GEE-panelets reviews: Tjekkiet (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.

Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.AdvertisementAdvertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Benny Cristo – Kemama

Der er en afrikansk inspireret klang over Tjekkiets bidrag i år. Man har koblet tale-rap med afrikanske rytmer og det hele får et islæt af fodbold-vm. Man har proppet så meget som muligt af det lokale ind i en sang, som vi alle så skal nynne med på når jinglen kører inden studiet. Jeg synes ikke rigtigt det virker det her. Det er mainstream samtidig med at det er dated, det er kedeligt og radiovenligt på samme tid. Jeg kan ikke helt se hvem de tænker skulle have stemt på det her som deres favorit

Michael

Da Kemama kom frem syntes jeg egentlig den var et friskt pust til Eurovision: Afrikanske vibes i moderne poplyd skiller sig ud i årets felt, jeg har bare mistet interessen for den undervejs, selv om den sikkert havde været flot visuelt på ESC-scenen. Men ikke noget der lagrer sig for evigt hos mig.

Simon

Jeg havde en virkelig god fornemmelse af Kemama, da den vandt, selvom den ikke var min favorit i den tjekkiske udvælgelse. Desværre var der mange der lagde pres på, og så blev den lavet om og mistede al sin charme og store dele af den energi, som skulle have båret sangen. Nu har de i stedet forsøgt at mainstreame deres bidrag, og det skal man aldrig gøre. Det lærer de forhåbentlig til næste år.

Daniel

Tjekkiet har de sidste to år været blandt mine personlige favoritter, og sidste år med Lake Malawi roste jeg landet for, at de endelig havde fundet deres Eurovision “opskrift”, efter to år med succes i konkurrencen, hvor det tidligere har været en stor succes bare at komme i finalen. Dog synes jeg at årets tjekkiske bidrag forsøger en masse, som de desværre ikke kommer i land med, og som i min optik ikke lever op til det niveau vi så og hørte i både “Lie To Me” og “Friend of a Friend”.

Clara

Minder mig om et Mello-bidrag krydset med den lyd, der præger hitlisterne for tiden. Det er Panetoz møder Drake. Genren ville jeg nok ikke spå så stor succes i Eurovision og især efter revamp’en er bidraget blevet lidt for mainstream. Jeg kunne dog godt tænke mig at have set det færdige show på scenen i Rotterdam, for ingen tvivl om at vi havde fået masser af farver, varme og energi. Desuden er Benny er stærk og karismatisk artist.

Mette