GEE-panelet: Tusse – “Voices” (Eurovision 2021)

Foto: GUSTAV IKE & STREETCHIC MEDIA

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Advertisement

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Sverige

GEE-panelets reviews

Hvis Voices havde deltaget i Dansk Melodi Grand Prix, havde vi alle siddet og snakket om, hvor ufarlig og ligegyldig, den var. Nu kom den med i Sverige, og så hylder vi den og sender den i top 10. Det er larmende kedeligt, vi har hørt det 1000 gange før, og ikke engang en fantastisk, karismatisk sanger kan redde helhedsindtrykket af en sang, som lige så godt kunne være udkommet for 20-25 år siden – og dengang havde den også været kedelig. 

Daniel

Som eksil-dansker bosat i Sverige, fulgte jeg naturligvis troligt med i alle semifinaler og lignende (lige med undtagelse af Andra Chancen som blev sendt samme dag som Dansk Melodi Grand Prix, der må man jo prioritere), og selvom det ikke blev min personlige favorit der vandt det svenske, synes jeg stadig at Tusse er en super stærk og genkendelig artist, og jeg tror hans stærke udtryk kombineret med en powerfuld sang, kommer til at give svenskerne endnu et rigtig godt ESC år.

Clara

Tusse var ikke min favorit i Melodifestivalen, men jeg forstår godt, hvorfor han tog en sikker sejr hos både tv-seere og jury. En stærk optræden og et tema, der appellerer til alle slags mennesker i alle aldersgrupper.
Jeg får stærke Bilal-vibes tilsat omkvædet fra Ruslands ‘A Million Voices’ i én af den slags sange, som passer perfekt til en storslået optræden på Eurovision-scenen. Men jeg sidder stadig med en fornemmelse af, at det hele er for kalkuleret og tilpasset ned i Eurovision-skabelonen – “Love, Love, Peace Peace”.
Med risiko for at blive upopulær, så savner jeg lidt mere kant, og at man går all ind på det, der gør sangen unik. Jeg ville f.eks. gerne have haft mere sækkepibe, mere mangfoldighed i kor stemmerne, og at valget af dansere rent faktisk visualiserede A million voices (som jo ikke alle ser ens ud).

Jeg ville ønske Tusse sang på en lidt mindre sikker måde. og at man tog lidt flere chancer med denne her optræden – lidt a la Mizz Privelize hyldest til mangfoldigheden i Talent

Mette

Sverige har tradition for aldrig at vælge mine favoritter i Melodifestivalen, og det gjorde de heller ikke i år. Men jeg synes egentlig godt om “Voices”. Det er et velproduceret bidrag med en stærk optræden af Tusse, som jeg tror kan ramme alle aldersgrupper. Jeg synes at Tusse har meget indlevelse og leverer en stærk optræden, men der er alligevel et eller andet der gør at jeg ikke er helt solgt. Måske bliver det bare lidt for “safe” for mig, og måske virker det heller ikke 100% ægte. Men overordnet set er det et godt nummer, og  jeg er ikke i tvivl om at svenskerne endnu en gang hiver i hvert en top 10 placering hjem, og at de især vil få en masse kærlighed fra juryen.

Mila

Et eller andet sted kan jeg godt lide, at man i Mello kan få en jordskredssejr som Tusse med over dobbelt så mange stemmer som nr. 2, på trods af en virkelig stærk finale (som sædvanlig), hvor han var oppe imod fire tidligere Mello-vindere, heraf en ESC-vinder. Men man går aldrig helt galt i byen med Jimmy “Joker” Thörnfeldt plus Linnea og Joy Deb som sangskrivere, og det har absolut også været medvirkende til at den ret catchy sang løb af med sejren.
Tusse har en fed udstråling på scenen og sangens budskab er godt, samtidig med at det har noget over sig, at Sverige for tredje år i træk sender en Mello-vinder til ESC, der måske ikke ligner gennemsnits-Jönsson i forhold til hudfarven. Sverige klarer sig jo altid godt hos juryerne, og selv med startnr. 4 tror jeg på en sikker finaleplads til grannlandet.

Simon