GEE-panelets reviews: Schweiz (Eurovision 2020)

Foto: SRF-Lukas Mäder

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Advertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs ogsåPræsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Gjon’s Tears – Répondez-moi

Når Schweiz skal have en chance for at vinde, skal de synge på fransk. De har gennem tiden vundet to gange, fået to 2. pladser og tre 3. pladser med bidrag på fransk, og dette års bidrag kunne sagtens have opnået en podieplacering også. En virkelig dejlig ballade med en god vokal, og den er både afdæmpet og rørende på samme tid. Hvis en ballade skulle vinde i år var den her topfavorit for mig.

Simon

Absolut en fanfavorit i årets felt, og et nummer der absolut kunne have endt i toppen i årets konkurrence. Personligt synes jeg at sangen er super stærk og fin, men det er ikke en af de numre i årets felt som jeg kommer til at lytte til igen og igen. Dog tror jeg at Gjon’s Tears popularitet i år kan give ham et fint “forspring” i 2021 hvis han formår at få samme stemning og Sound i sit nummer. 

Clara

Schweiz formåede i år at levere en fuldendt pakke i form af en stærk sanger, en stærk melodi og ikke mindst en forrygende flot video, som giver et godt visuelt udtryk. Jeg er dog meget i tvivl om, hvorvidt det kunne være ført ind på den store Eurovision-scene uden at drukne fuldstændig. Gjon’s liveperformances har ikke imponeret mig synderligt.

Daniel

Der var flere favoritter til at tage trofæet forud for Rotterdam 2020, men når jeg skal pege på en vinder, så bliver jeg ved med at vende tilbage til Gjon’s Tears og dette her mesterværk, ‘Repondéz-Moi’, som får årets største 12-tal af mig.
Jeg bliver ramt lige i hjertet og tårerne presser sig på, når jeg ser Gjon og lytter til årets schweiziske bidrag.
I modsætning til flere af årets andre bidrag, så lever omkvædet faktisk op til versenes høje kvalitet.
Alt går op i en højere enhed – fra den stærke melodi med en helt fantastisk opbygning, til strygerne, koret, den personlige tekst og alle de følelser, som kommunikeres ud, og ikke mindst Gjon’s Tears’ helt unikke vokal, som til slut eksploderer i en helt umenneskelig tone.

Mette