GEE-panelets reviews: Danmark (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.

Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

BEN & TAN – ‘Yes’

“Yes” var i min optik det bedste nummer i årets danske finale, som jeg også (som den eneste i GEE panelet som jeg husker det) gav 12 point i min vurdering af årets danske bidrag. En tydelig vinder allerede ved første gennemlyt af det samlede felt af de 10 finalenumre. Selvfølgelig skulle de to søde, unge mennesker have øvet sig lidt på deres sceneperformance, og ikke mindst deres vokaler inden Eurovision, men uanset hvad tror jeg, at Ben&Tan havde nuppet en af de eftertragtede finalepladser.

Clara

Selv om det blev det mærkeligste Dansk Melodi Grand Prix siden skandalerne i midt-90’erne, så synes jeg det var den rigtige vinder (jeg ville dog gerne have set Yes kæmpe mod Human i superfinalen). Man kan godt høre, at der er sikre (svenske) popsmede bag denne sang, den har en god opbygning, et catchy omkvæd og en happy vibe man hurtigt kommer ind i. Der hvor det halter lidt for mig er, at der ikke rigtig bygges op til en finale i løbet af sangen, den bliver lidt for meget på samme sted, men jeg tror vi havde haft en god chance for en top-10 placering i år.

Simon

Jeg bliver stadig arrig på DR og deres malplacerede juryer, når jeg tænker tilbage på den danske finale. Yes havde formentlig stadig vundet, men det var tydeligt, at juryerne kostede Human chancen for at udfordre Ben & Tan. Human havde slagtet seerafstemningen til Eurovision, er jeg overbevist om. Yes er en udmærket popsang, men af den slags, som vi allerede har sendt afsted mange, mange gange før. Derfor er Danmark ved at blive et ret trættende Eurovision-bekendtskab. Det er det samme som altid. Det irriterer mig. Lad os nu udfordre os selv lidt.

Daniel

Danmark havde så mange gode sange i år, at det var svært at vælge. Min klare semifinalefavorit var ‘Yes’, men blandt de sikre finalister dukkede endnu en tidligere Eurovision-vinder op, legendariske Lise Cabble, som igen havde tryllet en rigtig Eurovision-basker frem. I samarbejde med 2 stærke artister gav Jasmin og RoxorLoops os et rigtig godt bud på en ny dansk Eurovision-vinder, som også udlandet havde fået øjnene op for.

Desværre var DR i år tilbage ved den traditionelle jury, som ikke havde fået ‘Eurovision-brillerne’ med den 7.marts, og vi fik derfor aldrig afsløret om seerne ville have valgt samme vinder med “Human” i superfinalen.

Når det er sagt, så er “Yes” stadig et super stærkt bidrag, som skiller sig ud. Genren er ny og forfriskende for Danmark i ESC og Ben & Tan ville have været fantastiske repræsentanter for Danmark, som nok havde snuppet endnu en Top 10-placering med ‘Yes’ .

Mette

Ikke min favorit i årets DMGP, men absolut en værdig vinder. Sangen har en ung og umiddelbar, nærmest naiv vibe. De to har charme hver for sig men, som duo virker de stadig en smule usammenhængende. Deres optræden synes jeg har et islæt af “sammensat til lejligheden” og der mangler kemi mellem dem. Men sangen er moderne, dansevenlig og omkvædet er ret nemt at huske og synge med på. Jeg tror sagtens Ben & Tan kunne have hevet en top 5 placering hjem til Danmark.

Michael