Review: Moldova | Anna Odebescu – Stay

Årets “andet danske” bidrag bliver sunget af Anna Odobescu, som også prøvede lykken i sidste års moldaviske udvælgelse. I år gik hun hele vejen med en sang, der er skrevet af de 2 danske brødre Thomas og Jeppe Reil, som bl.a. står bag “Jeg har hele tiden vist det” fra Dansk Melodi Grand Prix i 2013.

Anna har sunget siden barnsben og bl.a. brugt musikken til at bearbejde tabet af sin far i en ung alder. Hun er uddannet på musikskole (pop jazz vocal) og er sidenhen også blevet vocal coach, ligesom hun har deltaget i – og vundet – flere nationale og internationale musikkonkurrencer.

GEE-panelets dom

Panelets stemmer

Clara

Moldovas nummer i år er skrevet af danske sangskrivere, hvilket desværre ikke giver nummeret nogen specielt moderne sound. Nummeret er både i teksten og i den musikalske ombygning en lang kæde af klichéer (dog ikke samme hyggelige slags som dem vi hørte hos Basim i ´14), hvilket gør at nummeret er hurtigt hørt og hurtigt glemt.

Silje

Hvis der er noget, Moldova er gode til, så er det at være Moldova. Jeg knuselsker, når de sender noget med etnisk præg på den ene eller anden måde, som i 2009, 2017, 2018 for eksempel, for de kan bare finde ud af det, det virker for dem. Moldova har altid været et af de lande, der aldrig skuffer mig i esc, men i år har de altså skuffet mig lidt – gi’ mig Moldova tilbage! De skal udnytte, at de er så gode til at sende noget meget moldavisk, for det har altså bragt dem i top 10 (og 3!) før.
Men okay, selvfølgelig fair, hvis de også vil prøve noget andet. Jeg tror bare, at havde de valgt Formația Lume med “Ca Adriano Celenano”, så kunne de gøre kunsten efter fra deres succes til Eurovision sidste år, hvor de kom i top 10 med “My Lucky Day”, som er lidt samme type sang. Øv, hvor ville jeg hellere have set Lume’s sang til ESC end Anna Odobescu’s “Stay”. MEN, og et kæmpe men – jeg kan rigtig godt lide “Stay”. Den har lidt Azerbaijan 2011 over sig, og det er jo bestemt ikke dårligt!!

Kevin

Hun har en meget stærk stemme, der minder om Celine Dion.

Simon

Ligesom jeg mener at Grækenland altid skal sende noget der lyder græsk, så forventer jeg også altid at Moldova sender noget festligt og poppet og gerne med Epic Sax Guy fra Sunstroke Project i 2010 og 2017. Årets bidrag er en slags powerballade, men bare uden at være rigtig powerfuld eller balladeagtig. Anna får dog et ekstra points for modulationen.

Sonny

Stærk vokal, og endnu bedre live end studieversion af Moldovas vindersang. Den lyder som noget man har hørt før, meget banal tekst hvor samtlige klicheer indfinder sig, MEN synes alligevel den har noget drama og power i sig.. Hvis koret ellers kan holde sig vågen til finalen (for jeg tror den kommer i finalen) OG at Moldovas samler penge sammen og får syet Annas kjole/outfit/kostume færdigt eller hun får noget andet på end det fastelavnskostume hun havde på i deres grand prix, tænker jeg kun det kan øge Moldovas chancer for en bedre placering.

Mette

En fin, omend lidt gammeldags Eurovision-ballade, som skiller sig ud på en stærk vokal og en overbevisende levering – selvom den mandlige korsanger dog ser ud til at kede sig undervejs og derfor smalltalker lidt med sine kvindelige kollegaer, se omkring 1 minut henne i videoen.
Startposition nr. 3 ikke nogen hjælp og heller ikke det faktum, at Anna bliver efterfulgt at én af bookmakernes favoritter, Luca Hänni fra Schweiz

Mads

En lækker popsang. Ikke så dårlig, som mange gør den til. Den er måske bare lidt gammeldags.