GEE-panelets reviews: Sverige (Eurovision 2020)

Foto: Magnus Ragnvid

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Advertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs ogsåPræsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

The Mamas – Move

Man skal åbenbart være John Lundvik for at ramme rigtigt i Eurovision i de seneste år. Først egen deltagelse plus et bidrag mere med sidste år, og i år har han skrevet bidrag til Frankrig og sandelig også formået at få sine backing-sangere til at vinde Melodifestivalen. Det er glad gospel, vi skal klappe og groove med derude, og den ville sikkert have gået rent ind hos juryerne og være blevet slagtet af publikum, som svenskerne har haft for vane i de senere år. Jeg havde dog hellere set Dotter eller Anna Bergendahl repræsentere svenskerne i år.

Simon

The Mamas var første sang i første semifinale i Melodifestivalen i år, og allerede der sagde jeg “Den her kommer til at vinde hele lortet”. Og sørme om ikke jeg fik ret! Jeg er fuldstændig vild med The Mamas, de synger suverænt og nummeret sidder klistret fast i hjernen fra første gennemlytning. Jeg tror at Sverige havde fået en rigtig god modtagelse i årets Eurovision, og jeg er overbevist om, at det ikke er sidste gang vi ser The Mamas på den svenske grandprix scene. 

Clara

Hvis man skræller sangene væk, så er The Mamas mine absolutte yndlingsdeltagere i årets Eurovision. De udstråler bare fest, glæde og fantastiske vibes. Sangen holder også et helt fint niveau, så for mig er dette et glædeligt gensyn. Min positivitet stammer nok også fra, at Sverige for en gangs skyld ikke gik med den nemme, polerede metervare (Host Sia – undskyld, Dotter), men valgte det reelt bedste bidrag i en, indrømmet, svag Melodifestivalfinale.

Daniel

Da jeg så, at The Mamas skulle deltage i Melodifestivalen 2020 sagde jeg til en god ven “DE bliver farlige!”, og ja de tre fantastiske sangerinder med den festlige og glade Gospel-lyd endte med at liste sig forbi favoritterne og snuppe Mello-trofæet!
Jeg holdt personlig med Anna Bergendahl, men blev begejstret for Mamas sejr. For en gangs skyld valgte svenskerne noget ægte og unikt, fremfor de normalt meget polerede, moderne popsange. Jeg tror faktisk ‘Move’ kunne have givet Sverige et flot resultat og både score højt hos jury og tv-seere.

Mette