G.E.E. Reviews 2012: Rusland

Rusland

Rusland debuterede i Eurovision Song Contest i 1994. Deres første topresultat kom i år 2000, da Alsou endte på en flot 2. plads – i øvrigt lige efter brødrene med efternavnet Olsen. I 2003 opnåede T.A.T.U. en 3. plads, i 2006 blev det til en 2. plads med Dima Bilans "Never Let You Go". Årets efter sluttede Serebro på en 3. plads og så endelig i 2008 blev det til sejr, da Dima Bilan igen repræsenterede landet, og sikrede dem deres første og eneste sejr med "Believe".

I Rusland skiftes de 2 største tv-stationer i landet til at stå for udvælgelsen af årets bidrag til Eurovision Song Contest. I år var turen kommet til RTR, som afholdt en finale med 25 artister, herunder den dobbelte Eurovision-deltager og vinder fra 2008 Dima Bilan i duet med halvdelen af duoen T.a.t.u Julia Volkova. Efter en begivenhedsrig aften, var det imidlertid de russiske bedstemødre Buranovskiye Babushki, der vandt med sangen "Party for Everybody".

Om årets repræsentant

Buranovskiye Babushki består normalt af otte medlemmer, men i Eurovision Song Contest må de ikke være mere end seks på scenen. Af de seks, der er blevet udvalgt til at deltage i Baku, er den ældste 76, mens den yngste er 43 år. De charmerende damer har sunget sammen i årevis, og har primært sunget coverversioner af kendte kunstnere som Queen og The Beatles. De synger coverversioner på "Udmurt", som er det lokale sprog i republikken Udmurtien beliggende ved foden af Uralbjergene og tilsætter deres eget præg med inspiration fra folkemusik.

Gruppen fik for første gang national opmærksomhed i 2008, hvor et indslag med gruppen blev vist på en mindre tv-station. Deres egentlige gennembrud kom, da de indtog tredjepladsen i den russiske nationale finale i 2010, hvor de blev slået af Peter Nalitch & Friends og sangen "Lost og glemt". Bidraget som de deltog med havde i øvrigt den interessante titel "Meget lang birkebark og hvordan man gør det til en turban" – med forbehold for oversættelsesfejl pga. manglende russiske sprogkundskaber.

Buranovskiye Babushki består af otte kvinder i alderen fra 43 til 86 år.

Tuktaryova Olga, 43 år, kunstnerisk leder
Alevtina Begyndelsen Heva, 56 år
Granya Baysarova, 62 år
Zoya Dorodova, 71 år
Koneva Galina, 73 år
Valentina Pyatchenko i alderen 74
Yekaterina Shklyaeva i alderen 74
Natalja Pugachyova, 76 år
Yelizaveta Zarbatova, 86 år

Gruppen har ved flere lejligheder fortalt, at alle de penge, de tjener på deres deltagelse i Eurovision Song Contest vil blive brugt til at bygge en kirke.

Jeres dom

Bidraget har en noget blandet modtagelse med både 10-taller og 0’er. På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 3,72 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

Jeg har et noget ambivalent forhold til årets russiske bidrag, og var tæt på lammet, da jeg for første gang så de russiske bedstemødre i deres klassiske kostumer og med deres meget unikke sang samt performance. Det helt store chok indtraf, da bedstemødrene slog selveste Dima Bilan!!?

På den ene side er "Party for everybody" en sød, morsom og dejlig livsbekræftende sang. På den anden side, så kan den vel knapt kaldes for en sang og rent vokalt er den bestemt heller ikke noget at råbe hurra for. Yderst repetitiv, "Party for everybody, come on and dance" gantages igen og igen og så er den engelske udtale helt ved siden af. Jeg tror dog bidraget kommer til at klare sig meget bedre end selve sangen har fortjent, fordi bedstemødrene vil score en masse points på charmen alene. Folk glemmer helt hvor forfærdelig sangen er, fordi bedstemødrene er "så søde".

Bidraget er bestemt med til at give konkurrencen kulør, men omvendt er det en hån mod seriøse musikere. Det er bidrag som dette, der er med til at give Eurovision et dårligt ry. Ifølge bookmakerne er Rusland en af kandidaterne til sejr. Jeg håber, for Eurovisions skyld, at bookmakerne ikke får ret.

Når det er sagt, så er Rusland en sikker finalist, og kan meget vel blande sig helt i toppen, hvis ellers juryen er med?

Jeg giver 5 ud af 10 stjerner for en sød og iørefaldende sang, som dog konkurrerer mest på gruppens appel og ikke så meget på selve bidraget.