Spotify har talt: Her er vinderen af Eurovision

Reiley missede at komme i finalen med ’Breaking My Heart’. På Spotify blev Reileys sang streamet 2,6 millioner gange, og der er lagt op til finale-favoritterne med flest streams. BetXpert har undersøgt rangeringen på Spotify forud for Eurovision Grand Final på lørdag.

Med mere end 350 millioner brugere ­­­­er Spotify verdens største musikstreamingtjeneste. Selvom Reileys ”Breaking My Heart” i en uges tid har været streamet mere end 50.000 gange om dagen, er der langt op til førerfeltet. I toppen ligger sangene fra Sverige og Italien, som begge har passeret 50 millioner streams på Spotify. De to førende sange ligger tæt og har undervejs byttet plads.

Advertisement

Lige nu fører svenske Loreen med ”Tattoo” – og i ugen op til finalen har Loreen øget med næsten 1 million streams om dagen. Dermed peger Spotify på, at Sverige vinder Eurovision 2023. Det skriver BetXpert i en pressemeddelelse.

Danske Reileys 2,6 millioner streams placerer Danmark på en 17. plads. Man skal dog lægge mærke til, at det ikke altid går som Spotify forudsiger. De fem mest streamede Eurovision sange nogensinde på Spotify omfatter fire vindersange og en overraskende outsider:

  1. Duncan Lawrence – ”Arcade” – 918 mio. streams på Spotify. Hollands vindersang fra 2019 er et regulært hit på Spotify, som stadig afspilles meget.
  2. Rosa Linn – ”Snap” – 569 mio. streams på Spotify. Armeniens bidrag fra 2022 fik kun en 20. plads i finalen, men blev et Spotify og US Billboard hit.
  3. Måneskin – ”Zitti E Buoni” – 381 mio. streams på Spotify. Den italienske vindersang fra 2021 er blot et af flere hits på Spotify fra Måneskin, som udover at vinde Eurovision også har varmet op for Rolling Stones og opnået en Grammy-nominering som årets bedste nye artist.
  4. Alexander Rybak – ”Fairytale” – 261 mio. streams på Spotify. Den norske vindersang fra 2009 har fået et comeback på TikTok og Instagram, som har givet nyt liv på Spotify.
  5. ABBA – ”Waterloo” – 233 mio. streams på Spotify. ABBA vandt Eurovision i 1974 og vindersangen kickstartede ABBAs karriere som globale hitmagere på alverdens hitlister.

Artister, som er aktive på sociale medier, øger deres vinderchancer betydeligt, ikke mindst i kampen om seerstemmerne. Spørger man de sociale medier, lå det danske bidrag til en topplacering. Reiley er en etableret stjerne på TikTok med over 10 millioner følgere, og har også flere følgere på Instagram end fx Loreen. Men selv med 339.000 følgere på Instagram rakte det ikke til en finaleplads i 2023.

Det er helt normalt, at seerne stemmer anderledes end juryerne, så uanset hvad er der lagt op til en spændende finale lørdag.