G.E.E. Reviews: UK

UK

Om årets repræsentant

Engelbert Humperdink med det borgerlige navn Arnold George Dorsey blev født i Indien i 1936.

Engelbert eller The Hump, som han kaldes, startede sin karriere i 1956, da han for første gang forsøgte at komme ind i showbuissness. Gennem ni år havde han enkelte optrædener, men arbejdede også en del med jingler i reklamer på tv og radio. Gordon Mills, som Humperdinks kendte fra sin militærtjeneste blev nøglen til succes for The Hump. Mills var manager for Tom Jones, der brød igennem med et brag i 1965. Det var Mills, der fandt på scenenavnet Engelbert Humperdink, taget fra den tyske operakomponist til Hans og Grethe.

Først i 1967 brød han for alvor igennem i hjemlandet med udgivelsen af "Release Me", som kom i en tid hvor kunstnere stræbte mod at lave meget avancerede studie-albums.

Den storladne og pompøse "Release me" lå mere end et år på de engelske hitlister, og succesen blev fulgt op "The Last Waltz". Med denne slog han også igennem udenfor hjemlandet og fortsatte med at udsende flere hitsingler. Hans sidste store hit "Another Time, Another Place" kom i 1971.

I løbet af 70’erne koncentrerede Humperdinck sig mere om live-optrædener og albums, end de skiftende tendenser i popmusik, hvilket betød, at han beholdt en stor skare af tilhængere i store dele af verden. I 1976 hittede han i USA med "After Lovin’". Han blev “entertainer” i Las Vegas-klassen og specielt i USA, har han aldrig rigtig været væk fra rampelyset.

I løbet af årene har Engelbert arbejdet sammen med flere andre kunstnere, bl.a. Dieter Bohlen (Frontfigur i Modern Talking og ESC-sangskriver).

I Baku skal Humperdinck synge"Love will set you free", en ballade begået af Martin Terefe og Sacha Skarbek, begge kendte navne i popbranchen.

Jeres dom:

På Good Evening Europes Facebook-side, gav I bidraget et gennemsnit på 6,78 ud af 10 mulige.

Good Evening Europe’s anmeldelse

UK stiller i år med en helt anden genre end sidste års fallerede boyband Blue. Engelbert Humperdinck kan man næsten ikke undgå at have dyb respekt for. Få musikere har haft ligeså stor succes og endnu færre har kunnet bevare en fanskare i så mange år.
En ældre herre på 76 år stiller op til verdens største mediecirkus af en musikkonkurrence og tager det hele med ophøjet ro. Jeg har stor tiltro til at The Hump tager sin optræden i finalen med den samme ro og trækker på erfaringer fra en karriere, som startede før mange af årets deltagere var født. Vokalt håber jeg, sangerens høje alder til trods, at vi får en perfekt levering.
Sangen som Engelbert Humperdinck skal synge har for det første en fin og meningsfyldt tekst, et flot arrangement og så er den fuld af følelser, som Engelbert er en mester i at formidle. Og så viser UK at man godt kan have rundet de 70 og stadig levere et seriøst og flot bidrag. (Hint: Rusland).
Der er langt fra fanfavoritten Loreens up-tempo dancehit og til den klassiske tidløse, lidt melankolske ballade, som dog ligger blandt bookmakernes favoritter til en Top 5 placering.
Jeg har et lidt blandet forhold til ”Love will set you free. Jeg kan godt se alle de kvaliteter, som sangen har på papiret, men første gang jeg hørte den, var jeg deværre ikke overbevist og syntes sangen var kedelig og lidt intetsigende. Efter at have hørt den mange gange, er den stadig ikke blandt mine favoritter, men omvendt heller ikke en sang, som jeg er blevet træt af. Det tager lidt tid, inden den for alvor kommer i gang, men afslutning er til gengæld flot. På mig gør den ikke så stort et indtryk, at jeg ville huske at stemme på den efter 26 sange. Dog tror jeg bestemt at sangen har et stort stemmepotentiale i den lidt ældre målgruppe

Jeg giver 6 ud af 10 stjerner for Humperdincks klassiske kærlighedsballade og håber vokalen holder i Baku.