G.E.E. Reviews 2012: Danmark

Danmark

Om årets repræsentant

Remee og Chief 1 opdagede Soluna Samay via de sociale medier, da de ledte efter en solist til deres wild card i Dansk Melodi Grand Prix 2012. De kunne imidlertid let have mødt Soluna på gaden, hvor hun ofte optræder som gademusikant, både i København og andre storbyer rundt omkring i Europa. Den 21-årige sangerinde og sangskriver har sunget hele sit liv og besøgt mange af verdens kontinenter.

Soluna Samay begyndte at synge på gaden i en alder af 6 sammen med hendes far, som levede af at synge på gader og stræder over hele verden. Hendes far lærte hende at spille trommer, kontrabas og guitar, og allerede som 10-årig, skrev Soluna sine første sange. Siden da har hun spillet, både alene og sammen med sin far, for at tjene til livets ophold hver sommer.

Soluna Samay er født og opvokset i Guatemala, sammen med hendes tyske far og hendes schweizisk/tyske mor. Da Soluna var 10 år gammel, flyttede familien til Danmark, og slog sig ned på Bornholm. I dag bor Soluna i København og taler 5 forskellige sprog.

I 2010 udskiftede 21-årige Soluna dog landevejene med et musikstudie for en stund. Resultatet blev debutalbummet "Sing Out Loud", som kom på gaden i 2011. Især sangen "Two Seconds Ago" blev spillet flittigt på P4 og gav hende også en plads i P3s Karrierekanonen.

Om sangskriverne

Mikkel Johan Imer Sigvardt, bedre kendt som Remee har skrevet og co-produceret flere end 60 hits på verdensplan og solgt over 25 millioner plader.
Han slog igennem i 1992 som rapper, sangskriver og producer i bandet Sound af Seduction. I 1997 lancerede Remee med stor succes duoen Soap, bestående af Saseline og Heidi, som han både skrev og producerede for Soap. På internationalt plan, har Remee skrevet og produceret for og samarbejdet med kunstnere som Robyn, Blue, Private og mange flere. Desuden kender de fleste Remee fra X-Factor, hvor han fungerede som sommer i tre sæsoner fra 2008-2010. I første udgave af tv-showet førte han den dengang kun 15-årige Martin til sejren.

Chief 1 er først og fremmest kendt fra Danmarks første rapgruppe Rockers by Choice. Som producer og sangskriver har han derudover solgt over 1 million albums i Danmark og har arbejdet sammen med navne som Kim Larsen, Outlandish, Niklas, Christina Groth og Ace of base.

Remee og Chief 1 har skabt pladeselskabet REACH og har bl.a. modtaget den prestigefyldte "Ivor Novello" pris for en af de mest spillede sange i England i 10 år, (Jamelias "Superstar").

Isam B er af mange kendt som den ene tredjedel af rap-gruppen Outlandish, som bl.a. har hittet med "Look Into My Eyes", "I Only Ask of God", "Aicha" og "Guantanamo", der alle har fået stor opmærksomhed i Europa. Nogen mener endda, at Outlandish har sat nye standarder for, hvad man kan blande sammen. Deres albums indeholder en skøn forening af hiphop, pop, rap, samples, strygere, skønsang og kor.

Jeres dom

Bidraget har fået rigtig flot modtagelse hos jer, med en masse 10-taller. Flere fans har endda forsøgt at sprænge skalaen og givet mere end 10 🙂 På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 7,79 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Danmark har i år truffet et rigtig godt valg. Et meget professionelt sangskriverteam, en karismatisk og dygtig sangerinde med en meget interessant stemme samt et moderne, iørefaldende og velproduceret bidrag.

Jeg er vild med stemningen på scenen, de faldende gyldne blade og det setup, som var valgt til den danske finale og som passer perfekt til Solunas gademusikant-stil. Generelt virker Solunas performance forfriskende, afslappet, autentisk og charmerende. Hun laver på sin helt egen måde en "Brdr. Olsen", som står i kontrast til mange bidrag, hvor koreografi og gimmicks er mere i fokus. Singer-songwriter stilen (på trods at at Soluna kun opfylder "singer"-delen) komplimenteres perfekt med guitaren om halsen og en sang med et meget personligt præg. Det er tydeligt, at sangskriverteamet har haft Solunas person og baggrund med i tankerne, da de skrev sangen. F.eks. giver "feels like I’m always living out of a suitcase…" rigtig god mening, når man kender til Solunas opvækst.

Soluna er sød, smuk og meget karismatisk som performer, hun har en unik og flot stemme og leverer en helt fantastisk liveperformance. Desuden har bidraget nogle af de samme kvaliteter, som ledte Tom Dice til tops i 2010 med "Me and my guitar".

Juryen vil med garanti elske "Should’ve known better" samtidig med at bidraget kan tiltrække seer-stemmer fra stort set alle aldersgrupper og fra fans af mange genrer.

Hos både bookmakere og fans er sangen meget populær og mange anser Danmark som en af kandidaterne til sejr i Baku.

Jeg giver 9 ud af 10 stjerner til et flot og professionelt produceret dansk bidrag, som nok skal give Danmark endnu en flot placering.