GEE-panelets reviews: Norge (Eurovision 2020)

Foto: Julia Marie Naglestad-NRK

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.


Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Advertisement

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Læs ogsåPræsentation af Good Evening Europe-panelet – Eurovision 2020

Ulrikke – Attention

Ulrikke fik “My Attention” fra allerførste sekund. Mørland har igen skabt 3 minutters magi, som får vinger, når den synges af Ulrikke. Den norske sangfugl har ikke blot en stor stemme, men tilfører også sangen masser af personlighed, passion og skrøbelighed. Jeg er vild med sangens opbygning og får kuldegysninger, når Ulrikke i “finalen” starter omkvæddet med “So why, why do I think it’s okay” og er generel kæmpefan af Ulrikke-Mørland samarbejdet.
Jeg har det med Mørland som med Lise Cabble. De 2 skulle bare have et sangskriver wildcard HVERT år.

Mette

Ulrikke var for mig storfavorit i det norske Melodi Grand Prix, og selv med skandaløs stemmeafgivning var hun den rigtige vinder. Mørland har ramt plet på skiven med en god powerballade, Ulrikke har en god stemme, og så er den fuldstændig rigtigt bygget op med stor afslutning. Norge var helt sikkert kommet højt på pointtavlen med dette bidrag.

Simon

Norges bidrag i år er en af mine personlige favoritter. En stærk og troværdig sangerinde, god produktion, og en melodi der er genkendelig og vil noget. Rigtig synd for Norge at de ikke får sendt Ulrikke afsted i år, jeg tror de kunne have fået en placering noget nær den de fik sidste år med “Spirit in the sky”.

Clara

Nu er det jo ingen hemmelighed, at jeg ikke falder så let for storladne ballader. Jeg vil sgu hellere have en historie, eller som minimum en fest. I stedet får vi en kvinde med en fin stemme, som synger om, hvor dårligt hendes kærlighedsliv er. Den opskrift er vel den mest brugte i Eurovision, så originalitet kan vi ikke ligefrem klistre på Norge i år. Og helt ærligt, teksten er mere kvalm end den tiende pandekage, man kun spiser, fordi den ellers var blevet smidt ud. Jeg vælger alligevel at give den en pæn karakter, fordi melodien faktisk er ret fængende, og Ulrikkes stemme er formidabel. Jeg savner bare noget originalt, eller i det mindste en, der har noget på hjerte. 

Daniel