommer op i samme klasse og kvalitet.

Silje

Jeg har sammenlignet Letlands sang lidt med Danmarks og Irlands, og jeg tror, at skulle jeg vælge en favorit blandt dem, så havde jeg valgt Letlands. Skønt, at teksten jo ikke i sig selv er den varmeste (men derimod har en vis nostalgi og vemod over sig), så minder melodiens stemning mig om en dejlig sommeraften på landet (men sådan en kan jo også være nostalgisk). Kan I forestille jer, hvad jeg mener? Jeg kan godt lide, når der er en slags atmosfære i en sang, og bookmakerfavorit eller ej, så mestrer Letland dette.

Mette

Min 41. plads i årets felt. 1 point for en fin vokal, men denne her sang kommer til at drukne i den stærke semifinale.