GEE-panelet: Stefania – “Last Dance” (Eurovision 2021)

Foto: HARIS-FARSARAKIS

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Advertisement

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Grækenland

GEE-panelets reviews

Stefania har nu, to år i træk, stillet op med solide sange, som ikke når helt op på topniveau, men alligevel er gode nok til at blive positivt bemærkede. Last Dance er en stærk sang med en moderne inspireret 80’er-lyd, som minder en del om Raylees bidrag i den norske finale. Det er flot produceret, og der er som sådan intet galt med sangen. Jeg tror dog, Last Dance bliver glemt i finalen. Omkvædet er måske ikke stærkt nok til at stå ud, så jeg forudsiger, at Stefania får en Katherine Duska-2019-rolle – stærk sang, som bliver slået af endnu stærkere sange og må tage til takke med en plads til højre på scoreboardet.

Daniel

Jeg er til fals for billige 80’er-referencer, så allerede der har Stefania fanget mig. Tænk “Maniac” fra Flashdance og “I’m Free” fra Footloose, hvilket var de første referencer jeg fik på hjernen, og det gør mig slet ikke noget at hun går i den mode. Jeg mangler måske lidt mere punch i sangen, men jeg kan godt høre at den kan noget, så den kan sagtens komme med i finalen, selvom det måske ikke er det stærkeste bidrag nogensinde fra grækerne.

Simon

På hitlisterne rundt omkring i verden har 80´erne været på vej tilbage de seneste år, og det har Grækenland og Stefania bemærket. “Last Dance” er et moderne take på 80´ernes store hits, og leder på mange måderne tankerne hen på Dua Lipas album “Future Nostalgia”. Det var mit absolutte yndlingsalbum fra sidste år, så jeg er fuldstændig på Grækenlands bidrag i år! Jeg synes også “Last Dance” viser Stefania fra en mere moden side, ligesom at hun også får større mulighed for at bruge sin vokal. Rygterne siger at grækerne er ved at forberede et sceneshow der aldrig er set før, og  kombineret med at de står for en af årets fedeste bangers, tror jeg det kan ende med at gå rigtig fint for dem. 

Mila

Årets græske bidrag er helt hæderligt. Jeg har igennem tiden haft sange fra Grækenland som jeg elskede mere, men jeg synes alligevel at “Last Dance” er et bedre bud fra Grækenland end “Supergirl” som Stefania skulle have optrådt med sidste år. Jeg kan også se, at mange i fankredse synes at hun er en skøn artist, og det kombineret med en relativt catchy uptempo sang, bude for mig at se være nok til, at vi ser Grækenland i finalen i år. 

Clara

Grækenland er ligesom Danmark ét af de lande, der henter sin inspiration i Synthpoppens årti, 80’erne. resultatet er en moderne popsang med et meget iørefaldende omkvæd, der rammer første gang.
Jeg er glad for at, at Stefania har lagt JESC-stilen fra sidste år bag sig og nu viser et mere modent udtryk.
Vi ved, at Stefania kan levere live og så kan man jo ikke undgå at have løfterne om et show, der sætter nye standarder for hvad, man kan på en ESC-scene, i baghovedet.
Jeg er vild med Pegasus i videoen og får Neverending story-flashbacks, når Stefania sidder på Pegasus som var det lykkedragen Falkor i filmen. 
En vellykket transformation af videoen til scenen i Rotterdam med Pegasus og AR-effekter kan nok sende Grækenland op på en pæn top10-pacering.

Mette