GEE-panelets reviews: Finland (Eurovision 2020)

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi vil diskutere og rangere årets 41 Eurovision-bidrag, som jo desværre ikke får lov til at dyste i Rotterdam.

Efter skuffelsen over aflysningen af årets Eurovision Song Contest og den kommende tur til Rotterdam så småt har lagt sig, så har vi med fornyet mod og entusiasme kastet os ud i at diskutere årets “could have been”-Eurovision-bidrag og til sidst kåre en vinder.

Men vi har brug for jer! Hjælp os med at dele Eurovision-stemning i den kommende periode, der jo ikke bliver helt, som vi havde ønsket os: Del din mening i vores opslag på Facebook og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene. Det er altid sjovest at diskutere sangene med andre 🙂

Om panelet:
I Good Evening Europe-panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest og har fulgt konkurrencen tæt i flere år. Du kan læse mere om, hvad de 8 jurymedlemmer anser som den “perfekte vindersang” og få en introduktion til jurymedlemmerne her.

Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en tidligere radiovært, en finsk poptøs som elsker Chanée og N’Evergreen, en fodboldfan og tidligere komiker, en softwareudvikler og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – rangeret hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Aksel – Looking Back

Endnu et fint eksempel på en sang, som danskerne helt sikkert ville være faldet for. En udmærket melodi, som vi har hørt en milliard gange før – fuldstændig ufarligt. Finlands store problem er faktisk Aksel, som leverede en enormt tilbagetrukken performance, og ikke gjorde noget for, at vi ville kunne huske sangen. Når man samtidig havde Erika Vikman i sit udvalg, så er der ikke andet at sige end, at Finland fejlede big time.

Daniel

Finland er endnu et af de lande, der aldrig rigtig har fundet ud af hvad der virker for dem i ESC sammenhæng. Jo, jo, der var jo lige Lordi tilbage i 2006 som gjorde det rigtig flot, men siden da har Finland kæmpet for at komme ovenpå igen. Årets bidrag er desværre ingen undtagelse, der er ligeså let at lytte igennem som det er at glemme igen bagefter. Jeg ser frem til, at Finland tager endnu en vild chance magen til Lordi, og får det til at virke.

Clara

Da Finland fravalgte Saara Aalto (No Fear) til fordel for Sandhja i 2016, mistede jeg for alvor troen på UMK. Nu har udvælgelsen igen i år slået fuldstændig fejl. At fravælge Erika Vikman’s ‘Cicciolina’ til fordel for Aksel var uden sammenligning årets største fejltagelse. Seerne ville have stemt ‘Cicciolina’ i Top 5 og på trods af manglende jurystemmer, så tror jeg Finland var kommet videre til finalen og fået sit bedste resultat i mange år.
Håber virkelig YLE efterhånden lærer sin lektie og afprøver nye veje.
Hvad angår Aksel, som jo egentlig fortjener en objektiv vurdering, så skal han have thumbs up for en god live-vokal og “Looking Back” har en fin melodi med en god tekst. Men det er også en ret ufarlig og anonym sang, som jeg ikke vil kunne synge bare en enkelt strofe af ca. 20 sekunder efter, jeg har hørt den. Aksels noget introverte stil bidrager heller ikke til, at man husker ham.
Endnu en finsk non-qualifer… Hvis og såfremt.

Mette

Hvis vi skal tale om sange, der ikke burde have vundet den nationale finale, så kommer Finland først i rækken. At smide “Cicciolina” væk til fordel for “Looking Back” nærmer sig årets største skandale, og endnu en fodslæbende popballade i årets felt gør ikke noget godt for finnerne. Det er pænt, det er forglemmeligt og det er generisk, men lidt points for god produktion.

Simon